Рішення
від 06.04.2023 по справі 908/1371/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 35/31/19-15/20/22

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06.04.2023 Справа № 908/1371/19

м. Запоріжжя Запорізької області

Колегія суддів у складі головуючий суддя - Горохов І.С., судді: Мірошниченко М.В., Ярешко О.В., розглянувши матеріали справи

за позовом Керівника Мелітопольської окружної прокуратури, 72319, Запорізька область, м. Мелітополь, вул. Байбулатова, б. 22 в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах

позивач Нововасилівська селищна рада Мелітопольського району Запорізької області, вул. Незалежної України 57 А, м. Запоріжжя, Запорізька область

до відповідача Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Агрофірма Україна", 72414, Запорізька обл., Приазовський р-н, с. Воскресенка, вул. Шкільна, б. 40

представник відповідача адвокат Скуратов Дмитро Володимирович ( АДРЕСА_1 , ел. пошта ІНФОРМАЦІЯ_1 , тел. НОМЕР_1 )

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Мелітопольська районна державна адміністрація Запорізької області, пр. Соборний 164, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69107

про зобов`язання повернути земельні ділянки

за участю секретаря судового засідання Кабак І.Ю.

за участю представників сторін та учасників процесу:

прокурор: Михальчук І.В., посвідчення № 059858 від 16.02.2021;

від позивача: не з`явився;

від відповідача: не з`явився;

від третьої особи на стороні відповідача: не з`явився;

суть спору

У провадженні Господарського суду Запорізької області перебуває справа № 908/1371/19 за позовом Керівника Мелітопольської місцевої прокуратури, поданим в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Воскресенської сільської ради до відповідача Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Агрофірма Україна", в якому заявник просить зобов`язати відповідача повернути земельні ділянки з кадастровими номерами 2324582200:01:002:0044, 2324582200:01:002:0043, 2324582200:01:002:0041, 2324582200:01:002:0040 (площею 6,4 га кожна, а загальною площею 25,6 га, які знаходяться на території Воскресенської сільської ради Приазовського району Запорізької області (за межами населеного пункту), власнику - Воскресенській сільській раді.

Ухвалою суду від 10.01.2022 справу № 908/1371/19 прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя - ОСОБА_7, судді - Смірнов О.Г., Ярешко О.В. Підготовче засідання призначено на 11.01.2022.

Ухвалою суду від 11.01.2022 підготовче засідання відкладено на 01.02.2022.

У зв`язку з перебуванням судді-члена колегії Смірнова О.Г. на лікарняному протоколом повторного автоматизованого розподілу справи між суддями від 01.02.2022 справу №908/1371/19 передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя - ОСОБА_7, судді - Мірошниченко М.В., Ярешко О.В.

Ухвалою суду від 03.02.2022 прийнято справу № 908/1371/19 до провадження. Підготовче засідання призначити на 03.03.2022.

Розпорядженням керівника апарату суду від 10.03.2022 № П-160/22 на підставі наказу голови Господарського суду Запорізької області від 01.03.2022 № 2к/ап про відрахування судді ОСОБА_7 зі складу суддів Господарського суду Запорізької області призначено повторний автоматизований розподіл судової справи.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу справи між суддями від 10.03.2022 справу № 908/1371/19 передано на розгляд судді Горохову І.С.

Враховуючи введення в Україні воєнного стану, ухвалою суду від 21.03.2022 прийнято справу № 908/1371/19 до провадження. Присвоєно справі номер провадження 35/31/19-15/20/22. Ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження та зазначено, що про дату підготовчого судового засідання учасників судового процесу буде повідомлено Господарським судом Запорізької області додатково.

14.12.2022 від Нововасилівської селищної ради Мелітопольского району Запорізької області до суду надійшло клопотання про заміну учасника справи його правонаступником.

16.12.2022 через систему "Електронний суд" надійшла заява в.о. керівника Мелітопольської окружної прокуратури з проханням розглянути можливість призначення дати та часу судового засідання у справі № 908/1371/19.

Ухвалою суду 22.12.2022 продовжено розгляд справи № 908/1371/19 за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 11.01.2023 об 11:30 год.

28.12.2022 від в.о. керівника окружної прокуратури Гаврилова Ю.В. до суду надійшло клопотання про заміну учасника справи його правонаступником.

Ухвалою суду 11.01.2023 у зв`язку із надходженням повідомлення про мінування адміністративної будівлі Господарського суду Запорізької області, підготовче засідання не відбулося та було перенесено на 02.02.2023.

02.02.2023 ухвалою суду продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, відкладено підготовче засідання на 09.03.2023. Залучено Мелітопольську району державну адміністрацію Запорізької області як правонаступника Приазовської районної державної адміністрації Запорізької області. Залучено до участі у справі Нововасилівську селищну раду Мелітопольського району Запорізької області як правонаступника Воскресенської сільської ради.

02.03.2023 до суду від Нововасилівської селищної ради Мелітопольського району Запорізької області надійшла заява про проведення судового засідання без участі Нововасилівської селищної ради, розглянути справу на підставі наявних матеріалів та задовольнити позов прокурора у повному обсязі.

09.03.2023 судом закрито підготовче провадження та призначено справу № 908/1371/19 до судового розгляду по суті на 06.04.2023.

У судовому засіданні 06.04.2023 здійснювався звукозапис судового процесу за допомогою програмно-апаратного комплексу "Акорд".

Головуючим відкрито судове засідання та оголошено, яка справа розглядається.

Секретар судового засідання доповів суду, хто з учасників судового процесу зявився в судове засідання.

Головуючим оголошено про відкриття судового засідання та встановлено осіб, тих хто бере участь у судовому засіданні, перевірено повноваження представника прокуратури.

Відводів складу суду не заявлено.

Головуючий з`ясував, чи мають учасники справи заяви чи клопотання, пов`язані з розглядом справи, які не були заявлені з поважних причин в підготовчому провадженні або в інший строк.

Заяви та клопотання відсутні.

Представник прокуратури виступив із втсупним словом та підтримав заявлені позовні вимоги з наспаних підстав: між Приазовською районною державною адміністрацією та Сільськогосподарським виробничим кооперативом «Агрофірма Україна» укладено договір оренди земельної частки (паю) на загальну площу 138,0400 га. Договір оренди містить положення про те, що у разі виділення земельної ділянки на основі земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) зобов`язання сторін припиняються відповідно до чинного законодавства. У період дії договору оренди деякі фізичні особи набули право власності на земельні ділянки (паї) та деякі земельні ділянки перейшли у власність Воскресенської сільської ради, у т.ч. спірні земельні ділянки, зо призвело до зменшення площі земельних ділянок наданих в оренду. Разом з тим, відповідач продовжує обробляти спірні земельні ділянки на правах оренди та відмовляється їх повернути. Просить позов задовольнити у повному обсязі.

Відповідач щодо позову заперечив посилаючись на те, що в матеріалах справи відсутні належним чином засвідчені письмові докази. Отримані відповідачем фотокопії є нечитабельні, виготовлені у дрібному форматі, що створює відпвідачу штучні перешкоди у захисті своїх прав. Прокурором не доведено, що поданий позов спрямований на відновлення порушеного принципу забезпечення раціонального викорсиання та охорони земель. Прокурором безпідставно вказується, що відповідач використовує земельні ділянки без правових підстав, оскільки такою підставою для відповідача є договір оренди земельної ділянки частки (паю) від 27.04.2009 № 111. Договір є чинним, його дія не припинена, у судовому порядку договір не визнано недійсним чи розірваним. Прокурором не враховано статус Воскресенської сільської ради, яка є самостійною юридичною особою з відповідною процесуальною дієздатністю щодо здійснення захисту права та охоронюваних законом інтересів у спірних правовідносинах у судовому порядку. Воскресенська сільська рада має можливість самостійно захистити права у даному випадку. Спірні земельні ділянки не виділені в натурі та набули статусу земельних ділянок комунальної власності. Договірний характер правовідносин виключає можливість застосування доних положень ст. 1212 ЦК України. Просить у позові відмовити повністю.

Воскресенська сільська рада у відповіді на відзив зазначила, що прокурором було повідмолено сільську раду про наявність підстав для представництва інтересів у суді. Відповідачем не доведено, що після набуття права власності на не витребувані паї фізичними особами договір оренди в частині цих паїв закінчив свою дію, а в разі набуття права комунальної вланості територіальною громадою договір оренди продовжує свою дію. Бажання відповідача, довести своє неіснуюче право оренди земель комунальної власності на підставі договору оренди не витребуваних земельних часток (паїв), після передачі спірних земельних ділянок у комунальну власність є намаганням отримати у користування вказані земельні ділянки на позаконкурсній основі, без проведення процедури земельних торгів, що є незаконним. Просить позов задовольнити.

Прокуратура у відповіді на відзив зазначила, що в спірних правовідносинах вбачається порушення економічних інтересів територіальної громади Воскресенської сільської ради та принципу рівності доступу громадян та суб`єктів господарювання до земельних ресурсів. З моменту фомування спірних земельних ділянок загальною площею 25,6 га шляхом присвоєння їм кадастрових номерів та державної реєстрації паарва комунальної власності на ці земельні ділянки за позивачем, сертифікати на земельну частку (пай) видані померлим громадянам є недійсними, а земельні ділянки частки (паї), що видані на їх підставі припинили свої існування як особливий об`єкт речових прав. Спірні земельні ділянки мають правовий статус земель комунальної власності. Договір оренди припинив дію в частині не витребуваних земельних часток (паїв) плоею 25,6 га а відтак правова підстава для подальшого користування відповідачем спірними зеельнм ділянками відпала. Доводи відповідача вважає безпідставними.

Представники позивача, відповідача та третьої особи у судове засідання не зявилися, заяви та клопотання не надсилали.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено:

Ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об`єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

У зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Указом Президента України № 259/2022 від 18.04.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Згідно з Указом Президента України від 17 травня 2022 року №341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб, який затверджений Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 22.05.2022 року № 2263-IX.

Указом Президента України № 341/2022 від 17.05.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України № 573/2022 від 12.08.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб - 21.11.2022.

Указом Президента України № 757/2022 від 07.11.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 06.02.2023 № 58/203, затвердженого Законом України від 07.02.2023 № 2915-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного тану в Україні» продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

11 лютого 2023 року Президентом України підписано Закон України № 8419 (закон № 2915-IX) «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» та продовження строку дії воєнного стану та загальної мобілізації в Україні з 19 лютого 2023 року строком на 90 діб (тобто до 20 травня).

На день ухвалення рішення у справі судом перевірено місцезнаходження юридичної особи - відповідача у справі згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Згідно з інформацією сайту «Опендатабот» - сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагенті Сільськогосподарський виробничий кооператив «Агрофірма Україна» (ідентифікаційний код юридичної особи 03749922) зареєстровано за адресою: Україна, 72414, Запорізька обл., Мелітопольський р-н, село Воскресенка, вулиця Шкільна, будинок 40.

Нововасилівська селищна об`єднана територіальна громада Мелітопольського району Запорізької області внесена до Переліку тимчасово окупованих Російською Федерацією території України, затверджених наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004.

Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» уся територія Мелітопольського району Запорізької області до якого входить с. Воскресенка віднесено до тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України.

Відповідно до п. 21 Розділу ІХ Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, особливості судових викликів та повідомлень, направлення копій судових рішень учасникам справи, у разі якщо адреса їх місця проживання (перебування) чи місцезнаходження знаходиться на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції, визначаються законами України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" та "Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції".

Відповідно до ст. 121 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 № 1207-VII, Якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.

Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.

З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.

Учасники справи, остання відома адреса місця проживання (перебування) чи місцезнаходження яких знаходиться на тимчасово окупованій території і які не мають офіційної електронної адреси, повідомляються про ухвалення відповідного судового рішення шляхом розміщення інформації на офіційному веб-порталі судової влади з посиланням на веб-адресу такого судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень або шляхом розміщення тексту відповідного судового рішення на офіційному веб-порталі судової влади України, з урахуванням вимог, визначених Законом України "Про доступ до судових рішень", у разі обмеження доступу до Єдиного державного реєстру судових рішень.

З моменту розміщення такої інформації вважається, що особа отримала судове рішення.

Передбачений цією статтею порядок виклику в суд та повідомлення про судове рішення може застосовуватися стосовно інших учасників судового процесу, адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи яких знаходиться на тимчасово окупованій території, якщо від цього залежить реалізація ними своїх процесуальних прав і обов`язків.

Ухвали суду від 17.01.2023, 10.02.2023, 09.03.2023 у справі № 908/2233/22 надіслані позивачу на електронну адресу: novovasilevkapossovet@gmail.com, у т.ч. електронний кабінет, адвокату Скуратову Дмитру Володимировичу на поштову адресу та електронну адресу: ІНФОРМАЦІЯ_1 , у т.ч. електронрий кабінет, а розміщено на офіційному сайті Господарського суду Запорізької області.

Таким чином, суд дійшов до висновку про наявність підстав для розгляду справи по суті.

У судовому засіданні 06.04.2023 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши доводи представника прокуратури та дослідивши надані докази, колегія суддів установила наступне.

Мелітопольською місцевою прокуратурою під час здійснення досудового розслідування кримінального провадження за № 12017080330000122 від 04.03.2017 04.03.2017 встановлено факт користування земельними ділянками Сільськогосподасрьким виробничим кооперативом «Агрофірма Україна» (СВК «Агрофірма «Україна», відповідач) на підставі договору оренди земельної частки (паю) від 27.04.2009, які на теперішній час на праві комунальної власності належать Воскресенській сільській раді (позивач).

Приазовською районною державною адміністрацією винесено розпорядження від 26.03.2019 № 187 «Про надання в оренду не витребуваних часток (паїв) СВК «Україна», яким визнано земельні частки (паї) загальною площею 138,04 га виділені в натурі в контурі № 21 - 14,1800 га, № 3 - 12,5600 га, № 18 - 6,0900 га, № 68 - 6,6100 га, № 5 - 44,800 га, № 25 - 11,7600 га, згідно із схемою поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП «Україна», як не витребувані, з можливістю надання їх в оренду до моменту отримання власниками державних актів на право власності на земельну ділянку. Зазначені земельні частки (паї) передано в оренду СВК «Агрофірма «Україна».

У пункті 4.3 розпорядження, передбачено розірвання договору оренди у односторонньому порядку у разі отримання державних актів на право власності на земельну ділянку та виділення ЇЇ в натурі.

У додатку до вказаного розпорядження визначено список громадян -власників сертифікатів не витребуваних земельних часток (паїв), що надаються в оренду.

27.04.2009 між Приазовської районною державною адміністрацією в особі голови Єлісєєва О.І. та СВК «Агрофірма «Україна» в особі голови Кравченко М.В. укладено договір оренди земельної частки (паю) (договір).

Предметом вказаного договору є невитребувані земельні частки (паї). Загальною площею 138,0400 га, у т.ч. 138,0400 га - рілля, виділені в натурі в контурі 21 - 14,1800 га, № 3 - 12,5600 га, № 18 - 6,0900 га, № 68 - 6,6100 га, № 5 - 44,800 га, № 25 - 11,7600 га, згідно із схемою поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП «Україна» Приазовського району Запорізької області.

В подальшому до вказаного договору сторонами укладено додаткові угоди, а саме: від 24.10.2012 № 17, від 17.02.3014 № 20, від 05.05.2016 № 27, якими змінено площу невитребуваних земельних ділянок з 138,0400 га до 43,9700 га у зв`язку із їх витребуванням власниками сертифікатів чи їх спадкоємцями.

Додатковою угодою від 17.02.2014 № 20 визначено, що у розділі «Предмет договору» загальну площу не витребуваних земельних часток паїв 89,7201 га, замінити на 64,43 га, у тому числі виділені в натурі у контурі № 3 - 6,2800 га, № 5 - 25,600 га, № 25 - 11,76 га, № 21 - 14,18 га.

Розпорядженням Приазовської районної державної адміністрації від 19.02.2016 № 52 «Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки та укладення додаткової угоди» внесено зміни до договору оренди земельної частки (паю) від 27.04.2009, укладеного з СВК «Агрофірма «Україна» - розділ «Предмет договору» викладено у такій редакції:

«Орендар приймає в оренду не витребувані земельні частки (паї) загальною площею 43,9700 га, у тому числі рілля - 43,9700 га, із земель колишнього КСП «Україна Приазовського району».

У вказаному розпорядженні та укладеній на його підставі додатковій угоді зазначено загальну площу земельних часток (паїв) - 43,9700 га, проте не вказано конкретні контури, у яких ці землі залишились.

Аналогічно викладено предмет договору оренди земельних часток (паїв) у додатковій угоді від 05.05.2016 № 22, укладеній на підставі вказаного розпорядження.

У розпорядження від Приазовської районної державної адміністрації від 19.02.2016 № 52 зазначено, що зменшення площі орендованих паїв відбулось у зв`язку із набуттям права власності на земельну ділянку площею 6,2800 га громадянкою ОСОБА_1 (витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 38967697 від 12.06.2015) та набуттям права власності на земельну ділянку площею 14,1800 га ОСОБА_2 (свідоцтво про право власності на нерухоме майно № 36144985 від 09.04.2015).

Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за ОСОБА_2 на підставі вказаного свідоцтва 02.04.2015 оформлено право власності на земельну ділянку (кадастровий номер 2324582200:01:005:0035) площею 14.18 га. Порівнянням даних Публічної кадастрової карти України зі Схемою поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) СВК «Агрофірма Україна» вбачається, що вказана ділянка розташована у контурі № 21.

За ОСОБА_1 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер 2324582200:01:001:0052 площею 6,28 га. Співставленням даних Публічної кадастрової карти України зі Схемою поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) СВК «Агрофірма Україна» вбачається, що вказана ділянка розташовано у контурі № 3.

Зазначені у п. 1 додаткової угоди до договору оренди земельної частки (паю) від 05.05.2016 № 27, земельні частки паї загальною площею 43,9700 га, розташовані у контурі № 5 - 25, 6000 га, № 25 - 11,7600 га, № 68 - 6,6100 га згідно із схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП «Україна».

З навдеених документів вбачається, що СВК «Агрофірма «Україна» використовує спірні земельні ділянки, які визначені в додатковій угоді від 05.05.2016 № 27 площею 43,97 га, у тому числі площею 25,6000 га в контурі № 5 згідно із схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) СВК «Агрофірма «Україна», що підтверджується інформацією Воскресенської сільської ради № 230 від 22.02.2013, інформаційними довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, та витягами з Публічної кадастрової карту України.

Відповідно до п. 2.1 договору мета використання невитребуваних земельних часток (паїв) - для товарного сільськогосподарського виробництва.

Пунктом 2.2 договору визначено орендну плату за використання зазначених земельних ділянок. Також зазначено, що розмір орендної плати визначається за домовленістю між сторонами, але не може бути меншим від розміру, визначеного чинним законодавством.

Відповідно до п. 2.3 договору встановлено термін дії договору, а саме договір оренди на невитребувані земельні частки (паї) укладено до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, але в будь-якому випадку не більше ніж на 49 років.

Договір може бути припиненим у будь-який час за взаємною згодою сторін або вимогою однієї із сторін за письмовим попередженням про це Другої сторони за 3 місяці по закінченню сільськогосподарського року.

Сторони не мають права відмовитись від виконання умов Договору в односторонньому порядку, окрім невиконання пунктів г), г'), д) ст. 141 Земельного кодексу України та ст. ст. 782, 783 ЦК України.

За орендодавцем зберігається всі права розпорядження невитребуваними земельними частками (паями).

Передача земельних ділянок в суборенду не передбачається.

У разі виділення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) зобов`язання сторін припиняються відповідно до чинного законодавства.

Власник земельної частки (паю) має право зберегти договір оренди, на належну йому земельну ділянку, уклавши договір про заміну сторін в зобов`язанні, або припинити договір оренди у встановленому чинним законодавством порядку.

Пунктами 3-5 визначено права та обов`язки сторін, їх відповідальність та прикінцеві положення.

Порядок укладення та розірвання (припинення) договорів оренди земельної частки (паю) урегульовано положеннями розділу 10 «Перехідні положення» Земельного кодексу України, Указу Президента України від 3 грудня 1999 року № 1529/99 «Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки» та постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2000 року № 119 «Про затвердження Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю)», наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 17.01.2000 № 5 «Про затвердження форми Типового договору оренди земельної частки (паю)», зареєстрованому в Мін`юсті 23 лютого 2000 року за № 101/4322 (Типовий договір оренди земельної частки (паю)).

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі земельних часток (паїв)» нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються: про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

У пункті 17 Перехідних положень Земельного кодексу України зазначено, що сертифікат на земельну частку (пай) зазначено, є дійсними до виділення власникам земельних часток (паїв) у натурі на місцевості земельних ділянок та надання їм державних актів на право власності на землю

З 01.01.2013 Законом України «Про Державний земельний кадастр» та Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051, передбачено, що посвідчення права власності на земельну ділянку здійснюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» без оформлення державних актів.

З урахуванням зазначених змін до законодавства з 01.01.2013 положення ст. 13 Закону України ««Про порядок виділення в натурі земельних часток (паїв)» та пункт 17 Перехідних положень Земельного кодексу України, слід розуміти так, що земельна частка (пай) існує та може передаватись в оренду до її виділення в натурі власником сертифікату та оформлення права власності відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових пр(ав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Згідно із статтею 598 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом.

Пунктом 2.3. Типового договору оренди земельної частки (паю), визначено, що в разі виділення земельної ділянки на основі земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) зобов`язання сторін припиняються відповідно до чинного законодавства.

Таким чином, з моменту виділення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) та виникнення права власності на земельну ділянку в порядку, встановленому законодавством, укладений між сторонами договір оренди земельної частки (паю) є припиненим.

Внаслідок виділення земельної ділянки в натурі із встановленням її меж та присвоєнням кадастрового номеру, відповідно до норм ст. 79-1 Земельного кодексу України, вона вважається сформованою та набуває статусу об`єкта речових прав, передача якого в оренду здійснюється на підставі Закону України «Про оренду землі». У розумінні та ст. ст. 179, 181 ЦК України сформована земельна ділянка є нерухомою річчю, тобто предметом матеріального світу, щодо якого можуть виникати цивільні права та обов`язки.

Оскільки відповідно до п. 17 Перехідних положень Земельного кодексу України з моменту виділення земельної ділянки в натурі, сертифікат на право на земельну частку (пай) є недійсним, то відповідно і земельна частка (пай) з цього моменту припиняє своє існування як особливий об`єкт цивільних прав.

Відповідно до рішення Приазовського районного суду Запорізької області від 02.03.2011 (справа № 2-0-18/2011), визнано відумерлою спадщиною, яка відкрилась після смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 , яка складалась з права на земельну частку (пай), розміром 7,79 га в умовних кадастрових гектарах, належної на підставі сертифікату РН № 9201987.

Рішенням Приазовського районного суду Запорізької області 12.04.2011 (справа № 2-о-21/2011), визнано відумерлою спадщиною, відкрилась після смерті ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_4 , яка складалась з права на земельну частку (пай), розміром 7,79 га в умовних кадастрових гектарах, належної на підставі сертифікату ЗП № 005576.

Відповідно до рішення Приазовського районного суду Запорізької області від 12.04.2011 (справа № 2-о-24/2011), визнано відумерлою спадщиною, яка відкрилась після смерті ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_5 , складалась з права на земельну частку (пай), розміром 7,79 га в умовних кадастрових гектарах, належної на підставі сертифікату ЗП № 005134.

Рішенням Приазовського районного суду Запорізької області 26.04.2011 (справа №2-0-20/2011), визнано відумерлою спадщиною;, відкрилась після смерті ОСОБА_6 , яка складалась заправа на земельну частку (пай), розміром 7,79 га в умовних кадастрових гектарах, належної на підставі сертифікату РН № 201995.

Загалом вищевказаними рішеннями Приазовського районного суду Запорізької області визнано відумерлими спадщинами - права на земельні частки (паї) у розмірі 31,16 га (31,16: 4 = 7,79) в умовних кадастрових гектарах.

Під час підготовки необхідної документації для реєстрації права власності та формування земельних ділянок Воскресенською сільською радою встановлено їх реальні межі, та визначено розмір - 6,4000 га кожна, а загальна площа 25,6 га (25,6: 4 = 6,4) за матеріалами технічного звіту.

За вказаними рішеннями Приазовського районного суду на 14 сесії Воскресенської сільської ради Приазовського району 28.07.2016 земельні ділянки прийняті у власність Воскресенською сільською радою.

Воскресенською сільською радою 02.08.2016 зареєстровано спірні земельні ділянки у відповідності до чинного законодавства у Державному земельному кадастрі та вказаним земельним ділянкам присвоєно кадастрові номери, а саме: 2324582200:01:002:0044; 2324582200:01:002:0043; 2324582200:01:002:0041; 2324582200:01:002:0040.

З метою встановлення меж спірних земельних ділянок Воскресенською сільською радою замовлено технічний звіт, виконавець якого інженер-землевпорядник Школовий Олександр Миронович, який діяв на підставі сертифікату № 010460 від 16.05.2016. У додатку до акту погодження меж земельної ділянки, що міститься у вказаному звіті, зазначено, що вказані земельні ділянки знаходяться у полі № 5 Воскресенівської сільської ради.

На підставі вказаної звітної документації Воскресенською сільською радою зареєстровані земельні ділянки з кадастровими номерами 2324582200:01:002:0044, 2324582200:01:002:0043, 2324582200:01:002:0041, 2324582200:01:002:0040 відповідно до вимог земельного законодавства та отримано Інформаційні довідки з реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об' єкта нерухомого майна.

Згідно з абзацом 1 частини третьої та абзацами 1, 2 частини четвертої статті 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. З дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об`єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному цим Законом. Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

Частиною шостою статті 8 зазначеного Закону унормовано, що реорганізація юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.

Відповідно до абзацу 2 частини першої статті 83 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» повноваження сільської, селищної ради, її виконавчого комітету та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади, припиняються з дня набрання чинності рішенням сільської, селищної ради та рішенням міської ради об`єднаної територіальної громади про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади. З моменту припинення повноважень сільської, селищної ради повноваження міської ради поширюються на територію територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади.

Відповідно до ч. 3 статті 83 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» передбачено, що об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади. Відповідні юридичні особи - сільська, селищна, міська рада, її виконавчий комітет об`єднаної територіальної громади є правонаступниками прав та обов`язків відповідних юридичних осіб - сільської, селищної ради, її виконавчого комітету територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.

Аналіз наведених вище норм з урахуванням встановлених судом обставин свідчить про те, що Нововасилівська селищна рада об`єднаної територіальної громади як відповідна юридична особа є правонаступником прав та обов`язків Воскресенської сільської ради - приєднаної територіальної громади.

Моментом правонаступництва юридичних осіб (сільських, селищних, міських рад) внаслідок об`єднання територіальних громад, як вже зазначалось, є день набуття повноважень новообраною радою.

20.11.2020 новообрана Нововасилівська селищна рада набула повноважень. Відповідно, діяльність Воскресенської сільської ради припинено з 20.11.2020, яка увійшла до складу об`єднаної територіальної громади Нововасилівської селищної ради, повноваження Воскресенського сільського голови припинилися, а Воскресенська сільська рада перестала існувати як орган місцевого самоврядування в силу положень статті 83 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад».

19.04.2021 за даними реєстру речових прав на нерухоме майно за Нововасивільською селищною радою Мелітпоольського району Запорізької області зареєстровано право власності на спірні земельні ділянки з кадастровими нмерами: 2324582200:01:002:0044; 2324582200:01:002:0043; 2324582200:01:002:0041; 2324582200:01:002:0040, підстава реєстрації: рішення Нововасилівської селищної ради Мелітопольського району Запорізької області № 9 від 20.11.2020.

Ухвалою суду від 02.02.2023 залучено до участі у справі Нововасилівську селищну раду Мелітопольського району Запорізької області (вул. Незалежної України 57 А, м. Запоріжжя, ідентифікаційний код юридичної особи 24911634) як правонаступника Воскресенської сільської ради.

Згідно зі ст. 598 Цивільного кодексу України та п. 2.3. Типового договору оренди земельної частки (паю) зобов`язання припиняється частково або в повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом, а саме: у разі виділення земельної ділянки на основі земельної частки (пію) в натурі (на місцевості) зобов`язання сторін припиняються відповідно до чинного законодавства.

Договір оренди від 27.04.2009 також містить посилання на припинення зобов`язання сторін з цих же підстав.

Таким чином, з моменту виділення земельної частки (паю) у натурі (на місцевості) з відповідними кадастровими номерами та реєстрації на них і права комунальної власності за Воскресенською сільською радою (наразі Нововасилівською селищною радою), сертифікати на частки (паї), відповідно до яких рішеннями Приазовського районного суду Запорізької області визнано відумерлою спадщиною, втратили свою чинщсть, а дія укладеного 27.04.2009 між Приазовською районною державною адміністраціє та СВК «Агрофірма «Україна» договору оренди земельних часток (паїв) в частині цих земельних ділянок припинилась.

Актом перевірки Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 26.04.2018 № 121/0/92-18-ДК/525/АП/09/01-18 встановлено, що СВК «Агрофірма «Україна» продовжує обробляти земельні ділянки кадастровими номерами 2324582200:01:002:0044, 2324582200:01:0021:0043, 2324582200:01:002:0041, 2324582200:01:002:0040, площею 6,4000 га кожна, загальною площею 25,6 га, які знаходяться в єдиному масиві в контурі № 5 та належать до земель сільськогосподарського призначення. Вказані земельні ділянки відносяться до земель комунальної форми власності, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та зареєстровані за Нововасилівською селищною радою.

Воскресенська сільська рада як власник вказаних земельних ділянок заперечувала проти подальшого їх використання СВК «Агрофірма «Україна», про що повідомлявся Відповідач листом Воскресенського сільського голови від 06.09.2016 № 544. Наразі заперечує Нововасилівська селищна рада.

Однак, СВК «Агрофірма «Україна» продовжує обробляти спірні земельні ділянки, та Нововасилівська селищна рада позбавлена можливості користування та розпорядження цими земельними ділянками в інтересах громади, забезпечувати поповнення місцевого бюджету за рахунок надходження орендної плати за землю за договорами, укладеними на законним підставах.

Згідно із положень ст. 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування і розпорядження своїм майном.

Відповідно до ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно без достатньої правової підстави, зобов`язана повернути це майно. Особа зобов`язана повернути майно й тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Ураховуючи викладене, договір оренди земельних часток (паїв), укладений 27.04.2009 між Приазовською районною державною адміністрацією та СВК «Агрофірма «Україна», є припиненим в частині земельних часток (паїв), які на виділені в натурі (на місцевості) та набули статусу земельних ділянок комунальної власності з кадастровим номерами 2324582200:01:002:0044, 2324582200:01:002:0043, 2324582200:01:002:0041, 2324582200:01:002:0040, площею 6,4000 га кожна, загальною площею 25,6 га, які знаходяться в єдиному масиві в контурі № 5, у зв`язку з чим підлягають поверненню власнику Нововасилівській селищній раді.

Щодо представництва прокуратурою інтересів держави в суді.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

За приписами ст. 53 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі, обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Підстави для звернення до суду прокурора визначені у ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», відповідно до норм якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 08.04.99 у справі № 1-1/99 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.

З урахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

При встановленні наявності або відсутності порушень або загрози порушень Інтересів держави необхідно виходити з того, що ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» зазначає про порушення або загрозу порушення «інтересів держави», якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади (1), орган місцевого самоврядування (2) чи інший суб`єкт владних повноважень (3), до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (4).

Аналіз вказаної статті Закону дає підстави дійти до висновку що «ініереси держави» (як загальне поняття) являють собою комплекс прав та законних інтересів як в цілому держави України (або народу України), так і інтереси окремої територіальної громади певної місцевості (жителі певного населеного пункту або декількох населених пунктів).

Інтереси держави Україна та інтереси певної територіальної громади є частинами одного цілого - «інтересів держави», про які зазначено в ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

Крім того, згідно із ст. 140, 142 Конституції України та ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування» право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення гарантується Державою. Держава бере участь у формуванні доходів місцевого самоврядування, фінансово підтримує місцеве самоврядування.

Згідно із вимогами ч. 1 ст. 13 та ч. 1 ст. 14 Конституції України земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охорони держави.

Статтею 142 Конституції України та статтями 16, 60 Закону України місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що матеріальною і фінан основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Відповідно до ст. 78 Земельного кодексу України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності, право власності на землю - це право володіти, користуватися, розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України.

Порушення встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження землями, що перебувають у державній та комунальній влас ності, спричиняють шкоду державі і є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовами до суду в інтересах держави.

Закріплений Конституцією та законодавством України порядок у галузі земельних відносин, у тому числі щодо передачі земель комунальної власності у постійне користування чи оренду, спрямований на забезпечення інтересів територіальної громади, не порушуючи при цьому баланс інтересів держави, територіальної громади та окремих громадян.

Неповернення земельної ділянки територіальній громаді в особі Воскресенської сільської ради Приазовського району (на час пред`явлення позову та наразі Нововасилівській селищній раді) порушує інтереси держави так як призводить до користування земельною ділянкою без правових підстав, що є порушенням принципу забезпечення раціонального використання та охорони земель (ст. 5 Земельного кодексу України). Вказане також унеможливлює передачу земельної ділянки іншому землекористувачу на законних підставах.

Принцип раціонального використання земельних ресурсів закріплено також на конституційному рівні (ст. 14 Конституції України).

Відповідно до ст. 78 Земельного кодексу України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності, право власності на землю - це право володіти, користуватися, розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на піиставі Конституції України, Земельного кодексу України.

Порушення встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження землями, що перебувають у державній та комунальній власності, спричиняють шкоду державі і є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовами до суду в інтересах держави.

Закріплений Конституцією України та законодавством України порядок у галузі земельних відносин, у тому числі щодо передачі земель комунальної власності в оренду, спрямований на забезпечення інтересів територіальної громади, не порушуючи при цьому баланс інтересів держави, територіальної громади та окремих громадян. Положеннями Земельного кодексу України визначено порядок вилучення та надання земельних ділянок із державної та комунальної власності у користування.

Нововасилівська селищна рада позбавлена можливості розпоряджатися спірними земельними ділянками, що призводить до недоотримання коштів у вигляді орендної плати.

Таким чином, у позові «суспільним», «публічним» інтересом звернення керівника Мелітополсьької місцевої прокуратури до сдуу з вимогою про повернення земельної ділянки є задоволення суспільної потреби у відновіленні не лише законності при вирішенні суспільно важливого та соціального значущого питання використання землі, яка належить територіальній громаді, а також забезпечення можливості раціонального використання земель та поповнення бюджету селища.

Звернення прокурора з позовом до суду спрямоване на задовленні суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності викорсиання земельної ділянки, що перебуває під особливою охороною держави і дотримання у цій сфері суспільних відносин законодавства становить суспільний інтерес, тому захист такого інтересу відповідає функціям прокурора.

На час звернення до сдуу з даним позовом Воскресенською сільською радою, окрім листування з відповідачем щодо припинення незаконного використання спірними земельними ділянками комунальної власності, активних дій, зокрема подання позову до суду не вжито.

Враховуючи наведене, наявні усі підстави для подання даного позову Мелітопольською місцевою прокуратурою в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

Заперечення відповідача на позов є безпідставними з урахуванням наступного.

Воскресенською сільською радою надсилалась до Мелітопольської місцевої прокуратури Запорізької області інформація від 19.06.2018 № 463 про неподання позовних заяв до суду щодо припиненя договору оренди від 27.04.2019 та пояснення від 17.07.2018 про неподання позовних заяв до суду з приводу спірних земельних ділянок.

Зверенння прокурора до суду з позовом у цій справі спрямоване на захист інтересів територіальної громади, як власника спірної земельної ділянки комунальної власності, права якої порушено, внаслідок незаконного користування землею.

З моменту формування спірних земельних ділянок загальною площею 25,6 га, шляхом присвоєння їм кадастрових номерів 2324582200: 01:002:0044, 2324582200:01:002:0043, 2324582200:01:002:0041, 2324582200:01:002:0040 та державної реєстрації права комунальної власності на ці земельні ділянки за Воскресенською сільською радою та в подальшому за Нововасилівською селищною радою, сертифікати на земельну частку (пай) видані померлим громадянам ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_6 є недійсними, а земельні ділянки частки (паї), що видані на їх підставі припинили своє існування як особливий обкт речових прав.

Договір оренди земельних часток (паїв) від 27.04.2009 є припиненим автоматично в частині земельних часток (паїв), які виділені в натурі (на імсцевості) та набули статусу земельних ділянок комунальної власності загальною площею 25,6 га, які знаходяться в єдиному масиві в контурі № 5.

Правомірність державної реєстрації спірних права комунальної власності щодо спірних земельних ділянок відповідачем не спростовано.

Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України.

Стаття 1212 ЦК України регулює випадки набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав.

Предметом регулювання інституту безпідставного отримання чи збереження майна є відносини, які виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна i які не врегульовані іншими спеціальними інститутами цивільного права.

Зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна, б) набуття або збереження за рахунок іншої особи, в) відсутність правової підстави для набуття або збереження майна (відсутність положень закону, адміністративного акта, правочинну або інших підстав, передбачених статтею 11 ЦК України).

Об`єктивними умовами виникнення зобов`язань з набуття, збереження майна без достатньої правової підстави є: 1) набуття або збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); 2) шкода у вигляді зменшення або незбільшення майна у іншої особи (потерпілого);

3) обумовленість збільшення або збереження майна на стороні набувача шляхом зменшення або відсутності збільшення на стороні потерпілого;

4) відсутність правової підстави для вказаної зміни майнового стану цих осіб.

За змістом частини першої статті 1212 ЦК України безпідставно набутим майном є майно, набуте особою або збережене нею у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави.

Під відсутністю правової підстави розуміється такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на безпосередній вимозі закону, або суперечить меті правовідношення i його юридичному змісту. Тобто відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.

Частиною першою статті 202 ЦК України встановлено, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно із частинами першою та другою статті 205 ЦК України правочин може вичинятися усно або в письмовій формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом.

Правочин, для якого законом не встановлена обов`язкова письмова форма, вважається вчиненим, якщо поведінка сторін засвідчує їхню волю до настання відповідних правових наслідків.

Приписами частини першої статті 207 ЦК України передбачено, що правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах, у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони.

Системний аналіз положень частини першої, пункту 1 частини другої статті 11, статті 177, частини першої статті 202, частин першої та другої статті 205, частини першої статті 207, частини першої статті 1212 ЦК України дає можливість дійти висновку про те, що чинний договір чи інший правочин є достатньою та належною правовою підставою набуття майна (отримання грошей).

Майно не може вважатися набутим чи збереженим без достатніх правових підстав, якщо це відбулося в не заборонений цивільним законодавством спосіб з метою забезпечення породження учасниками відповідних правовідносин у майбутньому певних цивільних прав та обов`язків. Зокрема, унаслідок тих чи інших юридичних фактів, правомірних дій, які передбачені частиною другою статті 11 ЦК України.

Загальна умова частини першої статті 1212 ЦК України звужує застосування інституту безпідставного збагачення у зобов`язальних (договірних) відносинах, отримане однією зі сторін у зобов`язанні майно підлягає поверненню іншій стороні на підставі статті 1212 ЦК України тільки за наявності ознаки безпідставності такого виконання.

Відповідно до статті 1212 ЦК України зазначена норма закону застосовується лише в тих випадках, коли безпідставне збагачення однієї особи за рахунок іншої не може бути усунуто за допомогою інших, спеціальних способів захисту.

Отже, сутність зобов`язання із набуття, збереження майна без достатньої правової підстави полягає у вилученні в особи - набувача частини її майна, що набута поза межами правової підстави, у разі якщо правова підстава переходу не виникла або відпала згодом, або взагалі без неї - якщо майновий перехід не ґрунтувався на правовій підставі від самого початку правовідношення, та передання майна тій особі - потерпілому, яка має належний правовий титул на нього.

Воскресенська сільська рада, а наразі Нововасилівська селищна рада як власник має право володіння, користування та розпорядження спірними земельними ділянками. Враховуючи те, що договір оренди земельної ділянки частки (паю) від 27.04.2009 припинив дію в частині не витребуваних земельних часток (паїв) площею 25,6 га у контурі № 5 згідно із схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) СВК «Агрофірма «Україна» з 02.08.2016, правова підстава для подальшого використання цих земел СВК «Агрофірма «Україна» відпала. За відсутності підстав для користування спірними земельними ділянками, вони підлягають поверненню з урахуванням вимог ст. 1212 ЦК України на користь власника - Нововасилівської селищної ради.

Враховуючи вище викладене, позов підлягає задоволенню повністю.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив

Позов задовольнити повністю.

Зобов`язати Сільськогосподарський виробничий кооператив «Агрофірма «Україна» (вул. Шкільна 40, с. Воскресенка, Приазовського району, Запорізька область, 72414, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 03749922) повернути на користь Нововасилівської селищної ради Мелітпольського району Запорізької області (вул. Кооперативна 78, смт. Нововасилівка, Мелітопольського району, Запорізької області, ідентифікаційний код юридичної особи 24911634) земельні ділянки з кадастровими номерами 2324582200:01:002:0044, 2324582200:01:002:0043, 2324582200:01:002:0041, 2324582200:01:002:0040 площею 6,4 га кожна, (загальна площа 25,6 га), які знаходяться на території Нововасилівської селищної ради Мелітопольського району Запорізької області (за межами населеного пункту). Видати наказ.

Стягнути з Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрофірма «Україна» (вул. Шкільна 40, с. Воскресенка, Приазовського району, Запорізька область, 72414, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 03749922) на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Мелітопольської окружної прокуратури (вул. Залізнична 17, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69002, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 02909973) кошти, витрачені у 2019 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави у розмірі 1921,00 грн (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня 00 коп.). Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 20 квітня 2023 року.

Головуючий суддя І. С. Горохов

Судді: М. В. Мірошниченко

О. В. Ярешко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення06.04.2023
Оприлюднено24.04.2023
Номер документу110363641
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника

Судовий реєстр по справі —908/1371/19

Судовий наказ від 17.05.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Судовий наказ від 17.05.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Рішення від 06.04.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 09.03.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 02.02.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 11.01.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 22.12.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 20.03.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 03.02.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Топчій О.А.

Ухвала від 11.01.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Топчій О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні