Рішення
від 21.04.2023 по справі 300/537/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" квітня 2023 р. справа № 300/537/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Микитюка Р.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Калуської окружної прокуратури Івано-Франківської області до Болехівської міської ради Івано-Франківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

Керівник Калуської окружної прокуратури Івано-Франківської області (надалі також - позивач), 16.02.2023 звернувся до суду з адміністративним позовом до Болехівської міської ради Івано-Франківської області (надалі також - відповідач) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Болехівської міської ради, яка полягає у не проведенні реєстрації права власності на об`єкти:

незавершена будівля дитячого садка в м. Болехові по вул. Д. Галицького, 39, для розміщення Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), ЦНАПу (п. 2 додатку № 1 до рішення);

Болехівський ліцей № 1 «Академічний» в м. Болехові по вул. Шкільна, 2. де розміщений навчальний заклад (п. 9 додатку № 1 до рішення);

Болехівська ЗОШ I-III ст. № 2 (Болехівський ліцей № 2 «Науковий») в м. Болехові по вул. Гагаріна, 12, де розміщений навчальний заклад (п. 10 додатку № 1 до рішення);

ДНЗ «Веселка» в м. Болехові по вул. Кобилянської, 7А, де розміщений дошкільний навчальний заклад (п. 11 додатку № 1 до рішення);

ДНЗ «Зірочка» в м. Болехові по вул. Коперника,2, де розміщений дошкільний навчальний заклад (п. 12 додатку № 1 до рішення);

управління освіти в м. Болехові по вул. Гагаріна (Коперника), 13, де розміщено адмінприміщення (п. 13 додатку № 1 до рішення);

ДЮСШ в м. Болехові по вул. С.Стрільців, 12, де розміщено навчальний заклад (п. 15 додатку № 1 до рішення);

поліклінічне відділення в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 2, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 16 додатку № 1 до рішення);

хірургічне відділення в м. Болехові вул. Є. Коновальця, 2-В, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 17 додатку № 1 до рішення);

терапевтичне відділення в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 11, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 18 додатку № 1 до рішення);

приміщення фізпроцедур в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 3, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 20 додатку № 1 до рішення);

приміщення флюорографії в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 2-Б, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 21 додатку № 1 до рішення);

адміністративний корпус, аптека в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 4-А, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 22 додатку № до рішення);

котельня в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 5-Б, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 23 додатку № 1 до рішення);

кухня в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 9-А, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 24 додатку № 1 до рішення);

склад в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 9, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 25 додатку № 1 до рішення);

гараж в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 15, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 26 додатку № 1 до рішення);

поліклінічне відділення в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 2, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 27 додатку № 1 до рішення);

гараж в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 15, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 28 додатку № 1 до рішення);

амбулаторія в с. Поляниця вул. І. Франка, 181, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 29 додатку № 1 до рішення);

народний дім в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 12, для надання послуг з організації культурного дозвілля населення (п. 30 додатку № 1 до рішення);

музей історії ім. Р. Скварія в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 9, для забезпечення виставковою діяльністю (п. 31 додаток № 1 до рішення);

Болехівська центральна міська бібліотека в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 9, сприяння професійному та освітньому розвитку громадян (п. 32 додатку № 1 до рішення);

міська бібліотека для дітей в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 10, сприяння професійному та освітньому розвитку громадян (п. 33 додатку № 1 до рішення);

Болехівська дитяча школа мистецтв в м. Болехові по вул. Воїнів УПА, 10, надання музичної, хореографічної освіти (п. 34 додатку № 1 до рішення);

Болехівська художня школа в м. Болехові на пл. І. Франка, 3, надання художньої освіти (п. 35 додатку № 1 до рішення);

незавершене будівництво лікарні в м. Болехові по вул. Є. Коновальця (п. 36 додатку № 1 до рішення);

будівля майстерні ККП в м. Болехові по вул. 24 Серпня, 3, для розміщення майстерні Комбінату комунальних підприємств (п. 38 додатку № 1 до рішення);

адміністративна будівля Комбінату комунальних підприємств в м. Болехові по вул. 24 Серпня, 21 (п. 40 додатку № 1 до рішення).

- зобов`язати Болехівську міську раду вчинити дії щодо реєстрації права власності на об`єкти:

незавершена будівля дитячого садка в м. Болехові по вул. Д. Галицького, 39, для розміщення Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), ЦНАПу (п. 2 додатку № 1 до рішення);

Болехівський ліцей № 1 «Академічний» в м. Болехові по вул. Шкільна, 2. де розміщений навчальний заклад (п. 9 додатку № 1 до рішення);

Болехівська ЗОШ I-III ст. N° 2 (Болехівський ліцей № 2 «Науковий») в м. Болехові по вул. Гагаріна, 12, де розміщений навчальний заклад (п. 10 додатку № 1 до рішення);

ДНЗ «Веселка» в м. Болехові по вул. Кобилянської, 7А, де розміщений дошкільний навчальний заклад (п. 11 додатку № 1 до рішення);

ДНЗ «Зірочка» в м. Болехові по вул. Коперника,2, де розміщений дошкільний навчальний заклад (п. 12 додатку № 1 до рішення);

управління освіти в м. Болехові по вул. Гагаріна (Коперника), 13, де розміщено адмінприміщення (п. 13 додатку № 1 до рішення);

ДЮСШ в м. Болехові по вул. С.Стрільців, 12, де розміщено навчальний заклад (п. 15 додатку № 1 до рішення);

поліклінічне відділення в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 2, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 16 додатку № 1 до рішення);

хірургічне відділення в м. Болехові вул. Є. Коновальця, 2-В, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 17 додатку № 1 до рішення);

терапевтичне відділення в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 11, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 18 додатку № 1 до рішення);

приміщення фізпроцедур в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 3, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 20 додатку № 1 до рішення);

приміщення флюорографії в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 2-Б, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 21 додатку № 1 до рішення);

адміністративний корпус, аптека в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 4-А, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 22 додатку № до рішення);

котельня в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 5-Б, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 23 додатку № 1 до рішення);

кухня в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 9-А, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 24 додатку № 1 до рішення);

склад в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 9, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 25 додатку № 1 до рішення);

поліклінічне відділення в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 2, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 27 додатку № 1 до рішення);

гараж в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 15, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 28 додатку № 1 до рішення);

амбулаторія в с. Поляниця вул. І. Франка, 181, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 29 додатку № 1 до рішення);

народний дім в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 12, для надання послуг з організації культурного дозвілля населення (п. 30 додатку № 1 до рішення);

музей історії ім. Р. Скварія в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 9, для забезпечення виставковою діяльністю (п. 31 додаток № 1 до рішення);

Болехівська центральна міська бібліотека в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 9, сприяння професійному та освітньому розвитку громадян (п. 32 додатку № 1 до рішення);

міська бібліотека для дітей в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 10, сприяння професійному та освітньому розвитку громадян (п. 33 додатку № 1 до рішення);

Болехівська дитяча школа мистецтв в м. Болехові по вул. Воїнів УПА, 10, надання музичної, хореографічної освіти (п. 34 додатку № 1 до рішення);

Болехівська художня школа в м. Болехові на пл. І. Франка, 3, надання художньої освіти (п. 35 додатку № 1 до рішення);

незавершене будівництво лікарні в м. Болехові по вул. Є. Коновальця (п. 36 додатку № 1 до рішення);

будівля майстерні ККП в м. Болехові по вул. 24 Серпня, 3, для розміщення майстерні Комбінату комунальних підприємств (п. 38 додатку № 1 до рішення);

адміністративна будівля Комбінату комунальних підприємств в м. Болехові по вул. 24 Серпня, 21 (п. 40 додатку № 1 до рішення).

В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що у ході вивчення стану використання майна на територі Болехівської міської ради було встановлено факт не оформлення Болехівською міською радою права власності на майно, що знаходиться в межах її адміністративної території, що впливає на організацію його належного утримання та раціонального використання, і можуть призвести, у разі їх негайного не усунення, до настання тяжких наслідків зокрема, втрати цього нерухомого майна. Позивач звертає увагу, що водночас п. 6.3 рішення Болехівської міської ради від 10.06.2020 № 11-52/20 «Про впорядкування управління об`єктами комунальної власності територіальної громади м. Болехова» доручено балансоутримувачам майна зареєструвати право власності на об`єкти, вказані в п. п. 2, 3 рішення, Болехівською міською радою в Державному реєстрі речових прав на нерухомого майно. Однак, рішенням Болехівської міської ради від 10.06.2020 за № 11-52/20 не виконано, реєстрація права власності за Болехівською міською радою об`єкти не відбулася.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 21.02.2023 відкрито провадження у справі та постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (а.с. 91-92).

Відповідач скористався своїм правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 08.03.2023. У даному відзиві представник відповідача зокрема зазначив, що рішенням Болехівської міської ради від 10.06.2020 № 11-52/20 «Про впорядкування управління об`єктами комунальної власності територіальної громади м. Болехова» було затверджено перелік об`єктів комунальної власності та визначено балансоутримувачів комунального майна. Згідно Додатку 3 рішення Болехівської міської ради від 10.06.2020 № 11-52/20, приміщення перебувають на балансі (в оперативному управлінні) таких балансоутримувачів, а саме: у Болехівської міської ради Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 04054270): незавершена будівля дитячого садка в м. Болехові по вул. Д. Галицького, 39; управління освіти виконавчого комітету Болехівської міської ради (код ЄДРПОУ 20556461): Болехівський ліцей № l «Академічний» в м. Болехові по вул. Шкільна, корпус 1,2,3; Болехівська ЗОШ I-II ст. № 2 (Болехівський ліцей № 2 «Науковий»); ДНЗ «Веселка» в м. Болехові по вул. Кобилянської, 7А; ДНЗ «Зірочка» в м. Болехові по вул. Коперника, 2; Управління освіти в м. Болехові по вул. Гагаріна (Коперника); ДЮСШ в м. Болехові по вул. С.Стрільців, 12; у Комунального некомерційного підприємства «Болехівська центральна міська лікарня Болехівської міської ради Івано-Франківської області» (код ЄДРПОУ 01993440): Поліклінічне відділення в м. Болехові по вул. Коновальця, 2; Хірургічне відділення в м. Болехові по вул. Коновальця, 2-В; терапевтичне відділення в м. Болехові по вул. Коновальця, 11; приміщення фізпроцедур в м. Болехові по вул. Коновальця, 3; приміщення флюорографії в м. Болехові по вул. Коновальця, 2-Б; адміністративний корпус, аптека в м. Болехові по вул. Коновальця, 4-А; котельня в м. Болехові по вул. Коновальця, 5-Б; кухня в м. Болехові по вул. Коновальця, 9-А; склад в м. Болехові по вул. Коновальця, 9; гараж в м. Болехові по вул. Коновальця, 15; у Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медичної допомоги» Болехівської міської ради Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 42513875): поліклінічне відділення в м. Болехові по вул. Коновальця, 2; гараж в м. Болехові по вул. Коновальця, 15; амбулаторія в с. Поляниця по вул. І.Франка, 181; Відділу культури виконавчого комітету Болехівської міської ради (код ЄДРПОУ 20563716): Народний дім в м. Болехові по вул. С.Стрільців, 12; Музей історії ім. Р.Скворія в м. Болехові по вул. С.Стрільців,9; Болехівська центральна міська бібліотека в м. Болехові по вул. С.Стрільців, 9; Міська бібліотека для дітей в м. Болехові по вул. С.Стрільців, 10; Болехівська дитяча школа мистецтв в м. Болехові по вул. Воїнів УПА, 10; Болехівська художня школа в м. Болехові на площі І. Франка, 3; Болехівського комбінату комунальних підприємств (код ЄДРПОУ 33064265): незавершене будівництво лікарні в м. Болехові по вул. С.Коновальця; будівля майстерні КПТ в м. Болехові по вул. 24 Серпня, 3; адміністративна будівля Комбінату комунальних підприємств. Представник відповідача зазначає, що часових рамок для виконання балансоутримувачами доручень міської ради рішенням від 10.06.2020 № 11-53/20 не встановлювалося та на виготовлення технічної документації на комунальне майно згідно переліку, необхідно виділити велику суму коштів з міського бюджету, тому оформлення права власності на об`єкти комунальної власності відбувалося в міру необхідності, пооб`єктивно різними балансоутримувачами (а.с. 96-100, 101-109).

Позивач скористався своїм правом на подання відповіді на відзив (а.с.113-117). У даній відповіді на відзив позивач наводить свої аргументи та твердження, зокрема зазначив, що з моменту прийняття рішення Болехівської міської ради від 10.06.2020 за №11-52/20 "про впорядкування управління об`єктами комунальної власності і територіальної громади м. Болехова" до даного часу не проведено реєстрацію права власності на вказані об`єкти комунального майна. Просив позовні вимоги задовольнити.

Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у відповідності до вимог статті 262 КАС України, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги, відзив на позов та відповідь на відзив, судом встановлено такі обставини.

Калуською окружною прокуратурою вивчено стан дотримання законодавства України щодо благоустрою населених пунктів на території Калуського району Івано-Франківської області. Під час вивчення виявлено ряд недоліків щодо факту неоформлення Болехівською міською радою права власності на майно, що знаходиться в межах її адміністративної території, що впливає на організацію його належного утримання та раціонального використання, і можуть призвести, у разі їх негайного не усунення, до настання тяжких наслідків зокрема, втрати цього нерухомого майна.

Згідно із рішенням Болехівської міської ради № 11-52/20 від 10.06.2020 року «Про впорядкування управління об`єктами комунальної власності територіальної громади м. Болехова» затверджено перелік об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Болехова, однак всупереч вимогам чинного законодавства відповідач не зареєстрував право власності на приміщення (а.с. 29-30).

Також відповідно до п. 6.3 рішення Болехівської міської ради № 11-52/20 від 10.06.2020 року «Про впорядкування управління об`єктами комунальної власності територіальної громади м. Болехова» доручено балансоутримувачам майна зареєструвати право власності на об`єкти, вказані в п. п. 2, 3 рішення, за Болехівською міською радою в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Калуською окружною прокуратурою на адресу Болехівської міської ради скеровано листи за № 09.52-67-729вих-22 від 21.02.2022; № 09.52-67-1422виx-22 від 18.05.2022; № 09.52-67-3436вих-22 від 28.11.2022; № 09.52/1-58-14вих-23 від 11.01.2023 про необхідність вжиття заходів щодо виконання вищезазначеного рішення (а.с. 44-48).

Листом № 1294/02.1-16/22 від 10.06.2022 Болехівська міська рада повідомила, що п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено право комунальної власності - право територіальної громади володіти, користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй безпосередньо так і через органи місцевого самоврядування. Частиною 2 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що підставою для набуття права власності є передача майна територіальним громадам безплатно державою, іншими суб`єктами права власності в порядку встановленому законом. Інформовано, що рішенням затверджено перелік об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Болехова та визначено балансоутримувачів індивідуально визначеного комунального майна. Також передбачено, що балансоутримувачі комунального майна повинні зареєструвати право комунальної власності за Болехівською міською радою в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, якими проводиться відповідна робота (а.с.49).

Аналогічну відповідь надано відповідачем 12.12.2022 за № 2909.1-16/22 та 16.01.2022 за № 102/02.1-16/23, в яких зазначено, що оформлення права власності на об`єкти комунальної власності відбувається в міру необхідності пооб`єктно різними балансоутримувачами (а.с.50-51).

Представник позивача зазначає, що з боку Болехівської міської ради жодних заходів, спрямованих на усунення виявлених порушень не вжито.

У зв`язку з цим, з метою захисту інтересів держави, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.

Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України від 14.10.2014 №1697-V1І «Про прокуратуру» та статтею 53 КАС України.

Згідно з частинами першою, третьою, четвертою статті 23 цього Закону представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Правові основи управління об`єктами державної власності визначає Закон України від 21.09.2006 № 185-V «Про управління об`єктами державної власності» (далі Закон № 185-V). Згідно статті 1 цього Закону управління об`єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб`єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.

Як зазначено у частині 1 статті 3 Закону № 185-V одним із об`єктів управління державної власності є державне майно, що перебуває на балансі господарських організацій і не увійшло до їх статутних капіталів або залишилося після ліквідації підприємств та організацій.

Як визначено частинами четвертою, п`ятою статті 53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 №3-рп/99 під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади.

При вирішенні справи суд бере до уваги, що інтереси держави є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Враховуючи позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 03.12.2019 у справі №920/121/19, суд зазначає, що поняття «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, від 26.07.2018 у справі №926/1111/15, від 08.02.2019 у справі №915/20/18).

Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.

З наведеного висновується, що інтереси держави спрямовані на забезпечення гарантій державної влади та ефективного функціонування її інститутів та органів задля захисту та реалізації прав і свобод територіальних громад.

За таких обставин у даному випадку наявний як державний, так і суспільний інтерес, який полягає у необхідності дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності у сфері майнових правовідносин, та, як наслідок, реалізації державних гарантій щодо захисту права власності. Отже, суд вважає наявні передбачені частиною третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді.

Матеріалами справи підтверджено, що рішенням Болехівської міської ради від 10.06.2020 № 11-52/20 «Про впорядкування управління об`єктами комунальної власності територіальної громади м. Болехова» затверджено перелік об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Болехова та визначено балансоутримувачів індивідуально визначеного комунального майна виконавчі органи Болехівської міської ради та підприємства, установи, організації, які створені на базі комунального майна територіальної громади міста Болехова; закріплено за ними вказане майно на праві оперативного управління.

Відповідно до частини 1 статті 317 Цивільного кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Комунальна власність одна з трьох форм власності, поряд з державною та приватною. Також, поряд з державною власністю це одна з двох форм публічної власності. За своєю суттю комунальна власність є колективною.

У статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що представницьким органом місцевого самоврядування є відповідна місцева рада, яка складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення.

Відповідно до пункту 31 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради вправі приймати рішення про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення цих повноважень та умов їх здійснення.

Відповідно до частини 5 статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. До відання виконавчих органів, зокрема міських рад, належать повноваження щодо управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад (пункт 1 статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання. Так, частиною другою статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Відповідно до п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, прийняття рішення про здійснення державно-приватного партнерства щодо об`єктів комунальної власності, у тому числі на умовах концесії, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій територіальної громади.

Згідно із ч. 1 ст. 73 Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Також, нормами ч. 1 ст. ст. 182 ЦК України визначено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Відповідно до статті 181 Цивільного кодексу України до нерухомих речей належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Відповідно рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі. До об`єктів нерухомого майна Цивільним України кодексом віднесено житлові будинки, будівлі, споруди, інше нерухоме майно (статті 331, 376). Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» об`єктами нерухомого майна є: житлові будинки, квартири, будівлі, споруди, житлові та нежитлові приміщення (стаття 5).

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Відповідно до ст. 327 ЦК України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Статтею 328 ЦК України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Згідно ч. 4 ст. 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Частиною 1 статті 5 вказаного Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав, одночасність вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва та державної реєстрації прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до згаданого Закону, виникають з моменту такої реєстрації (частина друга статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації прав підлягають, зокрема, право власності.

У Державному реєстрі прав відповідно до статті 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.

Відповідно до частини третьої статті 182 Цивільного кодексу України ухилення від реєстрації права на нерухомість, окрім іншого, можуть бути оскаржені до суду.

Суд встановив, що Болехівська міська рада, як власник, не зареєструвала право власності на об`єкти комунального майна, що було передбачено рішенням сесії Болехівської міської ради від 10.06.2020 за № 11-52/20 «Про впорядкування управління об`єктами комунальної власності територіальної громади м. Болехова».

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновків про те, що Болехівська міська рада, яка уповноважена управляти комунальним майном, несе обов`язок щодо державної реєстрації в установленому порядку права власності територіальної громади та належного оформлення правовстановлюючих документів на об`єкти права власності територіальної громади. Крім того, без реєстрації права комунальної власності орган місцевого самоврядування не може реалізовувати функції власника, в тому числі звертатись до суду в разі самовільного зайняття вказаного нерухомого майна чи вчинення інших протиправних дій якими порушуються інтереси територіальної громади.

З урахуванням викладеного, суд зазначає про протиправну бездіяльність відповідача щодо забезпечення реєстрації права комунальної власності на вказане нерухоме майно, а тому, вважає, за необхідне зобов`язати відповідача вжити заходів щодо проведення державної реєстрації права власності на об`єкти комунальної власності.

Суд звертає увагу, що рішення сесії Болехівської міської ради від 10.06.2020 за № 11-52/20 «Про впорядкування управління об`єктами комунальної власності територіальної громади м. Болехова» прийняте ще до початку воєнного стану, Державне підприємство "Національні інформаційні системи" відновило роботу Єдиних та Державних реєстрів Міністерства юстиції України на території, де не проводяться бойові дії, а тому доводи представника відповідача щодо не можливості проведення державної реєстрації через військову агресію російської федерації проти України суд не бере до уваги.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Під час розгляду справи відповідач не надав до суду достатньо належних і достовірних доказів, які спростовували б твердження позивача.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

Відносно розподілу судових витрат суд зазначає, що прокурор у даному випадку, звертаючись до суду з позовом, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах Держави Україна.

Відповідно до матеріалів справи підставою для звернення прокурора до суду слугувало не вчинення відповідачем дій щодо організації благоустрою населеного пункту, що прямо передбачено Законом №2807-IV.

Згідно частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України під час задоволення позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Прокурор у даній справі є суб`єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави у суді, а тому суд дійшов висновку, що оскільки позивачем не надано доказів понесених витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, то судові витрати до стягнення з відповідача не належать.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Керівника Калуської окружної прокуратури Івано-Франківської області (просп. Лесі Українки, 16 б, м. Калуш, Калуський район, Івано-Франківська область, 77300) до Болехівської міської ради Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 04054270, пл. І. Франка, 12, м. Болехів, Калуський район, Івано-Франківська область, 77202) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій, - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Болехівської міської ради (код ЄДРПОУ 04054270, пл. І. Франка, 12, м. Болехів, Калуський район, Івано-Франківська область, 77202) щодо не проведення реєстрації права власності на об`єкти:

незавершена будівля дитячого садка в м. Болехові по вул. Д. Галицького, 39, для розміщення Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), ЦНАПу (п. 2 додатку № 1 до рішення);

Болехівський ліцей № 1 «Академічний» в м. Болехові по вул. Шкільна, 2. де розміщений навчальний заклад (п. 9 додатку № 1 до рішення);

Болехівська ЗОШ I-III ст. № 2 (Болехівський ліцей № 2 «Науковий») в м. Болехові по вул. Гагаріна, 12, де розміщений навчальний заклад (п. 10 додатку № 1 до рішення);

ДНЗ «Веселка» в м. Болехові по вул. Кобилянської, 7А, де розміщений дошкільний навчальний заклад (п. 11 додатку № 1 до рішення);

ДНЗ «Зірочка» в м. Болехові по вул. Коперника,2, де розміщений дошкільний навчальний заклад (п. 12 додатку № 1 до рішення);

управління освіти в м. Болехові по вул. Гагаріна (Коперника), 13, де розміщено адмінприміщення (п. 13 додатку № 1 до рішення);

ДЮСШ в м. Болехові по вул. С.Стрільців, 12, де розміщено навчальний заклад (п. 15 додатку № 1 до рішення);

поліклінічне відділення в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 2, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 16 додатку № 1 до рішення);

хірургічне відділення в м. Болехові вул. Є. Коновальця, 2-В, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 17 додатку № 1 до рішення);

терапевтичне відділення в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 11, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 18 додатку № 1 до рішення);

приміщення фізпроцедур в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 3, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 20 додатку № 1 до рішення);

приміщення флюорографії в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 2-Б, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 21 додатку № 1 до рішення);

адміністративний корпус, аптека в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 4-А, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 22 додатку № до рішення);

котельня в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 5-Б, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 23 додатку № 1 до рішення);

кухня в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 9-А, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 24 додатку № 1 до рішення);

склад в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 9, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 25 додатку № 1 до рішення);

гараж в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 15, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 26 додатку № 1 до рішення);

поліклінічне відділення в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 2, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 27 додатку № 1 до рішення);

амбулаторія в с. Поляниця вул. І. Франка, 181, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 29 додатку № 1 до рішення);

народний дім в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 12, для надання послуг з організації культурного дозвілля населення (п. 30 додатку № 1 до рішення);

музей історії ім. Р. Скварія в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 9, для забезпечення виставковою діяльністю (п. 31 додаток № 1 до рішення);

Болехівська центральна міська бібліотека в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 9, сприяння професійному та освітньому розвитку громадян (п. 32 додатку № 1 до рішення);

міська бібліотека для дітей в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 10, сприяння професійному та освітньому розвитку громадян (п. 33 додатку № 1 до рішення);

Болехівська дитяча школа мистецтв в м. Болехові по вул. Воїнів УПА, 10, надання музичної, хореографічної освіти (п. 34 додатку № 1 до рішення);

Болехівська художня школа в м. Болехові на пл. І. Франка, 3, надання художньої освіти (п. 35 додатку № 1 до рішення);

незавершене будівництво лікарні в м. Болехові по вул. Є. Коновальця (п. 36 додатку № 1 до рішення);

будівля майстерні ККП в м. Болехові по вул. 24 Серпня, 3, для розміщення майстерні Комбінату комунальних підприємств (п. 38 додатку № 1 до рішення);

адміністративна будівля Комбінату комунальних підприємств в м. Болехові по вул. 24 Серпня, 21 (п. 40 додатку № 1 до рішення).

Зобов`язати Болехівську міську раду (код ЄДРПОУ 04054270, пл. І. Франка, 12, м. Болехів, Івано-Франківська область, 77202) вчинити дії щодо реєстрації права власності на об`єкти:

незавершена будівля дитячого садка в м. Болехові по вул. Д. Галицького, 39, для розміщення Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), ЦНАПу (п. 2 додатку № 1 до рішення);

Болехівський ліцей № 1 «Академічний» в м. Болехові по вул. Шкільна, 2. де розміщений навчальний заклад (п. 9 додатку № 1 до рішення);

Болехівська ЗОШ I-III ст. № 2 (Болехівський ліцей № 2 «Науковий») в м. Болехові по вул. Гагаріна, 12, де розміщений навчальний заклад (п. 10 додатку № 1 до рішення);

ДНЗ «Веселка» в м. Болехові по вул. Кобилянської, 7А, де розміщений дошкільний навчальний заклад (п. 11 додатку № 1 до рішення);

ДНЗ «Зірочка» в м. Болехові по вул. Коперника,2, де розміщений дошкільний навчальний заклад (п. 12 додатку № 1 до рішення);

управління освіти в м. Болехові по вул. Гагаріна (Коперника), 13, де розміщено адмінприміщення (п. 13 додатку № 1 до рішення);

ДЮСШ в м. Болехові по вул. С.Стрільців, 12, де розміщено навчальний заклад (п. 15 додатку № 1 до рішення);

поліклінічне відділення в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 2, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 16 додатку № 1 до рішення);

хірургічне відділення в м. Болехові вул. Є. Коновальця, 2-В, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 17 додатку № 1 до рішення);

терапевтичне відділення в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 11, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 18 додатку № 1 до рішення);

приміщення фізпроцедур в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 3, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 20 додатку № 1 до рішення);

приміщення флюорографії в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 2-Б, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 21 додатку № 1 до рішення);

адміністративний корпус, аптека в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 4-А, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 22 додатку № до рішення);

котельня в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 5-Б, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 23 додатку № 1 до рішення);

кухня в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 9-А, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 24 додатку № 1 до рішення);

склад в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 9, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 25 додатку № 1 до рішення);

гараж в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 15, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 26 додатку № 1 до рішення);

поліклінічне відділення в м. Болехові по вул. Є. Коновальця, 2, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 27 додатку № 1 до рішення);

амбулаторія в с. Поляниця вул. І. Франка, 181, де розміщено заклад охорони здоров`я (п. 29 додатку № 1 до рішення);

народний дім в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 12, для надання послуг з організації культурного дозвілля населення (п. 30 додатку № 1 до рішення);

музей історії ім. Р. Скварія в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 9, для забезпечення виставковою діяльністю (п. 31 додаток № 1 до рішення);

Болехівська центральна міська бібліотека в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 9, сприяння професійному та освітньому розвитку громадян (п. 32 додатку № 1 до рішення);

міська бібліотека для дітей в м. Болехові по вул. С. Стрільців, 10, сприяння професійному та освітньому розвитку громадян (п. 33 додатку № 1 до рішення);

Болехівська дитяча школа мистецтв в м. Болехові по вул. Воїнів УПА, 10, надання музичної, хореографічної освіти (п. 34 додатку № 1 до рішення);

Болехівська художня школа в м. Болехові на пл. І. Франка, 3, надання художньої освіти (п. 35 додатку № 1 до рішення);

незавершене будівництво лікарні в м. Болехові по вул. Є. Коновальця (п. 36 додатку № 1 до рішення);

будівля майстерні ККП в м. Болехові по вул. 24 Серпня, 3, для розміщення майстерні Комбінату комунальних підприємств (п. 38 додатку № 1 до рішення);

адміністративна будівля Комбінату комунальних підприємств в м. Болехові по вул. 24 Серпня, 21 (п. 40 додатку № 1 до рішення).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя /підпис/ Микитюк Р.В.

Дата ухвалення рішення21.04.2023
Оприлюднено24.04.2023
Номер документу110375426
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій

Судовий реєстр по справі —300/537/23

Рішення від 21.04.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні