Постанова
від 21.04.2023 по справі 280/812/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

21 квітня 2023 року м. Дніпросправа № 280/812/22

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Головко О.В.,

розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу в м. Дніпрі за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2022 року (суддя Кисіль Р.В.) в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ІРАДА КОМПАНІ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ІРАДА КОМПАНІ» звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України, в якому просило:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області №2915552/43884633 від 29.07.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної №20 від 08.04.2021, №2933978/43884633 від 03.08.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної №41 від 16.04.2021;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №20 від 08.04.2021 та №41 від 16.04.2021, датою подання їх на реєстрацію.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2022 року позов задоволено частково.

Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області №2915552/43884633 від 29.07.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної №20 від 08.04.2021 та №2933978/43884633 від 03.08.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної №41 від 16.04.2021.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №20 від 08.04.2021 та №41 від 16.04.2021, подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «ІРАДА КОМПАНІ».

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Головне управління ДПС у Запорізькій області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову, з підстав порушення норм матеріального та процесуального права, не надання належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до неправильного вирішення спору.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що оскаржувані рішення прийняті з дотриманням Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520. Спірні рішення прийнято з підстави ненадання позивачем копій документів. Відповідач вважає визначені в рішеннях комісії підстави для відмови в реєстрації податкових накладних / розрахунку коригування правомірними, а рішення такими, що прийняте відповідно до норм чинного законодавства та в установленому порядку, а вимоги позивача безпідставними та необґрунтованими.

Відповідно до вимог статті 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.

Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла таких висновків.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ТОВ «ІРАДА КОМПАНІ» зареєстровано як суб`єкт господарювання в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 23 жовтня 2020 року.

Позивач здійснює діяльність за кодом УКТ ЗЕД 46.21 - оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (основна); 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами; 46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами; 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 46.61 Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткуванням; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.

21 квітня 2021 року ТОВ «ІРАДА КОМПАНІ» направило до єдиного вікна подання електронної звітності ДПС України, засобами телекомунікаційного зв`язку, податкову накладну №20 від 08.04.2021 по взаємовідносинах з Товариством з обмеженою відповідальністю «М-Промс» щодо поставки курячої продукції в асортименті на загальну суму 128 631,06 грн., з метою її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена. В якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної податковим органом вказано, що: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ, реєстрація ПН/РК від 08.04.2021 №20 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=.7819%, «Р»-0».

В квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем не зазначено, які саме документи та відповідно до якого переліку необхідно надати.

27 липня 2021 року позивачем подано Повідомлення №20 від 27.07.2021 про подання пояснень та копій документів на підтвердження господарської операції, а саме: Пояснення; Копія Виписки з ЄДР №13331243 7624 від 02.11.2020; Копія листа №101220 від 10.12.2020; Копія договору оренди нежитлового приміщення №60/21 від 01.04.2021; Копія акту передання-приймання до договору №60/21 від 01.04.2021; Копія акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) №450 від 30.04.2021; Копія договору оренди нежитлового приміщення №62/21 від 01.01.2021; Копія акту передання-приймання до договору №62/21 від 01.01.2021; Копія акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) №451 від 30.04.2021; Копія договору поставки №01-02-07 від 01.02.2021; Копія рахунку-фактури №СФ-0000101 від 08.04.2021; Копія видаткової накладної №РН-000078 від 08.04.2021; Копія товарно-транспортної накладної №0000078 від 08.04.2021; Копія податкової накладної № 20 від 08.04.2021; Копія квитанції за реєстраційним номером 9092742537від 21.04.2021; Копія платіжного доручення №000000030 від 06.05.2021; Копія договору перевезення вантажу автомобільним транспортом №01/02-21 від 01.02.2021; Копія акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000066 від 08.04.2021; Копія договору поставки №1-18/293 від 01.02.2021; Копія видаткової накладної №УЛ-00005188 від 03.03.2021; Копія видаткової накладної №УЛ-00008014 від 29.03.2021; Копія товарно-транспортної накладної №Р5188 від 03.03.2021; Копія товарно-транспортної накладної №Р8014 від 29.03.2021; Копія декларації виробника №УЛ-00005188 від 03.03.2021; Копія декларації виробника №УЛ-00008014 від 29.03.2021; Копія податкової накладної № 243/2 від 03.03.2021; Копія податкової накладної №2650/2 від 29.03.2021; Копія платіжного доручення №14 від 04.03.2021; Копія платіжного доручення №15 від 05.03.2021; Копія платіжного доручення №43 від 30.03.2021; Копія платіжного доручення №47 від 05.04.2021; Копія інвентаризаційного опису запасів від 01.04.2021; Копія інвентаризаційного опису запасів від 05.05.2021.

В письмових поясненнях зазначено, що ТОВ «ІРАДА КОМПАНІ» (Постачальник) та Товариство з обмеженою відповідальністю «М-Промс» (Покупець) 01.02.2021 уклали Договір поставки №01-02-07, за умовами якого Постачальник відповідно до умов Договору зобов`язується поставити, а Покупець - прийняти та оплатити Товар у кількості, по найменуваннях і цінах, зазначених у рахунках-фактурах та накладних (товарно-транспортних або товарних), що виписуються на кожну партію Товару.

На виконання умов Договору, 08.04.2021 Покупцю була відвантажена куряча продукція, що підтверджується: рахунком-фактурою №СФ-0000101 від 08.04.2021; видатковою накладною №РН-000078 від 08.04.2021 року, товарно-транспортною накладною №0000078 від 08.04.2021 року.

Оплата за поставлений товар була здійснена у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням №000000030 від 06.05.2021.

Поставка здійснювалась перевізником ФОП ОСОБА_1 , що підтверджується Договором перевезення вантажу автомобільним транспортом №01/02-21 від 01.02.2021, рахунком №СФ-0000066 від 08.04.2021, Актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000066 від 08.04.2021, платіжним дорученням №92 від 19.05.2021.

Реалізований товар було придбано у Фермерського господарства «УЛАР», що підтверджується Договором поставки №1-18/293 від 01.02.2021, видатковими накладними №УЛ-00005188 від 03.03.2021, № УЛ-00008014 від 29.03.2021, товарно-транспортними накладними №5188 від 03.03.2021, №8014 від 29.03.2021 (поставка була здійснена за рахунок постачальника ФГ «УЛАР» на орендований склад позивача), зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними №243/2 від 03.03.2021, №2650/2 від 29.03.2021, деклараціями виробника №УЛ-00005188 від 03.03.2021, №УЛ-00008014 від 29.03.2021.

Оплата була здійснена у повному обсязі, що підтверджується платіжними дорученнями №14 від 04.03.2021, №15 від 05.03.2021, №43 від 30.03.2021, №47 від 05.04.2021.

Наявність та рух сировини, матеріалів на складі підтверджується Інвентаризаційним описом запасів від 01.04.2021, Інвентаризаційним описом запасів від 05.05.2021, Оборотно-сальдовими відомостями по рахункам 281 за березень 2021 р., за квітень 2021 р. та 361 за квітень 2021 р., видатковими накладними.

29.07.2021 комісією ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято рішення №291555243884633 про відмову в реєстрації податкової накладної №20 від 08.04.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та зазначено (документи, які не надано необхідно підкреслити)

Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області в своєму рішенні жодного документу не підкреслено. Тобто з даного рішення не зрозуміло яких саме документів не вистачило та чому саме їх не вистачає для реєстрації.

Лише в додатковій інформації зазначено: відсутні складські документи (інвентаризаційні описи).

Проте, разом із Повідомленням позивачем надавались складські документи, а саме: Договір оренди нежитлового приміщення (складу) №60/21 від 01.04.2021 з актами приймання-передачі приміщень, оборотно-сальдові відомості по рахункам 281 за березень 2021 р., за квітень 2021 р. та 361 за квітень 2021р, видаткові накладні. Також надавались Інвентаризаційний опис запасів від 01.04.2021 та Інвентаризаційний опис запасів від 05.05.2021.

12 травня 2021 року ТОВ «ІРАДА КОМПАНІ» направило до Єдиного вікна подання електронної звітності ДПС України, засобами телекомунікаційного зв`язку, податкову накладну №41 від 16.04.2021р. по взаємовідносинах з Товариством з обмеженою відповідальністю «Артіс Плюс Груп» щодо поставки Четвертини задньої замороженої курчати-бройлера напівфабрикат 15 кг. у кількості 4005 кг. на загальну суму 142161,48 грн., з метою її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена. В якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано, що: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ, реєстрація ПН/РК від 16.04.2021 №41 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=.7819%, «Р»=178963.2».

Однак в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної податковим органом не зазначено, які саме документи та відповідно до якого переліку необхідно надати.

29 липня 2021 року позивачем подано Повідомлення №41 від 29.07.2021 про подання пояснень та копій документів на підтвердження господарської операції, а саме: Пояснення; Копія Виписки з ЄДР №133312437624 від 02.11.2020; Копія листа №101220 від 10.12.2020; Копія договору оренди нежитлового приміщення №60/21 від 01.04.2021; Копія акту передання-приймання до договору №60/21 від 01.04.2021; Копія акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) №450 від 30.04.2021; Копія договору оренди нежитлового приміщення №62/21 від 01.01.2021; Копія акту передання-приймання до договору №62/21 від 01.01.2021; Копія акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) №451 від 30.04.2021; Копія договору поставки №01-02/21 від 01.02.2021; Копія рахунку-фактури №СФ-0000128 від 16.04.2021; Копія видаткової накладної №РН-0000105 від 16.04.2021; Копія товарно-транспортної накладної №00000105 від 16.04.2021; Копія податкової накладної №41 від 16.04.2021; Копія квитанції за реєстраційним номером 9122393635 від 12.05.2021; Копія платіжного доручення №903 від 29.04.2021; Копія договору перевезення вантажу автомобільним транспортом №01/02-21 від 01.02.2021; Копія акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-000074 від 16.04.2021; Копія договору поставки №1-18/293 від 01.02.2021; Копія видаткової накладної №УЛ-00007253 від 22.03.2021; Копія товарно-транспортної накладної №Р7253 від 22.03.2021; Копія декларації виробника №УЛ-00007253 від 22.03.2021; Копія податкової накладної №3023/2 від 22.03.2021; Копія платіжного доручення №40 від 26.03.2021; Копія інвентаризаційного опису запасів від 01.04.2021; Копія інвентаризаційного опису запасів від 05.05.2021.

В письмових поясненнях зазначено, що ТОВ «ІРАДА КОМПАНІ» (Постачальник) та Товариство з обмеженою відповідальністю «Артіс Плюс Груп» (Покупець) 01.02.2021 уклали Договір поставки №01-02/21, за умовами якого Постачальник відповідно до умов Договору зобов`язується поставити, а Покупець - прийняти та оплатити Товар у кількості, по найменуваннях і цінах, зазначених у рахунках-фактурах та накладних (товарно-транспортних або товарних), що виписуються на кожну партію Товару.

На виконання умов Договору, 16.04.2021 Покупцю була відвантажена куряча продукція, що підтверджується: рахунком-фактурою №СФ-0000128 від 16.04.2021; видатковою накладною №РН-0000105 від 16.04.2021, товарно-транспортною накладною №00000105 від 16.04.2021 року.

Оплата за поставлений товар була здійснена у повному обсязі, що підтверджується платіжними дорученнями №903 від 29.04.2021.

Поставка здійснювалась перевізником ФОП ОСОБА_1 , що підтверджується: Договором перевезення вантажу автомобільним транспортом №01/02-21 від 01.02.2021, рахунком №СФ-0000074 від 16.04.2021, Актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000074 від 16.04.2021, платіжним дорученням №92 від 19.05.2021.

Реалізований товар було придбано у Фермерського господарства «УЛАР», що підтверджується: Договором поставки №1-18/293 від 01.02.2021, видатковою накладною №УЛ-00007253 від 22.03.2021, товарно-транспортною накладною №Р7253 від 22.03.2021, (поставка була здійснена за рахунок постачальника ФГ «УЛАР» на орендований склад позивача), зареєстрованою в ЄРПН податковою накладною №3023/2 від 22.03.2021, декларацією виробника №УЛ-00007253 від 22.03.2021.

Оплата була здійснена у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням №40 від 26.03.2021.

Наявність та рух сировини, матеріалів на складі підтверджується Інвентаризаційним описом запасів від 01.04.2021, Інвентаризаційним описом запасів від 05.05.2021, Оборотно - сальдовими відомостями по рахункам 281 за березень 2021 р. та 361 за квітень 2021 р., видатковими накладними.

03.08.2021 року комісією ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято рішення №2933978/43884633 про відмову в реєстрації податкової накладної №41 від 16.04.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та зазначено (документи, які не надано необхідно підкреслити).

Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області в своєму рішенні жодного документу не підкреслено. Тобто з даного рішення не зрозуміло яких саме документів не вистачило та чому саме їх не вистачає для реєстрації.

Лише в додатковій інформації зазначено; ненадання платником податку складських документів (інвентаризаційні описи), акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг).

Проте разом із Повідомленням позивачем надавались складські документи, а саме: Договір оренди нежитлового приміщення (складу) №60/21 від 01.04.2021 з актами приймання-передачі приміщень, оборотно-сальдові відомості по рахункам 281 за березень 2021 р. та 361 за квітень 2021 р., видаткові накладні. Також надавались Інвентаризаційний опис запасів від 01.04.2021 та Інвентаризаційний опис запасів від 05.05.2021.

Не погодившись з вказаними рішеннями, позивач звернувся з вказаним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним відносинам, суд апеляційної інстанції зазначає таке.

За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі Порядок №1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно з положеннями підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Відповідно до цієї норми та підпункту 56.23.2 пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 року №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , яка набрала чинності 01.02.2020 та якою затверджено:

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації податкової накладної);

Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок розгляду скарги).

Пунктом 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно п.п. 6, 7, 10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Додатками №1 та №3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Відповідно до п.26 Порядку №1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до пунктів 25 - 26 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Згідно пунктів 42, 44 - 46 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.

Судом встановлено, що оскаржувані рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято, у зв`язку з тим, що не надано платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та зазначено (документи, які не надано необхідно підкреслити).

Так, первинним об`єктом судового дослідження в даній справі є обставини, за яких відповідач вчинив дії при зупиненні реєстрації податкової накладної.

Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, перелік яких встановлений податковим законодавством.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

При цьому, позивачем після зупинення реєстрації податкових накладних подано до контролюючого органу пояснення з відповідними первинними документами щодо наявності підстав реєстрації податкових накладних.

Проте, незважаючи на подані відповідачу копії документів, які долучені до пояснень, останній прийняв спірні рішення щодо відмови в реєстрації податкових накладних.

Досліджені судом пояснення позивача щодо податкових накладних, реєстрацію якої зупинено, та додані до нього документи, які надсилались позивачем до контролюючого органу, а також позивачем надано письмові пояснення, додані документи, на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, до якої застосована процедура зупинення реєстрації згідно з п.201.16 ст.201 ПК України.

Відповідачі не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача та не навели обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваних рішень.

Позивачем надані документи та пояснення, достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних складених позивачем. При цьому невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі №0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.

За таких обставин, на переконання колегії суддів, оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є формальним, оскільки об`єктивно не містять чіткого визначення підстав та мотивів для його прийняття, так само як і мотивів прийняття чи відхилення наданих позивачем пояснень та документів, а тому не можуть бути визнані законним та обґрунтованим.

Визнаючи протиправними та скасовуючи рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд першої інстанції дійшов правильно висновку, що останні прийнято без додержання процедури розгляду матеріалів, не наведено мотивації віднесення податкових накладних до категорії ризикової.

Стосовно позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №20 від 08.04.2021 та №41 від 16.04.2021.

Відповідно до пп. 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами

При цьому, згідно з нормами п. 19, 20 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у разі, зокрема набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкової накладної, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України, як правильного висновку дійшов і суд першої інстанції.

Відповідно до ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Щодо вимог позивача про стягнення з відповідача витрат на правову допомогу у розмірі 4000,00 грн. за розгляд справи в суді першої інстанції.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною 1 ст. 132 КАС України передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 132 КАС України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема витрати на професійну правничу допомогу.

Відповідно до положень ст. 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами (ч. 6 ст.134 КАС України).

При цьому обов`язок доведення не співмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами (ч.7 ст.134 КАС України).

Отже, розмір понесених витрат на правничу допомогу адвоката визначається на підставі доказів, підтверджуючих понесені стороною витрати та доказів, що підтверджують відповідність цих витрат фактично виконаній адвокатом роботи.

При цьому, суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої ухвалене судове рішення, всі понесені нею витрати на професійну правничу допомогу, якщо, керуючись принципами справедливості та верховенства права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору, враховуючи такі критерії, як складність справи, витрачений адвокатом час, значення спору для сторони тощо.

Витрати на правову допомогу мають бути документально підтверджені та доведені договором про надання правничої допомоги, актами приймання-передачі наданих послуг, платіжними документами про оплату таких послуг, розрахунками таких витрат тощо.

Водночас, при визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, необхідно досліджувати на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченого адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціни позову та (або) значенню справи.

Вказані правові висновки викладені у постановах Верховного суду від 19.09.2019 у справі № 810/2760/17 та від 21.01.2021 у справі № 280/2635/20.

Крім того, відповідно до правової позиції Верховного Суду, яка була викладена в постанові від 02.09.2020 по справі №826/4959/16 вирішенню питання про розподіл судових витрат передує врахування судом, зокрема, обґрунтованості та пропорційності розміру таких витрат до предмета спору, значення справи для сторін. При цьому, принципи обґрунтованості та пропорційності розміру таких витрат до предмета спору повинні розглядатися у тому числі через призму принципу співмірності, який, як вже було зазначено вище, включає у себе такі критерії: складність справи та виконаних робіт (наданих послуг); час, витрачений на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсяг наданих послуг та виконаних робіт; ціна позову та (або) значення справи для сторони.

Таким чином, при визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини, про що, зокрема, зазначено у рішеннях від 26.02.2015р. у справі «Баришевський проти України», від 10.12.2009 у справі «Гімайдуліна і інших проти України», від 12.10.2006 у справі «Двойних проти України», від 30.03.2004 у справі «Меріт проти України» заявник має право на відшкодування судових та інших витрат лише у разі, якщо доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їх розмір обґрунтованим.

З метою отримання професійної правничої допомоги позивачем було укладено з адвокатським об`єднанням «Хилько» договір про надання адвокатських послуг від 13.12.2021 № 54 (копія знаходиться в матеріалах справи).

На підтвердження витрат на правничу допомогу до клопотання додані копії: договору про надання правової допомоги №54 від 13.12.2021, рахунок-фактура №5401 від 13.12.2021, платіжне доручення №161 від 14.12.2021, акт приймання-передачі наданих послуг від 13.12.2021, детальний опис робіт (наданих послуг) до договору про надання правової допомоги №54 від 13.12.2021, свідоцтва про право заняття Хілько А.В. адвокатською діяльністю серії ЗП 002415 від 22.10.2019, ордеру на надання правничої (правової) допомоги ТОВ «ІРАДА КОМПАНІ» адвокатом Хілько А.В. №1075162 від 13.12.2021.

Задовольняючи вимоги про стягнення витрат на професійну правничу допомогу в сумі 4 000,00 грн суд першої інстанції виходив з того, що понесені витрати позивача на правову допомогу адвоката, з урахуванням предмету спору, його складності з точки зору адміністративного судочинства, кількості наявних у справі доказів, а також часу витраченого адвокатом на надання правничої допомоги, є доведеними та співмірними.

З урахуванням фактичного обсягу наданих адвокатських послуг і виконаних робіт у межах підготовки справи до розгляду, співмірність зі складністю справи та задоволення позову, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що обґрунтованим, об`єктивним і таким, що підпадає під критерій розумності, є визначення вартості послуг правової допомоги у сумі 4000,00 грн.

Керуючись статтями 241-245, 250, 311, 315, 316, 321, 322, 328, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2022 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуючий - суддяТ.І. Ясенова

суддяА.В. Суховаров

суддяО.В. Головко

Дата ухвалення рішення21.04.2023
Оприлюднено24.04.2023
Номер документу110379436
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/812/22

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 21.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 26.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Рішення від 28.12.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні