ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 квітня 2023 року ЛуцькСправа № 140/1227/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі ГУ ПФУ у Волинській області) про визнання протиправними дій щодо відмови у зарахуванні до страхового стажу період проходження служби в Державній кримінально-виконавчій службі України з 01 липня 2006 року по 31 червня 2014 року та у квітні-травні 2016 року; зобов`язання зарахувати до страхового стажу період проходження служби в Державній кримінально-виконавчій службі Україні з 01 липня 2006 року по 31 червня 2014 року та у квітні-травні 2016 року із застосуванням методики такого зарахування за принципом 1 рік служби 1 рік страхового стажу.
В обґрунтування позову позивач вказав, що у період з 01 липня 2006 року по 30 листопада 2019 року безперервно проходив службу у Державній кримінально-виконавчій службі України. На день звільнення зі служби його вислуга становила 13 років 04 місяці 29 днів. Натомість із індивідуальних відомостей про застраховану особу реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування вбачається, що період його страхового стажу розпочинається лише з 01 липня 2014 року, а не з часу початку проходження служби у Державній кримінально-виконавчій службі України. Крім того, за даними Пенсійного фонду України у квітні 2016 року до страхового стажу позивачу включено лише 6 днів, а травень 2016 року взагалі не включений до страхового стажу. ОСОБА_1 стверджує, що звертався до ГУ ПФУ у Волинській області про внесення змін у реєстр застрахованих осіб стосовно нього, зарахувавши до страхового стажу проходження служби в органах Державної кримінально-виконавчої служби України з 01 липня 2016 року по 31 червня 2014 року та 24 дні квітня 2016 року і 31 день травня 2016 року, однак отримав відмову.
Позивач вважає, що підтверджений довідкою Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України період нарахування суми грошового забезпечення та сплати страхових внесків за час проходження служби в органах Державної кримінально-виконавчої служби України (з 01 липня 2006 року по 31 грудня 2016 року) підлягає зарахуванню йому до страхового стажу на підставі показників довідки про грошове забезпечення. Відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку даних про сплату страхових внесків не є підставою для позбавлення його права на зарахування до страхового стажу періоду його роботи і є достатні правові підстави для зобов`язання відповідача зарахувати до страхового стажу період проходження служби в органах Державної кримінально-виконавчої служби України з 01 липня 2006 року по 30 червня 2014 року включно та у квітні-травні 2016 року за принципом 1 рік служби - 1 рік страхового стажу.
Позивач зазначив, що 12 жовтня 2022 року повторно надіслав заяву до відповідача про внесення змін до реєстру застрахованих осіб стосовно нього, зарахувавши в страховий стаж спірний період проходження служби на підставі довідки про нараховані суми грошового забезпечення та сплачені страхові внески за вказаний період, проте його заява відповідачем задоволена не була.
На думку позивача, така відмова відповідача порушує його право на отримання допомоги застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу) у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, що виплачується Фондом соціального страхування України в залежності від наявного страхового стажу в системі персоніфікованого обліку, а тому він змушений звернутися до суду за захистом порушених прав.
З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
У відзиві на позовну заяву відповідач позовні вимоги заперечив та у їх задоволенні просив відмовити повністю (а.с.43-45). В обґрунтування цієї позиції відповідач вказав, що на первинне звернення ОСОБА_1 про внесення змін до даних реєстру застрахованих осіб, зарахувавши в страховий стаж безперервне проходження служби в органах Державної кримінально-виконавчої служби України листом від 10 травня 2022 року №4916-2725/П-02/80300/22 позивачу роз`яснено, що згідно з пунктом 9 розділу IV Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінанси України від 14 липня 2015 року №435, страхувальники, які нараховують та сплачують єдиний внесок за осіб із числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової та альтернативної служби), осіб рядового і начальницького складу, формують у розрізі кожної застрахованої особи відомості про суми нарахованої їй заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) у звітному місяці, починаючи з червня 2016 року. Після надходження від страхувальника даних відомості будуть відображені в Реєстрі застрахованих осіб.
13 жовтня 2022 року ОСОБА_1 повторно звернувся із заявою про внесення змін до даних в Реєстрі застрахованих осіб стосовно нього та за результатами розгляду звернення листом від 27 жовтня 2022 року №8956-8189/П-02/8-0300/22 позивача було інформовано, що відповідно до затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 21 серпня 2019 року №770 Порядку подання відсутніх у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування відомостей про грошове забезпечення та сплату страхових внесків стосовно військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб начальницького і рядового складу, поліцейських відомості про періоди служби, суми грошового забезпечення та сплату страхових внесків будуть внесені Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб на підставі інформації з податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб сум утриманого з них податку за формами №8ДР і №1ДФ, які Державна податкова служба передає Пенсійному фонду України в електронному вигляді на центральному рівні в порядку, встановленому Пенсійним фондом України та Державною податковою службою. У разі відсутності інформації з податкового розрахунку сум доходу відомості про періоди служби, суми грошового забезпечення та сплату страхових внесків вносяться територіальними органами Пенсійною фонду України до реєстру застрахованих осіб на підставі поданого військовими частинами чи органами, які виплачують (виплачували) грошове забезпечення (страхувальниками), або органами, які уповноважені рішеннями керівників державних органів, до територіальних органів Пенсійного фонду України у вигляді звіту за період з 01 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року згідно зі встановленим графіком, починаючи з 01 грудня 2019 року по 11 жовтня 2022 року.
Відповідач зауважив, що обчислення страхового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду України саме при призначенні (перерахунку) пенсій, а не при виплаті застрахованій особі допомоги у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності. Так Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 №22-1, передбачено, що у разі якщо за період з 01 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб відсутні відомості, необхідні для призначення пенсії військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, поліцейським, страховий стаж та заробітна плата (дохід) обчислюються на підставі довідки про нараховані суми грошового забезпечення та про сплачені страхові внески, форма якої затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 04 лютого 2021 року №3-1.
З цих підстав відповідач вважає, що обґрунтування у позові про порушення ГУ ПФУ у Волинській області прав позивача на належне матеріальне забезпечення у зв`язку із тимчасовою втратою працездатності через не зарахування до страхового стажу періоду проходження служби в Державній кримінально-виконавчій службі є помилковим.
З огляду на наведене правове регулювання відповідач вважає, що його дії не можна вважати протиправними такими, що спричиняють порушення прав позивача на отримання належного розміру допомоги у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.
Інші заяви по суті справи від сторін не надходили.
Суд, перевіривши доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази, встановив такі обставини.
Позивач ОСОБА_1 у період з 01 липня 2006 року по 30 листопада 2019 року проходив службу у Державній кримінально-виконавчій службі України на різних посадах, що підтверджується довідками Державної установи «Центр пробації» від 21 вересня 2021 року №3757/10/10.01-21 (а.с.13), від 29 листопада 2019 року №527/10-19 (а.с.14), витягами з наказу Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Івано-Франківській області від 23 червня 2006 року №35о/с «По особовому складу» (а.с.15) та з наказу Державної установи «Центр пробації» від 28 листопада 2019 року №222/К «Про особовий склад» (а.с.16), на підставі яких внесені записи до трудової книжки серії НОМЕР_1 (а.с.11). Зокрема, зазначеним наказом від 28 листопада 2019 року №222/К установлено, що вислуга років ОСОБА_1 на день звільнення зі служби у календарному обчисленні становить 13 років 4 місяці 29 днів.
Відповідно до індивідуальних відомостей про застраховану особу реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування станом на 22 січня 2023 року (а.с.17-21) страховий стаж ОСОБА_1 за період з 01 січня 2004 року по 31 грудня 2022 року становить 8 років 1 місяць 6 днів. При цьому відомості про страховий стаж, суми виплаченого доходу і сплачених страхових внесків наявні за період з 01 липня 2014 року, у тому числі з 01 червня 2016 року по 31 грудня 2016 року (страхувальник Управління Державної пенітенціарної служби України у Волинській області, код юридичної особи 08562654), з 01 січня 2017 року по 31 травня 2018 року (страхувальник Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції, код юридичної особи 40867243), з 01 червня 2018 року по 30 листопада 2019 року (страхувальник Державна установа «Центр пробації», код юридичної особи 41847154). Крім того, наявні відомості про страховий стаж, суми виплаченого доходу і сплачених страхових внесків за період з 01 липня 2014 року по 31 березня 2016 року, 6 днів квітня 2016 року (страхувальник Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нововолинської міської ради, код юридичної особи 03191986).
17 лютого 2022 року позивач звернувся до відділу обслуговування громадян №3 ГУ ПФУ у Волинській області із заявою, у якій просив внести зміни до відомостей реєстру застрахованих осіб, зарахувавши до страхового стажу безперервне проходження служби в органах Державної кримінально-виконавчої служби України з 01 липня 2006 року по 31 червня 2014 року та 24 дні квітня 2016 року і 31 день травня 2016 року (а.с.25).
Листом від 10 травня 2022 року №4916-2725/П-02/8-0300/22 (а.с.26) ГУ ПФУ у Волинській області роз`яснило порядок формування відомостей реєстру застрахованих осіб на підставі звітності, яка подається страхувальниками до податкового органу та передається до Пенсійного фонду України в порядку міжвідомчого обміну інформацією, та повідомило, що після надходження від страхувальника відповідних даних, відомості будуть відображені в реєстрі застрахованих осіб.
На звернення ОСОБА_1 від 18 червня 2022 року про подання страхувальником до територіальних органів Пенсійного фонду України звіту про персоніфіковані відомості про грошове забезпечення чи звіту про персоніфіковані відомості про грошове забезпечення із зазначенням типу форми «додаткова» за період проходження ним служби з 01 липня 2006 року по 01 травня 2007 року у строк до 31 грудня 2007 року (а.с.30) листом від 04 серпня 2022 року №5к/вих./7.2/4548 Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції рекомендувало для встановлення всіх обставин щодо страхового стажу, сплати страхових внесків та подачі звітності звернутися до ГУ ПФУ у Волинській області (а.с.31).
12 жовтня 2022 року позивач повторно звернувся до ГУ ПФУ у Волинській області із заявою про внесення змін стосовно нього у реєстр застрахованих осіб, покликаючись на те, що, відсутність таких даних в реєстрі застрахованих осіб (за період з 01 липня 2006 року по 31 червня 2014 року, 24 дні квітня 2016 року, 31 день травня 2016 року) порушує його право на отримання допомоги як застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу) у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яка виплачується Фондом соціального страхування України в залежності від страхового стажу в системі персоніфікованого обліку (а.с.27).
Листом від 27 жовтня 2022 року №8956-8189/П-02/8-0300/22 ГУ ПФУ у Волинській області (а.с.28-29) інформувало, що постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року №770 затверджено Порядок подання відсутніх у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування персоніфікованих відомостей про грошове забезпечення та сплату страхових внесків за період з 1 липня 2000 р. по 31 грудня 2016 р., необхідних для призначення пенсій військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам начальницького і рядового складу, поліцейським (установлює механізм передачі до Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відомостей, необхідних для призначення пенсій зазначеній категорії осіб, які звертатимуться за призначенням пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»). Пенсійним фондом України спільно з Державною податковою службою України узгоджується протокол обміну в електронному вигляді інформації з податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за формами №8ДР і №1ДФ. Після внесення до реєстру застрахованих осіб інформації з податкового розрахунку про суми грошового забезпечення буде розпочато заходи щодо подання до територіальних органів Пенсійного фонду України відсутньої інформації військовими частинами чи органами, які виплачують (виплачували) грошове забезпечення, або органами, які уповноважені рішеннями керівників державних органів, у строки і за процедурою, що визначені Порядком.
Одночасно роз`яснено, що Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року №22-1, у тому разі, якщо за період з 01 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб відсутні відомості, необхідні для призначення пенсії військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським, страховий стаж та заробітна плата (дохід) обчислюється на підставі довідки про нараховані суми грошового забезпечення та про сплачені страхові внески за відповідною формою.
Вважаючи протиправними дії ГУ ПФУ у Волинській області щодо відмови у зарахуванні до страхового стажу періоду служби в Державній кримінально-виконавчій службі України (з 01 липня 2006 року по 31 червня 2016 року, у квітні-травні 2016 року), ОСОБА_1 звернувся за вирішенням спору до суду.
При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного та соціального страхування, регулює Закон України від 09 березня 2003 року №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон №1058-ІV; тут і надалі в редакції на час звернення позивача до відповідача із заявою від 12 жовтня 2022 року). Як установлено статтею 5 Закону №1058-ІV, дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом та Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №1058-ІV, персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік) - організація та ведення обліку відомостей про застраховану особу, що здійснюється відповідно до законодавства і використовується в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування в установленому законодавством порядку; страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону; застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.
Відповідно до частин першої, другої, статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
У разі якщо за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості, необхідні для обчислення страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), поліцейським, особам рядового і начальницького складу відповідно до цього Закону, страховий стаж обчислюється на підставі довідки про проходження військової служби та про сплачені суми страхових внесків.
Статтями 11, 14 Закону №1058-IV визначено осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, та страхувальників.
Військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби), осіб рядового та начальницького складу включено до кола осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, Законом України від 03 квітня 2007 року №857-V «Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», доповнивши статтю 11 пунктом 17.
Частиною першою статті 21 Закону №1058-IV установлено, що персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється з метою обліку застрахованих осіб, учасників накопичувальної системи пенсійного страхування та їх ідентифікації, а також накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про облік застрахованих осіб і реалізацію ними права на страхові виплати у солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування та накопичувальній системі пенсійного страхування. Персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування є складовою частиною Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, порядок ведення якого встановлюється Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
Згідно з частиною шостою статті 21 Закону №1058-IV персоніфіковані відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, та інші відомості подаються до Пенсійного фонду роботодавцями, підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства.
Отже, Положення наведених норм Закону №1058-IV визначають обов`язок роботодавця щодо подання до Пенсійного фонду відомостей про заробітну плату застрахованої особи, на яку сплачено страхові внески (персоніфікованих відомостей про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб), правила зарахування органами Пенсійного фонду відповідних періодів до страхового стажу у цілях призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом.
Відповідно до пункту 19 частини другої статті 64 Закону №1058-IV виконавча дирекція Пенсійного фонду зобов`язана вести відповідно до законодавства реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та у складі цього реєстру - реєстр платників страхових внесків до солідарної системи пенсійного страхування.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначає Закон України від 08 липня 2010 року №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон №2464-VI), дія якого відповідно до статті 2 поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов`язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску.
Державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Державний реєстр) - організаційно-технічна система, призначена для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, його платників та застрахованих осіб, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб (пункт 1 частини першої статті 1 Закону №2464-VI).
За змістом положень статті 16 Закону №2464-VI Державний реєстр створюється для забезпечення: ведення обліку платників і застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікації; накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про сплату платниками єдиного внеску та про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та обліку виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування. Державний реєстр складається з реєстру страхувальників і реєстру застрахованих осіб. Ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з частинами першою, другою статті 20 Закону №2464-VI реєстр застрахованих осіб - автоматизований банк відомостей, створений для ведення єдиного обліку фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до закону. Реєстр застрахованих осіб складається з електронних облікових карток застрахованих осіб, до яких включаються відомості про застрахованих осіб, інформація про набуття прав на одержання страхових виплат за всіма видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та інформація про виплати за всіма видами загальнообов`язкового державного соціального страхування і соціальними та іншими виплатами, передбаченими законодавством, та електронного реєстру листків непрацездатності, порядок організації ведення та надання інформації з якого встановлюється Кабінетом Міністрів України. Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд, користувачами цього реєстру є податкові органи, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, та фонди загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Персоніфіковані відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, та інші відомості подаються до Пенсійного фонду роботодавцями, підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства.
У свою чергу до обов`язків Пенсійного фонду та його територіальних органів стосовно реєстру застрахованих осіб Державного реєстру відносяться: забезпечення своєчасного внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру; здійснення контролю за достовірністю відомостей, поданих до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру (частина перша статті 14-1 Закону №2464-VI).
Згідно із частиною шостою статті 20 Закону №2464-VI зміни та уточнення вносяться до відомостей реєстру застрахованих осіб у порядку, встановленому Пенсійним фондом за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року №10-1 затверджено Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за №785/25562; у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року №8-1; далі Положення №10-1). Це Положення визначає порядок організації ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Реєстр застрахованих осіб) та порядок надання інформації з Реєстру застрахованих осіб.
Відповідно до пункту 4 розділу І Положення №10-1 Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд України, який є володільцем даних Реєстру застрахованих осіб.
Нормами пункту 2 розділу ІІ Положення №10-1 визначено, що у Реєстрі застрахованих осіб накопичується, зберігається, автоматично обробляється інформація про фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства, та інформація, необхідна для обчислення і призначення страхових виплат за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування із: звітності та повідомлень про прийняття працівника на роботу; системи персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; електронних пенсійних справ; системи обліку сплати страхових внесків; фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування; відомостей, що подаються застрахованими особами у випадках, передбачених законами та цим Положенням; реєстру страхувальників Державного реєстру; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану; звернень громадян до органів Пенсійного фонду України; інших джерел, передбачених законодавством.
Згідно з пунктом 3 розділу IV Положення №10-1 відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Відповідно до пункту 4 розділу IV Положення №10-1 у разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником. У разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.
Таким чином, законодавцем встановлений послідовний алгоритм дій щодо внесення відомостей до Реєстру застрахованих осіб, змін та уточнень, згідно з яким органи Пенсійного фонду України вносять такі лише на підставі даних (звітності) наданих страхувальником (роботодавцем) чи його правонаступником та здійснюють контроль за достовірністю таких.
Позивач у цій справі оскаржує відмову ГУ ПФУ у Волинській області зарахувати страховий стаж за період проходження служби в Державній кримінально-виконавчій службі Україні (з 01 липня 2006 року по 31 червня 2014 року, квітень-травень 2016 року) у реєстрі застрахованих осіб на підставі довідки про нараховані суми грошового забезпечення та сплачені страхові внески за період з липня 2006 року по грудень 2016 року.
У свою чергу доводи ГУ ПФУ у Волинській області зводяться до того, що законодавством передбачена чітка послідовність дій уповноважених органів щодо внесення змін до реєстру застрахованих осіб.
Оцінюючи доводи сторін, суд виходить із того, що з 01 червня 2016 року пунктом 9 розділу IV Порядку формування та надання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14 квітня 2015 року №435 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 квітня 2015 року за №460/26905, зі змінами, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 11 квітня 2016 року №441), визначено формування та подання до органів доходів і зборів страхувальниками, які нараховують та сплачують єдиний внесок за осіб із числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової та альтернативної служби), осіб рядового і начальницького складу, відомостей про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) у розрізі кожної застрахованої особи у звітному місяці.
Так у період з 01 травня 2007 року по 20 серпня 2012 року страхувальником позивача було Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань у Волинській області, з 20 серпня 2012 року по 31 грудня 2016 року - Управління Державної пенітенціарної служби у Волинській області (код юридичної особи 08562654). Останнім з 01 червня 2016 року розпочато подання до податкового органу відомостей про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам, у тому числі і стосовно позивача.
Абзацами шістнадцятим, сімнадцятим підпункту 27 пункту 19 розділу I Закону України від 03 жовтня 2017 року №2148-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (далі Закон №2148-VIII) пункт 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону №1058-IV викладено у такій редакції: «Зарахування періодів служби до страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам начальницького і рядового складу за період з 1 січня 2004 року по 31 грудня 2006 року проводиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за рахунок коштів Державного Державною бюджету України. Протягом п`яти років з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення відповідно до законодавства, до Пенсійного фонду подаються, у разі їх відсутності, персоніфіковані відомості про грошове забезпечення та сплату страхових внесків за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року, необхідні для призначення пенсії військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, поліцейським, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.».
Абзацом четвертим підпункту 3 пункту 9 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №2148-VIII зобов`язано Кабінет Міністрів України визначити порядок подання відсутніх у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування відомостей про грошове забезпечення та сплату страхових внесків за період з 01 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року стосовно військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських.
Відповідно до абзаців шістнадцятого, сімнадцятого підпункту 27 пункту 19 розділу I та абзацу четвертого підпункту 3 пункту 9 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №2148-VIII постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року №770 (чинна з 28 серпня 2019 року) затверджено: 1) Порядок зарахування періодів служби до страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам начальницького і рядового складу за період з 1 січня 2004 р. по 31 грудня 2006 року; 2) Порядок подання відсутніх у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування персоніфікованих відомостей про грошове забезпечення та сплату страхових внесків за період з 1 липня 2000 р. по 31 грудня 2016 р., необхідних для призначення пенсій військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам начальницького і рядового складу, поліцейським (далі Порядок №770).
Відповідно до пункту 1 Порядку №770 цей Порядок установлює механізм, форму та строки подання до управлінь Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також об`єднаних управлінь (далі - територіальні органи Пенсійного фонду України) необхідних для призначення пенсій військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам начальницького і рядового складу, поліцейським персоніфікованих відомостей про грошове забезпечення та сплату страхових внесків за період з 1 липня 2000 р. по 31 грудня 2016 р. у разі їх відсутності в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб).
За приписами пункту 3 Порядку №770 відомості про періоди служби, суми грошового забезпечення та сплату страхових внесків вносяться Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб на підставі інформації з податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за формами №8ДР і №1ДФ, які ДФС передає Пенсійному фонду України в електронному вигляді на центральному рівні в порядку, встановленому Пенсійним фондом України та ДФС. При цьому Пенсійний фонд України обчислює щомісячні суми грошового забезпечення виходячи із середнього розміру сум доходу квартальної звітності за формами №8ДР і №1ДФ за період, за який подано інформацію.
Згідно з пунктом 4 Порядку №770 у разі відсутності інформації з податкового розрахунку сум доходу відомості про періоди служби, суми грошового забезпечення та сплату страхових внесків вносяться територіальними органами Пенсійного фонду України до реєстру застрахованих осіб на підставі поданого військовими частинами чи органами, які виплачують (виплачували) грошове забезпечення, або подаються органами, які уповноважені рішеннями керівників державних органів, до територіальних органів Пенсійного фонду України у вигляді звіту за формою згідно з додатком.
Страхувальники або уповноважені органи подають звіт до територіальних органів Пенсійного фонду України у такі строки: за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2003 року - не пізніше ніж 1 грудня 2019 року; за період з 1 січня 2004 року по 31 грудня 2007 року - не пізніше ніж 1 травня 2020 року; за період з 1 січня 2008 року по 31 грудня 2011 року - не пізніше ніж 1 жовтня 2020 року; за період з 1 січня 2012 року по 31 грудня 2015 року - не пізніше ніж 1 жовтня 2021 року; за період з 1 січня 2015 року по 31 грудня 2016 року - не пізніше ніж 11 жовтня 2022 року.
Звіт подається у вигляді електронного документа (через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України з використанням кваліфікованого електронного підпису). У разі неможливості подання звіту у вигляді електронного документа він подається на паперових носіях, завірений підписом керівника страхувальника або уповноваженого органу та скріплений печаткою (за наявності) (подається страхувальником або уповноваженим органом разом із звітом в електронній формі на електронних носіях інформації) (пункт 5 Порядку №770).
Згідно з пунктом 14 Порядку №770 відповідальним за правильність заповнення звітності та достовірність даних є страхувальник або уповноважений орган.
Поряд з тим пунктами 9, 10 Порядку №770 передбачено, що на територіальний орган Пенсійного фонду України покладено повноваження щодо звіряння звіту, поданого відповідно до цього Порядку, з поданими страхувальником або уповноваженим органом раніше відомостями щодо кількості осіб і сум грошового забезпечення. А у разі виявлення недостовірних або помилкових відомостей, поданих та/або накопичених в електронних базах даних реєстру застрахованих осіб, не пізніше ніж через два робочі дні орган Пенсійного фонду України повідомляє страхувальнику або уповноваженому органу про виявлення розбіжностей.
Пунктом 13 Порядку №770 також передбачено, що додаткові документи подаються страхувальником або уповноваженим органом, якщо у звіті не було зазначено застраховану особу.
Отже, аналіз законодавчих норм, що регулюють порядок внесення відомостей про застрахованих осіб до реєстру, дозволяє дійти висновку, що такий обов`язок та, відповідно, відповідальність за правильність заповнення звітності та достовірність даних несе саме страхувальник або уповноважений орган.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 18 травня 2016 року №348 «Про ліквідацію територіальних органів управління Державної пенітенціарної служби та утворення територіальних органів Міністерства юстиції» (далі Постанова №348) ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи управління Державної пенітенціарної служби за переліком згідно з додатком 1, зокрема Управління Державної пенітенціарної служби у Волинській області. Також пунктом 2 цієї постанови утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства юстиції - міжрегіональні управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації за переліком згідно з додатком 2, зокрема Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції.
Згідно з пунктом 3 Постанова №348 Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції є правонаступником Управління Державної пенітенціарної служби у Волинській області.
23 грудня 2020 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення юридичної особи Управління Державної пенітенціарної служби у Волинській області в результаті ліквідації.
На вимогу суду в ухвалі про відкриття провадження в адміністративній справі від 06 лютого 2023 року ГУ ПФУ у Волинській області листом від 27 лютого 2023 року №0300-0902-7/8556 повідомило, що страхувальники (уповноважені органи) звіти відповідно до Порядку №770 у встановлені строки не подали, а тому інформація про грошове забезпечення ОСОБА_1 за період з 01 липня 2006 року по 31 червня 2014 року відсутня (а.с.49).
Суд повторює, що обов`язок подання відомостей про фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства, та іншої інформації, необхідної для обчислення, призначення та здійснення пенсійних виплат та, відповідно, відповідальність за правильність заповнення звітності та достовірність даних покладено саме на страхувальника або уповноважений орган.
Позивач надав докази звернення у вересні 2021 року до Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції про видачу йому довідки про нараховані суми грошового забезпечення та сплачені страхові внески за період проходження служби з 01 липня 2006 року по 30 листопада 2019 року, у тому числі про сплату внесків за період з 01 липня 2006 року по 01 січня 2011 року та з 01 липня 2011 року по 01 липня 2014 року, за квітень-травень 2016 року. Така довідка була йому видана (а.с.24).
Разом з тим позивач не надав суду доказів звернення до Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції саме з проханням подати у встановленому порядку стосовно нього відомості для наповнення реєстру застрахованих осіб (за період служби з 01 липня 2006 року по 31 червня 2014 року та у квітні-травні 2016 року), а про наявність таких звернень не заявляє.
Натомість позивач вважає, що саме ГУ ПФУ у Волинській області на підставі зазначеної вище довідки Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції про нараховані суми грошового забезпечення та сплачені страхові внески мають бути внесені відомості про його страховий стаж у реєстр застрахованих осіб.
Суд уже зазначав, що відповідно до пунктів 5, 6 розділу IV Положення №10-1 органи Пенсійного фонду України уповноважені вносити відомості про застраховану особу в реєстр застрахованих осіб тільки: 1) у разі ліквідації страхувальника без визначення правонаступника за відповідним рішенням суду, що набрало законної сили; 2) у разі виявлення за результатами перевірки поданих страхувальником недостовірних відомостей про застрахованих осіб та невиконання страхувальником у місячний строк припису щодо усунення цих порушень.
На день звернення позивача до ГУ ПФУ у Волинській області із проханням внести відомості про його страховий стаж до реєстру застрахованих осіб Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції (правонаступник Управління Державної пенітенціарної служби у Волинській області) не ліквідоване (відомості щодо його ліквідації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутні).
Тому суд вважає, що Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції у цьому випадку має подати до органу Пенсійного фонду необхідні дані для уточнення відомостей стосовно ОСОБА_1 .
Також суд не вважає відмовою в розумінні пенсійного законодавства лист-відповідь ГУ ПФУ у Волинській області від 27 жовтня 2022 року №8956-8189/П-02/8-0300/22, оскільки в такому лише роз`яснено встановлений законодавством порядок внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб.
Частиною першою статті 5 КАС України установлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси і просити про їх захист.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог (частина друга статті 9 КАС України).
З огляду на межі заявлених позивачем позовних вимог до ГУ ПФУ у Волинській області - про визнання протиправною відмову у зарахуванні до страхового стажу період проходження служби в Державній кримінально-виконавчій службі України (основна вимога) та зобов`язання зарахувати до страхового стажу такий період (похідна вимога), суд зауважує, що з аналізу наведених вище положень законодавства України вбачається, що обчислення страхового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду саме при призначенні (перерахунку) пенсій.
Не підлягають наразі у випадку із позивачем застосуванню приписи підпункту 2 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року №22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року №13-1, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за №1566/11846). Так підпунктом 2 пункту 2.1 розділу ІІ вказаного Порядку обумовлено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: документи про стаж… Якщо за період з 01 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб відсутні відомості, необхідні для призначення пенсії військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, поліцейським відповідно до Закону, страховий стаж та заробітна плата (дохід) обчислюються на підставі довідки про нараховані суми грошового забезпечення та про сплачені страхові внески, форма якої затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 04 лютого 2021 року №3-1 «Про затвердження форми довідки про нараховані суми грошового забезпечення та про сплачені страхові внески та Порядку розрахунку сум грошового забезпечення, якщо документи про його нарахування та про сплачені страхові внески зберігаються на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та міста Севастополя або знищено», зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 07 квітня 2021 року за №463/36085.
Позивачем не надано доказів звернення до відповідача із заявою про призначення пенсії та прийняття відповідачем рішення про відмову у зарахуванні спірного періоду роботи до страхового стажу при вирішенні питання про призначення пенсії.
Підсумовуючи наведене, суд вважає, що позивачем обрано неналежний спосіб захисту порушеного права та не дотримано передбачену законодавством процедуру внесення змін до реєстру застрахованих осіб, оскільки він повинен в першу чергу звернутися з таким питанням до страхувальника (його правонаступника), а не до ГУ ПФУ у Волинській області, на яке покладено повноваження щодо звіряння поданого страхувальником або уповноваженим органом звіту з відомостями щодо кількості осіб і сум грошового забезпечення, а у разі виявлення недостовірних або помилкових відомостей, поданих та/або накопичених в електронних базах даних реєстру застрахованих осіб - повідомити страхувальнику або уповноваженому органу про виявлення розбіжностей.
З приводу посилань позивача на порушення діями відповідача його прав на належний розмір соціальних виплат на випадок тимчасової непрацездатності (у разі невнесення відповідних відомостей про стаж у реєстр застрахованих осіб), то тут варто зазначити, що відповідно до частини першої статті 22 Закону України від 23 вересня 1999 року №1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон №1105-XIV) допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї одного із страхових випадків. Згідно з частиною першою статті 24 Закону №1105-XIV розмір допомоги по тимчасовій непрацездатності залежить від страхового стажу. У свою чергу відповідно до пункту 2 частини першої статті 9 Закону №1105-XIV (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин із відповідачем) надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону визначено завданням Фонду соціального страхування України.
Суду не надано доказів того, що внаслідок дій чи бездіяльності ГУ ПФУ у Волинській області позивач зазнав зменшення розміру соціальних виплат, тому відсутні підстави для висновку про те, відповідач спричинив порушення прав ОСОБА_1 на отримання належного розміру допомоги по тимчасовій непрацездатності.
Таким чином, враховуючи встановлені судом обставин справи, суд дійшов переконання, що ГУ ПФУ у Волинській області не допускало протиправної поведінки у відносинах із позивачем, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позову судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (43026, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кравчука, 22В, ідентифікаційний код юридичної особи 13358826) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Ж.В. Каленюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.04.2023 |
Оприлюднено | 26.04.2023 |
Номер документу | 110400590 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Каленюк Жанна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні