Рішення
від 24.04.2023 по справі 280/711/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

24 квітня 2023 року о/об 10 год. 35 хв.Справа № 280/711/20 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шевченко С.О., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, Запорізька область, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Фортечна, буд.65; код ЄДРПОУ 38625593)

до Енергодарського інституту державного та муніципального управління імені Р.Г. Хеноха «Класичного приватного університету» (71503, Запорізька область, м.Енергодар, вул.Молодіжна, буд.3-А; код ЄДРПОУ 33268771)

про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (надалі - позивач, ГУ ДСУНС у Запорізькій області) до Енергодарського інституту державного та муніципального управління імені Р.Г. Хеноха «Класичного приватного університету» (надалі - відповідач, ЕІДМУ «КПУ»), в якому позивач просить суд: застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та приміщень Енергодарського інституту державного та муніципального управління імені Р.Г. Хеноха «Класичного приватного університету», розташованих за адресою: Запорізька область, м.Енергодар, вул.Молодіжна, буд.3-А, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію будівель та приміщень інституту за вказаною адресою, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень, що повинно бути встановлено на підставі перевірки Головного управління ДСНС України у Запорізькій області.

У позовній заяві зазначено наступне. У ході перевірки позивачем встановлено, що об`єкт відповідача експлуатується з порушенням вимог пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме: 1) не забезпечено системами протипожежного захисту будівлю закладу відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту"; 2) не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; 3) посадовими особами та працівниками не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 за №444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях»; 4) не доукомплектовано згідно норм належності приміщення первинними засобами пожежогасіння; 5) не надано показники щодо горючості та токсичності покриття підлоги у коридорах 3-го та 4-го поверху; 6) не забезпечено працюючий персонал засобами захисту органів дихання; 7) не забезпечено приміщення знаками безпеки відповідно до ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 «ССБТ. Цвета сигнальные знаки безопасности»; 8) допускається встановлення на вікнах першого поверху глухих ґрат; 9) сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням; 10) допускається захаращення шляхів евакуації меблями, різними матеріалами; 11) засклення дверей першого поверху на шляхах евакуації виконано склом, що дає скалки при руйнуванні; 12) у приміщенні бібліотеки допускається з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не з за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; 13) не визначено необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння окремо для кожного поверху та приміщення; 14) переносні вогнегасники не розміщено шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5м. від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення, у спеціальні тумби, на підставки, що надійно закріплені; 15) не проведено технічне обслуговування вогнегасників в каб. 201б, 206, 207, 306; 16) не проведено навчання фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах навчально-методичного центру цивільного захисту та БЖД. На підставі викладеного позивач просить суд застосувати до відповідача заходи реагування.

Представник позивача підтримав позовні вимоги.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне. Відповідач повністю заперечує проти позовних вимог та вважає, що підстави для його задоволення відсутні з огляду на наступне. Всі порушення, на які позивач посилається в своєму позові, як на підставу своїх вимог, містяться в Плані заходів Енергодарського інституту державного та муніципального управління імені Р.Г. Хеноха «Класичного приватного університету» по усуненню порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, згідно припису №74 від 20.12.2019. Ці заходи було виконано відповідачем. Підстави для застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та приміщень відповідача за адресою: Запорізька область, м.Енергодар, вул.Молодіжна, буд.3-А - наразі відсутні, як і порушення відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Представник відповідача заперечував проти позовної заяви.

Ухвалою судді від 10.02.2020 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено підготовче судове засідання на 10.03.2020 за правилами загального позовного провадження.

Ухвалами суду від 10.03.2020 продовжено підготовче провадження та відкладено розгляд справи на 27.04.2020.

Ухвалою суду від 27.04.2020 відкладено розгляд справи на 30.06.2020.

Ухвалою суду від 30.06.2020 відкладено розгляд справи на 31.08.2020.

Ухвалою суду від 31.08.2020 зупинено провадження у справі до 16.11.2020.

Ухвалою суду від 16.11.2020 зупинено провадження у справі до 22.03.2021.

Ухвалою суду від 22.03.2021 зупинено провадження у справі до 05.07.2021.

Ухвалою суду від 05.07.2021 зупинено провадження у справі до 07.09.2021.

Ухвалою суду від 07.09.2021 зупинено провадження у справі до 10.01.2022.

Ухвалою суду від 10.01.20222 відкладено розгляд справи на 07.02.2022.

Ухвалою суду від 07.02.2022 відкладено розгляд справи на 14.03.2022.

Указом Президента України від 24.02.2022 за №64/2022 «Про введення воєнного стану» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації в Україні введений воєнний стан.

З огляду на викладене, враховуючи очевидні загрози здійснення кібератак на програмне забезпечення органів державної влади, в Запорізькому окружному адміністративному суді на період з 25.02.2022 по 28.02.2022 комп`ютерна програма «Діловодство спеціалізованого суду» була примусово відключена.

28.02.2022 тимчасово виконуючим обов`язки голови Запорізького окружного адміністративного суду у зв`язку з загрозою життю, здоров`ю і безпеці відвідувачів суду, працівників суду та суддів був виданий наказ № 11 «Про встановлення особливого режиму роботи Запорізького окружного адміністративного суду в умовах воєнного стану», яким з розгляду були зняті всі адміністративні справи, призначені до розгляду в період з 01.03.2022 по 04.03.2022. Наказами тимчасово виконуючого обов`язки голови Запорізького окружного адміністративного суду від 09.03.2022 за №12, від 11.03.2022 за №13, від 18.03.2022 за №14, від 25.03.2022 за №15, від 01.04.2022 за №16, від 08.04.2022 за №17, від 15.04.2022 за №18, від 22.04.2022 за №21, від 29.04.2022 за №22 строк дії наказу від 28.02.2022 №11 «Про встановлення особливого режиму роботи Запорізького окружного адміністративного суду в умовах воєнного стану» продовжений до 06.05.2022 включно.

Ухвалою суду від 16.06.2022 призначено судове засідання на 12.09.2022.

Ухвалою суду від 12.09.2022 відкладено розгляд справи на 27.03.2023.

Ухвалою суду від 27.03.2023 закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 24.04.2023.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

Згідно з складеним 16.12.2019 співробітниками ГУ ДСУНС у Запорізькій області Актом №92 (надалі - Акт перевірки №92 від 16.12.2019) у період з 13.12.2019 по 16.12.2019 проведено позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Вказаний Акт перевірки №92 від 16.12.2019 підписаний представником відповідача.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує лише порушеннями, зазначеними в пунктах 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 «Опису виявлених порушень вимог законодавства» Акту перевірки №92 від 16.12.2019.

Відповідачем у підтвердження вжиття заходів на усунення наведених в Акті перевірки №92 від 16.12.2019 та позові порушень надано до суду, зокрема: Комерційну пропозицію ПП «Сонар» від 13.02.2020 за №48/20; Кошторис №11/02/20 ПКД розробки робочого проекту системи пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу та управління евакуації людей; Службову записку завідуючої господарством Підгорної Л.В. від 03.03.2020; Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 23.05.2018 за №05.03.02-04/34469; Сертифікат експертизи типу Модуль В Технічного регламенту засобів індивідуального захисту зареєстрований у Реєстрі 17.07.2019 за №UA.TR.016.B.1239-19; Видаткову накладну №Б4377 від 28.02.2020 на «Респіратор Мікрон А (К) FFP2 з вугільним фільтром» у кількості 30 штук; Сертифікат відповідності Серії СВ терміном дії з 11.11.2019 по 10.11.2022 на «Вогнегасник порошковий закачний ВП-5(з)»; Видаткову накладну №601 від 28.02.2020 на «Вогнегасник ВП-5(3)» у кількості 17 штук; Паспорт якості на ударостійку плівку від 13.02.2020; Видаткову накладну №140 від 19.02.2020 на «Ударостійку плівку Armolan Safety 4ml (115 мкм) ширина 1,52м 89%» 287 метрів; Ліцензію Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 11.10.2016 за №37-Л, видану ТОВ «НАЛАГОДЖУВАЛЬНО-МОНТАЖНЕ ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО «ЕЛЕКТРОПІВДЕНМОНТАЖ», на господарську діяльність з будівництва об`єктів IV і V категорії складності (за переліком видів робіт згідно з додатком); Дозвіл Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України від 07.05.2014 за №491.14.30, яким ТОВ «НАЛАГОДЖУВАЛЬНО-МОНТАЖНЕ ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО «ЕЛЕКТРОПІВДЕНМОНТАЖ» дозволено виконувати випробування електричного устаткування електричних станцій та мереж, технологічного електрообладнання напругою понад 1000В; Протокол вимірювання опору розтіканню струму контуру захисного заземлення від 18.02.2020; Протокол перевірки мережі заземлення (занулення) від 18.02.2020; Протоколи вимірювань і випробувань у мережах електропостачання споживачів напругою до 1000В від 18.02.2020; Розрахунок на комплектацію вогнегасників для приміщень ЕІДМУ КПУ ім.Р.Г.Хеноха від 14.02.2020; Сертифікат відповідності Серії КС на продукцію «Покриття з ПВХ для підлоги (лінолеум) ACCZENT»; Службову записку завідуючої господарством ОСОБА_1 від 01.03.2020; Службову записку завідуючої господарством ОСОБА_1 від 12.02.2020; Службові записку завідуючої господарством ОСОБА_1 від 10.02.2020; Інструкцію щодо виконання вимог техногенної безпеки, цивільного захисту та порядку дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій, затверджену директором ЕІДМУ ім.Р.Г. Хеноха «КПУ»; Ідентифікацію щодо визначення потенційної небезпеки; Повідомлення про результати ідентифікації щодо визначення потенційної небезпеки; Посвідчення №7042922 про проходження навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки, видане ОСОБА_1 ; Посвідчення № 7042922 про проходження навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки, видане ОСОБА_2 ; Посвідчення № 7042922 про проходження навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки, видане ОСОБА_3 ; Рахунок №74 від 12.02.2020 за навчання за програмою - «Навчання посадових осіб і фахівців з питань пожежної безпеки»; Акт виконаних робіт №74; Витяг з Протоколу №20 засідання комісії з перевірки знань з питань пожежної безпеки посадових осіб підприємств, установ і організацій в обов`язки яких входить виконання заходів пожежної безпеки від 14.02.2020; Лист Енергодарських територіальних курсів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності ІІІ категорії від 05.03.2020 за №01/07/33 на адресу ЕІДМУ «КПУ»; витяг Робочого проекту «Система пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу» 1700-2020-ПС; Кваліфікаційний сертифікат відповідального виконавця окремих видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єкта архітектури Серії АР №004395.

У підтвердження часткового усунення наведених порушень відповідачем надано до суду Акт позапланової перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 13.10.2020 за №94 (надалі - Акт перевірки №94 від 13.10.2020).

Відповідно до Акту перевірки №94 від 13.10.2020 залишились не усунутими такі порушення: 1) не забезпечено системами протипожежного захисту будівлю закладу відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту"; 2) не надано показники щодо горючості та токсичності покриття підлоги у коридорах 3-го та 4-го поверху; 3) сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням; 4) не проведено навчання фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах навчально-методичного центру цивільного захисту та БЖД.

Відповідачем у підтвердження вжиття заходів на усунення наведених в Акті перевірки №94 від 13.10.2020 та позові порушень надано до суду, зокрема: Договір №001/02/21М на виконання монтажних робіт від 03.02.2021; Акт приймання-передачі обладнання і матеріалів (в тому числі резервного комплекта) системи пожежної сигналізації і оповіщення про пожежу по Договору №001/02/21М від 03.02.2021; Акт перевірки відповідності системи пожежної сигналізації і оповіщення про пожежу від 15.03.2021; Договір на центральне спостереження за системою протипожежного захисту від березня 2021 року з Додатком №1 - «Інструкцією про порядок експлуатації обладнання централізованого пожежного спостерігання (радіомоніторингу)»; Лист Енергодарських територіальних курсів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності ІІІ категорії від 01.09.2021 за №01/07/105 на адресу ЕІДМУ «КПУ»; Договір №017/08/21М на виконання монтажних робіт від 31.08.2021; Наказ ЕІДМУ «КПУ» від 17.02.2022 за №16 «Про часткове зупинення експлуатації будівлі інституту»; фотознімки датчиків системи пожежної сигналізації на 1 та поверсі будівлі ЕІДМУ «КПУ».

Зокрема, у Наказі ЕІДМУ «КПУ» від 17.02.2022 за №16 «Про часткове зупинення експлуатації будівлі інституту» зазначено: «… У зв`язку із запровадженням дистанційного навчання, та з метою зменшення витрат на комунальні послуги, НАКАЗУЮ: 1.Призупинити експлуатацію 3-го та 4-го поверхів будівлі інституту в термін до окремого розпорядження. 2.Директору ВСП ФК ЕІДМУ «КПУ» - Коробчук У.В. та начальнику ВООПЗЯО - Фрішко І.О., скоригувати використання аудиторного фонду, виходячи з наказу.Контроль за виконанням даного наказу покласти на зав. господарством - Підгорну Л.В. …».

У листі Енергодарських територіальних курсів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності ІІІ категорії від 01.09.2021 за №01/07/105 на адресу ЕІДМУ «КПУ» зазначено: «… Енергодарські територіальні курси цивільного захисту та безпеки життєдіяльності ІІІ категорії Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Запорізької області повідомляють, що навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з здійсненням заходів з питань цивільного захисту в кількості три особи Вашого закладу вищої освіти буде включено в план комплектування Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Запорізької області на 2022 рік, який буде затверджено в грудні поточного року розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації. …».

На офіційному сайті ЕІДМУ «КПУ» розміщена наступна інформація: «… УВАГА!

Енергодарський інститут державного та муніципального управління ім. Р.Г. Хеноха тимчасово здійснює свою освітню діяльність за адресою: м.Запоріжжя, вул.Жуковского 70-Б. Продовжується набір студентів на базі 9, 11 классів, після ПТУ, колледжів на старші курси та в магістратуру! - Менеджмент; - Правознавство; - Економіка підприємства; - Програмна інженерія; - Соціальна робота. Абітурієнтів з тимчасово окупованих територій приймаємо без здачі ЗНО/НМТ! МОЖЛИВЕ ДИСТАНЦІЙНЕ ЗАРАХУВАННЯ!

Допоможемо в отриманні свідоцтв про загальну середню освіту. За інформацією звертайтеся за телефоном: НОМЕР_2 / Telegram / Viber / WhatsApp …».

Судом досліджено й інші документи, наявні у матеріалах справи.

При вирішенні спору по суті суд виходить з викладеного вище та наступного.

Указом Президента України від 24.02.2022 за №64/2022 «Про введення воєнного стану» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації в Україні введений воєнний стан.

Згідно з п.1.1 глави 1 розділу V «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених 30.12.2014 наказом Міністерства внутрішніх справ України, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (надалі - «Правила пожежної безпеки в Україні»), передбачено, що усі системи протипожежного захисту (далі - СПЗ) мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах (п.1.1 глави 1 розділу V «Правил пожежної безпеки в Україні»).

Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (п.1.2 глави 1 розділу V «Правил пожежної безпеки в Україні»).

Відповідно до п.2.28 глави 2 розділу ІІІ «Правил пожежної безпеки в Україні» килими, килимові доріжки й інше покриття підлоги у приміщеннях з одночасним перебуванням 50 та більше осіб, коридорах, на сходових клітках повинні кріпитися до підлоги і бути помірно небезпечними щодо токсичності продуктів горіння, мати помірну димоутворювальну здатність та відповідати групам поширення полум`я РП1, РП2.

Як зазначено у п.2.31 глави 2 розділу ІІІ «Правил пожежної безпеки в Україні», сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей.

За ч.2 ст.91 Кодексу цивільного захисту України особи керівного складу та фахівці органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, суб`єктів господарювання, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, у перший рік призначення на посаду і періодично один раз на три - п`ять років зобов`язані проходити навчання з питань цивільного захисту у відповідних навчально-методичних центрах сфери цивільного захисту.

Навчання керівного складу підприємств, установ та організацій і фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, здійснюється в установленому законодавством порядку (п.15 «Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях», затвердженого 26.06.2013 постановою Кабінету Міністрів України №444).

Як зазначено у ст.1 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки» (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні: суб`єкт господарської діяльності - юридична або фізична особа, у власності або у користуванні якої є хоча б один об`єкт підвищеної небезпеки; об`єкт підвищеної небезпеки - об`єкт, на якому використовуються, виготовляються, переробляються, зберігаються або транспортуються одна або кілька небезпечних речовин чи категорій речовин у кількості, що дорівнює або перевищує нормативно встановлені порогові маси, а також інші об`єкти як такі, що відповідно до закону є реальною загрозою виникнення надзвичайної ситуації техногенного та природного характеру; (…).

У п.1 «Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій», затвердженого 16.12.2015 постановою Кабінету Міністрів України №1052, зазначено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно з пп.48 п.4 «Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій», затвердженого 16.12.2015 постановою Кабінету Міністрів України №1052, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань: складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Відповідно до п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом (ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України) (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України).

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

При цьому, у ч.1 ст.6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» зазначено: «1.Підставами для здійснення позапланових заходів є: подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; … перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю); … Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). …».

Судом вивчено й інші норми права, які стосується предмету спору.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачем вжито заходи на усунення порушень наведених в Акті перевірки №94 від 13.10.2020 та позові, зокрема за порушенням:

1) не забезпечено системами протипожежного захисту будівлю закладу відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" - 1 та 2 поверхи будівлі закладу ЕІДМУ «КПУ» забезпечено системами протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", а щодо 3 та 4 поверхів будівлі закладу ЕІДМУ «КПУ» - то призупинено їх експлуатацію;

2) не надано показники щодо горючості та токсичності покриття підлоги у коридорах 3-го та 4-го поверху - призупинено експлуатацію 3 та 4 поверхів будівлі закладу ЕІДМУ «КПУ»;

3) сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням - в Акті перевірки відповідності системи пожежної сигналізації і оповіщення про пожежу від 15.03.2021 зазначено, що у будівлі ЕІДМУ «КПУ» змонтовано та перевірено для застосування: Оповіщувач світловий ОС-1 «ВИХІД», Оповіщувач світловий ОС-6.1 «АВАРІЙНЕ ОСВІТЛЕННЯ», Оповіщувач світло-звуковий Джміль-1;

4) не проведено навчання фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах навчально-методичного центру цивільного захисту та БЖД - відповідно до листа Енергодарських територіальних курсів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності ІІІ категорії від 01.09.2021 за №01/07/105 навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з здійсненням заходів з питань цивільного захисту в кількості три особи ЕІДМУ «КПУ» планувалось здійснити у 2022 році.

Судом прийнято до уваги те, що місто Енергодар перебуває під окупацією Російської Федерації.

На день судового розгляду справи (24.04.2023) об`єкт, що перевірявся позивачем, відповідачем не експлуатується.

При цьому, ЕІДМУ «КПУ» здійснює свою освітню діяльність на підконтрольній Україні території за адресою: м.Запоріжжя, вул.Жуковского 70-Б.

На думку суду, у матеріалах справи наявні докази відсутності зазначених у позові порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей під час експлуатації об`єкту, що перевірявся позивачем.

Документально підтверджується, що на день судового розгляду справи відсутні підстави для вжиття заходів, зазначених у позовній заяві.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню. Доводи позивача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 12, 139, 143, 243-246, 262 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, Запорізька область, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Фортечна, буд.65; код ЄДРПОУ 38625593) до Енергодарського інституту державного та муніципального управління імені Р.Г. Хеноха «Класичного приватного університету» (71503, Запорізька область, м.Енергодар, вул.Молодіжна, буд.3-А; код ЄДРПОУ 33268771) про застосування заходів реагування - відмовити у повному обсязі.

У стягненні з відповідача на користь позивача суми сплаченого судового збору за подання адміністративного позову до суду - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення складено 25.04.2023.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.04.2023
Оприлюднено28.04.2023
Номер документу110433429
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —280/711/20

Постанова від 12.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Постанова від 12.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 26.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 24.04.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 11.09.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 15.06.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні