Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м.Харків
24 квітня 2023 року № 520/11942/22
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лариси Мар`єнко, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України, в якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати Рішення ГУ ДПС у Харківській області в особі Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2022 №7342571/36094643, №7342572/36094643 та №7342573/36094643, від 12.10.2022 №7456905/36094643, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних №13415 від 25.08.2022, № 13416 від 26.08.2022, №12971 від 10.08.2022 та № 14306 від 10.09.2022, відповідно;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" податкові накладні №13415 від 25.08.2022, №13416 від 26.08.2022, №12971 від 10.08.2022 та №14306 від 10.09.2022 датою їх фактичного направлення на реєстрацію, а саме 02.09.2022, 25.08.2022 та 21.09.2022, відповідно.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані рішення Головного ДПС у Рівненській області від від 15.09.2022 №7342571/36094643, №7342572/36094643 та №7342573/36094643, від 12.10.2022 №7456905/36094643 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від №13415 від 25.08.2022, №13416 від 26.08.2022, №12971 від 10.08.2022 та №14306 від 10.09.2022 - підлягають скасуванню як протиправні, оскільки позивачем надані всі первинні документи, що засвідчують факт здійснення господарських операцій для визначення об`єкта оподаткування ПДВ та спричиняють правові наслідки в бухгалтерському та податковому обліку.
Ухвалою суду від 23.12.2022 року відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачам надати відзив на позов, а позивачеві - відповідь на відзив.
Представник відповідача ДПС України В.Прокоф`єва, надіслав на адресу суду заяву, в якій вказав, податковий орган діяв в порядку, спосіб та у межах вимоги чинного законодавства України. Крім того, відповідач просив замінити неналежного відповідача Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на належного Головне управління ДПС у Рівненській області.
Ухвалою суду від 20.02.2023 залучено до участі у справі в якості співвідповідача - Головне управління ДПС у Рівненській області, розгляд справи розпочато спочатку.
Представник Головного управління ДПС у Рівненській області І.Довгалюк, надіслав через ЄСІТС відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що за результатами опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" до податкових накладних №13415 від 25.08.2022, №13416 від 26.08.2022, №12971 від 10.08.2022 та №14306 від 10.09.2022, реєстрація яких була зупинена, встановлено, що платником порушено п.5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, а саме не надано копії первинних документів, які підтверджують реалізацію продукції (документи на придбання запчастин, оборотно-сальдові відомості по рахунку 361, акти звірки, документи щодо зберігання та фактичного надання логістичних послуг).
Оскільки позивачем не було надано необхідних документів в повному обсязі, які б засвідчували реальність операцій, Головне управління ДПС у Рівненській області діяло відповідно до приписів податкового законодавства, забезпечуючи виконання покладених на контролюючий орган функцій та повною мірою використовуючи надані законодавством права, а отже винесене рішення Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області про відмову в реєстрації податкових накладних від 15.09.2022 №7342571/36094643, №7342572/36094643 та №7342573/36094643, від 12.10.2022 №7456905/36094643 є правомірними.
Також вважає, що позовна вимога про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкові накладні/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є неправомірною, оскільки такі дії є дискреційними повноваженнями відповідача.
Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Таким чином, суд приходить до висновку про наявність підстав для розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст.229 КАС України.
Дослідивши доводи позову, відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
За інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, Товариство з обмеженою відповідальністю "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД", зареєстрований як суб`єкт господарювання юридична особа 05.09.2008, код ЄДРПОУ 36094643.
Основний вид діяльності за КВЕД: 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна.
Додаткові види діяльності за КВЕД: 46.19 діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.33 оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; 46.34 оптова торгівля напоями; 46.38 оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; 46.75 оптова торгівля хімічними продуктами; 46.90 неспеціалізована оптова торгівля; 47.29 роздрібна торгівля іншими продуктами харчування в спеціалізованих магазинах; 49.41 вантажний автомобільний транспорт; 52.10 складське господарство; 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 70.22 консультування з питань комерційної діяльності й керування; 73.11 рекламні агентства; 73.20 дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки; 77.11 надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 41.10 організація будівництва будівель; 35.22 - розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи; 35.23 торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи; 46.71 оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 33.12 ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; 33.14 ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання електричного устатковання; 71.12 діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 81.10 комплексне обслуговування об`єктів.
Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Харківській області та відповідно до Витягу з реєстру платників податків на додану вартість від 28.11.2016 №1620334500781 є платником податку на додану вартість з 12.09.2008.
Судом встановлено, що відповідно до штатного розкладу на товаристві працює 103 особи (водії, комірники, експедитори, торговельні агенти, диспетчери, фахівці з методів розширення ринків збуту та офісні працівники). Водночас, у зв`язку з дією режиму воєнного стану, частина співробітників перебувають у відпустці без збереження заробітної плати, фактична чисельність працюючих, які безпосередньо задіяні у фінансово-господарській діяльності товариства, за ІІІ квартал 2022 року складає 51 особа. Фонд оплати праці становить 838823,70 грн, середня заробітна плата складає 6550,0 грн, з фонду оплати щомісячно перераховуються податки з ЄСВ та податок з доходів фізичних осіб.
Для здійснення господарської діяльності на товаристві (згідно бухгалтерського рахунка №10) обліковуються основні засоби загальною вартістю 219383980,08 грн, в тому числі:
1) будинки та споруди - 202475023,77 грн;
2) земельні ділянки - 2505800,00 грн;
3) транспортні засоби та спеціалізована техніка - 424985,94 грн;
4) машини та обладнання - 11611198,46 грн;
5) інструменти, прилади та інвентар - 2366971,91 грн;
6) малоцінні необоротні матеріальні активи - 243506,49 грн.
Крім того, ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" орендує автомобілі Mersedes Benz Atego в кількості 3 штук, Mersedes Benz Sprinter в кількості 13 штук, та інші, а також оргтехніку, офісні меблі, складське обладнання, РРО. Весь транспорт має холодильне обладнання, що забезпечує температурний режим зберігання та відповідає санітарним нормам зберігання.
Транспортні засоби орендуються у ТОВ "ЗОЛОТИЙ ОРЛАН" на підставі договору оренди №31/12/21 від 31.10.2021, у ТОВ "ПАРК ІНВЕСТ" на підставі договорів оренди №23/02/15 від 23.02.2015 та №19/06/18 від 19.06.2018, у Східно-Українська компанія "ЗОЛОТИЙ ЛЕВ" ТОВ на підставі договору оренди №0121/3 від 01.01.2021.
За фактом наявності відповідних нежитлових приміщень, земельних ділянок та транспортних засобів (орендованих та власних) товариством до ГУ ДПС у Харківській області подані відповідні повідомлення про наявність об`єктів оподаткування або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП).
В рамках вказаних напрямків діяльності ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" виконуються наступні зобов`язання: придбання (поставка) товарів (продукції) широкого асортименту у постачальників; продаж (поставка) товарів (продукції) широкого асортименту покупцям; розміщення придбаних товарів (продукції) на зберігання у складських приміщеннях; надання послуг складської логістики; надання послуг з передпродажної підготовки товарів (продукції) тощо; надання послуг з оренди нерухомого майна; надання послуг з оренди стелажних систем.
Специфіка вказаних видів діяльності полягає в тому, що для провадження господарської діяльності та виконання власних зобов`язань ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" постійно закуповує/продає товари (продукцію) широкого асортименту, забезпечує необхідне відповідне устаткування (вантажний, складський транспорт), матеріали й пристрої (оргтехніку, паливо-мастильні тощо), та надає відповідні (супутні) послуги (оренда приміщень, транспортні, транспортно-експедиторські послуги, послуги маркетингові та інші).
Також, основними постачальниками товару (продукції) є:
1) ТОВ "Східна торгівельна компанія" (код ЄДРПОУ 32262983) на підставі договору поставки №1702-17 від 17.02.2017 (побутова хімія);
2) ТОВ "Житомирський м`ясокомбінат" (код ЄДРПОУ 32122069) на підставі договору дистриб`юції № 40 від 29.06.2018 (м`ясні продукти);
3) ТОВ "м`ясокомбінат "Ювілейний" (код ЄДРПОУ 24615640) на підставі договору №Д-241-18/10 від 01.05.2018 (м`ясні продукти);
4) ПзІІ у формі ТОВ "ГЛАКСОСМІТКЛАЙН ХЕЛСКЕР ЮКРЕЙН Т.О.В." (код ЄДРПОУ 24588162) на підставі договору поставки і дистрибуції на 2022 рік № 2022ММ02 від 15.12.2021 (фармацевтичні та косметичні товари);
5) ТОВ "Террафуд" (код ЄДРПОУ 36867724) на підставі дистриб`юторського договору №60 від 08.05.2020 (молочні продукти);
6) ТОВ "Альбакор" (код ЄДРПОУ 37129163) на підставі договору поставки №П-80/19 від 15.10.2019 (продукти харчування);
7) ДП "Лакталіс-Україна" (код ЄДРПОУ 25593656) на підставі договору дистриб`юції №19/18Д від 04.05.2018 (молочні продукти та вироби з молока);
8) ПАТ "Виробниче об`єднання "Конті" (код ЄДРПОУ 25112243) на підставі договору дистриб`юції № 0225/8/18 від 01.06.2018 (кондитерські вироби);
9) ТОВ "Дмитрук-Фудз" (код ЄДРПОУ 38897719) на підставі договору поставки №17806 від 01.02.2021 (снеки).
З постачальниками укладені відповідні договори, забезпечується належне документальне оформлення та облік господарських операцій. Також зі своїми контрагентами-замовниками ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" укладає:
- договори про надання логістичних послуг (обробка, складування та обслуговування продукції Замовника), в рамках яких забезпечує відповідальне зберігання товарно-матеріальних цінностей (далі ТМЦ) з постійним підтриманням необхідного температурного режиму, обробку вантажопотоку з урахуванням принципів FIFO та FEFO, повний комплекс складської обробки товару (прийом, розміщення на складі, комплектація товарних партій, вантажно-розвантажувальні роботи, стикерування, перевантаження через рампу, тощо, ідентифікація товару та ведення обліку згідно індивідуальних ознак (штрих-код), приймання повернень Товару від Покупців Замовника. Розмір наданих послуг, визначається у додатках до Договорів та в Актах виконаних робіт. Оплата здійснюється шляхом банківського перерахування;
- договори про надання транспортних послуг, в рамках яких здійснюється перевезення автомобільним транспортом продукції Замовника, сировини, пакувальних матеріалів, рекламної продукції, приймання повернення ТМЦ та зворотної тари.
Всі розрахунки здійснюються в національній валюті України у безготівковій формі, шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД".
Для провадження поточної та подальшої господарської діяльності, зокрема, для заправки транспортних засобів ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" на підставі укладених договорів придбаваються пально-мастильні матеріали (далі за текстом ПММ), зокрема, у наступних підприємств (копії певних документів додаються):
- ТОВ "Торговий дім "СКФ" (код ЄДРПОУ 38315218) (договір поставки нафтопродукців №ТДСКФ/0І/ПО/001-19208 від 22.04.2020). Відповідні ПММ були відвантажені за видатковими накладними за період з 01.09.2022 по 30.09.2022 №14889 від 30.09.2022 на суму 39750,96 грн. Пально-мастильні матеріали оплачені за попередньою оплатою і отримуються за електронними картками в межах встановленого ліміту оплати;
- ТОВ "ОККО-БІЗНЕС ПАРТНЕР" (код ЄДРПОУ 37693620) (Договір №40 ПК-18831/19 від 21.12.2019, договір №40ПК-6361/20 від 02.03.2020). Відповідна продукція відвантажена за видатковими накладними за період з 01.09.2022 по 30.09.2022 №40ПК-6361/20-9139957057 від 30.09.2022 на суму 12364,56 грн, №40ПК-18831/19-9138676211 від 31.08.2022 на суму 299269,08 грн, №40ПК-18831/19-9139957053 від 30.09.2022 на суму 259423,58 грн, №40ПК-6361/20-9138676214 від 31.08.2022 на суму 41903,58 грн. Пально-мастильні матеріали (у відповідних обсягах) були отримані у вигляді електронних карток.
Зважаючи на ці обставини ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" не є платником акцизного податку та не потрібує наявності акцизних складів.
Таким чином, на даний час позивач має достатньо можливостей (матеріальних, технічних та трудових) для провадження діяльності (виконання транспортних перевезень та здійснення торгівлі непродовольчими товарами).
З матеріалів справ встановлено, що між позивачем (Виконавець) та ДП "Лакталіс-Україна" (код ЄДРПОУ 25593656) (замовник) укладено договір №08/16 від 01.09.2016 про надання логістичних послуг на обробку ТМЦ (з урахуванням додаткових угод від 29.06.2017, від 01.01.2021, від 01.01.2022), за умовами якого передбачено, що виконавець зобов`язується надати комплекс логістичних послуг, пов`язаних із складуванням та обслуговуванням продукції замовника, а замовник зобов`язується оплатити зазначені послуги на умовах, передбачених цим договором та Додатками, які є невід`ємною частиною договору.
Також договором №8/16 визначено: перелік складових логістичних послуг (п. 1.2) та порядок проведення розрахунків та вартість (п. 5.5-5.7).
Так, в межах умов договору №08/16 ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" (виконавець) протягом відповідних періодів серпня (з 01.08.2022 по 10.08.2022) та вересня (з 01.09.2022 по 10.09.2022) 2022 року для ДП "Лакталіс-Україна" (замовник) здійснено виконання комплексу логістичних послуг, визначених вказаним договором.
На підтвердження надання (виконання) вказаних послуг складено акти надання послуг №442 від 10.08.2022 на суму 11923,27 грн (у т.ч. ПДВ у сумі 1987,21 грн) та №520 від 10.09.2022 на суму 38621,00 грн (у т.ч. ПДВ у сумі 6436,83 грн), з додатками (том 1 а.с.181, 182).
Факт надання (виконання) зазначених послуг протягом вказаних періодів підтверджується копіями товарно-транспортних накладних (том 1 а.с.202-213).
Відповідно до вимог пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу, яким передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше, зокрема, дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" (за першою подією) складено податкові накладні №12971 від 10.08.2022 на загальну суму 11923,27 грн (в тому числі ПДВ - 1987,21 грн) та №14306 від 10.09.2022 на загальну суму 38621,00 грн. (в тому числі ПДВ - 6436,83 грн).
За результатами обробки вищевказаних податкових накладних, автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України було надіслано квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних від 10.08.2022 №12971, від 10.09.2022 №14306 із зазначенням: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно
до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 10.08.2022 №12971, від 10.09.2022 №14306 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.10 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (том 1 а.с.53, 56).
13.09.2022 року та 06.10.2022 позивачем до податкового органу подано повідомлення про надання детальних пояснень та копій документів щодо реєстрації податкових накладних від 10.08.2022 №12971, від 10.09.2022 №14306 реєстрацію яких зупинено. В якості додатків до пояснень з приводу реєстрації податкових накладних позивачем надано: договори-послуг, оренда авто, складу, акти виконаних робіт, платіжні доручення про сплату послуг (том 1 а.с.219-224, 227-237).
Рішенням Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2022 №7342573/36094643 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 10.08.2022 №12971 (том 1 а.с.39-40).
Рішенням Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.10.2022 №7456905/36094643 про реєстрацію податкової накладної від 10.09.2022 №14306 (том 1 а.с.41-42).
Підставою для відмови в прийнятті для реєстрації вказаних податкових накладних вказано ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додатково зазначено: відсутні документи на придбання запчастин, відсутні оборотно-сальдові відомості по рахунку 361, акти звірки, документи щодо зберігання та фактичного надання логістичних послуг.
Позивач оскаржив рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до ДПС України.
Рішенням ДПС України від 29.09.2022 №49251/36094643/2 та від 31.10.2022 №57723/36094643/2 скаргу ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" залишено без задоволення, а рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2022 №7342573/36094643 та 12.10.2022 №7456905/36094643 без змін.
Судом з матеріалів адміністративної справи встановлено, що між позивачем (виконавець) та ДП "Лакталіс-Україна" (код ЄДРПОУ 25593656) (замовник) укладено договір №09/16 від 01.09.2016 про надання транспортних послуг (з урахуванням додатків від 01.07.2022 та від 22.07.2022) (далі за текстом Договір №09/16), за умовами якого виконавець, який має всі необхідні дозволи та ліцензії на здійснення послуг з перевезення вантажів, зобов`язується надати комплекс логістичних послуг, пов`язаних із перевезенням товарно-матеріальних цінностей власним або орендованим автомобільним транспортом, або уклавши від свого імені договори перевезення з третіми особами, до покупців замовника, а замовник зобов`язується оплатити зазначені послуги на умовах, передбачених цим Договором.
Також, Договором № 8/16 визначено: перелік складових послуг по перевезенню ТМЦ автомобільним транспортом (п.1.2) та порядок проведення розрахунків та вартість (п.4.3-4.5).
Так, в межах умов Договору №09/16 ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" (виконавець) протягом відповідних періодів серпня (з 01.08.2022 по 10.08.2022) та травня (з 21.05.2022 по 31.05.2022) 2022 року для ДП "Лакталіс-Україна" (замовник) здійснено виконання комплексу транспортно-експедиційних послуг (по м.Харків та області), визначених вказаним Договором. На підтвердження надання (виконання) вказаних складено акти надання послуг №446 від 25.08.2022 на суму 36080,58 грн (у т.ч. ПДВ у сумі 6013,43 грн) та №447 від 26.08.2022 на суму 102085,15 грн (у т.ч. ПДВ у сумі 17014,19 грн) з додатками (Звітами) (том 1 а.с.214, 216).
Факт надання (виконання) зазначених послуг протягом вказаних періодів підтверджується копіями товарно-транспортних накладних (том 1 а.с.187-201).
При цьому, відповідно до вимог пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу, яким
передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше, зокрема, дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" (за першою подією) складено (виписано) податкові накладні №13415 від 25.08.2022 на загальну суму 36080,58 грн. (в тому числі ПДВ 6 013,43 грн) та №13416 від 26.08.2022 на загальну суму 102085,15 грн (в тому числі ПДВ 17014,19 грн).
В подальшому, 02.09.2022 та вказані податкові накладні були відправлені на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак їх реєстрація була зупинена, автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України було надіслано квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних із зазначенням: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 25.08.2022 №13415, від 26.08.2022 №13416 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (том 1 а.с.47, 50).
13.09.2022 року позивачем до податкового органу подано повідомлення про надання детальних пояснень та копій документів щодо реєстрації податкових накладних від 25.08.2022 №13415, від 26.08.2022 №13416 реєстрацію яких зупинено. В якості додатків до пояснень з приводу реєстрації податкових накладних позивачем надано: договори-послуг, оренда авто, складу, акти виконаних робіт, платіжні доручення про сплату послуг (том 1 а.с.219-224).
Рішенням Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2022 №7342571/36094643 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 25.08.2022 №13415 (том 1 а.с.34-35).
Рішенням Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2022 №7342572/36094643 про реєстрацію податкової накладної від 26.08.2022 №13416 (том 1 а.с.37-38).
Підставою для відмови в прийнятті для реєстрації вказаних податкових накладних вказано ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додатково зазначено: відсутні документи на придбання запчастин, відсутні оборотно-сальдові відомості по рахунку 361, акти звірки, документи щодо зберігання та фактичного надання логістичних послуг.
Позивач оскаржив рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до ДПС України.
Рішенням ДПС України від 29.09.2022 №49143/36094643/2 та №49145/36094643/2 скаргу ТОВ "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" залишено без задоволення, а рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2022 №7342572/36094643 та 26.08.2022 №13416 без змін.
Позивач не погодився із рішенням комісії Головного управління ДПС у Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, вважаючи їх безпідставними та незаконними, звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку правомірності прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, суд керується такими приписами законодавства, чинного на момент виникнення спірних правовідносин та виходить з наступних підстав та мотивів.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України (далі по тексту - ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
У відповідності до п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пп.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
З 01.02.2020 діє Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі за текстом - Порядок №1165).
Відповідно до п.3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) визначених у вказаному пункті цього Порядку.
Згідно з п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
За правилом п.6 Порядку №1165 окремою та самостійною підставою для вчинення волевиявлення з приводу зупинення реєстрації податкової накладної в Реєстрі є відповідність платника критерію ризиковості.
Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Отже, з аналізу наведених приписів Порядку №1165 слідує, що реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена з підстав відповідності критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснених операцій.
Судом встановлено, що за результатами моніторингу поданих товариством з обмеженою відповідальністю "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" на реєстрацію в ЄРПН податкових накладних №13415 від 25.08.2022, №13416 від 26.08.2022, №12971 від 10.08.2022 та №14306 від 10.09.2022, контролюючим органом позивачу було надіслано квитанції, якими відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація вищевказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 та 52.10 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, реєстрацію поданих позивачем податкових накладних було зупинено через встановлення відповідності п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначених в податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток №3 до Порядку №1165), підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному вебсайті ДПС.
Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки, мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Суд вважає, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якої зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім того, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків, лише зазначено, що відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Посилання контролюючого органу у квитанціях на те, що обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання товару/послуги та обсягу його постачання, лише дублює положення пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, жодним чином не вказуючи на конкретну підставу для зупинення реєстрації податкових накладних №13415 від 25.08.2022, №13416 від 26.08.2022, №12971 від 10.08.2022 та №14306 від 10.09.2022 у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд встановив, що позивачем направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів на підтвердження реальності господарських операцій з контрагентом.
За результатами розгляду письмових пояснень та документів, відповідач дійшов висновку про наявність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних №13415 від 25.08.2022, №13416 від 26.08.2022, №12971 від 10.08.2022 та №14306 від 10.09.2022 позивача через ненадання копій первинних документів, які підтверджують реалізацію продукції (рахунок-фактура, товарно-транспортна накладна, сертифікат якості, платіжні доручення та/або банківські виписки з особового рахунку на перерахування коштів від покупця, або оборнотно-сальдову відомість по рахунку 361 чи акт звірки взаєморозрахунків).
Надаючи оцінку оскарженим рішенням суд зазначає, що підтвердженням надання позивачем комплексу логістичних послуг ДП "Лакталіс-Україна" є договори на надання послуг, договори оренди транспортних засобів, договори оренди складських приміщень, акти виконаних робіт, платіжні доручення про сплату наданих послуг та банківські виписки з рахунку позивача в АТ "ПІВДЕННИЙ", що підтверджують наявність підстав для складення та реєстрації податкових накладних.
Суд звертає увагу, що вказані документи надавалися позивачем разом з детальними письмовими поясненнями щодо здійснених господарських операцій. При цьому, письмові пояснення від 06.10.2022 містять посилання на рахунки 361.
З матеріалів справи встановлено, що первинні документи, оформлені позивачем в межах господарських відносин з контрагентом, копії яких надані разом з поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.
Суд зазначає, що квитанції про зупинення реєстрації поданих позивачем податкових накладних не містять інформації чи зазначення переліку документів, які платник повинен надати до контролюючого органу для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Тобто у квитанціях наведена формальна пропозиція для платника надати документи, без зазначення їх предметного та вичерпного переліку, надання якого є достатньою підставою для поновлення реєстрації податкових накладних.
В такому випадку недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призводить до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникає можливість прояву нічим не обмеженої дискреції.
Таким чином, вказані обставини призводять до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не має змоги належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкових накладних.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не може підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 25.10.2019 року у справі №0340/1834/18.
Суд зауважує, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкових накладних прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, теж є незаконним.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).
Відповідно до п.4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 передбачено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно п.6 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Пунктом 7 Порядку №520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (п.11 Порядку №520).
Отже, рішення про відмову у реєстрації податкових накладних приймається у разі непідтвердження платником податків документально інформації, зазначеної у податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Податковим органом у квитанції не зазначено переліку документів, необхідних для реєстрації податкових накладних, що виключало можливість виконання позивачем як платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, що прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.
Вирішуючи питання щодо законності оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, суд зауважує, що зупинення реєстрації податкових накладених за своїм змістом є передумовою для прийняття рішень про відмову у їх реєстрації.
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку документів який має бути наданий. Без наведення такого переліку, рішення контролюючого органу про зупинення реєстрації податкових накладних є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Квитанції від 25.08.2022, від 02.09.2022 та від 12.09.2022 про зупинення реєстрації податкових накладних не містять обґрунтованих причин зупинення їх реєстрації та конкретного переліку документів, які позивач мав надати контролюючому органу.
Однак, після отримання вказаних квитанцій, позивачем на виконання норм діючого законодавства було направлено відповідачеві пояснення та документи в підтвердження реальності здійснення операцій за податковими накладними, реєстрації яких були зупинено.
Натомість комісією контролюючого органу були прийняті оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкових накладних №13415 від 25.08.2022, №13416 від 26.08.2022, №12971 від 10.08.2022 та №14306 від 10.09.2022 в ЄРПН, із ненаданням платником податків документів: первинних документів щодо постачанння/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, додаткова інформація зазначено: не надано копії первинних документів, які підтверджують реалізацію продукції (рахунок-фактура, товарно-транспортна накладна, сертифікат якості, платіжні доручення та/або банківські виписки з особового рахунку на перерахування коштів від покупця, або оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 чи акт звірки взаєморозрахунків).
Між тим, суд встановлено, що позивачем було надано податковому органу копії первинних документів, які підтверджують реальність здійснення операцій згідно поданих накладних.
Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідач мав правові підстави для прийняття рішень про реєстрацію поданих позивачем податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З огляду на викладене, враховуючи безпідставність та необґрунтованість зупинення реєстрації спірних податкових накладних, що слугувало передумовою для прийняття комісією відповідача рішень про відмову у їх реєстрації, суд доходить висновку про незаконність рішень відповідача від 15.09.2022 №7342571/36094643, №7342572/36094643 та №7342573/36094643, від 12.10.2022 №7456905/36094643.
Суд не приймає доводи представника відповідача, викладених в письмовому відзиві на позовну заяву стосовно виключних повноважень ДПС України в частині вирішення питання судом щодо реєстрації податкових накладних з наступних підстав.
Дискреційні повноваження - це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення.
Тобто дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.
Відповідно до Рекомендацій Ради Європи №R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятих Кабінетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він уважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.
Водночас, адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції.
Відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень.
Суд вважає за необхідне зазначити, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Виявлення розбіжностей даних податкових накладних та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
Відтак, відсутність реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.
Законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання органу ДПС зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку з чим суд доходить висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, а саме: зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №13415 від 25.08.2022, №13416 від 26.08.2022, №12971 від 10.08.2022 та №14306 від 10.09.2022 датою їх фактичного подання.
Вказана правова позиція викладена в постановах Другого апеляційного адміністративного суду від 22.08.2022 у справі №440/10414/21, від 10.11.2022 у справі №520/19929/21, від 11.11.2022 у справі №440/14115/21.
Суд звертає увагу сторін по справі, що рішення суду у цій справі за жодних обставин не легітимізує господарської діяльності платника податків, не виключає можливості скоєння платником податків як податкових правопорушень, так і інших протиправних діянь, не обмежує повноважень відповідного територіального органу ДПС України з приводу контролю за податковою дисципліною, позаяк предметом доказування у цьому спорі є виключно обставини наявності чи відсутності визначених законом підстав для не реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В силу ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Відповідачем не доведено правомірність своїх рішень.
Відповідно до п.п.1, 3 ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, серед іншого, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення. При розгляді справи встановлено, що при прийнятті оскаржуваних рішень, відповідач діяв необґрунтовано, без врахування всіх обставин справи, та всупереч вимогам чинного законодавства.
Таким чином, із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає задоволенню у повному обсязі.
Витрати зі сплати судового збору підлягають розподілу відповідно до положень частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст.ст.19, 139, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" (вул.Новгородська, буд.3 А, м.Харків, 61145, код ЄДРПОУ 36094643) до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул.Пушкінська, буд.46, м.Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495), Головного управління ДПС у Рівненській області (вул.Відінська, буд.12, м.Рівне, 33023, код ЄДРПОУ 43142449), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд.8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області в особі Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2022 №7342571/36094643 про відмову у реєстрації податкової накладної №13415 від 25 серпня 2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №13415 від 25 серпня 2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" (код ЄДРПОУ 36094643), датою її подання на реєстрацію - 02 вересня 2022 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області в особі Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2022 №7342572/36094643 про відмову у реєстрації податкової накладної №13416 від 26 серпня 2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №13416 від 26 серпня 2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" (код ЄДРПОУ 36094643), датою її подання на реєстрацію - 02 вересня 2022 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області в особі Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.09.2022 №7342573/36094643 про відмову у реєстрації податкової накладної №12971 від 10 серпня 2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12971 від 10 серпня 2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" (код ЄДРПОУ 36094643), датою її подання на реєстрацію - 25 серпня 2022 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області в особі Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.10.2022 №7456905/36094643 про відмову у реєстрації податкової накладної №14306 від 10 вересня 2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №14306 від 10 вересня 2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" (код ЄДРПОУ 36094643), датою її подання на реєстрацію - 21 вересня 2022 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області (вул.Відінська, буд.12, м.Рівне, 33023, код ЄДРПОУ 43142449) витрати по оплаті судового збору на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" (вул.Новгородська, буд.3 А, м.Харків, 61145, код ЄДРПОУ 36094643) у розмірі 4962,00 грн (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві гривні 00 копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Державної податкової служби України (Львівська площа, буд.8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) витрати по оплаті судового збору на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАНД ДИСТРИБ`ЮШН СХІД" (вул.Новгородська, буд.3 А, м.Харків, 61145, код ЄДРПОУ 36094643) у розмірі 4962,00 грн (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві гривні 00 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 з 24 лютого 2022 року був введений воєнний стан на території України, у зв`язку з бойовими діями на території м.Харків та Харківської області, повний текст рішення складено 24 квітня 2023 року.
Суддя Лариса МАР`ЄНКО
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2023 |
Оприлюднено | 27.04.2023 |
Номер документу | 110436604 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мар'єнко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні