Ухвала
від 24.03.2023 по справі 761/7000/23
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 761/7000/23

Провадження № 1-кп/761/2604/2023

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 березня 2023 року місто Київ

Шевченківський районний суд міста Києва у складі:

головуючого судді ОСОБА_1 ,

при секретарі судового засідання ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні, в залі Шевченківського районного суду міста Києва, клопотання прокурора третього відділу управління процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення Департаменту нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю, Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 про звільнення від кримінальної відповідальності у кримінальному провадженні № 12020000000000407, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 22.04.2020,

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця міста Києва, громадянина України, не одруженого, проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,

підозрюваного, у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України,

за участю сторін кримінального провадження:

прокурора ОСОБА_3 ,

захисника ОСОБА_5 ,

підозрюваного ОСОБА_4 ,

установив:

І. Історія провадження.

27.02.2023 до Шевченківського районного суду міста Києва від прокурора третього відділу управління процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення Департаменту нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю, Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 надійшло клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у кримінальному провадженні № 12020000000000407, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 22.04.2020, підозрюваного, у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.02.2023 визначено головуючого суддю Шевченківського районного суду міста Києва ОСОБА_1 .

Ухвалою суду від 28.02.2023 у даному кримінальному провадженні призначено підготовче судове засідання по розгляду клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності.

ІІ. Виклад обставин справи.

У структурі виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) діє Департамент земельних ресурсів, який згідно із законодавством забезпечує виконання повноважень Київської міської ради та виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у сфері земельних відносин.

Згідно Положення про Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Положення), затвердженого рішенням Київської міської ради від 19.12.2002 № 182/342 (в редакції рішення Київської міської ради від 10.03.2016 № 144/144), Департамент у межах своєї компетенції здійснює управління землями комунальної власності територіальної громади м. Києва, землями державної власності в межах м. Києва, розпорядником яких є виконавчий орган Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), забезпечує проведення в місті земельної реформи, раціональне використання та охорону цих земель на території м. Києва.

Основними завданнями Департаменту земельних ресурсів (п. 2 Положення) є:

-забезпечення виконання повноважень Київської міської ради та виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у сфері управління землями комунальної власності територіальної громади м. Києва, землями державної власності в межах м. Києва, проведення земельної реформи, спрямованої на приватизацію земель у межах м. Києва;

-здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земель відповідно до повноважень, делегованих Київською міською радою, а також координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель у межах своїх функцій виконавчого органу;

-ведення міського земельного кадастру відповідно до законодавства, моніторингу земель, здійснення землеустрою;

-реалізація державних, розроблення і здійснення міських програм раціонального використання та охорони земель, поліпшення навколишнього природного середовища.

Також Департамент земельних ресурсів відповідно до визначених галузевих повноважень виконує такі завдання (п. 3 Положення):

-забезпечення виконання повноважень Київської міської ради та виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з питань використання та охорони земель комунальної власності територіальної громади м. Києва та земель державної власності в межах м. Києва;

-створює умови для раціонального і економічно обґрунтованого використання земель м. Києва;

-організовує виконання робіт з інвентаризації земель, розроблення та реалізації плану земельно-господарського устрою території м. Києва;

-розробляє і подає Київській міській раді та виконавчому органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) необхідні розрахунки і обґрунтування програм робіт з проведення земельних реформи, здійснення землеустрою, реалізації заходів щодо раціонального використання та охорони земель, а також прогнозування розвитку земельних відносин;

-здійснює інші функції, що випливають з покладених на нього завдань, передбачені законодавством.

Департамент земельних ресурсів очолює директор, який має заступників (п. 7 Положення).

24.12.2015 наказом директора Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 455-к, відповідно до розпорядження Київського міського голови від 24.12.2015 № 962, ОСОБА_4 призначено на посаду першого заступника директора Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Відповідно до посадових обов`язків, затверджених наказом директора Департаменту земельних ресурсів від 03.09.2018 № 290-к «Про розподіл посадових обов`язків між директором, першим заступником директора та заступниками директора Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)», перший заступник директора Департаменту земельних ресурсів ОСОБА_4 :

-контролює в межах своїх посадових обов`язків виконання положень Конституції та законів України, постанов Верховної Ради України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, наказів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, рішень Київської міської ради, розпоряджень Київського міського голови і розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), інших нормативно-правових актів, а також повноважень Департаменту земельних ресурсів згідно Положення;

-безпосередньо координує та контролює діяльність: управління ринку землі, управління самоврядного контролю, відділу документообігу та контролю;

-розглядає в межах своїх посадових обов`язків вхідну кореспонденцію Департаменту та накладає відповідні резолюції щодо виконання документів;

-в межах своєї компетенції надає доручення, які є обов`язковими для виконання заступниками директора та усіма співробітниками Департаменту;

-розглядає, візує та підписує в межах своїх посадових обов`язків вихідну кореспонденцію Департаменту;

-організовує та координує роботу Департаменту з питань взаємодії з правоохоронними органами та органами державної податкової служби;

-організовує підготовку матеріалів на розгляд колегії Департаменту;

-подає пропозиції директору Департаменту щодо матеріально-технічного, фінансового та кадрового забезпечення виконання робіт і завдань відповідно до посадових обов`язків;

-організовує підготовку матеріалів на засідання науково-технічної ради відповідно до посадових обов`язків;

-очолює конкурсну комісію по заміщенню вакантних посад державних службовців та атестаційну комісію Департаменту;

-вносить пропозиції щодо заохочення працівників Департаменту;

-очолює конкурсну комісію по заміщенню вакантних посад державних службовців та атестаційну комісію Департаменту;

-є головою тендерного комітету;

-за відсутності директора Департаменту виконує покладені на нього обов`язки;

-візує накази директора Департаменту;

-забезпечує, в межах своїх повноважень дотримання законодавства в сфері охорони державної таємниці, тощо.

Згідно ст. 12 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» посада першого заступника директора Департаменту земельних ресурсів відноситься до четвертої категорії посад.

Таким чином, ОСОБА_4 , в силу займаної посади, будучи наділений організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями, згідно ст. 18 КК України є службовою особою.

Згідно Положення про тендерний комітет Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Положення про комітет), затвердженого наказом директора Департаменту земельних ресурсів від 05.09.2016 № 28 (в редакції, затвердженої наказом директора Департаменту земельних ресурсів від 12.09.2018 № 50), тендерний комітет, створений з метою організації та проведення процедур закупівель Департаментом земельних ресурсів, керується у своїй діяльності Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), іншими нормативно-правовими актами з питань публічних закупівель, Положенням про комітет, та являє собою службових (посадових) осіб Департаменту земельних ресурсів, призначених відповідальними за організацію та проведення процедур закупівлі згідно із Законом (п. п. 1.2-1.4).

Керівництво роботою комітету здійснює його голова, який організовує його роботу і несе персональну відповідальність за виконання покладених на комітет функцій (п. 2.3).

Згідно пункту 2.7 тендерний комітет відповідає за організацію та проведення процедур закупівель і у процесі роботи забезпечує реалізацію таких функцій:

-від імені замовника виступає організатором проведення процедур проведення процедур закупівель товарів, робіт, послуг;

-планує протягом бюджетного року здійснення процедур закупівель;

-здійснення вибору процедури закупівлі та її проведення;

-здійснення інших дій, передбачених законом.

Члени комітету зобов`язані (п. 2.10) дотримуватися норм законодавства у сфері публічних закупівель та Положення про комітет, здійснювати інші дії, передбачені законодавством.

Згідно п. п. 3.2-3.3 за порушення вимог, установлених Законом та нормативно-правовими актами, розробленими відповідно до закону, члени комітету несуть відповідальність згідно із законами України. За порушення вимог, установлених Законом в частині прийнятих рішень, вибору і застосування процедур закупівлі, відповідальність несуть члени тендерного комітету персонально.

Так, на підставі рішення тендерного комітету Департаменту земельних ресурсів від 09.08.2018 переможцем торгів у наданні послуг з розробки технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель м. Києва по об`єктах комунальної власності, що знаходяться на балансі ПрАТ «АК «Київводоканал» (в тому числі: лот 1: у Голосіївському районі м. Києва) визнано ТОВ «Юнекс Консалтінг» (код ЄДРПОУ 35212013).

23.08.2018 за результатами проведених публічних закупівель (UA-2018-07-16-000795-c) між Департаментом земельних ресурсів в особі першого заступника директора ОСОБА_4 (Замовник) та ТОВ «Юнекс Консалтінг» в особі директора ОСОБА_6 (Учасник) укладено договір № 23/08-1в про закупівлю послуг за державні кошти.

Згідно п. п. 1.1-1.2 Договору Учасник зобов`язується у 2018 році надати Замовникові послуги з розробки технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель м. Києва по об`єктах комунальної власності, що знаходяться на балансі ПрАТ «АК «Київводоканал» (в тому числі: лот 1: у Голосіївському районі м. Києва) та послуги надаються в обсязі відповідно до технічного завдання, що є невід`ємною частиною Договору.

Пунктом 3.1. визначено ціну Договору, яка відповідно до рішення тендерного комітету Департаменту земельних ресурсів становила 356724 (триста п`ятдесят шість тисяч сімсот двадцять чотири) грн з ПДВ.

Пунктом 3.3. встановлено, що ціна договору може бути зменшена в залежності від реального фінансування видатків замовника, про що він зобов`язується повідомити учасника. Зазначені зміни оформлюються додатковою угодою до договору.

Згідно пункту 4.1 розрахунки по Договору здійснюються на підставі ч. 1 ст. 49 БК України та наявного бюджетного фінансування.

Пунктом 4.2 договору зазначено, що оплата по Договору здійснюється після передачі виконаних послуг Замовнику та підписання сторонами акту приймання-передачі відповідно до наданих послуг окремо по кожному об`єкту комунальної власності.

Пункт 5.1. передбачає строк надання послуг за цим договором до 15.12.2018.

Пункт 5.2. - місце надання послуг: 01601, м. Київ, вул. Хрещатик,

буд. 32-а.

Пункт 5.3. після завершення надання послуг Учасник передає замовнику комплект технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель Києва по кожному об`єкту комунальної власності, що складається з двох етапів надання: I етап - виконання комплексу топографо-геодезичних робіт, II етап - складання технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок м. Києва та електронний документ у форматі XML.

Пункт 5.6. встановлено, що при відсутності зауважень та прийняття замовником вище вказаних послуг, сторонами підписується акт приймання-передачі наданих послуг, та здійснюється виплата по договору на підставі ч. 1 ст. 49 БК України.

Відповідно технічного завдання (додаток № 1 до договору № 23/08-1в від 23.08.2018) найменування послуг: код ДК 021:2015-71350000-6, з розробки технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель м. Києва по об`єктах комунальної власності, що знаходяться на балансі ПрАТ «АК «Київводоканал» (в тому числі: лот 1: у Голосіївському районі м. Києва), затвердженого першим заступником директора Департаменту земельних ресурсів ОСОБА_4 зовнішні межі та визначення площ земельних ділянок встановлювалися на 5 ділянках загальною площею 2765,98 кв.м.

Згідно протоколу погодження договірної ціни (Додаток № 2 до договору № 23/08-1в від 23.08.2018) досягнуто розміру договірної ціни на надання послуг у загальній сумі 356724 грн (триста п`ятдесят шість тисяч сімсот двадцять чотири) грн з ПДВ.

У подальшому ОСОБА_4 , будучи службовою особою, діючи недбало, неналежно виконуючи свої службові обов`язки на посаді першого заступника директора Департаменту земельних ресурсів як голови тендерного комітету щодо дотримання норм законодавства при проведенні процедури закупівлі, через несумлінне ставлення до них, в порушення п. 1 ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі», уклав з ТОВ «Юнекс Консалтінг» додаткову угоду № 1 від 14.12.2018 до договору № 23/08-1в від 23.08.2018 про закупівлю послуг за державні кошти.

Згідно п. 1 додаткової угоди № 1 від 14.12.2018 зменшено суму договору, визначену в п. 3.1 договору № 23/08-1в від 23.08.2018, до 296529 (двісті дев`яносто шість тисяч п`ятсот двадцять дев`ять) грн 46 коп. з ПДВ та внесені зміни до п. 3 технічного завдання в додатку № 1 до договору № 23/08-1в від 23.08.2018, згідно якого зменшено кількість земельних ділянок до трьох та загальну площу до 1257,83 кв.м.

Пунктом 3 додаткової угоди № 1 від 14.12.2018 визначено, що вона є невід`ємною частиною договору № 23/08-1в від 23.08.2018.

У подальшому ОСОБА_4 підписав з ТОВ «Юнекс Консалтінг» акт приймання-передачі наданих послуг від 22.12.2018 до договору № 23/08-1в від 23.08.2018, згідно якого Учаснику відповідно до платіжного доручення № 18 від 22.12.2018 перераховано за надані послуги суму в розмірі 296529 (двісті дев`яносто шість тисяч п`ятсот двадцять дев`ять) грн 46 коп. з ПДВ.

Таким чином, внаслідок неналежно виконання своїх службових обов`язків на посаді першого заступника директора Департаменту земельних ресурсів як голови тендерного комітету ОСОБА_4 щодо дотримання норм законодавства при проведенні процедури закупівлі, через несумлінне ставлення до них, при укладанні додаткової угоди № 1 від 14.12.2018 до Договору про закупівлю послуг за державні кошти від 23.08.2018 № 23/08-1в, при зменшенні обсягів закупівлі з п`яти земельних ділянок, де середня вартість послуги склала 71344 (сімдесят одну тисячу триста сорок чотири) грн 80 коп., до трьох земельних ділянок - збільшено вартість однієї послуги по одній ділянці із розробки технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель м. Києва по об`єктах комунальної власності, що знаходяться на балансі ПрАТ «АК «Київводоканал» у тому числі лот № 1 у Голосіївському районі м. Києва до 98843 (дев`яносто вісім тисяч вісімсот сорок три) грн 15 коп., чим в порушення п. 1 ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі» змінено істотні умови договору № 23/08-1в від 23.08.2018, які відрізняються від змісту тендерної пропозиції за результатами проведеного аукціону, що у свою чергу призвело до зайвої сплати коштів Департаментом земельних ресурсів виконавчого органі Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в розмірі 82495 (вісімдесят дві тисячі чотириста дев`яносто п`ять) грн 05 коп.

Крім цього, на підставі рішення тендерного комітету Департаменту земельних ресурсів від 09.08.2018 переможцем торгів у наданні послуг з розробки технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель м. Києва по об`єктах комунальної власності, що знаходяться на балансі ПрАТ «АК «Київводоканал» (в тому числі: лот 8: у Солом`янському районі м. Києва).

23.08.2018 за результатами проведених публічних закупівель (UA-2018-07-16-000795-c) між Департаментом земельних ресурсів в особі першого заступника директора ОСОБА_4 (Замовник) та ТОВ «Юнекс Консалтінг» в особі директора ОСОБА_6 (Учасник) укладено договір № 23/08-8в про закупівлю послуг за державні кошти.

Згідно п. п. 1.1-1.2 Договору Учасник зобов`язується у 2018 році надати Замовникові послуги з розробки технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель м. Києва по об`єктах комунальної власності, що знаходяться на балансі ПрАТ «АК «Київводоканал» (в тому числі: лот 8: у Солом`янському районі м. Києва) та послуги надаються в обсязі відповідно до технічного завдання.

Пунктом 3.1. визначено ціну Договору, яка відповідно до рішення тендерного комітету Департаменту становила 448647 (чотириста сорок вісім тисяч шістсот сорок сім) грн з ПДВ.

Пунктом 3.3. встановлено, що ціна договору може бути зменшена в залежності від реального фінансування видатків замовника, про що він зобов`язується повідомити учасника. Зазначені зміни оформлюються додатковою угодою до договору.

Згідно пункту 4.1 розрахунки по договору здійснюються на підставі

ч. 1 ст. 49 БК України та наявного бюджетного фінансування.

Пунктом 4.2 договору зазначено, що оплата по Договору здійснюється після передачі виконаних послуг Замовнику та підписання сторонами акту приймання-передачі відповідно до наданих послуг окремо по кожному об`єкту комунальної власності.

Пункт 5.1. передбачає строк надання послуг за цим договором до 15.12.2018.

Пункт 5.2. - місце надання послуг: 01601, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 32-а.

Пункт 5.3. після завершення надання послуг Учасник передає замовнику комплект технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель Києва по кожному об`єкту комунальної власності, що складається з двох етапів надання: I етап - виконання комплексу топографо-геодезичних робіт, II етап - складання технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок м. Києва та електронний документ у форматі XML.

Пункт 5.6. встановлено, що при відсутності зауважень та прийняття замовником вище вказаних послуг, сторонами підписується акт приймання-передачі наданих послуг, та здійснюється виплата по договору на підставі ч. 1 ст. 49 БК України.

Відповідно технічного завдання (додаток № 1 до договору № 23/08-8в від 23.08.2018) найменування послуг: код ДК 021:2015-71350000-6, з розробки технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель м. Києва по об`єктах комунальної власності, що знаходяться на балансі ПрАТ «АК «Київводоканал» (в тому числі: лот 8: у Солом`янському районі м. Києва), затвердженого першим заступником директора Департаменту земельних ресурсів ОСОБА_4 зовнішні межі та визначення площ земельних ділянок встановлювалися на 9 ділянках загальною площею 2810, 95 кв. м.

Згідно протоколу погодження договірної ціни (Додаток № 2 до договору № 23/08-8в від 23.08.2018) досягнуто розміру договірної ціни на надання послуг у загальній сумі 448647 (чотириста сорок вісім тисяч шістсот сорок сім) грн з ПДВ.

У подальшому ОСОБА_4 , будучи службовою особою, діючи недбало, неналежно виконуючи свої службові обов`язки на посаді першого заступника директора Департаменту земельних ресурсів як голови тендерного комітету щодо дотримання норм законодавства при проведенні процедури закупівлі, через несумлінне ставлення до них, в порушення п. 1 ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі», уклав з ТОВ «Юнекс Консалтінг» додаткову угоду № 1 від 14.12.2018 до договору № 23/08-8в від 23.08.2018 про закупівлю послуг за державні кошти.

Згідно п. 1 додаткової угоди № 1 від 14.12.2018 зменшено суму договору визначену в п. 3.1 договору № 23/08-8в від 23.08.2018 до 249733 (двісті сорок дев`ять тисяч сімсот тридцять три) 27 коп. з ПДВ та внесені зміни до п. 3 технічного завдання в додатку № 1 до договору № 23/08-8в від 23.08.2018 згідно якого, зменшено кількість земельних ділянок до трьох та загальну площу до 204,26 кв. м.

Пунктом 3 додаткової угоди № 1 від 14.12.2018 визначено, що вона є невід`ємною частиною договору №23/08-8в від 23.08.2018.

У подальшому ОСОБА_4 підписав з ТОВ «Юнекс Консалтінг» акт приймання-передачі наданих послуг від 20.12.2018 до договору № 23/08-8в від 23.08.2018, згідно якого Учаснику відповідно до платіжного доручення № 16 від 21.12.2018 перераховано за надані послуги суму в розмірі 249733 (двісті сорок дев`ять тисяч сімсот тридцять три) 27 коп. з ПДВ.

Таким чином, внаслідок неналежно виконання своїх службових обов`язків на посаді першого заступника директора Департаменту земельних ресурсів як голови тендерного комітету ОСОБА_4 щодо дотримання норм законодавства при проведенні процедури закупівлі, через несумлінне ставлення до них, при укладанні додаткової угоди № 1 від 14.12.2018 до Договору про закупівлю послуг за державні кошти від 23.08.2018 № 23/08-8в, при зменшенні обсягів закупівлі з дев`яти земельних ділянок, де середня вартість послуги склала 49849 (сорок дев`ять тисяч вісімсот сорок дев`ять) грн 67 коп., до трьох земельних ділянок - збільшено вартість однієї послуги по одній ділянці із розробки технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель м. Києва по об`єктах комунальної власності, що знаходяться на балансі ПрАТ «АК «Київводоканал» у тому числі лот № 8 у Солом`янському районі м. Києва до 83244 (вісімдесят три тисячі двісті сорок чотири) грн 42 коп., чим в порушення п. 1 ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі» змінено істотні умови договору № 23/08-8в від 23.08.2018, які відрізняються від змісту тендерної пропозиції за результатами проведеного аукціону, що у свою чергу призвело до зайвої сплати коштів Департаментом земельних ресурсів виконавчого органі Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в розмірі 100184 (сто тисяч сто вісімдесят чотири) грн 25 коп.

Згідно акту ревізії Державної аудиторської служби України від 20.01.2020 № 07-23/1 внаслідок укладання додаткових угод умови договорів про закупівлю № 23/08-1в від 23.08.2018 та №23/08-8в віл 23.08.2018 відрізняються від змісту наданої до аукціону тендерної документації/пропозиції (у тому числі ціни за одиницю товару), чим порушено п. п. 1, 2 ч. 4 ст. 36 Закону України «Про державні закупівлі» від 22.12.2015 № 922-VIII та як наслідок завищено вартість однієї послуги по одній ділянці із розробки технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель м. Києва по об`єктах комунальної власності, що перебувають на балансі ПрАТ «АК «Київводоканал», що призвело до зайвої сплати коштів в сумі 182679 (сто вісімдесят дві тисячі шістсот сімдесят дев`ять) грн 30 коп., чим порушено умови договорів, ст. 193 ГК України та завдано збитків Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на вказану суму.

Висновки, викладені у акті Державної аудиторської служби від 20.01.2020 № 07/23/1 щодо заподіяння Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) матеріальних збитків в сумі 182679 (сто вісімдесят дві тисячі шістсот сімдесят дев`ять) грн 30 коп. підтверджені висновком судово-економічної експертизи від 03.09.2020 № 13-2/108, проведеної Київським науково-дослідним експертно-криміналістичним центром МВС України.

Таким чином, ОСОБА_4 , своїми діями, які виразилися у неналежному виконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що завдало істотної шкоди громадським інтересам, вчинив кримінальне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 367 КК України.

ІІІ. Позиція сторін судового провадження.

У підготовчому судовому засіданні прокурор ОСОБА_3 підтримав клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності ОСОБА_4 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, у зв`язку із закінченням строків давності та зазначив, що підозрюваний від слідства не ухилявся, надав письмову згоду на звільнення від кримінальної відповідальності. Крім того прокурор зазначив, що потерпілий у кримінальному провадженні відсутній, департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), не дивлячись на встановлення майнової шкоди, заподіяної внаслідок дій ОСОБА_4 , із заявою до сторони обвинувачення про залучення його до провадження як потерпілого не звертався. Прокурор зазначив, що у ході досудового розслідування на адресу Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) скеровувався відповідний лист із роз`ясненням права останнього подати заяву про залучення його до провадження як потерпілого або надати письмову згоду на таке визнання, на що Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відмовився.

Захисник ОСОБА_4 - адвокат ОСОБА_5 клопотання прокурора підтримала та просила звільнити ОСОБА_4 від кримінальної відповідальності за наведених у клопотанні підстав.

Підозрюваний ОСОБА_4 просив зазначене клопотання прокурора задовольнити, вказавши, що йому зрозуміла суть пред`явленої підозри, підстави звільнення та наслідки звільнення від кримінальної відповідальності згідно ст. 49 КК України у зв`язку із закінченням строків давності. Пояснив, що йому роз`яснено та зрозуміло його право заперечувати проти цього звільнення від кримінальної відповідальності.

IV. Положення закону, яким керувався суд.

Статтею 44 КК України передбачено, що особа, яка вчинила кримінальне правопорушення, звільняється від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених цим Кодексом. Звільнення від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених цим Кодексом, здійснюється виключно судом.

Відповідно до ч. 1 ст. 285 КПК України особа звільняється від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею кримінального правопорушення і до дня набрання вироком законної сили минули такі строки: три роки - у разі вчинення кримінального проступку, за який передбачено покарання у виді обмеження волі, чи у разі вчинення нетяжкого злочину, за який передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк не більше двох років.

Відповідно до ч. 2 ст. 49 КК України перебіг давності зупиняється, якщо особа, що вчинила кримінальне правопорушення, ухилилася від досудового розслідування або суду. У цих випадках перебіг давності відновлюється з дня з`явлення особи із зізнанням або її затримання, а з часу вчинення кримінального проступку - п`ять років. У цьому разі особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з часу вчинення кримінального правопорушення минуло п`ятнадцять років.

Згідно ч. 4 ст. 12 КК України кримінальним проступком є передбачене цим Кодексом діяння (дія чи бездіяльність), за вчинення якого передбачене основне покарання у виді штрафу в розмірі не більше трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або інше покарання, не пов`язане з позбавленням волі.

Відповідно до ч. 1 ст. 367 КК України у редакції від 10.11.2018, службова недбалість, тобто невиконання або неналежне виконання службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що завдало істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян, державним чи громадським інтересам або інтересам окремих юридичних осіб карається штрафом від двохсот п`ятдесяти до п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Як зазначено у п. 1 ч. 2 ст. 284 КПК України кримінальне провадження закривається судом у зв`язку зі звільненням особи від кримінальної відповідальності.

За правилами ч. 3 ст. 288 КПК України, суд своєю ухвалою закриває кримінальне провадження та звільняє підозрюваного, обвинуваченого від кримінальної відповідальності у випадку встановлення підстав, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.

Відповідно до п. 8 постанови Пленуму ВСУ «Про практику застосування судами України законодавства про звільнення особи від кримінальної відповідальності» № 12 від 23.12.2005, особа підлягає звільненню від кримінальної відповідальності за ст. 49 КК України, якщо з дня вчинення нею злочину до набрання вироком законної сили минули певні строки давності і вона не ухилялася від слідства або суду та не вчинила нового злочину середньої тяжкості, тяжкого чи особливо тяжкого.

V. Висновки та мотиви суду.

Судом встановлено, що підозрюваному ОСОБА_4 зрозуміла суть підозри у кримінальному провадженні № 12020000000000407 від 22.04.2020, у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, його право на звільнення від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення на підставі ст. 49 КК України та право заперечувати проти закриття кримінального провадження з цієї підстави.

Зі змісту пред`явленої ОСОБА_4 підозри випливає, що кримінальне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 367 КК України у редакції від 10.11.2018, у вчиненні якого підозрюється останній, відносяться до кримінального проступку, за який передбачено покарання у виді штрафу від двохсот п`ятдесяти до п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправних робіт на строк до двох років, або обмеження волі на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Жодних відомостей про те, що протягом здійснення кримінального провадження підозрюваний вчиняв дії, направленні на ухилення від суду чи органу досудового розслідування, суду не надані.

Крім того, суд враховує пояснення прокурора про відсутність потерпілого у кримінальному провадженні та враховує лист заступника директора Департаменту - начальника управління землеустрою та ринку земель виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ОСОБА_7 № 05703-1990 15.02.2023 про відсутність правових підстав для визначення посадової особи, адвоката або структурного підрозділу Київської міської ради задля набуття процесуального статусу потерпілого.

Таким чином, оскільки з часу вчинення кримінального правопорушення інкримінованого ОСОБА_4 , минуло понад три роки, в судовому засіданні не встановлено правових перешкод щодо задоволення клопотання сторони захисту з приводу звільнення ОСОБА_4 від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України у редакції від 10.11.2018, суд вважає, що таке клопотання підлягає задоволенню, а ОСОБА_4 - звільненню від кримінальної відповідальності на підставі п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України.

Слід зазначити, що в матеріалах кримінального провадження відсутні жодні відомості, які б свідчили про визнання підозрюваним своєї вини у інкримінованому йому правопорушенні, а тому суд вважає за необхідне роз`яснити учасникам кримінального провадження таке.

Так, відповідно до постанови Верховного Суду № 552/5595/18 від 29.07.2021 невизнання підозрюваним, обвинуваченим вини у вчиненні кримінального правопорушення за наявності їхньої згоди на звільнення від кримінальної відповідальності у передбачених законом випадках, за умови роз`яснення їм судом суті підозри чи обвинувачення, підстав звільнення від кримінальної відповідальності та права заперечувати проти закриття кримінального провадження, не є правовою підставою для відмови в задоволенні клопотання сторони кримінального провадження про таке звільнення.

Відповідно до положень ст. 63 Конституції України та ст. 18 КПК України жодну особу не може бути примушено визнати свою вину у вчиненні кримінального правопорушення або примушено давати пояснення чи показання, які можуть стати підставою для її підозри або обвинувачення у вчиненні кримінального правопорушення.

Визнання підозрюваним своєї вини у вчиненні кримінального правопорушення як обов`язкової умови такого звільнення кримінальним процесуальним законом не передбачено. Виходячи з положень закону визнання винуватості є правом, а не обов`язком підозрюваного, а отже невизнання підозрюваним своєї вини у вчиненні кримінального правопорушення за наявності його згоди на звільнення від кримінальної відповідальності не може бути перешкодою в реалізації ним свого права на таке звільнення та правовою підставою для відмови судом у задоволенні заявленого клопотання. Передбачений законом інститут звільнення підозрюваного від кримінальної відповідальності не пов`язує такого звільнення з визнанням ним своєї вини у вчиненні злочину.

Керуючись ст.ст. 2, 7, 49, 284-286, 288, 372, 532 Кримінального процесуального кодексу України, суд

постановив:

Клопотання прокурора третього відділу управління процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення Департаменту нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю, Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 про звільнення ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від кримінальної відповідальності та закриття кримінального провадження - задовольнити.

Звільнити ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, на підставі п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України у зв`язку із закінченням строків давності притягнення до кримінальної відповідальності.

Закрити кримінальне провадження № 12020000000000407, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 22.04.2020, за підозрою ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, у зв`язку зі звільненням останнього від кримінальної відповідальності.

На ухвалу суду може бути подана апеляційна скарга до Київського апеляційного суду через Шевченківський районний суд міста Києва протягом семи днів з дня її проголошення.

Ухвала набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.

Суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення24.03.2023
Оприлюднено27.04.2023
Номер документу110443436
СудочинствоКримінальне
Сутьяке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 22.04.2020, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця міста Києва, громадянина України, не одруженого, проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого, підозрюваного, у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України,

Судовий реєстр по справі —761/7000/23

Ухвала від 24.03.2023

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Чайка О. С.

Ухвала від 28.02.2023

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Чайка О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні