Рішення
від 26.04.2023 по справі 420/3456/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3456/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою керівника Роздільнянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до відділу освіти, культури та туризму Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, треті особи: заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, Великомихайлівська селищна рада Роздільнянського району Одеської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Керівника Роздільнянської окружної прокуратури (далі - позивач) в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації звернувся з позовною заявою до відділу освіти, культури та туризму Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області (далі - відповідач), треті особи: заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, Великомихайлівська селищна рада Роздільнянського району Одеської області, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, культури та туризму Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області (ЄДРПОУ 40708982) щодо приведення у стан готовності споруди цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 58416, що знаходиться за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, с.Виликокомарівка, вул.Центральна, 68б, з метою використання її за призначенням;

- зобов`язати відділ освіти, культури та туризму Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області (ЄДРПОУ 40708982) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності споруди цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 58416, що знаходиться за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, с.Виликокомарівка, вул.Центральна, 68б, з метою використання її за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 р.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що у зв`язку з військовою агресією рф проти України та введенням на всій території України воєнного стану Роздільнянською окружною прокуратурою здійснено вивчення стану додержання вимог законодавства в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), розміщених в межах території Роздільнянського району Одеської області. Встановлено, що на території закладу загальної освіти І-ІІІ ступенів - закладу дошкільної освіти села Великокомарівка Великокомарівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області за адресою: вул.Центральна, 68б, с.Великокомарівка, Роздільнянський район, Одеська область, розміщено захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 58416, яка в умовах військової агресії рф проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та збереження функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням через те, що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей. Балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту є відділ освіти, культури та туризму Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області. Зазначає, що за результатами проведеної Великомихайлівським районним сектором Головного управління ДСНС України в Одеській області позапланової перевірки навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області складено акт від 11.02.2020 р. № 14, яким встановлено чисельні порушення вимог чинного законодавства у сфері техногенної безпеки, в тому числі встановлено, що захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 58416 не готова до укриття. Приписом від 11.02.2020 р. № 11 було встановлено граничні строки для усунення порушень до 14.04.2020 р. Вказані порушення не були усунуті у встановлені строки, що зафіксовано актом від 14.10.2020 р. № 62 за результатами проведення позапланової перевірки навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, у зв`язку з чим приписом від 14.10.2020 р. № 41 було зобов`язано усунути порушення до 20.10.2020 р. Крім того, 15.09.2021 р. Роздільнінським районним управлінням Головного управління ДСНС України в Одеській області проведено позапланову перевірку закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, за результатами якої складено акт від 15.09.2021 р. № 126, яким встановлено порушення вимог чинного законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і приписом від 15.09.2021 р. № 63 встановлено строки для усунення порушень до 26.12.2021 р. Роздільнянською окружною прокуратурою на адресу закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області направлено письмовий запит від 07.11.2022 р. № 62-2631вих-22 з метою встановлення даних щодо виконання припису, на який отримано відповідь від 11.11.2022 р. № 01-30/497 про усунення порушень частково. Обізнаність балансоутримувача - відділу освіти і культури та туризму Великомихайлівської селищної ради щодо незадовільного стану споруди цивільного захисту № 58416 підтверджується актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 58416, складеного комісією 09.08.2022 р. Відповідно до даного акту загальний стан захисної споруди є аварійним; санітарний стан незадовільний; загальний стан приміщень - сирі з ознаками підтоплення; входи та аварійні виходи не обладнані засобами для доступу осіб з інвалідністю та інших мобільних груп населення; захисно-герметичних воріт, дверей, механізмів задраювання - немає; вентилятори витяжної, припливної систем вентиляції відсутні; безнапірні та напірні баки для питної води відсутні; відсутні останні лабораторні дослідження якості питної води в баках; каналізаційна та система опалення відсутні; система зв`язку та оповіщення відсутні; автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації відсутні; пожежні крани не укомплектовані, труби систем пожежогасіння відсутні. Загальний висновок про стан захисної споруди № 58416 станом на 09.08.2022 р. - протирадіаційне укриття № 58416 не готове для використання за призначенням. В той же час, після початку 24.02.2022 р. повномасштабної військової агресії рф проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли реальна необхідність для використання укриття безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення, проте всупереч нормам законодавства у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту відповідач й дотепер не виконує свого прямого та безпосереднього обов`язку щодо утримання захисної споруди - протирадіаційного укриття № 58416 у належному та придатному для використання за призначенням стані. Разом з тим, незважаючи на збройну агресію рф проти України, підрозділами Головного управлінням ДСНС України у Одеській області та Одеською обласною військовою адміністрацією не вжито дієвих та достатніх заходів з метою зобов`язання відповідача привести захисну споруду до готового стану з метою використання за призначенням, що вказує на бездіяльність даних органів. Враховуючи обізнаність Головного управління ДСНС України в Одеській області та Одеської обласної військової адміністрації про порушення відповідачем вимог законодавства України у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, наявний виключний випадок, за якого порушення відповідачем інтересів держави супроводжується неналежним виконанням уповноваженими органами функцій із їх захисту, що призводить до виникнення в органів прокуратури не лише права, а й обов`язку вжити заходів з представництва інтересів держави в суді.

Ухвалою від 21.02.2023 р. у справі відкрито спрощене провадження та надано відповідачу п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву на позовну заяву.

Вказану ухвалу направлено відповідачу засобами електронного зв`язку на його електронну пошту osvita-cultura@ukr.net 22.02.2023 р.

Станом на 25.04.2023 р. відповідач відзив на позовну заяву не надав, про причини неподання відзиву суд не повідомив.

Згідно ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Положеннями ч.5 ст.262 КАС України визначено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Оскільки від сторін не надходило клопотання про розгляд справи в судовому засіданні, суд розглядає справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що Великомихайлівським районним сектором Головного управління ДСНС України в Одеській області 11.02.2020 р. проведено позапланову перевірку навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області.

За результатами перевірки складено акт від 11.02.2020 р. № 14, яким встановлено численні порушення вимог чинного законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме: керівником об`єкта не забезпечено утримання засобів протипожежного захисту у працездатному стані та не забезпечено їх обслуговування; у приміщеннях громадського призначення, в яких можливе перебування 50 та більше осіб, опорядження (облицювання) стін та стель виконано з матеріалів, пожежна небезпека яких нижче ніж встановлено п.2.17 глави 2 розділу III ППБУ; не усі системи протипожежного захисту справні та утримуються в постійній готовності до виконання роботи; будинки, приміщення та споруди не обладнані системами протипожежного захисту, відповідно до ДБН.

Крім того, захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 58416 не готова до укриття, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 р. № 138 "Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту", зокрема: захисна споруда цивільного захисту не обладнана системою пожежної атоматики і сигналізацією; стан виходів і входів захисної споруди цивільного захисту, їх доступність для усіх категорій населення, зокрема для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп не відповідає вимогам з утримання; технічний стан захисної споруди не відповідає вимогам з утримання; герметичність та дотримання в сховищі температурно-вологісного режиму.

На підставі даного акту винесено припис від 11.02.2020 р. № 11, яким зобов`язано усунути порушення до 15.04.2020 р.

Припис вручено 11.02.2020 р. директору навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа I-III ступенів - дитячий садок" села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області ОСОБА_1 .

За фактом виявлених порушень директора навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу, що підтверджується постановою про накладення адміністративного стягнення ОД № 012151 від 11.02.2020 р.

Окрім цього, Великомихайлівським районним сектором Головного управління ДСНС України в Одеській області 14.10.2020 р. проведено позапланову перевірку навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області.

За результатами перевірки складено акт від 14.10.2020 р. № 62, яким встановлені численні порушення вимог чинного законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме: дерев`яні елементи горищних покриттів не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; у приміщеннях громадського призначення, в яких можливе перебування 50 та більше осіб, опорядження (облицювання) стін та стель виконано з матеріалів, пожежна небезпека яких нижче ніж встановлено п.2.17 глави 2 розділу III ППБУ; не усі системи протипожежного захисту справні та утримуються в постійній готовності до виконання роботи; будинки, приміщення та споруди не обладнані системами протипожежного захисту, відповідно до ДБН; не проводиться підтримання експлуатаційної придатності СПЗ, відповідно до вимог ДБН; пожежні гідранти та пожежні резервуари несправні та не утримуються таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями; пожежні гідранти та водойми не мають під`їздів із твердим покриттям; пожежні резервуари (водойми) та їх обладнання не захищено від замерзання.

На підставі даного акту винесено припис від 14.10.2020 р. № 41, яким зобов`язано усунути порушення до 20.10.2020 р.

Припис вручено 14.10.2020 р. директору навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІЇЇ ступенів - дитячий садок" села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області Загорняк С.М.

Крім того, 15.09.2021 р. Роздільнянським районним управлінням Головного управління ДСНС України в Одеській області проведено позапланову перевірку закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області.

За результатами перевірки складено акт від 15.09.2021 р. № 126, яким встановлено порушення вимог чинного законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме: дерев`яні елементи горищних покриттів не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; у приміщеннях громадського призначення, в яких можливе перебування 50 та більше осіб, опорядження (облицювання) стін та стель виконано з матеріалів, пожежна небезпека яких нижче ніж встановлено п.2.17 глави 2 розділу III ППБУ; не усі системи протипожежного захисту справні та утримуються в постійній готовності до виконання роботи; будинки, приміщення та споруди не обладнані системами протипожежного захисту, відповідно до ДБН; не проводиться підтримання експлуатаційної придатності СПЗ, відповідно до вимог ДБН; пожежні гідранти та пожежні резервуари несправні та не утримуються таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями; пожежні гідранти та водойми не мають під`їздів із твердим покриттям; пожежні резервуари (водойми) та їх обладнання не захищено від замерзання.

На підставі даного акту винесено припис від 15.09.2021 р. № 63, яким зобов`язано усунути порушення до 26.12.2021 р.

Припис вручено 15.09.2021 р. директору закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області Стиранець І. А.

За фактом виявлених порушень директора закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області ОСОБА_2 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу, що підтверджується постановою про накладення адміністративного стягнення ОД № 015945 від 15.09.2021 р.

09.08.2022 р. комісією, до складу якої включено начальника відділу освіти, культури та туризму Великомихайлівської селищної ради Маковецьку О.С., проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 58416, за результатами якої складено акт.

Відповідно до акту від 09.08.2022 р. загальний стан захисної споруди є аварійним; санітарний стан незадовільний; загальний стан приміщень - сирі з ознаками підтоплення; входи та аварійні виходи не обладнані засобами для доступу осіб з інвалідністю та інших мобільних груп населення; захисно-герметичних воріт, дверей, механізмів задраювання - немає; вентилятори витяжної, припливної систем вентиляції відсутні; безнапірні та напірні баки для питної води відсутні; відсутні останні лабораторні дослідження якості питної води в баках; каналізаційна та система опалення відсутні; система зв`язку та оповіщення відсутні; автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації відсутні; пожежні крани не укомплектовані, труби систем пожежогасіння відсутні.

Загальний висновок про стан захисної споруди № 58416 станом на 09.08.2022 р. - протирадіаційне укриття № 58416 не готове для використання за призначенням.

Роздільнянською окружною прокуратурою 07.11.2022 р. директору закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області направлено запит щодо надання інформації стосовно виконання приписів від 11.02.2020 р., від 14.10.2020 р., від 15.09.2021 р. та усунення порушень вимог законодавства в сфері техногенної та пожежної безпеки.

Листом від 10.11.2022 р. № 01-30/497 директор закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області повідомила, що на виконання приписів проведено наступне: встановлено систему пожежної сигналізації, систему централізованого спостереження, систему керування евакуюванням (в частині систем оповіщення про пожежу і покажчиків напрямку евакуювання); щорічно проводиться страхування добровільних пожежних дружин; у плані реалізації протипожежних заходів на 2023 рік - встановлення гідранту та обробка дерев`яних елементів горищних покриттів будівлі школи. Щодо акту оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 58416 від 09.08.2022 р.: згідно рекомендацій, зазначених у акті, було проведено експертну оцінку споруди, в якому технічний стан споруди цивільного захисту визнаний аварійним. Наразі виготовляється проєктно-кошторисна документація на проведення капітального ремонту укриття. Оплата послуг з виготовлення проєктно-кошторисної документації була неможлива до жовтня поточного року відповідно до постанов КМУ № 590 "Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану".

Роздільнянською окружною прокуратурою 25.11.2022 р. директору закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області направлено запит про надання документів стосовно захисної споруди цивільного захисту № 58416.

Листом від 02.12.2022 р. № 01-30/529 начальник відділу освіти, культури та туризму Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області повідомила про вжиті заходи щодо усунення порушень відносно споруди цивільного захисту: проведено обстеження споруди цивільного захисту, акти від 05.07.2022 р., від 09.08.2022 р.; замовлено та отримано експертний висновок на споруду; виділено кошти та замовлено проектно-кошторисну документацію на капітальний ремонт.

Роздільнянською окружною прокуратурою 07.11.2022 р. начальнику Головного управління ДСНС України в Одеській області та Одеській обласній військовій адміністрації направлено запити щодо надання інформації про вжиття заходів стосовно усунення порушень, виявлених під час перевірок закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області.

Листом від 10.11.2022 р. № 6001.3-5193/6009/1 Головне управління ДСНС України в Одеській області повідомило, що постановою КМУ від 13.03.2022 р. № 303 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, у зв`язку з чим Головне управління позбавлено можливості звернутися до адміністративного суду із позовною заявою про зобов`язання вчинити певні дії.

Листом від 02.12.2022 р. № 11810/2/01-46/10340/2-22 Одеська обласна військова адміністрація повідомила, що на її адресу не надходило інформації про проведення заходу державного нагляду (контролю) з питань дотримання закладом загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Враховуючи наведене, керівник Роздільнянської окружної прокуратури звернувся до суду з вказаним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Статтею 131-1 Конституції України визначено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ст.53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

У Рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 р. № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття інтереси держави, висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій.

Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (п.4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 р. № 3-рп/99).

Ці міркування Конституційний Суд України зробив у контексті офіційного тлумачення Арбітражного процесуального кодексу України, який уже втратив чинність. Однак, висловлене Судом розуміння поняття інтереси держави має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у ст.23 Закону України "Про прокуратуру".

Відтак, інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 р. у справі № 806/1000/17, від 19.09.2019 р. у справі № 815/724/15, від 17.10.2019 р. у справі № 569/4123/16-а.

При цьому, у справі, що розглядається, прокурор в адміністративному позові зазначив, що у прокурора є обґрунтовані підстави для пред`явлення позовної заяви в інтересах держави в особі Головного управління ДСНС України в Одеській області у зв`язку із не вжиттям ним, як спеціально уповноваженим органом у сфері контролю за станом утримання та використання об`єктів цивільного захисту, заходів, спрямованих на зобов`язання відповідача з приведення захисної споруди (укриття) у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 р. № 1052 (далі - Положення № 1052), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно пункту 4 Положення № 1052 відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

За приписами Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України від 21.09.2017 р. № 507, ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Як вбачається з листа Головного управління ДСНС України в Одеській області від 10.11.2022 р. № 6001.3-5193/6009/1, адресованого Роздільнянській окружній прокуратурі, повідомлено, що постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 р. № 303 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні". Тобто, ГУ ДСНС в Одеській області позбавлене можливості звернутись до адміністративного суду із позовною заявою про зобов`язання вчинити певні дії.

Законом України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 р. № 389-VIII передбачено, що на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 68/2022 на виконання Закону України "Про правовий режим воєнного стану" для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку постановлено утворити Одеську обласну військову адміністрацію.

Статтею 1 Указу встановлено, що у зв`язку з утворенням військових адміністрацій, зазначених у цій статті, обласні, Київська міська державні адміністрації та голови цих адміністрацій набувають статусу відповідних військових адміністрацій та начальників цих військових адміністрацій.

Враховуючи вищевикладене, Одеська обласна військова адміністрація є органом державної виконавчої влади та у своїй діяльності регулюється низкою законів та інших нормативно-правових актів, зокрема, Законом України "Про місцеві державні адміністрації".

Частиною 1 статті 16, пунктом 14 статті 25, статтею 28 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за збереженням і раціональним використанням державного майна; станом захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони). Місцева державна адміністрація перевіряє наявність і готовність до використання у надзвичайних ситуаціях засобів колективного та індивідуального захисту населення, майна цивільного захисту, стан їх утримання та ведення обліку. Для реалізації наданих повноважень місцеві державні адміністрації мають право: проводити перевірки стану додержання Конституції України та законів України, інших актів законодавства органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, керівниками підприємств, установ, організацій, їх філіалів та відділень незалежно від форм власності і підпорядкування по напрямах, визначених статтею 16 цього Закону; давати згідно з чинним законодавством обов`язкові для виконання розпорядження керівникам підприємств, установ, організацій, їх філіалів та відділень незалежно від форм власності і громадянам з контрольованих питань, порушувати питання про їх відповідальність у встановленому законом порядку; звертатися до суду та здійснювати інші функції і повноваження у спосіб, передбачений Конституцією та законами України.

Верховний Суд у постанові від 18.06.2021 р. у справі № 927/491/19 зазначив, що невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

За таких підстав, подання прокурором даного адміністративного позову має на меті захист інтересів держави та, як наслідок, про наявність підстав, визначених ст.23 Закону України "Про прокуратуру" для представництва інтересів держави у суді у справі, що розглядається.

Згідно ст.20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема, створення об`єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням; забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; своєчасне інформування з питань цивільного захисту відповідних органів управління цивільного захисту за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту; виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Відповідно до ст.32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України. Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку визначає Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 р. № 138 (далі - Порядок № 138).

Згідно пункту 4 Порядку № 138 фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання відповідно до Кодексу цивільного захисту України.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

За приписами пункту 12 Порядку № 138 здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 р. № 579 затверджено Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - Вимоги № 579).

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Згідно пункту 6 розділу VIII Вимог № 579 балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ.

Пунктом 2 розділу VI Вимог № 579 встановлено, що для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд. Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - нагляд). За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.

З аналізу вищевикладеного слідує, що утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено Кодексом цивільного захисту України та Порядком № 138.

Як вбачається з матеріалів справи, відділ освіти, культури та туризму Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області є балансоутримувачем захисної споруди - протирадіаційне укриття № 58416, що знаходиться на території закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - закладу дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області.

09.08.2022 р. комісією, до складу якої включено начальника відділу освіти, культури та туризму Великомихайлівської селищеної ради Маковецьку О.С., проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 58416, за результатами якої складено акт.

Відповідно до акту від 09.08.2022 р. загальний стан захисної споруди є аварійним; санітарний стан незадовільний; загальний стан приміщень - сирі з ознаками підтоплення; входи та аварійні виходи не обладнані засобами для доступу осіб з інвалідністю та інших мобільних груп населення; захисно-герметичних воріт, дверей, механізмів задраювання - немає; вентилятори витяжної, припливної систем вентиляції відсутні; безнапірні та напірні баки для питної води відсутні; відсутні останні лабораторні дослідження якості питної води в баках; каналізаційна та система опалення відсутні; система зв`язку та оповіщення відсутні; автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації відсутні; пожежні крани не укомплектовані, труби систем пожежогасіння відсутні.

Загальний висновок про стан захисної споруди № 58416 станом на 09.08.2022 р. - протирадіаційне укриття № 58416 не готове для використання за призначенням.

Докази усунення порушень, які зафіксовано в акті оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 58416 від 09.08.2022 р., відповідачем на запит прокурора та до суду не надано.

Таким чином, відділом освіти, культури та туризму Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, незважаючи на збройну агресію рф проти України, наявність щоденної небезпеки для життя та здоров`я людей внаслідок постійних обстрілів території України, не вжито заходів, спрямованих на приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 58416 у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення, що суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану.

Згідно ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги керівника Роздільнянської окружної прокуратури обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Частиною 1 статті 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

З огляду на вказане, позовна заява керівника Роздільнянської окружної прокуратури підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -

вирішив:

Позовну заяву керівника Роздільнянської окружної прокуратури (67400, Одеська область, м.Роздільна, вул.Ярослава Мудрого, буд.8, код ЄДРПОУ 03528552) в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (м.Одеса, вул.Прохорівська, буд.6, код ЄДРПОУ 38643633), Одеської обласної військової адміністрації (65032, м.Одеса, просп.Шевченка, буд.4, код ЄДРПОУ 00022585) до відділу освіти, культури та туризму Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області (67100, Одеська область, Роздільнянський район, смт.Велика Михайлівка, вул.Шкільна, буд.50, код ЄДРПОУ 40708982), треті особи: заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти села Великокомарівка Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області (67114, Одеська область, Роздільнянський район, с.Великокомарівка, вул.Центральна, буд.68б, код ЄДРПОУ 26363705), Великомихайлівська селищна рада Роздільнянського району Одеської області (67100, Одеська область, Роздільнянський район, смт.Велика Михайлівка, вул.Центральна, буд.123, код ЄДРПОУ 04379367) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, культури та туризму Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області (67100, Одеська область, Роздільнянський район, смт.Велика Михайлівка, вул.Шкільна, буд.50, код ЄДРПОУ 40708982) щодо приведення у стан готовності споруди цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 58416, що знаходиться за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, с.Виликокомарівка, вул.Центральна, 68б, з метою використання її за призначенням.

Зобов`язати відділ освіти, культури та туризму Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області (67100, Одеська область, Роздільнянський район, смт.Велика Михайлівка, вул.Шкільна, буд.50, код ЄДРПОУ 40708982) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності споруди цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 58416, що знаходиться за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, с.Виликокомарівка, вул.Центральна, 68б, з метою використання її за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 р.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.І. Бездрабко

Дата ухвалення рішення26.04.2023
Оприлюднено28.04.2023
Номер документу110472487
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —420/3456/23

Рішення від 26.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні