Рішення
від 20.04.2023 по справі 917/1721/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21

E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/

Код ЄДРПОУ 03500004

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.04.2023 Справа № 917/1721/22

м.Полтава

за позовною заявою Першого заступника керівника Решетилівської окружної прокуратури Полтавської області, вул.Покровська, 22, м.Решетилівка, Полтавська область,38400, ел.ад. resh_okr@ukr.net

до 1.Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області, вул.Центральна,23, смт.Нові Санжари, Полтавський район, Полтавська область, 39300

2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Елеватор "Чиста Криниця", вул.Садова,51, с.Богданівка, Новосанжарський район, Полтавська область, 39341

про визнання недійсним договору, скасування рішення та зобов"язання повернути земельну ділянку.

Суддя Кльопов І.Г.

Секретар Назаренко Я.А.

Представники сторін згідно протоколу судового засідання.

Обставини справи: Перший заступник керівника Решетилівської окружної прокуратури Полтавської області звернувся до Господарського суду Полтавської області з позовом до Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області та Товариства з обмеженою відповідальністю "Елеватор "Чиста Криниця", в якому просить суд

1. Визнати незаконними та скасувати п. З, п. 4 та п. 5 рішення двадцятої позачергової сесії восьмого скликання Повосанжарської селищної ради від 03.06.2022 №16 «Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та передачі земельної ділянки площею 19,1510 га в оренду ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця» за межами с. Мар`янівка Полтавського району Полтавської області», яким передано в оренду ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця» земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 19,1510 га із земель комунальної власності, яка розташована за межами населеного пункту с. Мар`янівка Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області.

2. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 19,1510 га, який укладено між Новосанжарською селищною радою Полтавського району Полтавської області та ГОВ «Елеватор «Чиста Криниця», зареєстрованого 14.07.2022 у Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану Полтавської районної військової адміністрації Полтавської області за реєстраційним номером 1-UА53080310000072384-00137-БН.

3. Зобов`язати ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця» передати, а Новосанжарську селищну раду Полтавського району Полтавської області прийняти - земельну ділянку площею 19,1510 га, яка розташована за межами населеного пункту с. Мар`янівка Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 28.12.2022 суд ухвалив прийняти позовну заяву до розгляду і відкрити провадження у справі; справу розглядати в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 09.02.2023.

Відповідачі відзив на позов не надали.

Проте, 03.02.2023 за вхід. №1454 від Решетилівської окружної прокуратури Полтавської області надійшла відповідь на відзив. Прокурор просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

Ухвалою суду від 21.03.2023 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив її до судового розгляду по суті на 20.04.2023

Дослідивши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд встановив.

Проведеним Решетилівською окружною прокуратурою вивченням стану додержання вимог земельного законодавства на території Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області встановлено наступне.

Так, за результатами розгляду клопотання директора по виробництву Товариства з обмеженою відповідальністю «Елеватор «Чиста Криниця» Меріуц О.П. від 25.05.2022 вихідний №600, двадцятою позачерговою сесією восьмого скликання Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області прийнято рішення від 03.06.2022 №16 «Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та передачі земельної ділянки площею 19,1510 га в оренду ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця» за межами с. Мар`янівка Полтавського району Полтавської області».

Відповідно вказаного рішення сесією селищної ради вирішено:

- затвердити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності за межами населеного пункту с. Мар`янівка Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області (п. 1 рішення від 03.06.2022 №16),

- вважати сформованою земельну ділянку площею 19,1510 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без внесення відомостей про таку ділянку до Державного земельного кадастру (державної реєстрації) та присвоєння їй кадастрового номера (гі. 2 рішення від 03.06.2022 №16),

- передати ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця» в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк одинадцять місяців двадцять дев`ять днів земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 19,1510 га (рілля), із земель комунальної власності, яка розташована за межами населеного пункту с. Мар`янівка Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області (п. З рішення від 03.06.2022 №16),

- розмір орендної плати становить 8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області (п. 3.1 рішення від 03.06.2022 №16),

- установити, що орендар не має права на компенсацію власних витрат на поліпшення земельної ділянки, поновлення договору оренди землі, укладення договору оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря, передачу земельної ділянки в суборенду, встановлення земельного сервітуту, зміну угідь земельної ділянки, будівництво на земельній ділянці об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), закладення на земельній ділянці багаторічних насаджень, переважне право на купівлю орендованої земельної ділянки у разі її продажу, відчуження, передачу в заставу (іпотеку) права користування земельною ділянкою, поділ земельної ділянки, об`єднання її з іншою земельною ділянкою, використання для власних потреб наявних на земельній ділянці загальнопоширених корисних копалин, торфу, лісу, водних об`єктів, а також інших корисних властивостей землі, зміну цільового призначення земельної ділянки (п. 3.2 рішення від 03.06.2022 №16),

- уповноважити селищного голову Геннадія Супруна укласти з ТОВ «Елеватор «Чиста криниця» договір оренди землі в електронній формі на вказаних в рішенні умовах та підписати його із застосуванням кваліфікованого електронного підпису (п. 4 рішення від 03.06.2022 №16),

- уповноважити начальника відділу з питань регулювання земельних відносин, екології, охорони навколишнього природного середовища Тамілу Левченко подати підписаний сторонами договір оренди землі на реєстрацію в Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану у порядку та строки визначені законом (п. 5 рішення від 03.06.2022 №16).

У послідуючому, між орендодавцем - Новосанжарською селищною радою Полтавського району Полтавської області в особі сільського голови Супруна Г.І. та орендарем - ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця» в особі директора по виробництву Меріуц О.П. укладено договір оренди землі 14.06.2022.

Згідно п. 1 договору від 14.06.2022 орендодавець надає, відповідно до рішення двадцятої позачергової сесії восьмого скликання Новосанжарської селищної ради від 03.06.2022 №16, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за межами населеного пункту с. Мар`янівка Полтавського району Полтавської області.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 19,1510 га, у тому числі 19,1510 га ріллі (п. 2 договору).

Земельна ділянка вважається сформована на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, виготовленої в 2022 році ФОП Неділько Сергієм Івановичем, сертифікат інженера-землевпорядника №011459 від 15.11.2013, та затвердженої рішенням двадцятої позачергової сесії восьмого скликання Новосанжарської селищної ради від 03.06.2022 №16 (п. З договору).

На земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна та інші об`єкти інфраструктури (п. 4 договору).

Договір укладено на одинадцять місяців двадцять дев`ять днів і діє до 12.06.2023 (п. 8 договору).

Відповідно п.п. 2 п. 27 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, визначено умови передачі в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк до одного року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності (крім тих, що перебувають у постійному користуванні осіб, які не належать до державних, комунальних підприємств, установ, організацій) під час дії воєнного стану. Зокрема, договір оренди земельної ділянки укладається лише в електронній формі, та засвідчується кваліфікованими електронними підписами орендаря і орендодавця; передача в оренду земельної ділянки здійснюється без проведення земельних торгів; формування земельної ділянки з метою передачі її в оренду здійснюється без внесення відомостей про гаку земельну ділянку до Державного земельного кадастру (державної реєстрації) та присвоєння їй кадастрового номера, на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, яка розробляється за рішенням органу, уповноваженого передавати земельну ділянку в оренду, та затверджується таким органом.

Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, розроблена відповідно до підпункту 2 пункту 27 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, є додатком до договору оренди землі.

Земельна ділянка, формування якої здійснювалося з метою передачі в оренду відповідно до підпункту 2 пункту 27 Розділу X Земельного кодексу України, вважається сформованою з моменту укладення договору її оренди і припиняє бути об`єктом цивільних прав з моменту припинення договору її оренди, для укладення якого така земельна ділянка була сформована. У рішенні про передачу в оренду земельної ділянки, сформованої відповідно до підпункту 2 цього пункту, та договорі її оренди не зазначаються відомості про кадастровий номер земельної ділянки.

Право оренди земельної ділянки, переданої в оренду відповідно до підпункту 2 пункту 27 Розділу X Земельного кодексу України, не підлягає державній реєстрації. Договір оренди землі, а також зміни до нього, договір про розірвання такого договору оренди підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договору оренди землі здійснюється районною військовою адміністрацією. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до Указу Президента №62/2022 від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, на території України введено та діє воєнний стан.

Отже, договір оренди землі від 14.06.2022, який укладено між Новосанжарською селищною радою Полтавського району Полтавської області та ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця», та яким в оренду передано земельну ділянку площею 19,1510 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована за межами населеного пункту с. Мар`янівка Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області, укладено в електронній формі та засвідчено кваліфікованими електронними підписами сторін, державну реєстрацію договору здійснено Полтавською районною військовою адміністрацією.

Зазначене підтверджується листом Новосанжарської селищної ради від 12.10.2022 №3053/03-13.

Відповідно листа Полтавської районної військової адміністрації від 14.07.2022 скерованого до Новосанжарської селищної ради, слідує, що на виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану», пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу, Полтавською районною військовою адміністрацією 14.07.2022 здійснено державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новосанжарською селищною радою га ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця». Договір оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 19,1510 га, що розташована за межами населеного пункту с. Мар`янівка Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області, зареєстровано у Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану Полтавської районної військової адміністрації Полтавської області за реєстраційним номером 1-UA53080310000072384-00137-БН.

Прокурор зазначає, що рішення двадцятої позачергової сесії восьмого скликання Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області від 03.06.2022 №16 «Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та передачі земельної ділянки площею 19,1510 га в оренду ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця» за межами с. Мар`янівка Полтавського району Полтавської області» в частині надання в оренду земельної ділянки є протиправним, через порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції» при прийнятті вказаного рішення.

Так, у розгляді заяви ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця» про надання в оренду земельної ділянки площею 19,1510 га приймали участь 20 депутатів Новосанжарської селищної ради, із яких за прийняття рішення та надання в оренду вказаної земельної ділянки проголосували 20 депутатів, в тому числі ОСОБА_1 .

Постановою Новосанжарського районного суду від 26.08.2022 у справі про адміністративне правопорушення №542/863/22 депутата Новосанжарської селищної ради восьмого скликання ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 172-7 та ч. 2 ст. 172-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Вказане судове рішення набрало законної сили 06.09.2022.

Відповідно постанови від 26.08.2022 встановлено, що ОСОБА_1 є депутатом Новосанжарської селищної ради восьмого скликання та у відповідності до положень підпункту «б» пункту 1 частини 1 статті 3 Закону України «Про запобігання корупції» є суб`єктом відповідальності за адміністративні правопорушення, пов`язані з корупцією, передбачені ст. 172-7 КУпАП. Разом із тим, ОСОБА_1 перебуває в договірних відносинах з ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця», надаючи в оренду вказаному Товариству земельну ділянку, що перебуває у його приватній власності.

На двадцятій позачерговій сесії восьмого скликання Новосанжарської селищної ради, яка відбулася 03.06.2022, вирішувалося питання про передачу в оренду ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця» земельної ділянки площею 19,1510га.

ОСОБА_1 був присутній на вищезазначеному засіданні сесії ради та приймав участь у голосуванні при вирішенні питання про передачу в оренду TOB «Елеватор «Чиста Криниця» земельної ділянки площею 19,1510 га, яка розташована за межами населеного пункту с. Мар`янівка Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області.

Таким чином, ОСОБА_1 будучи депутатом Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання, відповідно до підпункту «б» пункту 1 частини 1 статті 3 Закону України «Про запобігання корупції», примітки до статті 172-7 КУпАП, являючись суб`єктом відповідальності, на якого поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції» порушив вимоги щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, передбачені ст. 28, 35-1 Закону, тобто публічно особисто не повідомив 03.06.2022 сесію Новосанжарської селищної ради про наявність у нього реального конфлікту інтересів під час розгляду питання «Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та передачі земельної ділянки площею 19,1510 га в оренду ТОВ «Елеватор «Чиста криниця» за межами с. Мар`янівка, Полтавського району, Полтавської області», з яким у ОСОБА_1 є договірні відносини, чим вчинив адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, передбачене ч. 1 ст. 172-7 КУпАП.

Також, ОСОБА_1 , будучи депутатом Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області восьмого скликання, відповідно до підпункту «б» пункту 1 частини 1 статті 3 Закону України «Про запобігання корупції», примітки до статті 172-7 КУпАП, являючись суб`єктом відповідальності, на якого поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції» порушив вимоги щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, передбачені ст. 28, 35-1 Закону, тобто вчинив дії в умовах реального конфлікту інтересів, а саме 03.06.2022 на сесії Новосанжарської селищної ради проголосував за питання «Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та передачі земельної ділянки площею 19,1510 га в оренду ТОВ «Елеватор «Чиста криниця» за межами с. Мар`янівка, Полтавського району, Полтавської області», з яким у ОСОБА_1 є договірні відносини, чим вчинив адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, передбачене ч. 2 ст. 1 72-7 КУнАП.

При вирішенні спору, судом враховане наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною ч. 1 ст. 45 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільська, селищна, міська, районна в місті (у разі її створення), районна, обласна рада складається з депутатів, які обираються жителями відповідного села, селища, міста, району в місті, району, області на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Згідно з ч. 1 ст. З Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», депутат місцевої ради є повноважним і рівноправним членом відповідної ради - представницького органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 49 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження депутата ради починаються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії ради рішення про підсумки виборів та визнання повноважень депутатів.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Пунктом 10 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» визначено, що правопорушення, пов`язане з корупцією - діяння, що не містить ознак корупції, але порушує встановлені цим Законом вимоги, заборони та обмеження, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність.

Статтею 68 Конституції України визначено, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Відповідно до п. 1 ст. 18 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», депутат місцевої ради зобов`язаний додержуватися Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, регламенту ради та інших нормативно-правових актів, що визначають порядок діяльності ради та її органів.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» визначено терміни, серед яких приватний інтерес - це будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв`язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях; реальний конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Статтею 28 Закону України «Про запобігання корупції» передбачено, що особи, зазначені в пунктах 1, 2 ч. 1 ст. З цього Закону зобов`язані: 1) вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів; 2) повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі - Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно; 3) не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів; 4) вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 20.03.2019 по справі № 442/730/17 назвала помилковим висновки судів щодо відсутності підстав для скасування прийнятого рішення, де голос особи, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, не був вирішальним та не вплинув на правомірність прийняття цього рішення, а також, що чинним законодавством не передбачено необхідність безумовного скасування рішення органу місцевого самоврядування, прийнятого за наявності конфлікту інтересів.

Отже, для встановлення процедури прийняття рішення, визначальним є сам факт участі депутата у голосуванні за наявності конфлікту інтересів (незалежно потенційного чи реального), а не вплив такого голосування на прийняте рішення з урахуванням наявності кваліфікованої більшості необхідної для прийняття позитивного рішення колегіальним органом.

Прийняте в умовах реального конфлікту інтересів у депутатів рішення органу самоврядування компрометує, спаплюжує таке рішення, та як наслідок, нівелює довіру суспільства до органів місцевого самоврядування в цілому.

За таких обставин, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 20.03.2019 по справі № 442/730/17 вважає за необхідне відступити від правового висновку, викладеного у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 06.06.2018 у справі № 459/2673/16 у подібних правовідносинах, оскільки у ньому міститься помилковий висновок, що наявність потенційного чи реального конфлікту інтересів не тягне за собою автоматичної недійсності прийнятих рішень колегіального органу, а лише у визначених законом випадках може вплинути на втрату правомочності органу. Аналогічна позиція Верховного Суду відображена у постанові від 16.10.2019 у справі № 445/2346/16-ц.

Окрім того, Верховний Суд у постанові від 31.10.2018 у справі № 810/2500/16 звертає на помилковість висновку, що ст. 67 Закону України «Про запобігання корупції» не містить імперативного припису про обов`язковість визнання незаконним та скасування такого рішення, оскільки альтернатива у вказаній статті зазначена, виключно щодо вибору способу оскарження рішення прийнятого за наявності конфлікту інтересів (скасування органом або посадовою особою, уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень, чи визнання незаконними рішень в судовому порядку), і не передбачає іншої компетенції суду, ніж визнання такого рішення незаконним, у порядку, встановленим процесуальним законом. Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 21.09.2018 у справах № 237/2574/17, № 237/2242/17.

Таким чином, рішення Новосанжарської селищної ради від 03.06.2022 №16 «Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та передачі земельної ділянки площею 19,1510 га в оренду ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця» за межами с. Мар`янівка Полтавського району Полтавської області», прийняте в умовах реального конфлікту інтересів, на даний час не скасовано та є чинним, з відповідним позовом орган місцевого самоврядування до суду не звертався, а тому п.3, п.4 та п.5 рішення підлягає скасуванню.

Стаття 155 Земельного кодексу України визначає, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Відповідно до ст. 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Статтями 203, 228 Цивільного кодексу України передбачено, що правочини не можуть суперечити цивільно-правовому законодавству, не повинні бути спрямовані на порушення інтересів і пошкодження майна держави, територіальної громади, незаконним заволодінням ним.

Статтею 6 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Відповідно до ст. 16 Закону України «Про оренду землі» укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.

Згідно з вимогами ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 ст. 203 Цивільного кодексу України.

Розглядаючи справи у спорах про визнання недійсними договорів оренди, суди повинні з`ясовувати питання чинності рішень (розпоряджень), на підставі яких було укладено такі договори.

Враховуючи те, що оскаржуване рішення Новосанжарської селищної ради від 03.06.2022 №16 «Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та передачі земельної ділянки площею 19,1510 га в оренду ТОВ «Елеватор «Чиста Криниця» за межами с. Мар`янівка Полтавського району Полтавської області» в частині надання в оренду земельної ділянки та укладення відповідного договору (п.3, п. 4 та п. 5), через порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції» при прийнятті вказаного рішення, договір від 14.06.2022 оренди земельної ділянки площею 19,1510 га, який укладено на його підставі, суд задовольняє позовні вимоги прокурора в частині визнання недійсним Договір оренди землі від 14.06.2022

Відповідно до п.п. 2, 4, 10 ч. 2 ст. 16 ЦК України та п.п. «г», «д» ч. З ст. 152 ЗК України в якості способів захисту цивільних прав передбачено: визнання правочину недійсним, відновлення становища, яке існувало до порушення, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади та застосування інших, передбачених законом, способів.

Статтею 216 ЦК України закріплено, що у разі недійсності правочинну кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.

Статтею 236 Цивільного кодексу України встановлено, що недійсний правочин є недійсним з моменту його вчинення, але якщо за недійсним правочином права та обов`язки передбачалися лише на майбутнє, можливість настання їх в майбутньому припиняється.

Враховуючи викладене, земельна ділянка площею 19,1510 га, яка розташована за межами населеного пункту с. Мар`янівка Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області підлягають поверненню від Товариства з обмеженою відповідальністю «Елеватор «Чиста Криниця» (код ЄДРПОУ 30490001) Новосанжарській селищній раді Полтавського району Полтавської області.

Згідно зі статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Згідно з статтею 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідачів.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 232-233,237-238 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати незаконними та скасувати п. 3, п. 4 та п. 5 рішення двадцятої позачергової сесії восьмого скликання Новосанжарської селищної ради від 03.06.2022 №16 «Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та передачі земельної ділянки площею 19,1510 га в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Елеватор «Чиста Криниця» (код ЄДРПОУ 30490001) за межами с. Мар`янівка Полтавського району Полтавської області», яким передано в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Елеватор «Чиста Криниця» земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 19,1510 га із земель комунальної власності, яка розташована за межами населеного пункту с. Мар`янівка Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області.

3 Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 19,1510 га, який укладено 14.06.2022 року між Новосанжарською селищною радою Полтавського району Полтавської області (код ЄДРПОУ 21044987) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Елеватор «Чиста Криниця» (код ЄДРПОУ 30490001), зареєстрованого 14.07.2022 у Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану Полтавської районної військової адміністрації Полтавської області за реєстраційним номером 1-UА53080310000072384-00137-БН.

4. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Елеватор «Чиста Криниця» (код ЄДРПОУ 30490001) передати, а Новосанжарську селищну раду Полтавського району Полтавської області прийняти - земельну ділянку площею 19,1510 га, яка розташована за межами населеного пункту с. Мар`янівка Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області.

5. Стягнути з Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області (вул.Центральна,23, смт.Нові Санжари, Полтавський район, Полтавська область, 39300, код ЄДРПОУ 21044987) на користь Полтавської обласної прокуратури (м.Полтава, вул.1100-річчя Полтавси,7, код ЄДРПОУ 02910060) 3721,50грн. судового збору.

6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Елеватор "Чиста Криниця" (вул.Садова,51, с.Богданівка, Новосанжарський район, Полтавська область, 39341, код ЄДРПОУ 30490001) на користь Полтавської обласної прокуратури (м.Полтава, вул.1100-річчя Полтавси,7, код ЄДРПОУ 02910060) 3721,50грн. судового збору.

Видати накази з набранням цим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст.256 ГПК України). Згідно ст.256 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повне рішення складено: 24.04.2023

Суддя Кльопов І.Г.

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення20.04.2023
Оприлюднено01.05.2023
Номер документу110478898
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди

Судовий реєстр по справі —917/1721/22

Ухвала від 15.06.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Судовий наказ від 15.05.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Судовий наказ від 15.05.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Судовий наказ від 15.05.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Рішення від 20.04.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 21.03.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 09.03.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 09.02.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні