Рішення
від 27.04.2023 по справі 280/1147/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

27 квітня 2023 року Справа № 280/1147/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., розглянувши в порядку письмового, за правилами спрощеного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» (69032, м. Запоріжжя, вул. Рекордна, 39)

до 1. Головного управління ДПС у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35)

2. Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8)

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

21.02.2023 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» (далі позивач, ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР») до 1. Головного управління ДПС у Львівській області (далі - відповідач 1, ГУ ДПС у Львівській області), 2. Державної податкової служби України (далі - відповідач 2, ДПС України), в якій позивач просить суд:

визнати протиправними та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2022 №7955321/44571923, від 27.12.2022 №7955319/44571923, від 27.12.2022 №7955320/44571923, від 10.01.2023 №8061589/44571923, від 09.12.2022 №7826171/44571923, від 14.12.2022 №7862679/44571923, від 14.12.2022 №7862678/44571923;

зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні датою їх подання на реєстрацію: від 04.10.2022 №1, від 04.10.2022 №2, від 04.10.2022 №3, від 10.11.2022 №2, від 17.10.2022 №7, від 21.10.2022 №9, від 21.10.2022 №10.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у відповідності до норм податкового законодавства позивачем складено податкові накладні №1 від 04.10.2022, №2 від 04.10.2022, №3 від 04.10.2022, №2 від 10.11.2022, №7 від 17.10.2022, №9 від 21.10.2022, №10 від 21.10.2022, які направлені для реєстрації в Єдиний реєстр податкових накладних (далі - ЄРПН). Реєстрація вказаних податкових накладних зупинена з підстав того, що вони відповідають вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податків, позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної. На виконання зазначених вимог позивач направив до відповідної Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, пояснення та копії документів, які підтверджують реальність господарських операцій, за якими складено податкові накладні, однак в реєстрації вказаних податкових накладних відмовлено з підстав ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. З посиланням на норми Податкового кодексу України (далі - ПК України) позивач зазначає про незгоду з відмовою в реєстрації податкових накладних, оскільки вважає, що надані ним документи в повній мірі підтверджують реальність здійснення господарської операції і є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Звертає увагу, що оскаржувані рішення є необґрунтованими та невмотивованими. Просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 27.02.2023 відкрито провадження у справі №280/1147/23; ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач 1 позов не визнав, надав письмовий відзив (вх. №12478 від 28.03.2023), в якому вказує, що реєстрація спірних податкових накладних зупинена у зв`язку з тим, що останні відповідають пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Контролюючим органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Позивачем подано до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у спірних податкових накладних. Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийняті рішення від 27.12.2022 №7955321/44571923, №7955319/44571923, №7955320/44571923; від 10.01.2023 №8061589/44571923; від 09.12.2022 №7826171/44571923; від 14.12.2022 №7862679/44571923 та №7862678/44571923 про відмову у реєстрації податкових накладних від 04.10.2022 №1, 2, 3; від 10.11.2022 №2; від 17.10.2022 №7; від 21.10.2022 №9 та №10. Підставою прийняття таких рішень вказано ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаженням продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних. На момент винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач не виконав вимоги податкового законодавства щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив в реєстрації податкової накладної. Враховуючи викладене, у ГУ ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову у реєстрації спірної податкової накладної. Щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН вказує, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. В даному випадку позовна вимога щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні є передчасною, в той час як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Просить у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 30.03.2023 у задоволенні клопотання представника ГУ ДПС у Львівській області про розгляд справи №280/1147/23 в судовому засіданні з викликом сторін відмовлено.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» зареєстровано як юридична особа 18.10.2021, номер запису: 1001031020000051851, видами діяльності за КВЕД є: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний); 25.99 Виробництво інших готових металевих виробів, н.в.і.у.; 32.99 виробництво іншої продукції, н.в.і.у.; 33.20 установлення та монтаж машин і устаткування; 43.21 Електромонтажні роботи; 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 43.39 Інші роботи із завершення будівництва; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 71.12. Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 73.11 Рекламні агенства.

Між позивачем (Підрядник) та Приватним підприємством «РЕМТЕКГРУП» (Замовник) укладено Договір підряду №011121-1р від 01.11.2021, за умовами якого Підрядник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому Договорі, на свій ризик за технічним завданням Замовника виконати роботи, а Замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в цьому Договорі прийняти та оплатити роботу. Найменування робіт: «виготовлення та монтаж інформаційних носіїв» на об`єктах, розташованих за адресами, вказаних в Додаткових угодах, які є невід`ємною частиною цього договору.

Пунктом 4.4 Договору підряду №011121-1р від 01.11.2021 визначено, що після завершення виконання робіт на окремих етапах їх виконання і в цілому Підрядник надає Замовнику акт здачі-прийняття виконаних робіт з доданням до нього комплекту відповідної документації.

Згідно з додатком від 01.11.2021 до вищевказаного договору сторонами визначено та погоджено перелік робіт з виготовлення та монтажу інформаційних носіїв на загальну суму 100000,00 грн.

Відповідно до умов Договору позивачем Замовнику виставлено рахунок на оплату №4 від 01.11.2021 на суму 100000,00 грн.

04.10.2022 сторонами підписано Акт надання послуг №12 на суму 100000,00 грн.

04.10.2022 Замовником сплачено на рахунок позивача суму попередньої оплати у розмірі 50000,00 грн., що підтверджується випискою з рахунку ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» за 04.10.2022.

На виконання вимог ПК України позивачем складено та направлено до ЄРПН податкову накладну №1 від 04.10.2022 на загальну суму 50000,00 грн., в тому числі ПДВ 8333,33 грн.

Крім того, у додатку №2 від 28.09.2022 до Договору підряду №011121-1р від 01.11.2021 сторонами визначено та погоджено перелік робіт з виготовлення та монтажу інформаційних носіїв на загальну суму 264000,00 грн.

Відповідно до умов Договору позивачем Замовнику виставлено рахунок на оплату №6 від 28.09.2022 на суму 264000,00 грн.

04.10.2022 Замовником сплачено на рахунок позивача 264000,00 грн., що підтверджується випискою з рахунку ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» за 04.10.2022.

На виконання вимог ПК України позивачем складено та направлено до ЄРПН податкову накладну №2 від 04.10.2022 на загальну суму 264000,00 грн., в тому числі ПДВ 44000,00 грн.

Крім того, між позивачем (Підрядник) та Приватним підприємством «РЕМТЕКГРУП» (Замовник) укладено Договір №270922-1ш від 27.09.2022, за умовами якого в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Підрядник бере на себе зобов`язання виконати роботи по виготовленню шафи ВРП SpydeRX на об`єктах Замовника, а Замовник зобов`язується оплатити вартість виконаних робіт.

Згідно з додатковою угодою №1 від 27.09.2022 до Договору сторонами визначено та погоджено перелік робіт по виготовленню шафи ВРП SpydeRX-250-28.5-2-ІР31 на загальну суму 170000,00 грн.

Відповідно до умов Договору позивачем Замовнику виставлено рахунок на оплату №5 від 27.09.2022 на суму 170000,00 грн.

04.10.2022 Замовником сплачено на рахунок позивача 170000,00 грн., що підтверджується випискою з рахунку ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» за 04.10.2022.

На виконання вимог ПК України позивачем складено та направлено до ЄРПН податкову накладну №3 від 04.10.2022 на загальну суму 170000,00 грн., в тому числі ПДВ 28333,33 грн.

Крім того, між позивачем (Підрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ОРІОН-БУД-ДНЕПР» (Замовник) укладено Договір підряду №171022-1 від 17.10.2022, за умовами якого Підрядник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в цьому Договорі, на свій ризик виконати за завданням Замовника, а Замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому Договорі, прийняти та оплатити роботу. Найменування Робіт: «виготовлення та монтаж інформаційних носіїв», на об`єкті, розташованому за адресою: м.Черкаси, вул.Смелянська, 97.

Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 та 3.1 вищевказаного договору вартість договору на виконання робіт, зазначених в пункті 1.2 цього Договору складає 465000,00 грн., у тому числі ПДВ 77500,00 грн. Договірна ціна може змінюватись в залежності від об`єму робіт, шляхом укладання додаткової угоди. Оплата за цим Договором проводиться Замовником шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Підрядника у такому порядку: 372000,00 грн. до початку робіт; 93000,00 грн. Замовник сплачує не пізніше 5 днів після проведення монтажу Підрядником, за умови підписання Замовником Акта виконаних робіт, а також після отримання Замовником від Підрядника необхідної документації.

Згідно з додатком 1 від 17.10.2022 до Договору сторонами визначено та погоджено перелік робіт з виготовлення та монтажу інформаційних носіїв на загальну вартість 465000,00 грн., в тому числі ПДВ -77500,00 грн.

Відповідно до умов Договору позивачем Замовнику виставлено рахунок на оплату №13 від 17.10.2022 на суму 465000,00 грн.

17.10.2022 Замовником сплачено на рахунок позивача 120 000,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №11797 від 17.10.2022.

На виконання вимог ПК України позивачем складено та направлено до ЄРПН податкову накладну №7 від 17.10.2022 на суму 120000,00 грн., в тому числі ПДВ 20000,00 грн.

Крім того, між позивачем (Підрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ОРІОН-БУД-ДНЕПР» (Замовник) укладено Договір підряду №201022-2р від 20.10.2022, за умовами якого Підрядник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в цьому Договорі, на свій ризик виконати за завданням Замовника, а Замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому Договорі, прийняти та оплатити роботу. Найменування Робіт: «виготовлення та монтаж інформаційних носіїв», на об`єкті, розташованому за адресою: м.Олександрія, вул.Григорія Усика, 56.

Відповідно до пункту 2.1 вищевказаного договору вартість договору на виконання робіт, зазначених у пункті 1.2 цього Договору складає 137000,00 грн., у тому числі ПДВ 22833,33 грн.

Згідно з додатком №1 від 20.10.2022 до Договору сторонами визначено та погоджено перелік робіт з виготовлення та монтажу інформаційних носіїв на загальну суму 137000,00 грн., в тому числі ПДВ 22833,33 грн.

Відповідно до умов Договору позивачем Замовнику виставлено рахунок на оплату №16 від 20.10.2022 на суму 137000,00 грн.

21.10.2022 Замовником сплачено на рахунок позивача 137000,00 грн., що підтверджується випискою з рахунку ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» за 21.10.2022.

На виконання вимог ПК України позивачем складено та направлено до ЄРПН податкову накладну №9 від 21.10.2022 на суму 137 000,00 грн., у тому числі ПДВ 22 833,33 грн.

Крім того, між позивачем (Підрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ОРІОН-БУД-ДНЕПР» (Замовник) укладено Договір підряду №201022-1р від 20.10.2022, за умовами якого Підрядник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в цьому Договорі, на свій ризик виконати за завданням Замовника, а Замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому Договорі, прийняти та оплатити роботу. Найменування Робіт: «виготовлення та монтаж інформаційних носіїв», на об`єкті, розташованому за адресою: м.Черкаси, вул.Сумгаїтська, 33.

Відповідно до пункту 2.1 вищевказаного договору вартість договору на виконання робіт, зазначених у пункті 1.2 цього Договору складає 618000,00 грн., у тому числі ПДВ 103000,00 грн.

Згідно з додатком №1 від 20.10.2022 до Договору сторонами визначено та погоджено перелік робіт з виготовлення та монтажу інформаційних носіїв на загальну суму 618 000,00 грн., у тому числі ПДВ 103 000,00 грн.

Відповідно до умов Договору позивачем Замовнику виставлено рахунок на оплату №15 від 20.10.2022 на суму 618000,00 грн.

21.10.2022 Замовником сплачено на рахунок позивача 618 000,00 грн., що підтверджується випискою з рахунку ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» за 21.10.2022.

На виконання вимог ПК України позивачем складено та направлено до ЄРПН податкову накладну №10 від 21.10.2022 на суму 618000,00 грн., у тому числі ПДВ 103000,00 грн.

Крім того, між позивачем (Підрядник) та Приватним акціонерним товариством «Дніпропетровська пересувна механізована колона №246» (Замовник) укладено Договір підряду №081122-1р від 08.11.2022, за умовами якого Підрядник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених в цьому Договорі, на свій ризик виконати за технічним завданням Замовника, а Замовник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому Договорі, прийняти та оплатити роботу Найменування Робіт: «виготовлення та монтаж інформаційних носіїв», на об`єкті «Реконструкція нежитлового приміщення (магазин продовольчих товарів) під магазин продовольчих та непродовольчих товарів за адресою: Полтавська область, м.Полтава, вул.Зіньківська, буд.16».

Пунктом 2.1 вищевказаного договору визначено, що вартість договору на виконання робіт, зазначених в пункті 1.2 цього Договору складає 519000,00 грн., у тому числі ПДВ 86500,00 грн.

Згідно з пунктом 3.1 Договору підряду №081122-1р від 08.11.2022 оплата за цим Договором проводиться Замовником шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Підрядника у такому порядку: 250000,00 грн. до початку робіт; 269000,00 грн. Замовник сплачує протягом 30 днів після надходження передплати

Відповідно до додатку №1 від 08.11.2022 до Договору сторонами було визначено та погоджено перелік робіт з виготовлення та монтажу інформаційних носіїв на загальну суму 519000,00 грн., у тому числі ПДВ 86 500,00 грн.

Відповідно до умов Договору позивачем Замовнику виставлено рахунок на оплату №32 від 08.11.2022 на суму 519000,00 грн.

10.11.2022 Замовником сплачено на рахунок позивача 250 000,00 грн., що підтверджується випискою з рахунку ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» за 10.11.2022.

На виконання вимог ПК України позивачем складено та направлено до ЄРПН податкову накладну №2 від 10.11.2022 на суму 250000,00 грн., в тому числі ПДВ 41666,67 грн.

Через автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів позивач отримав квитанції до податкових накладних №1 від 04.10.2022, №2 від 04.10.2022, №3 від 04.10.2022, №7 від 17.10.2022, №9 від 21.10.2022, №10 від 21.10.2022, №2 від 10.11.2022, в яких містилась інформація про те, що реєстрація податкової накладної зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України. В квитанціях зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43, 21, 73, 11 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару / послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Позивач скористався своїм правом та направив на адресу відповідача 1 повідомлення №1 від 01.12.2022, №2 від 01.12.2022, №3 від 01.12.2022, №1 від 24.11.2022, №3 від 25.11.2022, №2 від 25.11.2022, №4 від 14.12.2022 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних реєстрацію яких зупинено. До повідомлень позивачем надано пояснення та копії первинних документів на підтвердження господарської операції.

Комісією відповідача 1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, прийнято рішення:

№7955321/44571923 від 27.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 04.10.2022;

№7955319/44571923 від 27.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 04.10.2022;

№7955320/44571923 від 27.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 04.10.2022;

№7826171/44571923 від 09.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 17.10.2022;

№7862679/44571923 від 14.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 21.10.2022;

№7862678/44571923 від 14.12.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 21.10.2022;

№8061589/44571923 від 10.01.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 10.11.2022.

За змістом вищевказаних рішень підставою для відмови в реєстрації податкових накладних є ненадання платником копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Позивач оскаржив вищезазначені рішення в адміністративному порядку, однак відповідно до рішень Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №5034/44571923/2 від 16.01.2023, №5031/44571923/2 від 16.01.2023, №8047/44571923/2 від 26.01.2023, №77218/44571923/2 від 21.12.2022, №5094/44571923/2 від 16.01.2023, №9420/44571923/2 від 30.01.2023, №5064/44571923/2 від 16.01.2023 скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін.

Не погодившись з рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених позовних вимог, надаючи оцінку аргументам сторін, викладеним у заявах по суті справи, оцінюючи надані сторонами докази у їх сукупності та взаємозв`язку, суд виходить з такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.

Відповідно до абзаців 1-3 пункту 187.1 статті 187 ПК України (тут і в подальшому - в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України за №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246).

Положеннями пункту 2 Порядку №1246 (тут і в подальшому - в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до абзацу 10 пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, крім іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі - Порядок №1165).

Згідно з положеннями пункту 3 Порядку №1165 (тут і в подальшому - в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно виконуються такі умови:

загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;

значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:

D= S/T,

де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;

T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками, визначеними статтею 193 Кодексу, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;

значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:

P = Pм х 1,4,

де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;

Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.

Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;

4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

Відповідно до пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Як зазначено у пункті 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Таким чином, нормами податкового законодавства встановлено обов`язок платника податку на додану вартість скласти податкову накладну на дату виникнення податкових зобов`язань та зареєструвати таку податкову накладну в ЄРПН. Направлена податкова накладна в автоматичному режимі перевіряється на відповідність ознакам безумовної реєстрації, і якщо такі ознаки наявні, реєстрація податкової накладної (або розрахунку коригування) не зупиняється. У випадку ж подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної (розрахунку коригування), що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, контролюючий орган наділений повноваженнями на здійснення автоматизованого моніторингу такої податкової накладної на відповідність критеріям ризиковості платника податку, а також показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику податків надсилається квитанція, у якій в обов`язковому порядку зазначається, крім іншого, критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також пропозиція надати пояснення та копії документів, необхідні для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

З матеріалів справи слідує, що відповідно до отриманих позивачем квитанцій реєстрація податкових накладних №1 від 04.10.2022, №2 від 04.10.2022, №3 від 04.10.2022, №7 від 17.10.2022, №9 від 21.10.2022, №10 від 21.10.2022, №2 від 10.11.2022 зупинена у відповідності до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Додатком №3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій.

Пункт 1 вказаних Критеріїв передбачає відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Так, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючий орган вказав на відсутність товару/послуг зазначеного/зазначеної в податковій накладній у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), а також на те, що обсяг постачання товарів (послуг) дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Крім того, запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Разом з тим, суд звертає увагу, що сама по собі відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, є підставою для зупинення реєстрації податкової накладної лише у випадку відповідності такої податкової накладної іншим умовам, визначеним пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме: - обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Відповідачами не надано доказів на підтвердження того, що направлені позивачем на реєстрацію податкові накладні відповідали наведеним умовам.

Крім того, суд звертає увагу, що запропонувавши позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, контролюючий орган не визначив конкретного переліку документів, які він вважає належними та достатніми для прийняття позитивного рішення.

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків та переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Пропозиція контролюючого органу про надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без наведення переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття позитивного рішення, призводить до ситуації невизначеності та необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Вищезазначене відповідає усталеній правовій позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18, постанові від 14.05.2019 у справі №817/1356/18 тощо.

Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 5 вказаного порядку (тут і надалі в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, вищенаведені норми містять орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду комісією регіонального рівня питання про прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, який може відрізнятись для кожної конкретної господарської операції з урахуванням специфіки діяльності платника податків, особливостей здійснення господарської операції (наприклад, поставка, товару, робіт або послуг), події, за якою складено податкову накладну (дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг або дата отримання платником податку товарів/послуг) тощо.

Судом встановлено, що позивач подав до податкового органу пояснення та копії документів щодо господарських операцій, реєстрацію податкових накладних по яким зупинено.

Разом з тим, комісія регіонального рівня, незважаючи на надані пояснення та додані документи, що підтверджують наведені у поясненнях факти, прийняла рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Так, в оскаржуваних рішеннях №7955321/44571923 від 27.12.2022, №7955319/44571923 від 27.12.2022, №7955320/44571923 від 27.12.2022, №7826171/44571923 від 09.12.2022, №7862679/44571923 від 14.12.2022, №7862678/44571923 від 14.12.2022, №8061589/44571923 від 10.01.2023 підставою для відмови в реєстрації податкових накладних стало не ненадання позивачем копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури (інвойси), актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Суд зазначає, що в приписі до даного пункту, у дужках, зазначено, що документи, які не надано платником необхідно підкреслити. Між тим, рішення відповідача не містить жодних підкреслень, що свідчить про не надання комісією належної оцінки вирішенню питання, які ж саме документи платником податку не було подано, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Крім того, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим не обмеженої дискреції.

Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.

Зазначене відповідає правовій позиції Верховного Суду, висловленій у постанові від 10.04.2020 у справі №819/330/18 (адміністративне провадження №К/9901/65222/18).

Суд зазначає, що надані позивачем до контролюючого органу документи та пояснення у сукупності із наявними доказами в матеріалах справи підтверджують здійснення господарських операцій за податковими накладними №1 від 04.10.2022, №2 від 04.10.2022, №3 від 04.10.2022, №7 від 17.10.2022, №9 від 21.10.2022, №10 від 21.10.2022, №2 від 10.11.2022.

Таким чином, зважаючи на виконання платником податку обов`язку щодо підтвердження господарської операції, та враховуючи те, що запропонувавши подати підтверджуючі документи, контролюючий орган не вказав їх конкретного переліку та, у подальшому, не обґрунтував неможливість розблокування реєстрації податкових накладних на підставі поданих позивачем документів, суд дійшов висновку про відсутність підстав для відмови в реєстрації податкових накладних №1 від 04.10.2022, №2 від 04.10.2022, №3 від 04.10.2022, №7 від 17.10.2022, №9 від 21.10.2022, №10 від 21.10.2022, №2 від 10.11.2022.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення №7955321/44571923 від 27.12.2022, №7955319/44571923 від 27.12.2022, №7955320/44571923 від 27.12.2022, №7826171/44571923 від 09.12.2022, №7862679/44571923 від 14.12.2022, №7862678/44571923 від 14.12.2022, №8061589/44571923 від 10.01.2023 прийняті необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин, що мали значення для їх прийняття, а відтак є протиправними та підлягають скасуванню.

Вирішуючи позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №1 від 04.10.2022, №2 від 04.10.2022, №3 від 04.10.2022, №7 від 17.10.2022, №9 від 21.10.2022, №10 від 21.10.2022, №2 від 10.11.2022, суд дійшов таких висновків.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, нормами Порядку №1246 визначено компетенцію ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН на підставі рішення суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування.

При цьому, суд звертає увагу, що за змістом наведених норм підставою для реєстрації податкової накладної є рішення суду саме про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування в ЄРПН, а тому обраний позивачем спосіб захисту порушеного права відповідає законодавчим положенням.

Враховуючи висновки суду про протиправність оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, складених позивачем, та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №1 від 04.10.2022, №2 від 04.10.2022, №3 від 04.10.2022, №7 від 17.10.2022, №9 від 21.10.2022, №10 від 21.10.2022, №2 від 10.11.2022, що є гарантією того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Що стосується твердження відповідача 1 про те, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних є дискреційними повноваженнями, то суд вважає безпідставними, з огляду на таке.

Згідно з Рекомендацією №К (80) 2 комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів Ради Європи 11 травня 1980 року на 316-й нараді заступників міністрів, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

На законодавчому рівні поняття «дискреційні повноваження» суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.

Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов, відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

Суд зазначає, що пунктом 19 Порядку №1246 передбачено проведення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, зокрема, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, застосування у цій справі способу захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати подані позивачем податкові накладні в ЄРПН не є втручанням в дискреційні повноваження та відповідає завданням адміністративного судочинства, регламентованим статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Відповідно до частини 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Всупереч наведеним вимогам відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не довели правомірності винесення оскаржуваних рішень, з огляду на що позовні вимоги ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як встановлено з матеріалів справи, позивач при зверненні до суду поніс судові витрати на оплату судового збору в розмірі 18788,00 грн., інших судових витрат не заявлено.

Враховуючи висновки суду про наявність підстав для задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів, як суб`єктів владних повноважень, пропорційно задоволеним вимогам щодо кожного з відповідачів по 9394,00 грн.

Керуючись статтями 139, 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» задовольнити.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2022 №7955321/44571923, від 27.12.2022 №7955319/44571923, від 27.12.2022 №7955320/44571923, від 10.01.2023 №8061589/44571923, від 09.12.2022 №7826171/44571923, від 14.12.2022 №7862679/44571923, від 14.12.2022 №7862678/44571923.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» (69032, м. Запоріжжя, вул. Рекордна, 39; код ЄДРПОУ 44571923) від 04.10.2022 №1, від 04.10.2022 №2, від 04.10.2022 №3, від 10.11.2022 №2, від 17.10.2022 №7, від 21.10.2022 №9, від 21.10.2022 №10 датою їх направлення на реєстрацію.

4. Судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 9394 (дев`ять тисяч триста дев`яносто чотири) гривні 00 копійок присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» (69032, м. Запоріжжя, вул. Рекордна, 39; код ЄДРПОУ 44571923) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393).

Судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 9 394 (дев`ять тисяч триста дев`яносто чотири) гривні 00 копійок присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПАЙДЕР» (69032, м. Запоріжжя, вул. Рекордна, 39; код ЄДРПОУ 44571923) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35; код ЄДРПОУ 43968090).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення складено та підписано 27.04.2023.

Суддя Ю.П. Бойченко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.04.2023
Оприлюднено01.05.2023
Номер документу110493131
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/1147/23

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 20.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 27.04.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні