Рішення
від 25.04.2023 по справі 460/1030/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

25 квітня 2023 року м. Рівне№460/1030/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дудар О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "ПЛЮМПЕ АГРО" доГоловного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ПЛЮМПЕ АГРО" (далі ТОВ"ПЛЮМПЕ АГРО", позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі відповідач-1), Державної податкової служби України (далі відповідач-2) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій.

Позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 26.10.2022 №7511969/73437248 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 10.08.2022 та від 26.10.2022 №7511968/37437248 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 11.08.2022;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені Товариством з обмеженою відповідальністю "ПЛЮМПЕ АГРО", №1 від 10.08.2022 та №2 від 11.08.2022 у день їх подання на реєстрацію.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачем сформовано та надіслано на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №1 від 10.08.2022 та №2 від 11.08.2022. Проте, реєстрація таких податкових зупинена з підстави відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивач вказав, що надав податковому органу усі необхідні пояснення та документи, які підтверджують реальність здійснення операції по вказаних податкових накладних. Податковий орган не взяв надані позивачем пояснення та документи до уваги та прийняв оскаржувані рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН. Позивач вважає, що такі рішення контролюючого органу є протиправними та підлягають скасуванню.

Ухвалою суду від 18.01.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику сторін), встановлено відповідачам строк для подання відзиву на позов.

У встановлений судом строк від Головного управління ДПС у Рівненській області та ДПС України надійшов спільний відзив на позовну заяву. За змістом підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 10.08.2022 та №2 від 11.08.2022 стала відповідність останніх п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Направлені платником податків повідомлення про подання пояснень та копій документів не містили повного пакету документів, передбачених п.6 Порядку №1165, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Крім того, в оскаржуваних рішеннях чітко вказано, яких конкретно документів позивачем не надано. Отже, контролюючий орган діяв правомірно. Відповідачі просили у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Від ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" надійшла відповідь на відзив, в якій позивач просить суд не брати до увагу доводи відзиву на позовну заяву та просить суд адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

Розглянувши позовну заяву, відзив на позовну заяву та відповідь на відзив, дослідивши письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ПЛЮМПЕ АГРО" (ідентифікаційний код юридичної особи 37437248, місцезнаходження: 35820, Рівненська обл., Острозький район, с.Оженин, вул.Шкільна, буд.2Л) є сільськогосподарським підприємством, зареєстрованим відповідно до законодавства України 24 грудня 2010 року, номер запису: 16001020000000390, яке з 2012 року займається вирощуванням зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур у Рівненській області (код за КВЕД-2010-01.11 - основний вид економічної діяльності); вирощуванням овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів (код за КВЕД-2010-01.13); оптовою торгівлею зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (код за КВЕД-2010-46.21), та ін (т.1 а.а.с.73-74).

ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" є платником податку на додану вартість (ІПН 374372417115), що підтверджується Витягом №1917114500005 з реєстру платників податку на додану вартість, виданим Головним управлінням ДФС у Рівненській області, Рівненське управління, Острозька ДПІ (Острозький р-н) 16.07.2017, та платником єдиного податку четвертої групи на 2022 рік, відповідно до вимог ст. 298 Податкового кодексу України від 02.10.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями, що підтверджується Довідкою про підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік №1410/АП/17-00-18-04-12 від 14.04.2022, виданою Головним управлінням ДПС у Рівненській області (т.1 а.а.с.76-77).

Для здійснення господарської діяльності ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" орендує приміщення, які знаходяться за адресою: Рівненська обл., Острозький р-н, с. Оженин, вул. Шкільна, буд. 2Л та 2Д. Це підтверджується Договором №01-О оренди нежитлових приміщень від 11.06.2021. Вартість електроенергії, комунальних послуг тощо сплачується власником приміщення (Орендодавцем) самостійно. Відшкодування таких витрат Орендарем Орендодавцеві не проводиться. Залучення сторонніх організацій для здійснення охорони орендованих приміщень не передбачено (т.1 а.а.с.78-82).

У власності ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" перебуває сільськогосподарська техніка. Власну сільськогосподарську техніку Товариство наразі не використовує, тому придбання дизельного пального не здійснюється. Для вирощування сільськогосподарських культур та інших послуг товариство залучає сторонні організації.

У ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" кількість застрахованих осіб у звітному періоді (у другому кварталі 2022 року), яким нараховано заробітну плату/(крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення), становить 6 працівників. Серед зазначених працівників є інженер-механік, начальник сільськогосподарської дільниці, підсобний робочий, бухгалтер, директор та заступник директора. Такої кількості трудових ресурсів достатньо для здійснення господарської діяльності в тому обсязі, що здійснює товариство (т.1 а.а.с.83-87).

Свою господарську діяльність з вирощування сільськогосподарських культур ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" здійснює на території Рівненської області - на орендованих земельних ділянках на підставі зареєстрованих договорів оренди землі. Загальна площа земельних ділянок, що знаходяться у користуванні товариства на день подання 4-сг Звіту "Про посівні площі сільськогосподарських культур" під урожай 2022 року, становила трохи більше 430 га. Інформація про земельні ділянки, що перебувають у користуванні товариства відображена в Податковій декларації платника єдиного податку четвертої групи (т.1 а.а.с.104-111).

Основними зерновими та олійними культурами, які вирощує ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО", є ріпак, пшениця, ячмінь, соняшник, кукурудза, соя.

У 2022 році "ПЛЮМПЕ АГРО" займалося вирощуванням сільськогосподарських культур на площі 431,61га, зокрема озимого ріпаку на площі 107,37га та кукурудзи на площі 324,24га, що підтверджується 4-сг Звітом "Про посівні площі сільськогосподарських культур" під урожай 2022 року та займається реалізацію вирощеної продукції (т.1 а.а.с.112-115).

Для вирощування сільськогосподарської продукції, її перевезення, зберігання тощо ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" залучає сторонні організації, які мають відповідні виробничі можливості та потужності (сільськогосподарську техніку, обладнання, вантажні автомобілі, складські приміщення).

ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" здійснює бухгалтерський та податковий облік, подає податкову та статистичну звітність (в тому числі 4-сг Звіт "Про посівні площі сільськогосподарських культур" під урожай 2022 року, 37-сг Звіт "Про збирання врожаю сільськогосподарських культур" на 01 серпня 2022 року, Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форми №20-ОПП), сплачує усі необхідні податки та збори до державного та місцевого бюджетів (т.1 а.а.с.88-118).

З метою вирощування сільськогосподарських культур у сезоні 2021-2022 року ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" залучало сторонні організації. Зокрема, товариством було укладено Договір №02/08-П про надання сільськогосподарських послуг від 02.08.2021 (далі Договір №02/08-П та/або Договір) з ТОВ "ІДЕК-2006" (ідентифікаційний код юридичної особи 33840626) (т.1 а.а.с.119-122).

Відповідно до п.1.1 розділу 1 Договору №02/08-П, Замовник (ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО") доручає, а Виконавець (ТОВ "ІДЕК-2006") зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, надати Замовнику сільськогосподарські послуги (надалі Послуги) по вирощуванню сільськогосподарських культур, а саме: озимого ріпаку та кукурудзи згідно технологічних карт, які будуть наведені в Додатках, що є невід`ємними частинами цього Договору, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити такі послуги.

Послуги надаються Виконавцем (ТОВ "ІДЕК-2006") з використанням власної/орендованої техніки, насіннєвого матеріалу, паливно-мастильних матеріалів, мінеральних добрив, засобів захисту рослин та інших необхідних матеріалів (п.1.2. розділу 1 Договору №02/08-П). Тобто послуги надавалися/надаються з використанням техніки, насіння, палива, мінеральних добрив, засобів захисту рослин тощо Виконавця. Усі ТМЦ (насіння, засоби захисту рослин, міндобрива, дизпаливо тощо), що були використані Виконавцем під час надання послуг, зазначені в Технологічних картах, які є невід`ємною частиною Договору.

Послуги, за погодженням між Сторонами, можуть надаватися Виконавцем з використанням насіннєвого матеріалу, мінеральних добрив, засобів захисту рослин Замовника (п.1.3. Договору №02/08-П).

Відповідно до п.1.4. цього Договору, послуги, що є предметом даного Договору, мають бути надані Виконавцем на земельних ділянках загальною площею 472,92 гектари, з них:

-107,37 га озимий ріпак;

-365,55 га кукурудза, зокрема: на території Острозького району Рівненської області на площі 472,92 га.

Площа земельних ділянок, зазначена в п.1.4. цього Договору, є орієнтовною та буде визначатися Сторонами згідно з Актами здачі-прийняття робіт (надання послуг) (далі - Акт).

Усі права та обов`язки Сторін за Договором №02/08-П регулюються розділом 2 Договору.

Надання Послуг та приймання їх результатів оформлюється Сторонами Актами здачі-прийняття робіт (надання послуг), які підписуються повноважними представниками Сторін по результатах фактично наданих Послуг, з урахуванням агротехнологічного процесу (п.3.1. розділу 3 Договору №02/08-П).

На виконання Договору, Виконавцем згідно з Технологічною картою сільськогосподарських послуг по вирощуванню озимого ріпаку на площі 107,37 га у серпні 2021 року, Технологічною картою сільськогосподарських послуг по вирощуванню озимого ріпаку на площі 107,37 га у вересні 2021 року, Технологічною картою сільськогосподарських послуг по вирощуванню озимого ріпаку на площі 107,37 га у листопаді 2021 року, Технологічною картою сільськогосподарських послуг по вирощуванню озимого ріпаку на площі 107,37 га у березні-квітні 2022 року, Технологічною картою сільськогосподарських послуг по вирощуванню озимого ріпаку на площі 107,37 га у травні-червні 2022 року, Технологічною картою сільськогосподарських послуг по вирощуванню озимого ріпаку на площі 107,37 га у липні 2022 року, були надані Замовнику Послуги по оранці, посіву ріпаку, внесенню мінеральних добрив, засобів захисту рослин під озимий ріпак, послуги по обмолоту ріпаку тощо, що підтверджується Актом №ОУ-0000140 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 31.08.2021, Актом №ОУ-0000169 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 30.09.2021, Актом №ОУ-0000238 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 30.11.2021, Актом №ОУ-0000044 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 15.04.2022, Актом №ОУ-0000059 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 01.06.2022, Актом №ОУ-0000073 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 01.08.2022 (т.1 а.а.с.123-133).

Збирання (обмолот) сільськогосподарських культур (озимого ріпаку) було відображено платником податку в 37-сг Звіті "Про збирання врожаю сільськогосподарських культур" на 01 серпня 2022 року (т.1 - а.а.с.116-118).

Відповідно до п.4.1. розділу 4 Договору, загальна вартість Послуг, наданих Виконавцем за цим Договором, визначається згідно Технологічних карт (Додатків до Договору) та буде сформована як сума рахунків, які виставляються Виконавцем згідно оформлених належним чином Актів здачі-прийняття робіт (надання послуг).

Оплата за надані послуги здійснюється Замовником у безготівковому порядку шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Виконавця. Оплата здійснюється Замовником у строк до 31 січня 2023 року включно. Тобто, строк оплати за цим Договором ще не настав, проте Замовником була проведена часткова оплата за послуги по вирощуванню с/г культур, що підтверджується випискою по особовому рахунку за період 24.08.2022 24.08.2022. Сторонами можуть бути встановлені інші форми розрахунків, передбачені/не заборонені законодавством України (п.п.4.2, 4.3, 4.7 розділу 4 Договору).

Для перевезення зібраної сільськогосподарської продукції, в тому числі ріпаку, між ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" та ТОВ "ІДЕК-2006" 01.07.2022 року було укладено Договір №01/07-ТП про надання транспортних послуг (далі Договір №01/07-ТП та/або Договір) (т.1 а.а.с.134-137).

За цим Договором Перевізник (ТОВ "ІДЕК-2006") зобов`язується за плату та за рахунок Замовника (ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО") надати останньому послуги, передбачені цим Договором, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити належним чином надані послуги (п.1.1. розділу 1 Договору).

Згідно із п.1.2. розділу 1 Договору №01/07-ТП, послугами за цим Договором є послуги з перевезення вантажів Замовника вантажним автомобільним транспортом (далі за текстом Послуги).

Вантажем, що підлягає перевезенню за цим Договором, є сільськогосподарська продукція або інший вантаж, наданий Замовником (п. 1.3. розділу 1 Договору).

Обов`язки Сторін регулюються розділом 3 Договору №01/07-ТП.

Ціна та вартість послуг, які надаються за даним Договором, визначаються по кожному конкретному транспортному замовленню та фіксуються в Актах приймання-передачі наданих послуг. Акти приймання-передачі наданих послуг є невід`ємною частиною цього Договору (п. 4.1. розділу 4 Договору).

Відповідно до п.п.4.2, 4.3., 4.4. розділу 4 Договору, загальна сума Договору формується на підставі усіх оформлених належним чином Актів приймання-передачі наданих послуг. Розрахунок за надані послуги з перевезення вантажів здійснюється Замовником у безготівковій формі шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Перевізника у строк до 31.12.2023 року включно. Тобто строк розрахунків за цим Договором ще не настав. Розрахунки між Сторонами можуть бути проведені і у інший спосіб, передбачений законодавством України, в т.ч. шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог.

На виконання умов Договору Замовником були надані транспортні послуги з перевезення ріпаку (маршрут: Рівненська обл., с.Оженин Рівненська обл., с.Верхів) та транспортні послуги з перевезення ріпаку (маршрут: Рівненська обл., с. Верхів - Львівська обл., м.Пустомити), що підтверджується Актом №ОУ-0000079 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 11.08.2022. та відповідними товарно-транспортними накладними (т.1 а.с.138).

З метою доведення зібраної сільськогосподарської продукції, в тому числі ріпаку, до базисних показників (очищення, сушіння) з подальшим його зберіганням між ТОВ"ПЛЮМПЕ АГРО" та ТОВ "ІДЕК-2006" 20.07.2022 також було укладено Договір складського зберігання зерна №02/20-07-зб (далі - Договір №02/20-07-зб та/або Договір) (т.1 а.а.с.139-148).

Відповідно до п.1.1, п.1.2. розділу 1 Договору, Поклажодавець (ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО") зобов`язується передати зерно, а Зерновий склад (ТОВ "ІДЕК-2006") зобов`язується прийняти зерно на зберігання на визначених цим Договором умовах і в установлений строк повернути його Поклажодавцеві або особі, зазначеній ним як одержувач. Зерно, згідно цього Договору плоди зернових, зернобобових, насіння олійних культур, які використовуються для харчових, насіннєвих, кормових та технічних цілей.

Відповідно до п.п.2.1, 2.3 розділу 2 Договору, показники якості та безпеки зерна повинні відповідати чинним в Україні нормативно-правовим документам, технічним умовам стандартів (ДСТУ, ГОСТ). У разі невідповідності показників якості зерна технічним умовам стандартів, характеристикам і нормам класоутворювальних показників, Зерновий склад (у разі технологічної можливості) здійснює за рахунок Поклажодавця доведення (доробку) такого зерна до відповідних показників якості, які враховуються при розрахунках залікової ваги і нарахування за послуги Зерновим складом, зазначених у Додатку №2 до Договору. Поклажодавець повідомлений та погоджується сплатити в повному обсязі послуги з доведення (доробки) такого зерна Зерновим складом.

Згідно з п.3.1. розділу 3 Договору, Зерновий склад зобов`язаний: прийняти від Поклажодавця зерно фактичної якості, але не вище обмежувальних кондицій, забезпечити його належне зберігання у повному обсязі та здійснити відпуск Поклажодавцеві або особі, зазначеній ним як одержувач; прийняти зерно за фізичною вагою та провести перевірку його якості; повідомити Поклажодавця про умови зберігання зерна; надати додаткові послуги у разі одержання від Поклажодавця замовлення на такі послуги; зберігати зерно протягом строку, визначеного в Договорі; повернути зерно за першою вимогою Поклажодавця при умові виконання Поклажодавцем п. 9.3. Договору тощо.

Згідно із п.3.3. розділу 3 Договору, Поклажодавець зобов`язаний: забезпечити доставку зерна на Зерновий склад власними силами та за власний рахунок; своєчасно, у відповідності до розділу 9 даного Договору, розраховуватися за надані Зерновим складом послуги; дотримуватись на території Зернового складу правил техніки безпеки, охорони праці, а також правил пожежної безпеки. При недотриманні Поклажодавцем вказаних вимог, Зерновий склад не несе відповідальності за наслідки порушень, допущених Поклажодавцем; Поклажодавець зобов`язаний протягом 30 календарних днів з дати отримання відповідного повідомлення Зернового складу (при наявності доручення) вивезти утворені відходи першої, другої категорії та побічних продуктів з території Зернового складу; забрати зерно із Зернового складу не пізніше останнього дня граничного строку зберігання, вказаного у п.п.12.1/12.2 Договору.

Відповідно до п.9.1 розділу 9 Договору, тарифи на послуги Зернового складу наводяться в Додатку №1 до Договору і є складовою та невід`ємною частиною Договору.

Згідно із п.9.4, п.9.5, 9.6 розділу 9 Договору, Поклажодавець сплачує вартість послуг Зернового складу, пов`язаних з прийманням, очищенням, сушінням зерна при передачі такого зерна на зберігання протягом 5 (п`яти) банківських днів з моменту виставлення Зерновим складом рахунку-фактури та Акту приймання-передачі наданих послуг. У разі надання послуг з приймання, очищення, сушіння зерна без подальшого зберігання, Поклажодавець зобов`язується сплатити вартість послуг протягом 5 (п`яти) банківських днів з моменту виставлення рахунку-фактури та Акту приймання-передачі наданих послуг, але у будь-якому випадку - до моменту відвантаження/переоформлення такого зерна. При цьому Поклажодавець зобов`язується забрати зерно протягом 15 (п`ятнадцяти) календарних днів з моменту отримання повідомлення від Зернового складу про доведення зерна до якісних показників. Поклажодавець сплачує вартість послуг Зернового складу по зберіганню зерна щомісячно, до 10 (десятого) числа місяця, наступного за місяцем, в якому були надані послуги. Оплата здійснюється з розрахунку залікової ваги зерна та з врахуванням середнього терміну зберігання. У випадку, якщо фактична вага зерна, внаслідок проведення доробки чи природного убутку відрізняється від залікової, що підтверджується відповідним актом-розрахунком, наданим Поклажодавцю, оплата за зберігання з моменту підписання такого акту здійснюється з розрахунку фактичної ваги зерна, вказаної у такому акті.

На підтвердження наданих послуг, Сторони укладають і підписують Акт приймання-передачі наданих послуг до 10 (десятого) числа місяця, наступного за місяцем, в якому були надані послуги. У випадку не підписання Поклажодавцем Акту приймання-передачі наданих послуг та ненадання мотивованої відмови від його підписання протягом 5 (п`яти) робочих днів з моменту його отримання, Акт приймання-передачі наданих послуг вважається підписаним, а послуги, зазначені в Акті прийнятими без зауважень Поклажодавцем та підлягають оплаті у повному обсязі (п.9.9 розділу 9 Договору).

На виконання умов Договору, Зерновим складом були надані Поклажодавцю наступні послуги: приймання ріпаку, лабораторний аналіз (середньодобовий), сушіння ріпаку, т/%; очищення ріпаку з підвищеною засміченістю, т/%, відвантаження ріпаку, зберігання ріпаку, що підтверджується Актом №ОУ-0000078 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 11.08.2022 (т.1 а.с.149).

Вирощена сільськогосподарська продукція реалізується Товариством, в тому числі на внутрішньому ринку.

Для отримання необхідних оборотних засобів для здійснення сільськогосподарського виробництва ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" укладає з покупцями договори поставки майбутнього врожаю. Договори поставки майбутнього врожаю укладаються сторонами заздалегідь, а поставка сільськогосподарської продукції проводиться через кілька місяців з моменту укладення договору, коли продукція буде вирощена. При цьому у таких договорах вказується найменування сільськогосподарської продукції, встановлюється ціна, кількість, умови поставки, зазначається якість продукції, тощо. Сторони також можуть передбачити у договорі попередню оплату вартості Товару.

Одним із покупців сільськогосподарської продукції у ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" є Приватне підприємство "ОЛІЯР" (ідентифікаційний код юридичної особи 32461721).

27 січня 2022 року між ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" та ПП "ОЛІЯР" було укладено Договір поставки майбутнього врожаю №НТ-3/270122 (далі Договір) та Додаткову угоду №1 (далі -Додаткова угода №1) до зазначеного Договору. 02 серпня 2022 року Сторонами була підписана Додаткова угода №2 (далі - Додаткова угода №2) до Договору поставки майбутнього врожаю №НТ-3/270122 від 27.01.2022, а 05 серпня 2022 року Додаткова угода №3 (далі - Додаткова угода №3) до цього Договору, якою Сторони погодили ціну однієї тони ріпаку (т.1 а.а.с.150-165).

У порядку та на умовах, визначених цим Договором, ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" (Постачальник) зобов`язується поставити ПП "ОЛІЯР" (Покупцю) ріпак урожаю 2022 року (надалі Товар) відповідно до умов даного Договору, а Покупець зобов`язується прийняти цей Товар і сплатити за нього визначену цим Договором ціну (п.1.1. розділу 1 Договору).

Відповідно до п.2.1 розділу 2 Договору та п.1 Додаткової угоди №1, кількість Товару, що поставляється за цим Договором, становить 300 (триста) тон ± 3% за вибором Покупця.

Як зазначено у п.2 Додаткової угоди №1 до Договору, поставка Товару здійснюється на умовах DAP, відповідно до правил Інкотермс-2010р. (за адресами: Львівська область, Львівський р-н, с.Ставчани, вул. Шашкевича, 36 та/або Львівська область, Львівський район, м.Пустомити, вул. Привокзальна, 25) та/або на умовах FCA, відповідно до правил Інкотермс-2010р. (за адресою: Рівненська обл., Острозький р-н, с Верхів) за вибором Покупця, залежно від завантаженості його пунктів приймання в момент прийняття поставки (з врахуванням особливостей, передбачених Договором поставки майбутнього врожаю №НТ-3/270122 від 27.01.2022, що мають переважне значення).

Постачальник зобов`язаний поставити Товар до 10.08.2022 (п.9 Додаткової угоди №1 до Договору).

Договором поставки майбутнього врожаю №НТ-3/270122 від 27.01.2022 передбачена попередня оплата (аванс), в розмірі, що визначається за формулою, зазначеною у підпункті 3.2.1. Договору.

Попередня оплата (аванс) сплачується після підписання даного Договору. Сума попередньої оплати може бути сплачена частинами за вибором Покупця.

На виконання умов Договору ПП "ОЛІЯР" 02 лютого 2022 року здійснило попередню оплату у сумі 2 983 043,70 грн (два мільйони дев`ятсот вісімдесят три тисячі сорок три гривні, 70 копійок), в т.ч. ПДВ 366 338,70 грн на поточний рахунок ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" згідно із наданим Рахунком-фактурою №СФ-0000001 від 02.02.2022, що підтверджується банківською випискою по рахунку за період 02.02.2022 02.02.2022 (т.1 а.а.с.166-168).

На виконання умов Договору, ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" (Постачальник) було поставлено ПП "ОЛІЯР" (Покупець) ріпак урожаю 2022 року у кількості 288,64 тон на загальну суму 3 178 290,08 грн (три мільйони сто сімдесят вісім тисяч двісті дев`яносто гривень 08 копійок), в т.ч. ПДВ 14% - 390 316,32 грн, що підтверджується Видатковою накладною №РН-0000002 від 05.08.2022, Видатковою накладною №РН-0000003 від 06.08.2022, Видатковою накладною №РН-0000004 від 07.08.2022, Видатковою накладною №РН-0000005 від 08.08.2022, Видатковою накладною №РН-0000006 від 09.08.2022, Видатковою накладною №РН-0000007 від 10.08.2022, Видатковою накладною №РН-0000008 від 11.08.2022 та Товарно-транспортною накладною №001-Р-О-П від 05.08.2022, Товарно-транспортною накладною №002-Р-О-П від 05.08.2022, Товарно-транспортною накладною №003-Р-О-П від 06.08.2022, Товарно-транспортною накладною №004-Р-О-П від 06.08.2022, Товарно-транспортною накладною №005-Р-О-П від 07.08.2022, Товарно-транспортною накладною №006-Р-О-П від 07.08.2022, Товарно-транспортною накладною №007-Р-О-П від 07.08.2022, Товарно-транспортною накладною №008-Р-О-П від 08.08.2022, Товарно-транспортною накладною №009-Р-О-П від 09.08.2022, Товарно-транспортною накладною №010-Р-О-П від 09.08.2022, Товарно-транспортною накладною №011-Р-О-П від 10.08.2022, Товарно-транспортною накладною №035-Р-О-П від 11.08.2022 (т.1 а.а.с.169-187).

Перевезення цього ріпаку до ПП "ОЛІЯР" також здійснювалося ТОВ "ІДЕК-2006" на підставі Договору №01/07-ТП про надання транспортних послуг від 01.07.2022, що знайшло своє відображення в Акті №ОУ-0000079 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 11.08.2022.

19.08.2022 ПП "ОЛІЯР" перерахувало на поточний рахунок ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" 100 000,00 грн (сто тисяч гривень 00 копійок), в т.ч. ПДВ - 12 280,70 грн, що підтверджується банківською по особовому рахунку за період 19.08.2022 - 19.08.2022 (т.1 а.с.188).

19.10.2022 ПП "ОЛІЯР" перерахувало на поточний рахунок ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" 95 246,38 грн (дев`яносто п`ять тисяч двісті сорок шість гривень 38 копійок), в т.ч. ПДВ 11 696,92 грн, що підтверджується банківською випискою по особовому рахунку за період 19.10.2022 - 19.10.2022 (т.1 а.с.189).

На виконання приписів п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" 10.08.2022 було складено та направлено на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних (надалі ЄРПН) податкову накладну №1 (т.1 а.с.16)

17.08.2022 позивачем отримано квитанцію №9160789925, згідно з якою податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено. Як зазначено в квитанції: "Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 10.08.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник ?D? = 7,2132%, ?Р?=0" (т.1 а.с.16, зворот).

На виконання приписів п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" 11.08.2022 було складено податкову накладну №2 та направлено її 16.08.2022 для реєстрації в ЄРПН (т.1 а.с.43).

17.08.2022 позивачем отримано квитанцію 9160778977, згідно з якою податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено. Як зазначено в квитанції: "Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 11.08.2022 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник ?D? = 7,2132%, ?Р?=0" (т.1 а.с.43, зворот).

24.10.2022 з метою підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній №1 від 10.08.2022 та №2 від 11.08.2022, на розгляд комісії регіонального рівня позивачем було подано пояснення та копії підтверджуючих документів щодо господарської операції, на підставі якої було сформовано податкову накладну №1 від 10.08.2022 та №2 від 11.08.2022, реєстрація яких була зупинена (т.1 а.а.с.17-28, 44-55).

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 26.10.2022 №7511969/37437248 відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 10.08.2022, складеної на Покупця ПП "ОЛІЯР" на суму 140 190,09 грн, у т.ч. ПДВ 17 216,33 грн (т.1 а.с.29).

Підставою для прийняття вказаного рішення стало не надання платником податку копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження та розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано потрібно підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі "Додаткова інформація" зазначено про ненадання документів на придбання насіння, засобів захисту рослин, міндобрив (договору, видаткових накладних, розрахункових документів, товарно-транспортних накладних, документів на списання тощо); розрахункових документів за послуги ТОВ "ІДЕК-2006".

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 26.10.2022 №7511968/37437248 відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 11.08.2022, складеної на Покупця ПП "ОЛІЯР" на суму 55 056,30 грн., у т.ч. ПДВ 6761,30 грн (т.1 а.с.56).

Підставою для прийняття вказаного рішення стало не надання платником податку копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження та розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано потрібно підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі «"Додаткова інформація" зазначено про ненадання документів на придбання насіння, засобів захисту рослин, міндобрив (договору, видаткових накладних, розрахункових документів, товарно-транспортних накладних, документів на списання тощо); розрахункових документів за послуги ТОВ "ІДЕК-2006".

Не погоджуючись із вказаними рішеннями, 02.11.2022 ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" було подано скарги до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України (т.1 а.а.с.30-42, 57-69).

За результатами розгляду скарг позивача, рішення від 26.10.2022 №7511969/37437248 та від 26.10.2022 №7511968/37437248 залишено без змін, а скарги - без задоволення.

Вважаючи, рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 26.10.2022 №7511969/37437248 та від 26.10.2022 №7511968/37437248 протиправними, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Спірні правовідносини регулюються приписами Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), які застосовуються у редакції, чинній на момент виникнення таких правовідносин.

Як передбачено пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:

а) порядковий номер податкової накладної;

б) дата складання податкової накладної;

в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;

г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);

д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;

е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;

є) ціна постачання без урахування податку;

ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;

з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;

і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;

й) індивідуальний податковий номер.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

За змістом пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Положеннями пункту 10 Порядку №1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Додатком №1 до Порядку №1165 визначено критерії ризиковості платника податку, відповідно до пункту 8 якого з-поміж критеріїв визначено такий : У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520), зокрема його пунктів 4 та 5, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 6 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

У відповідності до пунктів 9 та 11 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Верховний Суд неодноразово висловлював позицію, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.

Для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, обов`язок виписати і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, то документами, достатніми для підтвердження такої операції, будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори та рахунки на оплату, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів. Відповідно, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Якщо ж мова йде про відвантаження товару, - то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть видаткові накладні.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18.02.2020 у справі №360/1776/19.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

У постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Так, проаналізувавши надані позивачем документи, щодо підтвердження інформації, зазначеній у податкових накладних №1 від 10.08.2022 та №2 від 11.08.2022 на виконання вимог Порядку №520, суд встановив, що обсяг таких документів був достатній для цілей реєстрації відповідних податкових накладних, а підстав для відмови в реєстрації податкових накладних у контролюючого органу не було.

Верховний Суд неодноразово звертав увагу на те, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Як встановлено судом, підтверджується матеріалами справи та не спростовано відповідачем, податкові накладні №1 від 10.08.2022 та №2 від 11.08.2022 були складені у зв`язку із настанням першої події - відвантаження товару для ПП "ОЛІЯР" в межах договору поставки майбутнього врожаю №НТ-3/270122 від 27.01.2022.

Судом встановлено, що позивачем було надано первинні документи (видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, банківські виписки про оплату), які засвідчували факт постачання товару ПП "ОЛІЯР" і в рамках яких було складені податкові накладні №1 від 10.08.2022 та №2 від 11.08.2022.

У поясненні до повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" підтвердило увесь процес вирощування ріпаку, починаючи від підготовки ґрунту, посіву насіння, внесення мінеральних добрив, засобів захисту рослин, збирання тощо, закінчуючи перевезенням та зберіганням, а також підтвердило його реалізацію ПП "ОЛІЯР" та надало копій усіх підтверджуючих документів, а отже, твердження комісії про ненадання таких документів є необґрунтованим та безпідставним.

Суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Аналогічна позиція викладена Верховним судом у постанові від 07.12.2022 №500/2237/20.

Також судом встановлено, що ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО" було отримано рішення від 20.07.2022 №910 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку(т.1 а.с.70).

30.09.2022 платником було надано пояснення та копії підтверджуючих документів на підтвердження невідповідності платника податку Критеріям ризиковості.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 07.10.2022 №1606 платника податку, ТОВ "ПЛЮМПЕ АГРО", визнано таким, що не відповідає критеріям ризиковості платника податку (т.1 а.с.72).

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки платником податків надано необхідні документи, які підтверджують здійснення господарської операції за спірними податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено.

Мотивування спірних рішень фактом ненадання позивачем документів на придбання насіння, засобів захисту рослин, міндобрив (договору, видаткових накладних, розрахункових документів, товарно-транспортних накладних, документів на списання тощо). розрахункових документів за послуги ТОВ "ІДЕК-2006" суд вважає неприйнятним, оскільки спірні податкові накладні складені на постачання товарів у межах укладеного договору поставки майбутнього врожаю ПП "ОЛІЯР", і на підтвердження таких обставин позивачем було надано документи, які підтверджують правомірність складення податкових накладних №1 від 10.08.2022 та №2 від 11.08.2022.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення має бути мотивованим.

Проте, оскаржувані рішення суд не може назвати мотивованими та такими, що прийняті з урахуванням всіх фактичних обставин справи.

Відтак, і рішення відповідача від 26.10.2022 №7511969/73437248 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 10.08.2022 та від 26.10.2022 №7511968/37437248 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 11.08.2022 є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а позов таким - що підлягає задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, суд зазначає таке.

Відповідно до пунктів 2, 10 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Відповідно до абзацу 22 пункту 201.10 статті 201 ПК України, відсутність факту реєстрації платником податку продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Пунктом 2 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС.

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пп.14.1.60 п.14.1ст.14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з п.1 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 №227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).

Відповідно до пп.9 п.4 Положення №227, ДПС відповідно до покладених на неї завдань забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, інших реєстрів, банків і баз даних, ведення яких покладено законодавством на ДПС, а також реєстру страхувальників Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Таким чином, Єдиний реєстр податкових накладних формується та ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, тобто саме Державною податковою службою України.

В контексті наведених норм, за встановлених фактичних обставин суд вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних позивачем виконані умови, визначені законом, та прийняття рішення щодо реєстрації таких податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту про зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача-2 провести реєстрацію податкових накладних №1 від 10.08.2022 та №2 від 11.08.2022 у день їх подання на реєстрацію.

Відповідно до положень статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволення повністю.

За правилами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як встановлено з матеріалів справи, позивачем за подання цього адміністративного позову сплачено судовий збір в сумі 5368,00 грн, що підтверджується квитанцією №8 від 04.01.2023 на вказану суму (т.1 а.с.15), а тому судові витрати позивача в частині сплаченого судового збору підлягають відшкодуванню за рахунок відповідачів у справі.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ПЛЮМПЕ АГРО" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.10.2022 №7511969/73437248 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 10.08.2022 та від 26.10.2022 №7511968/37437248 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 11.08.2022.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "ПЛЮМПЕ АГРО" від 10.08.2022 №1 та від 11.08.2022 №2 датою їх подання на реєстрацію.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПЛЮМПЕ АГРО" солідарно за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області та Державної податкової служби України судові витрати зі сплати судового збору в сумі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: Товариства з обмеженою відповідальністю "ПЛЮМПЕ АГРО" (вул.Шкільна, буд.2Л, с.Оженин, Рівненський район, 35820; ідентифікаційний код юридичної особи 37437248).

Відповідач-1: Головне управління ДПС у Рівненській області (вул.Відінська, буд.12 ,м.Рівне, 33023; ідентифікаційний код юридичної особи ВП 44070166).

Відповідач-2: Державна податкова служба України (Львівська площа, буд.8, м.Київ, 04053; ідентифікаційний код юридичної особи 43005393).

Рішення складено 25 квітня 2023 року.

Суддя О.М. Дудар

Дата ухвалення рішення25.04.2023
Оприлюднено01.05.2023
Номер документу110494888
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —460/1030/23

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 05.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 08.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 08.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Рішення від 25.04.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні