ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 квітня 2023 року ЛуцькСправа № 140/2830/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Андрусенко О. О.
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю НЕО КРОС про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, позивач) звернулося в суд з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю НЕО КРОС (далі - ТзОВ НЕО КРОС, відповідач), в якому, з урахуванням уточненої позовної заяви, просить: надати дозвіл на погашення податкового боргу у сумі 750074,13 грн. за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі (а.с. 1-3, 38).
Позовні вимоги, з урахуванням уточненої позовної заяви, обґрунтовані тим, що відповідач відповідно до вимогстатті 16 Податкового кодексу України(даліПК України) зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку та розмірах, встановлених законом. Рішеннями Волинського окружного адміністративного суду від 13.01.2022 у справі №140/13091/21 та від 04.11.2022 у справі №140/5726/22 стягнуто з ТзОВ НЕО КРОС податковий борг в розмірі 349119,00 грн. та 471387,55 грн. відповідно; відповідачем протягом 2022-2023 років лише частково сплачено податковий борг у загальній сумі 70432,42 грн. На виконання вказаних вище судових рішень податковим органом було виставлено інкасові доручення, однак такі були повернуті банківськими установами без виконання із зазначенням причини повернення «на рахунках відсутні кошти». У зв`язку з виникненням права податкової застави, на виконання статті 89 ПК України податковим органом було прийнято рішення від 18.05.2021 №13-04-06 про опис майна боржника в податкову заставу та складено акт опису майна від 21.07.2021 №37, яким в податкову заставу було описано майно боржника; дана застава зареєстрована у Державному реєстрі обтяжень речових прав на нерухоме майно.
Оскільки вжиті контролюючим органом заходи для погашення податкового боргу за рахунок коштів, які перебувають у власності платника податку, виявились безрезультатними, у зв`язку із недостатністю на рахунках відповідача коштів для погашення податкового боргу позивач просить надати дозвіл на погашення податкового боргу у сумі 750074,13 грн. за рахунок майна ТзОВ НЕО КРОС, що перебуває у податковій заставі.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 28.02.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Копію вказаної ухвали від 28.02.2023 про відкриття провадження в адміністративній справі відповідач отримав 08.03.2023, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, проте, у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не подав.
Згідно із частиною шостоюстатті 162 Кодексу адміністративного судочинства України(далі -КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до пункту 20 частини першої статті4, частини другої, пункту 10 частини шостої статті12, частин першої - третьої статті257, частини п`ятої статті262 КАС Українидану справу, як справу незначної складності, розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши письмові докази у справі та перевіривши доводи позову, суд встановив такі обставини.
ТзОВ НЕО КРОС зареєстроване як юридична особа 26.02.2018, перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Волинській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ідентифікаційними даними (а.с. 4, 46).
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 13.01.2022 у справі №140/13091/21, яке набрало законної сили 15.02.2022, стягнуто з ТзОВ НЕО КРОС в дохід Державного бюджету України податковий борг з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що сплачується фізичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості в сумі 349 119,00 грн. (а.с. 42-43).
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 04.11.2022 у справі №140/5726/22, яке набрало законної сили 06.12.2022, стягнуто з рахунків ТзОВ НЕО КРОС у банках, обслуговуючих такого платника податків, на користь держави податковий борг в загальній сумі 471387,55 грн. (а.с. 44-45).
Протягом 2022-2023 років ТзОВ НЕО КРОС згідно вказаних вище судових рішень частково сплачено податковий борг у загальній сумі 70432,42 грн., стягненню за рахунок майна платника податків підлягає сума 750074,13 грн., що підтверджується розрахунком сум податкового боргу (а.с. 39).
Судом також встановлено, що на виконання вище вказаних рішень суду ГУ ДПС у Волинській області неодноразово оформлювались інкасові доручення (платіжні інструкції) з метою примусового списання коштів з розрахункових рахунків платника податків. Інкасові доручення (розпорядження) від 19.07.2022 №627, №619, від 12.08.2022 №781, №789, від 08.09.2022 №1071, №1070 та платіжні інструкції на примусове списання (стягнення) коштів від 09.11.2022 №1751, №1750, від 11.01.2023 №68, №67 повернуті банківськими установами без виконання через відсутність коштів на рахунках ТзОВ НЕО КРОС (а.с. 9-13).
Матеріалами справи також підтверджено, що контролюючим органом сформовано та надіслано відповідачу податкову вимогу форми «Ю» № 0010533 від 12.05.2021, яка отримана останнім 24.05.2021, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 7-8).
18.05.2021 податковим органом прийнято рішення №8421/6/03-20-13-04-06 про опис майна у податкову заставу, що перебуває у власності ТзОВ НЕО КРОС (а.с. 14).
На підставі цього рішення податковим керуючим складено акт опису майна ТзОВ НЕО КРОС від 21.07.2021 №37 на суму 623960,46 грн. (а.с. 15).
Відомості про перебування цього майна платника у податковій заставі було внесено до Державного реєстру обтяжень речових прав на нерухоме майно, що підтверджується інформаційною довідкою №320038231 від 12.01.2023 (а.с. 23 зворот).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.
Згідно з підпунктом16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК Україниплатник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до підпункту14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК Україниподатковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Як визначено пунктами59.1,59.5 статті 59 ПК Україниу разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йомуподаткову вимогувпорядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Підпунктами20.1.34,20.1.34-1 пункту 20.1 статті 20 ПК Українивизначено, що контролюючі органи, визначеніпідпунктом 41.1.1пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, електронних гаманців в емітентах електронних грошей, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини; звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу або його частини за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі
За змістом підпункту14.1.155 пункту 14.1 статті 14 ПК Україниподаткова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом.
Положеннями абзацу першого підпункту87.1 статті 87 ПК Українивизначено, що джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
Джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами (підпункт87.2 статті 87 ПК України).
Відповідно до пунктів 88.1, 88.2 статті 88 ПК України з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.
Згідно з пунктом 89.2 статті 89 ПК України з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбаченихпунктом 89.5цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому. У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.
Згідно з пунктом 89.3 статті 89 ПК України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до підпунктів95.1, 95.2 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі. Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Пунктом95.3 статті 95 ПК України встановлено, що стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини. Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Виходячи з системного аналізу наведених норм, суд зазначає, що звернення податкового органу до суду з позовними вимогами про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків має відбуватися після звернення про погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів, які перебувають у власності платника податків, зокрема, шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, обслуговуючих платника податку, і лише в разі недостатності коштів податковий орган має право звернутися з вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі.
Таким чином,ПК Українивстановлено черговість вжиття податковим органом заходів щодо погашення податкового боргу: спочатку приймаються заходи для стягнення коштів з платника податків та лише в разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
Обов`язковими умовами (обставинами), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду із позовом щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, є: наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку; відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків; наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, контролюючим органом ГУ ДПС у Волинській області вжито заходів щодо погашення податкового боргу відповідача у загальній сумі 820506,55 грн. шляхом звернення до суду із позовом про стягнення коштів з такого платника податків з рахунків в банку, що підтверджено рішеннями Волинського окружного адміністративного суду від 13.01.2022 у справі №140/13091/21 та від 04.11.2022 у справі №140/5726/22.
З наведеного слідує, що позивачем дотримано процедуру звернення до суду з позовом про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, оскільки спочатку контролюючий орган здійснив заходи щодо погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника, та у зв`язку з їх недостатністю таких коштів звернувся з позовом щодо погашення податкового боргу за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
При цьому судом враховано, що передача майна в податкову заставу відповідачем не оскаржена, рішення про опис майна в податкову заставу та акт опису на час розгляду справи є чинними.
З урахуванням наведеного суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ГУ ДПС у Волинській області про надання дозволу на погашення за рахунок майна, що перебуває в податковій заставі, податкового боргу ТзОВ НЕО КРОС у сумі 750074,13 грн., що був стягнутий з відповідача рішеннями суду та не погашений через недостатність коштів на рахунках платника, що підтверджено письмовими доказами.
Керуючись статтями 243-246, 250, 262 КАС України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Надати Головному управлінню ДПС у Волинській області дозвіл на погашення податкового боргу в сумі 750074,13 грн. (сімсот п`ятдесят тисяч сімдесят чотири грн. 13 коп.) за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю НЕО КРОС, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, майдан Київський, будинок 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44106679).
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю НЕО КРОС (43023, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Карбишева, будинок 2, ідентифікаційний код 41964015).
Суддя О. О. Андрусенко
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2023 |
Оприлюднено | 01.05.2023 |
Номер документу | 110519286 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них передачі майна у податкову заставу |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні