ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
28 квітня 2023 року м. Ужгород№ 260/1147/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Луцович М.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Мукачівської окружної прокуратури (89603, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. А.Лінтура, буд. 15) в інтересах держави до Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (вул. Головна, буд. 157, с. Неліпино, Мукачівський район, Закарпатська область, 89308, код ЄДРПОУ 04351529), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Відділ освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (вул. Головна, буд. 157, с. Неліпино, Мукачівський район, Закарпатська область, 89308, код ЄДРПОУ 44094077) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Мукачівська окружна прокуратура звернулася в інтересах держави до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Відділ освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, в якому просить:
1. Визнати протиправною бездіяльність Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлю клубу с. Сасівка, розташованого за адресою: вул. Головна, 43, с. Сасівка, Мукачівський район, Закарпатська область.
2. Зобов`язати Неліпинську сільську раду Мукачівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю клубу с. Сасівка, розташованого за адресою: вул. Головна, 43, с. Сасівка, Мукачівський район, Закарпатська область, загальною площею 109,3 кв.м., вартістю 4751956,80 грн.
Позивач свої позовні вимоги аргументував тим, що на території Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області за адресою: вул. Головна, 43, с. Сасівка, Мукачівський район, Закарпатська область знаходиться будівля клубу с. Сасівка. Відповідно до пункту 3 рішення Неліпинської сільської ради «Про прийняття майна у комунальну власність Неліпинської сільської ради» від 01.02.2021 №53 припинено право та вилучено з оперативного управління відділом культури, туризму Свалявської районної державної адміністрації будівлю та майно клубу с. Сасівка. Пунктом 5 вказаного рішення виконавчому комітету сільської ради доручено здійснити необхідні організаційні заходи щодо прийняття зазначених об`єктів у комунальну власність Неліпинської сільської ради. Ринкова вартість будинку культури, загальною площею 109,3 кв.м., розташованого за адресою: вул. Головна, 43, с. Сасівка, Мукачівський район, Закарпатська область, згідно з довідкою про вартість об`єкта оцінки від 23.02.2023 становить 4751956,80 грн. Будівля вказаного закладу культури всупереч вимог законодавства використовуються без оформлення відповідних правовстановлюючих документів. Таким чином, Неліпинською сільською радою, як власником та органом управління закладів культури протягом тривалого часу не вжито жодних заходів щодо ініціювання оформлення правовстановлюючих документів на будівлю клубу с. Сасівка, що створює передумови для зловживань при розпорядженні відповідними об`єктами і ризики для нормального функціонування закладу культури та розвитку культурного дозвілля жителів села, а також, може привести до негативних наслідків, таких як руйнування будівлі та/або незаконне відчуження нерухомого майна. Вказане свідчить про протиправну бездіяльність органу місцевого самоврядування.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 06 березня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Відповідачем або уповноваженим представником відзиву на позовну заяву до суду, у строк наданий судом в ухвалі Закарпатського окружного адміністративного суду про відкриття провадження в адміністративній справі від 06 березня 2023 року, не надано та не повідомлено суду причини його ненадання.
Третя особа правом на подання пояснень на позовну заяву не скористалася.
Відповідно до статті 162 частини 6 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст.263 КАС України.
Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини.
Судом встановлено, що на території Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області за адресою: вул. Головна, 43, с. Сасівка, Мукачівський район, Закарпатська область знаходиться будівля клубу с. Сасівка.
Відповідно до пункту 3 рішення Неліпинської сільської ради «Про прийняття майна у комунальну власність Неліпинської сільської ради» від 01.02.2021 №53 припинено право та вилучено з оперативного управління відділом культури, туризму Свалявської районної державної адміністрації будівлю та майно клубу с. Сасівка. Пунктом 5 вказаного рішення виконавчому комітету сільської ради доручено здійснити необхідні організаційні заходи щодо прийняття зазначених об`єктів у комунальну власність Неліпинської сільської ради.
Ринкова вартість будинку культури, загальною площею 109,3 кв.м., розташованого за адресою: вул. Головна, 43, с. Сасівка, Мукачівський район, Закарпатська область, згідно з довідкою про вартість об`єкта оцінки від 23.02.2023 становить 4751956,80 грн.
Згідно листів Неліпинської сільської ради №560/05-02 від 07.07.2022, №29/05-02 від 04.01.2023 заходи щодо виготовлення правовстановлюючих документів на будівлю клубу с. Сасівка, розташованого за адресою: вул. Головна, 43, с. Сасівка, Мукачівський район, Закарпатська область, не вживалися.
Відповідно до Положення про відділ освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради (надалі - Положення), затвердженого рішенням позачергової IІ сесії Неліпинської сільської ради VIII скликання від 15.12.2020 № 17, відділ є виконавчим органом Неліпинської сільської ради, що утворюється сільською радою, є підзвітним та підконтрольним сільській раді та її виконавочму комітету.
Відділ є органом управління закладів освіти та культури, та здійснює свої повноваження відповідно до законодавства. (п.2.44 Положення).
Відділ освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради формує конкурентно спроможне мистецьке середовище шляхом створення власного мистецького продукту, визначає перспективні напрямки розвитку, зміст спеціальної освіти в галузі освіти, співпрацює з міжнародними проектами і творчими організаціями. Здійснює заходи щодо створення умов для відродження культури української нації, культурної самобутності корінних народів і національних меншин, всіх видів мистецтв, самодіяльної творчості, художніх промислів та ремесел (п.п.28-2.9 Положення).
Відділ є юридичною особою, має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Державної казначейської служби, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням (п. 11 Положення).
Перебування будівлі клубу в с. Сасівка Мукачівського району на балансі Неліпинської сільської ради підтверджується довідкою Неліпинської сільської ради від 12.01.2023.
Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, право власності чи будь-яке інше речове право на вказане нерухоме майно Неліпинською сільською радою не реєструвалися.
Вважаючи протиправною бездіяльність Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області, як власника та вищого органу управління закладів культури на території об`єднаної територіальної громади, яка полягає у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю клубу с. Сасівка протягом тривалого часу позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір, суд застосовує наступні норми права.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до статті 121 Конституції України на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.
Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 КАС України.
Частиною другою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з частиною четвертою статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
Відповідно до частини п`ятої статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Згідно з частиною 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до частини 3 статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до статті 29 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Відповідно до Положення про відділ освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради (надалі - Положення), затвердженого рішенням позачергової IІ сесії Неліпинської сільської ради VIII скликання від 15.12.2020 № 17, відділ є виконавчим органом Неліпинської сільської ради, що утворюється сільською радою, є підзвітним та підконтрольним сільській раді та її виконавочму комітету.
Відділ є органом управління закладів освіти та культури, та здійснює свої повноваження відповідно до законодавства. (п.2.44 Положення).
Відділ освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради формує конкурентно спроможне мистецьке середовище шляхом створення власного мистецького продукту, визначає перспективні напрямки розвитку, зміст спеціальної освіти в галузі освіти, співпрацює з міжнародними проектами і творчими організаціями. Здійснює заходи щодо створення умов для відродження культури української нації, культурної самобутності корінних народів і національних меншин, всіх видів мистецтв, самодіяльної творчості, художніх промислів та ремесел (п.п.28-2.9 Положення).
Відділ є юридичною особою, має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Державної казначейської служби, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням (п. 11 Положення).
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.1998 №1775 «Про нормативи забезпечення населення клубними закладами» передбачено, що на території кожної сільської, селищної, міської ради має функціонувати як мінімум один (базовий) клубний заклад. Кількість місць у ньому визначається відповідно до сумарної чисельності населення всіх населених пунктів, що знаходяться на території ради, та наведеного нормативу. До закладів культури клубного типу належать сільські, селищні, міські, районні, обласні будинки і палаци культури, клуби, народні доми, клуби технічної та художньої творчості, клуби-бібліотеки, центри дозвілля, клуби-кафе, культурно-спортивні центри тощо.
Відповідно до пункту 17 частини 1 статті 1 Закону України «Про культуру» об`єкти культурного призначення - цілісні майнові комплекси клубних закладів (клубів, будинків культури, палаців культури тощо), парків культури та відпочинку, бібліотек, музеїв, архівів історико-культурних заповідників, театрально-видовищних закладів (театрів, філармоній, концертних організацій, музичних колективів, ансамблів тощо), кінотеатрів, інших закладів культури; пам`ятки культурної спадщини, предмети колекцій, зібрання, фонди, будівлі, споруди культурного призначення та інші культурні цінності.
Згідно з частиною 2 статті 22 Закону України «Про культуру» базова мережа закладів культури формується органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з дотриманням вимог державних соціальних нормативів у сфері обслуговування закладами культури, передбачених Законом України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», та мінімальних стандартів забезпечення населення культурними послугами.
Відповідно до частини 2 статті 23 Закону України «Про культуру» до базової мережі закладів у сфері культури місцевого рівня належать комунальні заклади культури (бібліотеки, музеї, галереї, заповідники, виставкові зали, театри, філармонії, концертні організації, мистецькі колективи, кінотеатри, кіновідеопрокатні підприємства, об`єднання, палаци і будинки культури, інші клубні заклади, студії, центри народної творчості, центри народної культури, центри культурних послуг, парки культури та відпочинку тощо), заклади освіти сфери культури (мистецькі школи, мистецькі ліцеї, фахові мистецькі коледжі, заклади вищої мистецької освіти).
Відповідно до статті 12 Закону України «Про культуру» суб`єктами діяльності у сфері культури є територіальні громади в особі органів місцевого самоврядування.
Відповідно до статей 32, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: управління закладами культури, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення, а також створення умов для розвитку культури, сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, землю.
Відповідно до частин 1, 3 статті 182 Цивільного кодексу України державна реєстрація прав на нерухомість право власності та інші речові права па нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Відмова у державній реєстрації права на нерухомість, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду.
Згідно з частиною 4 статті 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» загальними засадами державної реєстрації прав є обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.
У відповідності до статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації прав підлягає право власності на нерухоме майно.
В той же час, як встановлено судом, в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна відомості щодо права власності на будівлю клубу, розташованого за адресою: вул. Головна, 43, с. Сасівка, Мукачівський район, Закарпатська область відсутні (а.с. 32).
Відповідачем не надано жодного доказу на підтвердження вжиття заходів щодо належного оформлення права комунальної власності на нерухоме майно клуб, розташованого за адресою: вул. Головна, 43, с. Сасівка, Мукачівський район, Закарпатська область та здійснення державної реєстрації вказаних прав.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить висновку, що така бездіяльність відповідача є протиправною та вважає за необхідне зобов`язати Неліпинську сільську раду Мукачівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю клубу с. Сасівка, загальною площею 109,3 кв.м., що знаходиться за адресою: вул. Головна, 43, с. Сасівка, Мукачівський район, Закарпатська область.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи те, що позивачем доведено суду правомірність заявлених вимог, суд приходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 139 частини 2 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Таким чином, судові витрати по справі з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 9, 14, 90, 139, 242-246, 255 КАС України, суд
У Х В А Л И В:
Адміністративний позов Мукачівської окружної прокуратури (89603, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. А.Лінтура, буд. 15) в інтересах держави до Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (вул. Головна, буд. 157, с. Неліпино, Мукачівський район, Закарпатська область, 89308, код ЄДРПОУ 04351529), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Відділ освіти, культури, молоді та спорту Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (вул. Головна, буд. 157, с. Неліпино, Мукачівський район, Закарпатська область, 89308, код ЄДРПОУ 44094077) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Неліпинської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлю клубу с. Сасівка, розташованого за адресою: вул. Головна, 43, с. Сасівка, Мукачівський район, Закарпатська область.
Зобов`язати Неліпинську сільську раду Мукачівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на будівлю клубу с. Сасівка, розташованого за адресою: вул. Головна, 43, с. Сасівка, Мукачівський район, Закарпатська область, загальною площею 109,3 кв.м., вартістю 4751956,80 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяМ.М. Луцович
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2023 |
Оприлюднено | 01.05.2023 |
Номер документу | 110520186 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Луцович М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні