Рішення
від 26.04.2023 по справі 300/3205/22
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"26" квітня 2023 р. справа № 300/3205/22

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі:

судді Біньковської Н.В.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС в Івано-Франківській області до державного підприємства «Рожнятівтеплокомуненерго» про стягнення заборгованості в сумі 1462635,23 грн., -

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС в Івано-Франківській області звернувся до суду з адміністративним позовом до ДП «Рожнятівтеплокомуненерго» про стягнення заборгованості в сумі 1462635,23 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані наявністю у відповідача заборгованості, яка виникла внаслідок несплати донарахованих сум зі сплати податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податків у вигляді заробітної плати в загальній сумі 1412817,51 грн., та військового збору в загальній сумі 49817,72 грн.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву, в якому стосовно задоволення позовних вимог заперечує. Зазначає, що станом на 01.04.2021 перед відповідачем утворилася заборгованість по різниці в тарифах на теплову енергію в сумі 3780400,00 грн. за період з 2017 по 2020 роки, у зв`язку із чим підприємство стало неплатоспроможним та виникли борги. З 01.01.2022 відповідач не проводить фінансово-господарської діяльності. Цей вид податку сплачується до місцевого бюджету, а борг, який виник у підприємства мав би бути сплачений до місцевого бюджету Рожнятівського району, якого на даний час немає. У зв`язку із епідеміологічними заходами від COVID-19 закладах освіти, культури та ін. знаходились на карантині та відповідно не опалювались що призвело до великих збитків на підприємстві (з 11 котелень працювали дві котельні закладу медицини, середній заробіток працівникам котелень оплачувався). Просить у задоволенні позову відмовити (а.с.47).

Позивач скористався правом подання відповіді на відзив, в якій не погоджується із доводами відповідача з підстав аналогічних позовній заяві. Зазначає, що наведені у відзиві аргументи відповідача не можуть братися до уваги, оскільки вони не є предметом доказування і не підлягають встановленню при ухваленні судового рішення у цьому провадженні. Станом на 15.09.2022 відповідно до відкритих даних сервісу моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів ДП «Рожнятівтеплокомуненерго» є зареєстрованим суб`єктом господарювання (а.с.50).

Заяв про розгляд справи з викликом сторін суду не надходило. У відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглянув справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши в сукупності подані докази, суд встановив наступне.

ДП «Рожнятівтеплокомуненерго» перебуває на обліку в контролюючому органі як платник податків, що покладає на нього обов`язок сплачувати в установленому законодавством порядку податки і збори.

У відповідності до п.15.1. ст.15 Податкового кодексу України (надалі також - ПК України) платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Згідно з п.38.2. ст.38 ПК України сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку.

Відповідно до пункту 51.1. статті 51 ПК України платники податків, у тому числі податкові агенти, платники єдиного внеску, зобов`язані подавати контролюючим органам у строки, встановлені цим Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, з розбивкою по місяцях звітного кварталу.

Приписами пп.14.1.180. п.14.1. ст.14 ПК України встановлено, що податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов`язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбаченийрозділом IVцього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченомустаттею 18тарозділом IVцього Кодексу.

Відповідно до пп.168.1.2, 168.1.5 п.168.1 ст.168 ПК України податок із суми нарахованого на користь платника доходу сплачується (перераховується) до відповідного бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки приймають платіжні документи на виплату доходу лише за умови одночасного подання розрахункового документа на перерахування цього податку до відповідного бюджету або розрахункового документа на зарахування коштів у сумі цього податку на єдиний рахунок, визначений статтею 35-1 цього Кодексу. Якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені цим Кодексом для місячного податкового періоду.

Статтею 127 ПК України передбачено, що за несплату (неперерахування) податку на доходи фізичних осіб (військового збору) передбачено застосування штрафних санкцій.

За змістом п.171.1, п.171.2 ст. 171 ПК України особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у вигляді заробітної плати, є роботодавець, який виплачує такі доходи на користь платника податку, а за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з інших доходів - податковий агент.

Законом України від 31 липня 2014 року № 1621-VII «Про внесення змін до податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів» з 03 серпня 2014 року запроваджено військовий збір.

Відповідно до пп. 1.2, 1.3, 1.4 п. 16-1 підрозділу 10 Розділу XX ПК об`єктом оподаткування збором є доходи, визначені статтею 163 цього Кодексу. Ставка збору становить 1,5 відсотка від об`єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 цього пункту. Нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 цього Кодексу, за ставкою, визначеною підпунктом 1.3 цього пункту.

Згідно з п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 ПКУ податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок.

За змістом пп. 1.6 п. 16-1 підрозділу 10 Розділу XX ПК України платники військового збору зобов`язані забезпечувати виконання податкових зобов`язань у формі та спосіб, визначений ст. 176 ПК України для податку на доходи фізичних осіб.

Позивачем проведена документальна планова виїзна перевірка діяльності ДП «Рожнятівтеплокомуненерго» за результатами якої складено акт №5940/09-19-07-14/22198020 від 25.10.2021 (а.с.18), згідно якого контролюючим органом встановлено порушення відповідачем:

- п.п.168.1.2, п.п.168.1.5 п.168.1 ст.168 Податкового кодексу України - несвоєчасна сплата податку на доходи фізичних осіб до бюджету в сумі 2444027,46 грн. (в тому числі до 01.03.2020 в сумі 2338358,82 грн. та після 01.03.2020 в сумі 105668,64 грн.) за що нараховано пеню в розмірі 41591,84 грн. та встановлено заборгованість по сплаті цього платежу в сумі 785615,97 грн. яка виникла після 01.03.2020;

- пп. 1.6 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX, п.п.168.1.2, п.п.168.1.5 п.168.1 ст.168 Податкового кодексу України - несвоєчасне перерахування в бюджет військового збору в сумі 258600,70 грн., в т.ч. до 01.03.2020 в сумі 194022,18 грн. та після 01.03.2020 в сумі 64578,52 грн. За несвоєчасне перерахування цього платежу до бюджету нараховано пеню в сумі 1312,17 грн.;

- пп. «б» п. 176.2 ст. 176 розділу IV та пп. 49.18.2 п. 49.18 ст. 49 розділу II Податкового кодексу України - при виплаті доходів за придбання ТМЦ ДП «Рожнятівтеплокомуненерго» (код за ЄДРПОУ 22198020) у платників податків - фізичних осіб (підприємців) не подано відомості як податковим агентом в податковому розрахунку за ф.1ДФ який затверджений наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, за ознакою доходів «157» за 2017-2021 роки та встановлення несвоєчасне подання цього розрахунку за 4 квартал 2020 року.

За результатами вказаної перевірки, 12.11.2021 контролюючим органом прийнято податкові повідомлення рішення:

- №009801/0714, яким відповідачу збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, пені з податку на доходи фізичних осіб (військового збору) в сумі 785615,97 грн., застосовано штрафні санкції в розмірі 584589,70 грн. та нараховано пеню в сумі 41591,84 грн. (а.с.9),

- №009849/0714, яким до відповідача застосовано штрафні санкції по податку на доходи фізичних осіб, що сплачено податковим агентом, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати у розмірі 1020 грн. (а.с.8).

-№009809/0714, яким відповідачу збільшено суму грошового зобов`язання з військового збору за штрафними санкціями в розмірі 48505,55 грн. та нараховано пеню в сумі 1312,17 грн. (а.с.10).

Відповідно до розрахунку штрафних (фінансових) санкцій за несвоєчасну сплату податку з доходів фізичних осіб сума вказаних штрафних санкцій з податку на доходи фізичних осіб за найманих працівників становить 585607,70 грн., військового збору - 48505,55 грн. (а.с.12-13).

Вказані податкові повідомлення-рішення відповідачем отримано та не оскаржено.

Оскільки відповідачем у відповідності до статті 56 Податкового кодексу України не порушена процедура оскарження податкових зобов`язань, визначених вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, наведені у них суми нарахованих штрафних (фінансових) санкцій є узгодженими.

У відповідності до пункту 59.1 статті 59 Податкового кодексу України, у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

На виконання вимог статті 59 Податкового кодексу України, відповідачу надіслано податкову вимогу форми Ю №0041358-1304-0911 від 01.12.2021, яка відповідачу вручена, що підтверджується відповідною відміткою поштового зв`язку (а.с.38). Податкова вимога є неоскаржена та невідкликана.

Підпунктом 14.1.156. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України визначено, що податкове зобов`язання - це сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Щодо доводів відповідача зазначених у відзиві на позов, то суд зауважує, що ці обставини не є предметом доказування, оскільки підставами звернення ГУ ДПС в Івано-Франківській області до суду із цією позовною заявою є наявність непогашеного податкового боргу.

Згідно правової позиції Верховного Суду (постанова від 19.05.2020 в справі №809/12/17) предметом доказування у справі щодо стягнення податкового боргу мають бути обставини, які свідчать про наявність підстав, з якими закон пов`язує можливість стягнення податкової заборгованості в судовому порядку, зокрема, факту узгодженості податкових зобов`язань, що стали підставою для звернення податкового органу до суду з позовом про стягнення.

Суд зауважує, що станом на час розгляду справи податкові повідомлення рішення відповідачем не оскаржено, податкова вимога також є неоскаржена та невідкликана.

Відповідач не заперечує правомірності нарахування податкового боргу, а лиш наводить твердження про наявність обставин, що можуть ускладнити сплату податкового боргу.

Відповідно до підпункту 14.1.175. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України податковий борг - це сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.

Враховуючи вищенаведене, суд зазначає, що сума узгоджених податкових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати та військового збору в розмірі 1462635,23 грн. є податковим боргом відповідача, який ним не сплачено, а тому підлягає стягненню у судовому порядку.

Податковий борг відповідача підтверджується довідкою про податковий борг (а.с.5), корінцем податкової вимоги (а.с.38), податковими повідомленнями рішеннями (а.с.8-10), розрахунком штрафних (фінансових) санкцій (а.с.12), зворотнім боком облікових карток платника податків (а.с.39).

Доказів, які б свідчили про погашення зазначеної заборгованості відповідачем суду не надано.

За таких обставин суд приходить до висновку, що відповідач зобов`язаний сплатити податковий борг в загальній сумі 1462635,23 грн. Наявність такого обов`язку у відповідача є визначальним для вирішення вказаного спору, крім того, такий обов`язок забезпечується статтею 67 Конституції України.

Відповідно до пункту 95.1. статті 95 Податкового кодексу України, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Згідно пункту 95.3. статті 95 Податкового кодексу України стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими, а позов таким що підлягає до задоволення.

За змістом частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Отже, судовий збір, сплачений позивачем у сумі 21939,53 грн. стягненню не підлягає.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з державного підприємства «Рожнятівтеплокомуненерго» з рахунків у банках, що його обслуговують та за рахунок готівки, що належить цьому підприємству в дохід бюджету податковий борг в сумі 1462635,23 грн. (один мільйон чотириста шістдесят дві тисячі шістсот тридцять п`ять гривень 23 копійки).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до суду Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач - Головне управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ ВП 43968084, вул.Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018);

відповідач - Державне підприємство «Рожнятівтеплокомуненерго» (код ЄДРПОУ 22198020, вул.Проценка, 3, смт. Рожнятів, Калуський район, Івано-Франківська область, 77600).

Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.04.2023
Оприлюднено01.05.2023
Номер документу110520337
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —300/3205/22

Рішення від 26.04.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 15.08.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні