Рішення
від 28.04.2023 по справі 600/3029/22-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 квітня 2023 року м. Чернівці Справа № 600/3029/22-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левицького В.К., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби у Чернівецькій області до ТОВ "СКОРПІОН 2019" про стягнення штрафу.

В С Т А Н О В И В:

Головне управління Держпродспоживслужби у Чернівецькій області (далі - позивач) звернулося до суду з вказаним позовом, в якому просить: стягнути з ТОВ "СКОРПІОН 2019" (далі - відповідач) штрафну санкцію в розмірі 34000,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що за створення перешкод для виконання покладених на Головне управління Держпродспоживслужби у Чернівецькій області функцій на відповідача було накладено штраф на підставі рішення № 000014 від 31.05.2022 на суму 34000,00 грн, який у добровільному порядку відповідачем не був сплачений.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, встановленими ст. ст. 257 - 263 КАС України без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні).

Про відкриття провадження в даній адміністративній справі повідомлено відповідача рекомендованим поштовим відправленням 16.09.2022 за адресою зазначеною у позовній заяві та за зареєстрованим місцем знаходження, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення справи.

Заяви про визнання позову або відзив на позовну заяву відповідач до суду не подав.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

На підставі доручення Прем`єр-Міністра України від 08.05.2022 № 11381/0/1-22 за результатами наради проведеної 07.05.2022, щодо невідкладного забезпечення проведення перевірок дотримання суб`єктамигосподарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, відповідно до ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", ст. ст. 17, 18 Закону України Про ціни і ціноутворення", наказом Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області від 24.05.2022 № 503-ОД «Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю)» наказано посадовим особам Головного управління Держпродспоживслужби у Чернівецькій області провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) ТОВ "СКОРПІОН 2019" за адресою: Чернівецька обл., Чернівецький район, м. Чернівці, вул. Винниченка, буд. 117А, на предмет дотримання суб`єктом господарювання на роздрібному ринку пального вимог порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. Провести перевірку з 25.05.2022 по 26.05.2022.

24.05.2022 позивачем оформлено направлення № 24 для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) ТОВ "СКОРПІОН 2019" на предмет дотримання суб`єктамигосподарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. Початок заходу - 25.05.2022, закінчення заходу - 26.05.2022.

Дане направлення вручене оператору ОСОБА_1 АЗС ТОВ "СКОРПІОН 2019" 25.05.2022 о 12:33 год., що підтверджується його підписом на примірнику направлення.

25.05.2022 посадовими особами позивача здійснено вихід за адресою здійснення господарської діяльності ТОВ "СКОРПІОН 2019" (вул. Винниченка, буд. 117А, м. Чернівці) та вручено вимогу ОСОБА_1 про надання інформації та документів необхідних для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), у якій зазначено підготувати копії наступних документів: копії установчих документів: статут, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, свідоцтво платника податку, тощо; копії наказу на призначення керівника, або особи, уповноваженої керівником, до посадових обов`язків якої належить формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, а також їх посадові інструкції, довіреності, тощо; копії бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, показників реєстраторів розрахункових операцій та інших документів незалежно від способу подання інформації, пов`язаних з формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін на бензин марки А-92; бензин марки А-95; дизельне пальне; інформацію про кількість реалізованої продукції бензин марки А-92; бензин марки А-95; дизельне пальне з 24.02.2022 року по сьогоднішній день, що була реалізована АЗС за адресою: вул. Винниченка, 117А, м. Чернівці з підтвердженням роздрібної ціни продажу поденно по кожному паливу окремо в паперовому вигляді (завірені підписом та печаткою), а також в електронному (Excel) по формі звіту (за можливості); інформацію (дату, роздрібну ціну) про декларування роздрібної ціни продукції бензин марки А-92; бензин марки А-96; дизельне пальне за даним місцем провадження господарської діяльності за період з 15.05.2021 по 25.05.2022.

В даній вимозі зазначено надати документи 26.05.2023 до 10:00 год., а копії наданих документів необхідно засвідчити підписом керівника суб`єкта господарювання та завірити печаткою в установленому законодавством порядку. За надання недостовірних відомостей або створення перешкод у проведенні перевірки суб`єкта господарювання посадові особи суб`єкта господарювання притягуються до відповідальності згідно із законодавством (п.п. 3, 4 ч. 1 ст. 20 Закону України Про ціни і ціноутворення").

Вказану вимогу отримано оператором ОСОБА_1 АЗС ТОВ "СКОРПІОН 2019" 25.05.2022 о 12 год. 33 хв., що підтверджується його підписом.

За результатами перевірки позивачем складено акт від 26.05.2022 № 19/2022, в якому зафіксовано, що ТОВ "СКОРПІОН 2019" були створені перешкоди для виконання покладених на Головне управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області функцій, в частині не надання документів, що зазначені у Вимозі про надання інформації та документів необхідних для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), а саме: інформація про ціни на всі види пального, які діяли з 15.05.2021 по даний час; інформація про обсяги реалізації пального в розрізі видів з підтверджуючими документами з 24.02.2022 по даний час; інформацію щодо декларування ціни на пальне. Термін та час надання відповідних документів зазначено у вимозі від 25.05.2022, з чим ознайомлений директор ТОВ "СКОРПІОН 2019".

Разом з цим, станом на 26.05.2022 відомості щодо декларування цін на автомобільні бензини та дизельне паливо в Реєстрі роздрібних цін відсутні.

У розділі акту перевірки "Пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеної перевірки та складеного акта перевірки" у графі "Пояснення, зауваження або заперечення" власноручно, директором ТОВ "СКОРПІОН 2019" Баланюком В.М. зроблено запис: "Відсутні. Підпис".

31.05.2022 позивачем прийнято рішення №000014 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення державної дисципліни цін, яким до ТОВ "СКОРПІОН 2019" застосовано штраф у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 34000,00 грн. Вказане рішення отримано директором ТОВ "СКОРПІОН 2019" Баланюком В.М. 01.06.2022, що підтверджується його пдписом.

У зв`язку з несплатою відповідачем вказаного штрафу в добровільному порядку, позивач звернувся до суду з позовом.

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення визначає Закон України від 21.06.2012 № 5007-VI "Про ціни і ціноутворення" (далі - Закон №5007-VI, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Частиною першою статті 16 Закону № 5007-VI встановлено, що органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.

Згідно з частиною другою статті 16 Закону №5007-VI повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та іншими законами.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закону № 877-V, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин.

Статтею 1 Закону №877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

За змістом частин шостої, сьомої статті 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667 (надалі - Положення), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки та який реалізує державну політику з контролю за цінами, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів.

Пунктом 7 цього Положення передбачено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Права уповноважених органів встановлені статтею 18 Закону №5007-VI , відповідно до якої уповноважені органи, окрім іншого, мають право:

1) проводити у суб`єктів господарювання в установленому порядку планові та позапланові перевірки: достовірності зазначеної у документах інформації про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, показників реєстраторів розрахункових операцій та інших документів незалежно від способу подання інформації, пов`язаних з формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін; наявності виписки або витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а також документів, що посвідчують особу, в посадових осіб;

2) одержувати відповідно до законодавства у письмовій формі пояснення, довідки і відомості з питань, що виникають під час проведення перевірки;

3) одержувати безоплатно від суб`єктів господарювання, що перевіряються, копії документів та інші відомості, необхідні для здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, документів, що можуть підтверджувати їх порушення, платіжних доручень, квитанцій, що підтверджують факт перерахування до бюджету коштів у разі застосування адміністративно-господарських санкцій, а також довідки, підготовлені суб`єктами господарювання на їх вимогу;

4) робити запити та одержувати від органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в повному обсязі інформацію та документи, необхідні для виконання покладених на них функцій;

5) вимагати від суб`єктів господарювання, що перевіряються, усунення виявлених порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

6) приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Статтею 238 Господарського кодексу України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків. Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовуватись до суб`єктів господарювання адміністративно-господарські санкції, серед яких і адміністративно-господарський штраф (ст. 239 Господарського кодексу України).

Адміністративно-господарський штраф визначається законом як грошова сума, що сплачується суб`єктом господарювання до відповідного бюджету в разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності (частина перша статті 241 Господарського кодексу України).

Частиною 2 ст. 241 Господарського кодексу України визначний перелік порушень, за які з суб`єкта господарювання стягується штраф, розмір і порядок його стягнення визначаються законами, що регулюють податкові та інші відносини, в яких допущено правопорушення.

У силу пункту 4 ч. 1 ст. 20 Закону №5007-VI до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за невиконання приписів уповноважених органів або створення перешкод для виконання покладених на них функцій - штраф у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до ч. 3 ст. 20 Закону №5007-VI порядок стягнення сум адміністративно-господарських санкцій, передбачених цією статтею, визначається Господарським кодексом України.

Відповідно до пункту 8 ч. 1 статті 18 Закону №5007-VI уповноважені органи мають право звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Згідно з ч. 2 ст. 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

З огляду на зміст наведеної норми процесуального права та зважаючи на те, що вимогами заявленого позову є стягнення штрафу, предметом доказування у цій справі мають бути обставини, які свідчать про наявність підстав, з якими закон пов`язує можливість стягнення штрафу у судовому порядку, встановлення факту його сплати у добровільному порядку або встановлення відсутності такого факту тощо.

Водночас, питання правомірності застосування адміністративно-господарських санкцій не може бути предметом доказування у цій справі, оскільки рішення суб`єкта владних повноважень, яким такі санкції застосовані, не є предметом спору, а отже суд не має процесуальних повноважень у межах розгляду цієї справи здійснювати його правовий аналіз.

Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду від 18.11.2021 у справі №420/1255/20, від 18.10.2022 у справі №1640/2446/18.

Суд враховує, що рішення відповідача від 31.05.2022 за № 000014 про застосування до ТОВ "СКОРПІОН 2019" адміністративно-господарських санкцій у розмірі 34000,00 грн за порушення державної дисципліни цін отримане відповідачем нарочно.

Суд наголошує, що незабезпечення відповідачем отримання документів свідчить про його недобросовісну поведінку та не звільняє від обов`язку сплатити штраф, застосований рішенням Головного управління Держпродспоживслужби у Чернівецькій області від 31.05.2022 за № 000014.

У силу частини першої статті 21 Закону № 877-V суб`єкт господарювання має право звернутися до відповідного центрального органу виконавчої влади або до суду щодо оскарження рішень органів державного нагляду (контролю).

Проте суд з відкритих даних Єдиного державного реєстру судових рішень, веб-порталу судової влади України, а також комп`ютерної програми "Діловодство спеціалізованого суду" встановив, що відповідач рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області від 31.05.2022 за №000014 до суду не оскаржив.

Разом з тим, відповідач не звертався до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів зі скаргою на згадане рішення позивача.

Правом на оскарження до суду дій Головного управління Держпродспоживслужби в Чернівецькій області щодо проведення державного нагляду (контролю), гарантованим у силу приписів абзацу 18 статті 10 Закону №877-V, відповідач також не скористався.

Згідно з частиною першою ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною першою ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідач відзив на позов, доказів, що свідчили б про сплату суми штрафних санкцій або ж спростовували доводи позивача, суду не надав.

Разом з тим, наявність у відповідача обов`язку зі сплати штрафних санкцій у розмірі 34000,00 грн підтверджена матеріалами справи.

Відповідач не надав належні, допустимі та достовірні докази відсутності або погашення ним штрафних санкцій у розмірі 34000,00 грн.

Доказів оскарження рішення про накладення штрафу від 31.05.2022 за №000014 учасниками справи не надано, у зв`язку з чим, суд приходить висновку про те, що визначений у ньому штраф набув статусу узгодженого грошового зобов`язання.

Разом з тим, станом на час розгляду справи в суді, докази про сплату штрафних санкцій, визначених у рішенні від 31.05.2022 за №000014 у матеріалах справи відсутні.

Суд звертає увагу, що вимогою заявленого позову є стягнення заборгованості зі сплати штрафних санкцій за порушення державної дисципліни, у зв`язку з чим предметом доказування у даній справі є обставини, які свідчать про наявність підстав, з якими закон пов`язує можливість стягнення відповідної заборгованості в судовому порядку: дотримання суб`єктом владних повноважень встановленої процедури прийняття рішення про застосування штрафних санкцій; узгодження визначеного у рішенні грошового зобов`язання; сплата узгоджених грошових зобов`язань у встановлений законом строк.

Враховуючи наведене, суд вважає, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають обставинам справи і наявним матеріалам, у зв`язку з чим позов підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У зв`язку з відсутністю судових витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, суд не вирішує питання щодо їх стягнення з відповідача.

На підставі вищенаведеного та керуючись ст. ст. 77, 139, 194, 205, 241, 246, 255, 293 та 295 КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Стягнути з ТОВ "СКОРПІОН 2019" на користь Державного бюджету штрафну санкцію в розмірі 34000,00 грн.

Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.

Повне найменування учасників справи:

позивач - Головне управління Держпродспоживслужби у Чернівецькій області (вулиця Сторожинецька, 115, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 40416813);

відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю "СКОРПІОН 2019" (вулиця Миколи Синельникова, будинок 10, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 43083352).

Суддя В.К. Левицький

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.04.2023
Оприлюднено01.05.2023
Номер документу110523495
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів

Судовий реєстр по справі —600/3029/22-а

Рішення від 28.04.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні