ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 квітня 2023 року м.ЧернігівСправа № 620/2170/23
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Клопота С.Л.
розглянувши у спрощеному позовному провадженні справу за адміністративним позовом Заступника керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави до Малодівицької селищної ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з адміністративним позовом до Малодівицької селищної ради та просить:
1. Визнати протиправною бездіяльність Малодівицької селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права власності на житловий будинок з надвірними спорудами, що знаходиться по вул. Степаненка, 12Б, в с. Світанкове Прилуцького району Чернігівської області,
2. Зобов`язати Малодівицьку селищну раду прийняти у власність та оформити право комунальної власності Малодівицької селищної ради на житловий будинок з надвірними спорудами, що знаходиться по вул. Степаненка, 12Б, в с. Світанкове Прилуцького району Чернігівської області.
Ухвалою судді від 02.03.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення вказаної ухвали для подання відзиву на позов.
Відповідачем відзив на позовну заяву не подано.
Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, суд враховує таке.
Судом встановлено наступне.
У процесі розпаювання колективних сільськогосподарських підприємств згідно протоколу № 2 від 24.02.2000 затверджено перелік майна, яке не підлягало паюванню, до якого включено житлові приміщення з надвірними спорудами, в т.ч. розміщені за адресою с. Світанкове (с. Воровське) по вул. Степаненка, 12 Б.
На виконання Указу Президента України від 09.03.2000 року № 398 «Про деякі заходи щодо поліпшення умов господарювання на державних сільськогосподарських підприємствах» та керуючись п. 20 Методики уточнення складу і вартості пайових фондів майна членів колективних сільськогосподарських підприємств, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2001 № 177, рішенням виконавчого комітету Жовтневої сільської ради від 21.12.2000 № 54 створено комісію по передачі об`єктів соціальної сфери колишнього КПСГ «Пошук» (ТОВ «Пошук») у комунальну власність.
Приміщення житлового будинку, з надвірними будівлями, розміщеного по вул. Степаненка, 12 Б, в с. Воровське, передано у комунальну власність Жовтневої сільської ради згідно акту приймання-передачі 27.11.2003, який затверджений головою Жовтневої сільської ради.
Однак, Жовтневою сільською радою житловий будинок, з надвірними будівлями, розміщеного по вул. Степаненка, 12 Б, в с. Воровське на баланс не взято, право власності не оформлено, технічну документацію не виготовлено.
Згідно витягу з ЄДРПОУ державну реєстрацію ТОВ «Пошук» (код ЄДРПОУ 03796519) припинено 11.12.2006 на підставі рішення суду, у зв`язку з визнанням даного товариства банкрутом.
Відповідно до рішення сесії Жовтневої сільської ради від 05.04.2016 село Воровське Прилуцького району перейменовано на село Світанкове Прилуцького району, а село Жовтневе Прилуцького району перейменовано на село Дмитрівна Прилуцького району, Жовтневу сільську раду, відповідно, - на Дмитрівську сільську раду.
Рішенням сесії Малодівицької селищної ради від 16.11.2017 для забезпечення створення об`єднаної територіальної громади розпочато реорганізацію сільських рад, внаслідок чого Дмитрівську сільську раду приєднано до Малодівицької селищної ради (Дмитрівський старостинський округ).
До переліку майна Дмитрівської сільської ради, яке передано Малодівицькій селищній раді згідно передавального акту від 02.01.2018, затвердженого рішенням сесії Малодівицької селищної ради від 06.02.2018, житловий будинок з надвірними будівлями розміщеного по вул. Степаненка, 12 Б в с. Світанкове не включений, та до комунального майна об`єднаної територіальної громади Малодівицької селищної ради не увійшов.
Житловий будинок, з надвірними будівлями, розміщений по вул. Степаненка, 12 Б в с. Світанкове Прилуцького району на балансі комунального майна об`єднаної територіальної громади Малодівицької селищної ради не перебуває.
Земельна ділянка, на якій знаходиться житловий будинок з надвірними спорудами розміщений по вул. Степаненка, 12 Б в с. Світанкове Прилуцького району, у власність у порядку безоплатної приватизації не передавалася, та належить територіальній громаді Малодівицької селищної ради.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 25.01.2023 № 321051538 та довідки Прилуцького МБТІ № 16/1 від 04.01.2023 право власності, інші речові права, іпотеки, обтяження на об`єкт нерухомого майна за адресою: Чернігівська область, Прилуцький район, с. Світанкове, вул. Степаненка, 12 Б, не реєструвалися.
Поруч з цим, заходи щодо взяття житлового будинку з надвірними будівлями, розміщеного по вул. Степаненка, 12Б в с. Світанкове, які були відомчим житлом колишнього КПСГ «Пошук» (ТОВ «Пошук») на баланс об`єднаної громади Малодівицькою селищною радою не вживались і не плануються вживатися, чим фактично порушуються майнові інтереси територіальної громади.
Згідно зі ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (надалі - Закон) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Статтею 10 Закону визначено статус сільських рад, як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно з ч. 5 ст. 16 Закону від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Статтею 60 Закону визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно. Від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності органи місцевого самоврядування.
Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Згідно зі ст. 25 Закону селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
У свою чергу, ст. 26 Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад та інше.
Пунктом 30 ст. 26 Закону України до виключної компетенції сільських, селищних рад відноситься в тому числі питання про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації.
Частиною 8 статті 31 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» об`єкти соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарські меліоративні системи підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств-правонаступників, підлягають безоплатній передачі до комунальної власності в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.1996 № 1060 «Про поетапну передачу у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду сільськогосподарських, переробних та обслуговуючих підприємств, установ і організацій агропромислового комплексу, заснованих на колективній та інших формах недержавної власності» визнано за необхідне провести у 1997-2001 роках безоплатну поетапну передачу у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду разом з об`єктами інженерного забезпечення сільськогосподарських, переробних і обслуговуючих підприємств, установ і організацій агропромислового комплексу (за їх згодою), заснованих на колективній та інших формах недержавної власності, що знаходяться на їх балансі.
Пунктами 2, 3, 8 вищевказаної Постанови встановлено, що передачі у комунальну власність підлягають в т.ч. об`єкти житлового фонду. Об`єкти соціальної сфери та житлового фонду разом з об`єктами інженерної інфраструктури підприємств, установ і організацій агропромислового комплексу, заснованих на колективній та інших формах недержавної власності, за рішенням загальних зборів членів підприємства чи зборів уповноважених колективних сільськогосподарських підприємств або за рішенням органів, уповноважених розпоряджатися майном підприємств інших форм недержавної власності, передаються безоплатно у комунальну власність відповідних адміністративно-територіальних одиниць (за згодою органів місцевого самоврядування). Передача об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність здійснюється відповідно до Положення про порядок передачі у комунальну власність загальнодержавного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6.11.1995 №891.
Згідно Указу Президента України № 398/2000 від 09.03.2000 зобов`язано державні адміністрації із залученням у встановленому порядку органів місцевого самоврядування здійснити відповідно до Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» здійснити організаційні заходи щодо безоплатної передачі протягом 2000 року в комунальну власність житлового фонду та інших об`єктів соціальної інфраструктури, включаючи об`єкти незавершеного будівництва (далі - об`єкти соціальної інфраструктури), які належать сільськогосподарським кооперативам, приватним (приватно орендним) сільськогосподарським підприємствам, селянським (фермерським) господарствам, господарським товариствам, а також іншим сільськогосподарським підприємствам, які засновано на приватній власності (далі - недержавні сільськогосподарські підприємства), із збереженням мережі та функціонального призначення об`єктів соціальної інфраструктури.
Частиною 1 ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
У зв`язку із реалізацією реформи децентралізації влади, і відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.
У ст. 104 ЦК України також зазначено, що у разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Статтею 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» бухгалтерський облік на підприємстві ведеться безперервно з дня реєстрації підприємства до його ліквідації. Питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів. Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів. Для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство самостійно з дотриманням вимог цього Закону обирає форми його організації. Керівник підприємства зобов`язаний створити необхідні умови для правильного ведення бухгалтерського обліку, забезпечити неухильне виконання всіма підрозділами, службами та працівниками, причетними до бухгалтерського обліку, правомірних вимог бухгалтера щодо дотримання порядку оформлення та подання до обліку первинних документів.
На виконання Указу Президента України від 09.03.2000 № 398 «Про деякі заходи щодо поліпшення умов господарювання на державних сільськогосподарських підприємствах» головою Жовтневої сільської ради затверджено акт приймання - передачі об`єкта житлового фонду у комунальну власність Жовтневої сільської ради - приміщення житлового будинку з надвірними будівлями розміщеного по вул. Степаненка, 12Б, в с. Світанкове, однак у порушення вказаних норм законодавства, до цього часу приміщення зазначеного житлового будинку та на комунальний облік не поставлено, тобто фактично не вчинено дії по оформленню права власності на вказане майно.
Під час об`єднання територіальної громади Малодівицької селищної ради, житловий будинок з надвірними будівлями, який був відомчим житлом колишнього КПСГ «Пошук» (ТОВ «Пошук») розташованого в Прилуцькому районі, с. Світанкове, вул. Степаненка, 12Б, яке лише формально прийнято у комунальну власність Жовтневої сільської ради згідно акту приймання-передачі об`єкта житлового фонду у комунальну власність Жовтневої сільської ради від 27.11.2003, до передавального акту не включено, та на баланс Малодівицької селищної ради не взято, що свідчить про протиправну бездіяльність вказаного органу місцевого самоврядування.
Про приміщення вказаного житлового будинку з надвірними будівлями Малодівицькій селищній раді було відомо як під час реорганізації, так і на даний час, що підтверджується листом № 03-05/111 від 23.01.2023, проте належних заходів до прийняття на баланс раніше не врахованого (облікованого) майна - будівлі житлового будинку з надвірними будівлями розташованого по АДРЕСА_1 , під час інвентаризації майна Дмитрівської сільської ради не здійснено. Фактично комунальне майно на балансі у жодного органу, уповноваженого управляти таким майном, не перебуває, та залишається без відповідних дій по його взяттю на облік з боку Малодівицької сільської ради. Усупереч ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст. 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» реєстрацію прав власності протягом тривалого часу на комунальне майно - житловий будинок з надвірними будівлями, розміщеного по АДРЕСА_1 , Малодівицькою селищною радою не оформлено.
Згідно ст. 172 Цивільного кодексу України територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом.
Відповідно до ст. 327 ЦК України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон №1952-VI), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
За визначенням ст. 2 Закону №1952-VI державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до ч. 1 ст. З Закону №1952-VI загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч. 2 ст. З Закону №1952-VI).
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону №1952-VI державній реєстрації прав підлягають, зокрема, право власності.
Частиною 1 ст. 5 Закону №1952-VI встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Відповідно до ч. ч. 1,5 ст. 12 Закону №1952-VI державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження, а також про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна і ціну (вартість) нерухомого майна, об`єкта незавершеного будівництва, майбутнього об`єкта нерухомості та речових прав на нього чи розмір плати за користування нерухомим майном за відповідними правочинами, відомості та електронні копії документів, подані у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час проведення таких реєстраційних дій, та відомості реєстрів (кадастрі ві автоматизованих інформаційних систем, отримані державним реєстратор' м шляхом безпосереднього доступу до них чи в порядку інформаційної взаємодії таких систем з Державним реєстром прав. Відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою до моменту державної реєстрації припинення таких прав, обтяжень у порядку, передбаченому цим Законом.
Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України №127 від 24.05.2001 «Про затвердження Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна», визначено порядок та методику проведення технічної інвентаризації збудованих (реконструйованих) будинків, допоміжних будівель та споруд з метою: визначення їх фактичної площі та об`єму (щодо проектних); обстеження та оцінки технічного стану наявних об`єктів; установлення вартості об`єктів.
Інвентаризаційна справа формується і ведеться на кожен об`єкт нерухомого майна на весь час його існування та зберігається в органі державної реєстрації прав за місцезнаходженням такого об`єкта.
Від так житловий будинок з надвірними будівлями по АДРЕСА_1 (на теперішній час с. Світанкове), відповідно до акту приймання-передачі об`єкта соціальної сфери у комунальну власність Жовтневої сільської ради від 27.11.2003 переданий до комунальної власності Жовтневої сільської ради, яка у подальшому увійшла до Малодівицької об`єднаної територіальної громади, і все належне їй майно прийнято Малодівицькою селищною радою, житловий будинок з надвірними будівлями є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади Малодівицької селищної ради, а тривале не забезпечення виконання вимог законодавства щодо оформлення права власності на вказаний об`єкт нерухомості, свідчить про протиправну бездіяльність з боку відповідача - Малодівицької селищної ради.
За таких підстав суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Малодівицької селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права власності на житловий будинок з надвірними спорудами, що знаходиться по АДРЕСА_1 , та зобов`язати Малодівицьку селищну раду прийняти у власність та оформити право комунальної власності Малодівицької селищної ради на житловий будинок з надвірними спорудами, що знаходиться по АДРЕСА_1 .
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, з урахуванням правових висновків Верховного Суду, встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Заступника керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави (вул.1-го Травня, 50-а, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500) до Малодівицької селищної ради (вул. Слобідська, буд. 3, с.м.т. Мала Дівиця, Прилуцький район, Чернігівська область,17523) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправною бездіяльність Малодівицької селищної ради щодо невжиття заходів по оформленню права власності на житловий будинок з надвірними спорудами, що знаходиться по АДРЕСА_1 .
Зобов`язати Малодівицьку селищну раду прийняти у власність та оформити право комунальної власності Малодівицької селищної ради на житловий будинок з надвірними спорудами, що знаходиться по АДРЕСА_1 .
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Повний текст рішення виготовлено 27 квітня 2023 року.
Суддя С.Л. Клопот
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2023 |
Оприлюднено | 01.05.2023 |
Номер документу | 110527248 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо управління об’єктами державної (комунальної) власності, у тому числі про передачу об’єктів права державної та комунальної власності |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Клопот С.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні