Постанова
від 26.04.2023 по справі 620/15574/21
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа №620/15574/21 Суддя (судді) першої інстанції: Житняк Л.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Ключковича В.Ю.,

суддів Беспалова О.О.,

Грибан І.О.,

за участю

секретаря судового засідання Кузьмука Б.І.,

представника позивача Соколенка Т.В.,

представника відповідача Труби А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2022 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ПАЛЬМІРА ОІЛ" до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

ТОВ «ПАЛЬМІРА ОІЛ» звернулося до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, в якому просило суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 02.08.2021 №3981/25010700 та №3982/25010700.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.11.2022 позов задоволено.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, з підстав порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, в якій просить скасувати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.11.2022 та відмовити в задоволенні позовних вимог.

Відповідач вважає, що у спірних правовідносинах мало місце формування схемного додаткового кредиту, що є свідченням формального складення первинних бухгалтерських документів та проведення транзитних фінансових потоків, спрямованих на здійснення операцій з надання податкової вигоди по ланцюгу постачання.

Відповідач наголошує, що для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.

На думку відповідача, укладені між ТОВ «ПАЛЬМІРА ОІЛ» та ТОВ «ГРОСАРІ ТРЕЙД» договори з придбання товару не опосередковувався реальним виконанням операції, яка становить його предмет.

Крім того, оскільки перерахування грошових коштів здійснюється на підставі платіжного доручення з недостовірним зазначенням даних в його реквізитах (призначення платежу за товари/послуги отримання яких в майбутньому виходячи з вищезазначених обставин є нереальними) та відсутня можливість достовірно ідентифікувати реальне призначення платежу по вказаній операції від ТОВ «ГРОСАРІ ТРЕЙД».

Як наслідок, при нереальній операції з «попередньої оплати» неправомірним є відображення дебіторської заборгованості за товари за дебетом рахунку 63 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками», це є порушення п.5 Положення ( стандарту) бухгалтерського обліку 10 «Дебіторська заборгованість», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.10.1999 №237, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.10.1999 №725/4018.

Відповідач також зазначає, що податкові накладні та інші первинні документи, які мають реквізити постачальників ТОВ «ТРОСАРІ ТРЕЙД" (код 42439419), складені всупереч вимог ст. 9 Закону України від 16.07.1999р. №996-ХІV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» не мають юридичної сили первинних документів та не можуть бути підставою для відображення в регістрах бухгалтерського обліку та у податковій звітності ТОВ «ПАЛЬМІРА ОІЛ» з придбання товарів від TOB «ГРОСАРІ ТРЕЙД» (код 42439419) у травні 2020 року.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.02.2023 відкрито апеляційне провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду на 15.03.2023.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.02.2023 задовольнено клопотання ГУ ДПС у Чернігівській області про проведення судового засідання в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

09.03.2023 до Шостого апеляційного адміністративного суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач просить таку залишити без задоволення, а спірне рішення суду першої інстанції - без змін.

Позивач вказує, що перед укладенням Договору поставки нафтопродуктів від 04.05.2020 №ГТ 19/44 ТОВ «ПАЛЬМІРА ОІЛ» булі вжиті всі необхідні заходи щодо перевірки добросовісності нашого контрагента - ТОВ «ГРОСАРІ ТРЕЙД». а саме було отримано інформацію з ЄДРПОУ та реєстру платників ПДВ стосовно контрагента, яка свідчила про те, що ТОВ «ГРОСАРІ ТРЕЙД» є діючою юридичною особою та мас статус платника ПДВ. Отже, враховуючи вищевикладене, ТОВ «ПАЛЬМІРА ОІЛ» у своїй господарській діяльності саме з TOB «ГРОСАРІ ТРЕЙД» діяло розумно, з належною обачністю та відповідно до норм чинного законодавства України.

На виконання пунктів 4.1., 5.1., 5.2. Договору, 05.05.2020 ТОВ «ПАЛЬМІРА ОІЛ» здійснило попередню оплату товару (Бензин автомобільний А-95-Євро5-Е5 та Паливо дизельне ДП-Л-Євро5-В0) на розрахунковий рахунок ТОВ «ГРОСАРІ ТРЕЙД» в сумі 24 000 000 грн., що підтверджується Платіжними дорученнями від 14.05.2020 №2604, №2605 та №2606.

В свою чергу, ТОВ «ГРОСАРІ ТРЕЙД», після отримання попередньої оплати за товар від ТОВ «ПАЛЬМІРА ОІЛ», склало та зареєструвало в Єдиному реєстрі податкових накладних 3 (три) податкові накладні від 14.05.2020 №41, №42 та №43 на користь ТОВ «ПАЛЬМІРА ОІЛ» на суму попередньої оплати за товар.

Позивач звертає увагу, що контролюючим органом не спростовано того факту, що всі податкові накладні, виписані контрагентом позивача, зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також того факту, що вказаний контрагент позивача у спірний період був платником ПДВ.

Крім того, в Акті перевірки та в Рішенні про результати розгляду скарги відсутні докази того, що під час перевірки контролюючий орган встановив обставини, які б свідчили про умисел ТОВ «ПАЛЬМІРА ОІЛ» на укладення договору з контрагентом без наміру створити наслідки, які передбачені договором.

Позивач вказує, що, вищезазначеним податковим кредитом він скористався саме у травні 2020 року, (відповідно до Податкової декларації з ПДВ за травень 2020 року від 22.06.2020, в той час. як анулювання свідоцтва платника ПДВ у ТОВ «ГРОСАРІ ТРЕЙД» відбулось 10.09.2020 (відповідно до Витягу з реєстру платників ПДВ). а припинення юридичної особи ТОВ «ГРОСАРІ ТРЕЙД» відбулося лише 04.06.2021 (відповідно до даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Отже, станом на момент укладання Договору від 04.05.2020 № ГТ 19/44 та віднесення вищевказаних сум до податкового кредиту ТОВ «ПАЛЬМІРА ОІЛ» діяло правомірно тау відповідності до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки жодним чином не могло передбачити події, які будуть відбуватися у майбутньому.

Також, юридичний факт відповідності ТОВ «ГРОСАРІ ТРЕЙД» критеріям ризиковості платника податку стався 21.05.2020, тобто на момент укладання договору від 04.05.2020 №ГТ 19/44 та здійснення попередньої оплати за товар відповідно до Платіжних доручень від 14.05.2020 №2604, №2605 та №2606 контрагент не перебував у списку ризикових платників податків, що, в свою чергу, являється додатковим підтвердженням належної обачності та розумності ТОВ «ПАЛЬМІРА ОІЛ» при здійсненні господарської діяльності.

На думку позивача, враховуючи вище викладене ТОВ «ПАЛЬМІРА OIJI», не може нести відповідальність за дії чи бездіяльність свого контрагента - ТОВ «ГРОСАРІ ТРЕЙД». А наведені у апеляційній скарзі доводи не є достатнім доказом факту нереальності здійснення господарських операцій між сторонами, оскільки під час проведення господарських операцій платник податків може бути і необізнаним стосовно дійсного стану правосуб`єктності своїх контрагентів і реально отримати від них товари (роботи чи послуги).

14.03.2023 до Шостого апеляційного адміністративного суду надійшло клопотання позивача про відкладення розгляду даної справи.

В судове засідання, призначене на 15.03.2023 учасники справи не з`явились та колегія суддів прийняла рішення задовольнити клопотання позивача та відкласти розгляд справи про 22.03.2023.

В судове засідання, призначене на 22.03.2023 з`явились представники позивача та відповідача. Представник відповідача підтримав апеляційну скаргу, представник позивача заперечив проти задоволення такої. Учасники справи надали пояснення по суті справи. Також, представник позивача заявив клопотання про перенесення розгляду даної справи для надання додаткових доказів. За відсутності заперечень з боку представника відповідача, колегія суддів задовольнила клопотання представника позивача та перенесла розгляд справи на 12.04.2023.

04.04.2023 на виконання протокольної ухвали від позивача до Шостого апеляційного адміністративного суду надійшли додаткові пояснення та додаткові документи, затребувані колегією суддів в судовому засіданні 15.03.2023

12.04.2023 до Шостого апеляційного адміністративного суду надійшло клопотання позивача про відкладення розгляду даної справи у зв`язку з перебуванням представника ТОВ «ПАЛЬМІРА OIJI» у відрядженні.

В судове засідання, призначене на 12.04.2023 учасники справи не з`явились, були повідомлені належним чином, колегія суддів ухвалила задовольнити клопотання позивача про оголошення перерви у розгляді справи, а також у зв`язку з цим продовжила строк розгляду справ №620/15574/21.

В судове засідання в режимі відеоконференції, призначене на 26.04.2023 з`явились представники позивача та відповідача, надали пояснення по суті справи, правом подання додаткових пояснень не скористались, виступили в судових дебатах.

Керуючись частинами 1 та 2 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю "ПАЛЬМІРА ОІЛ" зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 06.04.2018.

Основним видом діяльності ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" є роздрібна торгівля пальним, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" зареєстроване, як платник податку на додану вартість (далі - ПДВ) з 01.05.2018, що підтверджується Витягом з реєстру платників ПДВ від 20.10.2021.

ГУ ДПС у Чернігівській області, на підставі наказу від 25.06.2021 №1065-п та направлень від 29.06.2021 №1933 та №1934, з 29.06.2021 по 05.07.2021 було проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" щодо правомірності формування податкової звітності з податку на додану вартість за травень 2020 року по взаємовідносинам з ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД".

За результатами перевірки складено Акт від 12.07.2021 №3906/07/42054205, відповідно до висновку якого були встановлені наступні порушення ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" податкового законодавства, а саме: п. 44.1 ст. 44, п. 185.1 ст. 185, пунктів 198.1, 198.3, 198.6 ст. 198, пунктів 200.1, 200.4 ст. 200, п. 201.1 ст. 201 Податкового Кодексу України в результаті чого занижено податок на додану вартість, що сплачується до державного бюджету всього на суму 692 907 грн. ПДВ в т.ч. у травні 2020 року - 692 907 грн. та завищено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (р.21) у травні 2020 року на 1 640 426 грн.

До таких висновків відповідач дійшов виходячи з наступного.

Під час проведення перевірки встановлено взаємовідносини ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" (Покупець) з ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" (Постачальник) за травень 2020 року на підставі договору поставки нафтопродуктів від 04.05.2020 №ГД19/44 та №ГТ19/50.

До перевірки надано додаткову угоду від 08.05.2020 №ГТ-6 до договору від 04.05.2020 №ГТ19/44, відповідно до якої Постачальник зобов`язується поставити на умовах EXW (резервуари нафтобаз ТОВ "НАФТАСІТІ" і інших нафтобаз, що належать ТОВ "НАФТАСІТІ" на правах власності або використовуються ним на підставі цивільно-правових договорів), а Покупець прийняти товар (бензин автомобільний А-92-Євро-5Е у кількості 347,22 т. на загальну суму 10 000 000 грн., в т.ч. ПДВ - 1666 666,67 грн.

Додатковою угодою від 14.05.2020 №ГТ-8 до договору від 04.05.2020 №ГТ19/44 передбачено, що Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець прийняти товар (паливо дизельне ДП-Л-Євро5-В0 у кількості 549019,608 л. на загальну суму 14 000 000 грн., в т.н. ПДВ - 2 333 333 грн.

Додатковою угодою від 29.05.2020 №ГТ-13 до договору від 04.05.2020 №ГТ19/50 передбачено, що Постачальник зобов`язується поставити на умовах EXW (резервуари нафтобаз ТОВ "НАФТАСІТІ" і інших нафтобаз, що належить ТОВ "НАФТАСІТІ" на правах власності або використовуються ним на підставі цивільно-правових договорів), а Покупець прийняти товар (бензин автомобільний А-92-Євро-5Е у кількості 152,259 т на загальну суму 4 650 000 грн., в т.ч. ПДВ - 775 000 грн.

Додатковою угодою від 29.05.2020 №ГТ-18 до договору від 04.05.2020 №ГТ19/50 передбачено, що Постачальник зобов`язується поставити на умовах EXW (резервуари нафтобаз ТОВ "НАФТАСІТІ" і інших нафтобаз, що належить ТОВ "НАФТАСІТІ" на правах власності або використовуються ним на підставі цивільно-правових договорів), а Покупець прийняти товар (бензин паливо дизельне ДП-Л-Євро5-В0 у кількості 152,225 т. на загальну суму 3 900 000 грн., в т.ч. ПДВ - 650 000 грн.

ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" по взаємовідносинах з ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" до податкового кредиту податкової декларації з ПДВ за травень 2020 року було включено суму ПДВ в розмірі - 2 333 333 гривень.

Разом з тим, в ході перевірки було встановлено, що ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" (код ЄДРПОУ 42439419) зареєстровано 05.09.2018 Управлінням державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради. Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань по ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" припинено державну реєстрацію від 10.09.2020.

Відповідно до Фінансової звітності малого підприємства за 2020 рік у ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" відсутні власні основні засоби. Запаси станом на 31.12.2020 становлять - 626 037,30 грн.

Щодо задекларованих транспортних засобів, земельних ділянок на праві власності - дані відсутні, оскільки ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" не подавало до ДПІ за місцем обліку відповідну звітність. Відомості про об`єкти оподаткування відсутні.

Згідно з даними ЄРПН ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" сформувало податковий кредит у травні 2020 року по товару: бензин А95-Євро5-Е5, паливо дизельне ДП-Л-Євро 5-ВО, шини Achilles, приймання, перебування та відправлення транспортних засобів в зоні митного контролю та інше.

ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" у травні 2020 року сформувало податковий кредит по товару паливо дизельне ДП-Л-Євро-5-BO у кількості 923 375 л. на загальну суму 22 225 823 грн., в т.ч. ПДВ - 3 704 304 грн. від ТОВ "БПП ОЙЛ".

Контролюючим органом при перевірці встановлено, що ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" є імпортером. Згідно з даними АІС "Податковий блок" протягом травня 2020 року імпортовано з Польщі та Китаю товари (трикотажні вироби; штучне волосся із синтетичних текстильних матеріалів; вироби оптичні; прикраси з пластику, біжутерія; ножі та різальні леза для машин або механічних пристроїв; медичні вироби; двигуни універсальні; інвентар та обладнання для занять фізкультурою тощо).

Проте, відповідно до даних ЄРПН в податкових зобов`язаннях ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" відсутні виписані податкові накладні щодо реалізації імпортованих та інших придбаних товарів.

В податковому кредиті ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" відсутні відомості про реєстрацію податкових накладних щодо наявності складських приміщень для зберігання імпортованого та придбаного товару, відсутні відомості щодо достатньої кількості найманих працівників у січні - травні 2020 року. Також в податковому кредиті ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" відсутні зареєстровані податкові накладні з номенклатурою супутніх послуг "Оренда складських приміщень", "Транспортні послуги, послуги зберігання".

Перевіркою встановлено, що згідно з умовами договорів поставки нафтопродуктів від 04.05.2020 №ГТ19/44, від 04.05.2020 №ГТ19/50 товар поставляється Покупцю на умовах EXW (резервуари нафтобаз ТОВ "НАФТАСІТІ" і інших нафтобаз, що належать ТОВ "НАФТАСІТІ"), Проте, в податковому кредиті ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" відсутні зареєстровані податкові накладні з номенклатурою послуг зберігання пального.

Згідно зі звітом "Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку" за формою 1ДФ чисельність працюючих за 2 кв. 2020 року - 1 особа.

На ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" було перераховано 32 550 000 грн. в т.ч. ПДВ - 5 425 000 грн. Проте, зареєстровано в ЄРПН податкових накладних на загальну суму 14 000 000 грн., в т.ч. ПДВ - 2 333 333,33 грн. Різниця становить 18 550 000 грн.

Згідно з листом ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" від 01.07.2021 №46 (вх. №13636/6 від 01.07.2021) поставки пального від ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" за договорами від 04.05.2020 №19/44 та від 04.05.2020 №19/50 не здійснювались.

Відповідно до п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 по ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" прийнято Рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (№25622 від 21.05.2020), в якому зазначено; "відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку".

Також від ГУ ДПС у Волинській області надійшла по підприємству ТОВ "Галич МЕТ" узагальнена податкова інформація від 29.07.2020 №133/03-20-05-03/42895314 за звітний період декларування ПДВ березень-травень 2020 року щодо фінансово-господарських операцій з ТОВ "БПП ОЙЛ" та ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" від 29.07.2020 №133/03-20-05-03/42895314. Даною податковою інформацією не підтверджується реальність здійснення господарських операцій між ТОВ "Галич МЕТ" та ТОВ "БПП ОЙЛ" та ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" за березень-травень 2020 року.

ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" з липня 2020 року не подавало декларацію з податку на додану вартість.

Відповідно до даних АІС "Податковий блок" встановлено, що підприємство ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" не реєструє Довідок про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального у 2020 році та відсутні дані про реєстрацію акцизних накладних. Таким чином, встановлено, відсутнє надходження паливно-мастильних матеріалів у фізичній вазі та відсутні залишки паливно-мастильних матеріалів у ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД".

Перевіркою встановлено, що ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" сформувало податковий кредит з ПДВ по дизельному паливу ДП-Л-Євро5-ВО: у травні 2020 року на суму ПДВ 3 524 880 грн. від ТОВ "БПП ОІЛ"; у квітні 2020 року на суму ПДВ 14 626 364 грн. від ТОВ "НЕФТИДА-ЛТД".

Згідно з даними ЄРПН ТОВ "БПП ОЙЛ" сформувало податковий кредит по товару "Паливо дизельне ДП-Л-Євро5-ВО" у квітні 2020 року від ТОВ "НЕФТИДА-ЛТД" у кількості 3 191 220 л. на суму ПДВ 13 007 222 грн.

Відповідно до п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 по ТОВ "НЕФТИДА-ЛТД" прийнято Рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (№21193 від 18.05.2020), в якому зазначено: "відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку".

Згідно з даними ЄРПН ТОВ "НЕФТИДА-ЛТД" сформувало податковий кредит з послуг по зберіганню ПММ лише у січні 2020 року. Таким чином, у підприємства ТОВ "НЕФТИДА-ЛТД" з лютого 2020 року відсутні залишки паливно-мастильних матеріалів.

Перевіркою встановлено, що ТОВ "НЕФТИДА-ЛТД" у квітні 2020 року зареєструвало податкові зобов`язання на суму ПДВ 63 485 964 грн., наступним контрагентам: ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" на суму ПДВ - 24 942 420,7 грн.; ТОВ "БПП ОЙЛ" на суму ПДВ - 21 543 542 грн.; ТОВ "В-ІНТЕР ГРУП" на суму ПДВ - 17 000 001,15 грн.

Проте, в декларації з податку на додану вартість за квітень 2020 року відобразило коригування податкових зобов`язань з ПДВ на суму (- 63 249 533 грн.) по неплатниках ПДВ. Розрахунки коригування з ПДВ в ЄРПН не були зареєстровані.

Враховуючи наведене, відповідач дійшов висновку, що мало місце формування схемного податкового кредиту, що є свідченням формального складення первинних бухгалтерських документів та проведення транзитних фінансових потоків, спрямованих на здійснення операцій з надання податкової вигоди по ланцюгу постачання. Укладені між ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" та ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" договори з придбання товару не опосередковувався реальним виконанням операції, яка становить його предмет. Встановлено неможливість реального здійснення платником податків операцій з урахуванням обсягу матеріальних ресурсів, у зв`язку з відсутністю трудових ресурсів, виробничих активів, складських приміщень, послуг на зберігання, анулювання свідоцтва платника ПДВ, невідповідність між первинними документами та даними податкових накладних. Податкові накладні та інші первинні документи, які мають реквізити постачальників ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" (код 42439419), складені всупереч вимог ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", не мають юридичної сили первинних документів та не можуть бути підставою для відображення в регістрах бухгалтерського обліку та у податковій звітності ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" з придбання товарів від ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" (код 42439419) у травні 2020 року.

Отже, контролюючим органом були винесені податкові повідомлення-рішення від 02.08.2021 №3981/25010700, №3982/25010700.

Скориставшись правом на адміністративне оскарження вищевказаних податкових повідомлень-рішень ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" подало до Державної податкової служби України скаргу від 17.08.2021 №57.

За наслідком розгляду вказаної скарги, ДПС України винесено Рішення від 05.10.2021 №22594/6/99-00-06-01-05-06, яким податкові повідомлення-рішення від 02.08.2021 №3982/25010700, №3981/25010700 були залишені без змін.

Вважаючи вказані податкові повідомлення-рішення протиправними, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що надані позивачем документи, складені за результатами здійснення вище наведених господарських операцій, містять усі необхідні реквізити, визначені статтею 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а тому є первинними документами бухгалтерського та податкового обліку у розумінні зазначеного Закону, які містять: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис та інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, і, як наслідок, вони є такими, які підлягають обов`язковому врахуванню як в бухгалтерському, так і в податковому обліку.

Вказані вище первинні документи бухгалтерського та податкового обліку підтверджують реальність та здійснення господарської операції між позивачем та його контрагентом у період, що перевірявся. Жодних зауважень до них під час перевірки відповідачем не висловлено.

Також контролюючим органом не спростовано того факту, що всі податкові накладні, видані контрагентами позивача, зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також того факту, що вказані контрагенти позивача у спірний період були платниками податку на додану вартість та сплачували його.

У матеріалах справи відсутні докази того, що під час перевірки контролюючий орган встановив обставини, які б свідчили про умисел позивача на укладення договорів з контрагентами без наміру створити наслідки, які передбачені договором.

Переглядаючи справу за наявними у ній доказами, перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.

На виконання ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

За визначенням, що міститься у ст. 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-XIV (далі - Закон № 996-XIV) первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

За приписами ч. 2 ст. 3 Закону № 996-XIV бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Частина 1 ст. 9 Закону № 996-XIV встановлює, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

За визначенням, що міститься у п. 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України, від 24.05.1995 № 88: первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення;

господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів. Первинні документи повинні бути складені в момент проведення кожної господарської операції або, якщо це неможливо, безпосередньо після її завершення.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа, дату і місце складання, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції, одиницю її виміру, посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Стаття 36 Податкового кодексу України (далі - ПК України) встановлює, що ведення податкового обліку покладено на кожного окремого платника податку.

Керуючись п. 44.1 ст. 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Пункт 185.1 ст. 185 ПК України встановлює, що об`єктом оподаткування є постачання товарів (послуг), місце постачання яких розташоване на митній території України.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

За приписами п. 188.1 ст. 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Згідно із ст. 47 ПК України відповідальність за неподання, порушення порядку заповнення документів податкової звітності, порушення строків їх подання контролюючим органам, недостовірність інформації, наведеної у зазначених документах, несуть: юридичні особи, постійні представництва нерезидентів, які відповідно до цього Кодексу визначені платниками податків, а також їх посадові особи.

Стаття 198 ПК України, встановлює, що право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з:

а) придбання або виготовлення товарів та послуг;

б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу;

ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;

дата отримання платником податку товарів/послуг.

Відповідно до пунктів 198.3., 198.6. ст.198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ст. 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними або оформлені з порушенням вимог чи не підтверджені митними деклараціями (іншими подібними документами згідно з п.201.11 ст.201 цього Кодексу).

Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 1095 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.

Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 1095 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, у тому числі для платників податку, які застосовують касовий метод.

Керуючись ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:

а) порядковий номер податкової накладної;

б) дата складання податкової накладної;

в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;

г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);

д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;

е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;

є) ціна постачання без урахування податку;

ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;

з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;

і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;

й) індивідуальний податковий номер.

На виконання пунктів 201.7., 201.8., 201.10. ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому ст.183 цього Кодексу.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Як вбачається з матеріалів справи, на початку квітня 2020 року на адресу ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" надійшла комерційна пропозиція від ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" (Лист-оферта щодо поставки нафтопродуктів № 05/5) стосовно поставки нафтопродуктів, у тому числі та не виключно, бензинів автомобільних та дизельного пального.

04.05.2020 за результатами розгляду вищевказаного Листа-оферти між ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" в особі директора Ляхмана О.В. та ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" в особі директора Власенка О.М. було укладено Договір поставки нафтопродуктів від 04.05.2020 № 19/44, на виконання п. 1.1. якого постачальник зобов`язується поставити покупцю в обумовлені строки товар, у встановленій цим Договором кількості, асортименті, а покупець зобов`язується прийняти товар та сплатити за нього визначену грошову суму.

Відповідно до п. 5.2. Договору датою здійснення оплати вважається дата перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника.

Згідно з п. 10.1. Договору останній вступає в силу з моменту його підписання сторонами та діє до 31.10.2020 включно, але в будь-якому випадку до виконання сторонами своїх обов`язків.

Відповідно до п. 1.2. Договору, найменування, перелік, кількість, якісні властивості, інші характеристики товару, а також ціна товару погоджується сторонами окремо та вказується у Додаткових угодах, що є невід`ємними частинами до даного Договору.

Відповідно до п. 4.1. Договору поставка товару здійснюється після оплати Покупцем 100 % вартості товару протягом строку дії Договору, але не пізніше ніж 31.10.2022.

Згідно з Додатковою угодою від 04.05.2020 № ГТ-6 до Договору поставки нафтопродуктів від 04.05.2020 № 19/44 ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" зобов`язується поставити на умовах EXW - (Резервуари нафтобаз Товариства з обмеженою відповідальністю "НАФТАСІТІ" (далі - ТОВ "НАФТАСІТІ") та інших нафтобаз, що належать ТОВ "НАФТАСІТІ" на правах власності або використовуються ними на підставі цивільно-правових договорів), а ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" прийняти наступні види товарів: Бензин автомобільний А-92-Євро5-Е5 Код УКТЗЕД 2710124194 (ДСТУ 7687:2015) у кількості 347,222 т. Загальна вартість бензину - 10 000 000 грн, з якої ПДВ складає - 1 666 666,67 грн.

Відповідно до Додаткової угоди від 04.05.2020 № ГТ-8 до Договору поставки нафтопродуктів від 04.05.2020 № 19/44 ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" зобов`язується поставити на умовах EXW - (Резервуари нафтобаз Товариства з обмеженою відповідальністю "НАФТАСІТІ" (далі - ТОВ "НАФТАСІТІ") та інших нафтобаз, що належать ТОВ "НАФТАСІТІ" на правах власності або використовуються ними на підставі цивільно-правових договорів), а ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" прийняти наступні види товарів: Паливо дизельне ДП-Л-Євро5-В0 Код УКТЗЕД 2710194300 (ДСТУ 7688:2015) у кількості 549 019,608 л. Загальна вартість дизельного палива - 14 000 000 грн, з якої ПДВ складає - 2 333 333,33 грн.

05.05.2020 на виконання пунктів 4.1., 5.1., 5.2. Договору поставки нафтопродуктів від 04.05.2020 № 19/44, ТОВ "ПАЛЬМІРА ОІЛ" здійснило оплату вищезазначеного товару (Бензин автомобільний А-95-Євро5-Е5 та Паливо дизельне ДП-Л-Євро5-В0) на розрахунковий рахунок ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" в сумі 24 000 000 грн, що підтверджується платіжними дорученнями від 14.05.2020 №№ 2604, 2605, 2606.

На виконання п. 201.7 ст. 201 ПК України, ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" склало в Єдиному реєстрі податкових накладних на користь позивача три податкові накладні від 14.05.2020 №№ 41, 42, 43 від 14.05.2020 на паливо дизельне ДП-Л-Євро5-В0 на суму 4 125 000 грн (ПДВ - 825 000 грн), паливо дизельне ДП-Л-Євро5-В0 на суму 3 625 000 грн (ПДВ - 725 000 грн), паливо дизельне ДП-Л-Євро5-В0 на суму 3 916 666,67 грн (ПДВ - 783 333,334 грн).

Як вірно зауважив суд першої інстанції, право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду. Умовами реалізації права платника на податковий кредит є фактичне придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в оподатковуваних операціях у межах власної господарської діяльності платника податку та наявність первинних документів (зокрема, податкових накладних), оформлених у відповідності з вимогами чинного законодавства та зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних, на підтвердження факту понесення витрат на їх придбання.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-XIV (далі - Закон № 996-XIV).

За приписами частин 1 та 2 ст. 3 Закон № 996-XIV метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан та результати діяльності підприємства.

Бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Відповідно до частин 1, 3, 5, 8 ст. 9 Закону №996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов`язаних рахунках бухгалтерського обліку. Операції в іноземній валюті відображаються також у валюті розрахунків та платежів по кожній іноземній валюті окремо.

Дані аналітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним рахункам синтетичного обліку на кінець останнього дня кожного місяця.

Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Як встановлено судом першої інстанції та перевірено судом апеляційної інстанції, надані ТОВ «ПАЛЬМІРА ОІЛ» документи, складені за результатами здійснення вище наведених господарських операцій, містять усі необхідні реквізити, визначені статтею 9 Закону №996-XIV, а тому є первинними документами бухгалтерського та податкового обліку у розумінні зазначеного Закону, які містять: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис та інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, і, як наслідок, вони є такими, які підлягають обов`язковому врахуванню як в бухгалтерському, так і в податковому обліку.

Вказані вище первинні документи бухгалтерського та податкового обліку підтверджують реальність та здійснення господарської операції між позивачем та його контрагентом у період, що перевірявся. Жодних зауважень до них під час перевірки відповідачем не висловлено.

Також, як вірно зауважив суд першої інстанції, відповідачем не спростовано того факту, що всі податкові накладні, видані ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД", зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також того факту, що вказаний період ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" був платниками податку на додану вартість та сплачував його.

Зважаючи на вказані норми та встановлені обставини справи, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції, що зважаючи на те, що первинні бухгалтерські документи на поставку товару, виписані особою, яка на час їх видання не втратила статус платника податку на додану вартість, позивач правомірно включив до складу податкового кредиту сум ПДВ. Також позивач обґрунтовано, керуючись правилом першої події включив до складу податкового кредиту суми ПДВ за наслідками господарської операції з ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД".

Щодо тези відповідача, що чисельність працюючих у ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД", станом на 2 кв. 2020 року становила 1 особу, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно ст. 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер. Нормативними актами України не передбачена відповідальність юридичної особи за зобов`язаннями іншої юридичної особи, в тому числі за податковими зобов`язаннями.

Відсутність у контрагента позивача матеріальних та трудових ресурсів не виключає можливості реального виконання ним господарської операції та не свідчить про одержання необґрунтованої податкової вигоди покупцем, оскільки залучення працівників є можливим за договорами цивільно-правового характеру, аутсорсингу та аутстафінгу (оренда персоналу).

Вказана позиція висловлена Верховним судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі №1570/4299/12.

Враховуючи положення ч. 2 ст. 61 Конституції України щодо індивідуального характеру юридичної відповідальності особи, діюче законодавство України, так само як ПК України не передбачає відповідальності у виді донарахування податкових зобов`язань, застосування штрафних санкцій або не підтвердження права на податковий кредит на господарюючого суб`єкта за можливі неправомірні дії свого контрагента; окрім того, не передбачає обов`язку або права одного платника податку контролювати показники податкової звітності з податку на додану вартість іншого платника податку, або на господарюючих суб`єктів не покладається обов`язок та не надається право контролювати дотримання законодавства платником податків, який виступає контрагентом у господарській операції. Ведення податкового обліку покладено на кожного окремого платника податку. Такий платник несе самостійну відповідальність за порушення правил ведення податкового обліку. Зазначена відповідальність стосується кожного окремого платника податку і не може автоматично поширюватися на третіх осіб, у тому числі на його контрагентів. Чинне законодавство не містить норм щодо солідарної відповідальності платників податків.

Відповідачем не подано жодних належних доказів на підтвердження недобросовісності позивача як платника податків або можливої фіктивності його контрагента, та невідповідності інформації, що міститься у податковій звітності позивача з інформацією, що міститься у податковій звітності, не наведено будь-яких доводів щодо здійснення позивачем операцій за відсутності розумних економічних причин (ділової мети) та наміру одержати економічний ефект або інших відомостей, які можуть бути визначені як підстави та докази укладення угод з метою, що порушує публічний порядок.

Юридична відповідальність має індивідуальний характер, тому позивач не може нести відповідальність за можливі протиправні дії інших юридичних осіб. Крім того, порушення контрагентами позивача вимог законодавства про порядок здійснення господарської діяльності не може бути підставою для висновку щодо фіктивність відповідних господарських операцій, належним чином підтверджених.

Здійснення господарської діяльності контрагентом, не може мати наслідків для позивача, оскільки законодавством не передбачений обов`язок суб`єкта підприємницької діяльності бути обізнаним із особливостями господарювання контрагента.

Порушення контрагентом позивача правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення платником податків вимог закону щодо формування даних податкової звітності, тому платник податків не повинен зазнавати негативних наслідків за можливу неправомірну діяльність його контрагентів за умови, якщо судом не встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагентів та злагодженість дій між ними.

Зазначена правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 09.10.2018 у справі №815/3459/17, від 10.11.2020 у справі №822/6302/15, від 09.03.2021 у спріві № 826/7270/18, від 19.03.2021 у справі № 460/143/19.

Позивач не заперечує про обізнаність щодо анулювання свідоцтва платника ПДВ у ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" 10.09.2020 та припинення юридичної особи ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" 04.06.2021, втім податковим кредитом ТОВ «ПАЛЬМІРА ОІЛ» скористалось у травні 2020 року та станом на момент укладання Договору від 04.05.2020 № ГТ19/44 та віднесення сплачених сум до податкового кредиту діяло правомірно. А виявлення податковим органом факту відповідності ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" критеріям ризиковості платника податку відбулось 21.05.2020, тобто, також, на момент укладання договору та здійснення попередньої оплати за товар контрагент позивача не перебував у списку ризикових платників податків. Так, як і не міг передбачити позивач про подальше невиконання ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" умов вказаного Договору.

Відтак, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що враховуючи встановлені обставини справи, а також умови укладеного договору та додаткових угод до нього, позивач надав належно оформлені первинні документи, які в сукупності з іншими доказами свідчать про намір з його боку реального здійснення господарської операції з придбання у ТОВ "ГРОСАРІ ТРЕЙД" товарів та не міг передбачити невиконання з боку контрагента своїх обов`язків.

З огляду на вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення у відповідності до норм матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тобто прийняте рішення відповідає матеріалам справи та вимогам закону, та не підлягає скасуванню.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

Згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Колегією суддів встановлено, що судом першої інстанції було у повній мірі встановлено обставини справи, яким надано належну правову оцінку із дотриманням діючих норм матеріального та процесуального права.

У свою чергу, вказані в апеляційній скарзі доводи відповідача не свідчать про наявність передбачених ст. 317 КАС України підстав для скасування рішення суду першої інстанції, зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують та не дають підстав вважати, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись ст.ст. 242-245, 308, 310, 315, 316, 321-322, 325, 328-329 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області залишити без задоволення.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2022 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Постанова буде складена в повному обсязі 27 квітня 2023 року.

Головуючий суддя В.Ю. Ключкович

Судді О.О. Беспалов

І.О. Грибан

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.04.2023
Оприлюднено01.05.2023
Номер документу110527275
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —620/15574/21

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 26.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 26.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні