Рішення
від 01.05.2023 по справі 904/39/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.05.2023м. ДніпроСправа № 904/39/23

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Колісника І.І.

розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу

за позовом Державної служби України з безпеки на транспорті, м. Київ

до Відкритого акціонерного товариства "Покровський Агротехсервіс", м. Дніпро

про стягнення 681,83 грн.

Суддя Колісник І.І.

СУТЬ СПОРУ:

Державна служба України з безпеки на транспорті звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з Відкритого акціонерного товариства "Покровський Агротехсервіс" 681,83 грн, що є платою за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2481,00 грн позивач просить покласти на відповідача.

Позовна заява обгрунтована порушенням відповідачем під час здійснення перевезення вантажу за товарно-транспортною накладною № б/н від 23.04.2020 транспортним засобом марки MAN (рєстраційний номерний знак НОМЕР_1 ) з напівпричепом марки ВЕСТТ (реєстраційний номерний знак НОМЕР_2 ) установлених державними стандартами та нормативно-правовими актами нормативних вагових та габаритних параметрів.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 05.01.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами; відповідачу для подання відзиву на позов встановлено 15-тиденний строк з дня вручення цієї ухвали.

Повідомлення сторін про судове провадження у справі здійснено відповідно до вимог статті 120 Господарського процесуального кодексу України.

Згідно з частинами другою, третьою статті 120 Господарського процесуального суду України суд повідомляє учасників справи про дату, час і місце судового засідання чи вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язковою; виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.

Пунктом 10 частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" встановлено, що в Єдиному держаному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) містяться відомості про юридичну особу, зокрема, щодо її місцезнаходження.

Ухвала суду від 05.01.2023 була надіслана відповідачу на його адресу, вказану в ЄДР, а саме: 53600, Дніпропетровська обл., Покровський р-н, смт Покровське, пров. Кирпичний, буд. 5.

Відповідно до положень частини шостої статті 242 Господарського процесуального суду України днем вручення судового рішення є, зокрема, день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

25.04.2023 на адресу суду повернувся направлений відповідачу конверт із копією ухвали суду від 05.01.2023, до якого відділенням поштового зв`язку додано довідку про причину невручення поштового відправлення: "адресат відсутній за вказаною адресою". У розумінні частини шостої статті 120 Господарського процесуального кодексу України цей факт свідчить про належне вручення відповідачу ухвали про відкриття провадження у справі.

Згідно з частиною дев`ятою статті 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

За викладених обставин суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, господарський суд

ВСТАНОВИВ

24.04.2020 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки в Івано-Франківській області (далі позивач), а саме старшим державним інспектором Петрунів М.Р., старшим державним інспектором Романюком О.В., старшим державним інспектором Савчиним Р.Б. на підставі направлення на рейдову перевірку № 011086 від 23.04.2020 на а/д Н-09 "Мукачеве Львів", 338 км, була проведена рейдова перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (а.с.38).

Під час перевірки зупинено транспортний засіб марки МАN ТGS 21.440, реєстраційний номерний знак НОМЕР_3 з напівпричепом марки BECTT 975310, реєстраційний номер НОМЕР_4 під керуванням водія ОСОБА_1 .

Перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом проводилася в присутності водія ОСОБА_1 .

Згідно з товарно-транспортною накладною № б/н від 23.04.2020, наданою під час проведення перевірки, автомобільним перевізником є Відкрите акціонерне товариство "Покровський Агротехсервіс" (далі відповідач).

Працівниками Управління Укртрансбезпеки в Івано-Франківській області проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки МАN ТGS 21.440, реєстраційний номерний знак НОМЕР_3 з напівпричепом марки BECTT 975310, реєстраційний номер НОМЕР_4 , в результаті якого було виявлено перевищення нормативних вагових параметрів, а саме: фактичне навантаження на одиничну вісь склало 11,6 т при допустимих 11,0 т, що підтверджується копією талона про зважування № 00183 від 24.04.2020 (а.с. 23). Також було зафіксовано перевищення габаритних параметрів, а саме ширина склала 3 м, при нормативно допустимій 2,6 м.

За результатами перевірки було складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 0009168 від 24.04.2020, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0011261 від 24.04.2020, акт № 0003213 від 24.04.2020 про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних параметрів, акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 186903 від 24.04.2020, яким зафіксовано порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" перевезення вантажу згідно з ТТН № б/н від 23.04.2020 без оформлення дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України при перевищенні вагових обмежень, чим порушено норми, передбачені пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306.

За допущене порушення Відкритому акціонерному товариству "Покровський Агротехсервіс" нарахована плата за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі 23,40 Євро, що еквівалентно 681,83 грн (курс НБУ станом на 24.04.2020 за 1 євро = 29,1383). Зазначена сума визначена на підставі розрахунку плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 11 від 24.04.2020 (а.с.27).

Позивач зазначає, що дії працівників Управління Укртрансбезпеки в Івано-Франківській області щодо проведення габаритно-вагового контролю та складання розрахункової плати за проїзд відповідачем не оскаржувались.

Управлінням Укртрансбезпеки в Івано-Франківській області на адресу відповідача було направлено лист-повідомлення № 36455/27/24-20 від 04.05.2020 щодо необхідності внесення плати в розмірі 23,40 Євро за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового транспортного засобу марки МАN, реєстраційний номерний знак НОМЕР_3 (а.с. 35 - 37).

Звернення позивача залишено відповідачем без реагування.

Предметом доказування у цій справі є обставини, пов`язані із здійсненням позивачем габаритно-вагового контролю; підтвердженням/спростуванням факту порушення відповідачем встановлених вагових та габаритних обмежень; правомірністю нарахування плати за перевищення вагових та/або габаритних нормативів, визначення розміру такої плати.

Єдині вимоги до проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів з вантажем або без нього автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами встановлені Правилами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 №30 (далі Правила № 30), якими визначено умови і режим проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів, порядок погодження маршрутів, вимоги до водіїв, обладнання, організації проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів і розміщення вантажів, а також порядок отримання дозволу.

Згідно з пунктом 4 названих Правил рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Спір у цій справі стосується правильності здійснення габаритно-вагового контролю транспортного засобу відповідача.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 затверджено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі Порядок № 879), яким визначається механізм здійснення габаритно-вагового контролю вищезгаданих транспортних засобів та самохідних машин і механізмів. Виходячи зі змісту пунктів 3, 4 названого Порядку габаритно-ваговий контроль включає перевірку Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції відповідності габаритно-вагових параметрів транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Пунктом 6 частини третьої статті 29 Бюджетного кодексу України передбачено, що плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні є джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України. Кошти, отримані до вказаного фонду Державного бюджету України спрямовуються відповідно на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування.

Несплата коштів ставить під загрозу своєчасне та повне фінансування Державної економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування, метою якої є забезпечення ефективного функціонування та розвитку мережі автомобільних доріг загального користування, будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг.

Частиною другою статті 29 Закону України "Про дорожній рух" передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини четвертої статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Згідно з пунктами 2, 3 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 (далі Порядок № 1567), в редакції на час спірних правовідносин, усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України, підлягають державному контролю. Органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека та її територіальні органи.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 1567 рейдові перевірки можуть проводитися із залученням посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки, та власників (балансоутримувачів) пунктів габаритно-вагового контролю (за погодженням з їх керівниками).

Згідно з пунктами 26, 27, 28, 31-1 Порядку № 879 кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.

Плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування з транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників, у тому числі тих, що визначені у статті 5 Закону України "Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України", справляється у разі виявлення факту перевищення їх фактичних параметрів над параметрами, які враховувалися під час встановлення розміру єдиного збору в пунктах пропуску через державний кордон, де відсутні вагові комплекси, та з транспортних засобів, які виїжджають за межі України і на які в установленому порядку не отримано дозвіл на рух або не внесено плату за проїзд.

Плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку. Плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Управлінням Укртрансбезпеки в Івано-Франківській області відповідачу нарахована плата за проїзд великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування за формулою, встановленою пунктом 30 Порядку № 879:

П= (Рзм + Рнв + Рг) х В х К, де

Рзм 0 євро/км (перевищення загальної маси).

Рнв - 0,10 євро/км (перевищення осьових навантажень від 5% до 10% включно - 0,10 євро/км.

Рг - 0,03 євро/км (перевищення габаритних параметрів).

В - пройдена відстань 60 км.

К - від 10% - до 40% у потрійному розмірі (коефіцієнт 3).

П = (0 + 0,10 + 0,03) * 60 (відстань) * 3 (коефіцієнт) = 23,40 євро.

На підставі актів перевірки та відповідно до наведених норм законодавства позивачем 24.04.2020 здійснено розрахунок № 11 належної до сплати відповідачем плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування в розмірі 23,40 євро (861,83 грн).

Відповідач не скористався правом на оскарження актів проведення перевірки та про перевищення транспортним засобом нормативних вагових і габаритних параметрів.

Відповідно до пунктів 25, 26, 27 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання.

Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.

У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.

За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Пунктом 29 Порядку передбачено, що копія постанови видається не пізніше ніж протягом трьох днів після її винесення уповноваженій особі суб`єкта господарювання під розписку чи надсилається рекомендованим листом із повідомленням.

У разі оскарження постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів стягнення сплачується не пізніше ніж протягом п`ятнадцяти днів після отримання повідомлення про залишення скарги без задоволення.

Отже, Відкрите акціонерне товариство "Покровський Агротехсервіс" у разі незгоди із складеним управлінням Укртрансбезпеки актом мало можливість оскаржити його до суду.

Наданими позивачем доказами підтверджується, що Управлінням Укртрансбезпеки у Івано-Франківській області надсилався на адресу відповідача лист-повідомлення № 36455/27/24-20 від 04.05.2020 щодо необхідності внесення плати в розмірі 23,40 Євро за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового транспортного засобу марки МАN, реєстраційний номерний знак НОМЕР_3 (а.с. 35 - 37).

Однак, відповідач (перевізник) свого зобов`язання із внесення плати не виконав.

Тож, враховуючи, що при проведенні габаритно-вагового контролю, складенні відповідної довідки, акта перевірки та актів про перевищення транспортним засобом нормативних вагових і габаритних параметрів, а також при здійсненні розрахунку плати за проїзд, посадові особи Управління Укртрансбезпеки в Івано-Франківській області діяли на підставі та у спосіб, встановлений чинним законодавством, заявлені позовні вимоги про стягнення 681,83 грн є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2481,00 грн покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 20, 73 - 79, 86, 91, 129, 165, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Державної служби України з безпеки на транспорті до Відкритого акціонерного товариства "Покровський Агротехсервіс" про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні в сумі 681,83 грн задовольнити повністю.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Покровський Агротехсервіс" (53600, Дніпропетровська обл., Покровський р-н, смт Покровське, пров. Кирпичний, буд. 5; ідентифікаційний код 03569522) на користь Державного бюджету України (отримувач: ГУК в Ів.-Фр. об./ТГ Галич/22160100, ідентифікаційний код отримувача 37951998, р/р UA968999980313131216000009666, Казначейство України, код класифікації доходів бюджету 22160100, призначення платежу: плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні) плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні в сумі 681,83 грн.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Покровський Агротехсервіс" (53600, Дніпропетровська обл., Покровський р-н, смт Покровське, пров. Кирпичний, буд. 5; ідентифікаційний код 03569522) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (03150, м. Київ, вул. Антоновича, 51; ідентифікаційний код 39816845) судовий збір у сумі 2481,00 грн.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду в порядку та строки, передбачені статтями 256, 257 ГПК України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 01.05.2023.

Суддя І.І. Колісник

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення01.05.2023
Оприлюднено03.05.2023
Номер документу110534768
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —904/39/23

Судовий наказ від 29.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Судовий наказ від 29.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Рішення від 01.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 05.01.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні