Рішення
від 19.04.2023 по справі 916/3424/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" квітня 2023 р. м. Одеса Справа № 916/3424/22

Господарський суд Одеської області у складі судді Мостепаненко Ю.І.

при секретарі судового засідання Петровій О.О.,

за участю представників сторін:

від позивача не з`явився,

від відповідача не з`явився,

розглянувши у підготовчому засіданні справу № 916/3424/22

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Кантарелл Україна (65014, м.Одеса, Сабанський провулок,3, приміщення 4н, код ЄДРПОУ 42815951)

до відповідача STARTNAFTA OU (Тумпуісті 21, район Кескліна, місто Талінн, пригород Харью, 10137, країна Естонія, реєстраційний код 14159477)

про стягнення 529638,62 євро

ВСТАНОВИВ:

14.12.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю Кантарелл Україна звернулось до Господарського суду Одеської області з позовної заявою до STARTNAFTA OU (Естонія, Таллін), в якій просить суд стягнути з відповідача 529638,62 євро, а також суму судових витрат.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем умов укладених між сторонами контрактів № 0810/2021 від 08.10.2021, № 1310/2021 від 13.10.2021, № 2510/2021 від 25.10.2021, № 2610/2021 від 26.10.2021, № 2810/2021 від 28.10.2021 в частині повної та своєчасної оплати вартості поставленого позивачем товару.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 19.12.2022р. позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Кантарелл Україна залишено без руху та встановлено заявнику десятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви.

22.12.2022 року від Товариства з обмеженою відповідальністю Кантарелл Україна до суду надійшло клопотання про усунення недоліків позовної заяви (вх.№29310/22).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 22.12.2022 року позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Кантарелл Україна прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/3424/22 за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого засідання на 19.04.2022 р. Наразі вказаною ухвалою суду позивача зобов`язано надати до суду в трьох екземплярах нотаріально засвідчені переклади на естонську мову: копії позовної заяви з доданими до неї документами, ухвали суду про відкриття провадження у справі та відповідного судового доручення із додатками, у строк до 30.12.2022 року. При цьому згідно з ухвалою суду провадження у справі № 916/3424/22 зупинено до отримання відповіді від компетентного органу іноземної держави.

16.01.2023 року від Товариства з обмеженою відповідальністю Кантарелл Україна до суду надійшло клопотання (вх. № 1470/23), до якого додано копії позовної заяви, ухвали суду і судового доручення з нотаріально засвідченим перекладом на естонську мову.

Супровідним листом господарського суду Одеської області від 17.01.2023 року за вих. № 916/3424/22/250/2023 відповідне судове доручення про вручення документів від 22.12.2022 р. у справі № 916/2434/22 було направлено до Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) для його подальшого скерування на адресу уповноваженого органу Республіки Естонія з метою повідомлення STARTNAFTA OU про розгляд справи судом.

Згідно повідомлення Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) від 01.02.2023 р. № 3604/11.2-10 (вх. № 3977/23 від 08.02.2023 р.) вищевказане судове доручення скеровано Міністерству юстиції України для подальшого направлення до компетентного органу Естонської Республіки.

18.04.2023 року від відповідача - STARTNAFTA OU (ТОВ „СТАРТНАФТА) до господарського суду надійшла заява про визнання позову (вх.№12518/23), згідно якої відповідач визнає позов ТОВ Кантарелл Україна про стягнення 529638,62 євро заборгованості за контрактами № 0810/2021 від 08.10.2021, № 1310/2021 від 13.10.2021, № 2510/2021 від 25.10.2021, № 2610/2021 від 26.10.2021, № 2810/2021 від 28.10.2021. Вказану заяву підписано директором STARTNAFTA OU, на підтвердження чого до заяви додано виписку з комерційного реєстру з перекладом, копію статуту Товариства з перекладом.

Також 18.04.2023 р. від позивача до суду надійшло клопотання про повернення позивачу з Державного бюджету України 50% суми сплаченого судового збору за подачу позову у даній справі у зв`язку з визнанням відповідачем позову відповідно до ст. 130 ГПК України.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 19.04.20223 року провадження у справі № 916/2434/22 поновлено.

19.04.2022 року представником позивача подано до суду клопотання про розгляд справи без участі сторін (вх. 12794/23), в якому останній вказує про неможливість бути присутнім в судовому засіданні 19.04.2023 р. через розгляд іншої справи в Південно-західному апеляційному господарському суді, тому просить розглянути позов без виклику та участі сторін і задовольнити позов в повному обсязі.

Представники сторін у підготовче засідання, призначене на 19.04.2023 року, не з`явились.

Відповідно до ч. 2 ст. 46 ГПК України позивач вправі відмовитися від позову (всіх або частини позовних вимог), відповідач має право визнати позов (всі або частину позовних вимог) - на будь-якій стадії судового процесу.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 191 ГПК України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. У разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд.

Згідно ч. 3 ст. 185 ГПК України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.

З огляду на визнання відповідачем позову, суд дійшов висновку про можливість ухвалення рішення за результатами підготовчого провадження.

В судовому засіданні від 19.04.2023 року було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.

08.10.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Кантарелл Україна (продавець) та компанією STARTNAFTA OU (покупець) укладений контракт № 0810/2021, відповідно до умов п. 1, 2, 5 якого позивач як продавець продає, а відповідач як покупець купує наступний товар: боби сої, врожаю 2021 року, не для посіву, нормальної товарної якості, країна походження Україна, насипом.

В п. 3 контракту визначено кількість 285 метричних тон +/- 10% на вибір продавця, по контрактній ціні. Остаточна кількість визначається у відповідності з вантажною митною декларацією продавця і коносаментами.

В п. 4 контракту вказано специфікацію, зокрема: товар має бути нормальної товарної якості, зерно не може містити живих шкідливих комах та мікроорганізмів, не може бути обробленим хімічними речовинами, що шкідливі для людей і тварин, має бути звільненим від отруйного насіння і зерен, наповнених хворобами культурних рослин, а також звільненим від ферментації, без грудочок і гнилі, має відповідати специфікації ДСТУ 4964:2008 з наступними виключеннями: смітна домішка - макс. 2,0%, вологість макс. 14,0%, зернова домішка макс. 10%. Товар не має бути зіпсований, повинен відповідати характеристикам товарної якості, без стороннього запаху і бути звільненим від шкідливих і токсичних речовин, не може бути зараженим живими шкідниками.

За умовами п. 6 контракту ціна 525 євро за 1 метричну тону на умовах FAS. Вартість контракту 149625,00 дол. США (USD) +/-10%, валюта контракту і валюта платежу євро.

Поставка товару здійснюється на умовах FAS, м. Одеса (п. 7).

Згідно п. 8 контракту датою переходу права власності на товар від продавця до покупця є дата відмітки митного органу у вантажній митній декларації на товар про те, що задекларований товар в цій митній декларації вивезено за межі митної території України. Покупець несе всі ризики втрати або пошкодження товару з моменту його поставки на термінал. Датою поставки вважається дата розвантаження вагонів в портовому терміналі.

Строк поставки з 08 жовтня 2021 року по 08 листопада 2021 року. Поставка пізніше вказаного строку можлива за письмовим узгодженням з покупцем (п. 9.1).

Наразі 08.10.2021 року ТОВ "Кантарелл Україна (продавець) та компанія STARTNAFTA OU (покупець) уклали додаткову угоду № 1 до контракту № 0810/2021 від 08.10.2021 р., згідно якої сторонами були внесені зміни в розділ 10 щодо строків і умов оплати.

За умовами п. 10 контракту покупець (або інша особа за його дорученням) здійснює прямий платіж кількома частинами (траншами) на користь продавця в розмірі контрактної вартості товару, визначеної згідно з п. 6 цього договору (п. 10.1).

Згідно п. 10.1.1 контракту (в редакції додаткової угоди № 1) платіж має бути здійснений в гривні або доларах США, або євро. Оплата здійснюється на підставі інвойсу, можлива передоплата. При оплаті в доларах США або євро встановлюється курс перерахунку, що дорівнює курсу НБУ на день зарахування грошових коштів на розподільчий рахунок продавця (п. 10.1.2 в редакції додаткової угоди № 1).

Перший платіж (транш) у визначеному сторонами розмірі перераховується покупцем на користь продавця на вказаний в цьому договорі банківський рахунок (п. 10.2). Наступні платежі (транші) в розмірі, сума яких визначається згідно з п. 6 цього договору (від якої віднімається частина контрактної вартості, вже сплачена першим платежем), перераховуються покупцем на користь продавця на вказаний в цьому договорі банківський рахунок після отримання точних даних про вагу і кількість конкретної партії товару, яка фактично прийнята в місці поставки (п. 10.3).

Умови здачі-приймання товару наведені в п. 11 контракту. Так, здача-приймання товару за кількістю здійснюється в місці поставки (п. 11.1). Товар вважається поставленим з моменту його доставки в місце поставки (п. 11.2). Підтвердженням поставки і документом, що встановлює факт здачі-приймання партії товару за кількістю, являється накладна на відповідну партію товару (п. 11.2.1).

Також 11.10.2021 року ТОВ "Кантарелл Україна (продавець) та компанія STARTNAFTA OU (покупець) уклали додаткову угоду № 2 до контракту № 0810/2021 від 08.10.2021 р., згідно якої сторонами були внесені зміни в розділ 13 „Арбітраж, за якими всі спірні питання, що виникатимуть з або у зв`язку з даним контрактом, сторони повинні вирішувати шляхом переговорів. У випадку, якщо сторони не дійшли згоди шляхом переговорів, всі спори і розбіжності розглядаються господарським судом Одеської області згідно діючого законодавства України.

Як вбачається з наявних в матеріалах справи доказів, на виконання контракту № 0810/2021 позивач як продавець продав відповідачу обумовлений товар боби сої у кількості 285,50 метричних тон. Вказаний товар був вивезений за межі митної території України, що підтверджується митною декларацією від 13.10.2021 року № UA500040/2021/204158. На оплату товару продавцем виставлено покупцю відповідний рахунок-фактуру (інвойс) від 13.10.2021 року на суму 149887,50 євро.

Крім того, 13.10.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Кантарелл Україна (продавець) та компанією STARTNAFTA OU (покупець) укладений контракт № 1310/2021, відповідно до умов п. 1, 2, 5 якого позивач як продавець продає, а відповідач як покупець купує наступний товар: боби сої, врожаю 2021 року, не для посіву, нормальної товарної якості, країна походження Україна, насипом.

В п. 3 контракту визначено кількість 285 метричних тон +/- 10% на вибір продавця, по контрактній ціні. Остаточна кількість визначається у відповідності з вантажною митною декларацією продавця і коносаментами.

В п. 4 контракту вказано специфікацію, зокрема: товар має бути нормальної товарної якості, зерно не може містити живих шкідливих комах та мікроорганізмів, не може бути обробленим хімічними речовинами, що шкідливі для людей і тварин, має бути звільненим від отруйного насіння і зерен, наповнених хворобами культурних рослин, а також звільненим від ферментації, без грудочок і гнилі, має відповідати специфікації ДСТУ 4964:2008 з наступними виключеннями: смітна домішка - макс. 2,0%, вологість макс. 14,0%, зернова домішка макс. 10%. Товар не має бути зіпсований, повинен відповідати характеристикам товарної якості, без стороннього запаху і бути звільненим від шкідливих і токсичних речовин, не може бути зараженим живими шкідниками.

За умовами п. 6 контракту ціна 525 євро за 1 метричну тону на умовах FAS. Вартість контракту 149625,00 дол. США (USD) +/-10%, валюта контракту і валюта платежу євро.

Поставка товару здійснюється на умовах FAS, м. Одеса (п. 7).

Згідно п. 8 контракту датою переходу права власності на товар від продавця до покупця є дата відмітки митного органу у вантажній митній декларації на товар про те, що задекларований товар в цій митній декларації вивезено за межі митної території України. Покупець несе всі ризики втрати або пошкодження товару з моменту його поставки на термінал. Датою поставки вважається дата розвантаження вагонів в портовому терміналі.

Строк поставки з 13 жовтня 2021 року по 13 листопада 2021 року. Поставка пізніше вказаного строку можлива за письмовим узгодженням з покупцем (п. 9.1).

Наразі 13.10.2021 року ТОВ "Кантарелл Україна (продавець) та компанія STARTNAFTA OU (покупець) уклали додаткову угоду № 1 до контракту № 1310/2021 від 13.10.2021 р., згідно якої сторонами були внесені зміни в розділ 10 щодо строків і умов оплати.

За умовами п. 10 контракту покупець (або інша особа за його дорученням) здійснює прямий платіж кількома частинами (траншами) на користь продавця в розмірі контрактної вартості товару, визначеної згідно з п. 6 цього договору (п. 10.1).

Згідно п. 10.1.1 контракту (в редакції додаткової угоди № 1) платіж має бути здійснений в гривні або доларах США, або євро. Оплата здійснюється на підставі інвойсу, можлива передоплата. При оплаті в доларах США або євро встановлюється курс перерахунку, що дорівнює курсу НБУ на день зарахування грошових коштів на розподільчий рахунок продавця (п. 10.1.2 в редакції додаткової угоди № 1).

Перший платіж (транш) у визначеному сторонами розмірі перераховується покупцем на користь продавця на вказаний в цьому договорі банківський рахунок (п. 10.2). Наступні платежі (транші) в розмірі, сума яких визначається згідно з п. 6 цього договору (від якої віднімається частина контрактної вартості, вже сплачена перши платежем), перераховуються покупцем на користь продавця на вказаний в цьому договорі банківський рахунок після отримання точних даних про вагу і кількість конкретної партії товару, яка фактично прийнята в місці поставки (п. 10.3).

Умови здачі-приймання товару наведені в п. 11 контракту. Так, здача-приймання товару за кількістю здійснюється в місці поставки (п. 11.1). Товар вважається поставленим з моменту його доставки в місце поставки (п. 11.2). Підтвердженням поставки і документом, що встановлює факт здачі-приймання партії товару за кількістю, являється накладна на відповідну партію товару (п. 11.2.1).

Також 14.10.2021 року ТОВ "Кантарелл Україна (продавець) та компанія STARTNAFTA OU (покупець) уклали додаткову угоду № 2 до контракту № 1310/2021 від 13.10.2021 р., згідно якої сторонами були внесені зміни в розділ 13 „Арбітраж, за якими всі спірні питання, що виникатимуть з або у зв`язку з даним контрактом, сторони повинні вирішувати шляхом переговорів. У випадку, якщо сторони не дійшли згоди шляхом переговорів, всі спори і розбіжності розглядаються господарським судом Одеської області згідно діючого законодавства України.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання контракту № 1310/2021 позивач як продавець продав відповідачу обумовлений товар боби сої у кількості 285,64 метричних тон. Вказаний товар був вивезений за межі митної території України, що підтверджується митною декларацією від 20.10.2021 року № UA500040/2021/204426. На оплату товару продавцем виставлено покупцю відповідний рахунок-фактуру (інвойс) від 20.10.2021 року на суму 149961,00 євро.

В подальшому 25.10.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Кантарелл Україна (продавець) та компанією STARTNAFTA OU (покупець) укладений контракт № 2510/2021, відповідно до умов п. 1, 2, 5 якого позивач як продавець продає, а відповідач як покупець купує наступний товар: боби сої, врожаю 2021 року, не для посіву, нормальної товарної якості, країна походження Україна, насипом.

В п. 3 контракту визначено кількість 87 метричних тон +/- 10% на вибір продавця, по контрактній ціні. Остаточна кількість визначається у відповідності з вантажною митною декларацією продавця і коносаментами.

В п. 4 контракту вказано специфікацію, зокрема: товар має бути нормальної товарної якості, зерно не може містити живих шкідливих комах та мікроорганізмів, не може бути обробленим хімічними речовинами, що шкідливі для людей і тварин, має бути звільненим від отруйного насіння і зерен, наповнених хворобами культурних рослин, а також звільненим від ферментації, без грудочок і гнилі, має відповідати специфікації ДСТУ 4964:2008 з наступними виключеннями: смітна домішка - макс. 2,0%, вологість макс. 14,0%, зернова домішка макс. 10%. Товар не має бути зіпсований, повинен відповідати характеристикам товарної якості, без стороннього запаху і бути звільненим від шкідливих і токсичних речовин, не може бути зараженим живими шкідниками.

За умовами п. 6 контракту ціна 574 євро за 1 метричну тону на умовах FAS. Вартість контракту 49938,00 дол. США (USD) +/-10%, валюта контракту і валюта платежу євро.

Поставка товару здійснюється на умовах FAS, м. Одеса (п. 7).

Згідно п. 8 контракту датою переходу права власності на товар від продавця до покупця є дата відмітки митного органу у вантажній митній декларації на товар про те, що задекларований товар в цій митній декларації вивезено за межі митної території України. Покупець несе всі ризики втрати або пошкодження товару з моменту його поставки на термінал. Датою поставки вважається дата розвантаження вагонів в портовому терміналі.

Строк поставки з 25 жовтня 2021 року по 25 листопада 2021 року. Поставка пізніше вказаного строку можлива за письмовим узгодженням з покупцем (п. 9.1).

Наразі 25.10.2021 року ТОВ "Кантарелл Україна (продавець) та компанія STARTNAFTA OU (покупець) уклали додаткову угоду № 1 до контракту № 2510/2021 від 25.10.2021 р., згідно якої сторонами були внесені зміни в розділ 10 щодо строків і умов оплати.

За умовами п. 10 контракту покупець (або інша особа за його дорученням) здійснює прямий платіж кількома частинами (траншами) на користь продавця в розмірі контрактної вартості товару, визначеної згідно з п. 6 цього договору (п. 10.1).

Згідно п. 10.1.1 контракту (в редакції додаткової угоди № 1) платіж має бути здійснений в гривні або доларах США, або євро. Оплата здійснюється на підставі інвойсу, можлива передоплата. При оплаті в доларах США або євро встановлюється курс перерахунку, що дорівнює курсу НБУ на день зарахування грошових коштів на розподільчий рахунок продавця (п. 10.1.2 в редакції додаткової угоди № 1).

Перший платіж (транш) у визначеному сторонами розмірі перераховується покупцем на користь продавця на вказаний в цьому договорі банківський рахунок (п. 10.2). Наступні платежі (транші) в розмірі, сума яких визначається згідно з п. 6 цього договору (від якої віднімається частина контрактної вартості, вже сплачена перши платежем), перераховуються покупцем на користь продавця на вказаний в цьому договорі банківський рахунок після отримання точних даних про вагу і кількість конкретної партії товару, яка фактично прийнята в місці поставки (п. 10.3).

Умови здачі-приймання товару наведені в п. 11 контракту. Так, здача-приймання товару за кількістю здійснюється в місці поставки (п. 11.1). Товар вважається поставленим з моменту його доставки в місце поставки (п. 11.2). Підтвердженням поставки і документом, що встановлює факт здачі-приймання партії товару за кількістю, являється накладна на відповідну партію товару (п. 11.2.1).

Також 27.10.2021 року ТОВ "Кантарелл Україна (продавець) та компанія STARTNAFTA OU (покупець) уклали додаткову угоду № 2 до контракту № 2510/2021 від 25.10.2021 р., згідно якої сторонами були внесені зміни в розділ 13 „Арбітраж, за якими всі спірні питання, що виникатимуть з або у зв`язку з даним контрактом, сторони повинні вирішувати шляхом переговорів. У випадку, якщо сторони не дійшли згоди шляхом переговорів, всі спори і розбіжності розглядаються господарським судом Одеської області згідно діючого законодавства України.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання контракту № 2510/2021 позивач як продавець продав відповідачу обумовлений товар боби сої у кількості 87760 кг. Вказаний товар був вивезений за межі митної території України, що підтверджується митною декларацією від 29.10.2021 року № UA500040/2021/204883. На оплату товару продавцем виставлено покупцю відповідний рахунок-фактуру (інвойс) від 29.10.2021 року на суму 50374,24 євро.

Поряд з вказаним 26.10.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Кантарелл Україна (продавець) та компанією STARTNAFTA OU (покупець) укладений контракт № 2610/2021, відповідно до умов п. 1, 2, 5 якого позивач як продавець продає, а відповідач як покупець купує наступний товар: боби сої, врожаю 2021 року, не для посіву, нормальної товарної якості, країна походження Україна, насипом.

В п. 3 контракту визначено кількість 143 метричних тон +/- 10% на вибір продавця, по контрактній ціні. Остаточна кількість визначається у відповідності з вантажною митною декларацією продавця і коносаментами.

В п. 4 контракту вказано специфікацію, зокрема: товар має бути нормальної товарної якості, зерно не може містити живих шкідливих комах та мікроорганізмів, не може бути обробленим хімічними речовинами, що шкідливі для людей і тварин, має бути звільненим від отруйного насіння і зерен, наповнених хворобами культурних рослин, а також звільненим від ферментації, без грудочок і гнилі, має відповідати специфікації ДСТУ 4964:2008 з наступними виключеннями: смітна домішка - макс. 2,0%, вологість макс. 14,0%, зернова домішка макс. 10%. Товар не має бути зіпсований, повинен відповідати характеристикам товарної якості, без стороннього запаху і бути звільненим від шкідливих і токсичних речовин, не може бути зараженим живими шкідниками.

За умовами п. 6 контракту ціна 574 євро за 1 метричну тону на умовах FAS. Вартість контракту 82082,00 дол. США (USD) +/-10%, валюта контракту і валюта платежу євро.

Поставка товару здійснюється на умовах FAS, м. Одеса (п. 7).

Згідно п. 8 контракту датою переходу права власності на товар від продавця до покупця є дата відмітки митного органу у вантажній митній декларації на товар про те, що задекларований товар в цій митній декларації вивезено за межі митної території України. Покупець несе всі ризики втрати або пошкодження товару з моменту його поставки на термінал. Датою поставки вважається дата розвантаження вагонів в портовому терміналі.

Строк поставки з 26 жовтня 2021 року по 26 листопада 2021 року. Поставка пізніше вказаного строку можлива за письмовим узгодженням з покупцем (п. 9.1).

Наразі 26.10.2021 року ТОВ "Кантарелл Україна (продавець) та компанія STARTNAFTA OU (покупець) уклали додаткову угоду № 1 до контракту № 2610/2021 від 26.10.2021 р., згідно якої сторонами були внесені зміни в розділ 10 щодо строків і умов оплати.

За умовами п. 10 контракту покупець (або інша особа за його дорученням) здійснює прямий платіж кількома частинами (траншами) на користь продавця в розмірі контрактної вартості товару, визначеної згідно з п. 6 цього договору (п. 10.1).

Згідно п. 10.1.1 контракту (в редакції додаткової угоди № 1) платіж має бути здійснений в гривні або доларах США, або євро. Оплата здійснюється на підставі інвойсу, можлива передоплата. При оплаті в доларах США або євро встановлюється курс перерахунку, що дорівнює курсу НБУ на день зарахування грошових коштів на розподільчий рахунок продавця (п. 10.1.2 в редакції додаткової угоди № 1).

Перший платіж (транш) у визначеному сторонами розмірі перераховується покупцем на користь продавця на вказаний в цьому договорі банківський рахунок (п. 10.2). Наступні платежі (транші) в розмірі, сума яких визначається згідно з п. 6 цього договору (від якої віднімається частина контрактної вартості, вже сплачена перши платежем), перераховуються покупцем на користь продавця на вказаний в цьому договорі банківський рахунок після отримання точних даних про вагу і кількість конкретної партії товару, яка фактично прийнята в місці поставки (п. 10.3).

Умови здачі-приймання товару наведені в п. 11 контракту. Так, здача-приймання товару за кількістю здійснюється в місці поставки (п. 11.1). Товар вважається поставленим з моменту його доставки в місце поставки (п. 11.2). Підтвердженням поставки і документом, що встановлює факт здачі-приймання партії товару за кількістю, являється накладна на відповідну партію товару (п. 11.2.1).

Також 28.10.2021 року ТОВ "Кантарелл Україна (продавець) та компанія STARTNAFTA OU (покупець) уклали додаткову угоду № 2 до контракту № 2610/2021 від 26.10.2021 р., згідно якої сторонами були внесені зміни в розділ 13 „Арбітраж, за якими всі спірні питання, що виникатимуть з або у зв`язку з даним контрактом, сторони повинні вирішувати шляхом переговорів. У випадку, якщо сторони не дійшли згоди шляхом переговорів, всі спори і розбіжності розглядаються господарським судом Одеської області згідно діючого законодавства України.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання контракту № 2610/2021 позивач як продавець продав відповідачу обумовлений товар боби сої у кількості 143,16 метричних тон. Вказаний товар був вивезений за межі митної території України, що підтверджується митною декларацією від 29.10.2021 року № UA500040/2021/204880. На оплату товару продавцем виставлено покупцю відповідний рахунок-фактуру (інвойс) від 29.10.2021 року на суму 82173,84 євро.

Разом з наведеним судом з`ясовано, що 28.10.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Кантарелл Україна (продавець) та компанією STARTNAFTA OU (покупець) укладений контракт № 2810/2021, відповідно до умов п. 1, 2, 5 якого позивач як продавець продає, а відповідач як покупець купує наступний товар: боби сої, врожаю 2021 року, не для посіву, нормальної товарної якості, країна походження Україна, насипом.

В п. 3 контракту визначено кількість 457 метричних тон +/- 10% на вибір продавця, по контрактній ціні. Остаточна кількість визначається у відповідності з вантажною митною декларацією продавця і коносаментами.

В п. 4 контракту вказано специфікацію, зокрема: товар має бути нормальної товарної якості, зерно не може містити живих шкідливих комах та мікроорганізмів, не може бути обробленим хімічними речовинами, що шкідливі для людей і тварин, має бути звільненим від отруйного насіння і зерен, наповнених хворобами культурних рослин, а також звільненим від ферментації, без грудочок і гнилі, має відповідати специфікації ДСТУ 4964:2008 з наступними виключеннями: смітна домішка - макс. 2,0%, вологість макс. 14,0%, зернова домішка макс. 10%. Товар не має бути зіпсований, повинен відповідати характеристикам товарної якості, без стороннього запаху і бути звільненим від шкідливих і токсичних речовин, не може бути зараженим живими шкідниками.

За умовами п. 6 контракту ціна 574 євро за 1 метричну тону на умовах FAS. Вартість контракту 262318,00 євро +/-10%, валюта контракту і валюта платежу євро.

Поставка товару здійснюється на умовах FAS, м. Одеса (п. 7).

Згідно п. 8 контракту датою переходу права власності на товар від продавця до покупця є дата відмітки митного органу у вантажній митній декларації на товар про те, що задекларований товар в цій митній декларації вивезено за межі митної території України. Покупець несе всі ризики втрати або пошкодження товару з моменту його поставки на термінал. Датою поставки вважається дата розвантаження вагонів в портовому терміналі.

Строк поставки з 28 жовтня 2021 року по 28 листопада 2021 року. Поставка пізніше вказаного строку можлива за письмовим узгодженням з покупцем (п. 9.1).

Наразі 28.10.2021 року ТОВ "Кантарелл Україна (продавець) та компанія STARTNAFTA OU (покупець) уклали додаткову угоду № 1 до контракту № 2810/2021 від 28.10.2021 р., згідно якої сторонами були внесені зміни в розділ 10 щодо строків і умов оплати.

За умовами п. 10 контракту покупець (або інша особа за його дорученням) здійснює прямий платіж кількома частинами (траншами) на користь продавця в розмірі контрактної вартості товару, визначеної згідно з п. 6 цього договору (п. 10.1).

Згідно п. 10.1.1 контракту (в редакції додаткової угоди № 1) платіж має бути здійснений в гривні або доларах США, або євро. Оплата здійснюється на підставі інвойсу, можлива передоплата. При оплаті в доларах США або євро встановлюється курс перерахунку, що дорівнює курсу НБУ на день зарахування грошових коштів на розподільчий рахунок продавця (п. 10.1.2 в редакції додаткової угоди № 1).

Перший платіж (транш) у визначеному сторонами розмірі перераховується покупцем на користь продавця на вказаний в цьому договорі банківський рахунок (п. 10.2). Наступні платежі (транші) в розмірі, сума яких визначається згідно з п. 6 цього договору (від якої віднімається частина контрактної вартості, вже сплачена перши платежем), перераховуються покупцем на користь продавця на вказаний в цьому договорі банківський рахунок після отримання точних даних про вагу і кількість конкретної партії товару, яка фактично прийнята в місці поставки (п. 10.3).

Умови здачі-приймання товару наведені в п. 11 контракту. Так, здача-приймання товару за кількістю здійснюється в місці поставки (п. 11.1). Товар вважається поставленим з моменту його доставки в місце поставки (п. 11.2). Підтвердженням поставки і документом, що встановлює факт здачі-приймання партії товару за кількістю, являється накладна на відповідну партію товару (п. 11.2.1).

Також 29.10.2021 року ТОВ "Кантарелл Україна (продавець) та компанія STARTNAFTA OU (покупець) уклали додаткову угоду № 2 до контракту № 2810/2021 від 28.10.2021 р., згідно якої сторонами були внесені зміни в розділ 13 „Арбітраж, за якими всі спірні питання, що виникатимуть з або у зв`язку з даним контрактом, сторони повинні вирішувати шляхом переговорів. У випадку, якщо сторони не дійшли згоди шляхом переговорів, всі спори і розбіжності розглядаються господарським судом Одеської області згідно діючого законодавства України.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання контракту № 2810/2021 позивач як продавець продав відповідачу обумовлений товар боби сої у кількості 457,96 метричних тон. Вказаний товар був вивезений за межі митної території України, що підтверджується митною декларацією від 08.11.2021 року № UA500040/2021/205265. На оплату товару продавцем виставлено покупцю відповідний рахунок-фактуру (інвойс) від 08.11.2021 року на суму 262869,04 євро.

За ствердженнями позивача, відповідач здійснював часткову оплату за вказаними контрактами, також товар, на який оформлені зазначені у позові митні декларації, відповідачем не був повернутий, тобто відповідач його прийняв і претензій щодо якості товару не було. Відповідно позивач вказує, що строк оплати товару настав відповідно до п. 10.3. контрактів. Відтак, нездійснення відповідачем оплати товару у повному обсязі стало підставою для звернення позивача до господарського суду Одеської області із заявленим позовом про стягнення заборгованості за наведеними контрактами в загальному розмірі 529638,62 євро, що підтверджується актом звіряння взаємних розрахунків за період з 13 жовтня 2021 р. по 08 листопада 2021 р., який підписаний обома сторонами, де вказано зокрема, що заборгованість за контрактом № 0810/2021 складає 12520,74 євро, за контрактом № 1310/2021 - 149961,00 євро, за контрактом № 2510/2021 - 22114,00 євро, за контрактом № 2610/2021 82173,84 євро, за контрактом № 2810/2021 - 262869,04 євро.

Водночас, згідно умов вищевказаних контрактів сторони узгодили, що усі суперечки та розбіжності, які можуть виникати протягом виконання даного контракту або в зв`язку з ним, вирішуватимуться у господарському суді Одеської області згідно з нормами матеріального та процесуального, а також діючого законодавства України.

Згідно ст. 365 Господарського процесуального кодексу України іноземні особи мають такі самі процесуальні права і обов`язки, що і громадяни України та юридичні особи, створені за законодавством України, крім винятків, встановлених законом або міжнародним договором, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.

При цьому правовідносини, пов`язані з усіма видами зовнішньоекономічної діяльності в Україні, регулюються положеннями Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", а питання, що виникають у сфері приватноправових відносин з іноземним елементом (хоча б один учасник правовідносин є іноземцем, особою без громадянства або іноземною особою; об`єкт правовідносин знаходиться на території іноземної держави; юридичний факт, який впливає на виникнення, зміну або припинення правовідносин, мав чи має місце на території іноземної держави), у тому числі й питання підсудності судам України справ з іноземним елементом, вирішуються згідно із Законом України "Про міжнародне приватне право".

Закон України "Про міжнародне приватне право" (пункт 1 частини 1 статті 1) визначає приватноправові відносини як відносини, які ґрунтуються на засадах юридичної рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності, суб`єктами яких є фізичні та юридичні особи.

Згідно зі статтею 38 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" спори, що виникають між суб`єктами зовнішньоекономічної діяльності, іноземними суб`єктами господарської діяльності у процесі такої діяльності можуть розглядатися судами України, а також за згодою сторін спору Міжнародним комерційним арбітражним судом та Морською арбітражною комісією при Торгово-промисловій палаті України та іншими органами вирішення спору, якщо це не суперечить чинним законам України або передбачено міжнародними договорами України.

У відповідності до вимог ч.1 ст. 9 Конституції України, які кореспондуються з вимогами ч.1 ст. 19 Закону України Про міжнародні договори України та ч.1 ст. 10 Цивільного Кодексу України, чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.

Вирішуючи питання щодо підсудності спору, суд зазначає, що дійсно, за приписами чинного законодавства сторони зовнішньоекономічного договору мають право передбачити у ньому або шляхом укладення окремої угоди (арбітражна умова, арбітражне застереження) передачу спорів, що виникають з такого договору, на вирішення третейського суду (постійно діючого або створеного для вирішення конкретного спору - ad hoc). Ця домовленість повинна чітко визначати, який саме орган вирішення спорів обрали сторони: Міжнародний комерційний арбітражний суд, Морську арбітражну комісію при Торгово-промисловій палаті України або інший третейський суд в Україні чи за кордоном.

При цьому, згідно з вимогами статті 8 Закону України "Про міжнародний комерційний арбітраж", суд, до якого подано позов з питання, що є предметом арбітражної угоди, повинен, якщо будь-яка із сторін просить про це не пізніше подання своєї першої заяви по суті спору, припинити провадження у справі і направити сторони до арбітражу, якщо не визнає, що ця арбітражна угода є недійсною, втратила чинність або не може бути виконана.

Статтею 75 Закону України "Про міжнародне приватне право" закріплено, що підсудність судам справ з іноземним елементом визначається на момент відкриття провадження у справі, незважаючи на те, що в ході провадження у справі підстави для такої підсудності відпали або змінилися, крім випадків, передбачених у статті 76 цього Закону.

Водночас, відповідно до ст. 76 вказаного Закону, суди можуть приймати до свого провадження і розглядати будь-які справи з іноземним елементом, зокрема, у випадку, якщо сторони передбачили своєю угодою підсудність справи з іноземним елементом судам України, крім випадків, передбачених у статті 77 цього Закону;

Враховуючи положення вказаних законів, а також з урахуванням умов вищевказаних контрактів щодо узгодження сторонами вирішення будь-яких суперечок при виконання даних контрактів у господарському суді Одеської області, суд вважає, що спір правомірно передано на розгляд господарського суду Одеської області.

Щодо права, яке застосовується судом, суд вказує наступне.

Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України "Про міжнародне приватне право" у випадках, передбачених законом, учасники (учасник) правовідносин можуть самостійно здійснювати вибір права, що підлягає застосуванню до змісту правових відносин. У випадку обрання сторонами права, що підлягає застосуванню до змісту правовідносин, господарський суд на підставі статті 4 ГПК застосовує це право у вирішенні спору.

При цьому за приписами частин 3 та 4 статті 5 Закону України "Про міжнародне приватне право" вибір права може бути здійснений щодо угоди (правочину) в цілому або її окремої частини. Вибір права стосовно окремих частин угоди повинен бути явно вираженим.

Як вбачається з положень контрактів в редакції додаткових угод № 2, всі спори розглядаються згідно чинного законодавства України.

З огляду на викладене, саме законодавство України підлягає застосуванню до спірних правовідносин.

Згідно зі ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.

Частиною 1 статті 626 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Частина 1 статті 202 ЦК України визначає, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

При цьому за правилами статті 14 Цивільного кодексу України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до статті 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Ч. 1 ст. 173 ГК України встановлено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Частиною 1 ст. 174 ГК України встановлено, що господарські зобов`язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Згідно з частиною 1 статті 175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Так, укладені між сторонами по справі контракти є підставою для виникнення у сторін за цим договором господарських зобов`язань відповідно до ст.ст. 173, 174 ГК України (ст.ст. 11, 202, 509 ЦК України), і згідно ст. 629 ЦК України є обов`язковим для виконання його сторонами.

В свою чергу відповідно до ст. 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

В силу ч. 1 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України).

Так, у відповідності з ч. 1 ст. 664 Цивільного кодексу України обов`язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент:

1) вручення товару покупцеві, якщо договором встановлений обов`язок продавця доставити товар;

2) надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару.

Відповідно до умов контрактів позивач був зобов`язаний в обумовлений контрактами строк поставити товар на умовах FAS, що згідно Інкотермс вказаний термін FAS „безкоштовний уздовж судна (названий порт завантаження).." означає, що продавець виконав постачання, коли товар розміщений уздовж борта судна на причалі чи на ліхтерах у зазначеному порту відвантаження. Це означає, що з цього моменту всі ризики втрати і ушкодження товару повинен нести покупець. За умовами терміну FAS на продавця покладається обов`язок з митного очищення товару для експорту.

Як встановлено судом, на виконання умов вищевказаних контрактів № 0810/2021 від 08.10.2021, № 1310/2021 від 13.10.2021, № 2510/2021 від 25.10.2021, № 2610/2021 від 26.10.2021, № 2810/2021 від 28.10.2021 позивачем поставлено відповідачу товар (боби сої) на загальну суму 695265,62 євро, про що свідчать наявні в матеріалах справи копії вантажних митних декларацій UA500040/2021/204158, UA500040/2021/204426, UА500040/2021/204883, UA500040/2021/204880, UA500040/2021/205265.

Так, за статтею 538 Цивільного кодексу України виконання свого обов`язку однією із сторін, яке відповідно до договору обумовлене виконанням другою стороною свого обов`язку, є зустрічним виконанням зобов`язання, при якому сторони повинні виконувати свої обов`язки одночасно, якщо інше не встановлено умовами договору, актами цивільного законодавства тощо.

Отже, здійснення позивачем на користь відповідача поставки відповідного товару (боби сої) є підставою виникнення у останнього зобов`язання оплатити такий товар.

Відповідно до ч. 1 ст. 692 Цивільного кодексу України покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.

За приписами ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.

Проте, як з`ясовано судом, відповідач не виконав у повному обсязі прийняті на себе зобов`язання щодо оплати поставленого товару згідно вказаних контрактів після його поставки відповідно до виставлених інвойсів, що не оспорюється відповідачем. Зокрема, як випливає з доданого позивачем до позову копії акту звіряння взаємних розрахунків за період з 08.10.2021 р. по 08.11.2021 р. між ТОВ „Кантарелл Україна і STARTNAFTA OЬ, підписаного обома сторонами, відповідачем було сплачено лише частково за поставлений товар по контракту № 0810/2021 в сумі 137366,76 євро і частково по контракту № 2510/2021 в сумі 28260,24 євро.

З огляду на встановлення судом факту невиконання відповідачем своїх зобов`язань за укладеними з позивачем контрактів щодо поставки товару, суд доходить до висновку про порушення відповідачем умов вказаних контрактів.

Відповідно до ч.1 ст.610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Згідно ч. 1 ст.612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив бо виконання зобов`язання або не виконав його у строк, вставлений договором або законом.

Таким чином, з огляду на невиконання відповідачем прийнятих на себе зобов`язань щодо оплати поставленого позивачем товару, що є недопустимим згідно ст. 525 Цивільного кодексу України, суд вважає обґрунтованими вимоги позивача про стягнення з відповідача заявленої до стягнення суми заборгованості в загальному розмірі 529638,62 євро, у т.ч. за контрактом № 0810/2021 - 12520,74 євро (149887,50 євро поставлено 137366,76 сплачено), за контрактом № 1310/2021 - 149961,00 євро, за контрактом № 2510/2021 - 22114,00 євро (50374,24 євро поставлено 28260,24 євро сплачено), за контрактом № 2610/2021 82173,84 євро, за контрактом № 2810/2021 - 262869,04 євро, яка повністю визнається відповідачем.

Згідно ч. 1 ст. 191 ГПК України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

У разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову (ч. 4 ст. 191 ГПК України).

Згідно вимог ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову ТОВ Кантарелл Україна про стягнення з відповідача 529638,62 євро заборгованості за контрактами.

Щодо розподілу судових витрат по справі з урахуванням визнання відповідачем позову і заявленого позивачем клопотання про повернення 50% сплаченого судового збору суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Згідно положень ч. 1 ст. 130 Господарського процесуального кодексу України, які кореспондують з ч. 3 ст. 7 Закону України „Про судовий збір, у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову, а в разі якщо домовленості про укладення мирової угоди, відмову позивача від позову або визнання позову відповідачем досягнуто сторонами за результатами проведення медіації - 60 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Так, відповідачем була подана до господарського суду окрема письмова заява про визнання позову (вх. 12518/23 від 18.04.2023) під час підготовчого провадження.

За таких обставин, зважаючи на те, що позов задоволено, та відповідачем визнано позов до початку розгляду справи по суті, суд дійшов висновку про розподіл судових витрат по справі в порядку та на підставі ст. 130 ГПК України, зокрема щодо наявності підстав для повернення позивача 50% від суми сплаченого позивачем судового збору.

Як вбачається з позову ТОВ Кантарелл Україна, вимоги останнім заявлено в євро, при цьому у позові суму судового збору розраховано у гривні, виходячи з діючого курсу НБУ -38,52 грн., зокрема, позивачем за вимоги майнового характеру у розмірі 529638,62 євро сплачено судовий збір згідно платіжного доручення № 6526 від 12.12.2022 року у розмірі 306026 грн., тобто 1,5% від суми позову в гривневому еквіваленті 20401695 грн. по вказаному курсу НБУ.

Так, статтею 4 Закону України „Про судовий збір встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. За подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру ставка судового збору складає 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб; за подання позовної заяви майнового характеру ставка судового збору складає - 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Частиною 1 ст. 6 Закону України „Про судовий збір передбачено, що за подання позовів, ціна яких визначається в іноземній валюті, судовий збір сплачується у гривнях з урахуванням офіційного курсу гривні до іноземної валюти, встановленого Національним банком України на день сплати.

З урахуванням означених положень Закону, судовий збір позивачем мав бути сплачений, виходячи з суми позовних вимог, заявлених в євро, відповідно до офіційного курсу євро станом на момент сплати судового збору.

Між тим згідно інформації, розміщеній на сайті Національного банку України, станом на 12.12.2022 офіційний курс євро до гривні становив 38,60 грн. З огляду на вказане, ціна заявленого позову у гривні за курсом НБУ на дату сплати судового збору становила 20444050,73 грн. (38.60 грн. х 529638,62 євро), а отже сума судового збору, що підлягала сплаті в доход державного бюджету за подачу даного позову, склала 306660,76 грн. (20444050,73 грн. х 1,5%). Наразі слід зазначити, що позивачем на виконання вимог ухвали суду від 19.12.2022 року про залишення позову без руху було доплачено судовий збір на суму 19701,75 грн. згідно платіжного доручення № 7472 від 19.12.2022 року.

Отже, позивачем було сплачено судовий збір за подачу заявленого позову у загальному розмірі 325727,75 грн., тобто переплата склала 19066,99 грн. (325727,75 грн. - 306660,76 грн.).

Таким чином, у зв`язку із визнанням STARTNAFTA OU заявлених до нього позовних вимог до початку розгляду справи по суті, позивачу підлягає поверненню з державного бюджету судовий збір у розмірі 50%, що дорівнює 153330,38 грн. (306660,76 грн. х 50%). Крім того, з урахуванням викладеного, враховуючи задоволення судом позовних вимог, а також повернення позивачу з державного бюджету України вказаної частини судового збору, решту суму витрат по сплаті судового збору у розмірі у сумі 153330,38 грн. згідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України підлягають відшкодуванню позивачу за рахунок відповідача.

Щодо суми переплати по судовому збору у розмірі 19066,99 грн., суд зазначає, що вказана сума підлягає поверненню позивачу за заявленим клопотанням згідно з ухвалою суду на підставі п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України „Про судовий збір (із змін. і доповн.), що буде постановлена судом окремим документом.

Керуючись ст.ст. 129, 130, 191, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з STARTNAFTA OU (Тумпуісті 21, район Кескліна, місто Талінн, пригород Харью, 10137, країна Естонія, реєстраційний код 14159477; Toompuiestee 21, Kesklinna district, Tallin city, Harju country, 10137, Estonia; registry code 1415477) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Кантарелл Україна (65014, м. Одеса, Сабанський провулок, 3, приміщення 4н, код ЄДРПОУ 42815951) заборгованість за контрактами № 0810/2021 від 08.10.2021, № 1310/2021 від 13.10.2021, № 2510/2021 від 25.10.2021, № 2610/2021 від 26.10.2021, № 2810/2021 від 28.10.2021 у розмірі 529638,62 євро (п`ятсот двадцять дев`ять тисяч шістсот тридцять вісім євро 62 євроцентів), витрати по сплаті судового збору у розмірі 153330,38 грн. (сто п`ятдесят три тисячі триста тридцять гривень 38 копійок).

3. Повернути з Державного бюджету України через Управління Державної казначейської служби України у м. Одесі Одеської області (65009, м. Одеса, вул. Черняховського, 6, код ЄДРПОУ 38016923) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Кантарелл Україна (65014, м. Одеса, Сабанський провулок, 3, приміщення 4н, код ЄДРПОУ 42815951) 153330,38 грн. (сто п`ятдесят три тисячі триста тридцять гривень 38 копійок) судового збору, сплаченого згідно платіжного доручення № 6526 від 12.12.2022 на загальну суму 306026,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.

Накази видати після набрання рішенням законної сили

Повний текст рішення складено 28 квітня 2023 р.

Суддя Ю.І. Мостепаненко

Повний текст рішення складено 28 квітня 2023 р.

Суддя Ю.І. Мостепаненко

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення19.04.2023
Оприлюднено03.05.2023
Номер документу110535790
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —916/3424/22

Ухвала від 02.05.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Рішення від 19.04.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 19.04.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 22.12.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 19.12.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні