Справа №: 398/2720/22
провадження №: 2/398/738/23
РІШЕННЯ
Іменем України
"29" березня 2023 р. м. Олександрія
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області у складі:
головуючого - судді Стручкової Л.І.,
за участі секретаря судового засідання Величко Т.Г.,
позивача ОСОБА_1 ,
представника позивача - адвоката Бзарова Р.В.,
представника відповідача - адвоката Стадніченко І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку спрощеного позовного провадження, цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до обласного комунального виробничого підприємства «Дніпро-Кіровоград» про захист прав споживачів,
ВСТАНОВИВ:
В серпні 2022 року ОСОБА_1 , в інтересах якої діє представник - адвокат Бзаров Р.В., звернулася до суду з позовною заявою про захист прав споживачів, в обґрунтування якої зазначила, що вона є власником квартири АДРЕСА_1 . На отримання водопостачання у власну квартиру між позивачем та відповідачем був укладений договір, на підставі чого відкритий особистий рахунок № НОМЕР_1 . Позивач має пільгу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЄС у 1986 році, та отримує субсидію. За травень 2022 року відповідачем була нарахована вартість послуги у розмірі 3875,84грн., за червень 2022 року - 2099,89грн., що загалом складає 5727,21грн. Позивач 08.07.2022 року звернулася до директора Олександрійського ВКГ ОКВП «Дніпро-Кіровоград» з проханням роз`яснити розрахунок, на підставі якого їй було нарахована заборгованість та виставлений рахунок. Листом № 440/14/0 від 14.07.2022 року ОСОБА_1 повідомлено, що вказана заборгованість утворилася у зв`язку з тим, що у цей період в її квартирі не працював прилад обліку. Також ОСОБА_1 отримала відповідь від 15.07.2022 року на її звернення до Урядової гарячої лінії від 26.06.2022 року про законність вищевказаного нарахування заборгованості та пропозицію укладення договору реструктуризації. ОСОБА_1 не була згодна з даною заборгованістю, але боячись, що через її наявність Управління праці та соціального захисту населення зніме субсидію на житлово-комунальні послуги, позивач була змушена сплатити заборгованість. Просить зобов`язати ОКВП «Дніпро-Кіровоград» здійснити перерахунок шляхом зменшення нарахування плати по особовому рахунку НОМЕР_1 за травень 2022 року в сумі 3875,84грн., та за червень 2022 року в сумі 2099,89 грн.
Ухвалою суду від 26.08.2022 року відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням сторін.
Ухвалою суду від 21.09.2022 року, за клопотанням позивача, замінено неналежного відповідача Олександрійський ВКГ ОКВП «Дніпро-Кіровоград» - належним ОКВП «Дніпро-Кіровоград».
21.09.2022 року до суду надійшов відзив ОКВП «Дніпро-Кіровоград» в якому зазначено, що відносини між підприємствами централізованого водопостачання та водовідведення і споживачами, які отримують відповідні послуги наразі врегульовано Законом України «Про житлово-комунальні послуги» у редакції 2018 року та постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 № 690, якою затверджено Правила надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення і типових договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення. Правила від 21.07.2005 № 630 втратили чинність. Відповідно до Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» від 02.08.2017 року, вузлом комерційного обліку є - вузол обліку, що забезпечує загальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлі, її частині (під`їзді), обладнаній окремим інженерним вводом. Вузол розподільного обліку - вузол обліку, що забезпечує індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлях, де налічуються два та більше споживачів. Комерційним обліком комунальних послуг є - визначення саме за допомогою вузла комерційного обліку кількісних та якісних показників комунальної послуги на підставі яких проводяться розрахунки за спожиті комунальні послуги. Встановлення комерційних вузлів обліку в багатоповерхових будинках передбачено статтею 3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», встановлення вузлів обліку квартирних водолічильників - вузлів розподільного обліку в квартирах споживача, здійснюється власником-споживачем послуг самостійно, що передбачено пунктом 8 Порядку Оснащення окремих приміщень у будівлях вузлами розподільного обліку/приладами-розподілювачами теплової енергії та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку, затвердженим наказом Мінрегіону будівництва та житлово-комунального господарства України від 09 серпня 2018 року № 206. 09.11.2021 року ОКВП «Дніпро-Кіровоград», як оператор зовнішніх інженерних мереж встановив комерційний засіб обліку в колодязі за адресою АДРЕСА_2 , про що складений відповідний акт. Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» квартирний розподільчий вузол обліку води ОСОБА_1 встановлювала та ремонтувала власним коштом. Твердження позивача на підмінний фонд водолічильників, який має забезпечити оператор зовнішніх інженерних мереж, так як її розподільчий засіб обліку вийшов з ладу є хибним. Підмінний фонд водолічильників оператор зовнішніх інженерних мереж забезпечує на комерційні прилади обліку ( тобто на загальнобудинкові водолічильники). Актом від 27.05.2022 року, у присутності позивача, контролером підприємства зафіксовано, що розподільний прилад обліку води, який встановлений у санвузлі позивача, не веде облік спожитої води (при відкритті крана та потоку води, лічильний механізм не обертається та не веде облік) показання водолічильника 001448 куб.м, тому прилад обліку знятий з абонентного обліку, нарахування вартості послуг з 01.05.2022 року проводиться за нормами водоспоживання. Слід зазначити, що 27.04.2022 року контролером фотофіксацією зафіксовані показники 001448 куб.м, тобто до 27.05.2022 року показники лічильника не змінилися, встановити дату зупинки лічильника не можливо, хоча послугою позивач продовжував користуватися. З 27.05.2022 року нарахування вартості послуг з водопостачання та водовідведення позивачу проводилося з урахуванням показників комерційного (загальнобудинкового) приладу обліку згідно «Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг» затвердженої Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 року №315, за перерозподілом 7,7 м3 норми водоспоживання на одну особу та розміру щомісячної абонентської плати. Тарифна ціна, затверджена Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.12. 2021 року № 2858 «Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для ОКВП «Дніпро-Кіровоград» з 01.01.2022 року встановлено тарифи на послуги: водопостачання - 25.212 грн. / куб.м з ПДВ; водовідведення - 20.76 грн./ куб.м з ПДВ; разом : 45,972 грн. / куб.м з ПДВ. Фактичне водоспоживання мешканцями будинку за адресою АДРЕСА_2 , склали:
за травень 2022 року, по комерційному вузлу обліку (загальнобудинковому лічильнику) 744,000 м3, за сумую розподільних приладів обліку (квартирними) 459,659 м3, різниця 284,341 м3;
за червень 2022 року відповідно показників комерційного приладу обліку склали 707,000 м3, за сумую розподільних приладів обліку (квартирними) 407,355 м3, різниця 299,645 м3.
Перерозподіл обсягу спожитих послуг у будинку, тобто різниця між об`ємами розподілена між приміщеннями не оснащені вузлами розподільного обліку (4 квартири в будинку) пропорційно до кількості осіб, які фактично користуються такими послугами, в тому числі на квартиру позивача за розділом X вказаної методики.
Обсяг спожитої холодної води в і-му приміщенні, не оснащеному вузлом (вузлами) обліку холодної води (Vпр.іб.обл.х.в), розраховується за формулою. Тому, по особовому рахунку НОМЕР_1 АДРЕСА_3 до 13.06.2022 року (дата опломбування нового розподільного приладу обліку) нарахування вартості послуг з водопостачання та водовідведення проведено відповідно до вимог Закону, а з 13.06.2022 з урахуванням показань розподільного (квартирного) приладу обліку.
Відповідно за травень місяць 2022 проведено нарахування:
послуги водопостачання: 83,221 м3 * 25,212 грн. = 2098,17 грн.,
послуги водовідведення: 83,221 м3 * 20,76 грн. = 1727,67 грн.,
абонплата (водопостачання) 35,00 грн.;
абонплата (водовідведення) 15,00 грн.
Разом становить: 3 875,84 грн.;
Відповідно за червень місяць 2022 проведено нарахування:
послуги водопостачання: 42,446 м3 * 25,212 грн. = 1070,15 грн.,
(6-3,856) = 2,144 м3 *25,212 грн. = 54,05 грн.;
послуги водовідведення: 42,446 м3 * 20,76 грн. = 881,18 грн.,
(6-3,856) = 2,144 м3 *20,76 грн. = 44,51грн;
абонплата (водопостачання) 35,00 грн.;
абонплата (водовідведення) 15,00 грн.
Разом становить : 2 099,89 грн.
Здійснити перерахунок розміру плати та повернутися до попередніх умов нарахування розміру плати та проведення розрахунків без врахування показників комерційних засобів обліку за спожиті послуги з водопостачання та водовідведення є неможливим, просить відмовити ОСОБА_1 в задоволенні позовних вимог повністю.
Позивач ОСОБА_1 та її представник - адвокат Бзаров Р.В. в судовому засіданні позов підтримали посилаючись на обставини викладені в ньому. Додатково суду пояснили, що в квартирі АДРЕСА_1 зареєстровано 4 особи, проте фактично мешкають 2. Квартира позивача оснащена приладом обліку води. В травні 2022 року ОСОБА_1 помітила, що прилад обліку води зупинився. Вона вважала, що причиною є засмічення фільтру та звернулася до абонентського відділу Олександрійського ВКГ ОКВП «Дніпро-Кіровоград». Їй було рекомендовано замінити прилад обліку води. Прийшов робітник, зняв пломбу. Після заміни приладу обліку, вона звернулася до абонентського відділу для опломбування приладу. Їй повідомили, що робітник прийде протягом двох тижнів, фактично ж прийшов через три тижні. За травень 2022 року їй виставили в рахунок 3875,84 грн., за червень 2022 року - 2099,89 грн. Її родина використовує на місяць 10 м3, на рік - 120 м3, а тут за три тижні їй виставлено рахунок більш ніж за 100 м3. В будинку є ще квартири без лічильників, тому вона зверталася до відповідача з проханням здійснити перерахунок, проте отримала відмову. Просить задовольнити позов та зобов`язати відповідача здійснити перерахунок шляхом зменшення нарахування плати по особовому рахунку НОМЕР_1 за травень 2022 року, та за червень 2022 року.
Представник відповідача ОКВП «Дніпро-Кіровоград» - адвокат Стадніченко І.В. в судовому засіданні проти задоволення позову заперечила посилаючись на обставини викладені у відзиві. Вважає, що немає підстав для здійснення перерахунку, оскільки розрахунок здійснено у відповідності до норм чинного законодавства.
Вислухавши пояснення сторін, вивчивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов до наступних висновків.
Статтею 4 ЦПК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Згідно ст.12 ЦПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно ст.81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно ч.1 ст.82 ЦПК України, обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання.
ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_1 .
Між позивачем та відповідачем існують договірні відносини з приводу надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, на підставі чого на ім`я позивача відкрито особовий рахунок № НОМЕР_1 .
Актом про виявлення самовільного приєднання та/або самовільного користування від 27.05.2022 року зафіксовано виконавцем послуг з централізованого водопостачання-водовідведення факти « виведення з ладу вузлів комерційного обліку води ». На момент перевірки водолічильник, встановлений в с/в, не проводе облік спожитої води (при відкритті крана і потоку води крильчатка не обертається). Останні показники лічильника 1448 м3 , проживає 4 особи. Абонент переведений на оплату по нормі з 03.05.2022 року (а.с.63).
Відповідно до Акта №000253702 за адресою споживача ОСОБА_1 - АДРЕСА_3 , 13.06.2022 року проведено позачергове обслуговування/взяття на облік приладу обліку води (з опломбуванням) (а.с.64).
За травень 2022 року відповідачем була нарахована вартість послуги у розмірі 3875,84грн., за червень 2022 року - 2099,89грн., що загалом складає 5727,21грн. (а.с.68).
На звернення позивача, листом № 440/14/0 від 14.07.2022 року, її повідомлено, що вказана вище заборгованість утворилася у зв`язку з тим, що у цей період в її квартирі не працював прилад обліку.
З квитанції №139423442 вбачається, що ОСОБА_1 сплатила вказану суму 08.07.2022 року (а.с.16).
Згідно Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання»:
- вузол комерційного обліку - вузол обліку, що забезпечує загальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлі, її частині (під`їзді), обладнаній окремим інженерним вводом;
- вузол розподільного обліку - вузол обліку, що забезпечує індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлях, де налічуються два та більше споживачів;
- комерційний облік комунальних послуг - визначення саме за допомогою вузла комерційного обліку кількісних та якісних показників комунальної послуги на підставі яких проводяться розрахунки за спожиті комунальні послуги.
Встановлення комерційних вузлів обліку в багатоповерхових будинках передбачено ст.3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» від 22.06.2017 № 2119-УІІІ, та Порядком оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 09.08.2018 року № 206.
Згідно Акта про прийняття вузла комерційного обліку на абонентський облік від 09.11.2021 року в будинку АДРЕСА_2 встановлено вузол комерційного обліку (загальнобудинковий водолічильник).
Відповідно до ч.4 ст.17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії та води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюються за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором.
Встановлення вузлів обліку квартирних водолічильників - вузлів розподільного обліку в квартирах споживача, здійснюється власником-споживачем послуг самостійно, що передбачено п.8 Порядку Оснащення окремих приміщень у будівлях вузлами розподільного обліку/приладами-розподілювачами теплової енергії та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку, затвердженим наказом Мінрегіону будівництва та житлово-комунального господарства України від 09.08.2018 року № 206.
Згідно «Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг» затвердженої Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 року №315:
-для будинків, де усі приміщення оснащені розподільчими лічильниками холодної води, обсяг небалансу розподіляється між усіма споживачами пропорційно до обсягу споживання.
-для будинків, де частина приміщень не оснащена розподільчими лічильниками холодної води, обсяг небалансу розподіляється між споживачами, які не мають лічильників, пропорційно до кількості осіб, які фактично користуються послугами.
Відповідно до п.4 ч.3 ст.10 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», у разі якщо частина приміщень у будівлі оснащена вузлами розподільного обліку гарячої, питної води, а частина - не оснащена, обсяг відповідної комунальної послуги, спожитий споживачами у приміщеннях, оснащених вузлами розподільного обліку, встановлюється у розмірі, визначеному за допомогою таких вузлів, а загальний обсяг спожитої у будівлі відповідно гарячої, питної води (крім обсягу, витраченого на загальнобудинкові потреби та споживачами у приміщеннях, оснащених вузлами розподільного обліку) розподіляється між споживачами, приміщення яких не оснащені вузлами розподільного обліку, пропорційно до кількості осіб, які фактично користуються такими послугами.
За приписами ч.4 ст.17 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», саме у разі відсутності або несправності вузлів обліку, здійснюється комерційний облік, в установленому законодавством порядку в місці вводу відповідних зовнішніх інженерних мереж у будівлю (її частину).
Згідно п.27 Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України 05.07.2019 року №690, на час відсутності у споживача вузла розподільного обліку у зв`язку з проведенням повірки засобів вимірювальної техніки, які є складовою частиною вузла обліку, ремонту для цілей розподільного обліку обсяг спожитих послуг визначається відповідно до Методики розподілу.
Пунктом 5 «Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг» затвердженої Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 року №315, визначено, що приміщення, оснащене вузлом розподільного обліку відповідної комунальної послуги, засіб вимірювальної техніки якого перебуває на повірці, що передбачає його розпломбування та демонтаж, не вважається приміщенням, не оснащеним вузлом розподільного обліку відповідної комунальної послуги, протягом строку такої повірки, але не більше 30 діб. Обсяг спожитої відповідної комунальної послуги за цей час визначається за її середньодобовим споживанням споживачем, визначеним у відповідності до п.4 цього розділу, та за кількістю діб від дати зняття з абонентського обліку до дати прийняття на абонентський облік повіреного вузла розподільного обліку.
Отже, з викладеного слідує, що при визначенні обсягу спожитих послуг у споживача, приміщення якого не обладнано вузлом розподільного обліку, здійснюється комерційний облік з використанням показників комерційного засобу обліку.
При цьому враховується кількість приміщень не оснащених вузлами розподільного обліку, кількість осіб, які зареєстровані в таких приміщеннях.
Приміщення, засіб вимірювальної техніки якого перебуває на повірці, не вважається приміщенням, не оснащеним вузлом розподільного обліку.
Згідно довідки №02-21 від 24.10.2022 року до диспетчерської служби Олександрійського ВКГ звернень про витік води на водопровідних мережах за адресою АДРЕСА_2 , за період з 01.04.2022 року до 31.07.2022 року не надходило (а.с.88).
Нарахування вартості послуг з водопостачання та водовідведення позивачу проводилося з урахуванням показників комерційного (загальнобудинкового) приладу обліку згідно «Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг» затвердженої Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 року №315, за перерозподілом 7,7 м3 норми водоспоживання на одну особу (зареєстровано 4 особи) та розміру щомісячної абонентської плати.
Розрахування богу, наведене в довідці про нарахування плати та розмір платежів (а.с.9, 74-75) відповідає вищевикладеним вимогам Закону, за таких обставин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст.10-13, 76-83, 141, 223, 258, 259, 263-265, 268, 352, 354 ЦПК України, суд,
УХВАЛИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до обласного комунального виробничого підприємства «Дніпро-Кіровоград» про захист прав споживачів - відмовити.
Рішення суду може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Кропивницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 05.04.2023 року.
Суддя Олександрійського
міськрайонного суду: Л.І. Стручкова
Суд | Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 29.03.2023 |
Оприлюднено | 04.05.2023 |
Номер документу | 110538449 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Стручкова Л. І.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Стручкова Л. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні