Постанова
від 25.04.2023 по справі 444/3482/18
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 444/3482/18 Головуючий у 1 інстанції: Мікула В.Є.

Провадження № 22-ц/811/316/23 Доповідач в 2-й інстанції: Ніткевич А. В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2023 року Львівський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого - судді Ніткевича А.В.,

суддів: Бойко С.М., Копняк С.М.,

секретаря Зеліско-Чемерис К.Р.

з участю позивача ОСОБА_1 , представника позивача ОСОБА_2 , третьої особи ОСОБА_3

розглянувши увідкритому судовомузасіданні вм.Львові цивільнусправу заапеляційною скаргою ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_1 на рішення Жовківського районного суду Львівської області від 10 червня 2021 року у складі судді Мікули В.Є. у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Жовківської міської ради Львівського району Львівської області, з участю третьої особи ОСОБА_3 , про визнання незаконним та скасування рішення, визнання бездіяльності дискримінаційною, відшкодування моральної шкоди,-

встановив:

У листопаді 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області, з участю третьої особи ОСОБА_3 , про визнання незаконним та скасування рішення, визнання бездіяльності дискримінаційною, відшкодування моральної шкоди.

Вимоги обгрунтовані тим, що рішенням Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області № 10 30-ої сесії 7-го демократичного скликання від 19 жовтня 2018 року ОСОБА_3 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в АДРЕСА_1 для ведення особистого селянського господарства площею 0,5500 га, за кадастровим номером 4622789200:01:023:0134 та передано йому земельну ділянку у приватну власність.

На підставі даного рішення ОСОБА_3 здійснив державну реєстрацію речових прав на вказану земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

ОСОБА_1 вважав, що відповідач, передаючи у власність згадану земельну ділянку ОСОБА_3 , порушив його право на отримання даної земельної ділянки, оскільки він першим отримав дозвіл на розробку технічної документації, дотримався усіх встановлених для цього умов, проте через протиправні дії відповідача був позбавлений можливості оформити право власності на згадану земельну ділянку. Крім того, рішення Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області не відповідає актам цивільного законодавства, оскільки земельним законодавством не передбачено формування та відведення земельної ділянки громадянам на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості.

Звертав увагу на те, що відповідач спірну земельну ділянку передав третій особі на підставі технічної документації із землеустрою, розробленої ТзОВ «Терразем», тим самим порушив вимоги земельного законодавства.

Таким чином, оскаржуване рішення Туринівської сільської ради Жовківського району Львівської області не відповідає вимогам, встановленим статтями 22, 55 Закону України «Про землеустрій», статтям 116, 118 ЗК України, отже, є незаконним та підлягає скасуванню.

При цьому, позивач зазначає, що він розробив технічну документацію на виконання рішення № 06 21-ої сесії 5-ого демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району від 31 жовтня 2010 року «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 . Українки гр. ОСОБА_1 ».

Зазначена технічна документація є погодженою у встановленому порядку, про що отримані відповідні висновки і є підставою для її затвердження і передачі у приватну власність земельної ділянки, тому відповідач з порушенням законодавства, без надання дозволу розроблення технічної документації для ОСОБА_3 передав йому у власність спірну земельну ділянку.

В свою чергу, починаючи з березня 2011 року до червня 2018 року, відповідач 27 разів розглядав на сесії сільської ради технічну документації із землеустрою питання щодо відведення земельної ділянки саме йому, однак, жодного рішення по суті не прийняв, що свідчить про те, що має місце протиправна бездіяльність відповідача, чим порушено його право на отримання земельної ділянки.

Крім того, внаслідок протиправної поведінки Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області йому було завдано моральної шкоди, яка полягала у перенесених ним душевних стражданнях через стурбованість і тривогу, адже більше 7 років він страждав від невизначеності ситуації щодо вирішення його питання по суті, внаслідок чого зазнав глибокого відчуття несправедливості та певного розчарування в інститутах державної влади. Отже, мала місце дискримінація щодо нього з боку відповідача.

У цьому контексті покликається на практику Європейського суду з прав людини.

Про наявність дискримінації з боку відповідача свідчить те, що 11 жовтня 2018 року Туринківська сільська рада Жовківського району Львівської області звернулась до відділу у Жовківському районі Головного територіального управління Держгеокадастру у Львівській області з проханням провести землевпорядну експертизу технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 . Українки ОСОБА_1 на предмет законності.

У цей же час Туринківська сільська рада Жовківського району Львівської області звернулсь до відділу у Жовківському районі Головного територіального управління Держгеокадастру у Львівській області з проханням надати відповідь, чи згідно із законодавством ОСОБА_3 оформив технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в АДРЕСА_1 .

У відповідь на згадані запити відділ у Жовківському районі Головного територіального управління Держгеокадастру у Львівській області повідомив, що технічна документація ОСОБА_1 відповідає вимогам законодавства, а при розгляді технічної документації, виготовленої ТзОВ «Терразем» на замовлення ОСОБА_3 встановлено її невідповідність вимогам законодавства, однак, не дивлячись на зазначені обставини, Туринківська сільська рада Жовківського району Львівської області затвердила технічну документацію ОСОБА_3 та передала йому у власність спірну земельну ділянку.

Визначаючи грошовий розмір моральної шкоди виходив із розміру матеріального еквіваленту моральної шкоди відповідно до висновку судового експерта-психолога, тому сума шкоди у розмірі 169 168 грн включає компенсацію за перенесені ним моральні страждання, а також вартість коригувальних заходів, спрямованих на нормалізацію його психічного та психологічного стану.

Уточнивши позовні вимоги (т. 2, а.с. 68-71), ОСОБА_1 просив суд:

визнати незаконним та скасувати рішення 30-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області № 10 від 19 жовтня 2018 року «Про передачу у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 гр. ОСОБА_3 »;

визнати дискримінаційною бездіяльність Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області, правонаступником якої є Жовківська міська рада Львівського району Львівської області, щодо неприйняття рішення по питанню затвердження технічної документації із землеустрою, щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 ;

стягнути з відповідача на його користь моральну шкоду в розмірі 169 168 грн;

стягнути з відповідача на його користь понесені судові витрати у розмірі 14 176 грн за проведення експертизи, 80 000 грн витрати на професійну правничу допомогу, 800 грн витрат на оплату банківської комісії, 1 409 грн судовий збір.

Протокольною ухвалою Жовківського районного суду Львівської області від 18 грудня 2020 року до участі у справі як правонаступника Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області залучено Жовківську міську раду Львівського району Львівської області (т. 2, а.с. 133).

Оскаржуваним рішенням Жовківського районного суду Львівської області від 10 червня 2021 року у задоволенні позову ОСОБА_1 до Жовківської міської ради Львівського району Львівської області, з участю третьої особи ОСОБА_3 , про визнання незаконним та скасування рішення, визнання бездіяльності дискримінаційною, відшкодування моральної шкоди відмовлено.

Рішення суду оскаржив представник позивача ОСОБА_1 адвокат Станько Ю.П.

Справа розглядалася судами різних інстанцій.

Постановою Львівського апеляційного суду від 07 червня 2022 року апеляційну скаргу ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_1 задоволено частково.

Рішення Жовківського районного суду Львівської області від 10 червня 2021 року в частині вирішення вимог про стягнення моральної шкоди скасовано та ухвалено в цій частині нове рішення, яким позов ОСОБА_1 до Жовківської міської ради Львівського району Львівської області, 3-тя особа: ОСОБА_3 про відшкодування моральної шкоди задоволено частково.

Стягнуто з Жовківської міської ради Львівського району Львівської області на користь ОСОБА_1 20000 грн. на відшкодування моральної шкоди.

В іншій частині вимог про відшкодування моральної шкоди відмовлено.

В решті рішення суду залишено без змін.

Постановою Верховного Суду від 18 січня 2023 року касаційну скаргу ОСОБА_1 , яка подана його представником адвокатом Станьком Юрієм Петровичем, задоволено.

Постанову Львівського апеляційного суду від 07 червня 2022 року скасовано, справу передано на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

В апеляційній скарзі представник позивача ОСОБА_2 вважає рішення незаконним і необґрунтованим.

Зокрема зазначає, що судом першої інстанції не застосовано закон, який підлягав застосуванню, а саме норми статтей 22, 55 ЗУ «Про землеустрій».

Покликається на те, що на виконання рішення Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області № 06 21-ої сесії 5-го демократичного скликання від 31 березня 2010 року позивач замовив, виготовив та погодив технічну документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на АДРЕСА_1 .

Зазначена земельна ділянка була сформована із земель запасу села Туринка Жовківського району Львівської області, такій земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 4622789200:01:023:0134.

Для отримання згаданої земельної ділянки у власність позивачем виконано усі вимоги закону.

Разом з цим, починаючи з 11.03.2011 по 18.06.2018 Туринківська сільська рада Жовківського району Львівської області 27 разів розглядала на сесії сільської ради технічну документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 , однак за наявності усіх підстав для прийняття рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 , відповідне рішення не прийняла, що стверджується виписками із протоколів сесій сільської ради по розгляду даного питання.

З цього приводу Жовківським районним судом Львівської області ухвалено судові рішення, якими Туринківську сільську раду Жовківського району Львівської області зобов`язано розглянути питання щодо затвердження технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 .

З огляду на вказане, передання у власність земельної ділянки ОСОБА_3 на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за спірним рішенням Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області порушує право позивача на відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі з комунальної власності.

Звертає увагу суду на те, що матеріалами справи стверджується, що відповідач Туринківська сільська рада Жовківського району Львівської області, у відносно схожих ситуаціях, за однаковий період часу, діяла у різний спосіб.

Позивач в силу правової визначеності мав правомірні очікування на реалізацію свого права на отримання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель запасу села Туринка, Жовківського району Львівської області, адже ним було виконанні усі вимоги закону для отримання такої земельної ділянки.

Відтак, позивач зазнавав дискримінації, що допущена відповідачем по відношенню до нього при розгляді його питання щодо затвердження технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та передачу у власність земельної ділянки позивачу.

Моральну шкодупозивач оцінюєу сумі169168,00грн.

Просить скасувати рішення Жовківського районногосуду Львівськоїобласті від10червня 2021рокута ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та його представник ОСОБА_2 апеляційну скаргу підтримали, в обґрунтування надали пояснення, аналогічні доводам скарги.

Третя особа ОСОБА_3 в судовому засіданні апеляційну скаргу заперечив, просить оскаржуване рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення. Додатково пояснив, що спірна земельна ділянка використовується ним як єдиний заїзд на земельну ділянку, яка надана йому для обслуговування житлового будинку.

Представник відповідача Жовківської міської ради Львівського району Львівської області в судове засідання не прибув, подав заяву про розгляд справи у відсутність представника міської ради, просив оскаржуване рішення залишити без змін, а аапеляційну скаргу без задоволення.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції, колегія суддів дійшла висновку, що скаргу необхідно задовольнити частково виходячи із такого.

Згідно із ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

На підставі ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Згідно із статтею 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Частиною 6 цієї ж статті визначено, що в суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Ухвалюючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що на розгляд сесії Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області було подано два проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 .

Разом з цим, суд дійшов висновку, що відсутня дискримінація щодо позивача, оскільки ні ОСОБА_1 , ні ОСОБА_3 не були обмежені у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами, так як на розгляд сесії було подано два проекти землеустрою, а відповідачу Туринківській сільській раді Жовківського району Львівської області, як колегіальному органу, необхідно було прийняти законне рішення щодо затвердження одного із проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 .

Оскільки позивачем не доведено дискримінаційної бездіяльності відповідача, відсутні підстави для визнання незаконним та скасування рішення Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області 30-тої сесії 7-ого демократичного скликання № 30 від 19 жовтня 2018 року щодо затвердження ОСОБА_3 технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в АДРЕСА_1 для ведення особистого селянського господарства та передачу у власність згаданої земельної ділянки.

Районний суд встановив, що ОСОБА_1 було завдано моральної шкоди внаслідок протиправної поведінки щодо нього, невиконанням Туринківською сільською радою Жовківського району Львівської області остаточних рішень судів, якими сільську раду було зобов`язано прийняти рішення щодо питання затвердження технічної документації із землеустрою, щодо відведення земельної ділянки позивачу ОСОБА_1 на АДРЕСА_1 для ведення особистого селянського господарства.

При цьому суд дійшов висновку про відсутність підстав для відшкодування моральної шкоди ОСОБА_1 у цій справі, оскільки рішення про затвердження технічної документації із землеустрою ОСОБА_3 було прийнято колегіальноТуринківською сільською радою Жовківського району Львівської області на підставі положень ЗК України.

Розглядаючи даний спір та перевіряючи законність оскаржуваного рішення згідно вимог ЦПК України, судова колегія виходить з такого.

Завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Суб`єктивне право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, ЗК України та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.

Частиною 4 ст. 13 Конституції України передбачено, що держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, їх рівність перед законом. Основний Закон України гарантує кожному право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю відповідно до закону (ст. 41).

Згідно із ст.79ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до ст.79-1ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Частиною 1 ст. 78 Земельного кодексуУкраїни право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.

Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (ст. 321 ЦК України).

Судом встановлено такі юридичноно значимі факти та відповідні їм правовідносини.

На виконання рішення Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області № 6 21-ої сесії 5-го демократичного скликання від 31 березня 2010 року «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 загальною площею 0,5000 га із земель запасу сільської ради гр. ОСОБА_1 » ОСОБА_1 замовлено та виготовлено відповідний проект землеустрою, що стверджується копією заяви-договору № 03/01 від 17 січня 2011 року на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, укладеного між Приватним підприємством (далі ПП) «ВКМ-Базис» та ОСОБА_1 .

Даний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на підставі частини восьмої статті 118 ЗК України від 25 жовтня 2001 року № 2768-ІІ, ОСОБА_1 погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК УКраїни, про що отримано відповідні висновки, є підставою для прийняття рішення про його затвердження, що стверджується копією технічної документації із землеустрою, щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 .

Технічна документація із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 є погодженою у встановленому порядку і є підставою для прийняття рішення про її затвердження.

На виконання пункту 3 зазначеного рішення сільської ради та відповідно до частини дев`ятої статті 118 ЗК України, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 подано на розгляд сесії Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області для прийняття рішення про його затвердження і надання земельної ділянки у власність.

Туринківська сільська рада Жовківського району Львівської області за результатами неодноразового розгляду технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 відповідного рішення не прийняла, що стверджується виписками із протоколів сесій Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області, а саме: випискою з протоколу 4-ої сесії 6-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 11 березня 2011 року, випискою з протоколу 5-ої сесії 6-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 12 квітня 2011 року, випискою з протоколу 8-ої сесії 6-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 20 грудня 2011 року, випискою з протоколу 10-ої сесії 6-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 11 травня 2012 року, випискою з протоколу 16-ої сесії 6-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 21 червня 2013 року, випискою з протоколу 19-ої сесії 6-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 28 листопада 2013 року.

Постановою Жовківського районного суду Львівської області від 10 липня 2014 року у справі № 444/660/14-а за позовом ОСОБА_1 до Туринківської сільської ради Жовківського району, яка набрала законної сили 11 серпня 2014 року, суд визнав незаконною відмову Туринківської сільської ради Жовківського району від 28 листопада 2013 року у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 та передачі у приватну власність ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,55 га, якій присвоєно кадастровий номер 4622789200:01:023:0134.

Також, суд зобов`язав Туринківську сільську раду Жовківського району розглянути на сесії сільської ради питання щодо затвердження технічної документації із землеустрою, щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 з відповідним прийняттям рішення, що підтверджується копією постанови Жовківського районного суду Львівської області від 10 липня 2014 року у справі № 444/660/14-а.

Судом констатовано, що відповідно до норм статті 118 ЗК України Туринківська сільська рада зобов`язана була щодо питання ОСОБА_1 прийняти рішення, однак, такого рішення не прийнято, натомість останньому надано виписку із протоколу 19 сесії 6 демократичного скликання Туринківської сільської ради від 28 листопада 2013 року, чим було порушено норму цієї статті.

Надалі позивач двічі звертався до відповідача з проханням прийняти на сесії сільської ради рішення, яким затвердити технічну документацію із землеустрою та передати земельну ділянку йому у приватну власність, проте такі звернення залишенні відповідачем без розгляду, що підтверджується копією протоколу 24-ої сесії 6-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 11 листопада 2014 року, копією протоколу 25-ої сесії 6-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 17 грудня 2014 року.

25 лютого 2015 року, отримавши виконавчий лист № 444/660/14, ОСОБА_1 пред`явив до виконання у Відділ державної виконавчої служби (далі ВДВС) Жовківського районного управління юстиції (далі РУЮ) Львівської області.

Постановою державного виконавця Бакум Н.М. відкрито виконавче провадження ВП № 47088238 та встановлено боржнику строк для добровільного виконання до 10 квітня 2015 року.

03 квітня 2015 року постанова державного виконавця отримана особисто головою Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області, що підтверджено копією виконавчого листа № 444/660/14-а, виданого Жовківським районним судом Львівської області 09 лютого 2015 року, копією постанови про відкриття виконавчого провадження від 03 квітня 2015 року ВП № 47088238, копією супровідного листа ВДВС Жовківського РУЮ Львівської області №781 від 03 квітня 2015 року про направлення постанови про відкриття виконавчого провадження на адресу Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області для виконання.

Натомість, Туринківська сільська рада Жовківського району Львівської області впродовж 2015-2016 року, розглядаючи на сесії сільської ради 11 разів технічну документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 , жодного рішення за наслідками розгляду такої документації не прийняла, що підтверджується виписками із протоколів сесії сільської ради. Зокрема: випискою з протоколу 28-ої сесії 6-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 12 травня 2015 року; випискою з протоколу 29-ої сесії 6-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 09 липня 2015 року; випискою з протоколу 30-ої сесії 6-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 08 вересня 2015 року; випискою з протоколу 2-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 15 грудня 2015 року; випискою з протоколу 3-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 05 лютого 2016 року; випискою з протоколу 4-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 22 березня 2016 року; випискою з протоколу 5-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 15 квітня 2016 року; випискою з протоколу 6-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 03 червня 2016 року; випискою з протоколу 8-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 16 вересня 2016 року; випискою з протоколу 9-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 04 листопада 2016 року; випискою з протоколу 10-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 16 грудня 2016 року.

Постановою Жовківського районного суду Львівської області від 01 лютого 2017 року у справі № 444/2805/16-а, яка набрала законної сили 03 квітня 2017 року, суд визнав неправомірною бездіяльність Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області щодо неприйняття відповідного рішення по зверненнях ОСОБА_1 щодо розгляду питання про затвердження технічної документації із землеустрою, щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 .

Суд зобов`язав Туринківську сільську раду Жовківського району розглянути на сесії сільської ради питання щодо затвердження технічної документації із землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 з відповідним прийняттям рішення.

При цьому судом встановлено, що технічна документація із землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки є погодженою у встановленому порядку і є підставою для прийняття рішення про її затвердження; не приймаючи рішення про затвердження погодженої технічної документації із землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки у двотижневий строк з дня її отримання Туринківська сільська рада Жовківського району діє не у спосіб передбачений частиною дев`ятою статті 118 ЗК України, отже, допускає протиправну бездіяльність, чим порушує право ОСОБА_1 на безоплатне одержання у власність земельної ділянки із земель комунальної власності.

Незважаючи на вказані вище судові рішення, Туринківська сільська рада Жовківського району Львівської області, розглядаючи у березні 2017 року та травні 2017 року на сесії сільської ради технічну документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 , відповідного рішення не прийняла (виписка з протоколу 11-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 10 березня 2017 року; виписка з протоколу 13-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 05 травня 2017 року).

У травні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом про відшкодування моральної шкоди.

Рішенням Жовківського районного суду Львівської області від 13 грудня 2017 року у справі № 444/1158/17 позов ОСОБА_4 задоволено частково.

Стягнуто з Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 25 000 грн.

Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

Постановою Апеляційного суду Львівської області від 10 травня 2018 рокуу справі №444/1158/17 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково.

Апеляційну скаргу Туринківської сільської ради Жовківського району задоволено частково.

Рішення Жовківського районного суду Львівської області від 13 грудня 2017 року скасовано.

Стягнуто з Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області на користь ОСОБА_1 10 000 грн. моральної шкоди.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Надалі відповідач продовжував не виконувати судові рішення та вимоги закону щодо прийняття рішення щодо питання затвердження технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 , що стверджується виписками із протоколів сесій сільської ради, починаючи з липня 2017 року до червня 2018 року (виписка з протоколу 15-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 10 липня 2017 року; виписка з протоколу 17-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 28 вересня 2017 року; виписка з протоколу 18-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 24 листопада 2017 року; виписка з протоколу 21-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 09 лютого 2018 року; виписка з протоколу 22-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 23 березня 2018 року; виписка з протоколу 25-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 18 червня 2018 року).

05 квітня 2018 року державним виконавцем винесено постанову ВП № 47088238 про накладення штрафу, якою за невиконання судового рішення згідно з вимогою державного виконавця № В5/3335 від 14 лютого 2018 року накладено на відповідача штраф у розмірі 5 100 гривень, що стверджується копією вимоги державного виконавця № В5/3335 від 14 березня 2018 року, копією постанови ВП № 47088238 від 05 квітня 2018 року про накладення штрафу.

Отже, відповідач, починаючи з березня 2011 року до червня 2018 року 27 разів розглядав на сесії сільської ради технічну документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 , однак,за наявності усіх підстав для прийняття рішення по зверненнях ОСОБА_1 та в супереч вимог закону, відповідач жодного рішення по суті не прийняв.

В свою чергу, ОСОБА_3 замовлено та виготовлено технічну документацію із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) відведення спірної земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 загальною площею 0,5500 га із земель запасу сільської ради, що підтверджується копією заяви-договору № 006-02/15 від 02 липня 2018 року на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка розташована в АДРЕСА_1 для ведення особистого селянського господарства, укладеного між ТзОВ «Терразем» та ОСОБА_3 .

Даний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_3 погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, про що отримано відповідні висновки, і є підставою для прийняття рішення про його затвердження, що стверджується копією технічної документації із землеустрою, щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 .

Відповідно до вимог частини дев`ятої статті 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_3 подано на розгляд сесії Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області для прийняття рішення про його затвердження і надання земельної ділянки у власність.

Рішення Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області 30-тої сесії 7-ого демократичного скликання № 30 від 19 жовтня 2018 року ОСОБА_3 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в АДРЕСА_1 для ведення особистого селянського господарства та передано у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства (цільове призначення 01.03) площею 0.5500 га в АДРЕСА_1 .

Звертаючись до суду із позовними вимогами позивач ОСОБА_1 зазначає, що починаючи з березня 2011 року до червня 2018 року, відповідач 27 разів розглядав на сесії сільської ради технічну документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки саме йому, однак, жодного рішення по суті не прийняв, вважає, що має місце протиправна бездіяльність відповідача, чим порушено його право на отримання земельної ділянки, просить визнати незаконним та скасувати рішення 30-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області № 10 від 19 жовтня 2018 року «Про передачу у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 гр. ОСОБА_3 », визнати дискримінаційною бездіяльність Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області, правонаступником якої є Жовківська міська рада Львівського району Львівської області, стягнути моральну шкоду та судові витрати.

З врахуванням зазначеного, колегія суддів виходить із того, що між сторонами у справі виник спір щодо права власності на землю.

За змістом частини другої статті 82 ЦПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Преюдиціальні факти - це факти, встановлені рішенням чи вироком суду, що набрали законної сили.

Преюдиціальність ґрунтується на правовій властивості законної сили судового рішення і визначається його суб`єктивними і об`єктивними межами, за якими сторони та інші особи, які брали участь у справі, а також їх правонаступники не можуть знову оспорювати в іншому процесі встановлені судовим рішення у такій справі правовідносини.

Суб`єктивними межами є те, що у двох справах беруть участь одні й ті самі особи чи їх правонаступники, чи хоча б одна особа, щодо якої встановлено ці обставини. Об`єктивні межі стосуються обставин, встановлених рішенням суду.

Преюдиціальні обставини не потребують доказування, якщо одночасно виконуються такі умови: обставина встановлена судовим рішення; судове рішення набрало законної сили; у справі беруть участь ті самі особи, які брали участь у попередній справі, чи хоча б одна особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Не потребують доказування обставини, встановлені рішенням суду, тобто ті обставини, щодо яких мав місце спір і які були предметом судового розгляду. Не має преюдиціального значення оцінка судом конкретних обставин справи, які сторонами не оспорювалися, мотиви судового рішення, правова кваліфікація спірних відносин. Преюдиціальне значення можуть мати ті факти, щодо наявності або відсутності яких виник спір, і які, зокрема зазначені у резолютивній частині рішення.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 03 липня 2018 року у справі № 917/1345/14 (провадження № 12-144гс18) зазначила, що преюдиціальне значення у справі надається обставинам, встановленим судовими рішеннями, а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом. Преюдиціальне значення мають лише рішення зі справи, в якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. Преюдицію утворюють виключно ті обставини, які безпосередньо досліджувались і встановлювались судом, що знайшло своє відображення у мотивувальній частині судового рішення. Преюдиціальні факти відрізняються від оцінки іншим судом обставин справи.

При цьому на суд покладено обов`язок надати правову кваліфікацію відносинам сторін виходячи з фактів, установлених під час розгляду справи, та визначити, яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору (постанова Великої Палати Верховного Суду від 08 червня 2021 року у справі № 662/397/15-ц (провадження № 14-20цс21)).

З матеріалів справи вбачається, що певні правовідносини між сторонами вже врегульовані судовими рішеннями, які набрали законної сили та перебувають на стадії виконавчого провадження.

Зокрема, постановою Жовківського районного суду Львівської області від 10 липня 2014 року у справі № 444/660/14-а та рішенням Жовківського районного суду Львівської області від 13 грудня 2017 року у справі № 444/1158/17констатовано, що не приймаючи рішення про затвердження погодженої технічної документації із землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки у двотижневий строк з дня її отримання, Туринківська сільська рада Жовківського району діє не у спосіб передбачений частиною 9 статті 118 Земельною кодексу України, відтак допускає протиправну бездіяльність, чим порушує право ОСОБА_1 на безоплатне одержання у власність земельної ділянки з земель комунальної власності.

Крім цього, за тривале невиконання рішення суду з відповідача на користь позивача стягнуто моральну кшоду у відповідному розмір.

Таким чином, питання відшкодування моральної шкоди, яку позивач повязує із стражданнями через неприйняття відповідачем жодного рішення щодо питання затвердження технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки понад 7 (сім) років, фактично було предметом судового розгляду та є вирішеним, тому вимоги про стягнення моральної шкоди у межах даного судового провадження є безпідставними.

Не спростовує зазначений висновок і те, що такі правопорушення є триваючими, оскільки у протилежному випадку таке свідчитиме про подвійну відповідальність в одних і тих же правовідносинах.

В свою чергу, частиною 1 ст. 81 ЗК України визначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Згідно із ч. 7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Частиною 9 статті 118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до положень ч. 4-6 ст. 186-1 ЗК України розробникпроекту землеустрою подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Орган, зазначений в частині першій цієї статті, зобов`язаний протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій-сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування. У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Межі суміжних земельних ділянок приватної власності можуть бути змінені їх власниками без формування нових земельних ділянок за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (ст.79-1 ЗК Укораїни).

Згідно з правовою позицією Верховного Суду щодо застосування норм права, викладеною у постанові Верховного Суду від 06.03.2019 у справі №1640/2594/18, системний аналіз норм статей 22, 116, 118 Земельного кодексу України дає можливість дійти висновку, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, а саме:

1) подання зацікавленою особою клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;

2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);

3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів статті 186-1 Земельного кодексу України;

4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;

5) подання зацікавленою особою погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.

Так, спеціальним законом, який визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування є ЗУ «Про землеустрій».

Відповідно до ч. 1 ст. 50 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються лише у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

У дозволі на виготовлення проекту землеустрою визначається лише приблизна площа земельної ділянки та орієнтовне місцезнаходження (наприклад, земельний масив, у межах якого вона буде знаходитись).

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки включає інформацію щодо меж земельної ділянки та інформацію, важливу для визначення можливості використання земельної ділянки у той чи інший спосіб, зокрема перелік обмежень у використанні земельних ділянок (меж охоронних зон (наприклад, біля ліній електропередач), зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель); матеріали погодження проекту землеустрою тощо (ст. 50 Закону України "Про землеустрій"

Отже, отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність або у користування є лише першою стадією у процедурі вирішення питання про передачу земельної ділянки зацікавленій особі.

Надання дозволу на розробку проєкту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку. Такий висновок щодо застосування норм права наведено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 17.10.2018 у справі №380/624/16-ц.

Таким чином, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії на землі власника, аби мати змогу у подальшому точно визначити об`єкт відведення.

З матеріалів справи встановлено, що оспорюваним рішення Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області 30-тої сесії 7-ого демократичного скликання № 30 від 19 жовтня 2018 року, ОСОБА_3 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в АДРЕСА_1 для ведення особистого селянського господарства та передано у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства (цільове призначення 01.03) площею 0.5500 га в АДРЕСА_1 .

При цьому, технічна документація ОСОБА_3 виконана без дозволу Туринківської сільської ради, що є порушенням ст. 22, ч. 9 ст. 55 ЗУ «Про землеустрій» (в редакції від 01.03.2018).

Натомість, як зазначено вище, рішенням Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області № 6 21-ої сесії 5-го демократичного скликання від 31 березня 2010 року позивачу ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 загальною площею 0,5000 га із земель запасу сільської ради.

На виконання вказаного рішення, ОСОБА_1 замовлено, а ПП «ВКМ-Базис» виготовлено відповідний проект землеустрою, який погоджено у встановленому законом порядку.

Вказана земельна ділянка була сформована із земель запасу Туринківської сільської ради Жовківського району, Львівської області та присвоєно такій земельній ділянцікадастровий номер 4622789200:01:023:0134.

Відповідно до вимог ч. 9 ст. 118 ЗК України, позивачем даний проект землеустрою подано на розгляд сесії Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області для прийняття рішення про його затвердження і надання земельної ділянки у власність.

Однак, за період з 11.03.2011 по 18.06.2018 Туринківська сільська рада 27 разів розглядала на сесії сільської ради технічну документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 , при цьому, за наявності усіх підстав для прийняття рішення про затвердження технічної документації, всуперечим вимогам ЗК України таке рішення не прийняла.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 29 вересня 2020 рокуу справі №688/2908/16-ц зазначено, що розподіл землі є особливо чутливим до принципів справедливості, розумності і добросовісності (пункт 6 частини першоїстатті 3 ЦК України). Не можна вважати справедливим і розумним надання землі особі, яка раніше за інших дізналася про існування вільної земельної ділянки і звернулася з відповідною заявою. Крім того, такий підхід стимулює використання інсайдерської інформації, що є одним із проявів корупції, а тому є неприпустимим. Тим більше не можна вважати справедливим і розумним надання землі особі, яка пізніше за інших звернулася з відповідною заявою, але якій тим не менше надано перевагу.

Так, може кваліфікуватися як недобросовісна така поведінка власника земельної ділянки (в особі органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування), коли він необґрунтовано зволікає з наданням дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не повідомляє чи несвоєчасно повідомляє про відмову у наданні дозволу або не наводить вичерпні мотиви такої відмови, надає дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, завідомо знаючи про перешкоди у наданні земельної ділянки в оренду, необґрунтовано зволікає з розглядом проєкту землеустрою щодо відведення, безпідставно відмовляє у його затвердженні і у той же час надає дозвіл на розробку проєкту землеустрою та затверджує цей проєкт щодо іншої особи.

На переконання колегії суддів, Туринківська сільська рада Жовківського району Львівської області, правонаступником якої є Жовківська міська рада Львівського району, Львівської області, зволікаючи із розглядом проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позиву ОСОБА_1 , а саме за період з 11.03.2011 по 18.06.2018 Туринківська сільська рада 27 разів розглядала на сесії сільської ради технічну документацію із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 , при цьому, за наявності усіх підстав для прийняття рішення про затвердження технічної документації, всуперечим вимогам ЗК України таке рішення не прийняла, натомість, затверджуючи оспорюваним рішенням № 30 від 19 жовтня 2018 року ОСОБА_3 технічну документацію із землеустрою, яка виготовлена з порушенням вимог закону, та передаючи у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 0.5500 га в АДРЕСА_1 , діяла недобросовісно.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Враховуючи те, що оспорюване рішення Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області 30-тої сесії 7-ого демократичного скликання № 30 від 19 жовтня 2018 року, яким ОСОБА_3 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в АДРЕСА_1 для ведення особистого селянського господарства та передано у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства (цільове призначення 01.03) площею 0.5500 га в АДРЕСА_1 , прийняте з порушенням вимог ч. 1 ст. 22, ч. 9 ст. 55 ЗУ «Про землеустрій», при цьому таке рішення порушує права та інтереси позивача ОСОБА_1 , суд першої інстанції безпідставно відмовив у задоволенні позовної вимоги про визнання незаконним та скасування такого рішення.

З наведених підстав, рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні вимоги про визнання незаконним та скасування рішення 30-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області № 10 від 19 жовтня 2018 року «Про передачу у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 гр. ОСОБА_3 » необхідно скасувати, з одночасним ухваленням в цій частині нового рішення про задоволення такої вимоги.

В свою чергу, доводи третьої особи ОСОБА_3 про те, що спірна земельна ділянка використовується ним як єдиний заїзд на земельну ділянку, яка надана йому для обслуговування житлового будинку, спростовуються викопіюванням з генерального плану села Туринка, схеми кварталу індивідуальної житлової забудови АДРЕСА_1 , за якими між земельною ділянкою кадастровий номер 4622789200:01:023:0134 (спірна) та земельноими ділянками з кадастровими номерами 4622789200:01:023:0146 та 4622789200:01:023:0142, які надані третій особі ОСОБА_3 для садівництва і обслуговування житлового будинку, власне і розташована вулиця загального користування ім. Л. Українки.

Що стосується позовної вимоги про визнання дискримінаційною бездіяльність Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області щодо неприйняття рішення по питанню затвердження технічної документації із землеустрою, щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 , колегія погоджується із висновком суду першої інстанції про відсутність факту дискримінації відповідача по відношенню до позивача.

Зокрема, відповідно до пункту 2 частини першої статті 1 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» дискримінація ситуація, за якої особа та/або група осібза їх ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними, зазнає обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами в будь-якій формі, встановленій цим Законом, крім випадків, коли таке обмеження має правомірну, об`єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними.

Згідно із ст. 14 вказаного Закону,особа, яка вважає, що стосовно неї виникла дискримінація, має право звернутися із скаргою до державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та/або до суду в порядку, визначеному законом.Реалізація зазначеного права не може бути підставою для упередженого ставлення, а також не може спричиняти жодних негативних наслідків для особи, яка скористалася таким правом, та інших осіб.

Судом встановлено, що позивачем не наведено жодної із захищених ознак, про які вказано вище, за якими позивача, на його думку, дискримінував відповідач, про такі не наведено ні ним, ні його представником у своїх поясненнях, ні у суді першої, ані апеляційної інстанції.

Відповідно, таку вимогу необхідно визнати безпідставною та жодним чином не обґрунтованою.

В свою чергу, звертаючись із позовними вимогами про відшкодування моральної шкоди, позивач покликається на те, що особа має право на відшкодування матеріально та моральної шкоди, завданих внаслідок її дискримінації, при цьому звертає увагу на висновок № 19/к амбулаторної судово-психологічної експертизи від 18.12.2019, де дійшовши висновку про те, що позивачу завдано моральну шкоду внаслідок дискримінації, судовий експерт встановив, що матеріальний еквівалент заподіяної позивачу моральної шкоди складає 169168 грн.

З врахуванням того, що вимогу позивача про визнання дискримінаційною бездіяльність Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області щодо неприйняття рішення по питанню затвердження технічної документації із землеустрою, щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, апеляційним судом визнано безпідставною, відтак не підлягає до задоволення і похідна вимога про відшкодування моральної шкоди, завданої, на думку позивача, внаслідок дискримінації.

Разом з тим, в певній частині вимоги позивача про відшкодування моральної шкоди фактично стосуються невиконання одного і того ж самого рішення суду (постанови Жовківського районного суду Львівської області від 01 лютого 2017 року у справі № 444/2805/16-а), за яке рішенням суду вже було стягнуто моральну шкоду (постановою Апеляційного суду Львівської області від 10 травня 2018 року у справі № 444/1158/17).

З наведених підстав, апеляційну скаргу адвоката Станька Ю.П., подану в інтересах позивача ОСОБА_1 необхідно задовольнити частково, оскаржуване рішення Жовківського районного суду Львівської області від 10 червня 2021 року в частині відмови у задоволенні вимоги про визнати незаконним та скасувати рішення 30-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області № 10 від 19 жовтня 2018 року «Про передачу у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 гр. ОСОБА_3 » необхідно скасувати, з одночасним ухваленням в цій частині нового рішення про задоволення такої вимоги, в іншій частині рішення залишити без змін.

Порядок розподілу та відшкодування судових витрат регламентується статтею 141 ЦПК України.

Відповідно до положень ч.ч. 1, 13 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

З врахуванням висновків суду апеляційної інстанції про часткове задоволення вимог позивача, з Жовківської міської ради Львівського району Львівської області необхідно стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 704,8 грн. сплачений за звернення із позовною заявою та 1057,2 грн. сплачений за подання апеляційної скарги, а всього 1762 грн.

Керуючись ст. ст. 259, 367, 368, п. 2 ч. 1 ст. 374, ст.ст. 376, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, суд, -

постановив:

Апеляційну скаргу адвоката Станька Юрія Петровича в інтересах ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Жовківського районного суду Львівської області від 10 червня 2021 року в частині відмови у задоволенні вимоги про визнання незаконним та скасування рішення 30-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області № 10 від 19 жовтня 2018 року «Про передачу у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 гр. ОСОБА_3 » - скасувати.

Ухвалити у цій частині нове рішення, яким таку вимогу задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення 30-ої сесії 7-го демократичного скликання Туринківської сільської ради Жовківського району Львівської області № 10 від 19 жовтня 2018 року «Про передачу у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 гр. ОСОБА_3 ».

В іншій частині рішення залишити без змін.

Стягнути з Жовківської міської ради Львівського району Львівської області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 704,8 грн. сплачений за звернення із позовною заявою та 1057,2 грн. сплачений за подання апеляційної скарги, а всього 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) гривень 00 копійок.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня прийняття, може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Повний текст постанови складений 26 квітня 2023 року.

Головуючий: А.В. Ніткевич

Судді: С.М. Бойко

С.М. Копняк

СудЛьвівський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення25.04.2023
Оприлюднено03.05.2023
Номер документу110540833
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них

Судовий реєстр по справі —444/3482/18

Постанова від 22.11.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

Ухвала від 15.11.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

Ухвала від 08.08.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

Ухвала від 13.07.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

Ухвала від 15.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

Ухвала від 05.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

Постанова від 25.04.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Ніткевич А. В.

Постанова від 25.04.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Ніткевич А. В.

Ухвала від 06.02.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Ніткевич А. В.

Постанова від 18.01.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лідовець Руслан Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні