Жидачівський районний суд львівської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа №443/261/22
Провадження №2/443/40/23
РІШЕННЯ
іменем України
21 квітня 2023 рокуЖидачівський районний суд Львівської області в складі:
головуючого - судді Сливки С.І.,
за участю секретаря судових засідань Кушнір М.І.,
представника позивача - адвоката Олійник О.О.,
представників відповідача - Колтоновського О.О., Колтоновського О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Жидачеві цивільну справу за позовом Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» до ОСОБА_1 про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу та зустрічним позовом ОСОБА_1 до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» про захист прав споживача,
встановив:
Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» звернулося до Жидачівського районного суду Львівської області із позовною заявою, в якій просить стягнути з ОСОБА_1 вартість необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу в розмірі 96 188,22 грн. та судові витрати.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що ОСОБА_1 є споживачем природного газу за адресою АДРЕСА_1 . 02.03.2021 року в будинку відповідача працівниками Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» виявлено порушення, передбачене п.п.3 п.1 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу ГРС, а саме несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ, про що складено акт про порушення від 02.03.2021 року №008513 р. Згідно протоколу щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу від 02.03.2021 року №0005765 лічильник газу споживача поміщено в пакувальний пакет та направлено на експертизу в АТ «Львівгаз». Експертизою ЗВТ відповідача, результати якої відображено в акті №247 експертизи ЗВТ та/або пломби від 11.03.2021 року виявлено втручання в роботу ЗВТ, а саме: пошкоджено цілісність лічильного механізму та корпусу розбито скло облікованого механізму, легкий доступ до облікованого механізму. Корозія ЗВТ. З огляду на наведене, споживач допустила несанкціонований відбір природного газу шляхом несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ. Відповідно до п.п.3 п.2 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу ГРМ до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжку газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу). За результатами засідання комісія прийняла рішення про задоволення акту про порушення та проведення споживачу донарахунку необлікованого об`єму природного газу в розмірі 96188,22 грн. Після задоволення акту про порушення АТ «Львівгаз» направило позивачу супровідним листом рахунок на оплату вартості необлікованого (донарахованого) об`єму разом із актом-розрахунком необлікованого об`єму природного газу.
Ухвалою Жидачівського районного суду Львівської області від 10.03.2022 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, з викликом сторін.
14.04.2022 року відповідачем подано зустрічний позов до АТ «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз», в якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення комісії з розгляду актів про порушення АТ «Львівгаз», оформлене протоколом від 16.04.2021 року №26/04-Н з розгляду акту про порушення №008513 від 02.03.2021 року; визнати протиправним та скасувати акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу в розмірі 10718,29 куб.метрів вартістю 96 188,22 грн., за період з 03.09.2020 року по 02.03.2021 року, оформлений протоколом від 16.04.2021 року №26/04-Н.
Зустрічний позов обґрунтовує тим, що в АДРЕСА_1 розташований належний їй на праві приватної власності житловий будинок з приналежними господарськими будівлями та спорудами. До зазначеного будинку підведено газопостачання. Як стало відомо позивачу від чоловіка, 02.03.2021 року близько 15.00 год. до житлового будинку приїхали невідомі особи з вказівкою на працівників газової служби та почали знімати лічильник. Зазначені особи демонтували лічильник та поставили інший. Також зазначені особи вказали на наявність нібито втручання в роботу лічильника та склали акт про порушення №008513, з якого вбачається, що за адресою АДРЕСА_1 встановлено порушення Кодексу ГРС, а саме виявлено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (розбите скло лічильного механізму), наявний легкий доступ до облікового механізму та корозію корпусу ЗВТ.
16.04.2021 року відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення АТ «Львівгаз», зокрема акту про порушення №008513 від 02.03.2021 року, за результатами якого прийнято рішення про задоволення і здійснення нарахування об`єму необлікованого природного газу. Згідно з актом розрахунку розмір відшкодування необлікованого об`єму газу та обсягу природного газу і його вартості внаслідок встановленого порушення Кодексу ГРМ становить 96188,22 грн.
Проте вказані дії та рішення відповідача не відповідають вимогам закону та Кодексу ГРС, порушують права позивача як споживача. Жодних договорів чи заяв-приєднання до типових договорів постачання та розподіл природного газу між нею та АТ «Львівгаз», Львівгаззбут укладено не було, що помилково вказує відповідач у позовній заяві. Крім того, пошкодження ЗВТ/лічильника газу є механічне пошкодження цілісності конструкції комерційного ВОГ та/або його складових, зокрема корпусу, скла, кріплення, захисних елементів, ліній з`єднання. На думку відповідача, несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу у спірних правовідносинах відбулося через пошкодження скла облікового механізму, легкий доступ до облікового механізму та корозію ЗВТ. Одночасно, факт того, що внаслідок пошкодження скла облікового механізму та корозії лічильника газу витрата (споживання) газу не обліковувалася (обліковувалася частково чи з порушенням законодавства) або відбулося викривлення даних обліку природного газу АТ «Львівгаз» не доводило та відповідними доказами не підтверджувало, вважаючи, що для встановлення факту несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу достатньо встановити факт пошкодження лічильника.
Крім того зазначає, що на час здійснення перевірки лічильника 02.03.2021 року позивач перебувала на роботі, що підтверджується відповідною довідкою, однак в порушення зазначеної норми, працівники АТ «Львівгаз» не пред`явили її чоловіку посвідчення, відповідні дані службових посвідчень не відображені в акті про порушення та протоколі про направлення ЗВТ на експертизу, а сам акт складено на невідому особу - ОСОБА_1 . Інших документів на представництво її інтересів сином чи чоловіком для підписання акту чи протоколу нею подано не було. Крім того, жодних роз`яснень про право відмови від підпису чоловіку не було надано.
Також позивач вказує, що в порушення вимог кодексу ГРС, повірка лічильника не проводилася від моменту його встановлення, що вказує на безпідставність посилань відповідача на її вину у пошкодженні ЗВТ та нібито втручань в його конструктивні елементи. Як видно із акту про порушення та протоколу про направлення ЗВТ на експертизу, дати проведення повірки не зазначено, що підтверджує вікову непридатність лічильника внаслідок дії атмосферних опадів, сонячного випромінення та інших метеорологічних явищ, а не внаслідок втручання позивача в ЗВТ.
Крім того, відповідно до п.3 глави 10 розділу Х Кодексу ГРС, експертизу ЗВТ та/або пломби проводить комісія, до складу якої має входити не менше трьох представників оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. З акту експертизи №247 від 11.03.2021 року, який міститься в матеріалах справи, то такий складено комісією в складі ОСОБА_2 - начальника лабораторії з повірки лічильників газу, ОСОБА_3 - інженера з метрології, ОСОБА_4 - інженера з метрології, ОСОБА_5 - інспектора відділу інспектування, ОСОБА_6 - слюсара лабораторїі з повірки лічильників газу, проте експертиза була проведена без дотримання вимог вищевказаної норми права, неуповноваженими на те особами, а склад комісії не відповідав нормам закону, ні внутрішнім наказам АТ «Львівгаз», оскільки до складу комісії не було включено юриста.
Також актом не встановленого самого факту втручання в механізм корпусу ЗВТ, конструктивні елементи вихідного патрубка ЗВТ, не встановлено наявності сторонніх предметів всередині ЗВТ. Зазначений акт визначає цілісність лічильного механізму та корпусу лічильника газу, пошкоджень корпусу лічильника газу не виявлено, цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка, наявність сторонніх предметів всередині ЗВТ не виявлено, відсутні відомості щодо втручання в роботу лічильника газу наявним актам перевірки та/або відомостям про повірку та ремонт лічильника газу, відомості про повірку та ремонт, а також планових втручань в роботу лічильника газу не надано.
На момент прийняття відповідачем рішення, останнім не було встановлено, що витрата споживання природного газу лічильником Октава G-6 заводський №548384, не обліковувалась (обліковувалась частково), та наявність причинно-наслідкового зв`язку між виявленими пошкодженнями та наслідком у вигляді того, що витрата (споживання) природного газу обліковим пристроєм не здійснювалась, або дані обліку викривлені.
Ухвалою від 26.05.2022 року прийнято зустрічний позов до спільного розгляду з первісним позовом та об`єднано в одне провадження із первісним. Перейдено до розгляду справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання.
Ухвалою від 04.07.2022 року в порядку витребування доказів зобов`язано АТ «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз»в строк до 22 липня 2022 року надати до Жидачівського районного суду Львівської області для огляду в судовому засіданні: оригінали акту експертизи ЗВТ №247 від 11.03.2021, рішення комісії з розгляду актів про порушення від 16.04.2021 відносно ОСОБА_1 , протокол комісії №26/04-Н від 16.04.2021 відносно ОСОБА_1 та інші матеріали розгляду Акту про порушення №008513 від 02.03.2021, у разі наявності таких; належним чином завірені копії наказу про затвердження складу комісії з розгляду актів про порушення, якою 16.04.2021 розглядався акт відносно ОСОБА_1 та наказу про затвердження складу комісії з проведення експертизи ЗВТ, якою 16.04.2021 проводилася експертиза лічильника ОСОБА_1 ; належним чином завірену копію Статуту АТ «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз».
Крім того, в порядку витребування доказів зобов`язано Державне підприємство «Львівський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» в строк до 22 липня 2022 року надати до Жидачівського районного суду Львівської області оригінал довідки про непридатність законодавчо регульованого ЗВТ №35/02436 від 11.03.2021 та оригінали документів, що стали підставою складення вказаної довідки.
14.07.2022 року заступником генерального директора з питань метрології Державного підприємства «Львівський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» Гуляницьким М. надіслано до суду оригінал протоколу повірки лічильника газу типу «Октава», заводський номер 548384 від 11.03.2021 року №35/02436 та копію довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №35/02436 від 11.03.2021 року.
29.09.2022 року представником АТ «Львівгаз» адвокатом Олійник О.О. надіслано до суду копію витягу з наказу АТ «Львівгаз» №Но-30-0720 від 01.07.2020 року, копію витягу з наказу №Но-11-0321 від 18.03.2021 року, копію статуту АТ «Львівгаз» від 2019 року.
04.10.2022 року представником АТ «Львівгаз» адвокатом Олійник О.О. надіслано до суду оригінал витягу з протоколу №26/04-Н від 16.04.2021 року, а також належним чином завірену копію протоколу №26/04-Н від 16.04.2021 року, оригінал акту експертизи №247 від 11.03.2021 року.
25.10.2022 року представником АТ «Львівгаз» адвокатом Олійник О.О. надіслано до суду оригінал Акту про порушення від 02.03.2021 року №008513, оригінал протоколу щодо направлення ЗВТ на експертизу від 02.03.2021 року №0005765.
Ухвалою від 09.12.2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Представник позивача в судовому засіданні первісний позов підтримала, з мотивів наведених у позовній заяві. Зустрічний заперечила, просила первісний позов задовольнити, в зустрічному позові відмовити.
Представники відповідача в судовому засіданні первісний позов заперечили. Зустрічний позов підтримали, з підстав наведених у такому. Просили зустрічний позов задовольнити, в первісному позові відмовити. Крім того, представник позивача в судовому засіданні відмовився від допиту свідків ОСОБА_7 та ОСОБА_1 , оскільки такій перебуваєть за межами території України, у зв`язку із чим допит таких на даний час є неможливим.
Заслухавши вступне слово сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, що мають істотне значення для її розгляду і вирішення по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено наступні обставини.
Відповідно до довідок виконавчого комітету Ходорівської міської ради №130 від 04.03.2021 року та №255 від 19.05.2021 року, які видані уповноваженому власнику житлового будинку ОСОБА_1 , за адресою: АДРЕСА_1 зареєстрована та проживає ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та до складу сім`ї останньої входять: ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 - чоловік; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 - син; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 - онука (а.с.7, 66).
Згідно Акту про порушення №008513 від 02.03.2021 року (а.с.9, 169 на звороті), 02.03.2021 року працівниками АТ «Львівгаз», а саме ОСОБА_7 - майстром ВОВОГ №3867 та ОСОБА_11 - водієм Жидачівської дільниці, за участю споживача (його представника) Довган Оксани Мир. за адресою АДРЕСА_1 встановлено порушення Кодексу газорозподільних систем, а саме Розділ ХІ, глава 2, п.1, п.п..3 - несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (розбите скло лічильного механізму).
Показання лічильника (ЗВТ) на дату складання Акта 45879,50.
Відмітка про усунення порушення на дату складання акту - ЗВТ демонтовано на експертизу, встановлено підмінний ЗВТ №38678449, пок. 00491,47 м.3, 2019 року випуску, опломбовано пломбою R24653186.
За виявленими порушеннями споживачу необхідно бути присутнім 11.03.2021 року при проведенні експертизи в сервісному центрі АТ «Львівгаз».
До Акта про порушення додається протокол направлення ЗВТ на експертизу.
Акт підписано представниками газопостачальної організації та ОСОБА_1 .
Як видно із протоколу №0005765 щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу від 02.03.2021 року (а.с.11), згідно з актом про виявлені порушення від 02.03.2021 №008513, лічильник газу типу «Октава», заводський № 548384, 2003 р.в. з показами 45879,50 куб.м., дата проведення повірки 01.01.03 року, який встановлено за адресою АДРЕСА_1 , споживач ОСОБА_1 , направляється на експертизу в сервісний цент ПАТ «Львівгаз».
Лічильник газу споживача демонтується, замість нього в присутності споживача встановлюється лічильник з підмінного фонду марки ВК, типорозмір GGT, № 38678449, з показами 00491,47 куб.м, вхідний патрубок опломбований пломбою №R24653186, стр.8430380, пов.19р.1.
Лічильник газу доставляється на місце проведення експертизи в Сервісний цент ПАТ «Львівгаз» - м.Львів, вул.Золота,42.
Для захисту лічильника від зовнішнього втручання до дня проведення експертизи представник ПАТ «Львівгаз» пакує ЗВТ в пакет з поліетилену чи іншого цупкого матеріалу (або в транспортну тару, що передбачена заводом виробником та зазначена в паспорті на ЗВТ), який опломбовується пломбою ПАТ «Львівгаз» №R24653200.
Споживач ОСОБА_1 запрошується 11.03.2021 року для проведення експертизи лічильника та останній погоджується на проведення такої в присутності ОСОБА_12 - сина.
Згідно акту №247 експертизи ЗВТ та/або пломб від 11.03.2021 року (а.с.12), комісією АТ "Львівгаз" в складі Товкацький А.М. - начальник лабораторії з повірки лічильників газу, ОСОБА_3 - інженер з метрології, ОСОБА_4 - інженер з метрології, ОСОБА_5 - інспектор відділу інспектування, Кузик Г.Є. - слюсар лабораторїі з повірки лічильників газу, за участю представника споживача ОСОБА_1 - ОСОБА_12 , який споживає газ за адресою АДРЕСА_1 аб./рах. НОМЕР_1 , провели експертизу ЗВТ тип Октава G-6, зав. №548384, 2003 р.виг., пок.45879,50 м.куб., який знято відповідно до протоколу №0005765 02.03.2021 р.
Зовнішній огляд пакувального пакета (тари), в яку було запаковано ЗВТ та/або пломбу не порушені.
Пломба R №24653200.
Експертизою встановлено:
1. Відповідність місць фактичного розташування пломб місцям, зазначеним в протоколі - відповідає.
2. Цілісність та місцезнаходження пломб, а також ознаки порушень, зазначених у протоколі - відповідає.
3. Цілісність заводського та повірочного тавра на ЗВТ - не порушено.
4. Цілісність лічильного механізму та корпусу - розбите скло облікового механізму, легкий доступ до облікового механізму. Корозія корпусу ЗВТ.
5. Наявність сторонніх предметів всередині ЗВТ - не виявлено.
6. Відповідність маркування ЗВТ нормативно-технічній документації - відповідає.
7. Відповідність ЗВТ, програмного забезпечення та контрольної суми паспорту на ЗВТ та/або опису типу на цей тип ЗВТ - відсутні.
8. Відповідність втручань в роботу ЗВТ наявним актам перевірок та/або відомостям про повірку та ремонт ЗВТ тощо - відсутні.
Показання ЗВТ після повірки - 45879,50 куб.м.
Висновки комісії: Виявлено втручання в роботу ЗВТ.
Вказаний акт підписано членами комісії АТ «Львівгаз» та представником споживача - Довган Остапом Михайловичем (а.с.12, 160 на звороті).
Відповідно до довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки Державного підприємства «Львівський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» №35/02436 від 11.03.2021 року, побутового лічильник газу Октава G-6, зав.№548384, виробник Україна, за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки (далі - ЗВТ) не відповідає вимогам Р50-071-98 «Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки»
Підстави для визнання ЗВТ не придатним: Пошкоджена кришка відлікового механізму (а.с.15).
07.04.2021 АТ «Львівгаз» направило на адресу ОСОБА_1 запрошення (а.с.16-18), згідно якого останній пропонують взяти участь в засіданні комісії АТ «Львівгаз» з розгляду акту про порушення №008513 від 02.03.2021 року, яке відбудеться за адресою: АДРЕСА_2 .
Як видно із витягу із протоколу та повного протоколу №26/04-Н від 16.04.2021 року засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу ГРС вимог Кодексу, слухали членів комісії, які доповіли, що 02.03.2021 року працівниками АТ «Львівгаз» в присутності споживача, зафіксовано та складено Акт про порушення №008513, по споживачу ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_1 .
За результатами обговорення члени комісії винесли на голосування проект рішення:
Провести дорахунок вартості спожитого природного газу за період 03.09.202 р. - 02.03.21 р. в обсязі 10718,29 м.куб. на суму 96188,22 грн.
Вирішили (постановили):
Провести дорахунок вартості спожитого природного газу за період 03.09.20 р - 02.03.21 р. в обсязі 10718,29 м.куб. на суму 96188,22 грн. (а.с.19, 160, 161-164).
17.05.2021 ОСОБА_1 направлено листа (а.с.20), яким останню повідомлено, що 16.04.2021 року відбулося засідання Центральної комісії по розгляду актів про порушення відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.
За результатами даного засідання прийнято рішення щодо задоволення Акту про порушення №008513 від 02.03.2021 р.
На виконання припису п.12 глави 5 Розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем направлено ОСОБА_1 рахунок на оплату №61071327 від 14.05.2021 року, акт-розрахунок, повідомлення про припинення газопостачання, копія акту про порушення №008442.
Як вбачається із акту розрахунку необлікованого (донарахованого ) об`єму та обсягу природного газу і його вартості (а.с.22, 65), на підставі Акту про порушення №008513 від 02.03.2021, № особового рахунку НОМЕР_1 за адресою АДРЕСА_1 , споживач ОСОБА_1 , опалювальна площа 195,6 м.кв., кількість проживаючих 4 особи, за період з 03.09.2020 р. по 02.03.2021 проведено донарахування обсягу природного газу - 10718,29 куб.м., сума до оплати 96188,22 грн, що також підтверджується рахунком на оплату №61071327 від 14.05.2021 року (а.с.21).
Повідомленням про припинення газопостачання/розподілу природного газу від 14.05.2021 року, споживача ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_1 повідомлено, що якщо заборгованість у сумі 96188,22 грн. не буде погашена в строк до 31.05.2021 року споживач зобов`язаний самостійно припинити споживання природного газу шляхом перекриття запірного пристрою перед газовими приладами та надати безперешкодний доступ працівникам АТ «Львівгаз» для здійснення заходів з припинення газопостачання до Вашого об`єкту (а.с.23, 67).
Згідно листа відповіді заступника директора з питань метрології ДП «Львівстандартметрологія» Гуляницького М., який адресований ОСОБА_13 , останнього інформують про те, що: ПАТ «Львівгаз» листом зверталося до ДП «Львівстандартметрологія» з запрошенням до участі у роботі комісії з розгляду актів про порушення; ДП «Львівстандартметрологія» надало відмову на участь своїх представників в роботі вищезгаданої комісії; представник ДП «Львівстандартметрологія» участі в роботі комісії АТ «Львівгаз» з розгляду актів про порушення 16.04.2021 року не приймав; нормативний акт АТ «Львівгаз», яким затверджено склад комісії з розгляду актів про порушення в ДП «Львівстандартметрологія» відсутній; представники ДП «Львівстандартметрологія» до участі в роботі комісії АТ «Львівгаз» з розгляду актів про порушення не призначалися та не скеровувалися (а.с.75).
Згідно листа голови правління ПАТ «Львівгаз» №Lv032-Сл-9551-1018 від 03.10.2018 року, який адресований генеральному директору ДП «Львівстандартметрологія», то в такому ПАТ «Львівгаз» повідомляє, що у відповідності до вимог Кодексу газорозподільчих систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг 30.09.2015 року №2494, зареєстрованого в міністерстві юстиції України 06.11.2015 року за №1379/27824 листом вих.№Лв10-10163-15 від 25.12.15 р. запрошувався Ваш представник для участі на постійній основі в комісії з розгляду актів про порушення та проведення експертиз щодо перевірки пошкодження пломб/ЗВТ чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, яка проводиться кожного вівторка та четверга з 09.00 год в приміщенні корпусу №1 ПАТ «Львівгаз» за адресою м.Львів, вул.Золота. 42.
Даним листом додатково запрошувався представник ДП «Львівстандартметрологія» для участі на постійній основі в комісії з розгляду про порушення, яка проводиться щомісяця в другий та останній четвер місяця по побутовим споживачам, та в два передостанні робочі дні місяця по споживачам, що не є побутовими з 09.00 год. в приміщенні корпусу №1 ПАТ «Львівгаз» за адресою м.Львів, вул.Золота, 42 (а.с.83).
Як вбачається із листа-відповіді генерального директора ДП «Львівстандартметрологія» №35-06/1113, який адресований голові правління ПАТ «Львівгаз», то в такому останнього повідомляють, що на даний час представники ДП «Львівстандартметрологія» на постійній основі приймають участь в роботі комісії з експертизи щодо перевірки пошкодження пломб та/або засобів вимірювальної техніки чи несанкціонованого втручання в роботу засобів вимірювальної техніки, яка створена на підпорядкованому Вам підприємстві. Участь в роботі комісії з розгляду актів про порушення, внаслідок яких здійснюється перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу або зміна їх режиму нарахування, не передбачена статутом ДП «Львівстандартметрологія».
Зважаючи на вищевикладене, ДП «Львівстандартметрологія» не має можливості приймати участь в роботі комісії розгляду актів про порушення (а.с.84).
Також в матеріалах справи наявний лист-відповідь відділу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) у Львівській області, який адресований представнику ОСОБА_1. - ОСОБА_13 , в якому останнього повідомлено, що відділом НКРЕКП було надано запит до АТ «Львівгаз» від 10.06.2021 №41/109-21 та отримана відповідь листом від 12.07.2021 №790-Лв-10729-0721, в т.ч. копія наказу АТ «Львівгаз» «Про постійно діючу комісію АТ «Львівгаз».
Водночас, повідомлено, що відповідно до п.9 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільчих систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року №2494, до складу комісії з розгляду актів про порушення має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів.
Крім того, оператор ГРМ офіційним листом має запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику метрологічної організації та територіального органу Регулятора.
У разі відмови метрологічної організації або територіального органу Регулятора в делегуванні свого представника для участі на постійній основі у складі комісії, комісія створюється без участі такого представника.
Таким чином, склад комісії з розгляду актів про порушення формується відповідно до вищенаведених вимог Кодексу ГРМ та не передбачає обов`язкової присутності представників метрологічної організації та територіального органу Регулятора.
Додатково, повідомлено, що АТ «Львівгаз» офіційним листом не запрошував представника відділу НКРЕКП у Львівській області та не надавав необхідних матеріалів для участі у засіданні комісії 16.04.2021 року (а.с.85).
Відповідно до наказу №Но-30-0720 АТ Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» від 01.07.2020 року «Про постійно діючі комісії АТ «Львівгаз» (а.с.132) вирішено:
1.Затвердити наступні постійно діючі комісії АТ «Львівгаз»:
1.27Комісія по проведенню експертизи побутових (ПЛГ) та промислових (ПрЛГ) лічильників газу у складі:
-голова комісії - Сидор Ю.Я., в.о. головного метролога управління метрології;
-працівник лабораторії з повірки лічильників;
-працівник відділу економічної безпеки;
-працівник групи контролю промислових вузлів обліку газу та вимірювальних комплексів;
-представник компанії, що надає юридичні послуги Товариству (за згодою);
-працівник відділу інспектування;
-представник територіального органу НКРЕКП (за згодою);
-представник ДП «Львівстандартметрологія».
Як видно із витягу із наказу №Но-11-0321 АТ Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» від 18.03.2021 року «Про постійно діючі комісії АТ «Львівгаз» (а.с.133) вирішено:
1.Затвердити наступні постійно діючі комісії АТ «Львівгаз»:
1.25.Комісія з розглядів актів про порушення, внаслідок яких здійснюється перерахунок (донарахування) або зміна режиму нарахування об`ємів природного газу у складі:
-голова комісії - Бойко В.В. директор з безпеки;
-секретар комісії - Витичак С.А. провідний фахівець відділу продажів;
-члени комісії - ОСОБА_4 інженер з метрології;
-ОСОБА_14 головний фахівець з фінансово-економічної безпеки;
-Булат Н.О. юрист (головний юрисконсульт АО «Правовий Альянс»);
-представник територіального органу НКРЕКП (за згодою).
Як видно із протоколу та довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №35/02436 від 11.03.2021 року повірки лічильника газу виробництва Україна, типу «Октава», типорозміру G6, зав №548384, дата - 11.03.2021 р, пред`явник АТ «Львівгаз» - ОСОБА_15 , за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки (далі - ЗВТ) не відповідає вимогам Р30-071-98 «Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки», а саме «Пошкоджена кришка відлікового механізму» (а.с.116-117).
Відповідно до акту інвентаризації об`єктів побутового споживача № абонентського рахунка НОМЕР_1 від 09.03.2021 року (а.с.8), у споживача ОСОБА_1 , за адресою АДРЕСА_1 , загальна опалювальна площа 195,60 кв.м., встановлено наступне обладнання:
одна панель газова «RDO», потужність 11 кВт, витрати 1,2 м3/год
один водонагрівач ДФК «BAXI», потужність 24 кВт, витрати 2,61 м3/год.
один опалювальний прилад дров`яний котел.
ПЛГ ВК G-6 МТ , завод виробник 38678449-041-19-1, № пломби R24653186, контрольні покази ПЛГ 502,02.
Також, як вбачається із фінансового стану за послугу з розподілу природного газу абонента ОСОБА_1 , за адресою АДРЕСА_1 , рахунок № НОМЕР_1 (а.с.6), фактичний обсяг споживання природного газу за 2020 рік - 168 м.куб., за 2021 рік - 200 м.куб
Станом на січень 2020 року показник лічильника становить 45300 м.куб., та станом на грудень 2020 показник лічильника становить 45468 м.куб., фактичне споживання природнього газу становить 168 м.куб. (45468-45300=168).
Станом на березень 2021 року показник лічильника становить 502 м.куб., та станом на листопад 2021 показник лічильника становить 702 м.куб., фактичне споживання природнього газу становить 200 м.куб. (702-502=200).
Свідок ОСОБА_11 в судовому засіданні дав покази про те, що він працював водієм у Жидачівській дільниці Стрийського відділення АТ «Львівгаз». Приблизно два роки назад він разом із майстром Жидачівської дільниці ОСОБА_7 поїхали в АДРЕСА_1 . ОСОБА_7 пішов до житлового будинку, а він залишився в автомобілі. За деякий час ОСОБА_7 повернувся та повідомив, що газовому лічильнику пошкоджено скло відлікового механізму та дав йому підписати акт про порушення, однак він не бачив моменту виявлення порушення та демонтували лічильник.
Свідок ОСОБА_16 в судовому засіданні дала покази про те, що працює контролером у Жидачівській дільниці Стрийського відділення АТ «Львівгаз» та знімає покази лічильників газу, зокрема і в житловому будинку по АДРЕСА_1 . Під час фіксування показів газового лічильника по АДРЕСА_1 , вона бачила, що скло відлікового механізму потемніло, та вона говорила споживачу ОСОБА_1 , що потрібно написати письмову заву, щоб поміняли лічильник. На наступний раз під час знімання показів лічильника, вона знову говорила ОСОБА_1 , що потрібно написати заяву про заміну лічильника. За деякий час ОСОБА_1 написала заяву про заміну лічильника.
Свідок ОСОБА_8 в судовому засіданні дав про те, що являється чоловіком ОСОБА_1 . В їхньому газовому лічильнику було запотіле скло. Контролер ОСОБА_16 приходила для знімання показів газового лічильника та повідомляла, що потрібно написати заяву про заміну лічильника, після чого його дружина написала заяву. В той день, коли приїхали працівники газової служби він знаходився в дома один. Акт про порушення підписував він та молодий хлопчина із газової служби. Перед цим, з часу встановлення лічильника у 2003 року, повірку такого жодного разу не проводили.
Вирішуючи даний спір суд виходить з наступного.
Відповідно до ч.1 ст.4 ЦК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом (ч. 3 ст. 12, ч. 1 ст. 81 ЦПК України).
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (ст.77 ЦПК України).
Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ст.79 ЦПК України).
Згідно до ч. 1 ст. 80 ЦПК України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Правовідносини, що склалися сторонами регулюються Кодексом газорозподільних систем (далі Кодекс ГРМ), затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2494.
Як визначено в п. 4 розділу 1 глави 1 Кодексу ГРМ:
засіб вимірювальної техніки/ЗВТ - технічний засіб, включаючи лічильник газу, який застосовується під час вимірювань і має нормовані метрологічні характеристики;
контрольний огляд вузла обліку - виконання комплексу робіт з метою візуального обстеження цілісності ЗВТ (корпусу, скла, кріплення, з`єднання тощо), цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та наявності відбитків їх тавр, зняття показань ЗВТ, а також з метою виявлення без використання спеціальних технічних засобів та/або часткового демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів несанкціонованого втручання в роботу ГРМ та/або ЗВТ/лічильника газу;
лічильник газу - засіб вимірювальної техніки, який використовується для вимірювання, запам`ятовування та відображення об`єму (обсягу) природного газу, що проходить через нього, та є складовою комерційного (дублюючого) вузла обліку.
Підпунктом 5 Пункту 7 глави 9 розділу X Кодексу ГРМ передбачено, що у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ.
Згідно із підпунктом 3 пунктом 1 глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).
Відповідно до п. 4 розділу 1 глави 1 Кодексу ГРМ несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - це втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Зі змісту наведеного визначення вбачається, що для виявлення несанкціонованого втручання необхідно довести три складові цього правопорушення, а саме: 1) дію, тобто несанкціоноване втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку; 2) спосіб втручання, тобто вчинене шляхом підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації); 3) наслідки, тобто витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу).
При цьому, тільки наявність всіх трьох складових правопорушення дає змогу стверджувати, що споживачем було вчинено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 24 жовтня 2018 року по справі № 914/2384/17.
Отже для підтвердження правомірності здійснення нарахування необлікованого об`єму природного газу необхідно довести наявність факту несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ (лічильника газу) споживача.
Порядок проведення експертизи ЗВТ та пломб передбачений главою 10 розділу Х Кодексу ГРМ.
Якщо під час перевірки (обстеження) комерційного ВОГ або при контрольному огляді вузла обліку за домовленістю сторін або ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) буде ініційована експертиза щодо перевірки пошкодження пломб/ЗВТ чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, вони мають діяти з урахуванням положень цієї глави.
Після зняття ЗВТ та/або пломби, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу, чи гвинта, на якому закріплено пломбувальний матеріал (далі - пломба), у присутності сторін пломба або ЗВТ пакується в пакет з поліетилену чи з іншого цупкого матеріалу (або в транспортну тару, що передбачена заводом-виробником та зазначена в паспорті на ЗВТ), який опломбовується пломбою Оператора ГРМ з унікальним номером та, за бажанням, пломбою споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу). При цьому представник Оператора ГРМ складає протокол щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу (по одному екземпляру для кожної сторони), в якому чітко зазначає:1) поштову адресу місця проведення експертизи; 2) дату та орієнтовний час проведення експертизи (у випадку проведення експертизи ЗВТ та/або пломби суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу», Оператор ГРМ зазначає кінцевий строк, до якого має бути передано ЗВТ та/або пломбу до такого суб`єкта); 3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо проведення експертизи); 4) сторону, відповідальну за доставку ЗВТ та/або пломби на експертизу; 5) дату останньої повірки ЗВТ.
Експертизу ЗВТ та/або пломби проводить комісія, до складу якої має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів.
Споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) зобов`язаний бути присутнім під час проведення експертизи.
За неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) може дати письмову згоду у довільній формі на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи.
У разі неприбуття споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) та/або уповноваженої ним особи на експертизу проведення експертизи ЗВТ та/або пломби проводиться без його участі.
Під час проведення експертизи комісія проводить зовнішній огляд пакувального пакета (тари), в який було запаковано ЗВТ та/або пломбу.
Після зовнішнього огляду пакувального пакета (тари) комісією перевіряються: 1) відповідність місць фактичного розташування пломб місцям, зазначеним у протоколі; 2) цілісність та місцезнаходження пломб, а також ознаки порушень, зазначених у протоколі; 3) цілісність заводського та повірочного тавра на ЗВТ; 4) цілісність лічильного механізму та корпусу ЗВТ; 5) цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка ЗВТ; 6) наявність сторонніх предметів усередині ЗВТ; 7) відповідність маркування ЗВТ нормативно-технічній документації; 8) відповідність ЗВТ, програмного забезпечення та контрольної суми паспорту на ЗВТ та/або опису типу на цей тип ЗВТ; 9) відповідність втручань у роботу ЗВТ наявним актам перевірок та/або відомостям про повірку та ремонт ЗВТ тощо.
Результати огляду фіксуються в акті експертизи. Акт експертизи підписується всіма членами комісії, а також споживачем (суміжним суб`єктом ринку природного газу) або його уповноваженою особою. Якщо споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) або його уповноважена особа чи член комісії мають окрему думку з приводу експертизи, вона має бути відображена в акті експертизи.
Згідно із п.п.1,2,8,10,11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ, у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 20 до цього Кодексу.
Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.
Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.
Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).
Споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.
За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи.
У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.
За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.
При складанні акта-розрахунку враховується таке:
1) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом періоду необлікованого природного газу;
2) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами і вважається об`ємом постачання природного газу споживачу його діючим постачальником. Виключенням є об`єм природного газу, нарахований несанкціонованому споживачу та споживачу, у якого відсутній постачальник, вартість якого має бути компенсована Оператору ГРМ за цінами закупівлі ним природного газу в поточному календарному місяці;
3) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу має бути віднятий об`єм природного газу, фактично сплачений споживачем протягом періоду порушення. Виключенням є несанкціонований відбір природного газу поза охопленням комерційного вузла обліку;
4) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу пільги та субсидії, на які має право побутовий споживач, не враховуються.
Відповідно до пункту 1 розділу 3 глави XI Кодексу ГРМ, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 19 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Як уже зазначалось вище відповідно до акту №231 експертизи ЗВТ та/або пломб від 09.03.2021 року та висновку експерта №1394 від 18.06.2021 року, не виявлено порушень цілісності та місцезнаходження пломб, цілісності заводського та повірочного тавра на ЗВТ, не виявлено наявності сторонніх предметів та відповідність втручань у роботу ЗВТ, окрім цілісності лічильного механізму та корпусу, а саме розбите скло облікового механізму, легкий доступ до облікового механізму. Корозія корпусу ЗВТ.
При цьому, експертизою не встановлено ступеня пошкодження скла облікового механізму, а саме чи таке повністю розбите, тобто відсутнє внаслідок розбиття, чи лише має пошкодження (тріщини), а також не виявлено слідів втручання в роботу такого механізму.
З огляду на те, що всі пломби, заводське та повірочне тавро не порушено, не виявлено наявності сторонніх предметів та відповідність втручань у роботу ЗВТ, тобто не встановлено слідів зовнішньої механічної дії, які б свідчили про втручання в роботу газового лічильника, то вчинення зазначеного в акті комісії порушення саме ОСОБА_1 не підтверджується жодними належними та достатніми доказами.
Той факт, що на лічильному механізмі розбите скло облікового механізму, легкий доступ до облікового механізму, корозія ЗВТ, само по собі не свідчить про втручання позивачем в роботу лічильника та викривлення даних обліку, і є лише припущенням відповідача, та як уже зазначалось вище не підтверджується жодними належними та достатніми доказами.
Крім того, в порушення вимог п.3 глави 10 розділу Х Кодексу ГРМ, акт експертизи ЗВТ та/або пломби №247 від 11.03.2021 року розглянутий комісією у складі якої був відсутній юрист. Також, не подано жодних доказів, які б підтверджували повноваження ОСОБА_12 на представництво ОСОБА_1 при проведенні експертизи.
Суд також бере до уваги ту обставину, що згідно з п. 1 глави 8 розділу Х Кодексу ГРМ періодична повірка (у тому числі демонтаж, транспортування монтаж, технічне обслуговування та пов`язаний з такою повіркою ремонт) лічильників газу, які встановлені для розрахунків за спожитий природний газ побутовими споживачами (населенням) для їх побутових потреб, здійснюється за рахунок Оператора ГРМ незалежно від того, чи є він власником ЗВТ.
Відповідно до пп. 3 п. 1 глави 8 розділу Х Кодексу ГРМ для належної організації періодичної повірки лічильників газу по об`єктах побутових споживачів Оператор ГРМ повинен забезпечити періодичну повірку лічильника протягом міжповірочного інтервалу.
Відповідно до Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.10.2016 №1747, який набув законної сили 29.11.2016 року для лічильника газу та пристроїв перетворення об`єму (використовуються для проведення розрахунків за поставлений та/або спожитий природний газ) класу 1,0 установлено міжповірочний інтервал 2 роки, класу 1,5 - 8 років.
Як встановлено судом, лічильник «Октава G-6», заводський номер 548384, рік виготовлення 2003 року, підлягав обов`язковій періодичній повірці, однак така з часу встановлення лічильника у 2003 році, жодного разу не проводилась.
При цьому судом не встановлено будь-яких фактів викривлення даних обліку обсягів споживання природного газу відповідачем, в тому числі і в результаті виявлених пошкоджень ЗВТ (розбите скло лічильного механізму, корозія корпусу) .
Як вбачається із фінансового стану за послугу з розподілу природного газу абонента ОСОБА_1 , за адресою АДРЕСА_1 , об`єми споживання газу за період з 01.2020 по листопад 2021 року суттєво не відрізняються.
Одночасно, у акті інвентаризації об`єктів побутового споживача зазначено, що у споживача за адресою АДРЕСА_1 , встановлено дров`яний котел.
Актом-розрахунком не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості споживачу за період з 03.09.2020 року по 02.03.2021 року донараховано 10718,29 м.куб. обсягу природного газу на суму 96188,22 грн.
Разом з тим, жодних розрахунків вказаний акт не містить. Вартість облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу виражена однією сумою та не зазначено, які показники відповідач приймав до уваги при здійсненні підрахунків.
За змістом пункту 12 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем передбачено, що вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку оператора газорозподільної системи, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.
У разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) з об`ємом та/або вартістю необлікованого (донарахованого) природного газу, він може оскаржити їх у судовому порядку, тоді до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за необлікований (донарахований) об`єм природного газу не вважається простроченою.
Позивачем оскаржено дії відповідача щодо нарахування об`єму, обсягу природнього газу та його вартості, здійснених на підставі рішення Комісії з розгляду актів про порушення споживачами газу вимог Кодексу ГРС від 16.042021 про задоволення акту про порушення №008513 від 02.03.2021, що порушують права позивача та породжують обов`язки зі сплати незаконного перерахунку, а тому на переконання суду позивачем обраний належний та ефективний спосіб захисту.
Такої правової позиції дійшов Верховний Суд у постанові від 17.04.2019 у справі №311/2314/16.
Одночасно, суд критично ставиться до твердження позивача за зустрічним позовом про те, що жодних договорів чи заяв приєднань до типових договорів постачання та розподілу природного газу між нею та АТ «Львівгаз», «Львівгаззбут» укладено не було з огляду на наступне.
Як передбачено ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу» суб`єктами ринку природного газу є: оператор газотранспортної системи, оператор газорозподільної системи, оператор газосховища, оператор установки LNG, замовник, оптовий продавець, оптовий покупець, постачальник, споживач.
Відповідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ, договір розподілу природного газу - це правочин, укладений між оператором газорозподільної системи та споживачем (у тому числі побутовим споживачем) відповідно до вимог цього Кодексу, згідно з яким оператор газорозподільної системи забезпечує цілодобовий доступ об`єкта споживача до газорозподільної системи для можливості розподілу природного газу; - доступ до газорозподільної системи право користування потужністю складової (об`єкта) газорозподільної системи в обсязі та на умовах, встановлених у договорі (технічній угоді) про надання відповідних послуг з оператором газорозподільної системи; - оператор газорозподільної системи (далі - Оператор ГРМ) суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно-технологічного управління; споживач природного газу (споживач) фізична особа, фізична особа підприємець або юридична особа, об`єкти якої в установленому порядку підключені до/через ГРМ Оператора ГРМ, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, зокрема в якості сировини, а не для перепродажу.
Споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов`язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об`єкт.
Здійснення відбору (споживання) природного газу споживачем за відсутності укладеного договору розподілу природного газу не допускається.
Згідно з пунктами 3,4 глави 3 розділу VI Кодексу ГРМ договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням статей633,634,641,642 ЦК Україниза формою Типового договору розподілу природного газу.
Оператор ГРМ зобов`язаний на головній сторінці свого веб-сайту, а також в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності, та власних центрах обслуговування споживачів розмістити редакцію договору розподілу природного газу та роз`яснення щодо укладення та приєднання споживача до договору розподілу природного газу.
Відповідно дост. 40 Закону України «Про ринок природного газу» розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором. Договір розподілу природного газу є публічним.
Згідно з ч. ч. 1, 2ст. 633 ЦК України публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо). Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
За нормами ст. 634 ЦК України договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору. Договір приєднання може бути змінений або розірваний на вимогу сторони, яка приєдналася, якщо вона позбавляється прав, які звичайно мала, а також якщо договір виключає чи обмежує відповідальність другої сторони за порушення зобов`язання або містить інші умови, явно обтяжливі для сторони, яка приєдналася. Сторона, яка приєдналася, має довести, що вона, виходячи зі своїх інтересів, не прийняла б цих умов за наявності у неї можливості брати участь у визначенні умов договору.
Відповідно до пункту 1.3. Типового договору розподілу природного газу - фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 до цього договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.
З аналізу вищевикладених норм Закону можна зробити висновок, що для приєднання до умов договору розподілу та фактичного укладення договору, споживачу не обов`язкова наявність підписаної заяви-приєднання, оскільки фактом згоди споживача про приєднання до умов цього договору та його укладення можуть бути як сплата рахунку Оператора ГРМ, так і будь-які інші докази на підтвердження споживання природного газу відповідачем по справі.
Фактом приєднання побутового споживача ОСОБА_1 до умов даного договору є щомісячне споживання певних об`ємів природного газу та зміною показань газового лічильника за адресою споживача по особовому рахунку НОМЕР_1 , що вбачається зокрема із досліджених судом матеріалами справи про фактичне споживання природного газу.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов переконання про безпідставність та необґрунтованість здійсненого відповідачем донарахування необлікованого об`єму та обсягу природного газу позивачу, а тому первісний позов задоволенню не підлягає.
Натомість, зустрічний позов слід задовольнити повністю.
У відповідності до ст. 141 ЦПК України, зважаючи на те, що позивач за зустрічним позовом звільнена від сплати судового збору, з відповідача підлягає стягненню в дохід держави 992,40 грн. судового збору.
Керуючись ст.12,81,141, 258, 259, 263-265, 354, 355 ЦПК України, суд,
вирішив:
Первісний позов Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» до ОСОБА_1 про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу - залишити без задоволення.
Зустрічний позов ОСОБА_1 до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» про захист прав споживача - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з розгляду актів про порушення АТ «Львівгаз», оформлене протоколом від 16.04.2021 №26/04-Н з розгляду акту про порушення №008513 від 02.03.2021 та акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу в розмірі 10718,29 куб.м. вартістю 96 188,22 грн. за період з 03.09.2020 по 02.03.2021.
Стягнути з Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» (м.Львів, вул.Золота, 42, код ЄДРПОУ 03349039) в користь держави 992(дев`ятсот дев`яносто дві) гривні 40 копійок витрат на сплату судового збору.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 01 травня 2023 року.
Головуючий суддя С.І. Сливка
Суд | Жидачівський районний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 21.04.2023 |
Оприлюднено | 03.05.2023 |
Номер документу | 110545754 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг |
Цивільне
Жидачівський районний суд Львівської області
СЛИВКА С. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні