ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 квітня 2023 року ЛуцькСправа № 140/31/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Ксензюка А.Я.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Волинської митниці про визнання протиправною та скасування картки відмови, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася з позовом (нова редакція) до Волинської митниці про визнання протиправною та скасування картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205030/2022/000507 від 01.07.2022; зобов`язання сформувати висновок для повернення з державного бюджету надмірно сплаченої 28.07.2022 суми ввізного мита у розмірі 131071,40 грн. та подати сформований висновок для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для перерахунку їх на рахунок позивача.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 15.06.2022 позивач придбала транспортний засіб марки BMW, моделі 3er Reine, бувший у використанні, рік випуску 2009, номер кузова НОМЕР_1 .
30.06.2022 вказаний транспортний засіб було привезено на митну територію України для здійснення митного оформлення. Проте відповідачем 01.07.2022 о 18:19 було складено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205030/2022/000507 у зв`язку із ввезенням товару на митну територію України та у визначене місце доставки після 23:59 30.06.2022.
Водночас, відповідно до відміток про перетин митного кордону, вказаний транспортний засіб ввезений позивачем на транспортному засобі комерційного призначення р.н.з. НОМЕР_2 / НОМЕР_3 на митну територію України 30.06.2022 в зоні діяльності Волинської митниці. Транспортний засіб було доставлено на термінал Волинської митниці для здійснення митного оформлення 30.06.2022. Зокрема про це свідчить і відривний талон зі штрих кодом, який видають під час в`їзду в зону митного контролю для здійснення митних формальностей.
Згідно інформаційних баз даних ЄАІС та АСМО «Інспектор», транспортний засіб комерційного призначення р.н.з. НОМЕР_2 / НОМЕР_3 , який переміщував в тому числі товар «Автомобіль легковий: - марки - BMW; - модель - 3er Reine; - бувший у використанні; - номер кузова - НОМЕР_1 ...» (далі - Товар): 30.06.2022 о 21:49 год в`їхав у міжнародний автомобільний пункт пропуску для автомобільного сполучення «Ягодин»; 30.06.2022 о 23:33 год здійснено повний пропуск транспортного засобу; митна декларація UA205030/2022/021084, згідно якої задекларовано товар, прийнята в роботу ВМО №1 м/п «Ягодин» 30.06.2022 о 23:25 год.
Проте, 01.07.2022 відповідач склав картку відмови, у зв`язку із чим було нараховано ряд платежів у сумі 131 071 грн 40 коп. Позивач вважає вказані дії протиправними, оскільки подання попередньої митної декларації, проставлення штампу Волинської митниці 30.06.2022 свідчить про переміщення транспортного засобу через митний кордон України, а також доставка транспортного засобу в зону митного контролю 30.06.2022 ВМО №1 м/п «Ягодин» для здійснення митних формальностей. Тобто, операція з ввезення транспортного засобу була здійснена 30.06.2022 відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану», який діяв в момент ввезення транспортного засобу, подачі митної декларації та ввезення в зону митного контролю на митний пост «Ягодин».
Позивач зазначає, що декларантом було надано всі необхідні документи вчасно до 23 год. 25 хв. 30.06.2022 для розмитнення автомобіля у виконання вимог Закону України №2142-ІХ. Однак всупереч вимогам митного законодавства відповідачем проігноровано усі надані документи, чим позбавлено позивача можливості розмитнення транспортного засобу відповідно до Закону України №2142-ІХ. Відтак, картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205030/2022/000507 від 01.07.2022 є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.
Крім того, просить зобов`язати відповідача подати сформований висновок для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для перерахунку їх на рахунок ОСОБА_1 .
З врахуванням наведеного позивач просить позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 06.02.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
У відзиві на позовну заяву відповідач позовні вимоги заперечив та у їх задоволенні просив відмовити. В обґрунтування цієї позиції вказав, що 30.06.2022 декларантом для здійснення митного контролю подано попередню митну декларацію ІМ ЕЕ UA205000/2022/983728.
Транспортний засіб марки BMW модель 3er Reihe номер кузова НОМЕР_1 , ввезеного ОСОБА_2 для ОСОБА_1 , було ввезено на митну територію України на вантажному автомобілі (на якому слідувало 7 (сім) автомобілів) з реєстраційним номером НОМЕР_4 / НОМЕР_5 , про що свідчить Витяг з АСМО «Інспектор» ПІК «Диспетчер ЗМК» (пункт пропуску).
Згідно витягу №2 з Витяг з АСМО «Інспектор» ПІК «Диспетчер ЗМК» (пункт пропуску), вантажний автомобіль (з вантажем 7 (сім) легкових автомобілів), в`їхав в зону митного контролю (ЗМК) об 22:00:14 годині 30.06.2022, відповідно дана інформація була створена та внесена в АСМО «Інспектор» ПІК «Диспетчер ЗМК» (пункт пропуску), інспектором Туз Ігор Анатолійович.
22:35:49 годині 30.06.2022, документи були прийняті диспетчером, відповідно дана інформація була створена та внесена в АСМО «Інспектор» ПІК «Диспетчер ЗМК» (пункт пропуску), диспетчером ОСОБА_3 .
23:41:53 годині 30.06.2022, документи були прийняті інспектором для здійснення митного оформлення, тобто для пропуску на митну територію України, відповідно дана інформація була створена та внесена в АСМО «Інспектор» ПІК «Диспетчер ЗМК» (пункт пропуску), інспектором Оксентюк Антоніною Василівною.
23:45:36 годині 30.06.2022, здійснено завершення митного оформлення інспектором який його здійснював, тобто пропуску на митну територію України, відповідно дана інформація була створена та внесена в АСМО «Інспектор» ПІК «Диспетчер ЗМК» (пункт пропуску), інспектором Оксентюк Антоніною Василівною.
23:45:37 годині 30.06.2022, здійснено видачу документів водію, відповідно дана інформація була створена та внесена в АСМО «Інспектор» ПІК «Диспетчер ЗМК» (пункт пропуску), інспектором Оксентюк Антоніною Василівною.
03:15:41 годині 01.07.2022, здійснено виїзд з ЗМК на митну територію України, відповідно дана інформація була створена та внесена в АСМО «Інспектор» ПІК «Диспетчер ЗМК» (пункт пропуску), інспектором Яковініч Ольга Олександрівна.
Отже лише 01.07.2022 транспортний засіб виїхав з пункту пропуску, що свідчить про неможливість завершення дії транзиту до 30.06.2022 та як наслідок оформлення в режимі імпорт з пільгами в оподаткуванню.
Відповідач зазначив, що в розумінні положень Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних перевезень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 №1066, попередня митна декларація типу ЕЕ є документом контролю за переміщенням товарів (ДКПТ), тобто документом контролю для доставки транспортного засобу до митного поста «Ягодин» відділ митного оформлення №1 (ТОВ «СОТА АЛЬЯНС ТОРГ», Волинська обл., Ковельський р-н, с. Старовойтове, вул. Прикордонників, 1), якому встановлено строк внутрішнього транзиту, та який доставлено в зону митного контролю для здійснення митного контролю та митного оформлення на ТОВ «СОТА АЛЬЯНС ТОРГ». Даний товар було доставлено 01.07.2022 року о 10:57:18 про що свідчить Витяг з АСМО «Інспектор» ПІК «Диспетчер ЗМК» (місце доставки товарів).
Отже транспортний засіб який був доставлений до місця призначення лише 01.07.2022 об 10:57:18, що свідчить про неможливість завершення дії транзиту 30.06.2022 та як наслідок оформлення в режимі імпорт з пільгами в оподаткуванню.
30.06.2022 декларантом ФОП ОСОБА_4 на транспортний засіб марки BMW модель 3er Reihe номер кузова НОМЕР_1 , одержувач ОСОБА_1 , подано додаткову декларацію №10123, якій АСМО «Інспектор» присвоєно № UA205030/2022/021084.
Декларантом подано МД на імпорт, проте не завершено митний режим транзиту, оскільки не здійснено доставку товару транспортного засобу марки BMW модель 3er Reihe номер кузова НОМЕР_1 , та не надано документів з відмітками митниці відправлення, що є порушенням ч.2 ст.248 МК України, що й слугувало підставою для видання картки відмови № UA205030/2022/000507 від 01.07.2022.
Вказує на те, що оскаржувана картка відмови винесена у відповідності до вимог чинного законодавства. Враховуючи той факт, що митне оформлення товару відбулося після 23 год 59 хв 30.06.2022, підстави для застосування пільг визначених Законом України №2142-ІХ, відсутні. Враховуючи вищевказане просить в задоволенні позову відмовити.
Інших заяв по суті справи не надходило.
Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що 30.06.2022 для митного оформлення товару декларантом в інтересах ОСОБА_1 подано попередню митну декларацію (ІМ ЕЕ) №UA205000/2022/983728, на товар «Автомобіль легковий, марки BMW модель 3er Reihe бувший у використанні номер кузова НОМЕР_1 …».
У графі 42 декларації зазначено фактурну вартість товару 4 100,00 євро (еквівалентно 126188,16 грн, за курсом на день оформлення МД 30,77760000).
В графі 36 Преференція вказаної МД декларантом проставлено код пільги 311 Автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, транспортні засоби для перевезення вантажів, що ввозяться на митну територію України громадянами, відтак товар був звільнений від сплати митних платежів.
30.06.2022 для митного оформлення товару декларантом в інтересах ОСОБА_1 подано додаткову митну декларацію (ІМ 40 ДЕ) (далі МД) №UA205030/2022/021084, на товар «Автомобіль легковий, марки BMW модель 3er Reihe бувший у використанні номер кузова НОМЕР_1 …».
У графах 42, 36, 44 декларації зазначено аналогічні дані, що і в декларації № UA205000/2022/983728.
До даної МД, як вбачається із графи 44 МД, декларантом для здійснення митного оформлення зазначеного транспортного засобу до митного оформлення подано наступні документи: рахунок-фактура (інвойс) від 15.06.2022; свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_6 від 27/10/2021; ZBI260163019 від 27.10.2021; Договір про надання послуг митного брокера 094/22 від 25.06.2022; Висновок ПРО походження товару або акт експертизи, виданий уповноваженим органом GE564584 від 27.10.2021; довіреність від 24.06.2022; інформація про походження авто від 26.05.2022; інформація про рік авто від 25.06.2022; Митний кодекс України розділ, 07.04.2022; Податковий кодекс, розд. ХХ «Підрозділ ХХ», 03.03.2022; Паспортний документ фізичної особи, що містить інформацію про місце постійного або тимчасового проживання на території України НМ346258 від 18.05.2009.
Однак, Волинською митницею сформовано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску транспортних засобів комерційного призначення №UA205030/2022/000507 від 01.07.2022.
Підставою відмови у митному оформленні вказаного транспортного засобу зазначено: невиконання вимог частини другої статті 248, пункту 1 частини першої статті 289 Митного кодексу України (далі МК України), Закону України від 21.06.2022 №2325-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо перегляду окремих пільг з оподаткування» (далі Закон України №2325-ІХ), а саме: згідно відповідних баз даних, ввезення товару на митну територію України та у визначене місце доставки здійснено після 23 год 59 хв 30.06.2022.
Позивач, не погоджуючись із прийнятою карткою відмови, звернулася до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 246 Митного кодексу України встановлено, що метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
Згідно пункту 3 частини першої статті 266 Митного кодексу України декларант зобов`язаний: надати митному органу передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» від 24.03.2022 № 2142-IX (далі Закон №2142-ІХ) внесено зміни до п.69.24 підрозділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України (далі ПК України) та встановлено, що тимчасово, з 1 квітня 2022 року на період дії воєнного стану на території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, акцизним податком операції із ввезення фізичними особами на митну територію України автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб і більше, транспортних засобів для перевезення вантажів у митному режимі імпорту.
Відповідно до п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2142-ІХ розділ ХХІ Прикінцеві та перехідні положення Митного кодексу України (далі МК України) доповнено пунктом 9-11, який передбачає, що тимчасово, на період з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану», але не раніше 1 квітня 2022 року до припинення чи скасування воєнного стану на території України, пропуск та митне оформлення товарів, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України для вільного обігу, здійснюється з урахуванням таких особливостей: звільняються від оподаткування ввізним митом в тому числі автомобіля легкові, кузови до них, причепи на напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, транспортні засоби для перевезення вантажів, які ввозяться громадянами на митну територію України для вільного обігу.
Однак, 01.07.2022 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо перегляду окремих пільг з оподаткування» від 21.06.2022 №2325-ІХ (далі Закон №2325-ІХ), згідно якого внесено зміни до Податкового та Митного кодексів України, відповідно до яких, зокрема з 01.07.2022 втратили чинність:
пункт 69.23 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, абзац другий підпункту 1 та підпункти 2 та 4 пункту 9-11 розділу ХХІ Прикінцеві та перехідні положення МК України
пункти 69.24 та 69.25 підрозділу ХХ Перехідні положення ПК України та абзаци перший, третій та четвертий підпункту 1 пункту 9-11 розділу ХХІ Прикінцеві та перехідні положення МК України.
Відтак, з 00:00 01.07.2022 вищевказані пільги не застосовуються.
Як було встановлено судом, 30.06.2022 о 21 год 25 хв декларантом ФОП ОСОБА_4 в інтересах позивача для здійснення митного контролю подано попередню митну декларацію ІМ ЕЕ №UA205000/2022/983728.
Частиною першою статті 259 МК України встановлено, що попередня митна декларація (інший документ, що може використовуватися замість митної декларації відповідно до статті 94 цього Кодексу) подається до ввезення в Україну товарів, транспортних засобів комерційного призначення (у тому числі з метою транзиту) або після їх ввезення, якщо ці товари, транспортні засоби перебувають на території пункту пропуску через державний кордон України.
Попередня митна декларація подається декларантом або уповноваженою ним особою митному органу, в зоні діяльності якого товари, транспортні засоби комерційного призначення будуть пред`явлені для митного оформлення, з метою проведення аналізу ризиків та прискорення виконання митних формальностей (частина друга статті 259 МК України).
Відповідно до пункту 1 частини третьої статті 259 МК України попередня митна декларація повинна містити відомості, достатні для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до заявленого митного режиму за попередньою митною декларацією, яка містить всю необхідну для цього інформацію, після пред`явлення їх митному органу, яким оформлена така попередня митна декларація.
Згідно частини 7 статті 365 МК України митне оформлення товарів, ввезених на митну територію України громадянами, за товарними позиціями 8701-8707, 8711, 8716 згідно з УКТ ЗЕД, що підлягають державній реєстрації, здійснюється у будь-якому митному органі на всій митній території України з пред`явленням їх цьому органу.
Аналогічні положення також містяться в частині шостій статті 259 МК України, яка визначає, що при ввезенні на митну територію України підакцизних товарів подання попередньої митної декларації, доставка та пред`явлення цих товарів митному органу, яким оформлена така попередня митна декларація, є обов`язковими.
Відповідно до частини тринадцятої статті 259 МК України якщо попередня митна декларація містить лише відомості, достатні для ввезення товарів, транспортних засобів комерційного призначення на митну територію України та забезпечення їх доставки до митного органу призначення, або після оформлення попередньої митної декларації змінюються заходи нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, для випуску товарів декларантом або уповноваженою ним особою подається додаткова декларація.
Митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію (частина перша статті 248 МК України).
Частиною першою статті 258 МК України встановлено, що під митною декларацією, заповненою у звичайному порядку, розуміється митна декларація, що містить обсяг відомостей (даних), достатній для завершення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення у заявлений митний режим. Оформлення митним органом митної декларації, заповненої у звичайному порядку, є випуском товарів у заявлений митний режим.
Якщо попередня митна декларація містить лише відомості, достатні для ввезення товарів, транспортних засобів комерційного призначення на митну територію України та забезпечення їх доставки до митного органу призначення, або після оформлення попередньої митної декларації змінюються заходи нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, для випуску товарів декларантом або уповноваженою ним особою подається додаткова декларація (частина чотирнадцята статті 259 МК України).
Суд зазначає, що попередня митна декларація типу ЕЕ є документом контролю доставки товару, оскільки не містить достатніх відомостей для випуску товарів у вільний обіг, тобто не є митною декларацією, заповненою у звичайному режимі, проте, в розумінні вказаних положень при поданні попередньої декларації разом із додатковою декларацією є митною декларацією заповненою у звичайному режимі.
Згідно частини першої статті 264 МК України митна декларація реєструється та приймається митним органом у порядку, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Дата та час подання митної декларації фіксується митним органом шляхом її реєстрації, у тому числі з використанням інформаційних технологій. Митний орган не має права відмовити в реєстрації митної декларації (частина третя статті 264 МК України).
З метою визначення правильності заповнення поданої митної декларації та відповідності доданих до неї документів установленим вимогам митний орган здійснює перевірку митної декларації (частина п`ята статті 264 МК України).
Згідно частини восьмої статті 264 МК України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
Судом встановлено, що 30.06.2022 для митного оформлення товару декларантом в інтересах позивача подано додаткову митну декларацію, якій присвоєно №UA205030/2022/021084 на товар «Автомобіль легковий, марки BMW модель 3er Reihe бувший у використанні номер кузова НОМЕР_1 …».
Позивач вважає, що оскільки попередню митну декларацію ІМ ЕЕ № UA205000/2022/983728 подано 30.06.2022 о 21 год 25 хв, та митну декларацію № UA205030/2022/021084 від 30.06.2022 о 23 год 25 хв, а повний пропуск вантажу відбувся о 23 год 33 хв 30 червня 2022 року, відтак товар підпадає під дію Закону №2142-ІХ та був звільнений від оподаткування податком на додану вартість, акцизним податком.
Однак суд не погоджується із такими доводами представника позивача, з огляду на таке.
Як вбачається із витягу АСМО «Інспектор ПІК Диспечер ЗМК» пропуск товару автомобіля марки BMW модель 3er Reihe бувшого у використанні номер кузова НОМЕР_1 на митну територію України по попередній декларації здійснено 01.07.2022 о 03 год.15 хв.
Завершено митне оформлення товару по цій декларації о 10 год. 57 хв. 01.07.2022.
Даний транспортний засіб було ввезено на митну територію України на вантажному автомобілі (на якому слідувало 7 (сім) автомобілів) з реєстраційним номером НОМЕР_4 / НОМЕР_5 , який виїхав з пункту пропуску Ягодин 01.07.2022 о 03 год.15 хв.
Митним органом призначення, згідно вказаної декларації, є митний пост Ягодин відділ митного оформлення №1 (ТзОВ «СОТА АЛЬЯНС ТОРГ», Волинська область, Ковельський район, село Старовойтове, вулиця Прикордонників, будинок 1).
В розумінні положень Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних перевезень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 №1066, попередня митна декларація типу ЕЕ є документом контролю за переміщенням товарів, тобто документом контролю для доставки транспортного засобу, належного ОСОБА_1 до митного поста Ягодин (термінал), який доставлено в зону митного контролю для здійснення митного контролю та митного оформлення на ТОВ «СОТА АЛЬЯНС ТОРГ» було 01.07.2022 о 10:57:18, про що свідчить Витяг з АСМО Інспектор ПІК Диспетчер ЗМК, тобто, коли вступив в силу Закон №2325-ІХ, відповідно до якого пільги щодо оподаткування ввізним митом з 01 липня 2022 року в тому числі, автомобілі легкові, кузови до них, причепи на напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, транспортні засоби для перевезення вантажів, які ввозяться громадянами на митну територію України для вільного обігу не застосовуються.
Згідно з частиною першою статті 94 МК України для декларування товарів у митний режим транзиту товарів, що переміщуються будь-яким видом транспорту, крім випадків, визначених цією статтею, використовується митна декларація (у тому числі попередня митна декларація).
Статтею 95 МК України встановлюються такі строки транзитних перевезень залежно від виду транспорту, якщо інше не передбачено цією статтею: для автомобільного транспорту - 10 діб (у разі переміщення в зоні діяльності однієї митниці 5 діб).
Транзит це митний режим відповідно до якого товари та/або транспортні засоби комерційного призначення переміщуються через митний кордон України між двома митими органами України або в межах зони діяльності одного митного органу без будь-якого використання цих товарів без сплати митних платежів та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності (стаття 90 МК України).
Відтак переміщення здійснено внутрішнім транзитом у відповідності до підпункту а пункту 2 частини другої статті 91 МК України.
Товари, транспортні засобів комерційного призначення, що переміщуються у митному режимі транзиту, згідно вимог пункту 3 частини першої статті 93 МК України, серед іншого, повинні бути доставлені у митний орган призначення до закінчення строку, визначеного статтею 95 цього Кодексу.
Згідно частини третьої статті 102 МК України при ввезенні товарів на митну територію України з метою подальшого їх поміщення у відповідний митний режим, митний режим транзиту завершується фактичним доставленням товарів до визначеного митним органом або узгодженого з ним місця доставки.
Згідно частиною п`ятою статті 102 МК України для завершення митного режиму транзиту особою, відповідальною за дотримання вимог митного режиму до закінчення строку, визначеного статтею 95 цього Кодексу митному органу призначення повинні бути пред`явлені товари, поміщені у митний режим транзиту та митна декларація або інший документ, визначений статтею 94 цього Кодексу.
Відповідно до частини шостої статті 102 МК України митний орган призначення лише після пред`явлення товарів, поміщених у митний режим транзиту та митної декларації або іншого документа, визначеного статтею 94 цього Кодексу, перевіряє дотримання вимог, встановлених законодавством України з питань митної справи до переміщення товарів у митному режимі транзиту та виконує митні формальності, необхідні для завершення митного режиму транзиту.
Станом на 23 год. 59 хв. 30.06.2022 транспортний засіб марки BMW модель 3er Reihe номер кузова НОМЕР_1 в ЗМК ВМО №1 м/п Ягодин (місце доставки товарів) не було доставлено, та відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 09.10.2012 № 1066 «Про затвердження Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень», документи на транспортний засіб з відмітками митниці відправлення митному органу призначення не подано.
Відповідно до п.3.18. наказу Міністерства фінансів України від 09.10.2012 №1066 при надходженні у митницю призначення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, які переміщувалися прохідним транзитом, декларант, уповноважена ним особа або перевізник подає до митниці призначення контрольний талон та наявні товаросупровідні (товаротранспортні) документи на товари, транспортні засоби комерційного призначення з відмітками митниці відправлення. Посадові особи митниці призначення виконують митні формальності згідно з пунктами 4.5-4.9 розділу IV цього Порядку.
За результатами здійснення перевірки відповідно до пункту 4.5.2 Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 631, було встановлено відсутність відміток про завершення переміщення товарів в ЄАІС Держмитслужби.
Відповідно до статті 248 МК України митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.
Під митною декларацією, заповненою у звичайному порядку, розуміється митна декларація, що містить обсяг відомостей (даних), достатній для завершення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення у заявлений митний режим. Оформлення митним органом митної декларації, заповненої у звичайному порядку, є випуском товарів у заявлений митний режим (стаття 258 МК України).
При цьому, попередня митна декларація типу ЕЕ, як уже зазначалось, є документом контролю доставки товару, оскільки не містить достатніх відомостей для випуску товарів у вільний обіг, тобто не є митною декларацією, заповненою у звичайному режимі. Проте, в розумінні вказаних положень при поданні попередньої декларації разом із додатковою декларацією є митною декларацією заповненою у звичайному режимі.
Суд зазначає, що декларантом подано МД на імпорт, проте не завершено митний режим транзиту, оскільки не здійснено доставку товару транспортного засобу марки BMW модель 3er Reihe номер кузова НОМЕР_1 та не надано документів з відмітками митниці відправлення, що є порушенням частини другої статті 248 МК України, що й слугувало підставою для видання картки відмови.
Відтак даний транспортний засіб марки було доставлено до місця призначення 01.07.2022 о 10:57:18, тобто фактично після доставки транспортного засобу у місце призначення, а тому виконано вимоги митного режиму транзит та можливість здійснення митного оформлення товару в режимі імпорт. Проте, зважаючи на строки доставки, підстави митного оформлення із застосуванням пільг в оподаткуванні уже були відсутні.
При цьому суд звертає увагу на ту обставин, що відповідно до Закону України №2142-ІХ, товар був звільнений від сплати митних платежів у випадку ввезення його на митну територію України.
За нормами митного законодавства, автомобіль позивача на митну територію України ввезено 01.07.2022.
Крім того, суд звертає увагу на ту обставину, що декларантом було подано МД на імпорт, при цьому не було завершено митні формальності по попередній митній декларації (на той самий товар) в режимі транзиту, не надано товар для огляду.
Оскільки не було завершено режим транзиту по попередній декларації №UA205000/2022/983728, то режим імпорту по декларації № UA205030/2022/021084 не міг бути розпочатий.
За нормами МК України не може здійснюватись митне оформлення одного товару у двох різних режимах.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Проаналізувавши вищенаведене, суд дійшов висновку про дотримання відповідачем вимог митного законодавства в частині винесення картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205030/2022/000507 від 01.07.2022, а тому підстави для її скасування відсутні.
З огляду на похідний характер позовних вимог про зобов`язання відповідача сформувати висновок для повернення з державного бюджету надмірно сплаченої 28.07.2022 суми ввізного мита у розмірі 131071,40 грн. та подати сформований висновок для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для перерахунку їх на рахунок ОСОБА_1 , такі не підлягають до задоволення.
Таким чином, у задоволенні позову належить відмовити повністю.
Підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України відсутні.
Керуючись статтями 73-77, 241-246, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Митного кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Волинської митниці про визнання протиправною та скасування картки відмови, зобов`язання вчинити дії, відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя А.Я. Ксензюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2023 |
Оприлюднено | 03.05.2023 |
Номер документу | 110547826 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні