КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 квітня 2023 року м. Кропивницький справа №340/323/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Жука Р.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного (письмового) провадження справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Магазин" "Смачний світ" (вул.Героїв України,10, м.Світловодськ,Кіровоградська область, ЄДРПОУ 40435586)до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (ЄДРПОУ 43995486)провизнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень, -
В С Т А Н О В И В:
І. Зміст позовних вимог.
Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 05.01.2023 року № 00000540704 про застосування штрафних санкцій на суму 63306,00 грн. та № 00000530704 про застосування штрафних санкцій на суму 5100,00 грн.
ІІ. Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача посилається на протиправність оскаржуваних податкових повідомлень рішень та зазначає, що складений за результатами перевірки акт вручений не уповноваженій особі, що в свою чергу позбавило можливості ознайомитись із його змістом та надати вмотивовані пояснення. Перевірку проведено в порушення Постанови Кабінету Міністрів від 13 березня 2022 року №303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану". Також зазначає, що прийняті відповідачем податкові повідомлення рішення не надіслані уповноваженій особі позивача у встановлені ПКУ строк.
Матеріалами перевірки фактів не проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій або невидачі розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції не встановлено, що підтверджується пунктами 2.2.12 - 2.2.14, 2.2.8 описовою частиною встановлених порушень» та п.п. 4 п. 4.5 Акту перевірки, а посилання відповідача на Положення «Про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів», як підставу для застосування фінансової санкції за податковим повідомленням-рішенням №00000540704 в сумі 63306,00 грн. є помилковим, оскільки зазначене Положення не встановлює відповідальності суб`єкта господарювання, в разі порушення форми та змісту розрахункових документів/електронних розрахункових документів.
Згідно наданого до суду відзиву на позов, відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зважаючи на те, що за результатами проведеної перевірки складено Акт фактичної перевірки від 15.12.2022 (реєстраційний №4522/11/11/РРО/40435586) із зазначенням у висновках перевірки порушення п.11, п.1, п.2 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 №265/95-ВР із змінами та доповненнями, чим передбачено відповідальність відповідно:
- п.7 Закону №265 - триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості;
- п.1 ст.17 Закону №265 - невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об`єкті такого суб`єкта господарювання:
- 100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше.
В подальшому, у встановлений чинним законодавством термін, контролюючим органом винесено ППР від 05.01.2023 №00000530704 та №00000540704, на суму штрафних санкцій, відповідно 5100,00 грн. та 63306,00 гривень.
ІІІ. Заяви (клопотання) учасників справи інші процесуальні дії у справі.
Ухвалою суду від 20.02.2023 року у справі відкрито провадження та призначено її до розгляду у прядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.37).
03.03.2023 року від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (а.с.40-41).
24.03.2023 року від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив (а.с.64-68).
Додаткових заяв чи клопотань до суду подано не було.
Частиною 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно з частиною 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Статтею 258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважав можливим розглянути та вирішити справу по суті за наявними у ній матеріалами.
V. Обставини встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Розглянувши подані сторонами документи, з`ясувавши зміст спірних правовідносин з урахуванням доказів, судом встановлені відповідні обставини.
Державна податкова служба України листом від 12.12.2022 року повідомила Головні управління ДПС, що в ході здійснення податкового контролю Департаментом податкового аудиту здійснено аналіз розрахункових документів суб`єктів господарювання, проведених через РРО/ПРРО (дані СОД РРО) за період 01.11.2022 - 23.11.2022, які здійснювали продаж горілки (код УКТЗЕД 2208601100), при цьому у відповідній графі почекових даних РРО/ПРРО для реквізитів марки акцизного податку (далі - МАП) відсутня інформація про серію та номер марки акцизного податку.
Згідно даних СОД РРО встановлено, що 549 суб`єктами господарювання на 779 господарських об`єктах здійснено 67 871 розрахункових операцій, де відображено продаж горілки, яка повинна маркуватися МАП, при цьому відсутня інформація про обов`язкові реквізити - цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої (інформація про серію та номер МАП).
Враховуючи наведені обставини, Державна податкова служба України повідомила про необхідність організації та проведення фактичних перевірок господарських об`єктів, зазначених у додатку 1 (а.с.42-44).
Листом від 13.10.2022 року Державна податкова служба України повідомила Головні управління ДПС в областях, що в ході здійснення податкового контролю Департаментом податкового аудиту здійснено аналіз розрахункових документів, проведених через РРО/ПРРО (дані СОД РРО) за 07-08 липня 2022 року у полі «Назва товару» яких присутні слова та/або частини слів: «пиво», «горілк», «водка», при цьому у графі для коду УКТЗЕД та/або назві товару відсутні коди УКТ ЗЕД, що відносяться до алкогольних напоїв.
Згідно даних СОД РРО встановлено, що 3 840 суб`єктами господарювання на 6 967 господарських об`єктах, при здійсненні 139 276 розрахункових операцій не забезпечено режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД.
Враховуючи наведені обставини, Державна податкова служба України повідомила про необхідність організації та проведення фактичних перевірок господарських об`єктів, зазначених у додатку 1 (а.с.45-46).
На підставі наказу ГУ ДПС у Кіровоградській області від 13.12.2022 року №1467-п та направлень на перевірку від 13.12.2022 р. №2505 та №2506 проведено фактичну перевірку відділу магазину за адресою: Кіровоградська обл. м. Світловодськ, вул. Героїв України, 10, що належить ТОВ «Смачний Світ» (код ЄДРПОУ 40435586) (а.с.47, 50-51).
Перед проведенням перевірки головному бухгалтеру ОСОБА_1 пред`явлено службові посвідчення та направлення, а також вручено копію наказу про проведення перевірки, про що зазначено у направленнях (а.с.50-51).
В ході проведення фактичної перевірки, та згідно наданої інформації у листах ДПС України стосовно почекової інформації РРО ф.н. 3000363095 та ф.н. 3000394566, а також почекової інформації (електронних копій розрахункових документів-фіскальних чеків), отриманої перевіряючими в ході перевірки згідно баз даних СОД РРО за липень 2022 по РРО ф.н. 3000394566 та ф.н. 3000363095, які використовує ТОВ "Магазин "Смачний Світ" (п.н. 40435586), на даній ГО - відділу магазина, встановлені наступні порушення:
- використання з порушенням режиму попереднього програмування найменування цін товарів (послуг) та обліку їх кількості, а саме здійснення роздрібної торгівлі підакцизними товарами без використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, відповідно до фіскального чеку РРО від 15.12.2022 № 350781 з реалізації підакцизного товару - сигарет Ротманс;
- видача розрахункового документу не встановленого зразка, згідно виданих фіскальних чеків з реалізації підакцизних товарів, зазначених у Додатках 1 та 2 до акта фактичної перевірки, а також згідно копій фіскальних чеків №№347122 і 347453 отриманих з КСЕФ РРО, на загальну суму 63 306,60 гривень. В зазначених роздрукованих фіскальних чеках відсутні обов`язкові реквізити розрахункового документу (в т.ч. фіскального чеку), а саме цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої.
За результатами проведеної перевірки складено Акт фактичної перевірки від 15.12.2022 (реєстраційний №4522/11/11/РРО/40435586) із зазначенням у висновках перевірки порушення п.11, п.1, п.2 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 №265/95-ВР із змінами та доповненнями (а.с.52-53), чим передбачено відповідальність відповідно:
- п.7 Закону №265 - триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості;
- п.1 ст.17 Закону №265 - невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об`єкті такого суб`єкта господарювання:
- 100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше.
Копію акту перевірки вручено уповноваженій особі позивача головному бухгалтеру Яшніковій Наталії Василівні, що підтверджується відповідним підписом в акті перевірки (а.с.53 зворот).
На підставі висновків акта фактичної перевірки Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області винесено податкові повідомлення-рішення від 05.01.2023 року:
- №00000540704 про застосування до позивача штрафних санкцій у відповідності до п.1 ст.17 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.19995 року № 265/95-ВР в сумі 63306,00 грн. (а.с.19-20);
- №00000530704 про застосування до позивача штрафних санкцій у відповідності до п.7 ст.17 Закону №265 в сумі 5100,00 грн. (а.с.21-22).
Вважаючи податкові повідомлення - рішення відповідача протиправними, позивач звернувся до суду із даним позовом.
V. Оцінка суду.
Надаючи правову оцінку обґрунтованості аргументам, наведеними учасниками справи, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пунктів 20.1.10 та 20.1.11 п. 20.1. ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право: здійснювати контроль за додержанням законодавства з питань регулювання обігу готівки (крім банків), порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів;
проводити контрольні розрахункові операції до початку перевірки платника податків щодо дотримання ним порядку проведення готівкових розрахунків та застосування реєстраторів розрахункових операцій. Товари, отримані службовими (посадовими) особами контролюючих органів під час проведення контрольної розрахункової операції, підлягають поверненню платнику податків у непошкодженому вигляді. У разі неможливості повернення такого товару відшкодування витрат здійснюється відповідно до законодавства з питань захисту прав споживачів.
Згідно п.75.1., 75.1.3 ст.75. ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Згідно п.81.1. ст.81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:
направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;
копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;
службового посвідчення осіб (належним чином оформленого відповідним контролюючим органом документа, що засвідчує посадову (службову) особу), які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п`ятому цього пункту, не дозволяється.
При пред`явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.
У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) розписатися у направленні на перевірку посадовими (службовими) особами контролюючого органу складається акт, який засвідчує факт відмови. У такому випадку акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.
Відповідно до підпунктів 80.2.2., 80.2.5. п. 80.2. ст. 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав:
у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, у тому числі із забезпеченням можливості проведення розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій, та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;
у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
З матеріалів справи вбачається, підставою для прийняття рішення про проведення фактичної перевірки позивача вказано підпункт 80.2.2. п. 80.2. ст. 80 ПК України, при цьому матеріали справи містять листи ДПС України від 13.10.2022 та 12.12.2022 адресовані, в т.ч. і Головному управлінню ДПС у Кіровоградської області, щодо необхідності проведення фактичних перевірок (а.с.42-46).
Вказані листи в розумінні підпункту 80.2.2. п. 80.2. ст. 80 ПК України є інформацією, яка дає підстави для проведення фактичних перевірок.
Отже, доводи позивача щодо відсутності визначених законом підстав для проведення фактичної перевірки є безпідставними оскільки спростовуються матеріалами справи.
Акт перевірки підписано головним бухгалтером позивача, при цьому зауваження до акту перевірки не вносились.
Винесені на підставі висновків акту перевірки податкові повідомлення рішення направлені позивачу та ним отримані.
Відповідно до п.86.8 ПКУ, податкове повідомлення-рішення приймається керівником контролюючого органу (його заступником) протягом 10-ти робочих днів із дня, наступного за днем вручення платнику податків акта перевірки в порядку, передбаченому ст. 58 ПКУ, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень (за результатами фактичної перевірки із дня реєстрації (надходження) акта такої перевірки до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків). А за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки податкове повідомлення-рішення приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки протягом 3-х робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.
Водночас суд зазначає, що порушення строку прийняття податкового повідомлення-рішення контролюючого органу не може сприйматися як безумовну підставу для висновку щодо протиправності такого рішення.
Якщо податкове повідомлення-рішення прийняте контролюючим органом у межах компетенції та з його форми можна чітко встановити його зміст, зокрема, порушення законодавства, згідно з яким визначено грошове зобов`язання платника податків, суму такого зобов`язання, таке рішення є правомірним навіть у разі, якщо порушено строки прийняття, передбачені п. 86.8 ПКУ.
Відповідно до пунктів 1, 2, 11 ст.3 Закону про РРО, суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов`язані:
- проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
- надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов`язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти);
- проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями.
Щодо застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій за порушення п.2 ст.3 Закону про РРО суд зазначає наступне.
До позивача, за вказане порушення, застосовано відповідальність відповідно до п.1 ст.17 Закону про РРО, як за невидачу розрахункового документу.
Разом з тим, в ході фактичної перевірки не зафіксовано невидачу розрахункового документу, більше того, зміст акту фактичної перевірки від 15.12.2022 № 4522/11/11/РРО/ НОМЕР_1 (п. 2.2.6.) вказує на те, що фіскальні звітні чеки на реєстраторі розрахункових операцій друкуються.
Відсутність у фіскальному чеку коду товарної під категорії згідно з УКТ ЗЕД, не свідчить про невидачу розрахункового документу, а вказує лише на інше порушення вимог Закону про РРО (п.11 ст.3), а тому не може бути підставою для застосування відповідальності за п.1 ст.17 Закону про РРО.
Доказів того, що розрахункову операцію проведено не на повну суму покупки (надання послуг) чи реєстратор розрахункових операції був не опломбований чи незареєстрований суду не надано.
Отже, податкове повідомлення-рішення від 05.01.2023 №00000540704 в частині застосування штрафної санкції в розмірі 63306,00 грн., є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо податкового повідомлення-рішення від 05.01.2023 року за №00000530704 в частині застосування штрафної санкції в розмірі 5100 грн. суд зазначає наступне.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі РРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі Закон № 265). Його дія поширюється на усіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Постановами Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 № 74 № «Деякі питання маркування алкогольних напоїв» та № 97 «Про внесення змін до Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів» з 01.05.2020 запроваджено марку акцизного податку нового зразка для маркування алкогольних напоїв.
Одними із обов`язкових реквізитів марки акцизного податку нового зразка для маркування алкогольних напоїв є штрих-код та QR-код, які містять інформацію про серію та номер марки.
Статтею 8 Закону № 265 передбачено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов`язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій (далі РРО) або програмних РРО (далі ПРРО) чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п.1 розд.I Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 (далі Положення № 13), визначено форми і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, які в обов`язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб`єктами господарювання для підтвердження факту, зокрема: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг, мають відповідати його вимогам.
Відповідно до абзацу першого п.3 розд.І Положення № 13 установлені в Положенні № 13 вимоги до змісту розрахункових документів визначають обов`язкові реквізити розрахункових документів/електронних розрахункових документів. У разі відсутності в документі хоча б одного з обов`язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий.
При цьому, суд зауважує, що п.2 розділу 2 Положення визначено, що обов`язкові реквізити фіскального касового чека на товари (послуги), зокрема, фіскальний касовий чек на товари (послуги) має містити код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД.
Тобто, у розрахункових документах, які створюється реєстратором розрахункових операцій /програмних при проведенні розрахункових операцій з продажу підакцизних товарів, має відображатися такий обов`язковий реквізит як код УКТ ЗЕД.
Наказом Міністерства фінансів України від 08.06.2021 № 329 «Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів», який набрав чинності 01 липня 2021 року, внесено зміни до форми фіскального касового чеку на товари (послуги) та фіскального касового чеку видачі коштів і доповнено їх новим реквізитом «цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої», який зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством (рядок 9).
Законом України від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» з 1 січня 2022 року набирають чинності зміни до п. 11 ст. 3 розд. ІІ Закону № 265, згідно з яким суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані:
- проводити розрахункові операції через РРО та/або через програмні РРО для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями.
З огляду на зазначене, з урахуванням вимог чинного законодавства, з дати виникнення законодавчо встановленого обов`язку для суб`єкта господарювання (тобто з 01 січня 2022 року), відображення у фіскальному чеку такого обов`язкового реквізиту як цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої (серія та номер), слід забезпечити введення даних/сканування марки для відображення її реквізитів у розрахунковому документі.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом пального на території України визначено Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі Закон № 481).
Алкогольні напої та тютюнові вироби, які виробляються в Україні, а також такі, що імпортуються в Україну, позначаються марками акцизного податку в порядку, визначеному законодавством (ст. 11 Закону № 481).
Відповідно до абзацу четвертого частини четвертої ст. 11 Закону № 481 у разі зміни зразка марок акцизного податку вже закуплені марки попереднього зразка застосовуються у виробництві алкогольних напоїв та тютюнових виробів до їх повного використання, а марковані такими марками алкогольні напої та тютюнові вироби знаходяться в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання.
Зміни до цієї статті набирають чинності не раніше ніж через 24 місяці з дня опублікування закону про внесення відповідних змін (абз. 5 частини 4 ст. 11 Закону № 481).
При цьому алкогольні напої та тютюнові вироби, вироблені в Україні або імпортовані в Україну, до набрання чинності внесеними відповідним законом змінами щодо маркування, знаходяться в обігу до їх повної реалізації, в межах терміну придатності для споживання (абзац 6 частини 4 ст. 11 Закону № 481).
Таким чином, алкогольні напої та тютюнові вироби, вироблені в Україні або імпортовані в Україну до набрання чинності внесеними відповідним законом змінами щодо маркування, знаходяться в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання, а відповідно, з 01.01.2022 суб`єкти господарювання зобов`язані забезпечити сканування (введення) даних (серію та номер марки) марок акцизного податку на всіх алкогольних напоях, маркованих марками акцизного податку (у т. ч. марками акцизного податку попереднього зразка на яких відсутній такий реквізит як цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку) для подальшого відображення її реквізитів у розрахунковому документі.
У позовній заяві представник позивача зазначає, що версії програмного забезпечення, встановлені на належні підприємству реєстратори розрахункових операцій з фіскальними номерами 3000363095 та 3000394566 забезпечують сканування та відображення у фіскальних чеках лише цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої нового зразка, тобто марок, на яких зазначено штриховий код в комбінації з літерами, зазначеними латиницею.
Акцизні марки старого зразка, випущені до 01.10.2021 року мають літерне означення, надруковане кирилицею, що і унеможливлює їх належне сканування і, як наслідок, відображення у фіскальному чеку.
Отже, позивач не заперечує факту відсутності у фіскальних чеках інформації щодо коду товару за УКТЗЕД.
Поряд з цим, суд бере до уваги ПОРЯДОК провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від від 15 червня 2006 р. №833.
Пунктом 10 Розділу І Порядку встановлено, що суб`єкти господарювання повинні забезпечити відповідність приміщення (місця) для провадження діяльності у сфері торгівлі і ресторанного господарства необхідним санітарним нормам, а технічного стану приміщення (місця), будівлі та устаткування - вимогам нормативно-правових актів щодо зберігання, виробництва та продажу відповідних товарів, а також охорони праці.
Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що позивач не забезпечив режим програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД на яких зазначено штриховий код в комбінації з літерами кирилицею, чим порушив вимоги п.11 ст.3 Закону про РРО мало місце під час проведення контрольної розрахункової операції, що також підтверджується фіскальним чеком від 05.12.2022 року (а.с.61 зворот).
Відповідно до п.7 ст.17 Закону про РРО за порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у таких розмірах - триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості.
Отже, податкове повідомлення-рішення від 05.01.2023 року за №00000530704 в частині застосування штрафної санкції в розмірі 5100 грн., є правомірним та скасуванню не підлягає.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У процесі розгляду справи не виявлено інших фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, за сукупністю наведених обставин та враховуючи наявність письмових доказів, що підтверджують наведені позивачем доводи у позовній заяві та виходячи з системного аналізу вищезазначених норм чинного законодавства України, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.
VI. Розподіл судових витрат.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (ч.3 ст.139 КАС України).
З матеріалів справи вбачається, що при зверненні до суду із цим позовом позивачем сплачено судового збору 5368,00 грн відповідно до платіжної інструкції №78 від 23.01.2023 року та №150 від 10.02.2023 року (а.с.1, 35).
З огляду на часткове задоволення позову та враховуючи приписи статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для стягнення на користь позивача судового збору, сплаченого за подання позовної заяви у розмірі 2684,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, який прийняв протиправне рішення.
Керуючись ст.ст.139, 246, 255, 292-297, 325, 382 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Магазин" "Смачний світ" про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00000540704 від 05.01.2023 року про застосування штрафних санкцій на суму 63306,00 грн.
У задоволені решти позовних вимог відмовити.
Присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Магазин" "Смачний світ" (вул.Героїв України,10,м.Світловодськ,Кіровоградська область, ЄДРПОУ 40435586) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 2684,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області (вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006, код ЄДРПОУ - 43995486).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Суддя
Кіровоградського окружного
адміністративного суду Р.В. ЖУК
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2023 |
Оприлюднено | 03.05.2023 |
Номер документу | 110550091 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Р.В. ЖУК
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні