ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
20 квітня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/7520/21
Луганський окружний адміністративний суд у складі
Головуючого судді: Ірметової О.В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Пономарьової О.І.,
представника позивача: не прибув,
представника відповідачів Юсенко Н.А.
розглянув у відкритому судовому засідання адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Луганській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду надійшли матеріали позової заяви фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Луганській області, Державної податкової служби України, яким просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.10.2021 № 3239240/2256800353 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 22.09.2021 № 40;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 від 22.09.2021 № 40 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання до Державної податкової служби України - 06 жовтня 2021 року.
Позовну заяву обґрунтовано тим, що на виконання договору № 2021-08/1 Постачальником на адресу Замовника 22.09.2021 здійснено доставку профілю алюмінієвого, ущільнювача термопрокладки, кришки для полікарбонату, самонарізів, стрічки перфорованої, профіля торцевого, резинового профілю, стрічки суцільної та гвинтів на загальну суму 96 906,43 грн., в т.ч. ПДВ 16 151,07 грн., що підтверджується рахунком від 22.09.2021 № Р-2021-0922-2 та видатковою накладною від 22.09.2021 № ВН-2021-0922-2.
По вказаній операції позивач 22.09.2021 склав податкову накладну № 40 та 06.10.2021 у відповідності з законодавством надіслав її в електронному вигляді для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.10.2021 вказану податкову накладну 06.10.2021 зареєстровано ЄРПН за№ 9291457470. Документ прийнято, але реєстрація зупинена.
11 жовтня 2021 року позивач надіслав до контролюючого органу в електронній формі засобами електронного зв`язку повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригувань, реєстрацію яких зупинено від 11.10.2021 № 1, до повідомлення додані пояснення від 11.10.2021 вих. №2021-1011-1 та документи, які підтверджують здійснення вищевказаної господарської операції, а саме: договір поставки від 12.08.2021 № 2021-08\1 (додаток 1 до пояснення), рахунок від 22.09.2021 № Р-2021-0922-2 (додаток 2 до пояснення), видаткова накладна від 22.09.2021 № ВН-2021-0922-2 (додаток 3 до пояснення), а також документи з придбання вказаної реалізованої продукції у ТОВ «Аміран XXI» (код ЄДРПОУ 34295869, ПІН 342958626574) та розрахунків за неї: видаткові накладні від 10.08.2021 № РРІ-2356 (додаток 4 до пояснення) та від 06.09.2021 № РН-2774 (додаток 5 до пояснення), виписка з рахунку (додаток 6 до пояснення) та платіжні доручення від 26.07.2021 № 147, від 06.08.2021 № 159, від 09.08.2021 № 160, від 21.09.2021 № 194 (додаток 7 до пояснення). Вказані документи доставлено до Головного управління ДПС у Луганській області 11.10.2021 та зареєстровано за № 9298038140.
За результатами розгляду наданих позивачем вищевказаних пояснень та документів ГУ ДПС у Луганській області прийнято рішення від 13.10.2021 № 3239240/2256800353 про відмову у реєстрації податкової накладної від 22.09.2021 № 40 в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Рішення № 3239240/2256800353) у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів:
- договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити);
- розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Позивач не погоджується з Рішенням № 3239240/2256800353 і вважає його протиправним та такими, що підлягає скасуванню.
16 грудня 2021 року Державна податкова служба України та Головного управління ДПС у Луганській області подали відзиви на позовну заяву.
У відзивах відповідачі зазначили, що 06.10.2021 ФОП ОСОБА_1 через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі, податкових накладних податкову накладну від 22.09.2021 № 40 з номенклатурою товарів у кількості 10 найменувань, загальною вартістю 96906,43 грн. (у тому числі - 16151,07 грн. ПДВ), а саме: профіль алюмінієвий ПАС -0745/6000 мм БИ, довжиною 234,0 м.; профіль і торцевий CARBOGLASS UP 25 мм довжина 2.1 м. прозорий, у кількості 130 шт.; стрічка перфорована AD3550 50 мм*33 м, довжиною 180,0 м.; резиновий профіль SBI-PAK-05, довжиною 300 м.; стрічка суцільна G3650S 50 мм*50 м, довжиною 180 м.; профіль алюмінієвий ПАС -0151/6000 мм БП, довжиною 510,0 м.; ущільнювач термопрокладка 1 «Izolon» 5 мм * 40 мм * 20 м, довжиною 540,0 м.; кришка для полікарбонату прозора, у кількості 1900 шт.; саморіз з посиленим свердлом 6 гр.гоо. L=12 мм ЦБ 5.5 * DIN 7504 К, у кількості 2000 шт.; гвинт TEX - Н 5.5 * 45 6 гр. ЦБ, у кількості 250 шт.
11 жовтня 2021 року платником податків через електронний кабінет платника податків до ГУ ДГІС у Луганській області було подано повідомлення №1 від 11.10.2021 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №40 від 22.09.2021 реєстрація якої була зупинена.
До повідомлення надано копії: договору поставки від 12.08.2021 №2021-08/1, укладеного між ТОВ «Інтерсталь буд» та ФОП ОСОБА_1 про постачання Продукції; видаткової накладної від 22.09.2021 №ВН-2021-0922-2, складеної ФОП ОСОБА_1 в; адресу ТОВ «Інтерсталь буд» на постачання товару на загальну суму 96 906,43 гри, у тому числі ПДВ 16 151,07 грн; рахунку від 22.09.2021 №Р-2021-0922-2, складеного ФО^ ОСОБА_1 в адресу ТОВ «Інтерсталь буд» на сплату коштів на загальну суму 96 906,43 грн, у тому числі ПДВ 16 151,07 грн; видаткової накладної від 10.08.2021 №РН-2356,- складеної ТОВ «Аміран XXI» в адресу ФОП ОСОБА_1 на постачання товару на загальну суму 325945,09 грн, у тому числі ПДВ 54324,18 грн; платіжного доручення від,
21 вересня 2021 року №194 на перерахування коштів в сумі 2832,00 грн: платник ФОН Криворучко С.Г., отримувач ТОВ «Аміран XXI»; платіжного доручення від 09.08.2021 №160 на перерахування коштів в сумі 108383,56 грн: платник ФОП ОСОБА_1 , отримувач ТОВ «Аміран XXI»; видаткової накладної від 06.09.2021 №РН-2774, складеної ТОВ «Аміран XXI»' в адресу ФОП ОСОБА_1 на постачання товару на загальну суму 7438,47 грн, у тому, числі ПДВ 1239,75 грн; платіжного доручення від 06.08.2021 №159 на перерахування коштів в сумі 150000,00 грн: платник ФОП ОСОБА_1 , отримувач ТОВ «Аміран XXI»; платіжного доручення від 26.07.2021 №147 на перерахування коштів в сумі 75800,00 грн у тому числі ПДВ 12633,33 грн.: платник ФОП ОСОБА_1 , отримувач ТОВ «Амірац XXI»; виписки по рахунку АТ «Універсал Банк» за період з 02.06.2021 до 11.10.2021 сформованої 11.10.2021 з застосуванням фільтру.
До повідомлення ФОП ОСОБА_1 також надано пояснення від 11.10.2021 №2021-1011-1, в яких він зазначив, що відповідно до Договору поставки № 2021 -08\1 від 12 серпня 2021 року між ФОП ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) та ТОВ «Інтерсталь буд» (Код ЄДРПОУ 39531611, ІПН 39531626581), даті «Замовник», 22 вересня 2021 року Замовнику були відвантажені профілі, ущільнювачі, самонарізи та гвинти, у подальшому «Товари». Документи про реалізацію продукції, а саме Рахунок Р-2021-0922-2 (Додаток 2) та Видаткова накладна ВН 2021-0922-2 додаються. Зважаючи, що доставка товару Замовнику була здійснена автомобілем який у ФОП ОСОБА_1 в оренді, а саме СКС ID65C-15AE державний номер НОМЕР_2 , за свій рахунок, товарно-транспортну накладну ФОП ОСОБА_1 оформлював. Реалізовані товари були придбані протягом серпня-вересня 2021 року у ТОВ «Аміран XXI» (кoд ЄДРПОУ 34295869, ІПН 342958626574) видаткові накладні № РН-2356 від 10 серпня 2021 року та № РН-2774 від 6 вересня 2021 року додаються. Розрахунки з ТОВ «Аміран XXI» проведені у повному обсязі, додано до пояснення виписку з рахунку та платіжні доручення № 147 від 27 липня 2021 року, № 159 від 6 серпня 2021 року, № 160 від 9 серпня 2021 року та № 194 від 21 вересня 2021 року
13 жовтня 2021 року відбулось засідання Комісії ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Комісія ГУ ДПС у Луганській області), створеної відповідно до наказу ГУ ДПС у Луганській області від 04.01.2021 №1 (із змінами), яке оформлено протоколом від 13.10.2021 №141.
В протоколі зазначено, що ОСОБА_1 , код НОМЕР_1 , відповідно до наданих документів до повідомлення від 11.10.2021 до податкової накладної від 22.09.2021 №40 придбав будівельні матеріали у ТОВ «Аміран XXI» м. Київ (код 34295869) у серпні 2021 та вересні 2021 (видаткові накладні №РН-2356 від 10 серпня 2021 року та №РН-2774 від 06 вересня 2021), які реалізував на адресу ТОВ «Інтерсталь Буд» м.Київ (код 39531611) 22 вересня 2021 року, при цьому відсутні документи про наявні власні та/або орендовані складські приміщення у м. Київ.
За результатами розгляду вищевказаних документів, Комісією ГУ ДПС у Луганській області 13.10.2021 прийнято Рішення № 3239240/2256800353 про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в яких напроти відповідних підстав його прийняття рішення:
ненадання платником податку копій документів;
договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення, операції;
первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів' (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з рахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;
розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Також в рішенні зазначена додаткова інформація, що придбання будівельних матеріалів у ТОВ «Аміран XXI» м. Київ, відбулося у серпні 2021 та вересні 2021, які; реалізовано на адресу ТОВ «Інтерсталь Буд» м. Київ 22 вересня 2021 року, при цьому* відсутні документи про наявні власні та/або орендовані складські приміщення у м. Київ. Відповідно наданих пояснень транспортування придбаних будівельних матеріалів відбувалось орендованим вантажним автомобілем, а саме СКС Ю65С-15АЕ, однак згідно відомостей про об`єкти оподаткування у ФОП ОСОБА_1 є у наявності орендований вантажний - спеціалізований евакуатор із зазначеною маркою СКС модель Ю65С-15АЕ, інформація про інші транспортні засоби відсутня.
У зв`язку із ненаданням Позивачем документів, що, передбачені п. 5 Порядку № 520, що підтверджують можливість зберігання будівельних матеріалів до моменту їх продажу та відсутності вантажного автомобіля для транспортування будівельних матеріалів, за результатами розгляду наданих ФОП ОСОБА_1 повідомлення, пояснень та документів Комісією ГУ ДПС у Луганській області 13.10.2021 обгрунтовано та правомірно, на підставі пункту 11 Порядку №520, прийнято Рішення № 3239240/2256800353 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідність Рішення Комісії ГУ ДПС у Луганській області від 13.10.2021 №3239240/2256800353 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних вимогам податкового законодавства підтверджено Державною податковою службою України за результатами процедури досудового врегулювання спору.
Так, не погодившись з рішенням Комісії ГУ ДПС у Луганській області від 13.10.2021 прийнято № 3239240/2256800353 про відмову у реєстрації податкової накладної від 22.09.2021 №40 в Єдиному реєстрі податкових накладних ФОП ОСОБА_1 22.10.2021 подано скаргу до ДПС України (реєстраційний номер 9313488251) на зазначене рішення з копіями документів.
28 жовтня 2021 року рішенням Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2021 №49546/2256800353/2 відповідно до пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України, скаргу ФОГ1 ОСОБА_1 залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
В рішенні зазначено підстави, а саме «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг)з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Відповідачі вважають рішення Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2021 №49546/2256800353/2 законним та обгрунтованим та таким, що не підлягає скасуванню.
ДПА Україні у відзиву щодо зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних - податкову накладну № 40 від 22.09.2021 датою її подання до ДПС України - 06.10.2021 зазначило наступне.
Відповідно до норм чинного законодавства повноваження ДПС щодо реєстрації | податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.
З огляду на зазначене Відповідачі просили відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
20 грудня 2021 року представник позивача надав відповідь на відзиви, у якому зазначив, що викладене Відповідачами у відзивах на позовну заяву ен спростовує доводи Позивача.
Відповідачі правом надання заперечень не скористалися.
25 січня 2022 року представник Головного управління ДПС у Луганській області надав додаткові докази у справі.
Ухвалою суду від 30 листопада 2021 року позовну заяву прийнято до розгляду та призначено розглядати за правилами загального позовного провадження.
21 лютого 2022 року підготовче провадження у справі закрито та призначено розгляд справи у відкритому судовому засіданні.
У судове засідання позивач та його представник не прибули. Позивач надав заяву про розгляд справи у його відсутність.
У судовому засіданні представник відповідачів підтримав доводи, викладені у відзивах, надав пояснення та просив відмовити у задоволенні позову.
Заслухав пояснення представника відповідачів, врахував доводи позивача, викладені у позовній заяві, дослідив докази, надав оцінку доказам з урахуванням вимог ст.ст. 72-79, 90 КАС України, суд дійшов висновку обгрунтованості позовних вимог з огляду на наступне.
Судом встановлено та підтверджено належними та допустимими доказами наступні обставини справи.
ОСОБА_1 зареєстрований фізичною особою підприємцем, що підтверджується витягом з Єдиного державного рреєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (номер запису 200381001000301006), зареєстрований платником податків на додану вартість, що підтверджується витягом з реєстру платників податків № 1812094500011 від 22.08.2018.
Між ТОВ "Інтерсталь буд" (далі - Замовник) та ФОП ОСОБА_1 (далі - Постачальник) 12.08.2021 укладено договір поставки № 2021-08/1
На виконання цього договору виписано рахунок від 22 вересня 2021 року Р-2021-0921-2 та видаткову накладну від 22 вересня 2021 року ВН-2021-0921-2 з номенклатурою товарів у кількості 10 найменувань, загальною вартістю 96906,43 грн. (у тому числі - 16151,07 грн. ПДВ), а саме: профіль алюмінієвий ПАС -0745/6000 мм БИ, довжиною 234,0 м.; профіль і торцевий CARBOGLASS UP 25 мм довжина 2.1 м. прозорий, у кількості 130 шт.; стрічка перфорована AD3550 50 мм*33 м, довжиною 180,0 м.; резиновий профіль SBI-PAK-05, довжиною 300 м.; стрічка суцільна G3650S 50 мм*50 м, довжиною 180 м.; профіль алюмінієвий ПАС -0151/6000 мм БП, довжиною 510,0 м.; ущільнювач термопрокладка 1 «Izolon» 5 мм * 40 мм * 20 м, довжиною 540,0 м.; кришка для полікарбонату прозора, у кількості 1900 шт.; саморіз з посиленим свердлом 6 гр.гоо. L=12 мм ЦБ 5.5 * DIN 7504 К, у кількості 2000 шт.; гвинт TEX - Н 5.5 * 45 6 гр. ЦБ, у кількості 250 шт.
06 жовтня 2021 року ФОП ОСОБА_1 через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі, податкових накладних податкову накладну від 22.09.2021 № 40 з номенклатурою товарів у кількості 10 найменувань, загальною вартістю 96906,43 грн. (у тому числі - 16151,07 грн. ПДВ), а саме: профіль алюмінієвий ПАС -0745/6000 мм БИ, довжиною 234,0 м.; профіль і торцевий CARBOGLASS UP 25 мм довжина 2.1 м. прозорий, у кількості 130 шт.; стрічка перфорована AD3550 50 мм*33 м, довжиною 180,0 м.; резиновий профіль SBI-PAK-05, довжиною 300 м.; стрічка суцільна G3650S 50 мм*50 м, довжиною 180 м.; профіль алюмінієвий ПАС -0151/6000 мм БП, довжиною 510,0 м.; ущільнювач термопрокладка 1 «Izolon» 5 мм * 40 мм * 20 м, довжиною 540,0 м.; кришка для полікарбонату прозора, у кількості 1900 шт.; саморіз з посиленим свердлом 6 гр.гоо. L=12 мм ЦБ 5.5 * DIN 7504 К, у кількості 2000 шт.; гвинт TEX - Н 5.5 * 45 6 гр. ЦБ, у кількості 250 шт.
Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку корегування кількістних та вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.10.2021 № 9291457470, реєстрацію податкової накладної № 40 від 22.09.2021 зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Коди УКТЗЕД/ДКІІП товару/послуг 3925, 4008, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному, реєстрі податкових накладних.
11 жовтня 2021 року позивач надіслав до контролюючого органу в електронній формі засобами електронного зв`язку повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригувань, реєстрацію яких зупинено від 11.10.2021 № 1, до повідомлення додані пояснення від 11.10.2021 вих. №2021-1011-1 та документи, які підтверджують здійснення вищевказаної господарської операції, а саме: договір поставки від 12.08.2021 № 2021-08\1 (додаток 1 до пояснення), рахунок від 22.09.2021 № Р-2021-0922-2 (додаток 2 до пояснення), видаткова накладна від 22.09.2021 № ВН-2021-0922-2 (додаток 3 до пояснення), а також документи з придбання вказаної реалізованої продукції у ТОВ «Аміран XXI» (код ЄДРПОУ 34295869, ПІН 342958626574) та розрахунків за неї: видаткові накладні від 10.08.2021 № РРІ-2356 (додаток 4 до пояснення) та від 06.09.2021 № РН-2774 (додаток 5 до пояснення), виписка з рахунку (додаток 6 до пояснення) та платіжні доручення від 26.07.2021 № 147, від 06.08.2021 № 159, від 09.08.2021 № 160, від 21.09.2021 № 194 (додаток 7 до пояснення). Вказані документи доставлено до Головного управління ДПС у Луганській області 11.10.2021 та зареєстровано за № 9298038140.
13 жовтня 2021 року на засіданні Комісії Комісії ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглянуто подані позивачем повідомлення № 1 від 11.10.2021 до податкової накладної від 22.09.2021 № 40 щодо придбання будівельних матеріалів у ТОВ «Аміран XXI» м. Київ (коД 34295869) у серпні 2021 та вересні 2021 (видаткові накладні №РН-2356 від 10 серпня 2021, року та №РН-2774 від 06 вересня 2021), які реалізував на адресу ТОВ «Інтерсталь Буд» м, Київ (код 39531611) 22 вересня 2021 року.
Відповідно наданих пояснень транспортування придбаних будівельних матеріалів відбувалось орендованим вантажним автомобілем, а саме СКС ID65C-15AE, однак згідно відомостей про об`єкти оподаткування у ФОП ОСОБА_1 є у наявності орендований вантажний - спеціалізований евакуатор із зазначеною маркою СКС модель Ш65С-15АЕ інформація про інші транспортні засоби відсутня. |
За результатами розгляду вищевказаних документів, Комісією ГУ ДПС у Луганській області 13.10.2021 прийнято Рішення № 3239240/2256800353 про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в яких проставлено позначки, напроти відповідних підстав його прийняття рішення: ненадання платником податку копій документів:
договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів; (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з рахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;
розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Також в рішенні зазначена додаткова інформація, що придбання будівельних матеріалів у ТОВ «Аміран XXI» м. Київ, відбулося у серпні 2021 та вересні 2021, які реалізовано на адресу ТОВ «Інтерсталь Буд» м. Київ 22 вересня 2021 року, при цьому відсутні документи про наявні власні та/або орендовані складські приміщення у м. Київ. Відповідно наданих пояснень транспортування придбаних будівельних матеріалів відбувалось орендованим вантажним автомобілем, а саме СКС ID65C-15AE, однак згідно відомостей про об`єкти оподаткування у ФОП ОСОБА_1 є у наявності орендований вантажний - спеціалізований евакуатор із зазначеною маркою СКС модель ID65C-15AE, інформація про інші транспортні засоби відсутня.
Вирішуючи справу по суті, суд враховує наступні норми права.
Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності зупинення реєстрації податкової накладної від 22.01.2021 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних з тих підстав, що позивачем не подано контролюючому органу належні та достатні копії первинних документів для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію такої.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні норми містяться у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно із якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно із абзацом 1 пункту 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 7, 10, 11 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
Судом установлено, що реєстрацію податкової накладної від 22.09.2021 року № 40 зупинено з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3925, 4008 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критерії ризикованості здійснення операцій.
Критерії ризиковості здійснення операцій визначено у додатку 3 до Порядку № 1165.
Зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
При цьому, зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Як убачається з обставин справи надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за № 1245/34216; далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пункту 11 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
З наявної в матеріалах справи квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної від 22.09.2021 № 40 убачається, що така містить вимоги про надання пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідного рішення.
Суд звертає увагу, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів. При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган повинен вимагати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях, чого зроблено не було.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Такий правовий висновок викладений Верховним Судом у справі № 500/1836/22.
Судом установлено, що позивач надав контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати.
При цьому рішення Комісії не містить у собі аналізу поданих позивачем документів пункту 1 Критеріїв ризиковості, а саме тому, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеному в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі.
Оглядом наданих позивачем документів, доданих до податкової накладної від 22.09.2022 №40 та доданих до повідомлення № 1, суд встановив, що у відповідача були відсутні підстави для застосування п. 1 Критерію.
Посилання відповідача на ненадання Позивачем документів, що передбачені п. 5 Порядку № 520, що підтверджують можливість зберігання будівельних матеріалів до моменту їх продажу та відсутності вантажного автомобіля для транспортування будівельних матеріалів, за результатами розгляду наданих ФОП ОСОБА_1 повідомлення, пояснень та документів, як на підставу законності прийняття оскаржуваного позивачем Рішення, є безпідставним з огляду на те, що відповідач у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, не зазначено конкретний перелік необхідних документів.
Разом з тим Положення п. 5 Порядку надають платнику податків право вибору щодо подання на розгляд Комісії або розрахункового документу або виписки з особового рахунку.
Формуючи свої висновки щодо відповідності оскаржуваних індивідуальних актів вимогам частини другої статті 2 КАС України, суд враховує чи у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України діяв відповідач.
За таких обставин, суд, надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносин, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивач, звертаючись до суду сплатив судовий збір у розмірі 2270,00 грн., що підтверджується платіжним документом № 243 від 23.11.2021.
Керуючись статтями 2, 9, 77, 90, 94, 241-246, 250, 255, 291, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Луганській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.10.2021 № 3239240/2256800353 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 22.09.2021 № 40.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну фізичної особи-підпіриємця ОСОБА_1 від 22.09.2021 № 40 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання до Державної податкової служби України - 06 жовтня 2021 року.
Стягнути на користь фізичної особи-підпіриємця ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Луганській області судовий збір у розмірі 2270,00 грн (дві тисячі двісті сімдесят гривень 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено та підписано 28 квітня 2023 року.
Суддя О.В. Ірметова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2023 |
Оприлюднено | 03.05.2023 |
Номер документу | 110550141 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні