Рішення
від 01.05.2023 по справі 360/170/23
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

01 травня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/170/23

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику (повідомлення) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

27 лютого 2023 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, в якому позивач просить суд:

визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 згідно з п.1 ч.2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за його заявою від 22.04.2022 та не врахування при цьому до пільгового підземного стажу періодів його роботи з 16.07.2012 по 07.11.2012 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ДП «Торецьквугілля», з 16.11.2019 по 17.02.2020 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Укркарбо», з 14.01.2014 по 28.01.2014 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Шахтопромбуд Холдинг» та до загального страхового стажу з 10.10.2001 по 20.10.2001 у ТОВ «Нива»;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах згідно п.1 ч.2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за його заявою від 22.04.2022, з врахуванням до пільгового підземного стажу періодів його роботи з 16.07.2012 по 07.11.2012 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ДП «Торецьквугілля», з 16.11.2019 по 17.02.2020 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Укркарбо», з 14.01.2014 по 28.01.2014 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Шахтопромбуд Холдинг» та до загального страхового стажу з 10.10.2001 по 20.10.2001 у ТОВ «Нива».

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 22.04.2022 позивач звернувся до Пенсійного органу з заявою про призначення йому пенсії на пільгових умовах, так як на момент звернення досяг 51 року та набув страхового стажу не менше 25 років, з них не менше 9 років на підземних роботах з повним робочим днем під землею за Списком №1, відтак у відповідності до п.1 ч.2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування набув право на пенсію за віком на пільгових умовах.

В порядку екстериторіальності заява позивача була розглянута ГУ ПФУ в Одеській області, за результатами якої прийнято рішення від 16.06.2022 №124150004224, яким відмовлено у призначенні пенсії.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.09.2022 у справі 160/9866/22 визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області від 16.06.2022 № 124150004224 про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 та зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах з урахуванням висновків суду щодо належного обґрунтування підстав, з яких не було включено певні періоди трудового стажу позивача до пільгового стажу.

Листом від 16.11.2022 відповідач повідомив позивача, що на виконання вказаного вище рішення суду, ним повторно розглянуто заяву позивача 22.04.2022, в результаті чого відмовлено у призначенні пенсії, у зв`язку із не зарахуванням до пільгового підземного стажу за Списком 1 періодів роботи позивача з 16.07.2012 по 07.11.2012 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ДП «Торецьквугілля», з 16.11.2019 по 17.02.2020 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Укркарбо» - в зв`язку з відсутністю довідок про підтвердження пільгового характеру праці. Окрім цього відповідач врахував до пільгового стажу за Списком 1, однак не врахував до пільгового підземного стажу з повним робочим днем під землею період роботи з 14.01.2014 по 28.01.2014 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Шахтопромбуд Холдинг» - на підставі даних Реєстру застрахованих осіб. Також відповідач не врахував до загального страхового стажу період роботи позивача з 10.10.2001 по 20.10.2001 у ТОВ «Нива», так як роботодавець не вніс в трудову книжку інформацію про номер та дату наказу про звільнення та не сплатив страхові внески за цей період.

Позивач зазначає, що відповідач не надавав рішення про відмову у пенсії за результатами повторного розгляду заяви про призначення пенсії, а лише надав повідомлення про те, що ним вчинено дії з відмови у призначенні пенсії.

Втім, трудовою книжкою позивача підтверджено, що він працював у період 14.01.2014 по 28.01.2014 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Шахтопромбуд Холдинг».

За інші періоди інформація у трудовій книжці відсутня через фактичну її втрату і неможливістю відновлення чи отримання довідок через воєнні дії.

Водночас, відомостями з Реєстру застрахованих осіб повністю підтверджено роботу позивача з 16.07.2012 по 07.11.2012 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ДП «Торецьквугілля», з 16.11.2019 по 17.02.2020 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Укркарбо». Зокрема в Реєстрі маються не тільки відомості про роботу, але й відомості про накази про прийняття та звільнення. До того ж в Реєстрі за вказані періоди маються відомості про підземний характер праці.

Ухвалою суду від 06.03.2023 позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, залишено без руху.

Ухвалою суду від 13.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження по справі. Справу визначено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області 10.04.2023 надав відзив на позовну заяву, відповідно до якого заперечує проти задоволення позовних вимог, з огляду на таке.

11.07.2022 ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, в якому просив: визнати протиправними та скасувати рішення №-124150004224 від 27.04.2022 та від 16.06.2022 Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови в призначенні пенсії за віком відповідно до ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» зі зниженням пенсійного віку відповідно до заяви про призначення пенсії від 22.04.2022; зобов`язати Головне Управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати до пільгового стажу за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад, показників, затверджених КМУ з зайнятістю повний робочий день в шахті по видобутку вугілля наступні періоди роботи: Шахта «Новодружеська» ВАТ «Лисичанськвугілля» 14.10.2007 - 28.11.2007 роки - підземний прохідник з повним робочим днем в шахті; 01.06.2008 - 31.07.2008 роки, 01.01.2009 - 28.02.2009 роки - підземний прохідник з повним робочим днем в шахті; Шахта «Північна» ДП «Дзержинськвугілля» (ДП «Торецьквугілля») 16.07.2012 - 07.11.2012 роки - прохідник підземний з повним робочим днем в шахті; ТОВ «Шахтопромбуд Холдинг» 14.01.2014 - 28.01.2014 роки - прохідник з повним робочим днем в шахті, ТОВ «Укркарбо» 16.11.2019 - 17.02.2020 роки - прохідник підземний з повним робочим днем в шахті та призначити пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» згідно заяви про призначення пенсії з 22.04.2022.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.09.2022 по справі №160/9866/22 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах з урахуванням висновків суду щодо належного обґрунтування підстав, з яких не було включено певні періоди трудового стажу позивача до пільгового стажу. В решті позовних вимог відмовлено.

На виконання рішення суду по справі №160/9866/22 Головним управлінням було повторно розглянуто заяву позивача від 22.04.2022 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, з урахуванням висновків суду щодо належного обґрунтування підстав, з яких не було включено певні періоди роботи до пільгового стажу та відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах згідно ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, через відсутність необхідного пільгового стажу роботи. Головне управління повідомило позивача про прийняте рішення листом від 16.11.2022 №0400-010310-8/117019 Про виконання рішення суду.

Враховуючи дані трудової книжки, пільгових довідок, даних персоніфікованого обліку реєстру застрахованих осіб (ОК-5) та висновків суду, загальний стаж роботи ОСОБА_1 складає 20 років 8 місяців 9 днів; пільговий стаж - 8 років 5 місяців 29 днів, в тому числі: стаж на підземних роботах - 8 років 5 місяців 14 днів та робота за Списком №1 - 0 років 0 місяців 15 днів, що недостатньо для призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

При дослідженні трудової книжки позивача серії НОМЕР_1 встановлено, що в записі від 20.10.2001 про звільнення з роботи відсутні дата та номер наказу про звільнення.

З огляду на те, що в реєстрі застрахованих осіб (ОК-5) відсутня сплата внесків за вищезазначений період, відсутні підстави для зарахування до страхового (загального) стажу періоду роботи в ТОВ Нива з 10.10.2001 по 20.10.2001 згідно записів трудової книжки.

Згідно витягів з Єдиного державного реєстру підприємства ДП Торецьквугілля (код ЄДРПОУ 33839013), ТОВ Укркарбо (код ЄДРПОУ 37294061) знаходяться на підконтрольній Україні території. Оскільки для підтвердження наявного трудового стажу, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, позивачем не були надані уточнюючі довідки за період роботи на ДП Торецьквугілля з 16.07.2012 по 07.11.2012 та у ТОВ Укркарбо з 16.11.2019 по 17.02.2020, відсутні підстави для зарахування вищезазначених періодів до пільгового стажу.

На підставі даних по спеціальному стажу, наявних в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (Довідка ОК-5) до пільгового стажу позивача за Списком №1 зараховано період роботи з 14.01.2014 по 28.01.2014 на підприємстві ТОВ Шахтопромбуд Холдинг, оскільки згідно витягу з Єдиного державного реєстру підприємство ТОВ Шахтопромбуд Холдинг (код ЄДРПОУ 37155523) знаходяться на непідконтрольній Україні території.

До пільгового стажу за Списком №1 зараховано періоди роботи ОСОБА_1 з 01.06.2008 по 31.07.2008 та з 01.01.2009 по 28.02.2009 на ВП Шахта Новодружеська АТ Лисичанськвугілля на підставі наданої пільгової довідки №45 від 17.01.2022.

22.12.2022 ОСОБА_1 звернувся до територіального органу Пенсійного фонду України з заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Заява позивача про призначення пенсії та додані до неї документи розглядалися Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області № 124150004224 від 22.12.2022 ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу.

На підставі вищенаведеного, ГУ ПФУ в Дніпропетровській області просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд дійшов такого.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 , відповідно до довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 27.04.2022 №1216-7500655647.

22.04.2022 позивач звернувся до Пенсійного органу з заявою про призначення йому пенсії на пільгових умовах, у відповідності до п.1 ч.2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

В порядку екстериторіальності заява позивача була розглянута ГУ ПФУ в Одеській області, за результатами чого прийнято рішення від 16.06.2022 №124150004224, яким було відмовлено у призначенні пенсії позивачу.

Позивач з вищевказаним рішенням не погодився та оскаржив його до Дніпропетровського окружного адміністративного суду. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.09.2022 у справі № 160/9866/22 адміністративний позов ОСОБА_1 до відповідача -1: Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, відповідача -2: Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, задоволено частково:

визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області від 16.06.2022 № 124150004224 про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 ;

зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах з урахуванням висновків суду щодо належного обґрунтування підстав, з яких не було включено певні періоди трудового стажу позивача до пільгового стажу.

На виконання вищевказаного рішення суду, відповідачем повторно розглянуто заяву позивача від 22.04.2022 про призначення пенсії на пільгових умовах, відповідно до п.1 ч.2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та за результатами її розгляду прийнято рішення № 12415000422 від 16.11.2022, яким у призначенні пенсії на пільгових умовах відмовлено.

В обґрунтування вищевказаного рішення, відповідачем зазначено, що до страхового стажу не зараховано період роботи в ТОВ Нива з 10.10.2001 по 20.10.2001, оскільки в трудовій книжці відсутній номер та дата наказу про звільнення та в Реєстрі застрахованих осіб (ОК-5) відсутня сплата внесків за даний період.

До пільгового стажу не зараховано періоди роботи з 16.07.2012 по 07.11.2012 на ДП Торецьквугілля, з 16.11.2019 по 17.02.2020 у ТОВ Укркарбо, оскільки за ці періоди не було надано довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, форма якої передбачена в Додатку 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року №637.

До пільгового стажу зараховано періоди роботи з 01.06.2008 по 31.07.2008 та з 01.01.2009 по 28.02.2009 на ВП шахта Новодружеська АТ Лисичанськвугілля на підставі наданої пільгової довідки №45 від 17.01.2022 та зараховано період роботи за Списком №1 з 14.01.2014 по 28.01.2014 на підприємстві ТОВ Шахтопромбуд Холдинг на підставі даних по спеціальному стажу, наявних в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідач зазначає, що після виконання рішення суду загальний стаж роботи позивача складає 20 років 8 місяців 9 днів, пільговий стаж складає 8 років 5 місяців 29 днів, у тому числі стаж на підземних роботах 8 років 5 місяців 14 днів та робота за Списком №1 - 15 днів, що недостатньо для призначення пенсії на пільгових умовах, відповідно до ст.114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Доказів надіслання вищевказаного рішення позивачу відповідачем не надано.

Натомість листом від 16.11.2022 № 0400-010310-8/117019 відповідачем повідомлено позивача про повторний розгляд його заяви про призначення пенсії від 22.04.2022 згідно рішення суду по справі №160/9866/22 від 12.09.2022, повідомлено про підстави незарахування відповідних періодів до страхового та пільгового стажу ОСОБА_1 та про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах згідно з п.1 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи.

Отже, відповідачем не зарахованого до пільгового підземного стажу позивача такі періоди його роботи, а саме:

з 16.07.2012 по 07.11.2012 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ДП «Торецьквугілля», з 16.11.2019 по 17.02.2020 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Укркарбо» (оскільки за ці періоди не було надано довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній);

з 14.01.2014 по 28.01.2014 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Шахтопромбуд Холдинг» (зараховано до пільгового стажу за Списком № 1, проте не зараховано до підземного стажу, зараховання відбулось на підставі даних по спеціальному стажу наявних в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування);

Також, відповідачем не було зараховано до загального страхового стажу позивача період його роботи з 10.10.2001 по 20.10.2001 у ТОВ «Нива» (оскільки в трудовій книжці відсутній номер та дата наказу про звільнення та в Реєстрі застрахованих осіб (ОК-5) відсутня сплата внесків за даний період).

З копії трудової книжки позивача від 14.07.1989 серії НОМЕР_1 вбачається, що позивач у період :

з 10.10.2001 по 20.10.2001 працював у ТОВ «Нива» по договору та був звільнений, у зв`язку з його закінченням (запис містить дату та номер договору, дату звільнення, підпис уповноваженої особи, печатку підприємства, проте не містить дати та номерів наказів про прийняття та звільнення);

з 16.07.2012 по 07.11.2012 працював прохідником підземним 5 розряду з повним робочим днем на підземній роботі у ДП «Торецьквугілля» (запис виконано правильно та без виправлень);

з 14.01.2014 по 28.01.2014 прохідником підземним 5 розряду з повним робочим днем під землею у ТОВ «Шахтопромбуд Холдинг» (запис правильно та без виправлень).

Даних щодо періоду роботи ОСОБА_1 з 16.11.2019 по 17.02.2020 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Укркарбо» трудова книжка не містить через її втрату позивачем та неможливістю відновлення внаслідок проведення воєнних дій.

Згідно з відомостями про трудову діяльність з Реєстру застрахованих осіб вбачається, що 10.10.2001 позивача прийнято на работу до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Нива" по договору на уборку цукрового буряка, трудовий договір № 148 від 10.10.2001 та 30.10.2001 ОСОБА_1 звільнено через закінчення трудового договора за ст. 36 п. 9 КзПП України. З 16.07.2012 по 07.11.2012 позивач працював у ДП «Торецьквугілля»; з 14.01.2014 по 28.01.2014 - у ТОВ «Шахтопромбуд Холдинг» та з 16.11.2019 по 17.02.2020 - у ТОВ «Укркарбо».

Згідно довідки форми ОК-5 з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування вбачається, що за період з 16.11.2019 по 17.02.2020 страхувальником ТОВ «Укркарбо» (код ЄДРПОУ 37294061) сплачено страхові внески за позивача, також вказана довідка підтверджує пільговий характер роботи позивача (код підстави ЗПЗ013А1).

Згідно довідки форми ОК-5 з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування вбачається, що за період з 10.10.2001 по 30.10.2001 відсутня сплата внесків, за періоди з 16.07.2012 по 07.11.2012, з 14.01.2014 по 28.01.2014 страхові внески сплачені. Також, вказаною довідкою підтверджено пільговий характер роботи за період з 16.07.2012 по 07.11.2012, з 14.01.2014 по 28.01.2014 (код підстави ЗПЗ014А2, ЗПЗ013А1).

Наказом Мінфіну від 14.04.2015 №435 (наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів № 814 від 28.12.2020}) затверджено довідник кодів підстав для обліку Пенсійним фондом України стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства.

Згідно зазначеного довідника код підстави ЗПЗ013А1 це працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 461, і за результатами атестації робочих місць.

Також, згідно зазначеного довідника код підстави ЗПЗ014А2 це працівники провідних професій: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, які безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників,- за Списком робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого.

Отже, довідкою форми ОК-5 з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування підтверджується спецстаж позивача та пільговий характер роботи з повним робочим днем на підземних роботах у періоди з 16.07.2012 по 07.11.2012, з 14.01.2014 по 28.01.2014 та з 16.11.2019 по 17.02.2020.

Не погоджуючись із діями Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови у призначенні пенсії та не врахування спірних періодів до пільгового підземного стажу та загального страхового стажу, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до положень статті 3 Основного Закону України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Закон України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058-IV), розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Відповідно до частини першої, другої статті 5 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV) цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Виключно цим Законом визначаються: принципи та структура системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню; види пенсійних виплат; умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат; пенсійний вік чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на призначення пенсії за віком; мінімальний розмір пенсії за віком; порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням; порядок використання коштів Пенсійного фонду та накопичувальної системи пенсійного страхування; організація та порядок здійснення управління в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.

Відповідно до частини першої статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. […].

Частиною другою статті 24 Закону № 1058-IV визначено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.

Відповідно до п.1 ч.2 ст.114 Закону №1058 на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи; жінкам - на 1 рік 4 місяці за кожний повний рік такої роботи.

Статтею 44 Закону № 1058-IV визначено, що:

- заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально (частина перша);

- заява про призначення пенсії за віком може бути подана застрахованою особою не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку (частина друга);

- органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (частина третя).

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 45 Закону № 1058-IV пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Згідно з частиною п`ятою статті 45 Закону № 1058-IV документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Постановою Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Згідно з пунктом 1.1 розділу I Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1), заява про призначення, перерахунок пенсії, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1); заява про припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання (Заява про виплату пенсії - додаток 2); заява про працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (додаток 3); заява про виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера (додаток 4) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію) через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (далі - сервісний центр).

Заява про призначення, перерахунок пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера може подаватись заявником разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів), через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (далі - вебпортал) з використанням кваліфікованого електронного підпису або електронної системи BankID відповідно до Положення про організацію прийому та обслуговування осіб, які звертаються до органів Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 липня 2015 року № 13-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2015 року за № 991/27436.

Підпунктами 1,2,4,5 пункту 2.1 розділу II Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший Порядку № 22-1 встановлено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи, зокрема: документ, що підтверджує реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), або свідоцтво про загальнообов`язкове державне соціальне страхування; документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, орган, що призначає пенсію, додає довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення; документи про місце проживання (реєстрації) особи; документи, які засвідчують особливий статус особи.

Згідно з пунктом 4.1 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1, заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію. Заяви про перерахунок пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.

Пунктом 4.2 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку №22-1 встановлено, що при прийманні документів працівник сервісного центру:

ідентифікує заявника (його представника);

надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії;

реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта;

уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу. У разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування;

з`ясовує наявність у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат;

повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів;

сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис;

надсилає запити про витребування з відповідних інформаційних систем необхідних відомостей, передбачених пунктом 2.28 розділу II цього Порядку;

повідомляє про можливості подавати заяви через вебпортал;

видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 6). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі;

повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних системах та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповіді органу, який веде відповідний інформаційний реєстр.

Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Згідно з пунктом 4.3 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1) вбачається, що створення та обробка документів здійснюється із накладенням кваліфікованого електронного підпису працівників, відповідальних за здійснення операцій.

Рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії приймається без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

Згідно з пунктом 4.7 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.

Частиною другою статті 82 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-XII Про пенсійне забезпечення передбачено, що повідомлення про відмову в призначенні пенсії із зазначенням причин відмови та порядку оскарження орган, що призначає пенсії, видає або надсилає підприємству, організації або заявникові не пізніше 5 днів після винесення відповідного рішення.

Тобто, відмовляючи особі в призначенні/перерахунку пенсії, орган, що призначає/перераховує пенсію, має зазначити причини такої відмови, у тому числі обґрунтувати мотиви не зарахування до страхового чи пільгового стажу окремих періодів роботи та/або навчання.

Підставою для відмови позивачу у зарахуванні спірних періодів роботи до пільгового підземного стажу слугували відсутність дати та номеру наказу про звільнення, відсутність сплати підприємством страхових внесків та відсутність підтвердженого відповідно до законодавства факту пільгової роботи через не надання уточнюючих довідок підприємств.

Пунктом 3 Порядку застосування списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2005 року за № 1451/11731 (далі - Порядок № 383), встановлено, що при визначені права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992.

Список № 1, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 36 від 16.01.2003, що діяв до 24.06.2016, розділом 1 «Гірничі роботи» передбачає, що право на пенсію за віком на пільгових умовах мають, зокрема «1.1а а) усі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах».

Список № 1, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 461 від 24.06.2016 розділом 1 «Гірничі роботи» передбачає, що право на пенсію за віком на пільгових умовах мають працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах.

Отже, професія та посада, на якій працював позивач у спірні періоди, зокрема, з 16.07.2012 по 07.11.2012, з 16.11.2019 по 17.02.2020, з 14.01.2014 по 28.01.2014 передбачена Списками виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637), передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Особливості підтвердження трудового стажу окремих категорій працівників визначені пунктом 20 Порядку № 637, згідно з яким, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка. У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.

Записи про спірні періоди роботи, зокрема, з 16.07.2012 по 07.11.2012, з 14.01.2014 по 28.01.2014 засвідчено відповідними печатками підприємств і дефектів їх вчинення не має. Записи проведені у відповідності до вимог Інструкції про порядок ведення трудових книжок, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального забезпечення України від 29.07.1993 № 58.

Відповідачем в оскаржуваному рішенні не зазначено в чому полягає неповнота або невідповідність записів трудової книжки, яка містить необхідну інформацію про пільговий характер роботи ОСОБА_1 у вищевказані періоди та не потребує додаткового уточнення довідками.

В даному випадку посилання відповідача на відсутність уточнюючих довідок є безпідставним, оскільки трудова книжка ОСОБА_1 містить необхідну інформацію про пільговий характер роботи позивача у спірні періоди з 16.07.2012 по 07.11.2012, з 14.01.2014 по 28.01.2014 та не потребує додаткового уточнення довідками.

Щодо періоду роботи позивача з 16.11.2019 по 17.02.2020 у ТОВ Укркарбо, запис про який відсутній в трудовій книжці та не врахований відповідачем через не надання довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, суд зазначає таке.

Відповідачем до пільгового підземного стажу не зараховано період роботи з 16.11.2019 по 17.02.2020 у ТОВ Укркарбо, оскільки за даний період не було надано довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, форма якої передбачена в Додатку 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року №637.

З копії трудової книжки позивача від 14.07.1989 серії НОМЕР_1 вбачається, що даних про період роботи позивача з 16.11.2019 по 17.02.2020 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Укркарбо» вона не містить через втрату та неможливість відновлення внаслідок проведення воєнних дій, про що зазначено позивачем у позовній заяві.

Пунктом 20 Порядку № 637 визначено, що у разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Як вбачається з реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, станом на 16.11.2022, тобто на момент прийняття спірного рішення, місцезнаходженням юридичної особи ТОВ «Укркарбо» (код ЄДРПОУ 37294061) є: 21050, Вінницька обл., Вінницький р-н, місто Вінниця, вулиця Соборна, будинок 75, квартира 2.

При цьому, згідно інформації з реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, станом на 22.04.2022, тобто на момент звернення позивача з заявою про призначення пенсії на пільгових умовах, місцезнаходженням юридичної особи ТОВ «Укркарбо» (код ЄДРПОУ 37294061) було: 93113, Луганська область, м.Лисичанськ, вул.Московська, буд.302.

Отже, ОСОБА_1 при зверненні з заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах 22.04.2022 не повинен був надавати відповідну довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, форма якої передбачена в Додатку 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року №637.

Водночас відповідач, на момент прийняття спірного рішення, повинен був врахувати дату звернення позивача з заявою про призначення пенсії та у відповідності до вимог п.20 Порядку № 637 для підтвердження спеціального трудового стажу, керуватися даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Окрім того, згідно із приписами пп. 2 п. 6 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014 року №28-2, Управління Фонду має право отримувати безоплатно в установленому законодавством порядку від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності і від фізичних осіб - підприємців відомості про нарахування, обчислення і сплату страхових внесків, а також інші відомості, необхідні для здійснення покладених на управління Фонду завдань.

Таким чином, відповідач, у разі наявності розбіжностей у документах, відсутності даних чи відсутності окремих документів у архівних установах, наділений повноваженнями задля підтвердження стажу роботи особи звертатися із відповідними листами, запитами до підприємств, установ, організацій з метою отримання певної інформації, в тому числі, уточнюючих довідок, архівних документів, що містять відомості про періоди роботи, характер праці, встановлений мімімум трудоднів тощо.

Жодних доказів звернення відповідача з запитами до ТОВ «Укркарбо» про підтвердження стажу позивача за період роботи з 16.11.2019 по 17.02.2020, відповідачем не надано.

З урахуванням вищенаведеного суд дійшов висновку, що відповідач безпідставно відмовив позивачу у зарахуванні до його пільгового підземного стажу періоду роботи з 16.11.2019 по 17.02.2020 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Укркарбо», оскільки такий період його роботи підтверджується даними з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Щодо посилань відповідача про неможливість зарахування до загального страхового стажу позивача періоду роботи з 10.10.2001 по 20.10.2001 у ТОВ «Нива», оскільки запис не містить дати та номеру наказу про звільнення та в Реєстрі застрахованих осіб відсутні відомості щодо сплати страхових внесків, суд зазначає таке.

Запис щодо роботи позивача у період з 10.10.2001 по 20.10.2001 у ТОВ «Нива» дійсно не містить дати та номерів наказів про прийняття та звільнення, проте вказаний запис містить дату та номер договору, дату звільнення, підпис уповноваженої особи, печатку підприємства.

У спірному періоді порядок ведення трудових книжок на підприємствах, в установах та організаціях визначався Інструкцією про порядок ведення трудових книжок, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального забезпечення України від 29.07.1993 № 58 (далі Інструкція).

Відповідно до п.2.1 Інструкції трудові книжки і вкладиші до них заповнюються у відповідних розділах українською і російською мовами.

Згідно із п.2.2 Інструкції до трудової книжки вносяться: відомості про працівника: прізвище, ім`я та по батькові, дата народження; відомості про роботу, переведення на іншу постійну роботу, звільнення; відомості про нагородження і заохочення: про нагородження державними нагородами України та відзнаками України, заохочення за успіх у роботі та інші заохочення відповідно до чинного законодавства України; відомості про відкриття, на які видані дипломи, про використані винаходи і раціоналізаторські пропозиції та про виплачені у зв`язку з цим винагороди.

Відповідно до п.2.4 Інструкції, усі записи в трудовій книжці про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагороди та заохочення вносяться власником або уповноваженим ним органом після видання наказу (розпорядження), але не пізніше тижневого строку, а в разі звільнення - у день звільнення і повинні точно відповідати тексту наказу (розпорядження). Записи виконуються акуратно, ручкою кульковою або з пером, чорнилом чорного, синього або фіолетового кольорів, і завіряються печаткою запис про звільнення, а також відомості про нагородження та заохочення.

Поряд із цим, працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення бухгалтерських документів на підприємстві, та у свою чергу неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини адміністрації підприємства, що не може бути підставою для позбавлення позивача його конституційного права на соціальний захист щодо вирішення питань надання пенсії за віком на загальних підставах. Відтак суд не погоджується із доводами відповідача щодо неврахування спірного періоду трудового стажу позивача вказаного у його трудовій книжці, з підстав того, що вона заповнена з порушенням Інструкції про порядок ведення трудових книжок.

Наведене вище узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеній у постанові №687/975/17 від 21.02.2018.

Також варто зазначити, що трудовим законодавством України не передбачено обов`язку працівника здійснювати контроль за веденням обліку та заповнення роботодавцем, іншими органами трудової книжки, а тому працівник не може нести і негативних наслідків порушення порядку заповнення його трудової книжки.

Суд звертає увагу, що підставою для призначення пенсії є відповідний стаж роботи, а не дотримання усіх формальних вимог при заповненні трудової книжки.

Відповідач виносячи оскаржуване рішення не врахував, що не усі недоліки записів у трудовій книжці можуть бути підставою для неврахування відповідного стажу, оскільки визначальним є підтвердження факту зайнятості особи на відповідних роботах, а не правильність записів у трудовій книжці.

Аналогічну позицію викладено в постанові Верховного Суду від 06 березня 2018 року у справі №754/14898/15-а.

Окрім того, відповідач не ставить під сумнів відомості, які занесені до трудової книжки щодо трудової діяльності позивача. Судом, в свою чергу, не встановлено будь - яких виправлень або неточностей у записах трудової книжки позивача за спірний період, а отже такий період підлягає зарахуванню до його страхового стажу.

Порядок обчислення та сплати страхових внесків встановлено у ст. 20 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», якою передбачено, що страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі. Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески (ч. 2 ст. 20 цього Закону).

Відповідно до ст. 11 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», застрахованими особами є громадяни, які працюють на підприємствах, в установах і організаціях, створених відповідно до законодавства України, незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, у фізичних осіб-суб`єктів підприємницької діяльності та інших осіб (включаючи юридичних та фізичних осіб-суб`єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування - фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок) на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або виконують роботи за договорами цивільно-правового характеру.

За осіб, які працюють на вищезазначених умовах, страхувальник (роботодавець) зобов`язаний нараховувати, обчислювати і сплачувати до солідарної системи в установлені строки та в повному обсязі страхові внески від об`єкту для їх нарахування.

Згідно із частинами 5, 6 ст. 20 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» страхові внески сплачуються страхувальниками шляхом перерахування безготівкових сум з їх банківських рахунків. Страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів з дня закінчення цього періоду. Базовим звітним періодом є: для страхувальників, зазначених у пунктах 1. 2. 4 статті 14 нього Закону, календарний місяць, для страхувальників, зазначених у пункті 5 етапі 14 цього Закону квартал.

Наявність у підприємства, де позивач працював, заборгованості перед Пенсійним фондом України зі сплати страхових внесків не може бути підставою для відмови у здійсненні перерахунку (призначенні) пенсії, оскільки відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, в якому працює застрахована особа. Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків. А застрахована особа не несе відповідальності за несвоєчасність сплати страхувальником страхових внесків; нарахованих із заробітної плати цієї особи. Цю відповідальність відповідно до вищезазначених норм закону несе тільки страхувальник (підприємство).

За правилами статті 106 Закону № 1058-ІV у разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків страхувальники зобов`язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею. Суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 нього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.

Таким чином, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків Законом №1058-ІV покладено на страхувальника, тобто роботодавця.

Отже, відсутність факту перерахування страхових внесків роботодавцем, не може бути підставою для відмови у зарахуванні періоду роботи позивача до страхового (пільгового) стажу, оскільки відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, в якому працює застрахована особа.

Аналогічна правова позиція узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 24.05.2018 у справі № 490/12392/16-а та постанові від 01.11.2018 у справі № 199/1852/15-а.

Зважаючи на вищевикладене, суд погоджується з твердженнями позивача, що відповідач безпідставно не зараховує до загального страхового стажу спірний період його роботи з 10.10.2001 по 20.10.2001.

Інших підстав, з яких позивачу відмовлено у зарахуванні до загального страхового та пільгового стажу спірних періодів роботи, відповідачем не наведено.

Що стосується обраного позивачем способу захисту порушеного права, суд зазначає таке.

Частиною другою статті 245 КАС України визначено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про:

- визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень (пункт 2);

- визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій (пункт 3);

- визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії (пункт 4);

- інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів (пункт 10).

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Частиною другою статті 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

В рамках адміністративного судочинства:

дії - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у здійсненні суб`єктом владних повноважень своїх обов`язків у межах наданих законодавством повноважень чи всупереч їм;

бездіяльність - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у невиконанні ним дій, які він повинен був і міг вчинити відповідно до покладених на нього посадових обов`язків згідно із законодавством України;

рішення - нормативно-правовий акт або індивідуальний акт (нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування; індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк).

Згідно із частиною четвертою статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

З огляду на встановлені обставини справи та наведені норми закону, якими регулюються спірні відносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог з застосуванням положень ч.2 ст.9 та ст.245 КАС України, шляхом обрання достатнього і необхідного (ефективного) способу захисту, який необхідний для повного відновлення порушеного права, а саме:

визнання протиправним та скасування рішення відповідача № 12415000422 від 16.11.2022, оскільки саме рішення несе для позивача негативні наслідки; зобов`язання відповідача зарахувати до загального страхового стажу позивача період його роботи з 10.10.2001 по 20.10.2001 у ТОВ «Нива»; зобов`язання відповідача зарахувати до пільгового підземного стажу позивача період його роботи: з 16.07.2012 по 07.11.2012 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ДП «Торецьквугілля», з 16.11.2019 по 17.02.2020 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Укркарбо»; з 14.01.2014 по 28.01.2014 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Шахтопромбуд Холдинг»; зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про призначення пенсії за віком від 22.04.2022, з урахуванням правових висновків суду.

Суд зауважує, що обрання такого способу захисту порушеного права позивача узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 06.03.2018 у справі № 754/14898/15-а, від 17.07.2018 у справі № 514/166/16-а, в яких, зокрема, зазначено, що "…повідомляючи позивачу про відмову в призначенні пільгової пенсії, ПФУ діяло необґрунтовано. При цьому, суд не обраховує дійсний загальний та спеціальний стаж позивача, у зв`язку з чим відсутні підстави для зобов`язання ПФУ призначити пенсію позивачу за віком на пільгових умовах".

Згідно з частинами першою, другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до приписів статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

За встановлених в цій справі обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, з обранням належного способу захисту порушеного права.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Ухвалою суду від 13.03.2023 відстрочено позивачу сплату судового збору у сумі 858,88 грн до ухвалення судового рішення у справі.

Відповідно до частини другої статті 133 КАС України, якщо у строк, встановлений судом, судові витрати не будуть оплачені, позовна заява залишається без розгляду або витрати розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі, якщо сплату судових витрат розстрочено або відстрочено до ухвалення судового рішення у справі.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки позовні вимоги фактично підлягають задоволенню, лише з обраннням належного способу захисту прав позивача, суд вважає за необхідне судовий збір у розмірі 858,88 грн стягнути на користь Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФУ в Дніпроперовській області.

Керуючись статтями 2, 5, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (49094, Дніпропетровська область, м.Дніпро, вул.Набережна Перемоги, буд.26, код ЄДРПОУ 21910427) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області № 12415000422 від 16.11.2022 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати ОСОБА_1 до його загального страхового стажу період роботи з 10.10.2001 по 20.10.2001 у ТОВ «Нива».

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати ОСОБА_1 до його пільгового підземного стажу періоди роботи: з 16.07.2012 по 07.11.2012 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ДП «Торецьквугілля»; з 16.11.2019 по 17.02.2020 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Укркарбо»; з 14.01.2014 по 28.01.2014 прохідником підземним з повним робочим днем під землею у ТОВ «Шахтопромбуд Холдинг».

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах від 22.04.2022, з урахуванням правових висновків суду.

У задоволенні решти позовних вимог, відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області на користь Державного бюджету України судовий збір у сумі 858,88 грн (вісімсот п`ятдесят вісім гривень вісімдесят вісім копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

Суддя К.Є. Петросян

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.05.2023
Оприлюднено03.05.2023
Номер документу110550155
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —360/170/23

Рішення від 01.05.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 06.03.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні