Рішення
від 01.05.2023 по справі 480/8000/22
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 травня 2023 року Справа № 480/8000/22

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Кунець О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/8000/22 за позовом Керівника Конотопської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Відділу - Служби у справах дітей Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області до Відділу освіти Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Керівник Конотопської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Відділу - Служби у справах дітей Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу освіти Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність відділу освіти Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області щодо не нарахування та не виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку 7 випускникам навчальних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а саме: ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_7 ;

- зобов`язати відділ освіти Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області нарахувати і виплатити одноразову грошову допомогу у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідно віку 7 випускникам навчальних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а саме: ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_7 .

Позовні вимоги мотивовані тим, що Конотопською окружною прокуратурою в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» витребувано та опрацьовано інформацію щодо стану додержання вимог законодавства з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на території Попівської територіальної громади Конотопського району Сумської області.

За результатами вивчення встановлено факт неналежного виконання відділом освіти Попівської сільської ради Конотопського району вимог ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» щодо не нарахування та не виплати випускникам навчальних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги.

На переконання позивача, дана бездіяльність відділу освіти Попівської сільської ради Конотопського району є протиправною, свідчить про порушення інтересів держави у сфері соціального захисту та охорони дитинства, в частині забезпечення належного захисту гарантованих державою прав дітей, підриває авторитет держави, якою гарантовано захист прав дитини, позбавленої батьківського піклування, з боку держави, а тому позивач звернувся до суду із цим позовом.

Ухвалою суду від 28.12.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін.

Відповідач подав до суду відзив, в якому проти позову заперечує та просить відмовити в його задоволенні. Так зазначає, що відповідно до частини 7 статті 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Тобто механізм застосування вищевказаної статті закону встановлюється Кабінетом Міністрів України - підпунктом 5 пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 1994 року № 226, зі змінами, внесеними згідно з Постановами № 587 (587-2021-п) від 09.06.2021: діти- сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, що перебувають під опікою (піклуванням), на період навчання у закладі загальної середньої освіти забезпечуються безкоштовно шкільною і спортивною формами, обідами, у закладах фахової передвищої та вищої освіти і закладах професійної (професійно- технічної) освіти - обідами і гуртожитком. При працевлаштуванні після закінчення навчального закладу їм виплачується одноразова грошова допомога в розмірі шести прожиткових мінімумів, а також видається одяг і взуття на суму не менш як 16 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. За бажанням випускникам навчальних закладів може бути виплачена грошова компенсація у розмірі, необхідному для придбання одягу і взуття.

Усі випускники, зазначені у позовній заяві, закінчили заклади освіти Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області до досягнення ними 18-річного віку, продовжили навчання в інших закладах освіти та не були працевлаштовані.

Відповідач надіслав запити до закладів освіти, де продовжують навчання вище перелічені особи та отримав відповіді про те, що кошти для виплати допомоги одноразову грошову допомогу у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідно передбачені та будуть виплачені по завершенню навчання.

Крім того, відповідно до статті 24 Закону України «Про охорону дитинства» утримання і виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечує держава. Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, повинні бути передані на усиновлення або влаштовані на виховання в сім`ї громадян (під опіку чи піклування, у прийомні сім`ї, дитячі будинки сімейного типу), у будинки дитини, дитячі будинки, школи-інтернати, дитячі будинки-інтернати на повне державне утримання. Таким дітям створюються необхідні умови для всебічного і гармонійного розвитку, підготовки до самостійного життя та праці.

Діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, до досягнення 18- річного віку без призначених опікунів (дієздатних фізичних осіб) не можуть проживати самі, без дорослих осіб (опікунів) та без засобів для існування.

У той же час, юридична особа в особі директора спеціалізованої школи (школи-інтернату, дитячого будинку-інтернату) може бути опікуном дитини, якщо її опікун помер. Саме тоді дитина перебуває на повному державному забезпеченні у зазначеному закладі (перебуває в ньому цілодобово).

На території Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області відсутні спеціалізовані заклади для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а зазначені у позовній заяві особи є випускниками закладів загальної середньої освіти.

Крім того, пунктом 12 постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 1994 року № 226 встановлено, що діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, крім тих, що перебувають під опікою (піклуванням), знаходяться на повному державному утриманні.

До того ж, у ч. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно- правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» зазначено, що мова йде про випускників навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Відповідно до частини 5 стаття 1 вищезазначеного Закону "особи із числа дітей- сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - особи віком від 18 до 23 років, у яких у віці до 18 років померли або загинули батьки, та особи, які були віднесені до дітей, позбавлених батьківського піклування". На момент закінчення Юрівського ЗЗСО І-ІІІ ст. та Вирівського ЗЗСО І-ІІ ст. усім випускникам, зазначеним у переліку, було по 15 - 17 років. Крім того, пунктом 12 постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 1994 року № 226 встановлено, що діти- сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, крім тих, що перебувають під опікою (піклуванням), знаходяться на повному державному утриманні.

У вищевказаному Законі України та постанові повноваження сільських рад відсутні, а це означає, що виплата коштів дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, не є зобов`язанням місцевого бюджету (пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 1994 року № 226).

Крім того, відповідно до статті 4 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» державні соціальні стандарти і нормативи встановлюються щодо: мінімального стандарту разової державної фінансової допомоги при закінченні такими дітьми виховного, навчального закладу чи при закінченні перебування таких дітей у різних формах влаштування після досягнення ними 18-річного віку, а діти, що зазначено позивачем у позовні заяві ще не досягли 18-річного віку на момент закінчення звичайних сільських шкіл.

Позивач, з позицією викладеною відповідачем у відзиві не згоден та вважає її необгрунтованою, надав до суду відповідь на відзив, в якій позов підтримує в повному обсязі та просить його задовольнити.

Від відповідача до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив керівника Конотопської окружної прокуратури Сумської області, в яких просить відмовити в задоволенні позову з мотивів викладених у відзиві.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що Конотопською окружною прокуратурою в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» витребувано та опрацьовано інформацію щодо стану додержання вимог законодавства з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на території Попівської територіальної громади Конотопського району Сумської області.

Відповідно до листа відділу - служби у справах дітей Попівської сільської ради Конотопського району від 15.09.2022 №299-01/28, упродовж 2021-2022 років на території Попівської сільської територіальної громади загальноосвітні навчальні заклади закінчили наступні випускники із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування: ОСОБА_8 , який у 2021 році закінчив Юрівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Попівської сільської ради Конотопського району, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , які у 2022 році закінчили Юрівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Попівської сільської ради Конотопського району (а.с.22-23).

Крім цього, згідно інформації відділу - служби у справах дітей Попівської сільської ради Конотопського району від 28.09.2022 №304-01/28, навчальні заклади Попівської територіальної громади закінчили: Юрівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - ОСОБА_1 у 2021 році, ОСОБА_4 у 2022 році, а також Вирівський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів - ОСОБА_6 у 2021 році та ОСОБА_7 у 2022 році (а.с.31-34).

Відповідно до інформації відділу освіти Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області від 15.09.2022 №01-30/851 упродовж 2021-2022 років загальноосвітні навчальні заклади закінчили 7 випускників із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування:

1) дитина, позбавлена батьківського піклування ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , закінчив у 2021 році Юрівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Попівської сільської ради Конотопського району;

2) дитина - сирота ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , закінчила у 2022 році Юрівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Попівської сільської ради Конотопського району;

3) дитина, позбавлена батьківського піклування ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 , закінчив у 2022 році Юрівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Попівської сільської ради Конотопського району;

4) дитина, позбавлена батьківського піклування ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_4 , закінчив у 2022 році Юрівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Попівської сільської ради Конотопського району;

5) дитина, позбавлена батьківського піклування ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_5 , закінчив у 2022 році Юрівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Попівської сільської ради Конотопського району;

6) дитина, позбавлена батьківського піклування ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_6 , закінчив у 2021 році Вирівський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Попівської сільської ради Конотопського району;

7) дитина, позбавлена батьківського піклування ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_7 , закінчила у 2022 році Вирівський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Попівської сільської ради Конотопського району (а.с.25-26).

Також, вказаним листом відділом освіти Попівської сільської ради повідомлено, що дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, які закінчили навчальні заклади упродовж 2020-2022 років, виплачено лише одноразову допомогу по досягненню 18 років в розмірі по 1810 грн., а саме ОСОБА_1 та ОСОБА_5 .

Разом з цим, як вбачається з листа відділу освіти Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області від 03.10.2022 №01-30/939 вищезазначеним випускникам закладів освіти Попівської сільської ради одноразова грошова допомога в розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, не виплачувалася, оскільки вказані діти після закінчення навчальних закладів продовжили своє навчання, а не були працевлаштовані (а.с.38-39).

Службою у справах дітей Конотопської районної державної адміністрації 09.11.2022 за №01-19/118 надано документи на підтвердження наявності статусу дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у вищезазначених осіб (а.с. 116-124,126-127).

Крім того, службою у справах дітей Конотопської районної державної адміністрації надано копію свідоцтва про зміну імені ОСОБА_8 , серії НОМЕР_1 від 19.02.2021, відповідно до якого ОСОБА_8 ІНФОРМАЦІЯ_1 , 19.02.2021 змінив прізвище та по-батькові на ОСОБА_1 (а.с.119).

Згідно інформації Юрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Попівської сільської ради Конотопського району від 10.11.2022 №01-17/154 ОСОБА_1 закінчив навчальний заклад у 2021 році та продовжив своє навчання шляхом вступу до ДПТНЗ «Конотопське вище професійне училище». ОСОБА_2 закінчила навчальний заклад у 2022 році та продовжила своє навчання шляхом вступу до Роменського вищого професійного технічного училища. ОСОБА_3 закінчив навчальний заклад у 2022 році та продовжила своє навчання шляхом вступу до Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». ОСОБА_4 закінчив навчальний заклад у 2022 році та продовжила своє навчання шляхом вступу до ДПТНЗ «Конотопський професійний аграрний ліцей». ОСОБА_5 закінчив навчальний заклад у 2022 році та продовжив навчання шляхом вступу до ДПТНЗ «Конотопський професійний аграрний ліцей» (а.с.42-45).

Згідно інформації Вирівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Попівської сільської ради Конотопського району від 16.11.2022 №158 ОСОБА_6 закінчив навчальний заклад у 2021 році та продовжив своє навчання шляхом вступу до ДПТНЗ «Конотопський професійний аграрний ліцей». ОСОБА_7 закінчила навчальний заклад у 2022 році та продовжила своє навчання шляхом вступу до ДПТНЗ «Конотопський професійний аграрний ліцей» (а.с.80-85).

Крім цього, відповідно до інформації навчальних закладів загальної середньої освіти Попівської сільської ради Конотопського району бухгалтерський, оперативний облік та статистичну звітність веде відповідно до законодавства бухгалтерія відділу освіти Попівської сільської ради Конотопського району.

Відповідно до листа відділу - служби у справах дітей Попівської сільської ради Конотопського району від 28.09.2022 №304-01/28, одноразова грошова допомога (відповідно до вимог ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» та п. 13 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 №226 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування») дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування - випускникам загальноосвітніх закладів Попівської сільської територіальної громади, не виплачувалася. В обґрунтування такої позиції зазначено про відсутність правових підстав для виплати вищезазначеним випускникам закладів освіти Попівської сільської ради одноразової грошової допомоги в розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, оскільки вказані діти після закінчення навчальних закладів продовжили своє навчання, а не були працевлаштовані.

Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Основним законом, який визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист та всебічний розвиток встановлює основні засади державної політики у цій сфері, є Закон України «Про охорону дитинства».

Згідно із ст. 8 Закону України «Про охорону дитинства» кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.

Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно- технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно- технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, молоді із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, визначаються Законом України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (далі - Закон).

Згідно із ст. 1 Закону статус дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, - це визначене відповідно до законодавства становище дитини, яке надає їй право на повне державне забезпечення і отримання передбачених законодавством пільг та яке підтверджується комплектом документів, що засвідчують обставини, через які дитина не має батьківського піклування; особи із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - особи віком від 18 до 23 років, у яких у віці до 18 років померли або загинули батьки, та особи, які були віднесені до дітей, позбавлених батьківського піклування; державні соціальні стандарти для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, - встановлені законами, іншими нормативно-правовими актами мінімальні норми і нормативи забезпечення дітей-сиріт, дітей, які залишилися без батьківського піклування, та осіб з їх числа.

Відповідно до ст. 4 Закону заходи соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа гарантуються, забезпечуються та охороняються державою, та встановлюються незалежно від того, де така дитина або особа перебуває на утриманні та вихованні, на рівні, не меншому за встановлений прожитковий мінімум для осіб відповідного віку.

Таким чином, одноразова грошова допомога є соціальною гарантією державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Відтак, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні у межах визначених законом повноважень, умов для комфортного та безпечного життя дитини, отримання освіти, соціального захисту, всебічного розвитку тощо, зокрема, й шляхом надання одноразової грошової допомоги.

Згідно із ч.ч. 1-3 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа. Допомога та утримання таких дітей не може бути нижчою за встановлені мінімальні стандарти, що забезпечують кожній дитині рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального та соціального розвитку на рівні, не нижчому за встановлений прожитковий мінімум для таких осіб. Право на повне державне забезпечення в навчальних закладах мають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, віком до вісімнадцяти років та особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, при продовженні навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.

Згідно із ч. 7 ст. 8 Закону випускники навчальних закладів із числа дітей- сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку. Нормативи забезпечення одягом і взуттям затверджуються Кабінетом Міністрів України.

При цьому, ч. 7 ст. 8 Закону встановлює обов`язок з виплати грошової допомоги усім випускникам навчальних закладів, не розмежовуючи їх на окремі категорії, зокрема на тих, хто продовжив навчання в іншому навчальному закладі, та тих, хто працевлаштувався та інші. Таким чином, усі діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування незалежно від форми їх утримання та виховання гарантовано перебувають на повному державному утриманні. Крім того, сам факт випуску з навчального закладу є підставою для виплати одноразової грошової допомоги в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів, встановлених законом.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 18.09.2018 року у справі №493/407/16-а, від 26.05.2020 року у справі № 303/5848/16-а, від 05.06.2019 року у справі № 159/1684/16-а, від 03.10.2019 року у справі №303/5849/16-а, від 26.05.2020 року у справі № 303/5848/16-а, від 04.11.2020 року у справі № 303/5842/16-а, від 28.01.2021 року у справі № 164/1907/16-а, від 28.01.2021 року у справі № 169/521/16-а та інших.

Вартість повного державного забезпечення у грошовому еквіваленті для дітей віком від народження до трьох років, від трьох до семи років, від семи до десяти років, від десяти до чотирнадцяти років, від чотирнадцяти до вісімнадцяти років та осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до двадцяти трьох років визначається відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум". Державні соціальні стандарти, нормативи споживання, нормативи забезпечення є однаковими для всіх дітей- сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, незалежно від форми їх влаштування та утримання, і затверджуються відповідно до законодавства (ст. 8 Закону).

Відповідно до ст. 9 Закону витрати на утримання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа у сім`ях опікунів, прийомних сім`ях, дитячих будинках сімейного типу, у державних закладах фінансуються з державного, обласних бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, інших джерел, не заборонених законодавством. Витрати на фінансування заходів щодо соціального забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа передбачаються в Державному бюджеті України окремим рядком.

Статтею 25 Закону передбачено, що порядок відшкодування витрат, пов`язаних з утриманням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, у тому числі на харчування, одяг, взуття, м`який інвентар на одну фізичну особу, здійснення грошових виплат при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу, а також інших виплат, передбачених цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до державних соціальних стандартів.

Матеріальне забезпечення та зокрема, виплата грошової допомоги, регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 року № 226 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування"» (далі - Постанова).

Відповідно до пп.1 п. 13 Постанови, дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням та студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків і перебували на повному державному утриманні в загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, при вступі на навчання до професійно-технічних та вищих навчальних закладів видається безоплатно за рахунок коштів тих закладів, які вони закінчили, комплект нового одягу і взуття на суму не менш як 12 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також грошова допомога в розмірі не менш як 2,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Учні та студенти зазначеної категорії зараховуються на повне державне утримання в навчальних закладах, до яких вони вступили, і в період навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів забезпечуються безоплатно продуктами харчування, одягом.

Тобто, порядок виплати одноразової грошової допомоги випускникам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, яка підлягає виплаті при випуску з навчального закладу, визначений Законом не узгоджується з порядком виплати такої одноразової грошової допомоги згідно із Постановою.

Водночас, відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, закони України та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» № 2342-ІУ прийнятий 13.01.2005 року та набрав чинності 02.02.2005 року.

Натомість постанова Кабінету Міністрів України № 226 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» від 05.04.1994 року.

Згідно із ч. 3 ст. 7 КАС України у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Таким чином, виходячи із загальних засад пріоритетності законів над іншими підзаконними нормативними актами, та оскільки норми Постанови прийняті до набрання чинності Законом та не приведені у його відповідність, при вирішенні спірного питання підлягають застосуванню норми Закону, згідно із яким одноразова грошова допомога підлягає виплаті випускникам вказаної категорії саме у розмірі шести прожиткових мінімумів.

Аналогічний правовий висновок викладений Верховним Судом у постановах від 18.09.2018 року у справі № 493/407/16-а та від 03.10.2019 року у справі № 303/5849/16-а, від 26.05.2020 року у справі № 303/5848/16-а, від 28.01.2021 року у справі № 164/1907/16-а.

Отже, обов`язок щодо виплати випускникам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, гарантований ч. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» одноразової грошової допомоги в розмірі не менше 6 прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку забезпечується за рахунок навчального закладу або відповідної установи, в нашому випадку - Відділом освіти Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області.

Однак, всупереч вимогам чинного законодавства, відповідачем допущено бездіяльність в частині ненарахування та невиплати дітям, позбавленим батьківського піклування та дітям-сиротам, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , які є випускниками навчальних закладів Попівської територіальної громади, одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування».

Відповідно до Положення про відділ освіти Попівської сільської ради затверджений рішенням сільської ради 8 скликання від 07.09.2022 (далі - Положення) (а.с.143-151), він є юридичною особою, має печатку, штамп, власний бланк, ідентифікаційний номер, майно, самостійний баланс та рахунки в органах Державної казначейської служби України, а також має право в межах своїх повноважень укладати від свого імені угоди з юридичними та фізичними особами, мати майнові і немайнові права, нести зобов`язання.

Пунктом 1.4 Положення передбачено, що відділ освіти фінансується за рахунок коштів місцевого.

Відповідно до п. 1.11 Положення, відділ освіти є уповноваженим органом управління та головним розпорядником коштів державного і місцевого бюджету для фінансування підпорядкованих йому закладів освіти і структурних підрозділів.

Відповідно до Розділу III Положення, основними завданнями відділу освіти, зокрема, є реалізація державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на території Попівської сільської ради, забезпечення доступності дошкільної, початкової та повної загальної середньої освіти, позашкільної освіти; сприяє отриманню державних гарантій та забезпечує соціальний захист усіх учасників освітнього процесу; забезпечує виконання програм і здійснення заходів, спрямованих на розвиток освіти; веде облік дітей дошкільного та шкільного віку у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України; сприяє організації фінансового та матеріально-технічного забезпечення закладів освіти; вивчає потреби і вносить пропозиції щодо застосування у відповідних закладах освіти інституційних та індивідуальних форм навчання; вивчає потреби щодо створення додаткових можливостей для повноцінного і здорового розвитку та творчої самореалізації дітей, забезпечує створення та належні умови функціонування мережі гуртків, творчих, спортивних та інших секцій, сприяє розширенню вибору вихованцями, учнями і слухачами видів творчої діяльності відповідно до їх інтересів та запитів батьків або осіб, які їх замінюють тощо.

Відділ освіти є головним розпорядником бюджетних коштів, самостійно розробляє план економічного і соціального розвитку, програми та заходи, які проводяться за рахунок коштів бюджету (п.п. 6.1.1 Розділу VI Положення).

Отже, обов`язок щодо виплати даній категорії дітей грошової допомоги покладено саме на Відділ освіти Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області, як розпорядника бюджетних коштів.

Нормами ч. 7 ст. 8 Закону передбачено, що діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, забезпечуються одноразовою грошовою допомогою у розмірі не менше 6 прожиткових мінімумів за рахунок навчального закладу або відповідної установи.

Постановою Верховного Суду у складі колегії Касаційного адміністративного суду від 28.01.2021 у справі №164/1907/16-а також висвітлена позиція щодо сто відсоткового права випускників навчальних закладів, які мають статус позбавлених батьківських прав або ж дітей-сиріт, на отримання одноразової грошової допомоги в розмірі, визначеному діючим законодавством.

Таким чином, у порушення вимог ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», Відділом освіти Попівської сільської ради, незважаючи на законодавчо встановлений обов`язок виплатити одноразову грошову допомогу випускникам після закінчення ними навчального закладу, із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у 2021-2022 роках протиправно не нараховані та не виплачені вказані кошти.

У той же час, неналежне виконання Відділом освіти Попівської сільської ради делегованих йому державою функцій суперечить принципам верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності та, як наслідок, реалізації державних гарантій захисту прав і свобод дітей, у тому числі соціально вразливих категорій.

Таким чином, бездіяльність відповідача полягає у не нарахуванні та невиплаті зазначеним випускникам із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позов керівника Конотопської окружної прокуратури Сумської області обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Конотопської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі Відділу - Служби у справах дітей Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області до Відділу освіти Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області щодо не нарахування та не виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку 7 випускникам навчальних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а саме: ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_7 .

Зобов`язати відділ освіти Попівської сільської ради Конотопського району Сумської області (вул. Миру, 1, с. Попівка, Конотопський район, Сумська область, 41627, код ЄДРПОУ 44147076) нарахувати і виплатити одноразову грошову допомогу у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідно віку 7 випускникам навчальних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а саме: ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_7 .

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.М. Кунець

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.05.2023
Оприлюднено03.05.2023
Номер документу110552271
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми

Судовий реєстр по справі —480/8000/22

Ухвала від 30.05.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Рішення від 01.05.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 08.12.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні