ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа №500/211/23
25 квітня 2023 рокум. ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мартиць О.І.
за участю:
секретаря судового засідання Холоденко В.В.
представника позивача адвоката Задорожного С.Д.
представника відповідача Рижак С.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Шляхрембудуправління" до Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна військова адміністрація про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "Шляхрембудуправління" звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна військова адміністрація про визнання протиправним та скасування рішення, в якому позивач просить:
визнати протиправним та скасувати рішення Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації про відмову у видачі документа дозвільного характеру (висновку з оцінки впливу на довкілля), оформлене листом від 13.12.2022 №04.1/1530 "Про оцінку впливу на довкілля",
зобов`язати Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації надати висновок з оцінки впливу на довкілля планової діяльності Приватного підприємства "Шляхрембудуправління", а саме видобування корисних копалин - промислова розробка Нирківського - 1 родовища гіпсів на території Товстенської селищної об`єднаної територіальної громади Чортківського району Тернопільської області.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Приватним підприємством "Шляхрембудуправління" відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" здійснювалася процедура оцінки впливу на довкілля планової діяльності, а саме: видобування корисних копалин - промислова розробка Нирківського - 1 родовища гіпсів на території Товстенської селищної об`єднаної територіальної громади Чортківського району Тернопільської області. Дотримуючись вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища позивач вжив всіх заходів щодо оприлюднення в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля (реєстраційний номер справи 20202205348) повідомлення про планову діяльність, підготовки та оприлюднення Звіту з оцінки впливу на довкілля (ОВД) та взяв участь в громадському обговоренні звіту з оцінки впливу на довкілля, яке забезпечував Уповноважений орган - Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації.
13.12.2022 відповідачем винесене рішення про відмову у видачі висновку, оформлене листом "Про оцінку впливу на довкілля" №04.1/1530 від 13.12.2022 та закрито справу в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля. Підставою для відмови позивачу у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля відповідачем зазначено, пункт 5 статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та пункт 12 Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 №1026.
Позивач вказує, що надання компетентним суб`єктом владних повноважень документу дозвільного характеру - висновку з оцінки впливу на довкілля є його обов`язком, а відмова у його наданні може мати місце виключного з підстав, що передбачені Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Вважаючи відмову Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації про відмову у видачі документа дозвільного характеру (висновку з оцінки впливу на довкілля), оформлене листом від 13.12.2022 №04.1/1530 "Про оцінку впливу на довкілля" протиправною позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 25.01.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідно до статей 162-164 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановити відповідачу 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
09.02.2023 відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить в задоволенні позовних вимог відмовити повністю, оскільки під час розгляду звіту з оцінки впливу на довкілля виявлено, що при формуванні геоботанічного опису території Нирківського родовища гіпсів від 29 серпня 2022 року, який долучено до звіту, науковцями Тернопільського національного педагогічного університету не враховано результати польових геоботанічних досліджень території планованої діяльності попередніх років, проведених Інститутом екології Карпат НАН України за участю працівників наукового відділу національного природного парку "Дністровський каньйон", якими на території під родовищем зафіксовано низку видів флори та оселищ природної флори європейського значення, що підлягають особливій охороні.
Зазначає, що згідно із законодавством Управління може видавати висновок про допустимість чи недопустимість провадження планованої діяльності, або відмову у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля.
Ухвалою суду від 15.03.2023 визначено розгляд справи №500/211/23 проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
Призначено у справі за позовом Приватного підприємства "Шляхрембудуправління" до Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна військова адміністрація про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії судове засідання на 27.03.2023.
В судовому засіданні 27.03.2023 розгляд справи відкладено до 25.04.2023.
Представник позивача в судовому засіданні 25.04.2023 підтримав позовні вимоги з мотивів, викладених у позові, просив суд задовольнити їх в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні 25.04.2023 проти задоволення позову заперечила з мотивів наведених у відзиві, просила у задоволенні позовних вимог відмовити.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільської обласної військової адміністрації в суд не з`явився, що не перешкоджає розгляду справи по суті за наявними документами.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Приватне підприємство "Шляхорембудуправління" 24.02.2020 у Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля розмістило повідомлення за №20202205348 про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля: видобування корисних копалин - промислова розробка Нирківського-1 родовища гіпсів на території Товстенської селищної об`єднаної територіальної громади Чортківського району Тернопільської області.
04.10.2022 Приватне підприємство "Шляхорембудуправління" у Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля розмістило оголошення за №20202205348 про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та звіт з оцінки впливу на довкілля "Видобування корисних копалин - промислова розробка Нирківського-1 родовища гіпсів на території Товстенської селищної об`єднаної територіальної громади в Чортківському районі Тернопільської області".
13.12.2022 Управлінням екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації за результатами розгляду звіту прийнято рішення про відмову у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля, оформлене листом "Про оцінку впливу на довкілля" №04.1/1530 від 13.12.2022 та закрито справу в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля.
Так, у листі Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації "Про оцінку впливу на довкілля" №04.1/1530 від 13.12.2022 зазначено, що з огляду на представлений звіт з оцінки впливу на довкілля, неможливо визначити допустимість, або обґрунтувати недопустимість провадження планованої діяльності щодо видобування корисної копалини ПП "Шляхорембудуправління" на Нирківському-1 родовищі гіпсів на території Товстенської селищної територіальної громади Чортківського району Тернопільської області та визначити екологічні умови її провадження.
Ураховуючи вимоги Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 №1026, та керуючись частиною п`ятою статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" за результатами розгляду звіту з оцінки впливу на довкілля управлінням встановлено що: земельна ділянка, у межах якої планується здійснювати видобування корисних копалин на Нирківському родовищі гіпсів, розташована у межах особливо цінних земель, запропонованих Інститутом екології Карпат Національної академії Наук України для створення комплексної пам`ятки природи загальнодержавного значення "Солонські Говди" загальною площею 101,5 га (клопотання до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 21 квітня 2021 року №135 додається).
Запропонована для створення об`єкта природно-заповідного фонду територія має важливе міжнародне природоохоронне значення як потенційний об`єкт мережі Емеральд (Смарагдової мережі). На ній представлені 12 типів оселищ природної флори європейського значення, з них 7 - зі статусом пріоритетних. Відтак, ця територія може істотно доповнити регіональний каркас мережі Емеральд, тим більше, що вона, фактично, прилягає до затвердженої Європейською Комісією території національного природного парку "Дністровський каньйон" (Dnistrovskyi Kanion National Nature Park - UA0000122).
Міндовкілля листом від 19.04.2021 №25/7-11/8024-21 схвалило клопотання Інституту екології Карпат НАН України про створення Пам`ятки природи, надіслане листом від 09.04.2021 №135, і на виконання статті 52 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", статті 204 Закону України "Про охорону навколишнього середовища" та статті 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" доручило Тернопільській облдержадміністрації погодити це клопотання з власниками та первинними користувачами природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання, а також подати матеріали Проєкту створення до Міндовкілля для підготовки відповідного проєкту Указу Президента України.
Природна територія, запропонована для заповідання, складається з 3-х підділянок: північної (Говди) - 19,1 га, центральної (Вишеньки) - 57,4 га та південної (Говди) - 25 га. Південна ділянка Говди включає в себе охоронну зону печери Джуринська.
На схилах північної підділянки, у межах якої планується розробляти родовище гіпсів, за результатами проведених фаховими науковими працівниками біологічного профілю польових досліджень, сформовані збережені лучно-степові фітоценози за участю таких видів з Червоної книги України, як аконіт несправжньопротиотруйний (Aconitum pseudanthora Blocki ex Paez.), горицвіт весняний (Adonis vernalis L.), зіновать біла (Chamaecytisus albus (Hacq.) Rothm.), ковила волосиста (Stipa capillata L.), ковила найкрасивіша (Stipa pulcherrima K.Koch), ковила пірчаста (Stipa pennata L.), косарики черепитчасті (Gladiolus imbricates L.), лещиця дністровська (Gypsophila thyraica Krasnova), сон великий (Pulsatilla grandis Wender.) та сон чорніючий (Pulsatilla bohemica (Skalicky) Tzvel.), ясенець білий (Dictamnus albus L.). У Червоній книзі України є пряма вказівка на доцільність створення заповідного об`єкта на території Тернопільської області для оптимізації охорони в Опільській частині ареалу аконіту несправжньопротиотруйного.
Дослідженнями встановлено виростання на ділянці низки видів, що включені до Переліку рідкісних і таких, що перебувають під охороною видів рослин на території Тернопільської області, а саме: волошки Маршала (Centaurea marschalliana Spreng.), гадючник звичайний (Filipendula vulgaris Moench), гіацинтника блідого (Hyacinthella leucophaea (K.Koch) Schur), гострокільника волосистого (Oxytropis pilosa (L.) DC.), конвалії травневої (Convallaria majalis L.), конюшини гірської (Trifolium montanum L.), котячих лапоки дводомних (Antennaria dioica (L.) Gaertn.), ломинісу цілолистого (Clematis integrifolia L.), маруни щиткової (Pyrethrum cotymbosum (L.) Scop.), осоки низької (Carex humilis Leyss.), півників злаколистих (Iris graminea L.), півників угорських (Iris hungarica Waldst. Kit.), сеслерії Гейфлера (Sesleria heufleriana Schur), самосилу передгірного (Teucrium praemontanum Klok.), синяка руського (Echium russicum J.F.Gmelin), стародуба широколистого (Laserpitium latifolium L.), холодка лікарського (Asparagus officinalis L.), цибулі гірської (Allium montanum F.W.Schmidt), цибулі подільської (Allium podolicum Blocki ex Racib. Szafer), чебреця Маршаллова (Thymus marschallianus Willd.), шавлії пониклої (Salvia nutans L.).
Крім цього, на території, що пропонується до заповідання представлена низка цінних типів оселищ природної флори, що включені до резолюції 4 Постійного комітету Бернської конвенції. Відповідно, за попередніми даними на цій території представлені 12 типів оселищ природної флори європейського значення, з них 7 - зі статусом пріоритетних.
Під час розгляду звіту з оцінки впливу на довкілля виявлено, що при формуванні геоботанічного опису території Нирківського родовища гіпсів від 29 серпня 2022 року науковцями Тернопільського національного педагогічного університету не враховано результати польових геоботанічних досліджень території планованої діяльності попередніх років, проведених Інститутом екології Карпат HAH України за участю працівників наукового відділу національного природного парку "Дністровський каньйон".
Ураховуючи викладене, констатовано, що, згідно з наведеними вище правовими засадами збереження біологічного та ландшафтного різноманіття, що визначені чинним законодавством України й з урахуванням міжнародних зобов`язань України, що визначені Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами - членами, з іншої сторони, що ратифікована Законом України №1678-VII від 16.09.2014 та надання Україні статусу кандидата на членство в ЄС 23 червня 2022 року, а також ураховуючи фактичну цінність території, що підтверджено листом Міндовкілля від 19.04.2021 №25/7-11/8024-21 щодо схвалення клопотання Інституту екології Карпат НАН України про створення тут пам`ятки природи загальнодержавного значення, ця територія, згідно з ст. 55 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" відповідає статусу земель, зарезервованих для заповідання. Згідно з вимогами зазначеної статті Закону, резервування цінних для заповідання територій та об`єктів здійснюється з метою недопущення знищення або руйнування в результаті господарської діяльності цінних для заповідання територій та об`єктів до прийняття у встановленому порядку рішень про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно - заповідного фонду і виділення необхідних для цього коштів проводиться їх резервування на період до п`яти років.
Враховуючи вищенаведене, керуючись пунктом 12 Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 №1026 та пунктом 5 статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", управління відмовило у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності ПП "Шляхорембудуправління" щодо видобування корисної копалини на Нирківському-1 родовищі гіпсів, яке розташоване в адміністративних межах с. Нирків Товстенської селищної територіальної громади Чортківського району Тернопільської області.
Вказано, що надання відмови щодо видачі висновку з оцінки впливу на довкілля ПП "Шляхорембудуправління" є остаточним рішенням, справа в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля №20202205348 закрита.
Позивач вважаючи рішення Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації про відмову у видачі документа дозвільного характеру (висновку з оцінки впливу на довкілля), оформлене листом від 13.12.2022 №04.1/1530 "Про оцінку впливу на довкілля" протиправним звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість рішення відповідача на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, суд виходить з наступного.
Правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів визначає Закон України "Про оцінку впливу на довкілля".
Відповідно до визначень, наведених у статті 1 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", вплив на довкілля (далі - вплив) - будь-які наслідки планованої діяльності для довкілля, в тому числі наслідки для безпечності життєдіяльності людей та їхнього здоров`я, флори, фауни, біорізноманіття, ґрунту, повітря, води, клімату, ландшафту, природних територій та об`єктів, історичних пам`яток та інших матеріальних об`єктів чи для сукупності цих факторів, а також наслідки для об`єктів культурної спадщини чи соціально-економічних умов, які є результатом зміни цих факторів.
Планована діяльність - планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об`єктів, інше втручання в природне середовище; планована діяльність не включає реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, розширення, перепрофілювання об`єктів, інші втручання в природне середовище, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", оцінка впливу на довкілля - це процедура, що передбачає:
1) підготовку суб`єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля відповідно до статей 5, 6 та 14 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля";
2) проведення громадського обговорення відповідно до статей 7, 8 та 14 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля";
3) аналіз уповноваженим органом відповідно до статті 9 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" інформації, наданої у звіті з оцінки впливу на довкілля, будь-якої додаткової інформації, яку надає суб`єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час громадського обговорення, під час здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, іншої інформації;
4) надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля, що враховує результати аналізу, передбаченого пунктом 3 частини першої статті 2 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля";
5) врахування висновку з оцінки впливу на довкілля у рішенні про провадження планованої діяльності відповідно до статті 11 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля".
Згідно частини першої статті 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Відповідно до пункту 3 частини третьої цієї статті друга категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включає видобування корисних копалин, крім корисних копалин місцевого значення, які видобуваються землевласниками чи землекористувачами в межах наданих їм земельних ділянок з відповідним цільовим використанням; перероблення корисних копалин, у тому числі збагачення.
Забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності. (частина четверта статті 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля")
За нормами частини першої статті 5 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" суб`єкт господарювання інформує уповноважений територіальний орган про намір провадити плановану діяльність та оцінку її впливу на довкілля шляхом подання повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, у письмовій формі (на паперових носіях) та в електронному вигляді за місцем провадження такої діяльності. Повідомлення може бути подано особисто заявником (його представником), надіслано засобами поштового зв`язку або в електронній формі із застосуванням засобів електронних комунікацій (у тому числі електронного кабінету Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля, іншого електронного кабінету чи інформаційної системи, користувачами якої є уповноважений територіальний орган та суб`єкт господарювання). Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками (крім об`єктів, на які поширюється дія Закону України "Про державну таємницю"), надсилається виключно в електронній формі через електронний кабінет користувача Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва або іншу державну інформаційну систему, інтегровану з цим електронним кабінетом, користувачами якої є суб`єкт господарювання та уповноважений територіальний орган.
Питання надання висновку з оцінки впливу на довкілля регламентується статтею 9 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля".
Так, правовими нормами частини першої статті 9 цього Закону регламентовано, що уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами 3-4 статті 5 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" уповноважений центральний орган, видає висновок з оцінки впливу на довкілля, яким виходячи з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності, зокрема величини та масштабів такого впливу (площа території та чисельність населення, які можуть зазнати впливу), характеру (у тому числі - транскордонного), інтенсивності і складності, ймовірності, очікуваного початку, тривалості, частоти і невідворотності впливу (включаючи прямий і будь-який опосередкований, побічний, кумулятивний, транскордонний, короткостроковий, середньостроковий та довгостроковий, постійний і тимчасовий, позитивний і негативний впливи), передбачених заходів, спрямованих на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення впливу на довкілля, визначає допустимість чи обґрунтовує недопустимість провадження планованої діяльності та визначає екологічні умови її провадження.
Відповідно до частини другої статті 9 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", висновок з оцінки впливу на довкілля є обов`язковим для виконання. Екологічні умови провадження планованої діяльності, зазначені у частині п`ятій цієї статті, є обов`язковими. Висновок з оцінки впливу на довкілля враховується при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності та може бути підставою для відмови у видачі рішення про провадження планованої діяльності.
Положеннями частини п`ятої статті 9 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" визначено, що у висновку з оцінки впливу на довкілля уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган:
1) зазначає тип, основні характеристики та місце провадження планованої діяльності;
2) визначає допустимість чи обґрунтовує недопустимість провадження планованої діяльності;
3) встановлює умови використання території та природних ресурсів під час виконання підготовчих і будівельних робіт та провадження планованої діяльності;
4) встановлює умови щодо охорони довкілля та забезпечення екологічної безпеки під час виконання підготовчих і будівельних робіт та провадження планованої діяльності;
5) встановлює умови щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та усунення їх наслідків;
6) встановлює умови щодо зменшення транскордонного впливу планованої діяльності, щодо якої здійснювалася процедура оцінки транскордонного впливу;
7) якщо з оцінки впливу на довкілля випливає необхідність:
здійснення компенсаційних заходів - покладає обов`язок із здійснення таких заходів;
запобігання, уникнення, зменшення (пом`якшення), усунення, обмеження, а також моніторингу впливу планованої діяльності на довкілля - покладає обов`язок із здійснення відповідних дій;
здійснення додаткової оцінки впливу на довкілля на іншій стадії проектування - визначає строки та обґрунтовує вимоги щодо її здійснення; додаткова оцінка впливу на довкілля здійснюється за процедурою, передбаченою цим Законом;
здійснення післяпроектного моніторингу - визначає порядок, строки та вимоги до його здійснення.
Якщо з оцінки впливу на довкілля з розглянутих виправданих альтернативних варіантів виявляється екологічно обґрунтованим варіант, відмінний від запропонованого суб`єктом господарювання, за письмовою згодою із суб`єктом господарювання у висновку з оцінки впливу на довкілля зазначається погоджений варіант здійснення планованої діяльності.
Відповідно до частин шостої - дев`ятої статті 9 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", висновок з оцінки впливу на довкілля надається суб`єкту господарювання безоплатно протягом 25 робочих днів з дня завершення громадського обговорення, а в разі здійснення процедури оцінки транскордонного впливу - з дня завершення цієї процедури та затвердження рішення про врахування результатів оцінки транскордонного впливу на довкілля. До висновку з оцінки впливу на довкілля додається звіт про громадське обговорення.
Уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами третьою та четвертою статті 5 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" уповноважений центральний орган оприлюднює висновок з оцінки впливу на довкілля протягом трьох робочих днів з дня його прийняття у спосіб та в порядку, визначеному статтею 4 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", та протягом цього ж строку вносить його до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.
Висновок з оцінки впливу на довкілля втрачає силу через п`ять років у разі, якщо не було прийнято рішення про провадження планованої діяльності. Якщо до отримання рішення про провадження планованої діяльності внесено зміни до проектної документації чи зміни до законодавства, які вимагають зміни екологічних умов, визначених у висновку з оцінки впливу на довкілля, оцінка впливу на довкілля здійснюється повторно.
Згідно з частиною десятою статті 9 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", порядок передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та порядок фінансування оцінки впливу на довкілля затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відповідний Порядок передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 року №1026 (далі - Порядок №1026).
Згідно пункту 12 Порядку №1026 за результатами розгляду документів, поданих суб`єктом господарювання для отримання висновку з оцінки впливу на довкілля, виходячи з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності, уповноважений центральний орган або уповноважений територіальний орган видає висновок з оцінки впливу на довкілля за формою згідно з додатком 5.
Відмова у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля або його анулювання здійснюється згідно з вимогами Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Згідно з додатком до Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності", висновок з оцінки впливу на довкілля є документом дозвільного характеру у сфері господарської діяльності.
Так, відповідно до норм Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля надання компетентним суб`єктом владних повноважень документу дозвільного характеру - висновку з оцінки впливу на довкілля є його обов`язком, а відмова в його наданні може мати місце виключно з підстав, що передбачені Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", виключно законами, які регулюють відносини, пов`язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюється вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, анулювання документа дозвільного характеру.
Як визначено в частині п`ятій статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є:
- подання суб`єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком;
- виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання, недостовірних відомостей;
- негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру.
Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру.
Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.
Отже, суд зазначає що вказаний перелік є вичерпним, а контролюючий орган не має альтернативної поведінки у разі надання або відмови у наданні документа дозвільного характеру.
При цьому, у разі усунення суб`єктом господарювання причин, що стали підставою для відмови у видачі документа дозвільного характеру, повторний розгляд документів здійснюється дозвільним органом у строк, що не перевищує п`яти робочих днів з дня отримання відповідної заяви суб`єкта господарювання, документів, необхідних для видачі документа дозвільного характеру, і документів, які засвідчують усунення причин, що стали підставою для відмови у видачі документа дозвільного характеру, якщо інше не встановлено законом.
Суд зазначає, що рішення про відмову у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля в даному випадку оформлене листом Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної державної адміністрації від 13.12.2022 №04.1/1530 "Про оцінку впливу на довкілля" не містить визначених законом обґрунтувань недопустимості провадження планованої діяльності, а лише вказано, що з огляду на представлений звіт з оцінки впливу на довкілля, неможливо визначити допустимість, або обґрунтувати недопустимість провадження планованої діяльності щодо видобування корисної копалини ПП "Шляхорембудуправління" на Нирківському-1 родовищі гіпсів на території Товстенської селищної територіальної громади Чортківського району Тернопільської області та визначити екологічні умови її провадження.
За таких встановлених обставин суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправним та скасування рішення Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації про відмову у видачі документа дозвільного характеру (висновку з оцінки впливу на довкілля), оформлене листом від 13.12.2022 №04.1/1530 "Про оцінку впливу на довкілля" і зобов`язання Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації надати висновок з оцінки впливу на довкілля планової діяльності Приватного підприємства "Шляхрембудуправління".
Одночасно суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04), згідно з якою у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).
Окрім того, відповідно до пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Залишаючи без оцінки окремі аргументи учасників справи, суд виходить з того, що такі обставини лише опосередковано стосуються суті і природи спору, а їх оцінка не має вирішального значення для його правильного вирішення.
Закріплений у частині першій статті 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини другої статті 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами статті 90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення повністю.
Оскільки суд задовольняє позов, то згідно із частиною першою статті 139 КАС України на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у сумі 2684,00 грн сплаченого відповідно до квитанції №64430482 від 16.01.2022.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації про відмову у видачі документа дозвільного характеру (висновку з оцінки впливу на довкілля), оформлене листом від 13.12.2022 №04.1/1530 "Про оцінку впливу на довкілля".
Зобов`язати Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації надати висновок з оцінки впливу на довкілля планової діяльності Приватного підприємства "Шляхрембудуправління", а саме видобування корисних копалин - промислова розробка Нирківського - 1 родовища гіпсів на території Товстенської селищної об`єднаної територіальної громади Чортківського району Тернопільської області.
Стягнути з Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації на користь Приватного підприємства "Шляхрембудуправління" сплачений судовий збір в розмірі 2684,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено і підписано 01 травня 2023 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Приватне підприємство "Шляхрембудуправління" (місцезнаходження: вул. Промислова, 3, с. Дзвиняч, Чортківський район, Тернопільська область, 48650, код ЄДРПОУ: 38682405);
відповідач:
- Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної військової адміністрації (місцезнаходження: вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль, 46008, код ЄДРПОУ: 38739739);
третя особа:
- Тернопільська обласна військова адміністрація (місцезнаходження/місце проживання: вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46021, код ЄДРПОУ: 00022622) .
Головуючий суддяМартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2023 |
Оприлюднено | 03.05.2023 |
Номер документу | 110552482 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні