Рішення
від 01.05.2023 по справі 560/1848/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/1848/23

РІШЕННЯ

іменем України

01 травня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс-Груп ЛТД" до Державної податкової служби України , Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Транс-Груп ЛТД" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення №7710908/32739471 комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Також приросить зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну № 11 від 31.10.2022.

В обґрунтування позову покликається на те, що контролюючому органу були надані усі необхідні документи та пояснення, які підтверджують господарську операцію, за результатами якої складена податкова накладна, відтак правомірність її реєстрації.

Відповідачами поданий відзив, де зазначається, що підставою прийняття спірного рішення є ненадання документів, які підтверджують правомірність виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, зважаючи на що відсутні підстави для реєстрації податкової накладної. Вважаючи рішення обґрунтованим, у позові просять відмовити.

У відповіді на відзив позивач не погоджується з доводами відповідачів, відображеними у відзиві.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з наступного.

Пунктами 201.1, 201.4 ст.201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (п.201.10 ст.201 ПК України).

Відповідно до п. 187.1. ст. 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів / послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Реєстрація податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" та Наказу Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: 1. договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; 2. договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; 3. первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; 4. розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; 5. документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Оцінюючи правомірність спірного рішення, суд встановив таке.

01 квітня 2019 ТОВ "Транс - Груп ЛТД" (орендодавець) та ПП "Торговий дім "Євромоторс" (орендар) були укладені договір №01/04-1 оренди частини нежитлового приміщення ( торговий зал за адресою м. Хмельницький вул. Проспект Миру, 111) та договір №01/04-2 оренди частини нежитлового приміщення (СТО та господарські приміщення), відповідно до яких орендодавець передав орендарю у строкове платне користування відповідне нерухоме майно.

31 серпня 2022 сторони уклали додаткову угоду до договору №0/04-1 та дійшли згоди викласти пункти 1.2, 5.1, 5.3 Договору № 01/04-1 у наступній редакції:

1.2. Предметом договору є частина нежитлового приміщення площею 773,8 кв.м ( торговий зал - 353,4 кв.м.; господарські приміщення - 420,4 кв. м.), яке знаходиться за адресою м. Хмельницький , проспект Миру, буд. 111;

5.1. Розмір орендної плати за весь об`єкт, що орендується, в цілому за 1 календарний місяць складає 30 000 грн. з ПДВ;

5.3. Не включається до орендної плати та підлягають додатковому відшкодуванню орендарем витрати орендодавця на оплату послуг, які споживаються орендарем при використанні об`єкту оренди, з водопостачання та водовідведення, опалення і кондиціювання об`єкта оренди, охорони та вивезення сміття, а також вартість споживчої електричної енергії, згідно діючих тарифів відповідно до показів лічильників або існуючих нормативів. Такі витрати орендар зобов`язаний відшкодувати орендодавцю до кінця місяця наступного за звітним на підставі встановлених орендодавцем рахунків.

Інші умови договору залишились незмінними.

Також 31 серпня 2022 сторони уклали додаткову угоду до договору №0/04-2 та дійшли згоди викласти пункти 1.2, 5.1, 5.3 Договору № 01/04-2 у наступній редакції:

1.2. Предметом договору є частина нежитлового приміщення площею 857,6 кв.м; господарські приміщення - 211,5 кв. м.

5.1. Розмір орендної плати за весь об`єкт, що орендується, в цілому за 1 календарний місяць складає 33 000 грн. з ПДВ;

5.3. Не включається до орендної плати та підлягають додатковому відшкодуванню орендарем витрати орендодавця на оплату послуг, які споживаються орендарем при використанні об`єкту оренди, з водопостачання та водовідведення, опалення і кондиціювання об`єкта оренди, охорони та вивезення сміття, а також вартість споживчої електричної енергії, згідно діючих тарифів відповідно до показів лічильників або існуючих нормативів. Такі витрати орендар зобов`язаний відшкодувати орендодавцю до кінця місяця наступного за звітним на підставі встановлених орендодавцем рахунків.

В межах виконання договору №0/04-2 відповідно до акту прийому-передачі частини нежитлового приміщення від 01.10.2022 орендар прийняв, а орендодавець передав частину нежитлового приміщення площею 648,4 кв.м.

15 листопада 2022 ПП "Торговий дім "Євромоторс" здійснив оплату в сумі 114339,66 грн. ( у тому числі ПДВ 19056,61 грн.) на підставі рахунку №132 від 31.10.2022, як компенсацію комунальних витрат за жовтень 2022, що підтверджується платіжним дорученням №463 від 15.11.2022. Рух коштів також відображений у картці рахунку 361 за 01.10.2022 - 23.11.2022. Сторонами за вказаною господарською операцією також складений та підписаний акт надання послуг № 132 від 31.10.2022.

Стосовно цієї господарської операції складена податкова накладна №11 від 31 жовтня 2022. Реєстрацію податкової накладної було зупинено, платнику запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

23 листопада 2022 позивач подав повідомлення про надання пояснень № 3 та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено.

Разом із поясненнями податковому органу надані копії первинних документів:

- договір оренди нежитлового приміщення №01/04-1 від 01.04.2019;

- договір оренди нежитлового приміщення № 01/04-2 від 01.04.2019;

- акт надання послуг №132 від 31.10.2022;

- картка рахунку 361 за 01.10.2022-15.11.2022;

- платіжне доручення №463 від 15.11.2022;

- рахунок на оплату № 132 від 31.10.2022.

25.11.2022 комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування Головного управління ДПС у Хмельницькій області прийняла рішення №7710908/32739471 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 31.10.2022 у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою відмови вказано ненадання позивачем копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання та транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків -фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. У розділі додаткова інформація зазначено, що не надано розрахунок комунальних витрат за жовтень 2022, які підлягають компенсації, не надане свідоцтво на право власності на нерухоме майно, що надається в оренду.

Не погоджуючись з рішенням, позивач подав скаргу до ДПС України, яка рішенням комісії ДПС України від 08.12.2022 №70129/32739471/2 залишена без задоволення.

Оцінюючи правомірність спірного рішення, суд виходить з такого.

Верховний Суд у постанові від 30.01.2020 у справі №300/148/19 щодо аналогічних правовідносин зазначив, що при юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної слід врахувати, що якщо у квитанції про зупинення реєстрації ПН не зазначений чіткий перелік документів, необхідних для її реєстрації, вимога контролюючого органу щодо надання документів не відповідає принципу правової визначеності, відтак виключає можливість прийняття негативного рішення з підстав невиконання платником такої вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Отже, хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН, і визначений Порядком, конкретний перелік документів може залежати, зокрема, від змісту операції, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

У разі незазначення у індивідуальному акті конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття, такий акт не може вважатись правомірним, оскільки така ситуація призводить до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу. Внаслідок цього у податкового органу виникає можливість прояву нічим необмеженої дискреції. Правова позиція щодо застосування вищезазначених норм висловлена Верховним Судом у постановах від 16.04.2019 (справа № 826/10649/17), від 28.10.2019 (справа №640/983/19).

Судом встановлено, що отримана позивачем квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної містила загальну пропозицію щодо надання пояснень та копій документів. При цьому, зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС («Порядок №520 від 12 грудня 2019 та Порядок №1165). Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій контролюючий орган може витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

З матеріалів справи вбачається, що надіслана позивачу квитанція містить загальну вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Також встановлено, що у оскаржуваному рішенні не підкреслена назва жодного з документів, які перераховані у переліку зазначеного податковим органом пункту. У той же час, у формі рішення безпосередньо вказується про необхідність підкреслити саме ті документи, які не були надані суб`єктом господарювання.

Одночасно з цим, на думку суду, надані платником документи дозволяли комісії регіонального рівня підтвердити зміст, обсяг та характер господарської операції, відтак обґрунтованість складання та реєстрації податкової накладної.

Так, комісії були представлені документи, які підтверджують факт надання послуг в межах договору оренди частини нежитлового приміщення №01/04-2 та додаткової угоди до договору, у тому числі акт надання послуг, платіжне доручення та картка рахунку 361, рахунок на оплату компенсації комунальних витрат за жовтень 2022.

До матеріалів справи позивач також надав довідку - розрахунок вартості послуг по відшкодуванню витрат за жовтень 2022, рахунки-фактури комунальних організацій, які містять відповідні числові показники і розрахунки, акти прийому-передачі послуг та акти наданих послуг, які платник надавав комісії ДПС України разом зі скаргою на рішення.

Отже, на думку суду, позивачем наданий необхідний обсяг документів на підтвердження господарської операції та відомостей, зазначених у податковій накладній №11 від 31.10.2022.

У той же час, оскільки платнику не був визначений конкретний перелік документів, які він повинен був надати на підтвердження обґрунтованості реєстрації податкової накладної, такий перелік визначався ним на власний розсуд з урахуванням положень Порядку.

Як вже зазначалось вище, повний розрахунок вартості комунальних витрат за жовтень 2022 був представлений платником разом з іншими документами ДПС України, відтак це повинно було бути враховано при вирішенні питання перегляду рішення комісії регіонального рівня.

Покликання відповідачів на ненадання комісії документа щодо права власності на нерухоме майно суд оцінює критично, оскільки зі змісту наданих платником письмових пояснень можливо було встановити правові підстави володіння таким майном.

У разі ж наявності сумнівів контролюючого органу щодо дотримання платником вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської операції або діяльності загалом, такі сумніви повинні досліджуватись шляхом проведення відповідних перевірок платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування (зупинення) реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН.

Одночасно з цим, саме лише зазначення про відсутність певних документів не є достатньою підставою для відмови у реєстрації податкової накладної. Контролюючим органом повинно бути доведено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подані платником.

Як вбачається зі змісту оскарженого рішення, комісія не ставить під сумнів достовірність тих первинних документів, які були надані платником. Відповідачі не довели, що надані позивачем документи мали такі недоліки форми або змісту, які виключали можливість реєстрації ПН.

З урахуванням тих додаткових документів, які платник надав комісії центрального рівня, суд вважає доводи позивача щодо обґрунтованості підстав реєстрації податкової накладної повністю доведеними.

Відповідачі протилежне суду не довели і доводи позивача належними доказами не спростували, зважаючи на що спірне рішення підлягає скасуванню.

Відповідно до п. 19 та 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 № 1246 (із змінами) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:1. прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2. набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); 3. неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Враховуючи це, необхідно зобов`язати ДПС України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс-Груп ЛТД" від 31.10.2022 № 11.

Оскільки відповідачі не спростували доводи позивача належними доказами і не довели правомірність прийнятого рішення, позов є обґрунтованим і підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністратвиного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов - задоволити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Хмельницькій області № 7710908/32739471 від 25.11.2022.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс-Груп ЛТД" №11 від 31.10.2022.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс-Груп ЛТД" судові витрати на сплату судового збору в сумі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Хмельницькій області.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс-Груп ЛТД" судові витрати на сплату судового збору в сумі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної Податкової служби України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 01 травня 2023 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Транс-Груп ЛТД" (проспект Миру, буд. 111,Хмельницький,Хмельницька область,29015 , код ЄДРПОУ - 32739471) Відповідач:Державна податкова служба України (Львівська площа, 8,Київ 1,04053 , код ЄДРПОУ - 43005393) Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 44070171)

Головуючий суддя І.С. Козачок

Дата ухвалення рішення01.05.2023
Оприлюднено03.05.2023
Номер документу110552861
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —560/1848/23

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 20.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 06.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні