ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 квітня 2023 року м. Харків Справа № 913/37/23
Провадження № 3/913/37/23
Господарський суд Луганської області у складі судді Секірського А.В., за участю секретаря судового засідання Чуєвої М.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження матеріали справи за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю "Східстройсіті", м. Сєвєродонецьк Луганської області
до Департаменту будівництва, енергозбереження, архітектури та містобудування Луганської обласної державної адміністрації, м. Сєвєродонецьк Луганської області
про стягнення 4 999 820 грн 78 коп.
в присутності представників учасників справи:
від позивача - Холод С.М. - адвокат, ордер від 09.02.2023 серії ВВ № 1029138;
від відповідача - представник не прибув.
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Східстройсіті" 22.02.2023 через підсистему "Електронний суд" звернулося до Господарського суду Луганської області з позовною заявою до Департаменту будівництва, енергозбереження, архітектури та містобудування Луганської обласної державної адміністрації про стягнення заборгованості за договором будівельного генпідряду від 04.12.2020 № 78 в сумі 4 999 820 грн 78 коп.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем зобов`язань за договором будівельного генпідряду від 04.12.2020 № 78 стосовно оплати виконаних позивачем робіт на суму 4 999 820 грн 78 коп., що підтверджується Актами приймання виконаних будівельних робіт (форма № КБ-2в) № 10, № 11, № 12 за лютий 2022 року та Довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (форми № КБ-3) за лютий 2022 року, підписаними відповідачем, у зв`язку з чим утворилась заборгованість в розмірі 4 999 820 грн 78 коп., яку позивач просить стягнути з відповідача в судовому порядку.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.02.2023 позовну заяву передано на розгляд судді Секірському А.В.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 24.02.2023 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Східстройсіті" залишено без руху та надано позивачу 10 днів з дня вручення ухвали суду для усунення недоліків.
02.03.2023 представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Східстройсіті" адвокат Холод С.М. через підсистему "Електронний суд" звернувся до суду із заявою від 02.03.2023 № б/н про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 07.03.2023 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Східстройсіті" прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 913/37/23, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, повідомлено учасників справи про призначення справи до розгляду в підготовчому провадженні на 04.04.2023 об 11 год. 00 хв., встановлено учасникам справи строк для подання заяв по суті справи.
27.03.2023 на адресу суду через підсистему "Електронний суд" від представника позивача - адвоката Холод С.М. надійшло клопотання від 24.03.2023 № б/н про проведення підготовчого засідання, призначеного на 04.04.2023 об 11 год. 00 хв., без участі представника позивача.
27.03.2023 та 28.03.2023 на офіційну електронну адресу суду від відповідача у справі - Департаменту будівництва, енергозбереження, архітектури та містобудування Луганської обласної державної адміністрації надійшли відзиви від 24.03.2023 № 03-30/137, в яких відповідач посилаючись на наявність форс-мажорних обставин, які засвідчені листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, та відсутність бюджетного фінансування для оплати фактично виконаних позивачем робіт за договором будівельного генпідряду від 04.12.2020 № 78, просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Суд бере до уваги, що одержані від відповідача відзиви з доданими до них документами, які надіслані на адресу електронної пошти суду, не містять відомостей про підписання цих документів кваліфікованим електронним підписом, що підтверджується актами від 27.03.2023 та від 28.03.2023.
У паперовій формі відзив від 24.03.2023 № 03-30/137 з доданими до нього документами надійшов на адресу суду 04.04.2023.
27.03.2023 на адресу суду через підсистему "Електронний суд" від представника позивача - адвоката Холод С.М. надійшла відповідь на відзив від 27.03.2023 № б/н, в якій останній зазначив, що лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, на який посилається відповідач, має абстрактний характер та констатує загальновідомий факт, що війна є форс-мажорною обставиною. Жодних відомостей про причинно-наслідковий зв`язок між війною та неможливістю виконання відповідачем своїх зобов`язань з оплати виконаних робіт за договором будівельного генпідряду від 04.12.2020 № 78, вказаний лист Торгово-промислової палати України не містить. Більш того, лист Торгово-промислової палати України не є законодавчо визначеною формою засвідчення форс-мажорних обставин. Таким документом є насамперед сертифікат Торгово-промислової палати України. Крім того, відповідач не повідомляв позивача про наявність форс-мажорних обставин та неможливість виконання своїх зобов`язань через військову агресію Російської Федерації проти України.
Щодо посилань відповідача на відсутність бюджетного фінансування, то позивач зазначив, що відсутність бюджетного фінансування не може бути підставою для звільнення відповідача від обов`язку виконати грошове зобов`язання по оплаті робіт за відповідним договором.
Враховуючи викладене, позивач просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Представник позивача правом на участь у судовому засіданні не скористався, проте заявив клопотання про проведення судового засідання 04.04.2023 без участі представника позивача, яке судом було задоволено.
Відповідач правом на участь у судовому засіданні не скористався, хоча про дату та час слухання справи був повідомлений шляхом надсилання ухвали про відкриття провадження у справі від 07.03.2023 в електронній формі на адреси електронної пошти відповідача - ukb_loga@ukr.net, відомості про яку розміщені на офіційному сайті Луганської обласної державної адміністрації - Обласної військової адміністрації, та ukb@loga.gov.ua, інформація про яку зазначена у відповіді на претензію від 17.02.2023 № 03-30/079, а також шляхом передачі 07.03.2023 телефонограми, яку прийняв заступник начальника управління правової роботи Департаменту будівництва, енергозбереження, архітектури та містобудування Луганської обласної державної адміністрації Мілоградський О.О.
Ухвалою суду від 04.04.2023 закрито підготовче провадження та повідомлення учасників справи про призначення справи до судового розгляду по суті на 24.04.2023 об 11 год. 00 хв.
17.04.2023 на адресу суду через підсистему "Електронний суд" від представника позивача у справі - Товариства з обмеженою відповідальністю "Східстройсіті" адвоката Холод С.М. надійшло клопотання від 17.04.2023 № б/н про участь у судовому засіданні, призначеному на 24.04.2023 об 11 год. 00 хв., в режимі відеоконференції в приміщенні Господарського суду Одеської області, яке ухвалою від 18.04.2023 задоволено.
Представник позивача приймав участь у судовому засіданні 24.04.2023 в режимі відеоконференції в приміщенні Господарського суду Одеської області.
Відповідач правом на участь у судовому засіданні не скористався, хоча про дату та час слухання справи був повідомлений шляхом надсилання ухвали суду від 04.04.2023 в електронній формі на адреси електронної пошти відповідача - ukb_loga@ukr.net, відомості про яку розміщені на офіційному сайті Луганської обласної державної адміністрації - Обласної військової адміністрації, та ukb@loga.gov.ua, інформація про яку зазначена у відповіді на претензію від 17.02.2023 № 03-30/079, а також шляхом передачі 06.04.2023 телефонограми, яку прийняв заступник начальника управління правової роботи Департаменту будівництва, енергозбереження, архітектури та містобудування Луганської обласної державної адміністрації Мілоградський О.О.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представника позивача, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши у сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
04.12.2020 між Департаментом будівництва, енергозбереження, архітектури та містобудування Луганської обласної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю "Східстройсіті" укладено договір будівельного генпідряду № 78 (далі за текстом - договір (аркуші справи 10-26)).
Відповідно до п. 1.1 договору Департамент будівництва, енергозбереження, архітектури та містобудування Луганської обласної державної адміністрації - відповідач у справі, замовник за договором, доручає, а Товариство з обмеженою відповідальністю "Східстройсіті" - позивач у справі, генпідрядник за договором, забезпечує відповідно до проектної документації та на умовах цього договору виконання будівельних робіт з будівництва об`єкту.
Згідно з п. 1.2 договору об`єкт будівництва: "Капітальний ремонт комунального закладу "Красноріченський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Красноріченської селищної ради Кремінського району Луганської області" за адресою: Луганська область, Кремінський район, смт. Красноріченське, квартал Верстатобудівників, будинок 5" (ДК 021-2015 (CPV) 45453000-7).
Адреса розташування об`єкта: Луганська область, Кремінський район, смт. Красноріченське, квартал Верстатобудівників, будинок 5 (п. 1.3 договору).
Основні параметри об`єкта будівництва (техніко-економічні показники): відповідно до проектної-кошторисної документації (п. 1.4 договору).
Склад та обсяги робіт, що доручаються до виконання генпідряднику, визначені договірною ціною, яка є невід`ємною частиною договору (п. 1.5 договору).
Початок виконання робіт - 04.12.2020, закінчення робіт - 31.12.2021 (п. 2.1 договору).
За умовами п. 3.1 договору договірна ціна робіт визначається на основі кошторису, що є невід`ємною частиною цього договору (додаток № 3 до договору), розрахованої відповідно до вимог ДСТУ Б Д.1.1-1:2013. Договірна ціна складає 36 624 230 грн 56 коп., у тому числі; на 2021 рік - 36 624 230 грн 56 коп.
Обов`язку генпідрядника виконати у встановлені строки роботи відповідно до проектно-кошторисної документації та цього договору (п. 4.4 договору), кореспондується обов`язок замовника прийняти в установленому порядку та оплатити виконані роботи (п. 4.2 договору).
Як визначено в п.п. 12.5, 12.8 договору з метою контролю за відповідністю робіт та матеріальних ресурсів установлених вимогам замовник забезпечує здійснення технічного нагляду за будівництвом у порядку, встановленому законодавством. Замовник здійснює контроль за ходом, якістю, вартістю та обсягами виконаних робіт відповідно до ч. 1 ст. 849 ЦК України та у порядку, передбаченому цим договором.
Фінансування об`єкту здійснюється за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у сумі 36 624 230 грн 56 коп. (п. 13.1 договору).
Замовник має право проводити попередню оплату робіт, розмір якої не може перевищувати 30 відсотків вартості річного обсягу робіт на строк не більше трьох місяців. По закінченню вказаного терміну невикористана сума повертається замовнику (п. 13.2 договору).
У пункті 13.3 договору визначено, що розрахунок за виконані роботи проводиться в межах фактичних надходжень грошових коштів на розрахунковий рахунок генпідрядника.
Замовник здійснює оплату в органах державної казначейської служби на підставі довідок про вартість виконаних робіт, підписаних сторонами, які складаються генпідрядником по мірі готовності окремих робіт (п. 13.4 договору).
Платіжні зобов`язання за договором виникають при наявності відповідного бюджетного призначення. Оплата робіт проводиться в межах виділеного фінансування по фактично виконаних обсягах робіт згідно форми № КБ-2в та форми № КБ-3 по мірі надходження коштів на рахунок замовника (п. 13.6 договору).
Бюджетні зобов`язання за договором виникають у разі наявності та в межах виділених бюджетних асигнувань та фактично отриманих бюджетних коштів, а оплата здійснюється в межах фактичного надходження бюджетних коштів (п. 13.7 договору).
Відповідно до п. 14.1 договору приймання виконаних генпідрядником робіт здійснюється на підставі наданих ним замовнику актів приймання виконаних робіт та довідок про вартість виконаних робіт та витрати (примірні форми № КБ-2в і № КБ-3 відповідно до ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 додатки У, Т). Замовник підписує акти протягом 5-ти робочих днів з дня їх надання генпідрядником, або в цей же термін надає обґрунтовані причини відмови від їх підписання.
Сторони визначили в п. 19.2, що договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2021, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами взятих на себе зобов`язань.
Також сторонами укладено додаткові угоди до договору від 12.05.2021 № 1, від 21.05.2021 № 2, від 25.06.2021 № 3, від 20.09.2021 № 4 від 25.10.2021 № 5 та № 6, від 21.12.2021 № 7, від 23.12.2021 № 8, від 16.12.2022 № 9 (аркуші справи 27-47).
Додатковою угодою від 12.05.2021 № 1 викладено у новій редакції:
- п. 3.1 договору: "3.1.Договірна ціна робіт визначається на основі кошторису, що є невід`ємною частиною цього договору (додаток № 3 до договору), розрахованої відповідно до вимог ДСТУ Б Д.1.1-1:2013. Договірна ціна складає 36 624 230 грн 56 коп., у тому числі: на 2021 рік - 9 960 360 грн 00 коп.; на 2022 рік - 26 663 870 грн 56 коп.";
- п. 13.1 договору: "13.1.Фінансування об`єкту здійснюється у порядку співфінансування: в 2021 році за рахунок коштів обласного бюджету у розмірі - 1 014 000 грн 00 коп. та за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у розмірі 8 946 360 грн 00 коп.; в 2022 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у розмірі 26 663 870 грн 56 коп.", у зв`язку з чим додаток № 2 "План фінансування будівництва" викладено у новій редакції (додаток № 4 до цього договору);
- п. 19.2 договору: "19.2.Договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2022, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами взятих на себе зобов`язань";
- п. 23 договору щодо реквізитів сторін.
Додатковою угодою від 21.05.2021 № 2 викладено п. 13.2 договору у новій редакції: "13.2.Замовник має право проводити попередню оплату робіт, розмір якої не може перевищувати 30 відсотків вартості річного обсягу робіт на строк не більше трьох місяців. По закінченню вказаного терміну невикористана сума попередньої оплати повертається замовнику або надаються завірені належним чином виписки з небюджетних рахунків, відкритих на ім`я генпідрядника в органах Державної казначейської служби про повне використання наданої попередньої оплати".
Додатковою угодою від 25.06.2021 № 3 викладено п. 3.1 договору у новій редакції: "3.1.Договірна ціна робіт визначається на основі кошторису, що є невід`ємною частиною цього договору (додаток № 5 до договору), розрахованої відповідно до вимог ДСТУ Б Д.1.1-1:2013. Договірна ціна складає 36 624 230 грн 56 коп., у тому числі: на 2021 рік - 9 960 360 грн 00 коп.; на 2022 рік - 26 663 870 грн 56 коп.".
Додатковою угодою від 20.09.2021 № 4 викладено у новій редакції:
- п. 3.1 договору: "3.1.Договірна ціна робіт визначається на основі кошторису, що є невід`ємною частиною цього договору (додаток № 3 до договору), розрахованої відповідно до вимог ДСТУ Б Д.1.1-1:2013. Договірна ціна складає 36 624 230 грн 56 коп., у тому числі: на 2021 рік - 10 076 044 грн 21 коп.; на 2022 рік - 26 548 186 грн 35 коп.";
- п. 13.1 договору: "13.1.Фінансування об`єкту здійснюється у порядку співфінансування: в 2021 році за рахунок коштів обласного бюджету у розмірі - 1 014 000 грн 00 коп. та за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у розмірі 9 062 044 грн 21 коп.; в 2022 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у розмірі 26 548 186 грн 35 коп.", у зв`язку з чим додаток № 4 "План фінансування будівництва" викладено у новій редакції (додаток № 6 до цього договору).
Додатковою угодою від 25.10.2021 № 5 викладено у новій редакції:
- п. 3.1 договору: "3.1.Договірна ціна робіт визначається на основі кошторису, що є невід`ємною частиною цього договору (додаток № 3 до договору), розрахованої відповідно до вимог ДСТУ Б Д.1.1-1:2013. Договірна ціна складає 36 624 230 грн 56 коп., у тому числі: на 2021 рік - 12 205 072 грн 21 коп.; на 2022 рік - 24 419 158 грн 35 коп.";
- п. 13.1 договору: "13.1.Фінансування об`єкту здійснюється у порядку співфінансування: в 2021 році за рахунок коштів обласного бюджету у розмірі - 3 143 028 грн 00 коп. та за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у розмірі 9 062 044 грн 21 коп.; в 2022 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у розмірі 24 419 158 грн 35 коп.", у зв`язку з чим додаток № 6 "План фінансування будівництва" викладено у новій редакції (додаток № 7 до цього договору).
Додатковою угодою від 25.10.2021 № 6 викладено у новій редакції п. 23 договору щодо реквізитів сторін.
Додатковою угодою від 21.12.2021 № 7 викладено у новій редакції:
- п. 3.1 договору: "3.1.Договірна ціна робіт визначається на основі кошторису, що є невід`ємною частиною цього договору (додаток № 3 до договору), розрахованої відповідно до вимог ДСТУ Б Д.1.1-1:2013. Договірна ціна складає 36 624 230 грн 56 коп., у тому числі: на 2021 рік - 13 265 728 грн 26 коп.; на 2022 рік - 23 358 502 грн 30 коп.";
- п. 13.1 договору: "13.1.Фінансування об`єкту здійснюється у порядку співфінансування: в 2021 році за рахунок коштів обласного бюджету у розмірі - 4 175 263 грн 00 коп. та за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у розмірі 9 090 465 грн 26 коп.; в 2022 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у розмірі 23 358 502 грн 30 коп.", у зв`язку з чим додаток № 7 "План фінансування будівництва" викладено у новій редакції (додаток № 8 до цього договору).
Додатковою угодою від 23.12.2021 № 8 викладено у новій редакції:
- п. 3.1 договору: "3.1.Договірна ціна робіт визначається на основі кошторису, що є невід`ємною частиною цього договору (додаток № 3 до договору), розрахованої відповідно до вимог ДСТУ Б Д.1.1-1:2013. Договірна ціна складає 36 624 230 грн 56 коп., у тому числі: на 2021 рік - 15 104 465 грн 26 коп.; на 2022 рік - 21 519 765 грн 30 коп.";
- п. 13.1 договору: "13.1.Фінансування об`єкту здійснюється у порядку співфінансування: в 2021 році за рахунок коштів обласного бюджету у розмірі - 6 014 000 грн 00 коп. та за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у розмірі 9 090 465 грн 26 коп.; в 2022 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у розмірі 21 519 765 грн 30 коп.", у зв`язку з чим додаток № 7 "План фінансування будівництва" викладено у новій редакції (додаток № 8 до цього договору).
Додатковою угодою від 16.12.2021 № 9 викладено п. 19.2 договору у новій редакції: "19.2.Договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2023, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами взятих на себе зобов`язань".
Як зазначає позивач, на виконання умов договору ним були виконані роботи загальною вартістю 4 999 820 грн 78 коп., які відповідач прийняв, підписавши без зауважень Акти приймання виконаних будівельних робіт (форма № КБ-2в) № 10, № 11, № 12 за лютий 2022 року та Довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (форма № КБ-3) за лютий 2022 року (аркуші справи 48-109). Проте, виконані позивачем роботи залишилися неоплаченими.
Позивач звертався до відповідача з претензією від 13.02.2023 щодо оплати виконаних будівельних робіт на загальну суму 4 999 820 грн 78 коп., на яку надано відповідь від 17.02.2023 № 03-30/079 (аркуші справи 110-111), в якій відповідач посилаючись на введений в Україні воєнний стан та лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 зазначив, що станом на лютий 2023 року не має можливості здійснити розрахунок за виконані будівельні роботи.
Оскільки відповідачем обов`язок щодо оплати за виконані роботи не виконано, позивач звернувся з даним позовом до суду про стягнення з відповідача заборгованості в розмірі 4 999 820 грн 78 коп.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку (ч. 1 ст. 509 ЦК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Статтею 627 ЦК України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Статтею 629 ЦК України передбачено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Зобов`язання в силу вимог ст.ст. 525, 526 ЦК України має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається. Аналогічна за змістом норма міститься у ч. 1 ст. 193 ГК України.
У відповідності з ч. 2 ст. 193 ГК України кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Договір від 04.12.2020 № 78, що укладений сторонами у даній справі, за своєю правовою природою є договором будівельного підряду.
Загальні положення про підряд визначені главою 61 Цивільного кодексу України.
Особливості регулювання будівельного підряду визначені в § 3.
Відповідно до ст. 875 ЦК України за договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх. Договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов`язаних з місцезнаходженням об`єкта.
За правилами ч. 4 ст. 879 ЦК України оплата робіт провадиться після прийняття замовником збудованого об`єкта (виконаних робіт), якщо інший порядок розрахунків не встановлений за погодженням сторін.
Згідно з ч. 4 ст. 882 ЦК України передання робіт підрядником і прийняття їх замовником оформляється актом, підписаним обома сторонами. У разі відмови однієї із сторін від підписання акта про це вказується в акті і він підписується другою стороною. Акт, підписаний однією стороною, може бути визнаний судом недійсним лише у разі, якщо мотиви відмови другої сторони від підписання акта визнані судом обґрунтованими.
Як вбачається із матеріалів справи та не заперечується відповідачем, позивачем виконані роботи з капітального ремонту комунального закладу "Красноріченський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Красноріченської селищної ради Кремінського району Луганської області" на загальну суму 4 999 820 грн 78 коп.
Відповідач виконані позивачем роботи з капітального ремонту на суму 4 999 820 грн 78 коп. прийняв, але не оплатив.
Факт виконання позивачем робіт підтверджується Актами приймання виконаних будівельних робіт (форма № КБ-2в) № 10, № 11, № 12 за лютий 2022 року та Довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (форма № КБ-3) за лютий 2022 року на суму 4 999 820 грн 78 коп., підписаними відповідачем без зауважень.
Статтею 610 ЦК України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ч. 1 ст. 612 ЦК України).
Частиною 1 ст. 530 ЦК України врегульовано, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства (ч. 2 ст. 530 ЦК України).
Позивач звертався до відповідача з претензією від 13.02.2023 щодо оплати виконаних будівельних робіт на загальну суму 4 999 820 грн 78 коп.
Отримавши вказану претензію відповідачем надано відповідь від 17.02.2023 № 03-30/079, в якій останній фактично відмовився від оплати виконаних позивачем будівельних робіт, пославшись на введений в Україні воєнний стан та форс-мажорні обставини.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Статтею 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставин, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Матеріалами справи підтверджується і не заперечується відповідачем факт виконання позивачем робіт і наявність заборгованості на загальну суму 4 999 820 грн 78 коп., тому суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, доведеними належними і допустимими доказами, та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Щодо посилань відповідача на відсутність бюджетного фінансування для оплати фактично виконаних позивачем робіт за договором будівельного генпідряду від 04.12.2020 № 78.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 96 ЦК України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.
За змістом ч. 2 ст. 218 ГК України учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов`язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.
Згідно із ст. 617 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів.
Аналіз вказаних норм матеріального права дає підстави для висновку, що сама по собі відсутність бюджетних коштів не є підставою для звільнення боржника від виконання зобов`язання.
Також, відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Суду як джерело права.
Європейським судом з прав людини у рішеннях у справі "Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" від 18.10.2005 та у справі "Бакалов проти України" від 30.11.2004 зазначено, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання.
Таким чином, посилання відповідача на відсутність бюджетних коштів для оплати робіт є необґрунтованими та не приймаються судом до уваги, оскільки відсутність бюджетного фінансування не є підставою для звільнення відповідача від обов`язку виконати грошове зобов`язання по оплаті робіт за відповідним правочином.
Щодо посилань відповідача на лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1.
Так, Торгово-промислова палата України листом від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою запровадження воєнного стану, та підтвердила, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору.
Втім, порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) чітко визначено в Законі України "Про торгово-промислові палати в Україні" та деталізовано в розділі 6 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням президії Торгово-промислової палати України від 15.07.2014 № 40(3).
Відповідно до ст. 141 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
За умовами п. 6.2 Регламенту форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили)
засвідчуються за заявою зацікавленої особи щодо кожного окремого договору, контракту, угоди тощо, а також податкових та інших зобов`язань/обов`язків, виконання яких настало згідно з законодавчим чи іншим нормативним актом або може настати найближчим часом і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.
В сертифікаті про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) вказуються дані заявника, сторони за договором (контрактом, угодою тощо), дата його укладення, зобов`язання, що за ним настало чи настане найближчим часом для виконання, його обсяг, термін виконання, місце, час, період настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), які унеможливили його виконання, докази настання таких обставин (п. 6.12 Регламенту).
Отже, у Законі та Регламенті зазначено, що форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються виключно сертифікатом, а не листом на сайті Торгово-промислової палати України.
Лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 не містить (і не може містити) ідентифікуючих ознак конкретного договору, контракту, угоди тощо, виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.
Більш того, загальний офіційний лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 видано без дослідження наявності причинно-наслідкового зв`язку між військовою агресією Російської федерації проти України та неможливістю виконання конкретного зобов`язання (у цьому випадку - за договором від 04.12.2020 № 78).
В матеріалах справи відсутній сертифікат Торгово-промислової палати України щодо договору від 04.12.2020 № 78.
Крім того, суд звертає увагу на те, що за загальним правилом неможливість виконати зобов`язання внаслідок дії обставин непереборної сили відповідно до вимог законодавства є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання (ч. 1 ст. 617 ЦК України, ст. 218 ГК України).
Тобто, можливе звільнення від відповідальності за невиконання, а не від виконання основного зобов`язання в цілому.
Предметом спору у цій справі є стягнення заборгованості за договором від 04.12.2020 № 78.
Отже, посилання відповідача на лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 є необґрунтованими та не приймаються судом до уваги.
Щодо розподілу судового збору.
Закон України "Про судовий збір" визначає правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору.
Відповідно до п.п. 1 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру ставка судового збору становить 1,5 відсотки ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
При поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору (ч. 3 ст. 4 Закону України "Про судовий збір").
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.11.2022 у справі № 916/228/22 зазначено про те, що особи, які після 04.10.2021 подають до суду документи в електронній формі з використанням системи "Електронний суд", мають правомірні очікування, що розмір судового збору, який підлягає сплаті ними, у такому разі буде розрахований із застосуванням понижуючого коефіцієнта, що прямо передбачено в Законі України "Про судовий збір" (п. 8.23 постанови).
Оскільки позов був поданий через підсистему "Електронний суд", тому позивач повинен був сплатити судовий збір в сумі 59 997 грн 85 коп. (4 999 820,78*1,5%*0,8).
Таким чином, позивачем під час звернення з позовом до суду сплачена сума судового збору у більшому розмірі, яка повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду (п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір").
Суд не вирішує питання про повернення судового збору, оскільки клопотання про його повернення позивачем не подавалось.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір за подання позову покладається на відповідача в сумі 59 997 грн 85 коп.
У судовому засіданні відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 129, 233, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
в и р і ш и в:
1.Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Східстройсіті" до Департаменту будівництва, енергозбереження, архітектури та містобудування Луганської обласної державної адміністрації про стягнення 4 999 820 грн 78 коп. задовольнити в повному обсязі.
2.Стягнути з Департаменту будівництва, енергозбереження, архітектури та містобудування Луганської обласної державної адміністрації, місцезнаходження: проспект Центральний, будинок 59, м. Сєвєродонецьк, Луганської області, 93400, ідентифікаційний код 04011555 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Східстройсіті", місцезнаходження: проспект Центральний, будинок 68, м. Сєвєродонецьк, Луганської області, 93413, ідентифікаційний код 40724700 заборгованість в сумі 4 999 820 грн 78 коп., судовий збір в сумі 59 997 грн 85 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили.
3.Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції у строки, передбачені ст. 256 ГПК України, та порядку, визначеному ст. 257 ГПК України.
4.Повне рішення складено - 02.05.2023.
Суддя Андрій СЕКІРСЬКИЙ
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2023 |
Оприлюднено | 04.05.2023 |
Номер документу | 110567873 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг будівельного підряду |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Секірський А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні