Справа № 712/1282/17-к
Провадження № 1-кп/712/28/23
ВИРОК
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 квітня 2023 року Соснівський районний суд м. Черкаси в складі:
головуючого судді ОСОБА_1
за участю секретаря ОСОБА_2
прокурора ОСОБА_3
захисника ОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Черкаси кримінальне провадження по обвинуваченню:
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Потсдам, Німеччина, громадянина України, з освітою вищою, пенсіонера, одруженого, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , фактично проживаючого за адресою: АДРЕСА_2 , раніше не судимого,
у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 258-3 КК України,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_5 до листопада 2014 року проходив військову службу на посаді військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_2 . 18.10.2014 був звільнений з посади у запас, а 19.11.2014 - звільнений з військової служби. У грудні 2014 року ОСОБА_5 приїхав до с. Матусів Шполянського району Черкаської області, зареєструвався в підрозділі соціального захисту Шполянської РДА як особа, переміщена з тимчасово окупованої території України, за адресою: АДРЕСА_1 , та став на пенсійний облік в Черкаському ОВК та ГУ пенсійного фонду України в Черкаській області. Після цього ОСОБА_5 виїхав на територію, підконтрольну представникам незаконних збройних формувань так званої «Донецької Народної Республіки», а саме до м. Донецька, де відповідно до «Указу» так званого «Голови ДНР» ОСОБА_6 № 242 від 09.06.2015 ОСОБА_5 був призначений на посаду керівника апарату «Ради Оборони Донецької Народної Республіки», на теперішній час проходить військову службу на вказаній посаді та виконанням своїх професійних обов`язків приймає участь і сприяє діяльності організації «Донецька народна республіка» («ДНР»), утвореної в квітні 2014 року у м. Донецьку, яка відповідно до ст. 1 Закону України «Про боротьбу з тероризмом» є терористичною організацією.
Завідомо для ОСОБА_5 учасники «ДНР» на території України займаються вчиненням актів тероризму, залякуванням населення, вбивством громадян, захопленням адміністративних будівель органів державної влади і місцевого самоврядування, а також вчиненням інших тяжких і особливо тяжких злочинів, що призводить до дестабілізації суспільно-політичної ситуації у державі, з метою насильницької зміни та повалення конституційного ладу, захоплення державної влади в Україні, а також зміни меж території і державного кордону України, шляхом створення незаконного державного утворення «ДНР».
ОСОБА_5 усвідомлює, що вказана терористична організація є стійкою, має чітку ієрархію та структуру, яка складається з політичного та силового блоків, а також розподіл функцій між її учасниками, на яких покладені відповідні обов`язки згідно, з єдиним планом спільних злочинних дій.
На керівників блоків покладається керівництво, організація дій та контроль за діяльністю підлеглих їм співучасників злочину за допомогою керівників груп, що входять до складу вказаних блоків.
При цьому на керівників та учасників силового блоку покладається забезпечення стійкості терористичної організації шляхом вчинення збройного опору, незаконної протидії та перешкоджання виконанню службових обов`язків співробітниками правоохоронних органів і військовослужбовцями Збройних Сил України. У свою чергу представники політичного блоку організовують збір та отримання матеріальної і фінансової допомоги від інших учасників терористичної організації та осіб, лояльно налаштованих до їхньої діяльності, чим також забезпечують існування вказаної терористичної організації.
Терористична організація «ДНР» має стабільний склад лідерів, які підтримують між собою тісні стосунки, централізоване підпорядкування учасників політичного та силового блоку лідерам організації, а також план злочинної діяльності та чіткий розподіл функцій учасників щодо його досягнення.
Так, на учасників політичного блоку, відповідно до плану спільних злочинних дій, покладаються наступні обов`язки: створення так званих органів державної влади «ДНР» та організація їх діяльності; видача нормативно-правових актів від імені нелегітимних органів державної влади «ДНР»; організація та проведення незаконного референдуму на території Донецької області про визнання суверенітету незаконного державного утворення «ДНР»; проведення агітаційної роботи серед населення щодо діяльності терористичної організації «ДНР» з метою схиляння їх до участі у вказаній терористичній організації та отримання підтримки власної діяльності серед мешканців східних регіонів України; організація збору, отримання матеріальної і фінансової допомоги від інших учасників терористичної організації та осіб, лояльно налаштованих до їх діяльності, а також її розподілу; налагодження взаємодії з незаконним державним утворенням «Луганська народна республіка» та її лідерами з метою координації дій, спрямованих на повалення конституційного ладу та захоплення державної влади в Україні, а також дій, направлених на зміну меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України; налагодження взаємодії з прихильниками злочинної діяльності, що перебувають за кордоном з метою координації дій, отримання матеріальної і гуманітарної допомоги та озброєння, а також залучення іноземних громадян для протидії правоохоронним органам та Збройним Силам України; налагодження взаємодії з місцевими та закордонними засобами масової інформації з метою їх використання для агітацій, висвітлення діяльності «ДНР», дискредитації діяльності органів державної влади України та осіб, задіяних у ході проведення антитерористичної операції та формування думки серед населення про законність власних дій, а також вчинення за їх допомогою закликів до повалення конституційного ладу і захоплення державної влади в Україні та дій, направлених на зміну меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України; надання матеріальної та організаційної допомоги учасникам бойового блоку «ДНР» для забезпечення їх протиправної діяльності; забезпечення учасників «ДНР» транспортом, символікою та агітаційними матеріалами.
На учасників силового блоку, відповідно до плану спільних злочинних дій, покладались наступні обов`язки: систематична організація та ведення збройного опору, незаконної протидії та перешкоджання виконанню службових обов`язків співробітниками правоохоронних органів України і військовослужбовцями Збройних Сил України, задіяними у проведенні антитерористичної операції; з метою опору представникам державної влади та унеможливлення припинення злочинної діяльності правоохоронними органами та Збройними Силами України, організація у групи осіб, які є прихильниками злочинної діяльності учасників «ДНР», озброєння зазначених осіб та керівництво їхніми діями; створення не передбачених законом збройних формувань та участь у їх діяльності; вербування нових учасників до складу силового блоку «ДНР» та керівництво їхніми діями; захоплення населених пунктів, будівель, військових частин та інших об`єктів на території Донецької області; скоєння терористичних актів та диверсій на території України; захоплення зброї чи заволодіння у інший спосіб боєприпасами, вибуховими речовинами, військовою технікою, транспортними засобами, а також будівництво укріплень з метою протидії діяльності осіб, задіяних у ході проведення антитерористичної операції та забезпечення власної злочинної діяльності; викрадення осіб з метою отримання матеріальної вигоди та залякування мешканців, які підтримують діючу владу в Україні; силова підтримка учасників політичного блоку при проведенні незаконного референдуму на території Донецької області про визнання суверенітету незаконного державного утворення «ДНР», а також укріплення та охорона зайнятих ними будівель та споруд; вчинення дій, спрямованих на унеможливлення проведення 25.05.2014 позачергових виборів Президента України на території Донецької області; організація поставок зброї, боєприпасів, вибухових речовин, військової техніки та їх розподіл серед учасників терористичної організації.
13.04.2014 Радою національної безпеки і оборони України прийнято рішення «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України», яке введено в дію Указом Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» № 405/2014 від 14.04.2014, відповідно до якого на території України розпочато антитерористичну операцію.
Наказом керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України № 33/6/9 від 07.10.2014 районами проведення антитерористичної операції визначені території Донецької та Луганської областей. До проведення антитерористичної операції, відповідно до статті 4 Закону України «Про боротьбу з тероризмом», залучені військові підрозділи Міністерства оборони України та Міністерства внутрішніх справ України.
Також ОСОБА_5 усвідомлює, що так звана «Рада Оборони Донецької Народної Республіки» діє в структурі незаконного державного утворення «ДНР», являється дорадчим органом, який здійснює підготовку рішень «Голови ДНР», з питань проведення єдиної «державної» політики у сфері оборони і військового будівництва, оборонного виробництва, військового і військово-технічного співробітництва ДНР з іноземними державами, з інших питань, пов`язаних із захистом «конституційного ладу, суверенітету, незалежності і територіальної цілісності Донецької Народної Республіки». До складу «Ради Оборони ДНР» входять: «Голова Ради Оборони ДНР»; «Секретар Ради Оборони ДНР»; «Голова Народної Ради ДНР»; «Міністр оборони ДНР»; «Міністр державної безпеки ДНР»; «Міністр внутрішніх справ ДНР»; «Генеральний прокурор ДНР»; «Міністр з питань цивільного захисту, надзвичайних ситуацій і ліквідації наслідків стихійних лих ДНР»; «Міністр юстиції ДНР»; «Міністр закордонних справ ДНР»; «Керівник Адміністрації Голови ДНР»; «Керівник Апарату Ради Міністрів ДНР».
Будучи обізнаним та усвідомлюючи незаконність дій збройних підрозділів та політичного керівництва самопроголошеної «ДНР», спрямованих на нанесення шкоди державній безпеці України та здійснення терористичної діяльності, ОСОБА_5 у період з 09.06.2015 по 31.01.2017 добровільно займає посаду керівника апарату «Ради Оборони ДНР» та має військове звання полковник. Реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на участь в терористичній організації «Донецька Народна Республіка» та сприяння її діяльності, ОСОБА_5 безпосередньо керує апаратом «Ради Оборони ДНР», приймає участь в розробці, підготовці та виданні рішень «Голови ДНР».
Таким чином, ОСОБА_5 , своїми умисними діями вчинив кримінальне правопорушення, передбачене ч.1 ст.258-3 КК України - участь у терористичній організації та сприяння діяльності терористичної організації.
Обвинувачений ОСОБА_5 в судове засідання не з`явився, хоча належним чином неодноразово повідомлявся про час та місце розгляду кримінального провадження, шляхом публікації повістки у засобах масової інформації загальнодержавної сфери у виданні «Урядовий кур`єр»
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 323 КПК України ухвалою суду від 22.02.2023 призначено спеціальне судове провадження.
Належний захист прав обвинуваченого було забезпечено участю захисника, як на досудовому слідстві так і в суді, що свідчить про те, що права обвинуваченого в ході досудового слідства, а також у судовому засіданні порушені не були.
При цьому, суд вважає, що розглянуте кримінальне провадження за відсутності підозрюваного або обвинуваченого (in absentia) відповідає загальним засадам кримінального провадження, з урахуванням особливостей, встановлених законом. Стороною обвинувачення використані всі передбачені законом можливості для дотримання прав обвинуваченого, зокрема, права на захист, на доступ до правосуддя, таємницю спілкування, невтручання у приватне життя.
Будь яких істотних порушень КПК України, під час досудового слідства, які б вплинули на кваліфікацію дій обвинуваченого та поставили б під сумнів зібрані по справі докази, судом не встановлено.
Вина ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 258-3 КК України підтверджується зібраними по справі доказами, яким в ході судового розгляду було надано належну оцінку і які були дослідженні судом в повному обсязі, а саме:
- даними листа № 17/9-460 від 13.05.2016 та рапортом № 17/9-459 від 13.05.2016 про виявлення обставин вчинення кримінального правопорушення ОСОБА_5 , ознак сприяння діяльності терористичної організації «ДНР»;
- даними листа № 3892/0301 від 19.04.2016 з копіями документів пенсійної справи ОСОБА_5 , а саме: подання № ФР-49721 від 19.12.2014 про призначення пенсії ОСОБА_5 ), копією заяви від 18.12.2014 про призначення пенсії ОСОБА_5 копією сторінок паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 та ідентифікаційного коду НОМЕР_2 ОСОБА_5 , копією розрахунку № 43 від 08.10.2014 вислуги років ОСОБА_5 (т. 1, а.п. 16), копією витягу із наказу Міністра оборони України (по особовому складу) № 634 від 18.10.2014 про звільнення ОСОБА_5 у запас та копією наказу військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_3 (по стройовій частині) № 161-мтд від 19.11.2014 про виключення ОСОБА_5 із списків особового складу військової частини (т. 1, а.п. 17), копією грошового атестата ОСОБА_5 серії ЗУ № 018954 від 20.11.2014 (т. 1, а.п. 18), копією довідки № ФЗ/676 від 19.11.2014 про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії ОСОБА_5 (т. 1, а.п. 19), копією довідки № 7125000255 від 17.12.2014 про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції - ОСОБА_5 (т. 1, а.п. 20), копією свідоцтва про хворобу ОСОБА_5 № 824 від 30.09.2014 (т. 1, а.п. 21), копією довідки про реквізити рахунку для зарахування пенсії ОСОБА_5 , копією посвідчення серії НОМЕР_3 від 09.04.2015 про третю групу інвалідності ОСОБА_5 , копією виписки серії 10 ААВ № 487297 з акта огляду медико-соціальною експертною комісією ОСОБА_5 (т. 1, а.п. 22), з яких вбачається, що ОСОБА_5 з 20.11.2014 призначено пенсію за вислугу років згідно із Законом. Та відповідно до ст. 52 Закону пенсія виплачується через установу відкритого акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» за місцем фактичного проживання в с. Матусів Шполянського району;
- довідкою щодо віднесення м. Донецька до тимчасово окупованої території № 17/9-458 від 19.04.2016;
- листом № 17-618нт від 21.04.2016 щодо надання інформації чи містяться у розвідданих Генштабу ЗСУ відомості стосовно ОСОБА_5 , як учасника Ради оборони ДНР або іншого незаконного військового формування;
- листом № 313/3/4191 від 25.04.2016 про наявність інформації щодо реєстрації т.зв. керівника Ради оборони «ДНР» ОСОБА_5 , а саме зазначена особа зареєстрована за адресою АДРЕСА_3 ;
- даними протоколом огляду від 22.06.2016 з оптичним диском № 104BG22D8061788B2 відповідно до якого було проведено огляд всесвітньої мережі Інтернет з метою отримання інформації про громадянина України ОСОБА_5 та його участь в діяльності терористичної організації «ДНР» та виявлено указ № 242 от 09.06.2015 глави ДНР Захарченко «О назначении ОСОБА_5 руководителем апарата совета оборони ДНР», ОСОБА_7 ;
- листом № 17/9-582 від 24.05.2016 щодо надання інформації щодо осіб, які можуть впізнати ОСОБА_5 та номери мобільних телефонів, яким останній користується;
- даними листа № 17/9-1169 від 26.10.2016 щодо виконання доручення з копією заяви № 57 від 25.10.2016 від імені ОСОБА_5 , копією сторінок паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 та ідентифікаційного коду НОМЕР_2 ОСОБА_5 встановлено про те, що 25.10.2016 особа, яка представилась ОСОБА_5 звернулась з заявою на ім`я начальника головного управління Пенсійного фонду України в черкаській області про зміну прописки;
- даними листа № 17/9-1183 від 28.10.2016 відповідно до якого було встановлено, що ОСОБА_8 представився ОСОБА_5 є рідним братом останнього та використав при цьому оригінал паспорта громадянина України виданого ОСОБА_5 для подачи листа на ім`я начальника головного управління Пенсійного фонду України в черкаській області;
- даними протоколу про проведення негласної слідчої (розшукової) дії № 6/1672 від 13.10.2016 з оптичним диском р. № 1755 від 27.07.2016 відповідно до якого були відібрані перехоплені сеанси зв`язку з використання номеру НОМЕР_4 розмови ОСОБА_5 , які мають значення для кримінального провадження;
- протоколом тимчасового доступу до речей і документів від 06.12.2016 та описом до протоколу з оптичним диском № RFD80M-80991 на якому скопійована інформація вхідних та вихідних телефонних з`єднань, SMS, MMS одним із учасників яких є номер НОМЕР_5 із даними про контрагентів, ІМЕІ телефонних апаратів, дати і час телефонних з`єднань, тривалість розмов, азимути, місця виходу на зв`язок (соти) і адреси телефонних станцій (ПрАТ «МТС-Україна»);
- даними протоколу огляду від 10.12.2016 відповідно до якого проведено огляд оптичного носія інформації - диска типу CD-R № RFD80M-80991 та з застосуванням службового комп`ютера та принтера роздруковано реєстр телефонних з`єднань абонентського номеру НОМЕР_5 за період з 01.02.2016 по 11.11.2016;
- протоколом про проведення негласної слідчої (розшукової) дії № 6/14 від 16.01.2017 відповідно до якого були відібрані перехоплені сеанси зв`язку з використання номеру НОМЕР_4 розмов ОСОБА_5 у період с 16.12.2016 по 11.01.2017, з оптичним диском р. № 2081 від 12.01.2017;
- листом УДМС України в Черкаській області № 06/579 від 13.01.2017 відповідно до якого громадянин України ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , був документований паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_6 від 10.12.2007 року, орган, що видав 1402 (територіальний підрозділ Донецької області) з додатком роздруківкою облікової картки ОСОБА_5 та оптичним диском № 07041814;
- даними протоколу огляду від 13.01.2017 відповідно до якого було проведено огляд додатків до картки особи та оптичного носія інформації з фотографією ОСОБА_5 з бази ДМС України;
- даними протоколу огляду від 16.01.2017 відповідно до якого оглянуто оптичний диск на якому міститься файл «Пресс-конференция бувших воннослужащих ВСУ перешедших на сторону ДНР.mp4» з фотозображеннями ;
- фотографією ОСОБА_5 , отриманою при розкадруванні відео «Пресс-конференция бувших военнослужащих ВСУ перешедших на сторону ДНР» ;
- даними висновку експерта № 1/86 від 24.01.2017 за результатами судової портретної експертизи на фотографії, з ілюстративною таблицею, зробленій під час документування ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_6 від 10.12.2007, та фотографії із зображенням особи чоловічої статі, отриманої в результаті розкадрування відео кліпу під назвою ДНР» (що надані на експертизу) зображена одна й та ж особа
- даними протоколу обшуку за місцем реєстрації ОСОБА_8 від 18.01.2017 відповідно до якого в присутності понятих ОСОБА_8 добровільно видав свій мобільний телефон мобільний телефон NOKIA , модель 230, IMEI 1: НОМЕР_7 , IMEI 2: НОМЕР_8 , з сім - картою, з картою пам`яті «Kingston 4GB Micro SD», надав доступ до комп`ютера та видав жорсткий накопичувач;
- даними протоколу огляду від 21.01.2017 відповідно до якого було оглянуто речі, які були вилучені 18.01.2017 під час проведення обшуку домоволодіння за адресою реєстрації ОСОБА_5 АДРЕСА_1 , а саме: мобільний телефон NOKIA , модель 230, IMEI 1: НОМЕР_7 , IMEI 2: НОМЕР_8 , з сім - картою, з картою пам`яті «Kingston 4GB Micro SD» на яких виявлено збережені контакти, повідомлення SMS, при відкритті жорсткого диску виявлено папки та файли, що стосуються ОСОБА_5 ;
- даними доручень слідчого відділу УСБУ в Черкаській області про проведення негласної слідчої (розшукової) дії від 14.12.2016, стосовно громадянина України ОСОБА_5 , за період з 13.12.2016 по 11.01.2017, які розсекречено.
- ухвалами апеляційного суду Черкаської області про дозвіл на проведення негласних слідчих (розшукових) дій від 13.12.2016, стосовно громадянина України ОСОБА_5 , яка розсекречена
До закінчення судового слідства клопотань від учасників процесу, у тому числі і від державного обвинувача про збір, перевірку чи витребування додаткових доказів крім уже тих, що заявлялися, не надійшло.
Суд обмежений у праві збору доказів вини обвинуваченого за власною ініціативою та, залишаючись об`єктивним і неупередженим, має створити необхідні умови для виконання сторонами їхніх процесуальних обов`язків та здійснення наданих їм прав розглянути кримінальне провадження і постановити відповідне рішення. Суди при розгляді кримінальних справ не вправі перебирати на себе функції обвинувачення чи захисту.
Відповідно до ст. 62 Конституції України, ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також припущеннях. Усі сумніви доведеності вини особи, мають тлумачитися на її користь.
Відповідно до ст. 297-1 ч. 2 КПК України передбачено порядок проведення досудового слідства по окремим статтям КК України, зокрема за ч. 1 ст. 258-3 КК України, за якою обвинувачується ОСОБА_5 .
Відповідно до ч. 3 ст. 323 КПК України, судовий розгляд у кримінальному провадженні щодо злочинів, зазначених у частині другій статті 297-1 цього Кодексу, може здійснюватися за відсутності обвинуваченого, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності (спеціальне судове провадження) та оголошений у міждержавний та/або міжнародний розшук.
Оцінюючи зібрані по справі докази в їх сукупності, в результаті повного, об`єктивного і всебічного їх дослідження в судовому засіданні, суд вважає, що вина обвинуваченого ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 258-3 КК України доведена в повному обсязі.
Всі докази, досліджені безпосередньо судом, в даному кримінальному провадженні є належними та допустимими доказами, оскільки були отримані в порядку, передбаченому КПК України і у своїй сукупності повністю підтверджують винуватість обвинуваченого ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, за обставин, викладених у даному вироку, так як є послідовними,узгоджуються один з одним, відповідають фактичним обставинам справи, будь-які протиріччя в них відсутні, що свідчить про їх об`єктивність та правдивість та у сукупності дають обґрунтовані підстави вважати, що ОСОБА_5 будучи обізнаним та усвідомлюючи незаконність дій збройних підрозділів та політичного керівництва самопроголошеної «ДНР», спрямованих на нанесення шкоди державній безпеці України та здійснення терористичної діяльності, у період з 09.06.2015 по січень 2017 добровільно займав посаду керівника апарату «Ради Оборони ДНР» та має військове звання полковник. Реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на участь в терористичній організації «Донецька Народна Республіка» та сприяння її діяльності, ОСОБА_5 безпосередньо керує апаратом «Ради Оборони ДНР», приймає участь в розробці, підготовці та виданні рішень «Голови ДНР».
До такого висновку суд дійшов із того, що поняття терористичної організації визначено в Законі України «Про боротьбу з тероризмом» від 20 березня 2003 року, і відповідно до цього Закону, це є стійке об`єднання трьох і більше осіб, яке створене з метою здійснення терористичної діяльності, у межах якого здійснено розподіл функцій, встановлено певні правила поведінки, обов`язкові для цих осіб під час підготовки і вчинення терористичних актів. Визначальним для визнання організації терористичною є те, що хоч один з її структурних підрозділів здійснює терористичну діяльність з відома хоча б одного з керівників (керівних органів) усієї організації.
Діяльність «ДНР» як терористичної організації підтверджується зверненням Верховної Ради України до Організації Об`єднаних націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою-агресором, затверджене постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VІІІ, заявою Верховної Ради України «Про визнання Україною юрисдикції Міжнародного кримінального суду щодо скоєння злочинів проти людяності та воєнних злочинів вищими посадовими особами Російської Федерації та керівниками терористичних організацій «ДНР» та «ЛНР», які призвели до особливо тяжких наслідків та масового вбивства українських громадян», схваленої постановою Верховної Ради України від 04.02.2015 №145-VІІІ, заявою Верховної Ради України «Про відсіч збройної агресії Російської Федерації та подолання її наслідків», схваленою постановою Верховної Ради України від 21.04.2015 №337-VIII, в яких «ДНР» та «ЛНР» визначено терористичними організаціями.
Аналіз кримінального законодавства, рішення Варшавської конференції від 28 вересня 2001 року № 1373 по боротьбі з тероризмом, а також відповідних положень Закону України «Про боротьбу з тероризмом» показує, що терористична організація виділена як вид злочинної організації з спеціальною метою - здійснення терористичної діяльності. Так, відповідно до Закону України «Про боротьбу з тероризмом» терористична діяльність - діяльність, яка охоплює: планування, організацію, підготовку та реалізацію терористичних актів; підбурювання до вчинення терористичних актів, насильства над фізичними особами або організаціями, знищення матеріальних об`єктів у терористичних цілях; організацію незаконних збройних формувань, злочинних угруповань (злочинних організацій), організованих злочинних груп для вчинення терористичних актів, так само як і участь у таких актах; вербування, озброєння, підготовку та використання терористів; пропаганду і поширення ідеології тероризму; фінансування та інше сприяння тероризму.
Згідно з п.4 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику розгляду судами кримінальних справ про злочини, вчинені стійкими злочинними об`єднаннями» від 23.12.2005 року № 13 утворення (створення) організованої групи чи злочинної організації слід розуміти як сукупність дій з організації (формування, заснування) стійкого злочинного об`єднання для заняття злочинною діяльністю. В частині ж участі у злочинній чи терористичній організації, то відповідно до п.13 вказаної постанови Пленуму вступ особи до організованої групи чи злочинної організації (участь у ній) означає надання цією особою згоди на участь у такому об`єднанні за умови, що вона усвідомлювала факт його існування і підтвердила певними діями реальність своїх намірів.
При цьому, під час судового розгляду справи, суд враховує, що державним обвинуваченням було доведено, що ОСОБА_5 усвідомлював, що вказана терористична організація є стійкою, має чітку ієрархію та структуру, яка складається з політичного та силового блоків, а також розподіл функцій між її учасниками, на яких покладені відповідні обов`язки згідно, з єдиним планом спільних злочинних дій.
Суд також враховує правові позиції, викладені в рішенні ЄСПЛ у справі «Броуґан та інші проти Сполученого Королівства», відповідно до яких розслідування терористичних правопорушень, безсумнівно, ставить перед органами влади особливі проблеми. Забезпечення справедливої рівноваги між інтересами суспільства, яке страждає від тероризму, та інтересами конкретної людини є надзвичайно складним завданням. Беручи до уваги факт посилення тероризму в сучасному світі, визнана необхідність, яка випливає із самої суті системи Конвенції, забезпечення належної рівноваги між захистом інститутів демократії в інтересах суспільства і захистом прав окремої людини. У контексті статті 5 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, саме суд має визначити значимість таких обставин, а також з`ясувати, чи було забезпечено в цій справі рівновагу між застосовними положеннями цієї статті у світлі її конкретного формулювання та її загальним предметом і метою.
Отже, на підставі об`єктивно з`ясованих обставин, підтверджених доказами, дослідженими у процесі судового розгляду й оціненими судом за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному й неупередженому дослідженні всіх обставин кримінального провадження, керуючись законом і оцінюючи кожен доказ з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів - з точки зору достатності і взаємозв`язку, суд прийшов до висновку що винуватість ОСОБА_5 у вчиненні інкримінованого йому кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 258-3 КК України, за обставин, викладених у даному вироку знайшла своє повне підтвердження в судовому засіданні.
Дії ОСОБА_5 суд кваліфікує за ч. 1 ст. 258-3 КК України, як приймав участь в терористичній організації та сприяв її діяльності.
Суд, при призначенні ОСОБА_5 покарання, також враховує вимоги ч. 2 ст. 61 Конституції України, про те, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер, що відповідно до ч. 2 ст. 50 КК України, покарання має на меті не тільки кару, а й виправлення засуджених, а також, запобігання вчиненню нових злочинів як засудженими, так і іншими особами.
Згідно практики Європейського суду з прав людини, питання про обґрунтованість періоду тримання під вартою не можна розглядати абстрактно. Конвенція гарантує основоположне право на свободу та недоторканність, яке є найважливішим у демократичному суспільстві у розумінні Конвенції. Кожен має право на захист цього права, що означає не бути позбавленим або не мати продовження позбавлення свободи, крім випадків, коли таке позбавлення відбувалось за умов, встановлених у п. 1 ст. 5 Конвенції. Цей перелік винятків є вичерпним і лише вузьке тлумачення цих винятків відповідає цілям цього положення, а саме: гарантувати, що нікого не буде свавільно позбавлено свободи.
Обставин, що пом`якшують та обтяжують покарання судом не встановлено.
Призначаючи покарання ОСОБА_5 відповідно до ст. 65 КК України, суд, враховує обставини вчиненого кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 258-3 КК України, яке мало місце в умовах складної суспільно-політичної обстановки в Донецькій області та суттєвий вплив на охорону державної і громадської безпеки у цих регіонах держави, ступінь тяжкості вчиненого злочину, який відповідно до ст. 12 КК України, яке відноситься до категорії особливо тяжких злочинів, суспільну небезпеку яка полягає у порушенні безпечних умов життєдіяльності, безпеки життя, здоров`я, власності широкого та невизначеного кола осіб та безпеки інших цінностей суспільства, особу винного, який на обліку у лікаря-нарколога та лікаря-психіатра не перебуває, відсутність обставин, які пом`якшують і обтяжують покарання обвинуваченого та приходить до висновку про призначення покарання у виді позбавлення волі, в межах санкцій ч. 1 ст. 258-3 КК України з конфіскацією майна, оскільки, з урахуванням вказаних обставин, вважає, що виправлення та перевиховання ОСОБА_5 неможливе без ізоляції його від суспільства.
Цивільний позов у кримінальному провадженні не заявлений.
Крім того, суд виконуючи вимоги ч. 2 ст. 124 КПК України, вважає за необхідне стягнути з ОСОБА_5 процесуальні витрати на залучення експертів під час здійснення експертизи у сумі 1320,60 грн
Відповідно до ст. 100 КПК України, речові докази у кримінальному провадженні відсутні.
Керуючись ст.ст. 368-371, 373-376 КПК України, суд, -
ЗАСУДИВ:
Визнати ОСОБА_5 винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 258-3 КК України, та призначити йому покарання у виді позбавлення волі на строк 15 (п`ятнадцять) років з конфіскацією земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 7125785200:04:001:0418, та легкового автомобіля седан-В, марка - TOYOTA, модель - CAMRY, VIN (номер кузова) - НОМЕР_9 , номер двигуна - НОМЕР_10 , рік випуску - 2006, тип палива - бензин, колір - чорний, номерний знак НОМЕР_11 , які на праві власності належать ОСОБА_5 .
Строк відбуття покарання ОСОБА_5 рахувати з моменту затримання.
Стягнути з ОСОБА_5 на користь держави процесуальні витрати за проведення судової портретної експертизи у сумі 1320,60 грн.
Скасувати арешт накладений ухвалами слідчого судді Соснівського районного суду м. Черкаси, а саме, з земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 7125785200:04:001:0418, та легкового автомобіля седан-В, марка - TOYOTA, модель - CAMRY, VIN (номер кузова) - НОМЕР_9 , номер двигуна - НОМЕР_10 , рік випуску - 2006, тип палива - бензин, колір - чорний, номерний знак НОМЕР_11 , які на праві власності належать ОСОБА_5 .
Речові докази, а саме:
- документи відповідно до постанови слідчого в ОВС слідчого відділу УСБУ в Черкаській області від 30.01.2017, які приєднані до матеріалів кримінального провадження залишити при матеріалах кримінального провадження.
- мобільний телефон NOKIA , модель 230, IMEI 1: НОМЕР_7 , IMEI 2: НОМЕР_8 , з сім - картою, з картою пам`яті «Kingston 4GB Micro SD», який приєднано до матеріалів кримінального провадження залишити при матеріалах кримінального провадження.
Виконання вироку покласти на Управління СБУ в Черкаській області.
Вирок може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Головуючий ОСОБА_1
Суд | Соснівський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2023 |
Оприлюднено | 04.05.2023 |
Номер документу | 110576715 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Соснівський районний суд м.Черкас
Кончина О. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні