Справа № 761/14341/23
Провадження № 1-кс/761/9518/2023
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 квітня 2023 року Шевченківський районний суд м. Києва у складі:
слідчого судді - ОСОБА_1 ,
секретаря судового засідання - ОСОБА_2 ,
за участю:
прокурора - ОСОБА_3 ,
захисника - ОСОБА_4 ,
підозрюваної - ОСОБА_5 ,
розглянувши у судовому засіданні прокурора Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 про продовження строку покладених на підозрювану обов`язків у зв`язку із застосуванням запобіжного заходу у вигляді застави, покладених судом на:
- ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженку м. Києва, громадянку України, з вищою освітою, незаміжню, працюючу на посаді начальника управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації, проживаючу на адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судиму,
підозрювану у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 та ч. 1 ст. 366 КК України, у рамках кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42022102100000158 від 09.09.2022,-
В С Т А Н О В И В:
Прокурор Шевченківської окружної прокуратури міста Києва ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді з клопотанням, у якому просив суд продовжити строк дії обов`язків, покладених на підозрювану ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в межах строку досудового розслідування, тобто до 01 червня 2023 року включно, а саме: прибувати за першим викликом до слідчого, прокурора або суду у визначений час, залежно від стадії кримінального провадження; не відлучатися із міста Києва та Київської області без дозволу слідчого, прокурора або суду; повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання та/або місця роботи; здати на зберігання свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, або інші документи, що дають право на виїзд з України або на в`їзд в Україну.
Як зазначає прокурор у клопотанні, що у провадженні слідчого відділу Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві перебувають матеріали досудового розслідування, внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42022102100000158 від 09.09.2022 за ч. 4 ст. 191, ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 366 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_5 , будучи начальником управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації (далі - управління освіти), вчинила розтрату бюджетних грошових коштів при проведенні публічних закупівель товарів за наступних обставин.
Розпорядженням Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації від 31.10.2010 №26-к ОСОБА_5 призначено на посаду начальника управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації.
Так, відповідно до п. 1 Положення про управління освіти, затвердженого розпорядженням Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації від 04.03.2020 №172 (далі - Положення) управління освіти створюється головою Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації і є її самостійним структурним підрозділом з правом юридичної особи публічного права.
Згідно з пунктом 3 Положення управління освіти у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами і розпорядженнями Президента України, постановами Верховної Ради України, актами Кабінету Міністрів України, наказами та іншими нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України, рішеннями Київської міської ради, розпорядженнями виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації, іншими нормативно-правовими актами, а також цим Положенням.
Основним завданням управління освіти є реалізація державної політики у сфері освіти Шевченківського району міста Києва (п. 4 Положення).
Пунктом 5 Положення передбачено, що управління освіти відповідно до покладених на нього завдань, зокрема:
- організовує виконання Конституції і законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, наказів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та здійснює контроль за їх реалізацією;
- забезпечує контроль за ефективним використанням бюджетних коштів, розпорядником яких є управління;
- здійснює закупівлю товарів, робіт, послуг у порядку, встановленому чинним законодавством України;
- здійснює управління закладами освіти, що належать до сфери управління комунальною власністю територіальної громади міста Києва та розташовані на території району (закладами дошкільної, закладами позашкільної освіти, закладами загальної середньої освіти) (далі - заклади освіти), організацію їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення;
- координує роботу закладів освіти району;
- здійснює в межах повноважень керівництво та управління закладами освіти, що належать до сфери управління адміністрації;
- здійснює управління централізованою бухгалтерією;
- проводить моніторинг закладів освіти району з питань дотримання чинного законодавства;
- забезпечує здійснення заходів щодо запобігання і протидії корупції в управлінні;
- забезпечує, у межах своїх повноважень, виконання завдань цивільного захисту населення;
- виконує інші завдання та функції, що делеговані, або випливають з покладних на управління завдань;
- здійснює інші завдання, передбачені законом повноваження.
Відповідно до пункту 7.12 Положення управління освіти очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади головою адміністрації відповідно до Закону України «Про державну службу».
Пунктом 7 Положення визначено, зокрема, наступні обов`язки начальника управління освіти:
- здійснює керівництво діяльністю управління освіти, забезпечує виконання покладених на управління завдань, визначає посадові обов`язки та відповідальності заступників начальника управління освіти, начальників відділів та його працівників;
- представляє інтереси району в галузі освіти у відносинах з юридичними та фізичними особами;
- подає на затвердження голови адміністрації проект кошторису;
- затверджує положення про структурні підрозділи управління, функціональні обов`язки керівників структурних підрозділів та працівників управління;
- розпоряджається коштами, які виділяються на утримання управління;
- планує роботу управління освіти і аналізує стан її виконання;
- видає в межах компетенції управління освіти накази, організовує і контролює їх виконання;
- здійснює інші повноваження.
Таким чином, ОСОБА_5 , перебуваючи на посаді начальника управління освіти та виконуючи вищезазначені організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські обов`язки є службовою особою в розумінні положень ч. 3 ст. 18 КК України.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом від 24.02.2022 № 2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан (який в подальшому неодноразово продовжено, зокрема, Указом від 17.05.2022 №341/2022, затвердженим Законом України від 22.05.2022 №2263-ІХ, Указом від 12.08.2022 №573/2022, затвердженим Законом України від 15.08.2022 № 2500-ІХ).
Рішенням Київської міської ради від 23.06.2022 №4746/4787 «Про вжиття заходів щодо створення умов для укриття здобувачів освіти та педагогічних колективів в умовах дії особливих правових режимів» доручено Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та районним в місті Києві державним адміністраціям протягом одного місяця обстежити та взяти на облік підземні і наземні будівлі та споруди закладів освіти для встановлення можливості їх використання як споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів і створення та поповнення фонду захисних споруд цивільного захисту; вжити заходів щодо дообладнання споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів або облаштування швидкоспоруджувальних захисних споруд у кожному закладі дошкільної та загальної середньої освіти з урахуванням забезпечення укриття 100 відсотків учасників освітнього процесу; створити запаси матеріалів, обладнання, інструменту, води та медичних засобів, потрібних для приведення в готовність та укомплектування фонду захисних споруд цивільного захисту.
Протоколом №34 від 20.07.2022 постійної комісії з питань техногенно-екологічної ситуації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) районним у місті Києві державним адміністраціям, Департаменту освіти та науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), керівникам закладів освіти доручено до 01.08.2022 завершити огляди приміщень, які можуть бути використані як найпростіші укриття та скласти акти оцінки об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення (здобувачів освіти та колективів закладів освіти) як найпростішого укриття відповідно до наказу МВС від 09.07.2018 №579 (пункт 1 вказаного протоколу); до 20.08.2022 провести комплекс організаційних та практичних заходів щодо виконання пропозицій, викладених членами комісій в актах оцінки об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення (здобувачів освіти та колективів закладів освіти) як найпростішого укриття відповідно до наказу МВС від 09.07.2018 №579, із метою приведення вказаних об`єктів до належного технічного, санітарного та протипожежного стану.
Пунктом 6 протоколу доручень №28 від 01.08.2022, затвердженого першим заступником начальника Київської міської військової адміністрації ОСОБА_6 , голів районних державних адміністрацій зобов`язано з метою збільшення місткості приміщень найпростіших укриттів та приміщень подвійного призначення в будівлях загальноосвітніх навчальних закладів та закладів дошкільної освіти забезпечити виконання необхідних робіт/заходів щодо збільшення спроможності таких приміщень, зокрема, дообладнання додаткових входів/виходів до таких приміщень, санвузлів, системи вентиляції тощо.
Листом Міністерства освіти і науки України від 27.07.2022 №1/8504-22 на адресу керівників департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій спрямовано методичні рекомендації про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році, відповідно до яких необхідно вжити відповідні заходи з посилення безпеки, зокрема, щодо перевірки наявності у кожному закладі освіти планів евакуації та обладнаного укриття для всіх учасників освітнього процесу (із запасами води та їжі, спальних місць, засобами захисту, аптечкою тощо). Облаштування внутрішнього простору приміщень укриттів має бути комфортним, містити все необхідне обладнання для організації освітнього процесу.
З метою створення безпечних умов перебування у закладах освіти всіх учасників освітнього процесу під час воєнного стану Державною службою України з надзвичайних ситуацій розроблено рекомендації щодо організації укриття в об`єктах фонду захисних споруд цивільного захисту закладів освіти (лист ДСНС України від 14.06.2022 № 03-1870/162-2 «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти»).
Так, відповідно до вказаних рекомендацій найпростіші укриття забезпечуються, зокрема, місцями для сидіння (лежання) - лавками, нарами, стільцями, ліжками тощо.
За результатами проведеної з метою підготовки до нового 2022-2023 навчального року оцінки посадовими особами управління освіти спільно зі спеціалістами Шевченківського районного управління ДСНС України в м. Києві найпростіших укриттів закладів освіти Шевченківського району міста Києва встановлена нагальна потреба в стислі строки забезпечити меблями для сидіння укриття закладів освіти району.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №169 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі». При цьому переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг визначаються рішеннями замовників, що здійснюють такі закупівлі.
Згідно з пп. 3 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №169 такі закупівлі не включаються до річного плану закупівель. За результатами їх здійснення в електронній системі закупівель за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. гривень замовник/державний замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю, а також всі додатки та зміни до нього після його укладання, але не пізніше, ніж через 70 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.
Пунктом 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №169 встановлено, що відповідальною за проведення закупівель може бути уповноважена особа замовника або інша визначена ним особа.
Прокурор у своєму клопотанні зазначає, що усвідомлюючи необхідність підготовки навчальних закладів Шевченківського району міста Києва до нового 2022-2023 навчального року в умовах воєнного стану та облаштування з цією метою меблями для сидіння споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) освітніх закладів району, начальник управління освіти ОСОБА_5 вирішила скористатись вказаними обставинами та розтратити бюджетні грошові кошти при проведенні відповідної публічної закупівлі товарів.
Так, при вищевказаних обставинах (наприкінці липня - на початку серпня 2022 року, більш точний час досудовим розслідуванням не встановлено) у ОСОБА_5 виник умисел, спрямований на розтрату бюджетних грошових коштів, до реалізації якого вона вирішила залучити фізичну особу-підприємця ОСОБА_7 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місцезнаходження (здійснення підприємницької діяльності): АДРЕСА_2 , основний вид діяльності за КВЕД: 31.01 Виробництво меблів для офісів і підприємств торгівлі), з якою вступила в попередню змову.
Відповідно до розробленого ОСОБА_5 плану вчинення кримінального правопорушення ОСОБА_7 , яка фактично не здійснювала виробництво меблів, не мала найманих працівників, виробничих потужностей та складських приміщень, мала закупити обумовлену кількість меблів для сидіння (лав для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі 1200х200х420 мм у кількості 2286 шт., лав дитячих для укриття 1200х300х300 мм у кількості 321 шт., пуфів безкаркасних у кількості 321 шт.) у інших суб`єктів господарювання реального сектору економіки, зокрема, у ТОВ «Геометрія-Арт», код ЄДРПОУ: 43630851 (яке неодноразово приймало участь в публічних закупівлях управління освіти Шевченківської районної в м. Києві державної адміністрації та виступало постачальником меблів відповідному замовнику), та в подальшому поставити управлінню освіти відповідні товари за завищеними цінами.
Крім того, ОСОБА_5 , діючи з метою розтрати бюджетних грошових коштів, не маючи на меті вжити реальних заходів з належного вивчення середньоринкових цін на відповідні товари, пошуку найбільш територіально наближеного постачальника та інших заходів, спрямованих на ефективність використання бюджетних коштів та їх економію, тобто умисно діючи всупереч встановлених ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» принципів (максимальна економія, ефективність та пропорційність, запобігання корупційним діям і зловживанням), а також вимог постанови Кабінету міністрів України від 28.02.2022 №169 щодо ефективності використання коштів, вирішила залучити до реалізації вищевказаного умислу підлеглих службових осіб управління освіти - заступника начальника управління освіти, начальника відділу загальної середньої та позашкільної освіти ОСОБА_8 та заступника начальника управління освіти, начальника відділу дошкільної освіти ОСОБА_9 .
Відповідно до розробленого ОСОБА_5 плану вчинення кримінального правопорушення ОСОБА_8 та ОСОБА_9 мали сформувати потребу в публічній закупівлі та перелік і обсяги закупівель меблів для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту у закладах освіти району. Також з метою надання законного вигляду діям співучасників злочину ОСОБА_8 та ОСОБА_9 мали знайти в мережі Інтернет пропозиції із завищеними цінами на товари, що підлягали закупівлі або на схожі товари (які були дорожчими за характеристиками або матеріалами виготовлення) для подальшого виправдання завищених витрат управління освіти на закупівлю «Меблі для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) закладів освіти Шевченківського району м. Києва».
При цьому, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , діючи в межах єдиного з ОСОБА_5 умислу та відповідно до розробленого нею плану вчинення кримінального правопорушення, маючи досвід закупівлі товару відповідної номенклатури у ТОВ «Геометрія-Арт» (основний вид діяльності за КВЕД: 31.01 Виробництво меблів для офісів і підприємств торгівлі), свідомо не вжили заходів щодо запиту цінових пропозицій у відповідного постачальника та здійснення публічної закупівлі товару напряму у даного постачальника, оскільки мали на меті розтрату бюджетних грошових коштів.
Так, 01.08.2022, тобто ще до затвердження наказом управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації №78 від 12.08.2022 переліку та обсягу закупівель товарів, робіт і послуг, а саме: «Меблі для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) закладів освіти Шевченківського району м. Києва» ОСОБА_7 укладено з ТОВ «Геометрія-Арт» (код ЄДРПОУ: 43630851), в особі директора ОСОБА_10 , договір поставки №010822 сидінь м`яких на лаву для укриття в кількості 2286 шт. за ціною 387,50 грн. за шт. (загальна ціна з ПДВ 1062990,00 грн.), лав дитячих для укриття в кількості 321 шт. за ціною 713,34 грн. за шт. (загальна ціна з ПДВ 274776,00 грн.), пуфів безкаркасних в кількості 321 шт. за ціною 627,50 грн. за шт. (загальна ціна з ПДВ 241 713,00 грн.).
Також ФОП ОСОБА_7 в серпні 2022 року (більш точний час досудовим розслідуванням не встановлено) було замовлено у ФОП ОСОБА_11 каркаси металічні для укриття в кількості 2286 штук на загальну суму 1 533 906,00 грн.
Крім того, ОСОБА_7 з метою заволодіння бюджетними грошовими коштами при поставці управлінню освіти вищевказаних меблів для сидіння на початку серпня 2022 року (більш точний час досудовим розслідуванням не встановлено) вступила в попередню змову з директором ТОВ «Геометрія-Арт» ОСОБА_10 , відповідно до якої при виконанні умов договору поставки №010822 ОСОБА_10 після отримання на розрахунковий рахунок ТОВ «Геометрія-Арт» від ФОП ОСОБА_7 грошових коштів за товар - пуфи безкаркасні в кількості 321 шт. за ціною 627,50 грн. за шт. (в загальній сумі з ПДВ 241 713,00 грн.) мав забезпечити їх виведення, переведення в готівку та подальший розподіл з ОСОБА_7 , (при цьому фактично поставка вказаних товарів ТОВ «Геометрія-Арт» не здійснювалась), а ОСОБА_7 , у свою чергу, мала підшукати реального постачальника відповідного товару в аналогічній кількості та здійснити його закупівлю.
З цією метою 11.08.2022, приблизно о 18 год. 30 хв. ОСОБА_7 телефоном звернулась до ТОВ «САНЧОБАГ ГРУП», досягнувши з директором вказаного товариства ОСОБА_12 домовленості про поставку пуфів-кубів безкаркасних розмірами 40х40х40 см (з тканини «Оксфорд») в кількості 321 шт. за ціною 525,00 грн. за шт. (загальна ціна з ПДВ 168 525,00 грн.).
В подальшому, після фактичного замовлення ФОП ОСОБА_7 меблів для сидіння обумовлених видів і кількості (лав для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі розмірами 1200х200х420 мм у кількості 2286 шт., лав дитячих для укриття розмірами 1200х300х300 мм у кількості 321 шт., пуфів безкаркасних у кількості 321 шт.) наказом управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації №78 від 12.08.2022, підписаним виконувачем обов`язків начальника управління ОСОБА_8 (у зв`язку з перебуванням ОСОБА_5 у відпустці) на підставі службової записки заступника начальника управління, начальника відділу дошкільної освіти ОСОБА_9 затверджено перелік та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг, а саме: «Меблі для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) закладів освіти Шевченківського району м. Києва» в обсязі закупівлі лав для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі розмірами 1200х200х420 мм у кількості 2286 шт., лав дитячих для укриття розмірами 1200х300х300 мм у кількості 321 шт., пуфів безкаркасних у кількості 321 шт. (при чому розміри та характеристики пуфів не зазначені з метою створення передумов для розтрати бюджетних грошових коштів шляхом необґрунтовано завищених витрат на придбання відповідного товару).
Крім того, наказом управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації №78 від 12.08.2022 визначено посадову особу управління освіти, відповідальну за проведення вказаної публічної закупівлі, а саме, головного спеціаліста відділу дошкільної освіти ОСОБА_13 , яка однак фактично дій, пов`язаних з організацією та проведенням даної публічної закупівлі, не вчиняла (з 15.08.2022 перебувала у відпустці та не виконувала службові повноваження), оскільки відповідні функції згідно із розробленим ОСОБА_5 планом вчинення кримінального правопорушення фактично були покладені на ОСОБА_8 та ОСОБА_9 .
В подальшому, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , діючи в межах єдиного з ОСОБА_5 умислу, спрямованого на розтрату бюджетних грошових коштів, в період часу з 12 по 16 серпня 2022 року, за допомогою комп`ютера, під`єднаного до мережі Інтернет, шляхом моніторингу Веб-сайтів з оголошеннями про продаж меблів віднайшли пропозиції із завищеними цінами на товари, що підлягали закупівлі, або на схожі товари (які були дорожчими за характеристиками або матеріалами виготовлення) та за допомогою принтера роздрукували скріншоти відповідних сторінок Веб-сайтів з метою подальшого їх збереження при матеріалах (пакеті документів) закупівлі для подальшого виправдання завищених витрат управління освіти на придбання відповідних товарів та надання законного вигляду діям співучасників злочину.
Після цього, в середині серпня 2022 року (не пізніше 15.08.2022, більш точний час досудовим розслідуванням не встановлено) ОСОБА_7 , діючи в межах єдиного з ОСОБА_5 умислу, кур`єрською доставкою направила на адресу управління освіти підписаний нею з проставленням печатки ФОП ОСОБА_7 проект договору купівлі-продажу меблів для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) закладів освіти Шевченківського району м. Києва, код ДК 021:2015 (CPV) 39110000-6 Сидіння, стільці та супутні вироби і частини до них, з додатком №1 (специфікація, що містила наступні найменування товарів: лава для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі розмірами 1200х200х420 мм у кількості 2286 шт. на загальну суму 3 086 100,00 грн., лава дитяча для укриття розмірами 1200х300х300 мм у кількості 321 шт. на загальну суму 328 062,00 грн., пуф безкаркасний у кількості 321 шт. (без зазначення розмірів) на загальну суму 353 100,00 грн., сума договору відповідно 3 767 262, 00 грн.) та додатком №2 (дислокація).
В подальшому, 16.08.2022, в денний час ОСОБА_5 , перебуваючи у своєму службовому кабінеті в приміщенні управління освіти за адресою: АДРЕСА_3 , діючи умисно, з метою розтрати бюджетних грошових коштів, усвідомлюючи, що зазначені у вищевказаному проекті договору, направленому ОСОБА_7 , ціни на меблі для сидіння є завищеними, що призведе до зайвих витрат бюджетних грошових коштів, всупереч вимог ч. 10 ст. 11 Закону України «Про публічні закупівлі» без прийняття уповноваженою особою рішення про закупівлю шляхом оформлення відповідного протоколу, підписала відповідний проект договору та додатки до нього від імені управління освіти, проставивши гербову печатку, таким чином, уклала з ФОП ОСОБА_7 договір купівлі-продажу №262 від 16.08.2022.
З метою приховування відповідних суспільно небезпечних дій та надання їм законного вигляду, 16.08.2022, в денний час ОСОБА_5 через загальний відділ управління освіти передала договір купівлі-продажу №262 від 16.08.2022 з пакетом документів даної публічної закупівлі інженеру інженерно-організаційного відділу ОСОБА_14 , визначеному уповноваженою особою, який, не усвідомлюючи суспільно небезпечний характер дій ОСОБА_5 , в порядку взаємозамінності з головним спеціалістом відділу дошкільної освіти ОСОБА_13 , того ж дня сформував протокол уповноваженої особи та опублікував в системі електронних закупівель «Prozorro» вищевказаний договір шляхом завантаження його електронної копії.
Згідно з пунктом 1.1. договору купівлі-продажу №262 від 16.08.2022 Продавець зобов`язується поставити у власність Покупця до 23.08.2022 Меблі для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) закладів освіти Шевченківського району м. Києва ДК 021:2015 (CPV) 39110000-6 Сидіння, стільці та супутні вироби і частини до них (надалі Товар), який зазначений у специфікації (додаток №1 до Договору), а Покупець зобов`язується прийняти цей товар та оплатити його з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №169 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану».
Відповідно до пункту 5.1. договору приймання-передача товару здійснюється за адресами закладів освіти згідно із дислокацією (додаток №2 до Договору) та оформляється накладною, в якій зазначається найменування товару, його кількість, вартість.
Також пунктами 5.3.-5.4. договору визначено, що право власності на Товар переходить до покупця з моменту підписання накладної. В день одержання товару, Покупець перевіряє товар за якістю, комплектністю та кількістю: у випадку відсутності претензій до якості, комплектності та кількості Товару підписує видаткову накладну.
Так, відповідно до накладної №55 від 22.08.2022 ФОП ОСОБА_11 відвантажено ФОП ОСОБА_7 каркас лавки металічний для укриття в кількості 2286 шт. на загальну суму 1 533 906,00 грн.
Крім того, відповідно до видаткових накладних №10 від 17.08.2022, №11 від 18.08.2022, №13 від 21.08.2022 ТОВ «Геометрія-Арт» відвантажено ФОП ОСОБА_7 пуфи безкаркасні в кількості 321 шт., лави дитячі для укриття в кількості 321 шт., сидіння м`які на лаву для укриття в кількості 2286 шт., всього на загальну суму 1 579 479,00 грн. з ПДВ.
Водночас, директор ТОВ «Геометрія-Арт» ОСОБА_10 , який діяв за попередньою змовою групою осіб з ФОП ОСОБА_7 з метою заволодіння бюджетними грошовими коштами, відповідно до раніше розробленого плану вчинення кримінального правопорушення фактично не поставив ФОП ОСОБА_7 пуфи безкаркасні в кількості 321 шт.
У свою чергу, ОСОБА_5 , 22.08.2022, в денний час, перебуваючи в службовому кабінеті приміщення управління освіти за адресою: АДРЕСА_3 , отримавши від ОСОБА_7 підписану нею з проставленням печатки ФОП ОСОБА_7 видаткову накладну №2 від 22.08.2022, складену на виконання умов договору №262 від 16.08.2022, із зазначенням відомостей щодо поставки на адресу управління освіти товарів: лав для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі розмірами 1200х200х420 мм у кількості 2286 шт. на загальну суму 3 086 100,00 грн., лав дитячих для укриття розмірами 1200х300х300 мм у кількості 321 шт. на загальну суму 328 062,00 грн., а також завідомо неправдивих відомостей щодо відвантаження пуфів безкаркасних у кількості 321 шт. на загальну суму 353 100,00 грн., які станом на 22.08.2022 фактично не були поставлені ОСОБА_7 згідно із додатком 2 до договору №262 від 16.08.2022 (за адресами дислокації закладів освіти району), усвідомлюючи вказані обставини, підписала зазначену видаткову накладну та проставила гербову печатку управління освіти, таким чином, надавши документу офіційного змісту.
В подальшому, 05.09.2022 відповідно до видаткової накладної №90 ФОП ОСОБА_7 фактично придбано у ТОВ «САНЧОБАГ ГРУП» 321 пуф-куб безкаркасний розмірами 40х40х40 см з тканини «Оксфорд» на загальну суму 168 525,00 грн. та в період з 05.09.2022 по 15.09.2022 із залученням експедитора забезпечено поставку вказаного товару до закладів освіти Шевченківського району м. Києва згідно із додатком №2 (дислокація) до договору №262 від 16.08.2022.
Після цього, 15.09.2022, в денний час, ОСОБА_5 , перебуваючи у своєму службовому кабінеті в приміщенні управління освіти за адресою: АДРЕСА_3 , діючи умисно, з метою розтрати бюджетних грошових коштів, підписала платіжні доручення №№16655, 18655, №19655, №17655, на підставі яких з рахунку управління освіти НОМЕР_2 , відкритого в Державній казначейській службі України, перераховано за меблі для облаштування укриттів в закладах освіти на рахунок ФОП ОСОБА_7 НОМЕР_3 , відкритий в АТ «Укрсиббанк», грошові кошти в загальній сумі 3 767 262,00 грн.
Відповідно до висновку експерта №01/23 від 24.01.2023 за результатами проведення товарознавчої експертизи:
1. Ринкова вартість всієї кількості у розмірі 321 шт. пуфів безкаркасних станом на 16.08.2022, на 17.08.2022 на території України, закуплених управлінням освіти на підставі договору купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 становить 95 792,82 грн. (згідно з договором купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 управлінням освіти закуплено вказаний товар у кількості 321 шт. за 353 100 грн., в даному випадку завищення ціни становить 257 307,18 грн.).
2. Ринкова вартість всієї кількості у розмірі 2286 шт. лав для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі станом на 16.08.2022, на 17.08.2022 на території України, закуплених управлінням освіти на підставі договору купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 становить 2 388 641,40 грн. (згідно з договором купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 управлінням освіти закуплено вказаний товар у кількості 2286 шт. за 3 086 100 грн., в даному випадку завищення ціни становить 697 458,60 грн.).
3. Ринкова вартість всієї кількості у розмірів 321 шт. лав дитячих для укриття з деревини станом на 16.08.2022, на 17.08.2022 на території України, закуплених управлінням освіти на підставі договору купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 становить 189 306,54 грн. (згідно з договором купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 управлінням освіти закуплено вказаний товар у кількості 321 шт. за 328 062 грн., в даному випадку завищення ціни становить 138 755,46 грн.).
Таким чином, ОСОБА_5 , перебуваючи на посаді начальника управління освіти, діючи умисно, шляхом зловживання своїм службовим становищем, за попередньою змовою групою осіб розтратила бюджетні грошові кошти на загальну суму 1 093 521 (один мільйон дев`яносто три тисячі п`ятсот двадцять одна) грн. 24 коп., що становить особливо великі розміри.
Своїми умисними діями, які виразились у розтраті чужого майна, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчиненій за попередньою змовою групи осіб, в умовах воєнного стану, в особливо великих розмірах, ОСОБА_5 вчинила кримінальне правопорушення, передбачене ч. 5 ст. 191 КК України.
Крім того, ОСОБА_5 , будучи начальником управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації (далі - управління освіти), вчинила службове підроблення за наступних обставин.
Так, в середині серпня 2022 року (не пізніше 15.08.2022, більш точний час досудовим розслідуванням не встановлено) ОСОБА_7 кур`єрською доставкою направила на адресу управління освіти підписаний нею з проставленням печатки ФОП ОСОБА_7 проект договору купівлі-продажу меблів для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) закладів освіти Шевченківського району м. Києва, код ДК 021:2015 (CPV) 39110000-6 Сидіння, стільці та супутні вироби і частини до них, з додатком №1 (специфікація, що містила наступні найменування товарів: лава для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі розмірами 1200х200х420 мм у кількості 2286 шт. на загальну суму 3 086 100,00 грн., лава дитяча для укриття розмірами 1200х300х300 мм у кількості 321 шт. на загальну суму 328 062,00 грн., пуф безкаркасний у кількості 321 шт. (без зазначення розмірів) на загальну суму 353 100,00 грн., сума договору відповідно 3 767 262, 00 грн.) та додатком №2 (дислокація).
В подальшому, 16.08.2022, в денний час ОСОБА_5 , перебуваючи у своєму службовому кабінеті в приміщенні управління освіти за адресою: АДРЕСА_3 , підписала відповідний проект договору та додатки до нього від імені управління освіти, проставивши гербову печатку, таким чином, уклала з ФОП ОСОБА_7 договір купівлі-продажу №262 від 16.08.2022.
Згідно з пунктом 1.1. договору купівлі-продажу №262 від 16.08.2022 Продавець зобов`язується поставити у власність Покупця до 23.08.2022 Меблі для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) закладів освіти Шевченківського району м. Києва ДК 021:2015 (CPV) 39110000-6 Сидіння, стільці та супутні вироби і частини до них (надалі Товар), який зазначений у специфікації (додаток №1 до Договору), а Покупець зобов`язується прийняти цей товар та оплатити його з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №169 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану».
Відповідно до пункту 5.1. договору приймання-передача товару здійснюється за адресами закладів освіти згідно із дислокацією (додаток №2 до Договору) та оформляється накладною, в якій зазначається найменування товару, його кількість, вартість.
Також пунктами 5.3.-5.4. договору визначено, що право власності на Товар переходить до покупця з моменту підписання накладної. В день одержання товару, Покупець перевіряє товар за якістю, комплектністю та кількістю: у випадку відсутності претензій до якості, комплектності та кількості Товару підписує видаткову накладну.
Так, відповідно до накладної №55 від 22.08.2022 ФОП ОСОБА_11 відвантажено ФОП ОСОБА_7 каркас лавки металічний для укриття в кількості 2286 шт. на загальну суму 1 533 906,00 грн.
Крім того, відповідно до видаткових накладних №10 від 17.08.2022, №11 від 18.08.2022, №13 від 21.08.2022 ТОВ «Геометрія-Арт» відвантажено ФОП ОСОБА_7 пуфи безкаркасні в кількості 321 шт., лави дитячі для укриття в кількості 321 шт., сидіння м`які на лаву для укриття в кількості 2286 шт., всього на загальну суму 1 579 479,00 грн. з ПДВ.
Водночас, досудовим розслідуванням встановлено, що ТОВ «Геометрія-Арт» фактично на адресу ФОП ОСОБА_7 пуфи безкаркасні в кількості 321 шт. не поставлено.
У свою чергу, ОСОБА_5 , 22.08.2022, в денний час, перебуваючи в службовому кабінеті приміщення управління освіти за адресою: АДРЕСА_3 , отримавши від ОСОБА_7 підписану нею з проставленням печатки ФОП ОСОБА_7 видаткову накладну №2 від 22.08.2022, складену на виконання умов договору №262 від 16.08.2022, із зазначенням відомостей щодо поставки на адресу управління освіти товарів: лав для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі розмірами 1200х200х420 мм у кількості 2286 шт. на загальну суму 3 086 100,00 грн., лав дитячих для укриття розмірами 1200х300х300 мм у кількості 321 шт. на загальну суму 328 062,00 грн., а також завідомо неправдивих відомостей щодо відвантаження пуфів безкаркасних у кількості 321 шт. на загальну суму 353 100,00 грн., які станом на 22.08.2022 фактично не були поставлені ОСОБА_7 згідно із додатком 2 до договору №262 від 16.08.2022 (за адресами дислокації закладів освіти району), усвідомлюючи вказані обставини, підписала зазначену видаткову накладну та проставила гербову печатку управління освіти, таким чином, надавши документу офіційного змісту.
Своїми умисними діями, які виразились у внесенні до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, ОСОБА_5 вчинила кримінальне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 366 КК України.
28 лютого 2023 року ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 366 КК України.
Обґрунтованість підозри у вчиненні ОСОБА_5 інкримінованих кримінальних правопорушень, підтверджується: протоколом допиту свідка ОСОБА_12 ; протоколом додаткового допиту свідка ОСОБА_12 ; протоколом допиту свідка ОСОБА_13 ; протоколом допиту свідка ОСОБА_14 ; протоколом додаткового допиту свідка ОСОБА_14 ; протоколом допиту свідка ОСОБА_9 ; протоколом допиту свідка ОСОБА_8 ; протоколом допиту свідка ОСОБА_10 ; протоколом додаткового допиту свідка ОСОБА_10 ; рапортом прокурора про проведення опитування ОСОБА_7 в режимі відеоконференції; отриманими на запит копіями документів від ТОВ «Геометрія-Арт»; отриманими на запит копіями документів від ФОП ОСОБА_7 ; отриманими на запит копіями документів та матеріалами ТОВ «САНЧОБАГ ГРУП»; матеріалами тимчасового доступу до документів управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації щодо проведення публічної закупівлі, за результатами якої укладено договір купівлі-продажу меблів для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту від 16.08.2022 №262 з ФОП ОСОБА_7 ; висновком експерта №01/23 від 24.01.2023; протоколами огляду споруд цивільного захисту (укриттів) двох закладів освіти у Шевченківському районі міста Києва (навчально-виховного комплексу «ІНФОРМАЦІЯ_3» за адресою: АДРЕСА_3 та навчально-виховного комплексу « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за адресою: АДРЕСА_4), де встановлено факт поставки ФОП ОСОБА_7 пуфів з маркуванням ТОВ «САНЧОБАГ ГРУП»; висновком експерта №190/02/37-23 від 24.02.2023; іншими матеріалами кримінального провадження у їх сукупності.
У своєму клопотанні прокурор зазначає, що строк дії покладених процесуальних обов`язків застосованих до ОСОБА_5 закінчується 28.04.2023, однак, завершити досудове розслідування до вказаного строку не представилось можливим внаслідок його складності.
За вказаних обставин у вказаному кримінальному провадженні слід виконати наступні процесуальні дії:
- розсекретити матеріали за результатами проведення негласних слідчих (розшукових) дій;
- провести, із залученням спеціалістів, огляд мобільних телефонів, вилучених в ході проведення обшуків;
- допитати як свідків директорів закладів освіти Шевченківського району м. Києва щодо поставки меблів для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) згідно з договором купівлі-продажу меблів для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту від 16.08.2022 №262;
- вирішити питання щодо залучення до кримінального провадження потерпілого та його представника;
- вирішити питання щодо повідомлення про підозру ОСОБА_7 , ОСОБА_10 ;
- виконати вимоги, передбачені ст. 290 КПК України;
- скласти обвинувальний акт та реєстр матеріалів досудового розслідування;
- провести інші слідчі дії, в яких виникне необхідність в ході досудового розслідування.
Враховуючи викладене, у досудового слідства виникла необхідність у продовженні строку дії покладених на підозрювану ОСОБА_5 обов`язків запобіжного заходу у вигляді застави, оскільки ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 підозрюється у вчиненні особливо тяжкого злочину, за які законом передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від 7 до 12 років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна, є обґрунтовані підстави вважати, що вона, усвідомлюючи невідворотність покарання, може переховуватися від органу досудового розслідування та суду з метою уникнення кримінальної відповідальності, що унеможливить виконання завдань кримінального провадження.
Так, відповідно до вимог п. 4 ч. 1 ст. 184 КПК України, під час досудового розслідування встановлено наявність ризиків, передбачених ст. 177 КПК України.
Крім того, як роз`яснив Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ в п. 17 листа №511-550/0/4-13від 04.04.2013, розумність тримання під вартою не може оцінюватись абстрактно. Вона має оцінюватись в кожному окремому випадку в залежності від особливостей конкретної справи та причин, про які йдеться у рішеннях національних судів. Тримання під вартою може бути виправдано тільки за наявності конкретного суспільного інтересу, який, не зважаючи на презумпцію невинуватості, превалює над принципом поваги до свободи особистості (п. 79 рішення ЄСПЛ у справі «Харченко проти України» від 10.02.2011).
На переконання слідства, що запобігання ризикам переховування підозрюваної ОСОБА_5 від органів досудового розслідування та перешкоджання ним розгляду кримінального провадження, становить суспільний інтерес, який полягає в забезпеченні відправлення судочинства. Цей інтерес має превалююче значення та виправдовує покладення на підозрюваного обов`язків та свідчить про те, що заявлений ризик у даному конкретному випадку не зменшився.
Ризик, передбачений п. 2 ч. 1 ст. 177 КПК України, а саме те, що остання може знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей та документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення обґрунтовується тим, що грошові кошти, які передані потерпілим під час контролю за вчиненням злочину, знайдені під час обшуків не в повній кількості, а тому є можливість їх знищення, спотворення тощо.
Ризик, передбачений п. З ч. 1 ст. 177 КПК України, а саме те, що остання може незаконно впливати на свідків та потерпілих у цьому кримінальному провадженні обґрунтовується тим, що ОСОБА_5 є начальником управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації та в підпорядкуванні останньої перебувають свідки, які надавали показання у кримінальному провадженні.
Прокурор у судовому засіданні просив клопотання задовольнити, продовжити строк дії обов`язків, покладених на підозрювану ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до 01 червня 2023 року включно.
Підозрювана зі своїм захисником у судовому засіданні щодо задоволення клопотання заперечували, просили відмовити у задоволенні клопотання.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши доводи клопотання й додані до нього матеріали, слідчий суддя до висновку про наявність підстав для його задоволення, виходячи із наступного.
Слідчим суддею встановлено, що у провадженні слідчого відділу Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві перебувають матеріали досудового розслідування, внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42022102100000158 від 09.09.2022 за ч. 4 ст. 191, ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 366 КК України.
28 лютого 2023 року ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 366 КК України.
Ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 02.03.2023 відносно підозрюваної ОСОБА_5 застосовано запобіжний захід у вигляді застави строком до 28.04.2023 включно та покладено наступні обов`язки:
- прибувати по першому виклику до слідчого, прокурора або суду у визначений час, залежно від стадії кримінального провадження;
- не відлучатися із міста Києва та Київської області без дозволу слідчого, прокурора або суду;
- повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання та/або місця роботи;
- здати на зберігання свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, або інші документи, що дають право на виїзд з України або на в`їзд в Україну.
Постановою керівника Шевченківської окружної прокуратури м. Києва від 26.04.2023 року строк досудового розслідування у кримінальному провадженні №42022102100000158 продовжено до 3 місяців.
Відповідно до ч. ч. 3, 5 ст. 199 КПК України клопотання про продовження строку тримання під вартою, крім відомостей, зазначених у ст. 184 цього Кодексу, повинно містити: виклад обставин, які свідчать про те, що заявлений ризик не зменшився або з`явилися нові ризики, які виправдовують тримання особи під вартою; виклад обставин, які перешкоджають завершенню досудового розслідування до закінчення дії попередньої ухвали про тримання під вартою. Слідчий суддя зобов`язаний відмовити у продовженні строку тримання під вартою, якщо прокурор, слідчий не доведе, що обставини, зазначені у частині третій цієї статті, виправдовують подальше тримання підозрюваного, обвинуваченого під вартою.
Слідчий суддя приходить до висновку, що ризики, передбачені ст. 177 КПК України, не зменшились, оскільки підозрювана ОСОБА_5 обґрунтовано підозрюється у вчиненні особливо тяжкого злочину, за які законом передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від 7 до 12 років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.
Виходячи з наданих суду матеріалів, слідчий суддя прийшов до висновку про обґрунтованість підозри ОСОБА_5 в скоєнні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 366 КК України. Також слідчий суддя вважає, доведеною наявність визначених ст. 177 КПК України ризиків, а саме: можливість переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду та незаконно впливати на свідків і потерпілих у даному кримінальному провадженні.
Згідно ч. 6 ст. 194 КПК України, обов`язки, передбачені частиною п`ятою цієї статті, можуть бути покладені на підозрюваного, обвинуваченого на строк не більше двох місяців. У разі необхідності цей строк може бути продовжений за клопотанням прокурора в порядку, передбаченому ст. 199 цього Кодексу. Після закінчення строку, в тому числі продовженого, на який на підозрюваного, обвинуваченого були покладені відповідні обов`язки, ухвала про застосування запобіжного заходу в цій частині припиняє свою дію і обов`язки скасовуються.
Враховуючи конкретні обставини кримінального провадження та дані про особу ОСОБА_5 , яка підозрюється у вчиненні особливо тяжкого кримінального правопорушення, що може стати підставою та мотивом підозрюваної переховуватися від слідства та суду, слідчий суддя вважає, що відносно підозрюваної необхідно продовжити покладені на неї обов`язки з метою забезпечення її належної поведінки під час досудового розслідування.
За таких обставин, керуючись вимогами ст. 154-157, 309, 372, 392, 393, 395 КПК України, слідчий суддя,-
У Х В А Л И В:
Клопотання прокурора Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 про продовження строку покладених на підозрювану обов`язків у зв`язку із застосуванням запобіжного заходу у вигляді застави, покладених судом на: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - задовольнити у повному обсязі.
Продовжити строк дії обов`язків, покладених на підозрювану ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в межах строку досудового розслідування, тобто до 01 червня 2023 року включно, а саме:
- прибувати за першим викликом до слідчого, прокурора або суду у визначений час, залежно від стадії кримінального провадження;
- не відлучатися із міста Києва та Київської області без дозволу слідчого, прокурора або суду;
- повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання та/або місця роботи;
- здати на зберігання свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, або інші документи, що дають право на виїзд з України або на в`їзд в Україну.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Повний текст ухвали буде оголошено 02 травня 2023 року о 10 годині 00 хвилин.
Слідчий суддя
Суд | Шевченківський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2023 |
Оприлюднено | 04.05.2023 |
Номер документу | 110583230 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку обов'язків |
Кримінальне
Шевченківський районний суд міста Києва
Фролова І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні