Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19.04.2023 Справа №607/1117/23
місто Тернопіль
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області в складі:
головуючого судді Герчаківської О. Я.,
за участі секретаря судового засідання Крук А. В.,
представника позивача, адвоката Снітинського Б. Є.,
відповідачки ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом приватного підприємства «Вікторія-1» до ОСОБА_1 про стягнення боргу з управління та утримання багатоквартирним будником,
В С Т А Н О В И В :
Приватне підприємство «Вікторія-1»(далі - ПП «Вікторія-1») звернулося до суду із позовом до ОСОБА_1 про стягнення боргу з управління та утримання багатоквартирним будником.
В обґрунтування своїх позовних вимог представник позивача покликається на те, що ПП «Вікторія-1» здійснює управління та утримання багатоквартирних будинків в м. Тернополі, зокрема будинку АДРЕСА_1 . 01 жовтня 2021 року між ПП «Вікторія-1» та управлінням житлово-комунального господарства благоустрою та екології укладено Договір № 105у ( АДРЕСА_1 ) про надання послуг з управління багатоквартирним будинком (групою будинків) за результатами конкурсу. ПП «Вікторія-1» надає послуги: технічне обслуговування внутрішньо будинкових систем: водопостачання та водовідведення, гарячого водопостачання та теплопостачання, технічне обслуговування ліфтів; прибирання прибудинкової території, прибирання приміщень загального користування, дератизація та дезінсекція, поточний ремонт конструктивних елементів, придбання електричної енергії для освітлення місць загального користування, живлення ліфтів та забезпечення функціонування іншого спільного майна будинку.
Для надання вказаних послуг підприємство має найманих працівників, зокрема прибиральників з комплексного прибирання, слюсарів-сантехніків, покрівельників, столярів електрогазозварювальника та інших.
Про факт надання послуг позивачем і згоду на їх отримання ОСОБА_1 свідчать вчинені сторонами дії: відкриття на відповідачку особового рахунку, надання послуг виконавцем послуг - позивачем і фактичне використання цих послуг споживачем - відповідачкою, та їх часткова оплата.
Згідно ст. 27 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», у разі ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальних послуг споживач має право викликати виконавця комунальних послуг (його представника) для перевірки кількості та/або якості наданих послуг.
Оскільки відповідачка та її сім`я фактично користувалася послугами з управління та утримання будинків та прибудинкових територій й управління багатоквартирним будинком в квартирі АДРЕСА_2 , але їх не сплачувала в повному обсязі, згідно відомостей нарахування та сплати за нею виникла заборгованість в сумі 4 367,13 грн з грудня 2021 року по жовтень 2022 року (включно).
Ухвалою Тернопільського міськрайонного суду від 02 серпня 2022 року ПП «Вікторія-1» відмовлено у видачі судового наказу.
З огляду на вказане, позивач просив суд стягнути із ОСОБА_1 борг в сумі 4 367,13 грн з управління та утримання багатоквартирним будинком та судові витрати.
Ухвалою судді від 19 січня 2023 року відкрито провадження у справі № 607/1117/23 та призначено її до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.
22 лютого 2023 року судом зареєстровано відзив на позовну заяву, у якому ОСОБА_1 просила, враховуючи неналежне надання послуг з утриманням будинку з прилеглими територіями, відмовити у стягненні боргу; не стягувати судові витрати; заборгованість у сумі 4 367,13 грн сплатити на рахунок ОСББ «В. Великого 10».
В обґрунтування своїх заперечень пояснила, що ПП «Вікторія - 1» неналежно надає послуги:
прибудинкова територія прибиралася неналежним чином;
при заїзді протягом п`яти років наявні жахливі ями, які працівники ПП «Вікторія-1» засипали час від часу камінчиками з болотом (сміттям), які знову розмивалися, через ці дії ще більше руйнувалася дорога;
дитяча площадка у жахливому стані, замість доріжки, плити двадцятилітньої давності, які частково розсипалися, а частково перекошені, покриття дитячого майданчику - це пісок з метровими ямами у глибину на якому росте трава, у дощову погоду на майданчику утворюються калюжі, які висихають через два-три дні після дощу;
під`їзди також у жахливому стані, якщо проводився частковий ремонт, то це було шість років тому, при якому були помальовані перила і частково замащені плями;
жодної заміни вікна чи щитових дверей не відбулося;
у першому, другому, четвертому під`їздах повністю відсутні тамбурні двері, а у третьому - тамбурні двері - дерев`яні з побитим склом, які не закриваються;
протягом тридцяти років поштові скриньки також не зазнавали жодної реставрації;
освітлення у під`їзді аналогічно не оновлювалося десятиліттями;
жодного експертного обстеження ліфтів не було проведено, ліфт у другому під`їзді працює 2-5 годин в добу та щодня викликається аварійна до цього ліфта;
підвальні приміщення у такому самому плачевному стані, жодне вікно не впорядковане, усі електрощитові у занедбаному стані, загально будинкові щитові у вільному доступі (тобто без жодного замка);
не проводився жоден ремонт чи заміна стояків, лежаків (у п`ятому під`їзді мешканці зібрали кошти і поміняли за власний рахунок лежак каналізаційну трубу), частково відсутня теплоізоляція труби тепломереж та труб подачі гарячої води (більше 40 м.п., (документ Акт обстеження ізоляції знаходиться у Тернопільській міській раді)), при теперішній складній ситуації ОСББ повинно закупити матеріали для утеплення труб, щоб при критичній ситуації, коли не буде належно подаватися теплопостачання у будинок, не замерзла вода у системі;
відвідавши підвал, відповідачка була обкусана блохами (спочатку лікувала, як алергію, поки їй не повідомив електрик ПП «Вікторія-1», що його завжди обкушують блохи у підвальних приміщеннях будинку по АДРЕСА_1 ), після прохання зробити дезінфекцію була проведена робота на подобі обробки від бліх, яка не дала жодного результату;
у підвалі першого під`їзду відсутнє світло через те, що проводка висить у повітрі і десь відстає;
дах у третьому під`їзду у дощову погоду протікає, ліфтова другого під`їзду також протікає, що може призвести до короткого замикання електропроводки та пожежі, практично відсутнє покриття парапетів даху по всьому периметру будинку, що призводить до їх обсипання та створює їх аварійними елементами даху. Рубіроїдне покриття даху «острівкове». Підкришні приміщення ніколи не прибиралися та повністю закладені сміттям, а це місця загального користування, які мали прибиратися.
З 01 листопада 2022 року будинок знаходиться на управлінні ОСББ «В. Великого, 10»; оскільки ОСББ зараз повинно доробляти те, що не робилося протягом тридцяти років, ОСОБА_1 готова сплатити борг на рахунок ОСББ.
При передачі будинку ПП «Вікторія-1» відмовилася робити акт огляду будинку та надати будь-які документи по своїй роботі (акти виконаних робіт, будь-якого руху коштів по будинку), а також - передати залишок коштів по будинку.
Копії рахунків та актів виконаних робіт, наданих при позовній заяві у кількості 31 шт., не мають жодного відношення до будинку тому, що будинок у середньому використовує 1500-2000 кіловат приблизно на суму 2520-3360 грн у місяць, а не на суму 50 373,12 грн, згідно рах. № 40/2355 від 31 грудня 2021 року. За послугу технічного обслуговування та ремонт ліфтів у будинку нараховано 6 350,00 грн, а не 42 526,65 грн згідно Акту № 2.01 від 31 січня 2022 року.
06 березня 2023 року представник позивача ПП «Вікторія-1» подав суду відповідь на відзив на позовну заяву, у якій зазначив, що форма і зміст Типового договору про надання послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій були затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 05 вересня 2018 року за № 712. Згідно з вимогами п. 5 ст. 13 (прикінцеві та перехідні положення) Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» у разі, якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У разі якщо місцевою радою або її виконавчим органом відповідно до законодавства прийнято рішення про делегування іншому органу - суб`єкту владних повноважень функцій із здійснення управління об`єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг, управитель призначається на конкурсних засадах таким органом. У такому разі ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається за результатами конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, а договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя. Так, за результатами конкурсу, було прийнято рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 850 від 22 вересня 2021 року та було підписано відповідний договір від 24 вересня 2021 року за № 105у.
ПП «Вікторія-1» здійснювало управління та утримання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 відповідно до договору №105у про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 24 вересня 2021 року, підписаного директором ПП «Вікторія-1» (управитель), та від співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 - начальник управлінням житлово-комунального господарства благоустрою та екології Тернопільської міської ради, з відповідним кошторисом витрат на утримання будинку та прибудинкової території.
На усі звернення відповідачки позивачем надавались відповідні відповіді, із долученням актів.
Технічне обслуговування ліфтів, придбання електричної енергії для освітлення місць загального користування та живлення ліфтів здійснювалось відповідно до укладених договорів.
Будь-яких інших звернень, заяв, актів-претензій зі сторони відповідачки та мешканців будинку позивачу не надходило.
Заборгованість ОСОБА_1 в сумі 4 367,13 грн виникла з грудня 2021 року до 31 жовтня 2022 року (включно), оскільки із 01 листопада 2022 року буд. № 10 перейшов в управління ОСББ «В. Великого, 10», а тому додані відповідачкою рахунки про оплату за електроенергію, та технічне обслуговування ліфтів за період листопада 2022 року не мають жодного відношення до спірних правовідносин.
У судовому засіданні представник позивача, адвокат Снітинський Б. Є. позовні вимоги підтримав повністю, просив задовольнити з підстав, наведених у позовній заяві та відповіді на відзив.
Відповідачка ОСОБА_1 у судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог заперечила з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву. Додатково пояснювала, що письмово щодо ненадання неякісних послуг до позивача вона не зверталася, однак її усних звернень було багато.
Допитаний у судовому засіданні свідок ОСОБА_2 суду показав, що він проживає у будинку на АДРЕСА_3 , без реєстрації протягом 15-16 років, але дружина і діти зареєстровані за цією адресою. Власником житла є дружина, сплачують за послуги вони спільно. За цей період територія належним чином не обслуговувалась, дах тече, люди самі купляли матеріали і доклеювали дах. У підвал тиждень не міг зайти, бо там стояла вода 10 см. Тамбурних дверей немає, поштові скриньки не поновлюються, лавки у жахливому стані, ліфти 5 років погано працюють. Свідок звертався до ПП «Вікторія-1» з приводу неналежної роботи ліфту, а також одного разу телефонував, оскільки була проблема з електрикою, але йому повідомили, що електрика немає і він викликав приватного. Письмово з приводу неякісних послуг до позивача не звертався. Можливо працівники ПП «Вікторія-1» щось фарбували, але через літо вже тієї фарби не було. Заїзд у двір від магазину «АТБ» закидали щебенем із землею. Коли обслуговування будинку переходило до ОСББ, фактичної його передачі від ПП «Вікторія-1» не було. Свідок боргів перед позивачем немає, але вважає, що ОСББ працює краще.
Суд, заслухавши пояснення представника позивача та відповідачки, покази свідка, дослідивши матеріали справи, вважає за доцільне задовольнити позовні вимоги з наступних підстав.
Згідно особового рахунку № НОМЕР_1 , виданого 10 листопада 2022 року ПП «Вікторія-1», ОСОБА_1 є уповноваженим наймачем квартири за адресою АДРЕСА_4 (а.с.4).
Як вбачається із розрахунку щомісячних нарахувань і оплати послуг за період червня 2021 року - грудня 2022 року за особовим рахунком НОМЕР_1 за адресою АДРЕСА_4 нараховано 6 380,59 грн, оплачено - 2300,00 грн та залишок - 4 367,13 грн (а.с. 5).
22 вересня 2021 року виконавчим комітетом Тернопільської міської ради прийнято рішення № 850, яким призначено за результатами конкурсу управителем багатоквартирних будинків АДРЕСА_5 та ПП «Вікторія-1», АДРЕСА_5 . Згідно Додатку 8 до вказаного рішення виконавчого комітету, управителем багатоквартирного будинку по АДРЕСА_1 , призначено ПП «Вікторія-1» (а.с.6).
24 вересня 2021 року між ПП «Вікторія-1» (далі - управитель) та співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1 (далі - співвласник) укладено договір № 105у про надання послуг з управління багатоквартирним будинком (групою будинків) в особі начальника управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради Соколовського О. І., згідно якого Управитель зобов`язується надавати співвласникам послугу з управління багатоквартирним будинком (далі - послуга з управління), що розташований за адресою : АДРЕСА_1 (далі - будинок), а співвласники зобов`язуються оплачувати управителю послугу з управління згідно з вимогами законодавства та умовами цього до договору (п. 1 Договору). Список співвласників і площа квартир та приміщень, що перебувають у їх власності, станом на дату укладення договору, зазначаються у додатку 1 до договору, що є невід`ємною його частиною. Загальні відомості про будинок зазначаються у додатку 2 до договору і є невід`ємною його частиною (п. 2 Договору). Послуга з управління полягає у забезпеченні управителем належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна будинку та його прибудинкової території (а.с.7-10).
Згідно умов цього Договору, послуга з управління включає:
утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо;
купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;
поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку (п. 3 Договору).
Кожен із співвласників має право:
одержувати від управителя своєчасно та належної якості послугу з управління згідно із законодавством та умовами цього договору;
без додаткової оплати одержувати від управителя інформацію про ціну послуги з управління, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни, норми споживання та порядок її надання, а також про її споживчі властивості;
на відшкодування збитків, завданих його майну, шкоди, заподіяної його життю або здоров`ю внаслідок неналежного надання або ненадання послуги з управління та незаконного проникнення управителем в належне йому житло (інший об`єкт нерухомого майна);
на усунення управителем протягом строку, встановленого договором або законодавством, виявлених недоліків у наданні послуги з управління;
на зменшення у встановленому законодавством порядку розміру плати за послугу з управління у разі їх ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості;
отримувати від управителя штраф у розмірі, визначеному цим договором, за перевищення нормативних строків проведення аварійно-відновних робіт;
на перевірку кількості та якості по:луги з управління у встановленому законодавством порядку:
складати та підписувати акти-претензії у зв`язку з порушенням порядку надання послуги з управління, зміною її споживчих властивостей та перевищенням строків проведення аварійно-відновних робіт;
без додаткової оплати отримувати інформацію про проведені управителем нарахування співвласнику плати за послугу з управління (з розподілом за періодами та видами нарахувань) та отримані від нього платежі;
одержувати відповідно до законодавства пільги та субсидії на оплату послуги з управління;
інші права, що передбачені законодавством або прямо випливають із цього договору (п. 5 Договору).
Кожен із співвласників зобов`язаний:
своєчасно вживати заходів до усунення виявлених неполадок, пов`язаних з отриманням послуги з управління, що виникли з його вини;
власним коштом проводити ремонт та заміну санітарно-технічних приладів і пристроїв, обладнання, іншого спільного майна, пошкодженого з його вини, яка доведена в установленому законом порядку;
оплачувати управителеві надані послуги з управління в порядку, за ціною та у строки, встановлені цим договором:
дотримуватися правил безпеки, зокрема пожежної та газової, санітарних норм; допускати у своє житло (інший об`єкт нерухомого майна) управителя або його представників у порядку, визначеному законом і цим договором, для ліквідації та відвернення аварій, усунення неполадок, що виникли у санітарно-технічному та інженерному обладнанні, його встановлення і заміни, проведення технічних і профілактичних оглядів:
дотримуватися вимог житлового та містобудівного законодавства під час проведення ремонту чи реконструкції житла іншого об`єкта нерухомого майна), не допускати порушення законних прав та інтересів інших співвласників та/або учасників відносин у сфері житлово-комунальних послуг з управління:
забезпечити своєчасну підготовку об`єктів, що перебувають у його власності, до експлуатації в осінньо-зимовий період;
у разі несвоєчасного здійснення платежів за послугу з управління сплачувати пеню у розмірі, встановленому цим договором. Пеня вводиться з 1 травня 2019 року;
інформувати управителя про зміну власника житла (іншого об`єкта нерухомого майна) та фактичну кількість осіб, які постійно проживають у житлі, у випадках та порядку, передбачених цим договором;
негайно повідомляти управителю про виявлені несправності спільного майна будинку; протягом місяця з дня припинення дії цього договору здійснити остаточні розрахунки за отриману послугу з управління (п. 6 Договору).
Управитель має право:
вимагати від співвласників оплату наданої послуги з управління в порядку, за ціною та у строки, встановлені цим договором;
вимагати від співвласника дотримання вимог правил експлуатації жилих приміщень та прибудинкової території, санітарно-гігієнічних правил і правил пожежної безпеки, інших нормативно-правових актів у сфері комунальних послуг;
вимагати від співвласника своєчасного проведення робіт з усунення виявлених неполадок, пов`язаних з експлуатацією спільного майна, що виникли з вини співвласника, або відшкодування вартості таких робіт;
отримувати компенсацію за надані відповідно до закону окремим категоріям громадян пільги та нараховані субсидії з оплати послуг з управління;
отримувати інформацію від співвласників про зміну власника житла (іншого об`єкта нерухомого майна) та фактичну кількість осіб, які постійно проживають у житлі, у випадках та порядку, передбачених договором управління;
за рішенням співвласників багатоквартирного будинку надавати в оренду, встановлювати сервітут щодо спільного майна багатоквартирного будинку;
доступу до приміщень, будинків і споруд для ліквідації аварій, усунення неполадок, що виниклі у санітарно-технічному та інженерному обладнанні, його встановлення і зміни, проведення технічних і профілактичних оглядів у порядку, визначеному законодавством та ним договорам;
вести претензійно-правову роботу у разі виникнення заборгованості за надану послугу з управління в порядку і строки, встановлені законом та/або договором;
у випадках та порядку, передбачених договором, припинити/зупинити надання послуги з управління або оплати не в повному обсязі (п. 7 Договору).
Управитель зобов`язаний, зокрема:
забезпечувати належне утримання спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території відповідно до нормативних вимог і цього договору, від власного імені укладати з підрядниками необхідні договори про виконання окремих робіт та послуг;
надавати співвласникам без додаткової оплати інформацію про ціну послуги з управління, (загальну вартість місячного платежу, структуру ціни, норми споживання та порядок надання послуги з управління, а також про її споживчі властивості;
від імені та за рахунок співвласників багатоквартирного будинку вживати заходів для забезпеченні захисту спільного майна багатоквартирного будинку від протиправних посягань та стягнення з осіб, винних у знищенні, пошкодженні або викраденні спільного майна, відшкодування завданих збитків;
своєчасно проводити підготовку будинку до експлуатації в осінньо-зимовий період;
розглядати в порядку та строки, визначені законом та цим договором, претензії та скарги співвласників;
своєчасно та власним коштом проводити роботи з усунення виявлених неполадок, пов`язаних з отриманням співвласниками послуги з управління, що виникли з його вини;
вести і зберігати технічну та іншу встановлену законом та цим договором документацію будинку… (п. 8 Договору).
Додаток 2 до Договору містить загальні відомості про будинок - багатоквартирний житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , а саме: рік введення в експлуатацію - 1995, кількість поверхів - 10, кількість під`їздів - 5, кількість квартир 240, та ін. (а.с.12).
Із додатку 5 до договору «Кошторис» витрат на утримання будинку та прибудинкової території АДРЕСА_1 вбачається, що загальна річна сума витрат - 782 922,48 грн (без ПДВ), 824 135,88 грн (з ПДВ) (а.с.11).
02 квітня 2018 року між відкритим акціонерним товариством «Тернопільобленерго» (Постачальник) та ПП «Вікторія-1» (Споживач) укладено договір № 2355 про постачання електричної енергії, згідно умов якого Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача з дозволеною потужністю згідно додатку №З кВт, а Споживач оплачує Постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору. У додатку № 3 до договору, серед інших, одним із об`єктів зазначено В. Великого, 10 (а.с.112-116).
01 липня 2018 року між ПП «Вікторія-1» (Замовник) та дочірнім підприємством «Максима-ліфт» (Підрядник) укладено договір № 2 на виконання робіт по технічному обслуговуванню і ремонту ліфтів, згідно умов якого Замовник доручає, а Підрядник приймає на себе організацію та виконання робіт по технічному обслуговуванню і ремонту ліфтів на об`єктах Замовника згідно з Додатком №1 до даного Договору, що є невід`ємною його частиною. У додатку № 1 одним із об`єктів зазначено В. Великого, 10 (а.с.117-119, 123-140).
На підтвердження надання послуг представник позивача надав суду: акти про виконання робіт з поточного ремонту технічного обслуговування; наряд-завдання на виконання робіт по поточному ремонту, технічному обслуговуванню; акти про виконані роботи по обслуговуванню житлового фонду (а.с.15-29).
На підтвердження понесених витрат представником позивача надано: рахунки за активну енергію згідно договору про постачання електричної енергії постачальника універсальних послуг № 2355 від 02 січня 2019 року; акти надання послуг технічного обслуговування та ремонту ліфтів по договору № 2 від 01 липня 2018 року (а.с.24-45).
Ухвалою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області у справі № 607/9722/22 від 02 серпня 2022 року позивачу відмовлено у видачі судового наказу, оскільки при матеріалах заяви відсутній договір, укладений у письмовій формі між ПП «Вікторія-1» та боржником (а.с.13-14).
05 серпня 2022 року у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстровано об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «В. Великого, 10», ідентифікаційний код: 44690103 (а.с.62).
26 серпня 2022 року голова правління ОСББ «В. Великого, 10» Хома Б. М. надіслав ПП «Вікторія-1» лист № 1, у якому повідомив про реєстрацію ОСББ та про дату припинення надання ПП «Вікторія-1» усіх послуг у будинку АДРЕСА_1 - 30 вересня 2022 року. Висловлено прохання: підготувати до 30 вересня 2022 року та підписати Акт прийому передачі технічної документації на багатоквартирний будинок по АДРЕСА_1 ; комісійно обстежити технічний стан багатоквартирного будинку із складанням акту, включивши в комісію зі сторони ОСББ «В. Великого, 10» - Голову ОСББ ОСОБА_3 та членів правління; передати усю технічну документацію на підставі ст. 6. ЗУ «Про об`єднання співвласників багато квартирного будинку»; забезпечити передачу примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і план інженерних мереж; надати інформацію по кожному під`їзді, коли проводився востаннє поточний ремонт сходових кліток та залишок коштів у фонді, які накопичуються; за останні два роки долучити звіти про суми внесків на утримання будинку та прибудинкової території, а також звіти з додаванням актів та розхідних накладних на виконання робіт та придбання матеріалів, котрі були використані на обслуговування будинку та прибудинкової території; залишкові кошти повернути на рахунок ОСББ (а.с.65).
31 жовтня 2022 року на підставі акту приймання-передачі технічної документації на будинок АДРЕСА_1 , ПП «Вікторія-1» передало ОСББ «В. Великого, 10» 4 технічних паспорти та 2 інвентарні справи (а.с.64).
На підтвердження понесених ОСББ «В. Великого, 10» витрат, надання послуг відповідачкою надано: рахунки за активну енергію згідно договору про постачання електричної енергії постачальника універсальних послуг № 5084 від 07 листопада 2022 року; рахунки-фактури за технічне обслуговування та ремонт ліфтів; відомості дефектів, пошкоджень і відмов, виявлених при проведення ЕО пасажирського ліфта (а.с.66-75).
08 вересня 2022 року відповідачка зверталась до ПП «Вікторія-1» із заявою, у якій просила: надати інформацію по надходженню коштів (внесків на утримання будинку та прибудинкової території) протягом останніх трьох років по будинку АДРЕСА_1 ; надати інформацію по витратах даного будинку; долучити звіти додаванням актів та розхідних накладних на виконання робіт та придбання матеріалів, котрі були використані на обслуговування будинку та прибудинкової території; повідомити коли запланований капітальний ремонт внутрішньо будинкових мереж, під`їздів, ліфтів, покрівлі; включити додатком до письмової відповіді акти виконаних робіт по провірці вентиляційних каналів та документи, які підтверджують роботу по наданих послугах по будинку; надати інформацію по кожному під`їзду, коли проводився в останнє поточний ремонт сходових кліток, покрівлі, системи вентиляції, внутрішньо будинкових мереж (а.с.76).
У відповідь на вказану заяву надано відповідь № 144/2 від 04 жовтня 2022 року та зазначено, що запитувана інформація розміщена на офіційному сайті ПП «Вікторія-М» в розділі «Обслуговування будинків». Поточний ремонт сходових кліток у будинку АДРЕСА_1 проводився у 2017 році (а.с. 121).
08 вересня 2022 року відповідачка також зверталась до ПП «Вікторія-1» із заявою, у якій просила терміново провести дезінфекцію підвальних приміщень будинку, який знаходиться за адресою АДРЕСА_1 , виконати перевірку димових та вентиляційних каналів, щільності інженерних вводів у багатоповерхові будинки, а також забезпечення технічного стану сигналізаторів загазованості підвальних приміщень будинку (а.с.77).
У відповідь на вказану заяву надано відповідь № 145/2 від 04 жовтня 2022 року та зазначено, що дезінсекцію підвальних приміщень у вище згадуваному будинку проведено 06 липня 2022 року, 13 липня 2022 року, 26 липня 2022 року, 02 серпня 2022 року. Згідно графіку, затвердженого ПрАТ «Тернопільміськгаз» проведено перевірку вентиляційних каналів у серпні 2022 року. Димові канали і сигналізатори загазованості у будинку АДРЕСА_1 , відсутні (а.с.122).
Окрім цього, 08 вересня 2022 року відповідачка зверталась до ПП «Вікторія-1» із заявою, у якій просила підготувати та запропонувати до укладення з нею договір на надання житлово-комунальних послуг, а саме: послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для будинку за адресою: АДРЕСА_4 ; включити додатком до договору визначення меж прибудинкової території на місцевості, залежно від яких обраховується сплата за обслуговування зазначеної земельної ділянки, та надати копії рішення органу місцевого самоврядування про її відведення, акти встановлення меж прибудинкової території, інші правовстановлюючі документи, на підставі яких визначається обов`язок споживача сплачувати за обслуговування зазначеної земельної ділянки; включити додатком до договору визначення території, де встановлений контейнерний павільйон для викидання побутових відходів та сортування відходів (а.с.77-78)
У відповідь на вказану заяву ПП «Вікторія-1» надала відповідь № 131/2 від 16 вересня 2022 року, згідно якої повідомило, що розглянуло заяву ОСОБА_1 щодо укладення договору та інформувало, що підприємство здійснює управління та утримання багатоквартирних будинків та прибудинкових територій у відповідності до рішення Тернопільської міської ради № 850 від 22 вересня 2021 року «Про призначення управителя групи багатоквартирних будинків», та договору №105у від 24 вересня 2021 року про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, який є типовим і затверджений Постановою КМУ № 712 від 05 вересня 2018 року. Відповідно до вказаної вище постанови, Постанова КМУ № 529 від 20 травня 2009 року втратила чинність. Окрім того, посилання у заяві на Розпорядження КМДА від 09 березня 2011 року № 307 «Про впорядкування надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в м. Києві» є недоречним, оскільки це нормативно-правовий документ, що діє на місцевому рівні, зокрема в м. Києві. Враховуючи, вище викладене та діючі норми законодавства, окремий договір не може бути укладеним, оскільки вже є діючий договір №105у від 24 вересня 2021 року (а.с.120).
ОСОБА_1 надала суду фотоматеріали на підтвердження неякісно наданих ПП «Вікторія-1» послуг з утримання будинку та прибудинкової території (а.с.79-90, 97-105).
Представником ПП «Вікторія-1» на обґрунтування надання послуг також надано фотоматеріали (а.с.141-145).
Відтак, до виниклих між сторонам правовідносин підлягають застосуванню наступні норми матеріального права.
Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки, регулюються Законом України «Про житлово-комунальні послуги» (далі - Закон).
Пунктом 5 ч. 1 ст. 1 Закону визначено, що житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.
Статтею 5 Закону передбачено, що до житлово-комунальних послуг належать: 1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком. Послуга з управління багатоквартирним будинком включає: утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку; 2) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
За змістом п.1 ч. 1 ст. 7 Закону, споживач має право, зокрема, одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів.
Пунктом 5 ч. 2 ст. 7 Закону визначено обов`язок споживача оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.
Згідно статті 12 Закону, надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Договори про надання комунальних послуг можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір, індивідуальний договір з обслуговуванням внутрішньо-будинкових систем, колективний договір) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач (співвласник багатоквартирного будинку, власник будівлі, у тому числі власник індивідуального садибного житлового будинку), колективний споживач).
Форма і зміст Типового договору про надання послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій були затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 05 вересня 2018 року № 712.
Згідно з вимогами п. 5 ст. 13 (прикінцеві та перехідні положення) Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» у разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У разі якщо місцевою радою або її виконавчим органом відповідно до законодавства прийнято рішення про делегування іншому органу - суб`єкту владних повноважень функцій із здійснення управління об`єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг, управитель призначається на конкурсних засадах таким органом. У такому разі ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається за результатами конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, а договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя.
Так, 24 вересня 2021 року між ПП «Вікторія - 1» (управитель) та співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1 в особі начальника управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради, що діє на підставі рішення комісії з визначення управителя багатоквартирного будинку було укладено договір № 105у про надання послуг з управління багатоквартирним будинком (групою будинків).
Звертаючись до суду про стягнення витрат понесених на управління та утримання будинку та прибудинкової території, позивач посилався на те, що ОСОБА_1 не бере участі в утриманні будинку, не вносить кошти на управління та утримання багатоквартирного будинку, її сім`я фактично користувалась послугами з управління та утримання будинку, однак відповідачка як власник житла не оплачувала їх в повному обсязі, у зв`язку із чим у неї виникла заборгованість у сумі 4 367,13 грн.
Позивач вказував, що ПП «Вікторія-1» здійснювала управління та утримання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 та надавала ряд послуг, зокрема: технічне обслуговування внутрішньо будинкових систем: водопостачання та водовідведення, гарячого водопостачання та теплопостачання, технічне обслуговування ліфтів; прибирання прибудинкової території, прибирання приміщень загального користування, дератизація та дезінсекція, поточний ремонт конструктивних елементів, придбання електричної енергії для освітлення місць загального користування, живлення ліфтів та забезпечення функціонування іншого спільного майна будинку.
З розрахунку щомісячних нарахувань оплати послуг позивача за період червня 2021 року - грудня 2022 року вбачається, що непогашеною за вказаний період є сума 4 367,13 грн.
Отож, суд виходить з того, що захищене статтею 6 Конвенції з прав людини і основоположних свобод право на справедливий судовий розгляд передбачає право на змагальність провадження. Кожна сторона провадження має бути поінформована про подання та аргументи іншої сторони та має отримувати нагоду коментувати чи спростовувати їх.
У судовому засіданні відповідачка не заперечувала порядок здійснення нарахування заборгованості, її суму однак вказувала, що позивач неналежно виконував свої обов`язки з утримання будинку та прибудинкової території, про що також було зазначено у заявах по суті.
Так, ОСОБА_1 надала суду фотоматеріали на підтвердження неякісності наданих ПП «Вікторія-1» послуг з утримання будинку та прибудинкової території.
Разом з тим такі фотографії не містять дати та часу, коли вони зроблені та будь-якої прив`язки до місця, відтак суд їх відхиляє з огляду також і на відсутність доводів того, що такі зроблені під час надання послуг ПП «Вікторія-1» щодо утримання будинку та прибудинкової території за адресою: АДРЕСА_1 .
Прив`язка до місця проведення робіт відсутня і в фотоматеріалах, які надані представником ПП «Вікторія-1», а тому суд не може прийняти такі докази та вважати їх належними і допустимими.
Суду надано три заяви відповідачки від 08 вересня 2022 року, із якими вона зверталася до ПП «Вікторія-1»: про надання інформації про рух коштів та виконані роботи; про проведення дезінфекції та перевірки димових та вентиляційних каналів, щільності інженерних вводів у багатоповерхові будинки, забезпечення технічного стану сигналізаторів загазованості підвальних приміщень будинку; про укладення договору на надання житлово-комунальних послуг.
Разом з тим, суд зауважує, що вказані заяви подані після створення ОСББ «В. Великого, 10» та вони не містять претензій щодо неякісного надання послуг ПП «Вікторія-1». Окрім цього, такі звернення відповідачки ОСОБА_1 до позивача були відсутні протягом періоду, за який позивач просить стягнути заборгованість - з грудня 2021 року по жовтень 2022 року.
Також, як вбачається із розрахунку щомісячних нарахувань і оплати послуг за період червня 2021 року - грудня 2022 року за особовим рахунком НОМЕР_1 за адресою АДРЕСА_4 , ОСОБА_1 чи уповноважена нею особа періодично здійснювала платежі за послуги ПП «Вікторія-1», зокрема у серпні 2021 року 500 грн, у жовтні 2021 року 400 грн, у грудні 2021 року 500 грн, у лютому 2022 року 300 грн, у квітні 2022 року 200 грн, у серпні 2022 року 200 грн, у вересні 2022 року 100 грн.
Суд звертає увагу на те, що у разі ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальних послуг споживач має право викликати виконавця комунальних послуг (його представника) для перевірки кількості та/або якості наданих послуг . За результатами перевірки якості надання комунальних послуг або якості послуг з управління багатоквартирним будинком складається акт-претензія, який підписується споживачем та виконавцем комунальної послуги або управителем (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком).
Відтак, докази щодо звернення відповідачки в установленому законодавством порядку з претензіями щодо надання неякісних житлово-комунальних послуг у матеріалах справи відсутні.
Отож, ОСОБА_1 має обов`язок сплатити надані ПП «Вікторія-1» послуги, які оформлено у грошовому виразі.
Статтею 526 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) визначені загальні умови виконання зобов`язання, зокрема, зобов`язання повинно виконуватись належним чином згідно з умовами договору та вимогами ЦК України, інших актів цивільного законодавства. Недотримання таких вимог призводить до порушення зобов`язань.
Згідно із частиною першою статті 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, у якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
За змістом частини першої статті 901, частини першої статті 903 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Зобов`язання боржника сплатити певну грошову суму на користь кредитора відповідно до цивільно-правового договору або з інших підстав, визначених законом, є грошовим зобов`язанням.
Таким чином, правовідношення, у якому замовник зобов`язаний оплатити надану послугу в грошах, а виконавець має право вимагати від замовника відповідної оплати, тобто у якому передбачено передачу грошей як предмета договору або сплату їх як ціни договору, є грошовим зобов`язанням.
З огляду на викладене правовідносини, які склалися між сторонами, є грошовим зобов`язанням, у якому, серед інших прав і обов`язків сторін, на боржників покладено виключно певний цивільно-правовий обов`язок з оплати отриманих житлово-комунальних послуг, якому кореспондує право вимоги кредитора (частина перша статті 509 ЦК України) - вимагати сплату грошей за надані послуги.
У відповідності до ч.ч. 1, 2 ст. 612 ЦК України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до ст. 81 ЦПК України кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилатися як на підставу своїх вимог і заперечень. Однак, жодних належних та допустимих доказів на спростування викладених у позові обставин відповідачкою суду не надано.
З цих підстав, позов ПП «Вікторія-1»до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості підлягає до задоволення шляхом стягнення в користь позивача із відповідачки заборгованості за послуги з управління та утримання багатоквартирним будинком, за період з грудня 2021 року по жовтень 2022 року включно, в сумі 4 367,13 грн.
Щодо відшкодування відповідачкою судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 133 ЦПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Позивачем сплачено судовий збір за подачу позовної заяви в сумі 2 684 грн.
Відповідно до ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки позовні вимоги задоволено повністю, з ОСОБА_1 на користь ПП «Вікторія-1» підлягають стягненню судові витрати, які складається з судового збору у розмірі 2 684,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 13, 81, 263, 265, 268, 273, 352, 354, 355 ЦПК України, суд,
У Х В А Л И В :
Позов задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь приватного підприємства «Вікторія-1»заборгованість за послуги з управління та утримання багатоквартирним будинком, за період з грудня 2021 року по жовтень 2022 року включно, в сумі 4 367,13 грн.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь приватного підприємства «Вікторія-1» 2 684,00 грн сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційної скарги не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Тернопільського апеляційного суду.
Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 Цивільного процесуального кодексу України.
Позивач: приватне підприємство «Вікторія-1», код ЄДРПОУ: 35414538, адреса місцезнаходження: вул. Київська, 7а, м. Тернопіль, 46016.
Відповідач: ОСОБА_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_6 .
Повний текст рішення суду складено 24 квітня 2023 року.
Головуючий суддя О. Я. Герчаківська
Суд | Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2023 |
Оприлюднено | 04.05.2023 |
Номер документу | 110589917 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із житлових відносин, з них про стягнення плати за користування житлом |
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Герчаківська О. Я.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Герчаківська О. Я.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Герчаківська О. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні