Рішення
від 02.05.2023 по справі 140/2173/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 травня 2023 року ЛуцькСправа № 140/2173/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ксензюка А.Я.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Комунального підприємства «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради, Волинської обласної ради про визнання бездіяльності протиправною про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі ГУ ДСНС у Волинській області) звернувся з позовом до Комунального підприємства «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради (далі КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради), Волинської обласної ради про визнання протиправною бездіяльності щодо приведення сховища №04058 у стан готовності відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018; зобов`язання у межах компетентності та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №04058, що знаходиться за адресою: вул. Стефаника, 3А, м.Луцьк, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення сховища №04058 в КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду 21.02.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

В поданому до суду відзиві на позовну заяву КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради просить в задоволені позовних вимог відмовити. Вказує, що дійсно, Госпіталь є балансоутримувачем захисної споруди №04058, яка знаходиться за адресою: вул. Стефаника, ЗА, м. Луцьк, Волинська область. Впродовж 2018-2022 років Луцьким районним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області здійснювались перевірки закладу охорони здоров`я щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Під час перевірки у 2022 році виявлено порушення, у тому числі, захисна споруда не обладнана первинними засобами пожежогасіння; не забезпечено відповідність вимогам з утримання стану входів та виходів захисної споруди, зокрема їх доступність для усіх категорій населення (особам з інвалідністю та іншим мало мобільним групам населення); невідповідність технічного стану споруди вимогам з утримання; системи водопостачання, каналізації і опалення не приведено у справний стан; не забезпечено формування спеціальним інвентарем та майном; не забезпечено належний технічний стан приміщень захисних споруд, не проведено ремонт останніх тощо. За результатами перевірки складено відповідний акт від 01.02.2022 №66.

03.02.2022 за результатами перевірки, з метою усунення порушень законодавства, контролюючим органом внесено відповідний припис №34.

Порушення в частині експлуатації захисної споруди №04058 станом на 20.02.2023 Госпіталем усунуто частково, а саме: встановлено таблички позначення та покажчики маршруту руху до захисної споруди; захисну споруду забезпечено системами зв`язку (інтернет). Крім того, облаштовано палати для лежачих пацієнтів, малу операційну. В підвальному приміщенні облаштовано укриття для пацієнтів та персоналу.

Наголошує, що порушення в частині експлуатації захисної споруди допущено в зв`язку з відсутністю належного фінансування закладу охорони здоров`я. Протягом останніх тридцяти років кошти на ремонт та утримання захисної споруди з бюджету не виділялись. Поряд з цим, Госпіталем вживаються заходи щодо усунення вищевказаних порушень.

Таким чином, відповідач вважає, що посилання позивача на бездіяльність щодо забезпечення готовності до використання захисної споруди цивільного захисту №04058 є безпідставним та необґрунтованим.

У поданих до суду поясненнях (відзиві) Волинська обласна рада просить відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції вказує, що в умовах воєнного стану повноваження Волинської обласної ради в частини бюджетних правовідносин здійснює Волинська обласна військова адміністрація. Відповідну вимогу про вжиття цих заходів було направлено Волинській обласній військовій адміністрації та органу управління КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради Управлінню охорони здоров`я Волинської ОДА. Волинська обласна рада не є балансоутримувачем майна, в т.ч. сховища №04058, на можливість профінансувати необхідні кошти для приведення сховища у відповідність також уже другий рік поспіль не впливає, тому незрозумілим являється в чому саме полягає протиправність бездіяльності відповідача 2. Позивачем не з`ясовано питання чи володіла обласна рада інформацією про необхідність усунення недоліків за наслідками перевірок, чи інформував про це заклад охорони здоров`я засновника або ж орган управління майном - Управління охорони здоров`я Волинської ОДА.

Вказує, що повноваження органів місцевого самоврядування, наведені в частині 2 статті 19 Кодексу цивільного захисту України, стосуються не районних та обласних рад, у яких відсутні виконавчі органи, а функції органу виконавчої влади здійснюють відповідно районні та обласні державні адміністрації, а сільських, селищних, міських рад, у яких наявні і виконавчі органи і підрозділи з питань цивільного захисту.

Компетенція та повноваження здійснювати дії щодо приведення у відповідність вимогам законодавства сховища відсутні в Волинської обласної ради, а також і в КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради, окрім обов`язку, як балансоутримувача утримувати в належному стані майно.

Вважає, що позивачем в недостатній мірі вивчено питання про права та обов`язки, специфіку відносин органів і юридичних осіб в бюджетній сфері, оскільки значна частина функцій та повноважень по управлінню закладами охорони здоров`я делегована обласною радою Управлінню охорони здоров`я Волинської облдержадміністрації, який є структурний підрозділом ОДА, а в умовах воєнного стану, - структурним підрозділом управління коштів обласного бюджету.

В поданих до суду поясненнях Заступник керівника Луцької окружної прокуратури не погодився з аргументами відповідачів та підтримав заявлені позовні вимоги. Наголошує, що Волинська обласна рада є власником захисної споруди, що перебуває на балансі КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради, а також являється засновником КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради. Обмеженість повноважень Волинської обласної ради, на період воєнного стану (тимчасовий особливий період), в чатсині внесення змін до обласного бюджету ніяким чином не впливає на обґрунтованість та під ставність позову.

Інших заяв по суті справи на адресу суду від учасників справи не надходило.

Дослідивши письмові докази, письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення, з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що згідно інформації Луцького РУ ГУ ДСНС у Волинській області від 12.12.2022 № 38-04-01-1865/48-04.02 встановлено, що у КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради наявна захисна споруда цивільного захисту - сховище № 04058 (балансоутримувач - КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради), яке є обмежено готовим для експлуатації за призначенням.

Відповідно до паспорту та облікової картки вказаного сховища (протирадіаційного укриття) - останнє вбудоване в будівлю КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради по вул. Стефаника 3А, м. Луцьк, та становить площу 245,6 кв.м. Введена в експлуатацію вказана споруда у 1983 році. Згідно паспорту, дане укриття у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 80 осіб.

Згідно з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 31.01.2023 № 321476844 власником вищевказаного госпіталю за адресою м. Луцьк, вул. Стефаника З А є Волинська обласна рада.

Згідно інформації Волинської обласної ради від 17.01.2023 № 99/47/2-23 захисна споруда розташована за адресою: вул. Стефаника 3А, у м. Луцьку перебуває на балансі КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни».

З інформації Луцького РУ ГУ ДСНС України у Волинській області від 12.12.2022 №38-04-01-1865/48-04.02 вбачається, що сховище № 04058 оцінено як обмежено готове до експлуатації.

Обмежена готовність сховища № 04058 підтверджується актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, яку проведено 23.02.2022 балансоутримувачем КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради.

Крім того, у 2018, 2019 та 2021 роках аналогічно складалися відповідні акти оцінки стану готовності сховища № 04058 (від 11.05.2018, 13.03.2019, 22.03.2021) за результатами яких захисна споруда оцінювалася як обмежено готова для експлуатації за призначенням.

Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту впродовж 2018-2022 років встановлено, у тому числі, обмежено працездатний технічний стан споруди; сирий стан приміщень; відсутність системи вентиляції; неробочий стан електроручних вентиляторів, а також вентиляторів витяжної та припливної систем вентиляції; відсутність протипилових фільтрів; неробочий стан герметичних клапанів; відсутність систем регенерації повітря та приладів для виміру підпору повітря; неробочий стан каналізаційної системи; відсутність систем зв`язку та оповіщення; відсутність робочого інструменту з обслуговування захисної споруди, тощо.

Судом також встановлено, що УДСНС у Волинській області в межах наданих повноважень у 2020 році (2 перевірки) та у 2022 році (1 перевірка) здійснено відповідні перевірки дотримання КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, в т. ч. щодо питань цивільного захисту у даній сфері.

Так, в ході перевірки (акт від 07.02.2020 № 155) провідним інспектором сектору техногенної безпеки відділу запобігання надзвичайним ситуаціям УДСНС України у Волинській області виявлено ряд порушень, в тому числі вказано на необхідності привести захисну споруду № 04058 (пропонувалося з 23.11.2017) у відповідність до вимог Наказу МВС № 579 від 09.07.2018.

З метою усунення наведених порушень, 07.02.2020 контролюючим органом внесено припис № 126 лікувальному закладу із вимогою вжити відповідних заходів до 01.07.2020 щодо приведення захисної споруди у відповідність до вимог Наказу МВС України № 579 від 09.07.2018.

Проте в ході подальшої позапланової перевірки (акт від 12.10.2020 № 280) провідним інспектором Луцького МРВ УДСНС України у Волинській області, серед інших порушень, повторно встановлено порушення балансоутримувачем вимог законодавства при утриманні та експлуатації захисної споруди № 04058 та повторно вказано на необхідності привести захисну споруду № 04058 (пропонувалося з 23.11.2017) у відповідність до вимог Наказу МВС № 579 від 09.07.2018.

З метою усунення наведених порушень, 12.10.2020 контролюючим органом внесено припис № 215 лікувальному закладу із вимогою вжити відповідних заходів до 01.07.2021 щодо приведення захисної споруди у відповідність до вимог Наказу МВС України № 579 від 09.07.2018.

Разом з тим, в ході планової перевірки (акт від 01.02.2022 № 66) головним інспектором відділу ОПР Луцького РУ ГУ ДСНС України у Волинській області виявлено 16 порушень допущених балансоутримувачем в частині утримання та експлуатації захисної споруди № 04058, в тому числі, захисна споруда не обладнана первинними засобами пожежогасіння; не забезпечено відповідність вимогам з утримання стану входів та виходів захисної споруди, зокрема їх доступність для усіх категорій населення (особам з інвалідністю та іншим мало мобільним групам населення); невідповідність технічного стану споруди вимогам з утримання; системи водопостачання, каналізації і опалення не приведено у справний стан; не забезпечено формування спеціальним інвентарем та майном; не забезпечено належний технічний стан приміщень захисних споруд, не проведено ремонт останніх, тощо.

З метою усунення наведених порушень, 03.02.2022 контролюючим органом внесено припис № 34 лікувальному закладу із вимогою вжити відповідних заходів до 01.05.2022 щодо приведення захисної споруди у відповідність до вимог Наказу МВС України № 579 від 09.07.2018.

Натомість, згідно акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №04058 від 23.02.2022 проведеного балансоутримувачем встановлено обмежено працездатний технічний стан споруди; сирий стан приміщень; відсутність системи вентиляції; неробочий стан електроручних вентиляторів, а також вентиляторів витяжної та припливної систем вентиляції; відсутність протипилових фільтрів; неробочий стан герметичних клапанів; відсутність систем регенерації повітря та приладів для виміру підпору повітря; неробочий стан каналізаційної системи; відсутність систем зв`язку та оповіщення; відсутність робочого інструменту з обслуговування захисної споруди, тощо.

З аналізу актів оцінки стану захисної споруди прослідковується, що вищевказані порушення із року в рік є однаковими (контролюючим органом балансоутримувачу ще з 2017 року пропонується привести вказану споруду у відповідності до вимог Наказу МВС України № 579 від 09.07.2018), що свідчить про їх тривалий характеру та, як наслідок, невжиття відповідних заходів з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан придатний до готовності.

Крім того, згідно інформації КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради від 16.01.2023 № 21/2-9.23 та інформації Волинської обласної ради від 17.01.2023 № 99/47/2-23 станом на теперішній час порушення зазначені у акті перевірки від 01.02.2022 № 66 - у повному обсязі не усунуті, зокрема лише встановлено таблички позначення та покажчики маршруту руху до захисної споруди, забезпечено споруду інтернетом та замовлено проєктно-кошторисну документацію на проведення капітального ремонту споруди цивільного захисту.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ) в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Надалі Указами Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» (затвердженим Законом України від 14 березня 2022 року №2119-ІХ), від 18 квітня 2022 року №259/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» (затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року №2212-ІХ), від 17 травня 2022 року №341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» (затвердженим Законом України від 22 травня 2022 року №2263-ІХ), від 12 серпня 2022 року №573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» (затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року №2500-ІХ), від 07 листопада 2022 року №757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» (затвердженим Законом України від 16 листопада 2022 року№2738-ІХ), від 07 листопада 2022 року №757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» (затвердженим Законом України від 16 листопада 2022 року№2738-ІХ), від 06 лютого 2023 року № 58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» (затвердженим Законом України № 2915-IX від 07.02.2023) продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

До захисних споруд цивільного захисту належать: 1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів; 2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження (частина першої статті 32 Кодексу).

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є - комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд .

Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації); утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням;

Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить: забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ «Загальні вимоги до утримання та експлуатації фонду захисних споруд», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди, справність ДЕС, експлуатація в режимі захисної споруди протягом 6 годин з перевіркою роботи в режимі чистої вентиляції і фільтровентиляції (у сховищах).

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 9 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на їх власників, користувачів, юридичних осіб, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено частиною 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.

Аналізуючи наведені норми чинного законодавства та встановлені обставини справи, суд приходить до висновку, що станом на початок збройної агресії проти України захисна споруда сховище №04058, що знаходиться за адресою: вул. Стефаника, 3А, м.Луцьк, не була готова до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення, в тому числі працівників та пацієнтів КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради.

Систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення сховища №04058 КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 03.10.2018 у справі №826/12192/16 та від 25.07.2019 у справі№820/5164/15 та в силу приписів частини п`ятої статті 242 КАС України враховується судом при вирішенні даного спору.

У поданому відзиві КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради не заперечує щодо невідповідності стану готовності захисної споруди №04058, що знаходиться за адресою: вул. Стефаника, 3А, м.Луцьк, «Вимогам щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018. При цьому, вказує, що ним частково усунуті порушення в частині експлуатації захисної споруди, а саме: встановлено таблички позначення та покажчики маршруту руху до захисної споруди; захисну споруду забезпечено системами зв`язку (інтернет). Крім того, облаштовано палати для лежачих пацієнтів, малу операційну. В підвальному приміщенні облаштовано укриття для пацієнтів та персоналу.

Суд враховує, що КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради вживає заходи щодо приведення у стан готовності захисної споруди №04058, що знаходиться за адресою: вул. Стафаника, 3А, м.Луцьк та перебуває на його балансі, однак вважає, що вказані заходи не свідчать про те, що відповідач усунув обставини, які слугували підставою та предметом позову, та привів у стан готовності захисну споруду №04058, що знаходиться за адресою: вул. Стафаника, 3А, м.Луцьк, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Крім того, суд вважає безпідставною позицію Волинської обласної ради щодо того, що КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради не може бути відповідачем, оскільки не є суб`єктом владних повноважень, з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 9 частини першої статті 4 КАС України відповідач суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.

Частиною п`ятою статті 46 КАС України передбачено, що громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, громадські об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень, зокрема, в інших випадках, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом.

Відтак, аналізуючи суб`єктний склад сторін та предмет позову, суд вважає, що КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради є належним відповідачем в даних спірних правовідносинах.

Суд також зазначає, що Волинська обласна рада є власником майна захисної споруди №04058, що знаходиться за адресою: вул. Стафаника, 3А, м.Луцьк та перебуває на балансі КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради, а також являється засновником КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради.

Відтак, відповідно до положень частини восьмої статті 32 Кодексу цивільного захисту України, на Волинську обласну раду, як власника майна, також покладається обов`язок щодо утримання захисної споруди цивільного захисту №04058 у готовності до використання за призначенням.

Крім того, на переконання суду обмеженість повноважень Волинської обласної ради, на період воєнного стану, в частині внесення змін до обласного бюджету не впливає на обґрунтованість та підставність позовних вимог.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частинами першою-третьою статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги заступника керівника Заступника керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області є обґрунтованими, з огляду на що позов слід задовольнити повністю.

Керуючись статтями 243-246, 262, Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Заступника керівника Луцької окружної прокуратури (43025, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Винниченка, 13) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, 6, код ЄДРПОУ 38592652) до Комунального підприємства «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради (43001, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Стефаника, 3А, код ЄДРПОУ 03398888), Волинської обласної ради (43027, Волинська область, місто Луцьк, майдан Київський, 9, код ЄДРПОУ 00022444) про визнання бездіяльності протиправною про зобов`язання вчинити дії, задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Комунального підприємства «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради та Волинської обласної ради щодо приведення сховища №04058 у стан готовності відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Зобов`язати Комунальне підприємство «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» Волинської обласної ради та Волинську обласну раду у межах компетентності та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №04058, що знаходиться за адресою: вул. Стефаника, 3А, м.Луцьк, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя А.Я. Ксензюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.05.2023
Оприлюднено05.05.2023
Номер документу110609999
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —140/2173/23

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Рішення від 02.05.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні