ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
03 травня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/4389/21
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Свергун І.О.,
за участі секретаря судового засідання Чепурової К.В.,
представника відповідача Лактіної О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» до Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення від 12.06.2020 № 0013465204 та вимоги від 04.12.2020 № 12707-13,
ВСТАНОВИВ:
18.08.2021 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробничого підприємства «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» (далі ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ», позивач) до Головного управління ДПС у Луганській області (далі ГУ ДПС у Луганській області, відповідач) про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення від 12.06.2020 № 0013465204 та вимоги від 04.12.2020 № 12707-13. В обґрунтування позову позивач послався на таке.
ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» зареєстровано належним чином, код ЄДРПОУ 37218352, офіційне місцезнаходження юридичної особи: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Донецька, буд. 58, кв. 37, є платником податку на додану вартість.
У травні 2020 року Головне управління ДПС у Луганській області здійснило перевірку позивача та склало акт перевірки за № 1059/12-32-52-04-12/37218352 від 19.05.2020.
Перевірку проведено відповідно до Єдиного реєстру податкових накладних (далі за текстом - ЄРПН) по тим податковим накладним, які позивач реєстрував у грудні 2019 року, а саме - 30 грудня 2019 року об 11 год. 53 хв.
08 липня 2020 року позивач отримав від відповідача прийняте за результатами проведеної відповідачем у травні 2020 року перевірки податкове повідомлення - рішення № 0013465204 від 12.06.2020 про донарахування штрафу в розмірі 13261,60 грн за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків корегування до податкових накладних, визначених статтею 201 та згідно зі статтею 120-1.1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків корегування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 13261,00 грн застосовано штраф у розмірі 10% у сумі 13261,00 грн. (тринадцять тисяч двісті шістдесят одна грн 60 коп.).
29, 30 та 31 грудня 2019 року були вихідними/неробочими днями.
Позивач відправив податкові накладні № 1 від 05.12.2019 та № 12 від 05.12.2019 до Державної податкової служби 30 грудня 2019 року об 11 год. 17 хв. та об 11 год. 53 хв. (докази відправлення додаються).
Отже, згідно чинного законодавства, а саме п. 201.1, п. 201.10 Податкового кодексу України та п. 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017) позивач відправив для реєстрації податкові накладні відповідачу в строк, установлений законом. Чому відповідач отримав вказані податкові накладні лише 03.01.2020 о 13 год. 34 хв., позивачу невідомо.
Не погодившись з висновками відповідача щодо порушення строків реєстрації податкових накладних, ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» подало скаргу на податкове повідомлення-рішення № 0013465204 від 12.06.2020 як відповідачу так і до Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ 43005393, електронна адреса post@tax.gov.ua).
Жодної відповіді на свою скаргу позивач так і не отримав. У відповідності до вищезазначеного Наказу Міністерства фінансів України від 21.10.2015 № 916 у зв`язку з неотриманням позивачем будь-якого письмового результату розгляду його скарги на податкове повідомлення-рішення № 0013465204 від 12.06.2020, відповідно до розділу VII «Строк розгляду скарг» податкове повідомлення-рішення № 0013465204 від 12.06.2020 є скасованим та сама податкова вимога № 12707-13 від 04.12.2020 є скасованою, противоправною та незаконною.
Ухвалою суду від 20.08.2021 позов залишено без руху для усунення недоліків.
Ухвалою суду від 21.09.2021 повернуто позовну заяву позивачеві.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2021 ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 21.09.2021 скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.
01.12.2021 справа надійшла до Луганського окружного адміністративного суду.
Ухвалою суду від 06.12.2021 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 15.12.2021 відкрито провадження у справі та визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
04.01.2022 від ГУ ДПС у Луганській області до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти позову з огляду на таке.
На підставі п.п. 19-1. 1, 19-1.2, ст. 19-1, п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 75.1.1 п.75.1 ст. 75, п. 76.1 ст. 76, п. 201.10 ст. 201 ПК України Головним управлінням ДПС у Луганській області було проведено камеральну перевірку з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН за грудень 2019 року ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ», код за ЄДРІІОУ 37218352.
За результатами перевірки складно акт від 19.05.2020 № 1059/12-32-52-04-12/37218352, в якому вказано на порушення ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, за грудень 2019 року із затримкою до 15 календарних днів у загальній сумі ПДВ 132616 грн, а саме: податкова накладна від 05.12.2019 № 12 на суму ПДВ 70364 грн зареєстрована 03.01.2020 о 10:14; від 05.12.2019 № 1 на суму ПДВ 62252 грн зареєстрована 03.01.2020 о 9:38.
У зв`язку з порушенням вимог ПК України на підставі акту перевірки від 19.05.2020 № 1059/12-32-52-04-12/37218352 контролюючим органом було винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 12.06.2020 № 0013465204, яким ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» згідно вимог ст. 120-1 ПК України нараховано штрафні (фінансові) санкції у сумі 13261,6 грн.
Щодо посилання позивача на неправомірність застосування штрафних санкцій, оскільки ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» не порушувало граничні строки реєстрації податкових накладних.
ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» зазначає, що податкові накладні від 05.12.2019 № 1 та № 12 були направлені на реєстрацію 30.12.2019. Враховуючи той факт, що 30.12.2019 був вихідним днем, реєстрація повинна бути здійснена 31.12.2019 в операційний час з 8:00 до 20:00 відповідно до вимог Порядку № 1246.
Однак, відповідач звертає увагу, що відповідно до витягу з ЄРПН ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» направило зазначені податкові накладні на реєстрацію до контролюючого органу лише 03.01.2020. Податкову накладну № 1 від 05.12.2019 прийнято контролюючим органом 03.01.2020 09:38:10, податкову накладну № 12 від 05.12.2019 прийнято контролюючим органом 03.01.2020 10:14:50, що підтверджується квитанціями 1.
Пунктом 201.10 статті 201 ІІК України передбачено, що, зокрема, підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Також зазначає, що на офіційному веб-сайті ДПС України 27.12.2019 було розміщено інформацію про те, що відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України від 10.01.2019 № 7-р «Про перенесення робочих днів у 2019 році» та від 23.10.2019 № 995-р «Про перенесення робочих днів у 2020 році», з урахуванням повідомлення Національного банку України від 6 грудня 2019 року щодо регламенту роботи системи електронних платежів Національного банку та порядку роботи банківської системи України в період завершення звітного року, робочий день з понеділка 31.12.2019 перенесено на суботу 28.12.2019 (скріншот сторінки додається).
Тобто платники податків були офіційно обізнані про перенесення робочого дня та повинні були врахувати зазначену інформацію при поданні звітності.
Відповідно до витягу з ЄРПН ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» взагалі відсутні спроби направлення на реєстрацію податкових накладних 30.12.2019.
Враховуючи зазначене, 28 грудня 2019 року є останнім робочим днем, протягом якого інформаційно-телекомунікаційні системи та електронні сервіси ДПС працювали у штатному режимі та протягом якого приймалась до обробки звітність, а також податкові накладні та розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» не мало можливості направити податкові накладні на реєстрацію, оскільки Єдиний реєстр податкових накладних не працював 30.12.2019.
З огляду на вищевикладене та той факт, що податкові накладні ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» направило на реєстрацію до ЄРПН лише 03.01.2020, Головне управління ДП С у Луганській області вважає оскаржене податкове повідомлення-рішення таким, що прийнято у відповідності до норм податкового законодавства, а доводи, наведені платником податків у позовній заяві, не можуть бути причиною для його скасування.
На підставі викладеного відповідач просив відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Ухвалою суду від 08.02.2022 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 23.02.2022.
Ухвалою суду від 23.02.2022 у задоволенні заяви Головного управління ДПС у Луганській області про залишення без розгляду позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ до Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 12.06.2020 № 0013465204 відмовлено.
Розгляд справи було відкладено на 15.03.2022.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, затвердженим Законом України від 15.03.2022 № 2119-ІХ, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, строк дії воєнного стану в Україні продовжено ще на 30 діб, тобто до 25 квітня 2022 року.
На засіданні Верховної Ради України 21 квітня 2022 року ухвалено Закон про затвердження Указу Президента України від 18.04.2022 № 259 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Цим Указом передбачено продовження строку дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року на 30 діб.
Законом України від 22.05.2022 № 2263-IX затверджено Указ Президента України від 17.05.2022 № 341 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким строк дії воєнного стану в Україні продовжується з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 15.08.2022 № 2500-IX затверджено Указ Президента України від 12.08.2022 № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Наказом голови Луганського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2022 року № 8/С-од, з метою збереження життя та здоров`я працівників Луганського окружного адміністративного суду, зупинено роботу Луганського окружного адміністративного суду з 24 лютого 2022 року до минування реальної загрози життя та здоров`я працівників суду.
Судове засідання у справі, призначене на 15.03.2022, не відбулося у зв`язку зі введенням воєнного стану, постійними обстрілами міста Сєвєродонецька та веденням активних бойових дій на території Луганської області, а також зупиненням роботи Луганського окружного адміністративного суду.
З 02 травня 2022 року Луганський окружний адміністративний суд на період воєнного стану здійснює свою роботу в дистанційному режимі.
Ухвалою суду від 19.09.2022 запропоновано сторонам надати заяви про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Ухвалою суду від 07.04.2023 призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні.
У судове засідання представник позивача не прибув, про дату, час і місце судового розгляду справи відповідно до підпункту 20 пункту 1 «Перехідних положень» Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) повідомлений з особливостями, визначеними законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».
У судовому засіданні представник відповідача заперечувала проти позову, надала пояснення, аналогічні викладеному в відзиві.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
На підставі п.п. 19-1.1, 19-1.2, ст. 19-1, п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 75.1.1 п.75.1 ст. 75, п. 76.1 ст. 76, п. 201.10 ст. 201 ПК України Головним управлінням ДПС у Луганській області було проведено камеральну перевірку з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН за грудень 2019 року ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ», код за ЄДРІІОУ 37218352.
За результатами перевірки складно акт від 19.05.2020 № 1059/12-32-52-04-12/37218352, в якому вказано на порушення ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям-платникам податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, за грудень 2019 року із затримкою до 15 календарних днів у загальній сумі ПДВ 132616 грн., а саме: податкова накладна від 05.12.2019 № 12 на суму ПДВ 70364 грн зареєстрована 03.01.2020 о 10:14; від 05.12.2019 № 1 на суму ПДВ 62252 грн зареєстрована 03.01.2020 о 9:38.
У зв`язку з порушенням вимог ПК України на підставі акту перевірки від 19.05.2020 № 1059/12-32-52-04-12/37218352 контролюючим органом було винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 12.06.2020 № 0013465204, яким ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» згідно вимог ст. 120-1 ПК України нараховано штрафні (фінансові) санкції у сумі 13261,60 грн.
Податкове повідомлення-рішення на адресу ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» було направлено поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення 9340102950109 та отримано платником податків 08.07.2020.
Також Головним управлінням ДПС у Луганській області сформовано і направлено на адресу ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» податкову вимогу форми «Ю» від 04.12.2020 № 12707-13, якою повідомлено, що станом на 03.12.2020 сума податкового боргу платника становить 13261,60 грн.
Не погодившись з прийнятим податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до ДПС України, ГУ ДПС у Луганській області та Сєвєродонецького управління ГУ ДФС у Луганській області зі скаргою.
Рішенням ДПС України від 10.09.2020 № 27641/6/99-00-06-02-05-06 скаргу позивача залишено без задоволення.
Зазначене рішення ДПС України направлено ТОВ НВП «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» за адресою: вул. Єгорова, 11/3, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, та було повернуто 14.10.2020 з відміткою «за закінченням терміну зберігання».
Не погодившись із вищевказаними податковим повідомленням-рішенням та вимогою, позивач звернувся до суду з позовом.
При вирішенні спору по суті, суд керується таким.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі Порядок № 1246), який діяв на момент направлення на реєстрацію податкових накладних від 05.12.2019 № 1 та № 12.
Цей Порядок визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр).
Так, згідно з положеннями пункту 2 Порядку № 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість - постачальником (продавцем) (крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації; операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.
Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем (пункт 3 Порядку № 1246).
Після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця) (пункт 10 Порядку № 1246).
Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).
Відповідно до пунктів 12, 13 зазначеного Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться визначені цим пунктом перевірки, за результатами яких формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 14 Порядку № 1246).
В Порядку не міститься визначення поняття «реєстрація податкової накладної». Натомість, за визначенням підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Наведені нормативні положення дають підстави для висновку, що в процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН. Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДФС, та/або безпосередніх дій працівників ДФС, на яку (які) платник податку не має впливу.
У цьому контексті встановлена нормою пункту 120-1. 1 статті 120-1 Податкового кодексу України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДФС у строк, встановлений цією статтею.
Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 10 червня 2019 року у справі № 802/1825/16-а, від 12 липня 2019 року у справі № 0940/1600/18 та від 03 квітня 2020 року у справі № 160/5380/19.
Відповідно до абзацу тринадцятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 59.1 статті 59 ПК України визначено: у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Як слідує з квитанцій № 1, наданих позивачем, податкові накладні від 05.12.2019 № 1 та № 12 було направлено до ЄРПН 30.12.2019 (час 11:17 та 11:53), а зареєстровано 03.01.2020. Тому суд не бере до уваги доводи відповідача про те, що відсутні спроби направлення на реєстрацію податкових накладних 30.12.2019.
Та обставина, що Державною податковою службою України на своєму офіційному веб-порталі розміщено інформацію про перенесення операційного дня для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з 31.12.2019 на 29.12.2019 не обґрунтовує заперечень відповідача та відповідно до Податкового кодексу України не є підставою для зміни граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Крім того, вказані вище розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 січня 2019 року № 7-р та від 23 жовтня 2019 року № 995-р носять рекомендаційний характер та стосуються працівників для створення їм сприятливих умов для святкування, однак в такий спосіб не можуть звужуватися права платника податків на реєстрацію податкових накладних в межах строку, визначеного ПК України.
Відомостей про те, що позивачем було внесено зміну до комп`ютерної програми, внаслідок чого змінено дату та час направлення податкових накладних до ЄРПН, відповідачем не надано та судом не встановлено.
Отже, платник податків, виконавши свій обов`язок щодо складання, підписання та направлення до податкового органу протягом встановлених ПК України строків податкових накладних, не може нести відповідальності у вигляді накладення на нього штрафу за те, що такі податкові накладні були зареєстровані податковим органом в Єдиному реєстрі податкових накладних після спливу граничних строків.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 04 червня 2020 року у справі № 560/1570/19.
З огляду на те, що позивачем вжито всі залежні від нього дії щодо надання (надіслання) податкових накладних для реєстрації в ЄРПН у строк, установлений статтею 201 Податкового кодексу України, проте такі податкові накладні було зареєстровано після спливу строку на їх подання, підстави для застосування до позивача штрафних санкцій відсутні.
Таким чином, оскаржене податкове повідомлення-рішення є протиправним та належить до скасування.
Крім того, належить до скасування і вимога від 04.12.2020 № 12707-13, сформована на підставі спірного податкового повідомлення-рішення.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною другою цієї статті в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у пункті 36 справи Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), від 01 липня 2003 року №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).
Із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи суд зробив висновок, що викладені в адміністративному позові доводи позивача є такими, що належать до задоволення повністю, а спірні податкове повідомлення-рішення та вимога є таким, що прийняті за відсутності правових підстав для його прийняття, а тому належать до скасування судом.
Вирішуючи питання щодо судових витрат, суд виходить з такого.
При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу адміністративного судочинства України, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (частина перша статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України).
Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 2270,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 1234 від 16.08.2021.
Отже, оскільки позовну заяву задоволено, сплачений судовий збір за подання до суду позову в сумі 2270,00 грн належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» (місцезнаходження: бул. Дружби народів, 34, оф. 1, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93404, код за ЄДРПОУ 37218352) до Головного управління ДПС у Луганській області (місцезнаходження: (вул. Енергетиків, 72, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93401, код за ЄДРПОУ 44082150) про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення від 12.06.2020 № 0013465204 та вимоги від 04.12.2020 № 12707-13 задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 12.06.2020 № 0013465204 та вимогу від 04.12.2020 № 12707-13, складені Головним управлінням ДПС у Луганській області.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Луганській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство «ДОН-ТЕХНОЛОГІЯ» судові витрати в сумі 2270,00 грн (дві тисячі двісті сімдесят грн 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складено 03 травня 2023 року.
Суддя І.О. Свергун
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.05.2023 |
Оприлюднено | 05.05.2023 |
Номер документу | 110611524 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.О. Свергун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні