МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 травня 2023 р. № 400/1930/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Брагар В. С. в порядку письмового провадження розглянув адміністративну справу
за позовом:Товариство з обмеженою відповідальністю "УГЕЗ", вул. Львівська, 1-б,Миколаїв,54050,54050, м. Миколаїв, вул. Львівська,1-б
до відповідача:Державна податкова служба України, Львівська площа, 8,Київ 53,04053, Головне управління ДПС у Волинській області, Київський майдан, 4,Луцьк,43010,
про:визнання протиправним та скасування рішення від 16.02.2023 № 8279286/40184816; зобов`язання зареєструвати податкову накладну від 30.01.2023 № 5,
Товариство з обмеженою відповідальністю "УГЕЗ" (надалі позивач) звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (надалі відповідач 1), Державної податкової служби України (надалі відповідач 2) про:
- визнання протиправним та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.02.2023 року № 8279286/40184816, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30.01.2023 року № 5 на загальну суму 209 765,0 грн, у т.ч. ПДВ 34 960, 83 грн., зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені податкові накладні № 5 від 30.01.2023 р.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає що рішення відповідача є необґрунтованими як нормативно, так i документально, оскільки платником надано відповідна документи які передбачені п.5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 p. № 520, тобто як того вимагає відповідний Порядок, також в рішеннях контролюючий орган не здійснив посилання на конкретні документи звітів по виробництву яких саме не вистачає на думку податкового органу, оскільки платником були надані відповідні документи на підтвердження виробництва, також платником були надані платіжні доручення на перерахування коштів за поставлену продукцію, на що податковий орган не звернув увагу. Тому рішення податкового органу є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Ухвалою суду від 09.03.2023 року відкрито провадження по справі призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Від відповідача, ГУ ДПС у Волинській області, надійшов відзив у якому зазначено, що Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не встановлено обов`язку податкової зазначати конкретний перелік документів, а лише пропозицію щодо надання документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, натомість обов`язком платника податків є надання повного пакету документів, вичерпний перелік яких встановлений п. 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Крім того, податковий орган не може наперед знати які саме документи наявні у платника податків. Також, зазначив, що ГУ ДПС у Миколаївській області не виконував своїх функцій, а тому вимога до ГУ ДПС у Миколаївській області щодо скасування спірних рішень є безпідставною.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «УГЕЗ» - є платником податків з основними видами діяльності: оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами (код КВЕД 46.32), виробництво м`яса (код КВЕД 10.11), виробництво м`ясних продуктів (кодКВЕД 10.13)
В рамках перелічених видів діяльності підприємство здійснює діяльність зреалізації м`яса та субпродуктів свинини та яловичини. На постійній основі, підприємство здійснює дослідження своєї продукції в сертифікованій лабораторії, про що має відповідні експертні висновки. Для доставки продукції покупцям підприємство використовує власний вантажний спеціалізований фургон-рефрижератор. Для виготовлення даного виду продукції підприємство закуповує живих свиней та передає їх на переробку ФОП ОСОБА_1 (ідент. номер НОМЕР_1 ), про що укладені відповідні договори (Договір забою № 1 від 04.01.2021р. та договір на переробку давальницької сировини № 2 від 04.01.2021р.)
13 січня 2022року позивач уклав договір № ДГ-05 з Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробничо-заготівельне підприємство» «Жовтневі ковбаси» на постачання м`яса та субпродукти свинини.
В рамках договору 30 січня 2023 року було здійснено поставку продукції згідно видаткової накладної № РН-0000005 на загальну суму з ПДВ 209765,00грн. Постачання відбувалось на умовах відтермінування платежу відповідно до п.5.4. Договору № ДГ-05 транспортом позивача (товарно-транспортна накладна № 0000000005 від 30.01.2023р). Оплата за продукцію надійшла на розрахунковий рахунок 02 лютого 2023 року за платіжним дорученням № 2555 в повному розмірі. Основними постачальниками свиней товарних є Сільськогосподарський виробничий кооператив «АГРОФІРМА «МИГ-СЕРВІС-АГРО» (ІПН 319093114251).
З постачальниками позивач співпрацює тривалий час і на постійній основі. Кожна партія свиней товарних супроводжується ветеринарним свідоцтвом та відомістю на переміщення тварин. Відповідно до умов Договору №3 з Сільськогосподарським виробничим кооперативом «АГРОФІРМА«МИГ-СЕРВІС-АГРО» ТОВ «УГЕЗ» придбало 20.01.2023 року за накладною № 26 свиней товарних 60 голів на загальну суму з ПДВ 440789,00 грн. Доставка свиней відбувалась власним транспортом позивача (ТТН № 6 від 20.01.2023 року).
Оплату за свиней ТОВ «УГЕЗ» здійснило 24.01.2023 року згідно рахунку № 3 від 20.01.2023 року за платіжним дорученням № 9 в повному обсязі.
У зв`язку із продажом товару Товариству з обмеженою відповідальністю «Виробничозаготівельне підприємство» «Жовтневі ковбаси», ТОВ «УГЕЗ» дотримуючись приписів п. 201.10. ст. 201 ПК України були складена та спрямована на реєстрацію в ЄРПН наступні податкові накладні:
-№ 5 від 30.01.2023 р. на загальну суму з ПДВ 209765,00 грн. (у т.ч. ПДВ 34960,83 грн.;
Згідно отриманої електронної квитанції від 13.02.2023 р. за реєстраційним номером № 90215-4052 податкову накладну № 5 від 30.01.2023 р. прийнято, але її реєстрацію зупинено із зазначенням причини, а саме: Обсяг постачання товару/послуги 0203,0209, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Після отримання електронної квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної № 5 від 30.01.2023 р., в порядку, встановленому законодавством, позивачем подані пояснення та копії документів необхідні для розгляду питання про реєстрацію податкових накладних, товариством направлено засобами електронного зв`язку повідомлення №3 від 13.02.2023 року в якому зазначено специфіку діяльності позивача та первинні документи, які підтверджували інформацію викладену у податковій накладній.
За результатом розгляду повідомлень, письмових пояснень та копій документів, що були поданіпозивачем, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних регіонального рівня прийнято спірне рішення: № 8279286/40184816 від 16.02.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 30.01.2023 року.
Факт ненадання письмових пояснень та/або складання документів з порушенням вимог законодавства за результатами розгляду повідомлень Відповідачем не встановлено, що підтверджується змістом рішень.
Єдиною підставою для прийняття рішення №8279286/40184816 від 16.02.2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних стало «Відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати. Відсутні підтверджуючі документи щодо походження/придбання сировини».
У рішенні зазначено іншу причину, ніж у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної. Які конкретно документи слід було подати, у квитанції відповідач не зазначив. Фактично Позивач не міг знати на момент отримання квитанції № 1 (про зупинення реєстрації на підставі п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України), які конкретно йому необхідно було надавати документи.
Позивач в адміністративному порядку оскаржив спірне рішення додав до скарги зазначені у рішенні документи (платіжні доручення та документи, що підтверджують придбання сировини). У рішенні про результати розгляду скарги відповідачем (ДПС України) зазначено, що скаргу залишено без задоволення, оскільки «платником не надано копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів» взагалі, без конкретизації, який саме документ не було надано, хоча як усі підтверджуючі поставку документи неодноразово надавалися. Позивачем до податкової накладної та до скарги було додано: договір поставки, видаткова накладна, банківські виписки, товарно-транспортна накладна, специфікація, рахунок-фактура, договір на переробку, договори оренди, купівлі-продажу, забою скота, пояснення тобто достатньо документів, що на думку позивача у повній мірі надають змогу переконатися у дійсності цієї господарської операції.
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
З 01.02.2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок №1165), яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм пп.«а» або «б» п.185.1 ст.185, пп.«а» або «б» п.187.1 ст.187, абзацу 1 п.п.201.1, 201.7, 201.10 ст.201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Зі спірного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вбачається, що воно не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальні фрази. Тобто, викладена загальна правова норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Спірне рішення податкового органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії та породжує неоднозначне трактування, що, в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Зазначений висновок суду узгоджується з правовою позицією, викладеною в постановах Верховного Суду від 04.12.2018 року по справі №821/1173/17 та від 10.04.2020 року №819/330/18.
Позивачем надано досить повний пакет документів щодо придбання та реалізації м`яса і м`ясних продуктів, наявності матеріально-технічної бази для здійснення основних напрямків діяльності.
В Рекомендації Ради Європи, зокрема Резолюцію 77 (31) про захист особи від актів адміністративних органів, зазначено, що обов`язок органу інформувати про мотиви свого рішення, віднесений до одного з п`ять основних складових (принципів) адміністративної процедури.
Ні позивачем, ні судом не заперечується, надане законодавством відповідачу право ДФС України на відмову у реєстрації податкових накладних, з підстав того, що надання платником податку копій документів, але це не є безумовним повноваженням, яке не потребує доказування або будь-якої аргументації.
Відповідно до ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
За таких обставин, саме відповідачі повинні надати суду докази про те, що первинні документи позивача не є достатніми, для підтвердження реальності та товарності господарської операції з постачання товарів/послуг.
При цьому, відповідачі повинні конкретизувати, які саме недоліки допущено при направлені податкових накладних для їх реєстрації, щоб платник податків мав можливість або їх виправити або оскаржити.
Відповідачем не доведено правомірність свого рішення щодо відмови у реєстрації податкових накладних.
Законодавство не висуває вимоги до платника податків у разі зупинення реєстрації податкової накладної сканувати та надавати на адресу контролюючого органу всю власну бухгалтерію.
Наявні в матеріалах справи документи у повній мірі підтверджують реальність вищевказаних господарських операцій, за наслідками яких складені та направлені для реєстрації податкові накладні.
За таких умов, суд дійшов висновку про задоволення позову у повному обсязі.
Сплачена позивачем сума судового збору в розмірі 5 368,00 грн. відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19, 139, 241, 244, 242 - 246 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "УГЕЗ" (вул. Львівська, 1-б, м. Миколаїв, 54050, код ЄДРПОУ 40184816) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м.Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) Головного управління Державної податкової служби у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, код ЄДРПОУ 44106679) задовольнити.
2.Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8279286/40184816 від 16.02.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 30.01.2023 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;
3. Зобов`язати Державну податкову службу України (м. Київ, Львівська пл,8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "УГЕЗ" (вул. Львівська, 1-б, м. Миколаїв, 54050, код ЄДРПОУ 40184816) податкову накладну № 5 від 30.01.2023 р..
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "УГЕЗ" (вул. Львівська, 1-б, м. Миколаїв, 54050, код ЄДРПОУ 40184816) судовий збір у сумі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.) сплачений платіжним дорученням № 19 від 03.03.2023 року.
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, Волинська область, 43000, код ЄДРПОУ 44106679) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "УГЕЗ", вул. Львівська, 1-б, м. Миколаїв, 54050, код ЄДРПОУ 40184816) судовий збір у сумі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.) сплачений платіжним дорученням № 19 від 03.03.2023 року.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.
Суддя В. С. Брагар
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.05.2023 |
Оприлюднено | 05.05.2023 |
Номер документу | 110611755 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Брагар В. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні