Рішення
від 12.01.2023 по справі 911/1305/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" січня 2023 р. м. Київ Справа № 911/1305/22

Розглянувши матеріали справи за позовом Заступника керівника Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі територіальної громади Броварської міської ради Броварського району Київської області

до Броварської міської ради Броварського району Київської області

за участю третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області

про визнання недійсними рішень

Суддя А.Ю. Кошик

При секретарі судового засіданні Фроль В.В.

За участю представників:

прокуратури: Ясир Є.М.

відповідача: Халимон Л.В.

третьої особи: не з`явився

Обставини справи:

Господарським судом Київської області розглядається справа за позовом Заступника керівника Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі територіальної громади Броварської міської ради Броварського району Київської області (надалі - позивач) до Броварської міської ради Броварського району Київської області (надалі - відповідач), за участю третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області (надалі - третя особа) про визнання недійсними рішень.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 12.09.2022 року відкрито провадження у справі № 911/1305/22 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 29.09.2022 року.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 29.09.2022 року підготовче засідання відкладено на 25.10.2022 року.

До канцелярії Господарського суду Київської області 29.09.2022 року від відповідача надійшло клопотання № 1.12.4-15/01/12587 від 27.09.2022 року про залучення третьої особи та відзив на позовну заяву № 1.12.4-15/01/12588 від 27.09.2022 року.

До канцелярії Господарського суду Київської області 19.10.2022 року від прокуратури надійшла відповідь на відзив № 52-5207вих-22 від 17.10.2022 року.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 25.10.2022 року підготовче засідання у справі № 911/1305/22 перенесено на 10.11.2022 року.

До канцелярії Господарського суду Київської області 01.11.2022 року від відповідача надійшли заперечення № 1.12.4-15/01/14409 від 31.10.2022 року.

До канцелярії Господарського суду Київської області 09.11.2022 року від третьої особи надійшли письмові пояснення № 01-08-01/253 від 07.11.2022 року.

У підготовчому засіданні 10.11.2022 року представник прокуратури позовні вимоги підтримав, представник відповідача проти задоволення позову заперечував.

Третя особа у підготовче засідання 10.11.2022 року не з`явилася.

Крім того, судом розглянуто клопотання відповідача № 1.12.4-15/01/12587 від 27.09.2022 року про залучення третьої особи. Так, відповідачем заявлено клопотання про залучення до участі у справі Управління будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури та транспорту Броварської міської ради Броварського району Київської області у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача у зв`язку з тим, що за останнім зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою (стосовно якої прокуратура просить визнати незаконним та скасувати рішення Броварської міської ради).

Згідно зі ст. 50 Господарського процесуального кодексу треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи.

Якщо суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.

У заявах про залучення третіх осіб і у заявах третіх осіб про вступ у справу на стороні позивача або відповідача зазначається, на яких підставах третіх осіб належить залучити до участі у справі.

Про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі.

Таким чином, оскільки рішення суду у даній справі про визнання недійсними рішень може вплинути на права та обов`язки Управління будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури та транспорту Броварської міської ради Броварського району Київської області, суд дійшов висновку про залучення Управління будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури та транспорту Броварської міської ради Броварського району Київської області до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 185 Господарського процесуального кодексу України за результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу, зокрема, про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.

Враховуючи, що судом під час підготовчого судового засідання 10.11.2022 року вирішено питання, зазначені в ч. 2 ст. 182 Господарського процесуального кодексу України та вчинено усі необхідні дії, передбачені ст. 177 Господарського процесуального кодексу України, з метою забезпечення правильного, своєчасного та безперешкодного розгляду справи по суті, суд за результатами підготовчого засідання постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 08.12.2022 року.

08.12.2022 року у судовому засіданні судом оголошено перерву у розгляді справи № 911/1305/22 на 22.12.2022 року.

22.12.2022 року у судовому засіданні судом оголошено перерву у розгляді справи № 911/1305/22 на 12.01.2023 року.

В судовому засіданні 12.01.2023 року представник прокуратури позовні вимоги підтримав, представник відповідача проти позову заперечував, представник третьої особи в судове засідання не з`явився.

Відповідно до ч.4 ст.13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст.233 Господарського процесуального кодексу України суди ухвалюють рішення, постанови іменем України негайно після закінчення судового розгляду. Рішення та постанови приймаються, складаються і підписуються в нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу.

Відповідно до ч.1 ст.240 Господарського процесуального кодексу України рішення суду проголошується у судовому засіданні, яким завершується розгляд справи, публічно, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд може проголосити лише вступну та резолютивну частини рішення.

У зв`язку з чим, в судовому засіданні 12.01.2023 року судом закінчено розгляд справи та за результатами оцінки поданих сторонами доказів, у нарадчій кімнаті, прийнято рішення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази та оцінивши їх в сукупності, суд ВСТАНОВИВ:

Броварською окружною прокуратурою Київської області під час опрацювання відомостей, отриманих з метою встановлення наявності підстав для вжиття заходів представницького характеру в інтересах держави в суді, під час моніторингу сайту Броварської міської ради Броварського району Київської області, встановлено, що рішенням Броварської міської ради Броварського району Київської області від 27.04.2021 року № 181-06-08 «Про припинення права користування земельною ділянкою, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» припинено право постійного користування земельною ділянкою управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області площею 0,8324 га для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти по вул. Симоненка Василя, 115, на підставі листа від 12.04.2021 року № 01-08-01/465, кадастровий номер земельної ділянки 3210600000:00:063:1301.

Крім того, встановлено, що пунктом 2 рішенням Броварської міської ради від 22.06.2021 року № 284-08-08 «Про припинення права користування земельною ділянкою, затвердження документації із землеустрою, надання земельних ділянок в користування, зміну цільового призначення земельних ділянок, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою, відмову у затвердженні проекту землеустрою в м. Бровари, с. Княжичі, с. Требухів Броварського району Київської області» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зміни цільового призначення земельної ділянки та надання в постійне користування управлінню будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури та транспорту Броварської міської ради Броварського району Київської області земельну ділянку площею 0,8324 га, з них 0,0104 га - землі обмеженого використання - охоронна зона навколо інженерних комунікацій, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудованим дошкільним закладом освіти по вул.Симоненка Василя, 115 в м.Бровари. Кадастровий номер земельної ділянки 3210600000:00:063:1301.

Прокуратура стверджує, що рішення Броварської міської ради Броварського району Київської області від 27.04.2021 року № 181-06-08 та рішення Броварської міської ради від 22.06.2021 року № 284-08-08 в частині, зокрема п.2, є незаконними виходячи з наступного.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, встановлено, що державним реєстратором 02.07.2015 року зареєстровано право власності на земельну ділянку, що знаходиться за адресою: Київська область, Броварський район, м. Бровари, вул. Симоненка Василя, 115. Цільове призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти. Власник - Броварська міська рада Київської області, правокористувач - Управління освіти і та науки Броварської міської ради.

Речове право припинено 07.05.2021 року на підставі витягу з рішення «Про припинення права користування земельною ділянкою, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою», серія та номер: 181-06-08, виданий 27.04.2021 року, видавник: Броварська міська рада, Броварського району Київської області.

Рішенням Броварської міської ради Броварського району Київської області від 27.04.2021 року № 181-06-08 «Про припинення права користування земельною ділянкою, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» припинено право постійного користування земельною ділянкою управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області площею 0,8324 га для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти по вул. Симоненка Василя, 115 на підставі листа від 12.04.2021 року № 01-08-01/465. Кадастровий номер земельної ділянки 3210600000:00:063:1301.

Згідно з п.1 рішення Броварської міської ради Броварського району Київської області від 27.04.2021 року № 181-06-08 в зв`язку з добровільною відмовою, припинено право постійного користування щодо вказаної земельної ділянки Управлінню освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області площею 0,8324 га для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти по вул. Симоненка Василя, 115.

Пунктом 2 даного рішення міської ради Броварського району від 27.04.2021 року надано дозвіл Управлінню будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури та транспорту Броварської міської ради Броварського району Київської області на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки площею 0,8324 га по вул. Симоненка Василя, 115 зі зміною цільового призначення із «для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти» на «для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудованим дошкільним закладом освіти».

Пунктом 2 рішення Броварської міської ради від 22.06.2021 року № 284-08-08 «Про припинення права користування земельною ділянкою, затвердження документації із землеустрою, надання земельних ділянок в користування, зміну цільового призначення земельних ділянок, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою, відмову у затвердженні проекту землеустрою в м. Бровари, с.Княжичі, с.Требухів Броварського району Київської області» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зміни цільового призначення земельної ділянки та надання в постійне користування Управлінню будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури та транспорту Броварської міської ради Броварського району Київської області земельну ділянку площею 0,8324 га, з них 0,0104 га - землі обмеженого використання - охоронна зона навколо інженерних комунікацій, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудованим дошкільним закладом освіти по вул. Симоненка Василя, 115 в м. Бровари. Кадастровий номер земельної ділянки 3210600000:00:063:1301.

Відповідно до отриманої інформації Броварської міської ради Броварського району Київської області від 16.06.2021 року №2-15/2827 на запит прокуратури, встановлено, що підставою припинення права користування земельною ділянкою, кадастровий номер земельної ділянки 3210600000:00:063:1301, став лист Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області від 12.04.2021 року №01-08- 01/465 на ім`я міського голови.

Опрацюванням листа Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області від 12.04.2021 року №01-08-01/465 на ім`я міського голови, встановлено, що Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області, відповідно до протоколу наради з питань добудови ЖК «Діамант» на території 5 мікрорайону IV житлового району в м. Бровари Броварського району Київської області від 09.04.2021 року, просить припинити право постійного користування земельною ділянкою площею 0,83242 га по вул. Симоненка Василя, 115, м. Бровари, Київської області, кадастровий номер земельної ділянки 3210600000:00:063:1301.

Статтею 141 Земельного кодексу України, підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою.

Відповідно до ч.3 ст.142 Земельного кодексу України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки.

Однак, зі змісту вищевказаного Листа, вбачається, що Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області не добровільно відмовляється від земельної ділянки із кадастровим номером 3210600000:00:063:1301, а на виконання протоколу наради з питань добудови ЖК «Діамант» на території 5 мікрорайону IV житлового району в м. Бровари Броварського району Київської області від 09.04.2021 року.

Відповідно до резолютивної частини протоколу наради з питань добудови ЖК «Діамант» на території 5 мікрорайону IV житлового району в м. Бровари Броварського району Київської області від 09.04.2021 року, в ході обговорення вирішили: Управлінню освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області подати заяву про добровільну відмову від земельної ділянки по вул. Симоненка Василя, 115, м. Бровари Київської області, кадастровий номер земельної ділянки 3210600000:00:063:1301, тобто надали вказівку.

Враховуючи вищевикладене, прокуратура зазначає, що така вказівка є незаконною та не може розцінюватись як добровільна згода землекористувача на вилучення земельної ділянки, і не може вважатись заявою, передбаченою ст. 142 Земельного кодексу України на добровільну відмову землекористувача від земельної ділянки. Крім того, Управління освіти і та науки Броварської міської ради є виконавчим органом самої ж Броварської міськради і правокористувачем спірної земельної ділянки, а не землекористувачем.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 80 Закону України «Про освіту» визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Відповідно до ч. 4 ст. 80 Закону України «Про освіту» об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню для провадження видів діяльності, не передбачених спеціальними законами, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення уповноваженим органом управління можливості користування державним або комунальним нерухомим майном відповідно до законодавства.

Згідно з ч.1 ст.11 Закону України «Про дошкільну освіту» дошкільний навчальний заклад - навчальний заклад, що забезпечує реалізацію права дитини на здобуття дошкільної освіти, її фізичний, розумовий духовний розвиток, соціальну адаптацію та готовність продовжувати освіту.

Відповідно до ч.2 ст.11 Закону України «Про освіту» дошкільна освіта дітей старшого дошкільного віку є обов`язковою. Органи місцевого самоврядування створюють умови для здобуття дошкільної освіти - формують і розвивають мережу закладів освіти відповідного рівня.

Особливості правового режиму майна дошкільних навчальних закладів визначені, зокрема ст. 16 Закону України «Про дошкільну освіту», ч.ч. 5, 6 якої передбачено, що вивільнені приміщення ліквідованих державних та комунальних дошкільних навчальних закладів використовуються виключно для роботи з дітьми. Майно, яке є державною або комунальної власністю (земельні ділянки, будівлі, споруди, обладнання тощо), придбання чи відокремлення якого призначене для здобуття дітьми дошкільної освіти, використовується виключно із зазначеною метою.

Згідно зі ст.38 Закону України «Про дошкільну освіту» матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Вимоги до матеріально-технічної бази закладу дошкільної освіти визначаються відповідними будівельними та санітарно-гігієнічними нормами і правилами. Примірні переліки матеріально-технічного оснащення закладів дошкільної освіти, ігрового, навчально-дидактичного обладнання закладу дошкільної освіти затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Державними будівельними нормами ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій» передбачено, що на 1 000 жителів має бути обов`язково забезпечено місцями у закладах дошкільної освіти: для дітей 1-2 років - 60% місць; для дітей 3-6 років - 100% місць. Вимоги щодо дотримання радіусу пішохідної доступності для дитсадків - до 300 м, для шкіл - до 750 м.

Крім того, відповідно до Державних будівельних норм В.2.2-4:201 «Будинки і споруди. Заклади дошкільної освіти» будівлі закладів дошкільної освіти слід розміщувати на окремих земельних ділянках, земельні ділянки вбудованих-прибудованих закладів дошкільної освіти не входять до прибудинкової території житлових будинків, з якими вони блокуються.

Площа земельної ділянки під заклад дошкільної освіти розраховується за наступними вимогами Державних будівельних норм: для дитячих садків місткістю від 40 до 80 місць - має бути 45 квадратних метрів на одне місце (дитину); для дитячих садків місткістю від 80 місць - 40 квадратних метрів на одне місце (дитину) до 10 %.

Під час проектування дитячих садків мають враховуватися вимоги до земельної ділянки, містобудівних норм, норм освітленості, озеленення тощо.

Тому варто оцінити можливість побудови повноцінного чи прибудованого-вбудованого дитячого садочка на певній земельній ділянці.

Також прокуратура зазначає, що в ході перевірки встановлено, що відповідно до протоколу наради з питань добудови ЖК «ДІАМАНТ» на території 5 мікрорайону IV житлового району в м. Бровари Броварського району Київської області від 09.04.2021 року, земельну ділянку площею 0,8324 га (кадастровий номер земельної ділянки 3210600000:00:063:1301) передано на Управління будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури та транспорту Броварської міської ради для можливості проведення конкурсу з відбору забудовника, який завершить будівництво Житлового комплексу «ДІАМАНТ».

Як вбачається із змісту протоколу, пропонується на зазначеній земельній ділянці розмістити в житловому будинку вбудований дошкільний навчальний заклад освіти на 80 місць та додатково розмістити дошкільний навчальний заклад освіти на 140 місць на земельній ділянці з кадастровим номером 3210600000:00:063:2368 площею 0,62 га по вул. Симоненка Василя, 72, яка перебуває в постійному користуванні Управління освіти і науки Броварської міської ради із цільовим призначенням «Для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти для розміщення дитячого садка».

Таким чином, необхідність добудови Житлового комплексу «ДІАМАНТ» на території 5 мікрорайону IV житлового району в м.Бровари Броварського району Київської області не є суспільною потребою для вилучення спірної земельної ділянки та інших потреб не пов`язаних з освітнім процесом.

Відповідно до Проекту внесення змін в «Детальний план території IV житлового району. І Етап. Схема планування території», затвердженого рішенням Броварської міської ради від 24.10.2013 року № 1061-39-06, планувалося розміщення дитячого дошкільного закладу на 220 місць на земельній ділянці площею 0,8324 га за адресою: АДРЕСА_1 .

Натомість наразі планується побудувати вбудований в житловий будинок дитячий дошкільний заклад на 80 місць, що є порушенням вимог Закону України «Про дошкільну освіту» та містобудівного законодавства.

Як вбачається з листа Броварської міської ради Броварського району Київської області від 29.04.2021 року № 2-10/2089, на території 5-го житлового району знаходиться один заклад дошкільної освіти, який не проводить свою діяльність. Територія вказаного мікрорайону, як і територія IV житлового району знаходиться на стадії будівництва. Чисельність населення, що проживає на вказаній території, в тому числі за віковим складом, не вираховувалася. Населення дошкільного віку забезпечується соціально-гарантованим державою об`ємом послуг на території IV житлового району.

Крім того, відповідно до інформації Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області від 09.02.2022 року №06.07-07/6.1/2460 щодо мережі закладів дошкільної освіти, розташованих на території 5-го мікрорайону IV житлового району в м. Бровари Броварської територіальної громади, останні повідомляють: що за інформацією Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради Броварського району (лист від 03.02.2022 року № 1748/1.5.1/В) відповідно до Проекту внесення змін в «Детальний план території IV житлового району. І Етап. Схема планування території» затвердженого рішенням Броварської міської ради від 24.10.2013 року № 1061-39-06, передбачено розмістити 9 закладів дошкільної освіти загальною кількістю 1460 місць. Зокрема, в 5-му мікрорайоні два заклади дошкільної освіти на 160 та 220 місць.

Згідно з мережею закладів освіти Броварської міської територіальної громади на 2021/2022 навчальний рік, затвердженої рішенням виконавчого комітету Броварської міської ради Броварського району Київської області від 14.09.2021 року № 723, на території 5-го мікрорайону IV житлового району м. Бровари здійснює освітню діяльність у сфері дошкільної освіти Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 . Відповідно до інформації, розміщеної на сайті «Опендатабот», ОСОБА_1 є власником та директором Приватного закладу освіти «Початкова школа-заклад освіти І ступеня «Мандаринка».

На офіційному інтернет-сайті Приватного закладу освіти «Початкова школа заклад освіти І ступеня «Мандаринка» вказано, що вартість навчання на місяць становить 9 950 грн.

Права дітей на освіту є одним із основоположних прав, яке регламентується та забезпечується державою. Відповідно до ч. 2 ст. 28 Закону України «Про дошкільну освіту» держава гарантує кожній дитині право на безоплатну дошкільну освіту в державних та комунальних закладах дошкільної освіти.

Таким чином, наявність на території 5-го мікрорайону IV житлового району м. Бровари Приватного закладу освіти «Початкова школа заклад освіти І ступеня «Мандаринка», не забезпечує права дитини у сфері дошкільної освіти, які передбачені в Законами України «Про дошкільну освіту», «Про освіту», Конституцією України та іншими нормативно правовими документами.

Крім того, як вбачається з інформації Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області від 09.02.2022 року №06.07-07/6.1/2460, на території 5-го мікрорайону IV житлового району м. Бровари розташовано заклад дошкільної освіти «Казка».

Відповідно до інформації, яка розміщена у відкритому доступі в мережі інтернет на офіційному сайті ЗДО «Казка», потужність закладу - 120 дітей. Станом на 01.09.2021 року заклад відвідує 223 дітей.

Крім того, необхідно враховувати, що 5-й мікрорайон IV житлового району м. Бровари це багатоквартирна забудова, на території якої проживають молоді сім`ї з дітьми, і наявність на території повноцінного дитячого дошкільного навчального закладу є необхідним для територіальної громади Броварської міської ради Броварського району Київської області.

Також відповідно до інформації Броварської районної військової адміністрації від 25.05.2022 року №1791вх-22, внаслідок російської військової агресії проти України на території Броварського району постраждало 17 закладів освіти, які знаходяться в Великодимерській, Калитянській, Баришівській та Калинівській територіальних громадах, 2 з яких повністю зруйновані від бомбардувань та обстрілів. А саме пошкоджень зазнали: 12 закладів загальної середньої освіти, 3 заклади дошкільної освіти, 1 заклад позашкільної освіти, 1 спортивний комплекс.

З територій активних бойових дій до Броварської територіальної громади переїхало та стало на облік 1476 дітей. Таким чином кількість дітей, які потребують забезпечення дошкільною освітою значно збільшилась.

Предметом спору у даній справі є визнання недійсними та скасування актів органу місцевого самоврядування - Броварської міської ради, якими було припинено право постійного користування землекористувача - Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району, тобто предметом спору у даній справі є спір стосовно права на земельну ділянку. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами, визначено Главою 19 Земельного кодексу України ( далі - ЗК України). Відповідно до статті 116 цього Кодексу громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, або державних органів приватизації, або центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Однією із підстав припинення права користування земельною ділянкою, визначеною у статті 141 Земельного кодексу України є добровільна відмова від права користування земельною ділянкою.

Частиною 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Згідно з ч.10 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» невідповідність актів органів місцевого самоврядування Конституції або законом України є підставою для визнання їх незаконними в судовому порядку.

Згідно з п.2 ч.1 ст.32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, а саме забезпечення здобуття неповнолітніми повної загальної середньої освіти; створення необхідних умов для виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів; сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких організацій.

Згідно з ч.ч. 5-8 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Доцільність, порядок та умови відчуження об`єктів права комунальної власності визначаються відповідною радою. Доходи від відчуження об`єктів права комунальної власності зараховуються до відповідних місцевих бюджетів і спрямовуються на фінансування заходів, передбачених бюджетами розвитку.

Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, скорочувати обсяги доходів місцевих бюджетів, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Разом з тим, відповідно до вимог абз. 3 ст. 5 Закону України «Про освіту» місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують в точу числі, розвиток мережі навчальних закладів, закладів охорони здоров`я, соціального захисту, а також позашкільних навчальних закладів, діяльність яких спрямована на організацію дозвілля, відпочинку і оздоровлення дітей, зміцнення їх матеріально-технічної бази.

Таким чином своїми спірними рішеннями Броварська міська рада Броварського району Київської області відмовилася від земельної ділянки площею 0,8324 га, на якій можливо було б побудувати повноцінний дитячий садок, вирішила передати цю землю для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку із вбудованим закладом дошкільної освіти, що є порушенням законодавства про освіту.

У відповідності до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Пунктом 10 цієї статті визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. Приймаючи рішення № 181-06-08 від 27.04.2021 року «Про припинення права користування земельною ділянкою, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою», Броварська міська рада Броварського району вийшла за межі власної компетенції, тим самим порушивши вимоги Земельного кодексу України.

Отже законних підстав для прийняття рішення № 181-06-08 від 27.04.2021 року «Про припинення права користування земельною ділянкою, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою», не було.

Частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

З огляду на встановлені вище обставини та норми чинного законодавства, прокуратура вважає, що рішення Броварської міської ради № 181-06-08 від 27.04.2021 року, та п. 2 рішення Броварської міської ради Броварського району Київської області від 22.06.2021 року № 284-08-08, суперечать вказаним вище нормам чинного законодавства і порушують право Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області на користування вказаною земельною ділянкою, отже ці рішення підлягають до скасування.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, територіальна громада як власник спірного майна, делегувала Броварській міській раді Броварського району повноваження щодо здійснення права власності від її імені, в її інтересах, виключно у спосіб та у межах повноважень, передбачених законом. Тобто воля держави як власника може виражатися лише в таких діях органу, які відповідають вимогам законодавства та інтересам держави.

Таким чином, здійснення Броварською міською радою Броварського району права власності, зокрема розпорядження землею не у спосіб передбачений законом, не може розцінюватися як вираження волі територіальної громади.

Такі висновки підтверджуються правовою позицією, викладеною в постановах Верховного Суду України від 05.10.2016 року у справі № 916/2129/15, від 23.11.2016 року у справі № 916/2144/15, від 25.01.2017 року у справі № 916/2131/15, від 15.03.2017 року у справі № 916/2130/15.

Конвенцією про права дитини від 20.11.1989 року, ратифікованою постановою Верховної Ради Української PCP від 27.02.1991 року № 789-ХІІ, визначено, що в усіх діях щодо дітей незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів. Держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема в галузі безпеки й охорони здоров`я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду.

Крім того, Законом України «Про охорону дитинства» визначено охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет, що має важливе значення для забезпечення національної безпеки України, ефективності внутрішньої політики держави, і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що ґрунтуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини.

Забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності.

Конституцією України кожному гарантовано право на освіту. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам (ст. 53).

Відповідно до ч. ч. 3, 4 ст. 80 Закону України «Про освіту» основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, приватизації чи використанню не за освітнім призначенням.

Враховуючи вищевикладене, Броварською окружною прокуратурою визначено, що у даному випадку порушення інтересів держави полягає у порушенні вимог чинного законодавства, яким врегульовано порядок використання земельних ділянок закладами освіти та їх використання відповідно до закону, що становить загрозу для встановленого порядку використання землі, як національного багатства, а також реалізації державної політики у сфері забезпечення діяльності закладів освіти та забезпечення прав дитини на безоплатну дошкільну освіту.

З огляду на наведені обставини, заступник керівника Броварської окружної прокуратури Київської області звернувся до суду в інтересах держави в особі територіальної громади Броварської міської ради Броварського району Київської області з позовом, в якому просить:

- визнати незаконним та скасувати рішення Броварської міської ради Броварського району Київської області від 27.04.2021 року № 181-06-08 «Про припинення права користування земельною ділянкою, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» щодо припинення права постійного користування земельною ділянкою Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області площею 0,8324 га для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти по вул. Симоненка Василя, 115. Кадастровий номер земельної ділянки 3210600000:00:063:1301.

- визнати недійсним п. 2 рішення Броварської міської ради Броварського району Київської області від 22.06.2021 № 284-08-08 «Про припинення права користування земельною ділянкою, затвердження документації із землеустрою, надання земельних ділянок в користування, зміну цільового призначення земельних ділянок, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою, відмову у затвердженні проекту землеустрою в м.Бровари, с.Княжичі, с.Требухів Броварського району Київської області» яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зміни цільового призначення земельної ділянки та надання в постійне користування управлінню будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури та транспорту Броварської міської ради Броварського району Київської області земельну ділянку площею 0,8324 га, з них 0,0104 га - землі обмеженого використання - охоронна зона навколо інженерних комунікацій, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудованим дошкільним закладом освіти по вул. Симоненка Василя, 115 в м. Бровари. Кадастровий номер земельної ділянки 3210600000:00:063:1301.

В ході розгляду спору відповідач подав відзив, в якому проти позову заперечував, зазначив, що Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області добровільно на власний розсуд відмовилось від права постійного користування земельною ділянкою площею 0,83242 га по вул. Симоненка Василя, 115, м. Бровари Київської області, кадастровий номер 3210600000:00:063:1301.

Оскаржувані рішення Броварської міської ради Броварського району Київської області приймались у відповідь на звернення Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області.

Відповідач стверджує, що наведені дії Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області відповідають ст.142 Земельного кодексу України і ґрунтуються на висновках проведеної 09.04.2021 року наради з питань добудови ЖК «ДІАМАНТ» на території 5-го мікрорайону IV житлового району в м. Бровари Броварського району Київської області, де за участю начальника Управління освіти і науки Броварської міської ради вирішено забезпечити розміщення дошкільного закладу освіти на 220 місць на двох ділянках, в ЖК «ДІАМАНТ» на 80 місць та на 140 місць на іншій земельній ділянці по тій же вулиці.

Одночасно, Управління будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури та транспорту Броварської міської ради Броварського району Київської області звернулося до відповідача з листом від 13.04.2021 року № 01-23/566 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування спірної земельної ділянки.

Рішенням Броварської міської ради Броварського району Київської області від 27.04.2021 року № 181-06-08 «Про припинення права користування земельною ділянкою, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» надано дозвіл управлінню будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури та транспорту Броварської міської ради Броварського району Київської області на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки площею 0,8324 га по вул. Симоненка Василя, 115 зі зміною цільового призначення із «для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти» на «для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудованим дошкільним закладом освіти».

Як зазначено у рішенні Конституційного Суду України №7-рп/2009 від 16 квітня 2009 року, гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає, зокрема, правову та організаційну самостійність; органи місцевого самоврядування самостійно здійснюють владу і вирішують питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції.

Відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування (ратифікована відповідно до Закону України від 15 липня 1997 року №452/97-ВР): місцеве самоврядування означає право і спроможність органів місцевого самоврядування в межах закону здійснювати регулювання та управління суттєвою часткою публічних справ, під власну відповідальність, в інтересах місцевого населення (ч. 1 ст. 3); органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу (ч. 2 ст. 4); повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними; вони не можуть скасовуватися чи обмежуватися іншим центральним або регіональним органом, якщо це не передбачено законом (ч. 4 ст. 4); органи місцевого самоврядування мають право використовувати засоби правового захисту для забезпечення вільного здійснення своїх повноважень і вимагати поваги до принципів місцевого самоврядування, які закріплені в конституції чи національному законодавстві (ст. 11).

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» також встановлює, що первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста, під якою слід розуміти жителів, що об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, які є самостійними адміністративно-територіальними одиницями (ст. ст. 1 та 6).

Цим Законом також встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (ст. 10).

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, селищ, міст, що мають єдиний адміністративний центр.

Аналіз положень вищезазначених норм дає підстави вважати, що жителі Броварської територіальної громади можуть звернутися до суду, якщо на їх думку, відповідачем, як уповноваженим органом місцевого самоврядування, порушено права дітей на освіту.

Відповідач стверджує, що вирішення питань, які наведені в оскаржуваних рішеннях, цілком належить до компетенції органів місцевого самоврядування.

Також відповідач заперечував повноваження прокуратури звертатися до суду з даним позовом.

Управління освіти і науки Броварської міської ради надало пояснення, в яких заперечувало повноваження прокуратури звертатися до суду з даним позовом та зазначало, що вирішення питань, які наведені в оскаржуваних рішеннях, цілком належить до компетенції органів місцевого самоврядування.

У відповіді на відзив прокуратура заперечувала доводи відповідача, зазначила про суперечливість позиції відповідача нормам чинного загальнодержавного законодавства та маніпулятивність тверджень про добровільну відмову Управління освіти і науки Броварської міської ради від права постійного користування земельною ділянкою.

Прокуратура наголошує, що розміщення закладу дошкільної освіти на земельній ділянці з іншим цільовим призначенням створює загрозу порушення прав громади на доступну освіту та виводить відповідний запланований дошкільний заклад з-під правового захисту держави, що є недопустимим і не може бути компенсовано за рахунок будівництва іншого дошкільного закладу з меншою потужністю.

Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до приписів ч.5 ст.16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Частиною 3 ст.24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Частиною 5 ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності з тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Як визначено ч.2 ст.4 Закону України «Про освіту» (в редакції, яка діяла на момент прийняття оскаржуваних рішень), право на безоплатну освіту забезпечується, зокрема, за рахунок розвитку мережі закладів освіти всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законодавством, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту всіх громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України.

Згідно зі ст.5 Закону України «Про освіту» освіта є державним пріоритетом, що забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства.

З огляду на визначені ст. 66 Закону України «Про освіту» повноваження, органи місцевого самоврядування відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності освіти.

Також, ст.69 Закону України «Про освіту» передбачено здійснення державного нагляду (контролю) у сфері освіти з метою реалізації єдиної державної політики в цій сфері та спрямований на забезпечення інтересів суспільства щодо належної якості освіти та освітньої діяльності.

Хоча наведена норма ст.69 Закону України «Про освіту» безпосередньо не стосується предмету спору, однак окреслює важливість дотримання єдиної державної політики у сфері освіти та необхідність забезпечення інтересів суспільства щодо належної якості освіти та освітньої діяльності.

Відповідно до ст.80 Закону України «Про освіту» визначено, що майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, до якого належать також земельні ділянки, не підлягає вилученню, крім випадків, встановлених законом.

Об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства.

Таким чином, з огляду на наведено норму ст. 80 Закону України «Про освіту», встановлено незмінність пріоритету використання майна закладів освіти за освітнім призначенням, забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу. Тобто основним видом використання майна має бути пов`язаність з освітнім процесом, а не навпаки, як вчинив відповідач змінюючи цільове призначення земельної ділянки на житлову забудову, визначивши її використання в освітньому процесі як супутнє.

Аналогічні норми закріплена в ст.80 Закону України «Про освіту» в редакції, чинній на даний час.

З огляду на викладене, суд не погоджується з відповідною позицією відповідача та третьої особи, що вирішення питань, які наведені в оскаржуваних рішеннях, цілком належить до компетенції органів місцевого самоврядування, оскільки діяльність органів місцевого самоврядування не може бути свавільною і повинна відбуватись в межах, визначених законодавством.

Зокрема, рішення органу місцевого самоврядування та інших уповноважених на виконання функцій держави органів, не можуть порушувати встановлені законодавством правила та обмеження, зокрема, щодо незмінності майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, ще й надавати перевагу житловому будівництву нехтуючи дотриманням вимог щодо забезпечення дітей доступною освітою на законодавчо визначених державою стандартах.

З аналізу вищенаведених Законів України можна дійти висновку, що Броварська міська рада Броварського району Київської області, як орган місцевого самоврядування, повинна всебічно сприяти створенню умов для розвитку закладів дошкільної освіти усіх форм власності не тільки відповідно до освітніх запитів населення, визначених на її розсуд, а й з дотриманням встановлених загальнодержавних стандартів та вимог освітнього та земельного законодавства.

Територіальна громада як власник спірного майна делегувала Броварській міській раді Броварського району повноваження щодо здійснення права власності від її імені, в її інтересах, виключно у спосіб та у межах повноважень, передбачених законом. Тобто воля держави як власника може виражатися лише в таких діях органу, які відповідають вимогам законодавства та інтересам держави.

Таким чином, здійснення Броварською міською радою Броварського району права власності, зокрема розпорядження землею не у спосіб передбачений законом, не може оцінюватися як вираження волі територіальної громади.

Суд критично оцінює посилання відповідача на зонування території міста Бровари, оскільки таке зонування також затверджене самою ж Броварською міською радою і спрямоване на зміну цільового призначення земельної ділянки, виділеної під заклади системи освіти.

Також суд в цілому критично оцінює позицію Управління освіти і науки Броварської міської ради, яке замість захищати та розвивати освітню галузь, пристає на підтримання інтересів житлової забудови всупереч системі державних гарантій на освіту.

Органи місцевого самоврядування можуть вирішувати питання громади в межах та на підставі норм чинного законодавства і не мають повноважень діяти на власний розсуд в питаннях, які регламентовані нормами чинного законодавства.

В питаннях розпорядження земельними ділянками відповідач і третя особа мають діяти у відповідності до вимог законодавства, тому відмова Управління освіти і науки Броварської міської ради по суті є актом сприяння незаконній зміні цільового призначення.

Щодо заперечень відповідача та третьої особи стосовно повноважень прокуратури звертатися до суду з даним позовом, суд зазначає наступне.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 року № 715-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територіальних громад Київської області» до Броварської територіальної громади Броварського району Київської області з адміністративним центром в м. Бровари ввійшли: Броварська, Княжицька та Требухівська територіальні громади Броварського району Київської області.

Реагуючи на виявлені порушення Броварська окружна прокуратура, відповідно до вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», звертаючись до суду із позовом самостійно, як позивач, представляє інтереси держави Україна в особі територіальної громади міста Бровари Броварського району Київської області, яке увійшло до складу Броварської територіальної громади Броварського району Київської області, оскільки в позовній заяві обґрунтовується факт вибуття спірного майна з власності безпосередньо територіальної громади міста Бровари без її волі та на підставі незаконного рішення Броварської міської ради Броварського району Київської області, що суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні, які закріплені в ст. 14 Конституції України та ст. 5 Земельного кодексу України.

Одночасно слід врахувати, що звернення прокурора до суду з даним позовом в інтересах держави із зазначенням необхідності судового захисту інтересів територіальної громади міста Бровари Броварського району Київської області, оскільки представницький орган даної територіальної громади на час виникнення спірних правовідносин - Броварська міська рада Броварського району Київської області, допустила порушення вимог законодавства під час розпорядження землями територіальної громади і не може бути визначена позивачем.

Разом з тим, територіальна громада міста Бровари, яка увійшла до складу Броварської територіальної громади, не є окремою юридичною особою, зареєстрованою відповідно до вимог законодавства, у зв`язку з чим позбавлена можливості самостійно захистити власні інтереси шляхом звернення до суду, а тому прокурор звертається до суду з даним позовом як самостійний позивач, позаяк іншого органу місцевого самоврядування, який би міг здійснити захист інтересів територіальної громади, виходячи із спірних правовідносин, не існує (правовий висновок Верховного Суду від 07.11.2018 року у справі № 916/749/17, від 25.09.2020 року у справі № 921/341/19).

Одночасно слід зауважити, що позовна заява про визнання недійсними рішення Броварської міської ради безумовно становить суспільний інтерес.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

У ч.3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» зазначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює відповідний орган, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до ч. 3 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно з ч. 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 року № 3-рп/99 під представництвом прокуратурою України інтересів держави треба розуміти правовідносини, в яких прокурор, реалізуючи визначені Конституцією України та законами України повноваження, вчиняє в суді процесуальні дії з метою захисту інтересів держави.

З огляду на те, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Статтею 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Статтею 393 Цивільного кодексу України передбачено, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта.

Згідно з ч.ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання угоди недійсною, визнання недійсними рішень органів місцевого самоврядування, застосування інших, передбачених законом, способів.

За приписами ч. 1 ст. 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Згідно зі ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Згідно зі ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ст.73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Належними у розумінні ч.1 ст. 76 Господарського процесуального кодексу України є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Згідно з ч.2 ст.76 Господарського процесуального кодексу України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Як визначено ст. 79 Господарського процесуального кодексу України, наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За наслідками розгляду спору встановлено, що Броварська міська рада Броварського району Київської області своїми рішеннями № 181-06-08 від 27.04.2021 року, та п. 2 рішення Броварської міської ради Броварського району Київської області від 22.06.2021 року № 284-08-08 припинила право постійного користування земельною ділянкою площею 0,8324 га з кадастровим номером 3210600000:00:063:1301 Управління освіти і науки Броварської міської ради, одночасно змінивши цільове призначення «для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти» на «для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудованим дошкільним закладом освіти» та надавши відповідну земельну ділянку під житлову забудову.

Наведені дії відповідача створюють передумови для можливого зловживання щодо розпорядження зазначеною землею, виникнення ризиків для нормального функціонування закладу освіти та здійснення навчального процесу та може призвести до негативних наслідків і порушення прав дітей.

Виділена для освітніх цілей земельна ділянка не могла вільно передаватись зі зміною цільового призначення без достатніх підстав та всупереч фактичним обставинам, що склались в регіоні, на користь приватного житлового забудовника з нехтуванням необхідності забезпечення дітей на відповідній території доступною освітою.

Вказані обставини свідчать про порушення інтересів держави у сфері охорони дитинства та наявність підстав для застосування прокурором наданих Конституцією України і Законом України «Про прокуратуру» повноважень щодо представництва цих інтересів у суді і є підставою для задоволення позовних вимог.

За наслідками розгляду спору суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані та доведені, відповідачем не спростовані, тому підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відшкодування витрат по сплаті судового збору відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються судом на відповідачів в повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 80, 86, 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Заступника керівника Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі територіальної громади Броварської міської ради Броварського району Київської області до Броварської міської ради Броварського району Київської області за участю третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області про визнання недійсними рішень задовольнити в повному обсязі.

2. Визнати незаконним та скасувати рішення Броварської міської ради Броварського району Київської області від 27.04.2021 року № 181-06-08 «Про припинення права користування земельною ділянкою, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» щодо припинення права постійного користування земельною ділянкою Управління освіти і науки Броварської міської ради Броварського району Київської області площею 0,8324 га для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти по вул. Симоненка Василя, 115. Кадастровий номер земельної ділянки 3210600000:00:063:1301.

3. Визнати недійсним п. 2 рішення Броварської міської ради Броварського району Київської області від 22.06.2021 року № 284-08-08 «Про припинення права користування земельною ділянкою, затвердження документації із землеустрою, надання земельних ділянок в користування, зміну цільового призначення земельних ділянок, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою, відмову у затвердженні проекту землеустрою в м.Бровари, с.Княжичі, с.Требухів Броварського району Київської області» яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зміни цільового призначення земельної ділянки та надання в постійне користування управлінню будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури та транспорту Броварської міської ради Броварського району Київської області земельну ділянку площею 0,8324 га, з них 0,0104 га - землі обмеженого використання - охоронна зона навколо інженерних комунікацій, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудованим дошкільним закладом освіти по вул. Симоненка Василя, 115 в м.Бровари. Кадастровий номер земельної ділянки 3210600000:00:063:1301.

4. Стягнути з Броварської міської ради Броварського району Київської області (07400, Київська обл., м. Бровари, вул. Гагаріна, 15, код ЄДРПОУ 26376375) на користь Київської обласної прокуратури за наступними реквізитами: ГУК у Київ, обл./м. Київ/22030101, код отримувача (код ЄДРПОУ) 37955989, код банку отримувача (МФО) 899998, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача - UА7089999980313181206083010001, код класифікації доходів бюджету - 22030101 витрати на сплату судового збору в сумі 4962 грн.

5. Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку відповідно до ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя А.Ю. Кошик

повне рішення складено 04.05.2023 року

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення12.01.2023
Оприлюднено05.05.2023
Номер документу110626022
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —911/1305/22

Постанова від 15.10.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 19.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 14.12.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Постанова від 07.09.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 13.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 12.06.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 29.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Рішення від 12.01.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Кошик А.Ю.

Постанова від 14.02.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 23.01.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні