Рішення
від 18.04.2023 по справі 160/2538/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2023 року Справа № 160/2538/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Кучми К.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Керівника Слобожанської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі позивача-1 - Служби у справах дітей виконавчого комітету Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, позивача-2 - Дніпропетровської обласної військової адміністрації до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивачів - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Керівник Слобожанської окружної прокуратури Дніпропетровської області звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою в інтересах держави в особі позивача-1- Служби у справах дітей виконавчого комітету Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, позивача-2 - Дніпропетровської обласної військової адміністрації до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не нарахування та невиплати випускникам навчальних закладів ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , одноразової грошової допомоги, передбаченої ч.7 ст.8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку;

- зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити випускникам навчального закладу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , одноразову грошову допомогу, передбачену ч.7 ст.8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, кожному.

В обґрунтування позовних вимог зазначається на те, що Слобожанською окружною прокуратурою в порядку ст.23 Закону України "Про прокуратуру" з Обухівської селищної ради витребувано та опрацьовано інформацію щодо стану додержання вимог законодавства з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, зокрема, щодо виплати випускникам навчальних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги у розмірі 6 прожиткових мінімумів. Встановлено, що згідно із інформацією наданою Обухівською селищною радою Дніпровського району Дніпропетровської області №966 від 07.09.2022 р. навчальні заклади, які розташовані на території Обухівської об`єднаної територіальної громади закінчили діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 . Всі випускники перебували на повному державному утриманні.

Відповідно до інформації наданою Службою у справах дітей виконавчого комітету Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області №133 від 05.10.2022 року та інформації відділу освіти, культури, молоді та спорту Обухівської селищної ради протягом 2020-2022 років перелічені особи, не отримували одноразову допомогу в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку за рахунок навчального закладу або відділу освіти, культури, молоді та спорту Обухівської селищної ради, як це передбачено вимогами ч.7 ст.8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування". Прокурор також вказав, що Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 р. у справі №912/2385/18 наголошено, що прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу. При цьому, бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.02.2023 року суду було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи. Цією ж ухвалою суду залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивачів - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 .

Відповідач отримав ухвалу суду - 07.03.2023 року, але відзиву на позовну заяву та будь-яких документів, що стосуються даного предмету спору, до теперішнього часу на адресу суду не надіслав.

Згідно із ч.2 ст.175 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву, у встановлений судом строк без поважних причин, суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Треті особи також повідомлялися про розгляд справи належним чином, проте до теперішнього часу письмових пояснень на позовну заяву на адресу суду не надіслали.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та об`єктивному розгляді обставин справи, суд встановив наступні обставини справи.

Судом встановлено, що 02.09.2022 року керівник Слобожанської окружної прокуратури Дніпропетровської області направив запит до Обухівської селищної територіальної громади Дніпропетровської області щодо надання інформації щодо:

- переліку та кількісті дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які у 2020, 2021, 2022 роках закінчили навчальний заклад, окремо вказавши чи продовжили ці особи (окремо по кожному) навчання у професійно-технічних, вищих або інших закладах освіти (із зазначенням назви навчального закладу та дати вступу);

- відомості чи перебували вищевказані особи на повному державному утриманні;

- відомості чи здійснювалися нарахування та виплата вищезазначеним особам грошової допомоги, передбаченої ст.8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" та постанови КМУ № 226 від 05.04.1994 р. "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування".

Листом від 07.09.2022 року №966 Обухівська селищна рада Дніпровського району Дніпропетровської області надала інформацію щодо дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які проживають на території Обухівської територіальної громади та у 2020, 2021, 2022 роках закінчили навчальний заклад, перебували на повному державному утриманні та вступили до професійно-технічних, вищих або інших закладів освіти, а саме:

- ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , закінчив у 2020 році Обухівський ліцей Обухівської селищної ради (розпорядженням голови Дніпропетровської районної державної адміністрації №Р-288/0/291-16 від 07.09.2016 р. надано статус дитини-сироти);

- ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , закінчив у 2020 році Обухівську гімназію Обухівської селищної ради (розпорядженням голови Дніпропетровської районної державної адміністрації №1710-р від 27.04.2010 р. надано статус дитини-сироти);

- ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , закінчила у 2021 році Обухівський ліцей Обухівської селищної ради (розпорядженням голови Дніпровської районної державної адміністрації №Р-388/0/291-19 від 26.12.2019 р. отримала статус дитини, позбавленої батьківського піклування);

- ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , у 2021 році закінчила Обухівський ліцей Обухівської селищної ради (розпорядження голови Дніпропетровської районної адміністрації №1358-Р від 01.04.2009 р. отримала статус дитини-сироти);

- ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , закінчив у 2021 році КЗ "Миколаївський заклад загальної середньої освіти I-II ступенів" (розпорядженням голови Петриківської районної державної адміністрації №353/0343-18 від 25.07.2018 р. отримав статус дитини, позбавленої батьківського піклування);

- ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , закінчила у 2021 році КЗ "Миколаївський заклад загальної середньої освіти I-II ступенів" (рішенням виконавчого комітету Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області №99 від 16.06.2021 р. отримала статус дитини, позбавленої батьківського піклування);

- ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , у 2022 році закінчив Обухівський ліцей Обухівської селищної ради (розпорядженням голови Дніпропетровської районної адміністрації №414-р від 03.09.2013 р. отримав статус дитини-сироти);

- ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , закінчив у 2022 році КЗ "Миколаївський заклад загальної середньої освіти I-II ступенів" (розпорядженням голови Петриківської районної державної адміністрації №Р-683/0/343-17 від 01.12.2017 р. отримав статус дитини-сироти);

- ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , закінчив у 2022 році КЗ "Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ПІ ступенів" (розпорядженням голови Петриківської районної державної адміністрації №Р-450/0/343-17 від 10.08.2017 отримав статус дитини, позбавленої батьківського піклування);

- ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , закінчила у 2022 році КЗ "Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів" рішенням Заводської районної ради Дніпропетровської області надано статус дитини-сироти).

На запит Керівника Слобожанської окружної прокуратури Дніпропетровської області від 27.09.2022 року до начальника служби у справах дітей виконавчого комітету Обухівської селищної ради листом від 05.10.2022 року було повідомлено, що відповідно до вимог ч.7 ст.8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому КМУ, одяг і взуття не отримували, а також одноразову грошову допомогу в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, кошти на протязі 2020-2022 року не отримували.

Листом від 21.10.2022 року №1242 Обухівська селищна рада Дніпровського району Дніпропетровської області повідомила Керівника Слобожанської окружної прокуратури Дніпропетровської області, що кошти на виплату передбачені ч.7 ст.8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" за рахунок навчального закладу або відповідної установи в порядку встановленому КМУ, за період з 2020-2022 року в бюджеті Обухівської селищної ради не передбачалися.

Листом від 19.12.2022 року №291 відділ освіти, культури, молоді та спорту Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області щодо виплати одноразової грошової допомоги дітям, які мають статус сироти або позбавлені батьківського піклування повідомило, що ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 протягом 2020-2022 року не отримували одноразову грошову допомогу в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, за рахунок навчального закладу або відділу освіти, культури, молоді та спорту Обухівської селищної ради.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Служба у справах дітей бере участь у здійсненні заходів щодо соціального захисту і захисту прав та інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і несе відповідальність за їх дотримання, а також координує здійснення таких заходів, зокрема стосовно соціального захисту дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб із їх числа.

На території Обухівської об`єднаної територіальної громади Дніпропетровської області вказані повноваження здійснює Служба у справах дітей виконавчого комітету Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області.

Відповідно до п.3 постанови КМУ від 24.09.2008 року №866 зі змінами внесеними постановою КМУ від 25.11.2020 року №1158 у Обухівській селищний раді утворено службу у справах дітей, які здійснюють облік дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування.

Таким чином, Служба у справах дітей виконавчого комітету Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області здійснює ведення справ та координацію діяльності стосовно дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа на відповідній території.

Відповідно до п.9 ст.16 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за додержанням законодавства з питань науки, мови, реклами, освіти, культури, охорони здоров`я, материнства та дитинства, сім`ї, молоді та дітей, соціального захисту населення, фізичної культури і спорту.

Згідно із ст.22 вказаного Закону, місцева державна адміністрація реалізовує державну політику в галузі науки, освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, материнства і дитинства, сім`ї та молоді.

Слобожанська окружна прокуратури своїм листом №04/66-3198 вих-22 від 22.11.2022 року повідомила Дніпропетровську обласну військову адміністрацію про наявність підстав та необхідність захисту інтересів вищезазначених осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, в тому числі, у разі не вирішення питання в позасудовому порядку, шляхом звернення з відповідним позовом до суду.

У своїй відповіді №5173/0/526-22 від 09.12.2022 р. Дніпропетровська обласна військова адміністрація висловила позицію щодо виплати одноразової допомоги у розмірі 6 прожиткових мінімумів особам зазначеної категорії лише при працевлаштуванні.

Разом з тим, Дніпропетровська обласна державна адміністрація повідомила, що не заперечує щодо здійснення представницьких повноважень прокурором в суді.

Таким чином, органи, уповноважені державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах не вбачають порушення, протягом розумного строку після того, як їм стало відомо про порушення інтересів держави у сфері забезпечення та охорони прав і свобод осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування /третіх осіб по справі/ заходів щодо захисту їх права на отримання одноразової допомоги у розмірі 6 прожиткових мінімумів не вжили, що дає прокурору підстави для звернення до суду з відповідним позовом.

Основним законом, який визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист та всебічний розвиток, встановлює основні засади державної політики у цій сфері, є Закон України "Про охорону дитинства" від 26.04.2001 року №2402-ІІІ.

Згідно із ст.ст.5, 8 Закону України "Про охорону дитинства" кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку. Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують, зокрема, проведення державної політики у сфері охорони дитинства, розроблення і здійснення галузевих та регіональних програм поліпшення становища дітей, підтримки сімей з дітьми, вирішення інших питань у цій сфері; вирішення питань щодо забезпечення прав дітей. встановлення опіки і піклування, створення інших передбачених законодавством умов для виховання дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, а також для захисту особистих і майнових прав та інтересів дітей.

Відповідно до ст.25 цього Закону діти, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, мають право на особливий захист і допомогу з боку держави.

Статтями 52, 53 Конституції України передбачено, що утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, покладається на державу. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

02 лютого 2005 року набув чинності Закон України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" від 13.01.2005 року №2342-IV (далі - Закон №2342-IV), який визначає правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, і є складовою частиною законодавства про охорону дитинства.

Відповідно до п.2 Прикінцевих положень цього Закону, закони України та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

За змістом ст.3 Закону №2342-IV одним із основних принципів державної політики в частині соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, є захист майнових, житлових та інших прав і інтересів таких дітей, а також забезпечення соціально-правових гарантій.

Статтею 4 Закону №2342-IV передбачено, що державні соціальні стандарти для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа встановлюються незалежно від того, де така дитина або особа перебуває на утриманні та вихованні, на рівні, не меншому за встановлений прожитковий мінімум для осіб відповідного віку.

Частиною 1 ст.8 Закону №2342-IV встановлено, що держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа. Витрати на фінансування заходів щодо соціального забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа передбачаються в Державному бюджеті України окремим рядком (ч.2 ст.9 цього Закону).

У силу ч.7 ст.8 Закону №2342-IV випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Абзацом 16 ст.1 Закону №2342-IV передбачено, що випускники закладів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, - особи, які перебували на повному державному забезпеченні у закладі для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, і закінчили своє перебування у зазначеному закладі у зв`язку із закінченням навчання.

Навчальні заклади - Миколаївська гімназія Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, Обухівський ліцей Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області та Обухівська гімназія Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області є комунальною власністю та належать до сфери управління Відділу освіти, культури, молоді та спорту Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області.

У порушення вимог ст.8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" відділом освіти, культури, молоді та спорту Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, незважаючи на законодавчо встановлений обов`язок зазначеним випускникам після закінчення навчального закладу виплатити одноразову грошову допомогу, як випускникам навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у 2020 - 2022 роки протиправно не нараховані та не виплачені вказані кошти.

Так, у постанові Верховного Суду від 26.05.2020 року №303/5848/16-а при розгляді аналогічного спору зазначено, що частина 7 ст.8 Закону №2342-IV встановлює обов`язок з виплати грошової допомоги усім випускникам навчальних закладів, не розмежовуючи їх на окремі категорії - тих, хто продовжив навчання в іншому навчальному закладі, та тих, хто працевлаштувався та інші. Таким чином, усі діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування незалежно від форми їх утримання та виховання гарантовано перебувають на повному державному утриманні. Крім того, сам факт випуску з навчального закладу є підставою для виплати одноразової грошової допомоги в розмірі не менше 6 прожиткових мінімумів, встановлених законом.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 03.10.2019 року у справі № 303/5849/16-а, від 04.11.2020 року у справі № 303/5842/16-а, від 18.09.2019 року у справі № 493/407/16-а та враховується судом на підставі ч.5 ст.242 КАС України.

Отже, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , мають право на одержання одноразової грошової допомоги, у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Разом з тим суд зазначає, ст.25 Закону №2342-IV передбачено, що порядок відшкодування витрат, пов`язаних з утриманням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, у тому числі на харчування, одяг, взуття, м`який інвентар на одну фізичну особу, здійснення грошових виплат при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу, а також інших виплат, передбачених цим Законом, встановлюється КМУ відповідно до державних соціальних стандартів.

Матеріальне забезпечення та зокрема, виплата грошової допомоги, регламентується постановою КМУ від 05.04.1994 р. №226 "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" (далі - постанова №226).

Відповідно до підпункту 1 пункту 13 постанови №226, дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням та студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків і перебували на повному державному утриманні в загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, при вступі на навчання до професійно-технічних та вищих навчальних закладів видається безоплатно за рахунок коштів тих закладів, які вони закінчили, комплект нового одягу і взуття на суму не менш як 12 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також грошова допомога в розмірі не менш як 2,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Учні та студенти зазначеної категорії зараховуються на повне державне утримання в навчальних закладах, до яких вони вступили, і в період навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів забезпечуються безоплатно продуктами харчування, одягом.

Тобто, порядок виплати одноразової грошової допомоги випускникам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, яка підлягає виплаті при випуску з навчального закладу, визначений Законом, не узгоджується з порядком виплати такої одноразової грошової допомоги згідно із постановою №226.

Водночас, відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, закони України та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Закон України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" №2342-IV прийнятий 13.01.2005 р. та набрав чинності 02.02.2005 р..

Натомість постанова Кабінету Міністрів України №226 "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" від 05.04.1994 р.

Згідно із ч.3 ст.7 КАС України у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Виходячи із загальних засад пріоритетності законів над іншими підзаконними нормативними актами, та оскільки норми постанови КМУ №226 прийняті до набрання чинності Законом №2342-IV та не приведені у його відповідність, при вирішенні спірного питання підлягають застосуванню норми Закону №2342-IV, згідно із якими одноразова грошова допомога підлягає виплаті саме у розмірі шести прожиткових мінімумів.

Суд також враховує, що відповідно до ст.1 Закону України "Про охорону дитинства" забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити. Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.

У Преамбулі Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року (у редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 грудня 1995 року), яку ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року №789-XII, зазначено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження. Статтею 3 Конвенції визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Крім того, відповідно до статті 28 Конвенції про права дитини держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, зокрема: сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей.

Керівник Слобожанської окружної прокуратури Дніпропетровської області зазначає, що випускникам загальноосвітніх навчальних закладів у 2020 році ОСОБА_1 та ОСОБА_2 мала бути нарахована та виплачена одноразова грошова допомога у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для працездатних осіб у сумі не менше 13 908 грн. кожному, випускникам загальноосвітніх навчальних закладів у 2021 році ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 відповідно - не менше 15 060 грн. кожному, випускникам загальноосвітніх навчальних закладів у 2022 році ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 відповідно - не менше 16 464 грн. кожному.

Таким чином, відповідачем в порушення ч.7 ст.8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" протягом 2020-2022 років не нараховано та не виплачено ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 одноразову грошову допомогу в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, що є протиправною бездіяльністю.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 ст.9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із частинами 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В силу ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

На підставі викладеного, та керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241-246, 250, 262 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, культури, молоді та спорту Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області щодо не нарахування та невиплати випускникам навчальних закладів ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , одноразової грошової допомоги, передбаченої ч.7 ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Зобов`язати Відділ освіти,культури, молоді та спорту Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області нарахувати та виплатити випускникам навчального закладу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , одноразову грошову допомогу, передбачену ч.7 ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, кожному.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржено в строки, передбачені статтею 295 КАС України.

Суддя К.С. Кучма

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.04.2023
Оприлюднено08.05.2023
Номер документу110634830
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —160/2538/23

Рішення від 18.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Ухвала від 17.02.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні