Рішення
від 03.05.2023 по справі 280/7133/22
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

03 травня 2023 року (12:30)Справа № 280/7133/22 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді КалашникЮ.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Запорізької обласної державної адміністрації (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 164, код ЄДРПОУ 00022504), військового коменданта м.Запоріжжя ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ), третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «Вайн-Тайм» (70501, Запорізька область, Пологівський район, м.Оріхів, вул. Героїв АТО, буд. 22А, код ЄДРПОУ 44503565) про визнання нечинним наказу, -

ВСТАНОВИВ:

22.12.2022 до Запорізького окружного адміністративного суду (далі - суд) надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Запорізької обласної державної адміністрації (далі відповідач), в якій позивач просить: визнати нечинним наказ голови Запорізької обласної державної адміністрації №92 від 30.06.2022.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що наказ від 30.06.2022 №92 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області» є нечинним через невідповідність чинному законодавству. Зокрема зазначає, що оскаржуваний наказ є нормативним актом та у відповідності до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати та оновлювати інформацію на своїх веб-сайтах. Відповідно до вимог законодавства, оскаржуваний наказ мав бути оприлюднений на сайті невідкладно, але не пізніше 5 робочих днів з моменту затвердження. Навіть під час воєнного стану розпорядник інформації зобов`язаний оприлюднити прийняте ним рішення. Проте, наказ №92 від 30.06.2022 опублікований не був. На підставі викладеного просить позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою суду від 27.12.2022 відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче засідання на 23.01.2023.

18.01.2023 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх.№2916), в якому представник відповідача позовні вимоги не визнає, зокрема зазначає, що оскаржуваний наказ не є нормативно-правовим актом. Вказує, що відповідно до довідки Південно-Східного Міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Дніпро), за результатами перевірки Запорізької обласної державної адміністрації не виявлено розпорядчих документів, які видавались у червні 2022 року, які підлягають обов`язковій державній реєстрації. Тому, на думку відповідача оскаржуваний наказ не є нормативно-правовим актом. Також, представник відповідача посилається на те, що позивачем не обґрунтовано порушення його прав оскаржуваним наказом. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Також, представник відповідача надав суду наказ від 16.01.2023 № 16 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області», відповідно до п. 4 якого наказ від 30.06.2022 № 92 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області» визнано таким, що втратив чинність.

Ухвалою суду від 21.02.2023 до участі у справі залучено співвідповідача - військового коменданта м.Запоріжжя ОСОБА_2 , третю особу ТОВ «Вайн-Тайм», розгляд справи розпочато спочатку та призначено підготовче засідання на 22.03.2023.

22.03.2022 від співвідповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву (вх. №11580), в якому останній просить відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки оскаржуваний наказ прийнятий у відповідності до вимог чинного законодавства України.

Протокольною ухвалою суду від 05.04.2023 закрито підготовче провадження та призначено судовий розгляд справи по суті на 03.05.2023.

Учасники справи до суду не прибули. Всіма учасниками справи були надані заяви про розгляд справи без їх участі.

Відповідно до частини 3 статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Згідно з частиною 9 статті 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Оскільки немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи у письмовому провадженні на підставі наявних у суду матеріалів.

У зв`язку не явкою до суду учасників справи фіксування судового процесу не здійснювалось.

Суд, оцінивши повідомлені обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.

Так, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 30.06.2022 головою Запорізької обласної державної адміністрації та виконуючим обов`язки військового коменданта м.Запоріжжя прийнято наказ №92 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області», відповідно до якого наказано:

- заборонити торгівлю пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями на території Запорізької області на час воєнного стану в України;

- дозволити продаж пива, алкогольних, слабоалкогольних напоїв виключно на території Біленьківської сільської, Вільнянської міської, Долинської сільської, Запорізької міської, Комишуваської селищної, Кушугумської селищної, Матвіївської сільської, Михайлівської сільської, Михайло-Лукашівської сільської, Новомиколаївської селищної, Павлівської сільської, Степненської сільської, Широківської сільської територіальних громад: з 10:00 до 18:00 - всім суб`єктам господарювання, окрім закладів громадського харчування; з 10:00 до 21:00 - закладам громадського харчування.

06.12.2022 та 13.12.2022 щодо позивача складені протоколи про адміністративне правопорушення, відповідно до яких позивачем, як адміністратором магазину «Вина Світу» допущено продаж алкогольних напоїв, чим порушено вимоги наказу від 30.06.2022 №92 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області».

Вважаючи, що наказ від 30.06.2022 № 92 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області» є таким що не відповідає вимогам чинного законодавства України, звернувся до суду із цим позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

У подальшому, строк дії воєнного стану неодноразово продовжувався Указами Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022, від 17 травня 2022 року №341/2022, від 12 серпня 2022 року №573/2022, від 7 листопада 2022 року №757/2022, від 6 лютого 2023 року № 58/2023 та триває до теперішнього часу.

Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначає Закон України «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон №389-VIII, в редакції чинній на час виникнення спірних відносин).

Статтями 1 і 2 Закону №389-VIII передбачено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, цей Закон та указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України.

Частиною першою статті 4 Закону №389-VIII на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи військові адміністрації.

Згідно пункту 3 Указу №64/2022 постановлено, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30, 34, 38, 39, 41, 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону №389-VIII.

Таким чином, в Указі Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022 зазначено, зокрема, вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень. Зокрема, у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтею 34 Конституції України.

Пунктом 2 Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022 встановлено військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об`єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

Відповідно до п.13 ч.1 ст.8 № 389-VIII, в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану, зокремазабороняти у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, торгівлю зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 №1457 затверджено Порядок заборони торгівлі зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, в умовах правового режиму воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, який визначає особливості запровадження заборони торгівлі зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі (за винятком лікарських засобів, дозволених до застосування та включених до Державного реєстру лікарських засобів, та дезінфекційних засобів), в умовах правового режиму воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях відповідно до Указу Президента України про введення воєнного стану, затвердженого Верховною Радою України.

Пунктом 3, 5, 6 Постанови КМУ від 29.12.2021 № 1457 передбачено, що заборона торгівлі зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, в межах території, на якій вводиться воєнний стан, запроваджується шляхом видання наказу військовим командуванням разом з військовою адміністрацією (у разі її утворення) з метою забезпечення громадської безпеки і порядку. Наказ військового командування та військової адміністрації (у разі її утворення) доводиться до виконання Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування, обласним, Київській та Севастопольській міським держадміністраціям, МВС, Міндовкіллю, Національній поліції, ДПС. Військові адміністрації (у разі їх утворення), Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації забезпечують негайне інформування про запровадження заборони торгівлі зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, зокрема через засоби масової інформації, суб`єктів господарювання та населення на відповідній території.

Відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного часу», ст. 156 Кодексу України про адміністративні правопорушення, Указів Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», від 24.02.2022 №68/2022 «Про утворення військових адміністрацій», від 17.05.2022 № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», Порядку заборони торгівлі зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, в умовах правового режиму воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, затвердженого Постановою КМУ від 29.12.2021 № 1457, спільним наказом №92 від 30.06.2022 голови Запорізької державної адміністрації та виконуючим обов`язки військового коменданта м.Запоріжжя встановлена заборона торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області.

Відповідно до ч.10 ст. 9 Закону № 389-VIII, у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої (у частині оприлюднення проектів актів), частини четвертої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та Закону України "Про державну допомогу суб`єктам господарювання".

Вказана норма звільняє посадових осіб від обов`язку оприлюднювати проектів відповідних актів.

В той же час, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

Відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа, крім випадків, передбачених частиною третьою цієї статті.

Крім того, відповідно до ст. 57 Конституції України, кожному гарантується право знати свої права і обов`язки.

Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом.

Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними.

Статтею 64 Основного Закону встановлено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

Відтак, відповідач зобов`язаний був у встановлений законодавством строк оприлюднити прийнятий наказ № 92 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області».

Проте, відповідно до наданих позивачем доказів (скріншот офіційного веб-сайту Запорізької обласної державної адміністрації) спірний наказ у встановлений строк опублікований не був.

Відповідач та співвідповідач не заперечують вказаний факт. У відзиві відповідач зазначає, що наказ № 92 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області» не є нормативно-правовим актом, а відтак не потребує оприлюднення.

Суд із таким твердженням не погоджується та вважає, що наказ №92 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області» має всі ознаки нормативно-правового акту.

Відповідно до п. 18 ч. 1 ст. 4 КАС України, нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.

Оскаржуваний наказ змінив загальні правила торгівлі алкогольними напоями, його дія є довгостроковою, а застосування - неодноразовим.

Отже, ураховуючи зазначене, відповідачем не виконані вимоги чинного законодавства в частині оприлюднення наказу №92 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області».

В той же час, відповідно п. 4 до наказу від 16.01.2023 №16 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області», який прийнятий головою Запорізької обласної державної адміністрації та військовим комендантом м.Запоріжжя, наказ від 30.06.2022 №92 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області» - визнано таким, що втратив чинність.

Відповідно до ч.2 ст. 265 КАС України, нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Тобто, на час винесення судом цього рішення наказ від 30.06.2022 №92 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області» вже визнано нечинним.

Отже, підстави для задоволення позовної вимоги та визнання нечинним наказу голови Запорізької обласної державної адміністрації №92 від 30.06.2022 у суду відсутні, оскільки оскаржуваний наказ вже визнано нечинним, відповідно до наказу від 16.01.2023 №16 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області».

Суд також зазначає, що не погоджується із твердженням представника відповідача що позивачем не обґрунтовано порушення його прав оскаржуваним наказом, оскільки із матеріалів справи вбачається, що щодо позивача складені протоколи про адміністративне правопорушення, у яких зазначено, що позивачем, порушено вимоги наказу від 30.06.2022 №92 «Про заборону торгівлі алкогольними напоями на території Запорізької області».

Таким чином, суд зазначає, що відповідачем порушено вимоги чинного законодавства в частині оприлюднення наказу від 30.06.2022 №92, проте, оскільки такий наказ визнано таким, що втратив чинність наказом від 16.01.2023 №16, підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що особі, що не є суб`єктом владних повноважень у разі відмови у задоволені позову - судовий збір поверненню не підлягає.

Керуючись статтями 241, 243-246, 250 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Запорізької обласної державної адміністрації (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 164, код ЄДРПОУ 00022504), військового коменданта м.Запоріжжя Чердакова Юрія Петровича ( АДРЕСА_2 ), третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «Вайн-Тайм» (70501, Запорізька область, Пологівський район, м.Оріхів, вул. Героїв АТО, буд. 22А, код ЄДРПОУ 44503565) про визнання нечинним наказу, відмовити повністю.

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 03.05.2023.

Суддя Ю.В. Калашник

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2023
Оприлюднено08.05.2023
Номер документу110635834
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —280/7133/22

Рішення від 03.05.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

Ухвала від 24.01.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

Ухвала від 27.12.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні