ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 червня 2022 року Справа № 160/23134/21
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Турової О.М.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
23.11.2021 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Піщанської сільської ради, в якій позивач просить:
- визнати протиправною бездіяльність Піщанської сільської ради щодо неприйняття рішення про передачу безоплатно у власність земельної ділянки ОСОБА_1 із цільовим призначенням (01.05) для індивідуального садівництва, площею 0,12 га, розташованої за адресою: Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, з кадастровим номером 1223285500:01:301:0043;
- зобов`язати Піщанську сільську раду затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_1 із цільовим призначенням (01.05) для індивідуального садівництва, площею 0,12 га, розташованої за адресою: Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, з кадастровим номером 1223285500:01:301:0043.
В обґрунтування позовних вимог зазначається, що позивач 08 червня 2021 року звернувся до Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність для індивідуального садівництва земельної ділянки площею 0,12га, розташованої за адресою: Піщанська сільська рада Новомосковського району Дніпропетровської області, кадастровий номер: 1223285500:01:301:0043. Листом відповідача від 16 серпня 2021 року №270/02-25 позивачеві було повідомлено, що його заява №796/02-22 від 08.06.2021 року була розглянута постійною комісією з питань містобудування, земельних відносин та охорони природи Піщанської сільської ради та винесено на розгляд сесії, яка відбулася 29.07.2021 року, проте за результатами голосування рішення не прийняте. В подальшому, з метою роз`яснення причин неприйняття рішення щодо його заяви, позивач повторно звернувся до відповідача, проте, на день подання цієї позовної заяви відповідь на неї так і не була отримана позивачем. Крім того, позивачем зауважується, що відповідно до вимог ст.186 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації, але у даному випадку такі підстави були відсутні. При цьому, на думку позивача, відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо неприйняття відповідного рішення за його заявою у встановленому законом порядку, оскільки ч.9 ст.118 Земельного кодексу України передбачено обов`язок ради у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, що відповідачем у даному випадку зроблено не було, у зв`язку із чим позивач звернувся до суду за захистом своїх прав з цим позовом.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.11.2021 року прийнято до розгляду вищевказану позовну заяву ОСОБА_1 та відкрито провадження в адміністративній справі №160/23134/21 за цією позовною заявою, призначено цю справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) з 30.12.2021 року, а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.
05 січня 2022 року до канцелярії суду від представника Піщанської сільської ради надійшов відзив на позовну заяву ОСОБА_1 , в якому відповідач пред`явлений позов не визнав та заперечував проти його задоволення у повному обсязі, посилаючись на наступне. Так, згідно з державним актом на право постійного користування землею серії ДП НВ №000136 від 22.05.1996р. земельна ділянка розміром 12,87 гектарів надана у постійне користування садовому товариству «Магнолія». Разом з тим, в матеріалах справи наявна копія свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 І № 452208, а саме садівничого товариства «Магнолія» код ЄДРПОУ 24442062. Згідно з довідкою садівничого товариства від 04.09.2019 позивач є членом садового товариства «Магнолія». На підставі наказу головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 16.10.2019 №4-2788/15-19-СГ «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» та договору на виконання робіт від 20.11.2019 ФОП ОСОБА_2 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, загальною площею 0,0586 га, із цільовим призначенням - для індивідуального садівництва (01.05). за адресою: Дніпропетровська область, Новомосковський район, Піщанська сільська рада. При цьому, згідно з довідкою з державної статистичної звітності з кількісного обліку земель про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями від 13.12.2019 № 0-4-0,23-1275/170-19, місце розташування земельної ділянки: Дніпропетровська область, Новомосковський район, Піщанська сільська рада, с. Піщанка, садівниче товариство «Магнолія» Піщанська ОТГ, форма власності - державна: користувач с/т «Магнолія» - право постійного користування. Згідно з Інформацією щодо земельної ділянки, яка розташована в межах 1223285500:01:301, що надається Державним кадастровим реєстратором і територіальним органом нижчого рівня територіальному органу, цільове призначення земельної ділянки 01.06 - Для колективного садівництва; форма власності на землю - Державна власність. Таким чином, спірна земельна ділянка знаходиться на території садівничого товариства «Магнолія». Наказом головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 18.12.2020 №4-13409/15-20СГ «Про відмову в затвердженні документації із землеустрою та надання у власність земельної ділянки» позивачу було відмовлено у затвердженні документації з землеустрою та надання у власність земельної ділянки розташованої на території Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у зв`язку з тим, що у висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 09 квітня 2020 року №7905/82-20 невірно зазначено прізвище заявника; невідповідність кадастрового плану земельної ділянки вимогам статті 34 Закону України «Про Державний земельний кадастр»; відсутній коректурний аркуш про врахування та виправлення пропозиції, що викладена у висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 09 квітня 2020 року № 7905/82-20; відсутні відомості щодо прив`язки межових знаків до пункту Державної геодезичної мережі на виконання вимог пункту 3.9 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18 травня 2010 року №376; невідповідність номеру межового знака вимогам пункту 3.2. Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18 травня 2010 року № 376; не відповідність Акта встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) вимогам пункту 2.1 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18 травня 2010 року №376; встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі розробленої документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; на графічних матеріалах проекту не відображено розташування земельної ділянки відносно меж населеного пункту, об`єктів водного фонду, прибережних захисних смуг, водоохоронних зон, об`єктів транспортної та енергетичної інфраструктури, суміжних землевласників та землекористувачів. Проект землеустрою доповнити більш розширеною ситуаційною схемою розташування земельної ділянки, у масштабі, який забезпечує чітке відображення усіх елементів картографічної основи. Запроектована земельна ділянка знаходиться поблизу водного об`єкту. На матеріалах землевпорядного проектування відобразити гідрологічну ситуацію з метою дотримання вимог ст. 58, 122 Земельного кодексу України та ст. 88 Водного кодексу України. Визначитись з наявністю обмежень у використанні земельної ділянки, при необхідності внести зміни до проекту землеустрою. Позивачем не було усунуто недоліки, які зазначені в вищевказаному наказі головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. 08 червня 2021 року позивач звернувся до Піщанської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою, на що листом від 16.08.2021 №270/02-25 йому було надано відповідь, в якій зазначено, що порушене питання було винесене на розгляд сесії Піщанської сільської ради 29.07.2021р. та за результатами голосування рішення не прийнято. Крім того, наказом головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 29.12.2020 №72-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та акта приймання-передачі земельна ділянка з кадастровим номером 1223285500:01:501:0043 була передана Пішанській сільській раді та згідно п. 2 зазначеного вище наказу право власності на земельні ділянки, зазначені в додатку до акта приймання-передачі, виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформляється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Однак, Пішанській сільській раді за період з грудня 2019 по грудень 2020 років в три етапи були передані 339 земельних ділянок розміром 4923,753 га. На сьогоднішній день реєстрація переданих земельних ділянок триває. Станом на день подання відзиву право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1223285500:01:301:0043 за Піщанською сільською радою не зареєстрована. Таким чином, за твердженням відповідача, форма власності вказаної ділянки значиться як державна, а, отже, Пішанська сільська рада не має повноважень щодо розпорядження вказаною земельною ділянкою. Додатково відповідач зазначив, що проект рішення Піщанської сільської «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення індивідуального садівництва...» був винесений на розгляд сесії Піщанської сільської ради 29.07.2021. За результатами голосування із 19 присутніх депутатів, які приймали участь у пленарному засіданні, 18 депутатів проголосували - «утримався» та 1 -«проти». Таким чином, рішення не прийнято. Також відповідачем зауважено про те, що проект землеустрою 2019 року, наданий позивачем та наявний в матеріалах справи, містить окрім недоліків, зазначених Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області у наказі від 18.12.2020 №4-13409/15-20 СГ, й інші встановлені спеціалістами сільської ради недоліки, а саме: у проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 , цільове використання земельної ділянки 01.05 - для індивідуального садівництва розташованої за адресою: Дніпропетровська область, Новомосковський район, Піщанська сільська рада, зазначено, що цей проект складається з 71 аркуша, хоча фактично в ньому наявні 73 аркуші. Два документи, які не пронумеровані та знаходяться між 65 та 66 сторінками, це розпорядження голови Новомосковської районної державної адміністрації від 27.10.2020 №381/0/328-20 «Про вилучення земельної ділянки загальною площею 0,0586 га, яка перебуває у постійному користуванні садівничого товариства «Магнолія», а також Висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 09.04.2020 № 7905/82-20 (далі - Висновок ). Згідно з п.1 зазначеного розпорядження вилучено земельну ділянку АДРЕСА_1 призначення за межами населеного пункту загальною площею 0,0586 га для колективного садівництва, що перебуває у постійному користуванні садівничого товариства «Магнолія» (код ЄДРПОУ - 24442062) на території Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області. Таким чином, земельна ділянка за АДРЕСА_1 загальною площею 0,0586 га була вилучена для колективного садівництва. Як слідує з преамбули зазначеного розпорядження, ОСОБА_1 з питання вилучення земельної ділянки звернувся із заявою на адресу Новомосковської районної державної адміністрації 28.09.2020, а Висновок про розгляд проекту землеустрою був складений 09.04.2020 за №7905/82-20, тобто, раніше майже на шість місяців. Згідно з підпунктом 3 пункту 6 вищевказаного Висновку форма власності: державна. На момент складання проекту землеустрою: 01.06 для колективного садівництва (п.п. 4 п. 6 Висновку). У зазначеному проекті відсутні відомості про детальне місце знаходження земельної ділянки, а саме: відсутня назва вулиці та номер земельної ділянки. Кадастровий номер земельної ділянки зазначений як: 1223285500, що є не повним номером. Акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання (45 арк. проекту) не містить дати, а також не зазначений кадастровий номер меж земельної ділянки та кількість межових знаків у вигляді дерев`яних стовпів. Акт встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (52 арк. проекту) не зазначено прізвище, ім`я та по батькові голови СТ «Магнолія». Лист Дніпропетровського обласного центру з охорони історико-культурних цінностей (57 арк. проекту) датований 06.03.2020. Проектом землеустрою не визначено прибережні захисні смуги та інші наявні обмеження у використанні земельної ділянки, оскільки земельна ділянка знаходиться поблизу водного об`єкту. Крім того, відповідачем зауважено, що у зв`язку з тим, що ділянка позивача знаходиться на території садівничого товариства «Магнолія», а також з урахуванням п.1 розпорядження голови Новомосковської районної державної адміністрації від 27.10.2020 №381/0/328-20, згідно з яким було вилучено земельну ділянку АДРЕСА_1 сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту загальною площею 0,0586 га для колективного садівництва, спірна земельна ділянка може бути відведена лише як для колективного садівництва 01.06, а не для індивідуального садівництва 01.05, як зазначено у проекті землеустрою. Таким чином, у зв`язку з тим, що земельна ділянка позивача не приватизована, то це земля садівничого товариства «Магнолія», яка використовується його членом-позивачем.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.02.2022 року вирішено перейти до розгляду адміністративної справи №160/23134/21 за позовною заявою ОСОБА_1 до Піщанської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 02.03.2022 року о 14:00 год.
Відповідно до довідки від 02.03.2022р. №250, складеної помічником судді Закопай А.Р., всі справи, призначені до розгляду в судовому засіданні 02.03.2022 року, були зняті з розгляду у зв`язку з введенням воєнного стану на території України.
Наступне підготовче судове засідання призначено на 05.04.2022 року о 10:00 год.
05 квітня 2022 року до суду від представника відповідача надійшло клопотання про продовження строку підготовчого провадження у справі №160/23134/21 у зв`язку з дією на території України воєнного стану.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2022 року клопотання представника відповідача про продовження строку підготовчого провадження у справі №160/23134/21 задоволено і продовжено строк підготовчого провадження в адміністративній справі №160/23134/21 до 04.05.2022 року, наступне підготовче судове засідання призначено на 04.05.2022 року об 11:00 год.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 травня 2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу №160/23134/21 до судового розгляду по суті у судовому засіданні на 01.06.2022 року о 13:00 год.
Крім того, вищезазначеною ухвалою суду витребувано у ОСОБА_1 додаткові докази у справі, а саме: письмові пояснення та докази на їх підтвердження відносно того, чи були усунуті ОСОБА_1 недоліки, визначені у наказі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 18.12.2020 року №4-13409/15-20-СГ; письмові пояснення щодо підстав зміни розміру земельної ділянки (кадастровий номер 1223285500:01:301:0043), яку ОСОБА_1 просить надати у власність, з 0,0586 га, як зазначалося у заявах позивача про затвердження проекту землеустрою та у самому проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність на площу 0,12 га у заявлених у цій справі позовних вимогах.
01 травня 2022 року до суду від представника позивача надійшла заява про ознайомлення з матеріалами справи №160/23134/21.
26 травня 2022 року до суду від представника відповідача надійшла заява про проведення розгляду справи №160/23134/21 без участі представника Піщанської сільської ради.
01 червня 2022 року до суду від представника позивача надійшла заява про відкладення розгляду справи №160/23134/21.
Представники сторін в судове засідання 01.06.2022 року не з`явились, про час, дату та місце розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується доказами, наявними в матеріалах справи.
Наступне судове засідання призначено на 21.06.2022 року о 14:00 год.
08 червня 2022 року до канцелярії суду від позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, в якій останнім викладена позиція аналогічна висловленій ним у власній позовній заяві.
21 червня 2022 року до суду від представника позивача надійшла заява, в якій останнім зазначено, що він не заперечує проти розгляду справи без участі сторін у письмовому провадженні.
Відповідно до ч.9 ст.205 КАС України якщо не має перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом (пункт 10 частини першої статті 4 КАС України).
Фіксування судового засідання відповідно до статті 229 КАС України не здійснювалося, тому керуючись приписами пункту 10 частини 1 статті 4 та частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд заяви судом вирішено здійснювати у порядку письмового провадження.
Таким чином, суд дійшов висновку про продовження розгляду справи в порядку письмового провадження відповідно до пункту 10 частини 1 статті 4 та частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ст.193 КАС України суд має розпочати розгляд справи по суті не пізніше ніж через шістдесят днів з дня відкриття провадження у справі, а у випадку продовження строку підготовчого провадження - не пізніше наступного дня з дня закінчення такого строку. Суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.
Частиною 4 статті 243 КАС України встановлено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
З матеріалів справи судом встановлено, що згідно з державним актом на право постійного користування землею серії ДП НВ №000136 від 22.05.1996р., виданого Піщанською сільською радою Народних депутатів Новомосковського району Дніпропетровської області 22 травня 1996 року, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №136, земельна ділянка розміром 12,87 гектарів надана у постійне користування садовому товариству «Магнолія».
Заявою голови правління садівничого товариства «Магнолія», посвідченою приватним нотаріусом Новомосковського районного нотаріального округу Дніпропетровської області Ріхтером Н.В. 15 травня 2019 року, про що внесено запис в реєстр за №433, надано ОСОБА_1 добровільну згоду на вилучення із постійного користування садівничого товариства «Магнолія» земельної ділянки площею 0,0586 га. із загальної площі 12,87 га., що розташована на території Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, та яка була надана садівничому товариству «Магнолія» у користування.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 16.10.2019 №4-2788/15-19-СГ «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою» щодо відведення земельної ділянки» позивачеві надано дозвіл про виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту на території Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 0,0586 га, із цільовим призначенням (01.05.) - для індивідуального садівництва.
ФОП ОСОБА_2 на підставі договору на виконання робіт від 20.11.2019 року та за замовленням позивача розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, загальною площею 0,0586 га, із цільовим призначенням - для індивідуального садівництва (01.05), за адресою: Дніпропетровська область, Новомосковський район, Піщанська сільська рада.
Висновком головного архітектора Новомосковського району від 27.12.2019 року №263 проект землеустрою щодо відведення у власність гр. ОСОБА_1 (загальною площею 0,0586 га) для індивідуального садівництва, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, Новомосковський район, Піщанська сільська рада, за межами населених пунктів погоджено з обов`язковим дотриманням охоронних зон інженерних комунікацій, санітарно-гігієнічних та природоохоронних вимог.
Висновком ГУ Держгеокадастру у Одеській області (за принципом екстериторiальностi) про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 09.04.2020 №7905/82-20 було погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 (загальною площею 0,0586 га) для індивідуального садівництва, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, Новомосковський район, Піщанська сільська рада
29.04.2020 року позивачем отримано витяг з Державного земельного кадастру НВ-1213565492020, згідно з яким земельній ділянці площею 0,0586 га, розташованій за адресою: Дніпропетровська область, Новомосковський район, Піщанська сільська рада, присвоєно кадастровий номер 1223285500:01:301:0043.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 18.12.2020 №4-13409/15-20-СГ відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, розмір земельної ділянки 0,0586 га (кадастровий номер 1223285500:0,1:301:0043), із цільовим призначенням (01.05) - для індивідуального садівництва та наданні цієї земельної ділянки у власність з таких підстав: у висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 09 квітня 2020 року №7905/82-20 невірно зазначено прізвище заявника; невідповідність кадастрового плану земельної ділянки вимогам статті 34 Закону України «Про Державний земельний кадастр»; відсутній коректурний аркуш про врахування та виправлення пропозиції, що викладена у висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 09 квітня 2020 року №7905/82-20; відсутні відомості щодо прив`язки межових знаків до пункту Державної геодезичної мережі на виконання вимог пункту 3.9 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18 травня 2010 року №376; невідповідність номеру межового знака вимогам пункту 3.2. Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18 травня 2010 року №376; не відповідність Акта встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) вимогам пункту 2.1 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18 травня 2010 року №376; встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі розробленої документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; на графічних матеріалах проекту не відображено розташування земельної ділянки відносно меж населеного пункту, об`єктів водного фонду, прибережних захисних смуг, водоохоронних зон, об`єктів транспортної та енергетичної інфраструктури, суміжних землевласників та землекористувачів. Проект землеустрою доповнити більш розширеною ситуаційною схемою розташування земельної ділянки, у масштабі, який забезпечує чітке відображення усіх елементів картографічної основи. Запроектована земельна ділянка знаходиться поблизу водного об`єкту. На матеріалах землевпорядного проектування відобразити гідрологічну ситуацію з метою дотримання вимог ст. 58, 122 Земельного кодексу України та ст. 88 Водного кодексу України. Визначитись з наявністю обмежень у використанні земельної ділянки, при необхідності внести зміни до проекту землеустрою.
08 червня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність для індивідуального садівництва земельної ділянки площею 0,0586 га, розташованої за адресою: Піщанська сільська рада Новомосковського району Дніпропетровської області, кадастровий номер: 1223285500:01:301:0043 СТ «Магнолія» АДРЕСА_2 .
Вищезазначена заява ОСОБА_1 зареєстрована Піщанською сільською радою Новомосковського району Дніпропетровської області за вх. №796/02-22 від 08.06.2021р.
Листом Піщанської сільської ради від 16 серпня 2021 року №270/02-25 позивачеві було повідомлено, що його заява №796/02-22 від 08.06.2021 року була розглянута постійною комісією з питань містобудування, земельних відносин та охорони природи Піщанської сільської ради та винесена на розгляд сесії, яка відбулася 29.07.2021 року, проте, за результатами голосування рішення не прийняте.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у недотриманні процедури розгляду заяви позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність для індивідуального садівництва земельної ділянки площею 0,12га, розташованої за адресою: Піщанська сільська рада Новомосковського району Дніпропетровської області, кадастровий номер: 1223285500:01:301:0046, передбаченої вимогами Земельного кодексу України, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 14 Конституції України та статті 373 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.
Основним нормативним актом, який регулює земельні відносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (з наступними змінами і доповненнями, в чинній на момент виникнення спірних відносин редакції, далі по тексту - Земельний кодекс).
Відповідно до частин першої - третьої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Згідно з п. в ч.1 ст.121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара.
Відповідно до ч.6 ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Абзацом 1 частини 7 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно з абз.2 ч.7 ст.118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
За приписами ч.8 ст.118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 1861 цього Кодексу.
При цьому абз.1 ч.1 ст.1861 Земельного кодексу України встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
При цьому, частиною 9 статті 118 Земельного кодексу України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
За приписами ч.10 ст.118 Земельного кодексу України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Частиною 7 статті 186 ЗК України передбачено, що підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
При цьому, положеннями частини 9 статті 186 ЗК України визначено, що висновок (рішення) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, іншого суб`єкта, визначеного цією статтею, щодо відмови у погодженні або затвердженні документації із землеустрою має містити вичерпний перелік недоліків документації із землеустрою з описом змісту недоліку та посиланням на відповідні норми законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, затверджену документацію із землеустрою або містобудівну документацію. Повторна відмова у погодженні або затвердженні документації із землеустрою допускається лише у разі, якщо розробник не усунув недоліки, зазначені у попередньому висновку (рішенні), а також якщо підстава для відмови виникла після надання попереднього висновку (рішення). Повторна відмова у погодженні або затвердженні не позбавляє розробника документації із землеустрою права усунути недоліки такої документації та подати її на погодження або затвердження.
Отже, приписами ЗК України чітко визначено, що орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки комунальної власності у власність, розглядає клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою та приймає одне із рішень: або про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, або відмовляє у його затвердженні.
При цьому, у випадку відмови у затвердженні проекту землеустрою таке рішення має містити вичерпний перелік недоліків документації із землеустрою з описом змісту недоліку та посиланням на відповідні норми законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Відповідно до пунктів «а» - «в» частини 1 статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно з частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Водночас, варто врахувати й те, що відповідно до частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Положеннями статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради щодо безоплатної передачі земельної ділянки комунальної власності у приватну власність (крім земельних ділянок, що перебувають у користуванні громадян, та випадків передачі земельної ділянки власнику розташованого на ній жилого будинку, іншої будівлі, споруди) приймається не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що саме на пленарних засіданнях органом місцевого самоврядування вирішуються питання щодо земельних відносин, зокрема й щодо безоплатної передачі земельної ділянки комунальної власності у приватну власність.
При цьому, за наслідком розгляду клопотання про затвердження розробленої документації із землеустрою обов`язковим є прийняття рішення про його затвердження або рішення про відмову у затвердженні такої документації.
Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 17 лютого 2022 року у справі №560/1651/20, від 05 травня 2020 року у справі №826/8858/16, від 18 червня 2020 року у справі №826/8108/16, від 23 листопада 2021 року у справі №580/704/21 та ряду інших.
Водночас, судом установлено та матеріалами справи підтверджено, що Піщанською сільською ради Новомосковського району Дніпропетровської області в порядку, передбаченому Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» заява ОСОБА_1 про погодження проекту землеустрою винесена 29.07.2021 року на розгляд 11 сесії 8 скликання сільської ради, фактично не розглянута (не вирішена).
Так відповідно до витягу з протоколу засідання сесії Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 29.07.2021р., копія якого міститься в матеріалах справи, за результатами голосування по питанню 37 порядку денного «гр. ОСОБА_1 . Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення індивідуального садівництва загальною площею 0,0586 га, яка розташована: Дніпропетровська область, Новомосковський район, Піщанська сільська рада» рішення не прийнято ( за - 0, проти - 1, утрималось - 18, всього -19).
Отже, за результатами розгляду заяви позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Піщанською сільською радою не прийнято жодного із передбачених ЗК України рішень (або рішення про затвердження проекту землеустрою, або рішення про відмову в затвердженні проекту землеустрою), що суперечить вимогам статті 118 ЗК України.
Окрім того, суд враховує й те, що Верховним Судом у постанові від 09 липня 2020 року у справі №454/160/17 сформовано правовий висновок, згідно із яким протокол сесії міської ради як і витяг з протоколу засідання ради відображають лише результати голосування, однак мотивів прийняття того чи іншого рішення, які б дозволяли скористатись можливістю його оскарження, такі документи не містять і не відповідають поняттю акта органу місцевого самоврядування.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що у даних правовідносинах суб`єкт владних повноважень не може утриматись від прийняття рішення, що входить до його виключної компетенції. У свою чергу, утримання від прийняття рішення не є законним способом поведінки органу, а результати поіменного голосування не містять чіткого та однозначного рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою, а, отже, не можуть вважатися відмовою у розумінні частин 9, 10 статті 118 ЗК України.
Суд критично ставиться до твердження представника відповідача щодо того, що згідно з проектом землеустрою та інформації з Державного земельного кадастру, наданої позивачем, спірна земельна ділянка перебуває у державній власності, а станом на день подання відзиву, право власності на зазначену земельну ділянку за Піщанською сільською радою не зареєстрована, оскільки відповідно до п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України (доповнено згідно із Законом № 1423-IX від 28.04.2021) з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:
а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);
б) оборони;
в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;
г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;
д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;
е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Таким чином, землі державної власності, зокрема сільськогосподарського призначення, перейшли в комунальну власність, і статус їх розпорядників набули відповідні органи місцевого самоврядування. Отже, розпорядником земельної ділянки 1223285500:01:501:0043 площею 0,0586 га, яка відповідно до Витягу з ДЗК про земельну ділянку НВ-1213565492020 від 28.04.2020 розташована на території Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області (за межами населених пунктів) є саме відповідач.
Крім того, суд не бере до уваги посилання Піщанської сільської ради на те, що проект землеустрою, розроблений ФОП ОСОБА_2 та наданий позивачем на затвердження, містить суттєві недоліки, які визначені як працівниками відповідача так і наказом ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 18.12.2020 №4-13409/15-20-СГ, оскільки відповідачем фактично не було винесено чіткого та однозначного рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою, в якому саме й має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені ЗК України, що свідчить про допущення ним протиправної бездіяльності, що полягає у неприйнятті одного з передбачених ЗК України рішень за результатами розгляду поданої позивачем заяви.
При цьому, суд зауважує, що права позивача у даному випадку порушено саме протиправною бездіяльністю Піщанської сільської ради щодо неприйняття рішення про передачу безоплатно у власність земельної ділянки ОСОБА_1 із цільовим призначенням (01.05) для індивідуального садівництва, площею 0,0586 га, розташованої за адресою: Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, з кадастровим номером 1223285500:01:301:0043, а не про передачу безоплатно у власність земельну ділянку ОСОБА_1 із цільовим призначенням (01.05) для індивідуального садівництва, площею 0,12 га, розташованої за адресою: Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, з кадастровим номером 1223285500:01:301:0043, як помилково вказує позивач, тому суд, з метою ефективного захисту порушених прав позивача вважає за доцільне, керуючись приписами частини 2 статті 9 КАС України, якими передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог, при цьому, суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, вийти за межі заявлених ОСОБА_1 позовних вимог та визнати протиправною саме бездіяльність Піщанської сільської ради щодо неприйняття рішення про передачу безоплатно у власність земельної ділянки ОСОБА_1 із цільовим призначенням (01.05) для індивідуального садівництва, площею 0,0586 га, розташованої за адресою: Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, з кадастровим номером 1223285500:01:301:0043, оскільки саме такий спосіб захисту порушених прав позивача є належним та ефективним.
Щодо вимоги про зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачеві, то суд зважає на таке.
Згідно з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Частиною 4 ст. 245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному п. 4 ч. 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
За приписами вказаної правової норми слідує, що у разі, якщо суб`єкт владних повноважень використав надане йому законом право на прийняття певного рішення за наслідками розгляду звернення особи, але останнє визнане судом протиправним з огляду на його невідповідність чинному законодавству, при цьому, суб`єктом звернення дотримано усіх визначених законом умов, то суд вправі зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти певне рішення.
Якщо ж таким суб`єктом на момент прийняття рішення не перевірено дотримання суб`єктом звернення усіх визначених законом умов або при прийнятті такого рішення суб`єкт дійсно має дискреційні повноваження, то суд повинен зобов`язати суб`єкта владних повноважень до прийняття рішення з урахуванням оцінки суду.
Отже, критеріями, які впливають на обрання судом способу захисту прав особи в межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату та наявність у суб`єкта владних повноважень права діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.
Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постановах від 24.01.2019 у справі №806/2978/17, від 16.05.2019 у справі № 812/1312/18, від 14.08.2019 у справі №0640/4434/18 та від 23.01.2020 у справі №0840/2979/18.
Так, в ході судового розгляду установлено, що відповідачем за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою не прийнято жодного з передбачених ЗК України рішень.
Водночас, рішення про затвердження проекту землеустрою є адміністративним актом, прийняттю його повинна передувати визначена адміністративна процедура.
Зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою без необхідних дій суб`єкта владних повноважень в межах адміністративної процедури не гарантує забезпечення прав позивача у передбачений законом спосіб.
Отже, недотримання усіх необхідних передумов для затвердження проекту землеустрою унеможливлює прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача затвердити такий проект. При цьому, затвердження в такому випадку проекту землеустрою призведе до вирішення судом питань, віднесених до виключної компетенції органу місцевого самоврядування.
Крім цього, суд враховує, що на момент ухвалення цього судового рішення в Україні діє воєнний стан.
Так, згідно зі ст.1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 року № 389-VIII воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні за визначених підстав в умовах якого допускається тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина.
Одне із таких обмежень встановлено Законом України від 24.03.2022 року № 2145-XI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану», який набрав чинності 07.04.2022 року та яким внесені зміни до Земельного кодексу України.
Зокрема, вказаним законом розділ X «Перехідні положення» ЗК України доповнено пунктом 27, згідно з яким під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей:
5) безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на затвердження уповноваженим органом виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування проектів землеустрою з метою безоплатної передачі земельних ділянок у власність.
Зазначене виключає підстави для задоволення позовних вимог у бажаний для позивача спосіб, оскільки обрання судом під час дії воєнного стану способу захисту порушених прав у вигляді зобов`язання відповідача прийняти рішення про затвердження проекту із землеустрою та передати земельну ділянку у приватну власність суперечить Закону України від 24.03.2022 року № 2145-XI.
Таким чином, встановивши протиправну бездіяльність Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області ради щодо неприйняття одного з передбачених ЗК України рішень за результатами розгляду поданої позивачем заяви, суд дійшов висновку, що достатнім і ефективним способом захисту порушених прав позивача є прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача від 08 червня 2021р. про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність для індивідуального садівництва земельної ділянки площею 0,0586 га, розташованої за адресою: Піщанська сільська рада Новомосковського району Дніпропетровської області, кадастровий номер: 1223285500:01:301:0043 та прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням висновків суду, викладених у цьому рішенні.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що за наведених у позовній заяві мотивів і підстав позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Питання щодо розподілу судових витрат врегульовані ст.139 КАС України.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України, суд зазначає, що позивач у справі, що розглядається, звільнений від сплати судового збору на підставі п.13 ч.1 ст.5 Закону України Про судовий збір, тому судовий збір останнім сплачено не було, а отже відсутні підстави для здійснення розподілу судових витрат.
Керуючись ст. ст. 242-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_3 ) до Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 04338836, місцезнаходження: вул. Центральна, 4, с. Піщанка, Новомосковський район, Дніпропетровська область, 51283) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Піщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області щодо неприйняття рішення за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_3 ) 08.06.2021р. (вх.№796/02-22 від 08.06.2021р.) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність для індивідуального садівництва земельної ділянки площею 0,0586га, розташованої за адресою: Піщанська сільська рада Новомосковського району Дніпропетровської області, кадастровий номер: 1223285500:01:301:0043.
Зобов`язати Піщанську сільську раду Новомосковського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 04338836, місцезнаходження: вул. Центральна, 4, с. Піщанка, Новомосковський район, Дніпропетровська область, 51283) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_3 ) від 08.06.2021р. (вх.№796/02-22 від 08.06.2021р.) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність для індивідуального садівництва земельної ділянки площею 0,0586га, розташованої за адресою: Піщанська сільська рада Новомосковського району Дніпропетровської області, кадастровий номер: 1223285500:01:301:0043 та прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням висновків суду, викладених у цьому рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, передбачені ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя: О.М. Турова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2022 |
Оприлюднено | 08.05.2023 |
Номер документу | 110638401 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні