Рішення
від 24.04.2023 по справі 915/1547/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 квітня 2023 року Справа № 915/1547/21

м.Миколаїв

Господарський суд Миколаївської області у складі головуючого судді Мавродієвої М.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Жиган А.О.,

представник позивачів: не з`явився,

представник відповідача: не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за спільним позовом: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ; адреса ел.пошти: ІНФОРМАЦІЯ_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ; РНОКПП НОМЕР_3 ),

до відповідача: Баштанської міської ради (56101, Миколаївська обл., м.Баштанка, вул.Героїв Небесної Сотні, буд.38; ідент.код 04376469; адреса ел.пошти: bashtanskaotg@mk.gov.ua; bashtrada@ukr.net),

про: визнання недійсним статуту Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" в новій редакції,-

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 звернулись до Господарського суду Миколаївської області із спільним позовом до Баштанської міської ради, в якій позивачі просили суд визнати недійсним статут Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" в новій редакції, затвердженого рішенням Баштанської міської ради №18 від 29.04.2021, та як такий, що порушує право працівників брати участь в управлінні підприємствами, установами, організаціями.

Позовні вимоги обґрунтовано наступним:

- рішенням Баштанської міської ради №18 від 29.04.2021 було внесено зміни до статуту Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" та викладено статут у новій редакції;

- при цьому, в порушення приписів статуту Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" в редакції від 10.03.2017, трудовий колектив та керівника закладу не було поінформовано про майбутні зміни статуту та не направлено текст статуту на погодження трудового колективу, не було запрошено представників від комунального закладу на засідання сесії Баштанської міської ради, на якому приймалось вищезазначене рішення;

- в новій редакції статуту не передбачено механізму, який би передбачав участь трудового колективу закладу в його управлінні, що є порушенням прав трудового колективу мати гарантовану легалізацію своїх прав на участь в управлінні закладом. Нова редакція статуту звузила права трудового колективу щодо управління закладом порівняно з попередньою редакцією статуту;

- рішення сесії Баштанської міської ради про внесення змін до статуту комунального закладу є протиправним, оскільки ним порушено права трудового колективу на участь в управлінні закладом культури, адже такі права гарантовано ст.245 Кодексу законів про працю України, що має вищу юридичну силу, аніж Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні";

- при прийнятті оспорюваного рішення порушена процедура підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях Баштанської міської ради;

- рішення сесії Баштанської міської ради №18 від 29.04.2021 про внесення змін до статуту Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" є протиправним, оскільки статутом в редакції від 10.03.2017 не передбачено право міської ради вносити зміни до статуту, так як таким правом наділений був лише колектив будинку культури.

Ухвалою суду від 26.10.2021 (суддя Ржепецький В.О.) позивачам відмовлено у відкритті провадження у справі за вказаною позовною заявою на підставі п.1 ч.1 ст.175 ГПК України, оскільки даний спір не є корпоративним в розумінні п.3 ч.1 ст.20 ГПК України та не підлягає розгляду в порядку господарського судочинства, проте за суб`єктним складом сторін він може бути віднесений до спорів, які розглядаються судами цивільної юрисдикції.

Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 03.02.2022 задоволено апеляційну скаргу позивачів, скасовано ухвалу Господарського суду Миколаївської області від 26.10.2021, а дану справу передано на розгляд до Господарського суду Миколаївської області.

Враховуючи суть спору та суб`єктний склад спірних правовідносин у даній справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що спір має вирішуватися судами за правилами ГПК України.

Відповідач у відзиві від 28.12.2021 заперечує проти вимог позивача та просить суд відмовити у їх задоволенні в повному обсязі посилаючись на наступне:

- ОСОБА_1 вже зверталась з аналогічним позовом до Баштанської міської ради про визнання протиправним та скасування пункту 1.4 рішення сесії Баштанської міської ради №18 від 29.04.2021 «Про внесення змін до статуту Комунального закладу «Плющівський сільський будинок культури» Баштанської міської ради Миколаївської області», затвердженого рішенням Баштанської міської ради №8 від 10.03.2017», однак рішенням Баштанського районного суду Миколаївської області від 16.07.2021 та постановою Миколаївського апеляційного суду від 14.09.2021 у справі №468/755/12-ц ОСОБА_1 відмовлено у задоволенні таких позовних вимог;

- всі проекти рішень, які вносяться до порядку денного сесії органу місцевого самоврядування оприлюднюються на офіційному веб-сайті Баштанської міської ради - https://bashtankaotg.gov.ua, зокрема 12.04.2021 на такому офіційному веб-сайті Баштанської міської ради було оприлюднено і проект спірного рішення Баштанської міської ради №18 від 29.04.2021, де колектив Комунального закладу «Плющівський сільський будинок культури» і міг ознайомитися зі змістом такого проекту;

- працівники Комунального закладу «Плющівський сільський будинок культури» правом на зібрання загальних зборів трудового колективу та висловлення Баштанській міській раді, як засновнику такого комунального закладу, своїх пропозицій та доповнень щодо нової редакції статуту, які були б обов`язково озвучені на засіданні сесії, - не скористались та не надали жодних пропозицій чи зауважень;

- підставою визнання недійсним статуту в новій редакції є факт державної реєстрації змін до статуту. Державна реєстрація змін до установчих документів Комунального закладу «Плющівський сільський будинок культури» востаннє внесено 04.04.2017. Неможливо визнати недійсним статут Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" в новій редакції, затвердженого рішенням Баштанської міської ради №18 від 29.04.2021, державна реєстрація якого є обов`язковою, але її не здійснено.

У подальшому 16.02.2022 Господарським судом Миколаївської області постановлено ухвалу про визнання заяви судді Ржепецького В.О. про самовідвід у справі обґрунтованою, задоволено заяву судді про самовідвід та передано справу для визначення головуючого судді в порядку, встановленому ст.32 ГПК України.

На підставі розпорядження керівника апарату Господарського суду Миколаївської області №56 від 16.02.2022, на виконання вищевказаної ухвали суду від 16.02.2022, здійснено повторний автоматизований розподіл справи.

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.02.2022 автоматизованою системою документообігу суду визначено головуючого суддю у справі - Мавродієву М.В.

Ухвалою суду від 21.02.2022 справу прийнято до свого провадження суддею Мавродієвою М.В. Справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 21.03.2022.

21.03.2022 судове засідання не відбулось у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, введенням на всій території України воєнного стану за Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ та проведенням активних бойових дій на території Миколаївської області та міста Миколаєва.

Наказом голови Господарського суду Миколаївської області від 02.03.2022 судові засідання призначені з 02.03.2022 по 01.04.2022 були скасовані, враховуючи ведення бойових дій на адміністративно-територіальній одиниці місця розташування суду.

Відповідно до положень частини 7 статті 147 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", враховуючи, зокрема, неможливість Господарським судом Миколаївської області здійснювати правосуддя під час воєнного стану, Голова Верховного Суду розпорядженням від 22.03.2022 №12/0/9-22 змінив територіальну підсудність судових справ на Господарський суд Одеської області.

Розпорядженням Голови Верховного Суду від 25.07.2022 №41 з 26.07.2022 відновлено територіальну підсудність судових справ Господарського суду Миколаївської області.

За вказаних обставин, розгляд справи відбувається у розумний строк, тривалість якого обумовлюється введенням в Україні за указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ, воєнного стану через військову агресію Російської Федерації проти України.

Ухвалою суду від 28.10.2022 підготовче засідання по справі призначено на 22.11.2022, яке в подальшому відкладалось на 22.12.2022, 20.01.2023, 10.02.2023, 10.03.2023 за клопотаннями відповідача та через оголошення у час судового засідання повітряних тревог.

10.02.2023 від відповідача до суду надійшло клопотання від 09.02.2023, в якому останній просив суд закрити провадження у даній справі.

В обґрунтування такого клопотання відповідач вказував наступне:

- згідно п.2 рішення Баштанської міської ради №2 від 19.09.2022 "Про реорганізацію закладу культури клубного типу Баштанської міської ради Миколаївської області комунальної організації (установу, заклад) Плющівський сільський будинок культури шляхом приєднання до базового закладу КЗ "Баштанський міський будинок культури" Баштанської міської ради Миколаївської області" правонаступником Плющівського будинку культури є КЗ "Баштанський міський будинок культури";

- відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №272802672045 від 08.02.2023 Плющівський сільський будинок культури (код ЄДРПОУ 38813314) припинено як юридичну особу;

- рішенням Баштанської міської ради №14 від 21.11.2022 на підставі ст.ст.22, 23, 24 Закону України "Про культуру", постанови КМУ №984 від 24.10.2012 "Про затвердження Порядку формування базової мережі закладів культури" створено базовий заклад клубного типу на базі КЗ "Баштанський міський будинок культури", затверджено перелік закладів, що включені до базової мережі, а також структуру та штатну чисельність КЗ "Баштанський міський будинок культури";

- відповідно до правонаступництва та структури базового закладу, Плющівський сільський будинок культури підпорядковується КЗ "Баштанський міський будинок культури", отже керується у своїй роботі статутом КЗ "Баштанський міський будинок культури", що затверджено рішенням Баштанської міської ради №16 від 21.11.2022 та зареєстровано належним чином згідно чинного законодавства 06.02.2023.

08.03.2023 від позивачів до суду надійшли спільні письмові заперечення б/н від 07.03.2023 проти клопотання відповідача про закриття провадження у даній справі, в яких останні вважають, що суд має продовжити розгляд справи про визнання недійсним статуту Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" в новій редакції.

Представник відповідача у судовому засіданні 10.03.2023 уточнив вказане клопотання та, з підстав наведених у такому клопотанні, просив закрити провадження у даній справі у зв`язку відсутності предмета спору.

Ухвалою суду від 10.03.2023 відповідачу відмовлено у задоволенні клопотання про закриття провадження у справі, оскільки підстави для закриття провадження у даній справі були відсутні, так як позивачі від спільного позову не відмовились, підтримують свої вимоги в повному обсязі та заперечують проти закриття провадження у даній справі, а відповідач їх не визнає та у їх задоволені просить відмовити.

Також ухвалою суду від 10.03.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 03.04.2023, який в подальшому відкладався на 03.04.2023 та 24.04.2023.

Сторони явку повноважних представників у судове засідання 24.04.2023 не забезпечили, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Позивачі у письмових клопотаннях та запереченнях просили суд розглядати справу без їх участі.

Відповідач причини неявки суду не повідомив.

Господарським судом також враховано, що явка представників сторін не визнавалась судом обов`язковою.

Враховуючи викладене суд дійшов висновку про достатність у матеріалах справи документальних доказів для вирішення спору по суті за відсутності представників сторін.

У судовому засіданні 24.04.2023 судом підписано вступну та резолютивну частини рішення без його проголошення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, судом встановлено наступне.

Наказом начальника відділу розвитку культури і туризму виконавчого комітету Баштанської міської ради №2 від 02.03.2017 ОСОБА_1 призначено на посаду директора Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" (т.1 а.с.4).

Рішенням Баштанської міської ради №8 від 10.03.2017 (т.1 а.с.9) внесено зміни до статуту Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" затвердженого рішенням Плющівської сільської ради №2 від 09.02.2015 та затверджено статут Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" в новій редакції (т.1 а.с.10,11) відповідно до якої:

- Плющівський сільський будинок культури є заклад культури, діяльність якого спрямована на створення, розповсюдження та популяризацію культурних надбань. Плющівський сільський будинок культури підпорядкований відділу розвитку культури і туризму виконавчого комітету Баштанської міської ради Миколаївської області (п.1.1);

- Плющівський сільський будинок культури є неприбутковою бюджетною організацією і в своїй діяльності керується Конституцією України, Законом України «Про культуру», Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», рішеннями місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, наказами Міністерства культури України, цим статутом та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність у галузі культури (п.1.2);

- власником та правонаступником Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" є Баштанська міська рада (п.1.3);

- Плющівський сільський будинок культури є об`єктом комунальної власності об`єднаної територіальної громади Баштанської міської ради (п.2.1);

- керівництво клубним закладом здійснюється директором, що призначається начальником відділу розвитку культури і туризму виконавчого комітету Баштанської міської ради (п.4.1);

- директор будинку культури, зокрема, здійснює керівництво колективом клубного закладу, забезпечує добір кадрів, затверджує структуру, формує штатний розпис (п.4.3);

- органом громадського самоврядування клубного закладу є загальні збори колективу цього закладу, які скликаються за потреби, але не рідше одного разу на рік (п.4.4);

- зміни та доповнення до статуту будинку культури приймаються на загальних зборах трудового колективу Плющівського сільського будинку культури (п.7.1);

- цей статут і всі зміни до нього затверджуються засновником (правонаступником) та реєструються відповідно до чинного законодавства України (п.7.2);

- у всьому, що не врегульовано цим статутом, слід керуватися чинним законодавством України (п.7.3).

Наказом директора Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" №192 від 18.12.2019 ОСОБА_3 з 01.01.2020 призначено на посаду прибиральника приміщень Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" (т.1 а.с.6).

Наказом директора Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" №41 від 01.03.2021 ОСОБА_2 з 03.03.2021 прийнято на посаду фахівця з комп`ютерної графіки (дизайну) Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" (т.1 а.с.8).

Рішенням Баштанської міської ради №18 від 29.04.2021 (т.1 а.с.12) внесено зміни, зокрема і до статуту Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" затвердженого рішенням Плющівської сільської ради №8 від 10.03.2017 та затверджено статут Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" в новій редакції (т.1 а.с.13-15) відповідно до якої:

- засновником Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" є Баштанська міська рада. Організаційно-правова форма: комунальний заклад (п.1.3);

- Комунальний заклад "Плющівський сільський будинок культури" заснований на комунальній власності, є неприбутковим бюджетним закладом, утримується за рахунок коштів міського бюджету. Повноваження з управління майном Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" здійснює засновник, а повноваження з управління діяльністю комунального закладу здійснює відділ розвитку культури і туризму виконавчого комітету Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області (п.1.4);

- у своїй діяльності Комунальний заклад "Плющівський сільський будинок культури" керується Конституцією України, Законом України «Про культуру», актами Президента України і Кабінету Міністрів України, центрального органу виконавчої влади в галузі культури і мистецтв, рішеннями сесій Баштанської міської ради об`єднаної територіальної громади (далі - ОТГ), наказами начальника відділ розвитку культури і туризму виконавчого комітету Баштанської міської ради і цим статутом (п.1.5);

- Комунальний заклад "Плющівський сільський будинок культури" є заклад культури, діяльність якого спрямована на створення, розповсюдження та популяризацію культурних надбань. Будинок культури підпорядкований відділу розвитку культури і туризму виконавчого комітету Баштанської міської ради Миколаївської області (п.2.1);

- Комунальний заклад "Плющівський сільський будинок культури" є об`єктом комунальної власності об`єднаної територіальної громади Баштанської міської ради (п.3.1);

- директор призначається на посаду засновником шляхом укладення з ним контракту строком на п`ять років за результатами конкурсу (п.5.1);

- органом громадського самоврядування клубного закладу є загальні збори колективу цього закладу, які скликаються за потреби, але не рідше одного разу на рік (п.5.4);

- припинення діяльності Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням засновника, передбачених законами - за рішенням суду (п.7.1);

- рішення про припинення діяльності Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" приймається Баштанською міською радою (п.7.2);

- при реорганізації чи ліквідації Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" працівникам, які звільняються, гарантується додержання їх прав та інтересів відповідно до трудового законодавства України (п.7.3);

- Комунальний заклад "Плющівський сільський будинок культури" вважається реорганізованим або ліквідованим з дня внесення до державного реєстру запису про припинення його діяльності (п.7.6);

- зміни та доповнення до статуту вносяться в установленому чинним законодавством України порядку та набувають юридичної сили з моменту їх державної реєстрації (п.8.2).

28.07.2021 відбулось засідання трудового колективу Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури", на якому було вирішено обрати представниками уповноваженими представляти інтереси трудового колективу Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" у судах - директора ОСОБА_1, фахівця з комп`ютерної графіки (дизайну) - ОСОБА_2, прибиральника приміщень - ОСОБА_3 Вказане рішення оформлено протоколом засідання трудового колективу №3 від 28.07.2021.

Позивачі вказують, що в порушення приписів статуту Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" в редакції від 10.03.2017, трудовий колектив та керівника закладу не було поінформовано про майбутні зміни статуту та не направлено текст статуту на погодження трудового колективу, не було запрошено представників від комунального закладу на засідання сесії Баштанської міської ради, на якому приймалось рішення №18 від 29.04.2021.

Позивачі стверджують, що в новій редакції статуту від 29.04.2021 не передбачено механізму, який би передбачав участь трудового колективу закладу в його управлінні, що є порушенням прав трудового колективу мати гарантовану легалізацію своїх прав на участь в управлінні закладом. Нова редакція статуту звузила права трудового колективу щодо управління закладом порівняно з попередньою редакцією статуту.

Позивачі вважають, що рішення сесії Баштанської міської ради №18 від 29.04.2021 про внесення змін до статуту комунального закладу є протиправним, оскільки ним порушено права трудового колективу на участь в управлінні закладом культури, адже такі права гарантовано ст.245 Кодексу законів про працю України, що має вищу юридичну силу, аніж Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні". При прийнятті оспорюваного рішення порушена процедура підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях Баштанської міської ради.

Позивачі також вважають рішення сесії Баштанської міської ради №18 від 29.04.2021 про внесення змін до статуту Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" протиправним, оскільки статутом в редакції від 10.03.2017 не передбачено право міської ради вносити зміни до статуту, оскільки таким правом наділений був лише колектив будинку культури.

На підставі повно і всебічно з`ясованих обставин справи, на які сторони посилались як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам сторін, суд дійшов наступних висновків.

Щодо доводів відповідача про те, що зміни до статуту Комунального закладу «Плющівський сільський будинок культури» в новій редакції 2021 року, які не були зареєстровані, не можуть бути оскаржені в судовому порядку, суд вказує наступне.

Відповідач, посилаючись на положення Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», вважає, що нова редакція статуту Комунального закладу «Плющівський сільський будинок культури» 2021 року набирає чинності з моменту її державної реєстрації.

Статут Комунального закладу «Плющівський сільський будинок культури» у новій редакції 2021 року не був зареєстрований, а відповідно не набув чинності. Через це, на думку відповідача, його оскарження в судовому порядку неможливе.

Суд вказує, що в силу приписів ч.5 ст.89 ЦК України зміни до установчих документів юридичної особи, які стосуються відомостей, включених до єдиного державного реєстру, набирають чинності для третіх осіб з дня їх державної реєстрації. Юридичні особи та їх учасники не мають права посилатися на відсутність державної реєстрації таких змін у відносинах із третіми особами, які діяли з урахуванням цих змін.

Таким чином, зміни до установчих документів юридичної особи набирають чинності для самої юридичної особи та її учасників.

В силу положень зазначених норм, після затвердження рішенням Баштанської міської ради №18 від 29.04.2021 змін до статуту Комунального закладу «Плющівський сільський будинок культури», а саме викладення статуту у новій редакції, останній набув чинності для Комунального закладу «Плющівський сільський будинок культури» та Баштанської міської ради, а також для третіх осіб, які діяли з урахуванням цих змін.

Тому, суд відхиляє доводи відповідача про те, що відсутність державної реєстрації нової редакції статуту Комунального закладу «Плющівський сільський будинок культури», затвердженого рішенням сесії Баштанської міської ради №18 від 29.04.2021, робить неможливим визнання його недійсним у судовому порядку.

Факт непроведення державної реєстрації змін до статуту не може бути перешкодою для звернення до суду особою, яка вважає, що цим установчим документом у новій редакції порушено її права та законні інтереси (подібного правового висновку дійшов Верховний Суд в п.п.68,69 постанови від 28.04.2021 по справі №905/279/20).

Так, відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Згідно зі статтею 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Статтею 2-1 Кодексу законів про працю України закріплено рівність трудових прав громадян України.

Відповідно до статей 15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Звертаючись до суду з позовом, позивачі, як на підставу позовних вимог, посилаються на протиправність рішення сесії Баштанської міської ради №18 від 29.04.2021 про внесення змін до статуту комунального закладу, оскільки ним порушено права трудового колективу на участь в управлінні закладом культури, адже такі права гарантовано ст.245 Кодексу законів про працю України; статутом в редакції від 10.03.2017 не передбачено право міської ради вносити зміни до статуту, оскільки таким правом наділений був лише колектив будинку культури; при прийнятті оспорюваного рішення порушена процедура підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях Баштанської міської ради.

Частиною 1 ст.87 ЦК України передбачено, що для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження.

Згідно ст.143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування, зокрема, утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи.

Пунктом 30 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, управління закладами культури, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення (пп.1 п.«а» ст.32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Таким чином, затвердження статуту підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади є прерогативою сільських, селищних, міських рад.

Статутом Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" в редакції, затвердженій рішенням Баштанської міської ради №8 від 10.03.2017, встановлено, що:

- Плющівський сільський будинок культури є об`єктом комунальної власності об`єднаної територіальної громади Баштанської міської ради (п.2.1);

- власником та правонаступником Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" є Баштанська міська рада (п.1.3);

- Плющівський сільський будинок культури підпорядкований відділу розвитку культури і туризму виконавчого комітету Баштанської міської ради Миколаївської області (п.1.1).

Крім того, статутом Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" в редакції, затвердженій рішенням Баштанської міської ради №18 від 29.04.2021, встановлено, що:

- засновником Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" є Баштанська міська рада. Організаційно-правова форма: комунальний заклад (п.1.3);

- Комунальний заклад "Плющівський сільський будинок культури" заснований на комунальній власності, є неприбутковим бюджетним закладом, утримується за рахунок коштів міського бюджету. Повноваження з управління майном Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" здійснює засновник, а повноваження з управління діяльністю комунального закладу здійснює відділ розвитку культури і туризму виконавчого комітету Баштанської міської ради Баштанського району Миколаївської області (п.1.4);

- Комунальний заклад "Плющівський сільський будинок культури" є об`єктом комунальної власності об`єднаної територіальної громади Баштанської міської ради (п.3.1).

Тобто, з таких положень статуту вбачається, що Комунальний заклад "Плющівський сільський будинок культури" за організаційно-правовою формою є комунальним закладом (установою), його єдиним засновником є Баштанська міська рада, а органом управління Відділ розвитку культури і туризму виконавчого комітету Баштанської міської ради.

Враховуючи викладене, суд вважає, що чинне, як на момент виникнення спірних правовідносин, так і на даний час, законодавство надає виключне право засновнику Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури", яким відповідно до положень статуту, як в редакції 2017 року, так і в редакції 2021 року, - є Баштанська міська рада, на затвердження установчих документів такого комунального закладу, у тому числі статуту.

При цьому законодавством не встановлено будь-яких винятків чи обмежень власника комунального закладу у визначенні змісту установчих документів самостійно, і необхідності погодження змін до установчих документів (статуту) з іншими особами, у тому числі, які перебувають у трудових відносинах з комунальним закладом.

Подібного правового висновку дійшов Верховний Суд в постанові від 03.04.2020 по справі №524/9064/16-ц.

До того ж, судом враховано, що п.7.2 статуту Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" в редакції, затвердженій рішенням Баштанської міської ради №8 від 10.03.2017, встановлено, що цей статут і всі зміни до нього затверджуються засновником (правонаступником) та реєструються відповідно до чинного законодавства України.

Суд вважає, що положення п.7.1 статуту Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури", в редакції 2017 року, не надають права трудового колективу погоджувати чи затверджувати статут виходячи з того, що відповідно до положень чинного законодавства, як на момент виникнення спірних правовідносин (29.04.2021), так і на даний час, лише Баштанська міська рада, як єдиний власник (засновник, правонаступник), має право затверджувати його статут та зміни до нього.

Той факт, що позивачі перебували з Комунальним закладом "Плющівський сільський будинок культури" у трудових відносинах, не дає юридичних підстав для обмеження засновника комунального закладу - Баштанської міської ради у праві самостійно визначати організаційну структуру такого закладу та зміст його установчих документів.

До того ж, за приписами ч.11 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

За приписами п.2 ч.1, ч.4 ст.15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності. Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Розпорядники інформації можуть оприлюднювати публічну інформацію на своєму офіційному веб-сайті, у власних офіційних друкованих виданнях та/або у медіа на підставі договорів про висвітлення діяльності, укладених із суб`єктами у сфері медіа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація обов`язково оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації (ч.6 ст.15 Закону України «Про доступ до публічної інформації»).

Судом прийнято до уваги, що на виконання вказаних вище приписів законодавства Баштанською міською радою 12.04.2021 на її офіційному веб-сайті за посиланням https://bashtanskaotg.gov.ua/ було оприлюднено проект рішення «Про внесення змін до статуту Комунального закладу «Плющівський сільський будинок культури Баштанської міської ради Миколаївської області» до якого додано зміни до статуту Плющівського сільського будинку культури.

Тобто, позивачі мали можливість у період з 12.04.2021 (дата оприлюднення проекту рішення) по 29.04.2021 (дата прийняття оспорюваного рішення міської радою) ознайомитися з проектом оспорюваного рішення на офіційному веб-порталі Баштанської міської ради.

Пунктом 4.4 статуту Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" в редакції, затвердженій рішенням Баштанської міської ради №8 від 10.03.2017, встановлено, що органом громадського самоврядування клубного закладу є загальні збори колективу цього закладу, які скликаються за потреби, але не рідше одного разу на рік.

Позивачами не надано суду доказів скликання у період з 12.04.2021 (дата оприлюднення проекту рішення) по 29.04.2021 (дата прийняття оспорюваного рішення міської радою) загальних зборів колективу Комунального закладу "Плющівський сільський будинок культури" та висловлення за результатами таких зборів Баштанській міській раді своїх пропозицій, заперечень чи зауважень щодо нової редакції статуту такого комунального закладу.

За такого, суд не вбачає правових підстав для задоволення позовних вимог та дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити.

У відповідності до ст.129 ГПК України, у разі відмови в позові судові витрати підлягають покладенню на позивача.

Керуючись ст.ст.73, 74, 76-79, 91, 129, 210, 220, 232, 233, 238, 240, 241 ГПК України, суд,-

В И Р І Ш И В:

1. В задоволенні позову відмовити.

2. Судові витрати покласти на позивачів.

Рішення суду, у відповідності до ст.241 ГПК України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ч.1 ст.254 ГПК України, учасники справи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.

Згідно ч.ч.1, 2 ст.256 ГПК України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повне судове рішення складено 04.05.2023 року.

Суддя М.В.Мавродієва

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення24.04.2023
Оприлюднено09.05.2023
Номер документу110668204
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань

Судовий реєстр по справі —915/1547/21

Рішення від 24.04.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 03.04.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 10.03.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 10.03.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 10.02.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 20.01.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 22.12.2022

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 22.11.2022

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 14.11.2022

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

Ухвала від 28.10.2022

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Мавродієва М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні