Рішення
від 05.05.2023 по справі 361/3503/22
УМАНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №361/3503/22

2/705/942/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 травня 2023 року м. Умань

Уманський міськрайонний суд Черкаської області у складі судді Єщенко О.І., розглянувши в порядку спрощеного провадження справу за позовом Броварського міськрайонного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення незаконно одержаної допомоги по безробіттю,

ВСТАНОВИВ:

Броварський міськрайонний центр зайнятості звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення незаконноодержаної допомогипо безробіттю та просив стягнути із ОСОБА_1 на користь Броварського міськрайонного центру зайнятості незаконно одержану допомогу по безробіттю в сумі 11670,07 грн, а також судові витрати у вигляді судового збору.

Позовні вимоги мотивовані тим, що проведеною перевіркою додержання вимог законів України «Про зайнятість населення», «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» встановлено, що Броварським міськрайонним центром зайнятості 01.12.2020 року було зареєстровано ОСОБА_1 як таку, що шукає роботу, та враховуючи положення Порядку реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу і безробітних, а також відсутність підходящої роботи 01.12.2020 року надано статус безробітної. За вимогами Законів України «Про зайнятість населення», «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» останній було призначено допомогу по безробіттю. 22.06.2021 року Броварським міськрайонним центром зайнятості було припинено реєстрацію безробітної ОСОБА_1 . У зв`язку із подачею останньою заяви про припинення реєстрації. В ході обміну інформацією було отримано дані від ПФУ про працевлаштування безробітної ОСОБА_1 . В період перебування на обліку в службі зайнятості до ТОВ «Апскейл Ложистік». Броварським міськрайонним центром зайнятості проведена перевірка, якою встановлено, що перебуваючи на обліку в Броварському МРЦЗ як безробітна, ОСОБА_1 з 05.05.2021 року надавала послуги ТОВ «Апскейл Ложистік», що підтверджено копіями договору підряду № 06/05 від 05.05.2021 року, актами виконаних робіт від 11.05.2021 року, від 19.05.2021 року, від 26.05.2021 року, від 02.06.2021 року та видатковими касовими ордерами, про що складено акт перевірки (звірки) № 382 від 25.10.2021 року. За нормами Законів України «Про зайнятість населення» та «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» ОСОБА_1 з 05.05.2021 належала до категорії зайнятого населення, а відтак не могла бути в статусі безробітної та отримувати допомогу по безробіттю. На підставі вищезазначеного акту розслідування, директором Броварського МРЦЗ 03.11.2021 прийнято наказ № 2 про повернення ОСОБА_1 виплаченої допомоги по безробіттю, за період з 05.05.2020 року по 21.06.2021 року в сумі 11670,07 грн., який разом з претензією № 846/1056/3-21 від 02.12.2021 року відправлено відповідачу на адресу проживання та реєстрації. Вказані претензії повернуто відділенням зв`язку за відсутності адресата. Броварським міськрайонним центром зайнятості з метою досудового врегулювання спору 28.06.2022 року було направлено на електронну адресу відповідача повторну претензію, яка залишена останнім без реагування. Станом на 18.07.2022 року сума боргу становить 11670,07 грн.

Ухвалою судді від 23.11.2022 у справі відкрите спрощене позовне провадження, а також роз`яснено відповідачу його право подати відзив на позовну заяву або пред`явити зустрічний позов до позивача у строк 15 днів з дня отримання копії ухвали судді про відкриття провадження у справі.

Про проведення розгляду справи у спрощеному позовному провадженні позивач та відповідач повідомлені належним чином. Заперечення проти такого розгляду справи від відповідача судом у встановлений строк не отримано.

Від відповідача ОСОБА_1 до суду повернулося рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату грошового поштового переказу з відміткою про отримання копії ухвали про відкриття провадження та позовної заяви з додатками.

Станом на день розгляду справи відповідач відзив на позовну заяву або зустрічну позовну заяву не подала, а тому суд на підставі ч. 8 ст. 178 ЦПК України вирішує справу за наявними матеріалами.

Вивчивши письмові матеріали справи, суд встановив таке та дійшов таких висновків.

Відповідно дост. 13 ЦПК Українисуд розглядає справу в межах заявлених вимог на підставі представлених доказів.

За приписами статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат для догляду, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Згідно з п.п. 1, 2, 5, 6, 8, 9 ст. 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття (далі - страхування на випадок безробіття) - система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення на випадок безробіття з незалежних від застрахованих осіб обставин та надання соціальних послуг за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття;

- суб`єкти страхування на випадок безробіття - застраховані особи, а у випадках, передбачених цим Законом, також члени їх сімей та інші особи, страхувальники та страховик;

- страховик - Фонд загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття;

- об`єкт страхування на випадок безробіття - страховий випадок, із настанням якого у застрахованої особи (члена її сім`ї, іншої особи) виникає право на отримання матеріального забезпечення на випадок безробіття та надання соціальних послуг, передбачених статтею 7 цього Закону;

- страховий випадок - це подія, через яку: застраховані особи втратили заробітну плату (грошове забезпечення) або інші передбачені законодавством України доходи внаслідок втрати роботи з незалежних від них обставин та зареєстровані в установленому порядку як безробітні, готові та здатні приступити до підходящої роботи і дійсно шукають роботу; застраховані особи опинилися в стані часткового безробіття;

- втрата роботи з незалежних від застрахованих осіб обставин - припинення трудового договору відповідно до статті 36 (пункти 1, 2, 3), статті 38 (у разі неможливості продовження роботи, а також невиконання роботодавцем законодавства про працю, умов колективного чи трудового договору), статті 39, статті 40 (пункти 1, 2, 5, 6) Кодексу законів про працю України, а також з аналогічних підстав, визначених іншими законами, а для військовослужбовців - звільнення зі служби з поважних причин без права на пенсію (у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів, за станом здоров`я, у зв`язку із закінченням строку контракту, систематичним невиконанням умов контракту командуванням, через сімейні обставини або з інших поважних причин відповідно до законодавства про військовий обов`язок і військову службу).

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» Фонд загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття створюється для управління страхуванням на випадок безробіття, провадження збору та акумуляції страхових внесків, контролю за використанням коштів, виплати забезпечення та надання соціальних послуг, здійснення інших функцій згідно із цим Законом і статутом Фонду.

Відповідно до пункту частини 1 статті 4 Закону України «Про зайнятість населення» в Україні до зайнятого населення належать особи, які працюють за наймом на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, особи, які забезпечують себе роботою самостійно (у тому числі члени особистих селянських господарств), проходять військову чи альтернативну (невійськову) службу, на законних підставах працюють за кордоном та які мають доходи від такої зайнятості, а також особи, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти та поєднують навчання з роботою.

Вимогами частини 1 статті 2 цього Закону передбачено, що безробітний - це особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 43 Закону України «Про зайнятість населення» статусу безробітного може набути особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.

Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 44 вказаного Закону зареєстровані безробітні зобов`язані інформувати територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, протягом трьох робочих днів про обставини припинення реєстрації, визначені у частині першій статті 45 цього Закону.

Зокрема,згідно зп.1,п.9ч.1ст.45Закону реєстраціябезробітного втериторіальному органіцентрального органувиконавчої влади,що реалізуєдержавну політикуу сферізайнятості населеннята трудовоїміграції,припиняється уразі: зайнятостіособи; встановлення факту виконання безробітним оплачуваної роботи (надання послуг).

Згідно зч.2,ч.3ст.36Закону України«Про загальнообов`язковедержавне соціальнестрахування навипадок безробіття»застраховані особи,зареєстровані вустановленому порядкуяк безробітні,зобов`язані своєчасноподавати відомостіпро обставини,що впливаютьна умовивиплати їмзабезпечення танадання соціальнихпослуг.

Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Відповідно до ч. 3 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення» відповідальність за достовірність поданих до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, даних та документів, на підставі яких приймається рішення щодо реєстрації безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, покладається на зареєстрованого безробітного.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Судом встановлено, що 01.12.2020 ОСОБА_1 звернулась до директора Броварського МЦЗ Вітера М.К. із заявою про призначення (поновлення) виплати допомоги по безробіттю та із заявою про реєстрації її як такої, що шукає роботу.

Відповідно до акту № 382 розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 25.10.2021 комісією по розслідуванню страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення встановлено, що ОСОБА_1 в період перебування на обліку в статусі безробітної надавала послуги (виконувала роботи) ТОВ «Апскейл Ложистік» за договором ЦПХ від 05.05.2021, про що службу зайнятості завчасно не повідомила. Дані ПФУ стосовно працевлаштування в період перебування в статусі безробітного підтверджено.

Згідно з договором підряду № 06/05 від 05.05.2021 р. ТОВ «Апскейл Лоджистікс» та ОСОБА_1 замовник в порядку та на умовах, визначених цим Договором, дає завдання, а підрядник приймає на себе зобов`язання надати за плату замовнику послуги з сортування та перебирання плодово-овочевої продукції.

Відповідно до акту № 1 приймання-передачі наданих послуг за договором підряду № 06/05 від 05.05.2021 загальна вартість послуг, наданих ОСОБА_1 , складає 193,04 грн.

Відповідно до акту № 2 приймання-передачі наданих послуг за договором підряду № 06/05 від 05.05.2021 загальна вартість послуг, наданих ОСОБА_1 , складає 1375,27 грн.

Відповідно до акту № 3 приймання-передачі наданих послуг за договором підряду № 06/05 від 05.05.2021 загальна вартість послуг, наданих ОСОБА_1 , складає 1953,91 грн.

Відповідно до акту № 4 приймання-передачі наданих послуг за договором підряду № 06/05 від 05.05.2021 загальна вартість послуг, наданих ОСОБА_1 , складає 2349,32 грн.

02.12.2021 Броварським МРЦЗ на адресу ОСОБА_1 було надіслано лист про необхідність з`явитися до Броваського МРЦЗ для розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення та/або повернення незаконно отриманої допомоги по безробіттю в розмірі 11670,07 грн.

Наказом Броварського МРЦЗ за № 62 від 03.11.2021 було визначено вжити заходів по поверненню незаконно отриманої допомоги по безробіттю протягом 15 календарних днів у сумі 11670,07 грн, виплачених ОСОБА_1 , у зв`язку з підтвердженням факту надання послуг на підставі договору ЦПХ в період перебування на обліку в службі зайнятості в статусі безробітної.

Тож, з огляду на наведене у відповідача були відсутні підстави для отримання допомоги по безробіттю.

Відповідно до положень ч. 3, 4 ст. 12 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ст. 80 ЦПК України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

У п. 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

З урахуванням вищевикладених норм чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини сторін, та встановлених обставин даної справи, суд дійшов висновку про задоволення позову, відтак з відповідача підлягають стягненню кошти в сумі 11670,07 грн.

Відповідно дост. 141 ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 19, 141, 258, 259, 263-265, 274, 279, 280, 282, 354 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути із ОСОБА_1 на користь Броварського міськрайонного центру зайнятості кошти у розмірі 11670 (одинадцять тисяч шістсот сімдесят) гривень 07 копійки, виплачені як допомога по безробіттю.

Стягнути із ОСОБА_1 на користь Броварського міськрайонного центру зайнятості судовий збір у розмірі 2481 гривень 00 копійок.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Черкаського апеляційного суду через Уманський міськрайонний суд Черкаської області шляхом подачі протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення апеляційної скарги.

Позивач: Броварський міськрайонний центр зайнятості; 07400, Київська область, м. Бровари, вул. Ярослава Мудрого, 92, код ЄДРПОУ 22200774.

Відповідач: ОСОБА_1 ; АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Суддя О.І.Єщенко

СудУманський міськрайонний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення05.05.2023
Оприлюднено08.05.2023
Номер документу110674705
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них

Судовий реєстр по справі —361/3503/22

Ухвала від 31.01.2024

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Єщенко О. І.

Ухвала від 24.11.2023

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Єщенко О. І.

Ухвала від 09.06.2023

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Єщенко О. І.

Рішення від 05.05.2023

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Єщенко О. І.

Ухвала від 23.11.2022

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Єщенко О. І.

Ухвала від 26.09.2022

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Дутчак І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні