Рішення
від 05.05.2023 по справі 540/6946/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 540/6946/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 травня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Лебедєвої Г.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Чорнобаївської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Херсонського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (надалі - позивач) до Чорнобаївської сільської ради (надалі - відповідач) в якому позивач просив:

- визнати незаконну бездіяльність IX сесії VШ скликання Чорнобаївської сільської ради, яка відбулася 09.07.2021 року щодо заяви ОСОБА_1 №914-02- 26/0/21 від 11.06.2021 року;

- зобов`язати Чорнобаївську селищну раду розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, 2 га для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Чорнобаївської сільської ради, з кадастровим номером: 6520387500:03:001:0429.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що звернувся з заявою до відповідача про виготовлення документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Чорнобаївської сільської ради, з кадастровим номером: 6520387500:03:001:0429, до заяви надав графічні матеріали на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, копія паспорту, копія РНОКПП та наказ ГУ Держгеокадастру у Херсонській області №1250-СГ від 21.05.2021 року. Відповідач направив лист №914-02-26/0/21 з рішення Чорнобаївської сільської ради, в якому повідомив, шо звернення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою №914-02-26/0/21 від 11.06.2021 року розглядалось на ІХ сесії VІІІ скликання Чорнобаївської сільської ради, яка відбулась 09.07.2021 року, не набрало достатньої кількості голосів депутатів, рішення не прийнято в задоволенні заяви щодо надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою щодо передачі земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства відмовлено. Не погоджуючись з відмовою позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Ухвалою від 29.11.2021 року Херсонський окружний адміністративний суд відкрив провадження по справі 540/6946/21 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідно до частини 7 статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» враховуючи неможливість судами здійснювати правосуддя під час воєнного стану, Верховний Суд розпорядженням від 18.03.2022 року №11/0/9-22 змінив територіальну підсудність судових справ Херсонського окружного адміністративного суду на Одеський окружний адміністративний суд.

24.02.2023 року відповідно до протоколу автоматизованого розподілу справ Одеського окружного адміністративного суду, до розгляду справи № 540/6946/21 визначено суддю Лебедєву Г.В.

Ухвалою від 01.03.2023 року Одеський окружний адміністративний суд прийняв до провадження справу №540/6946/21та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ст. 262 КАС України.

До канцелярії Херсонського окружного адміністративного суду від Чорнобаївської сільської ради надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що ОСОБА_1 звернувся із заявою про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. Заява роглянута сільською радою у порядку визначеному Земельним кодексом України та Законом України «Про місцеве самоврядування». 23.06.2021 року відбулось засідання постійної депутатської комісії з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, будівництва та земельних відносин, благоустрою та охорони навколишнього середовища, на якому депутати члени комісії розглянути заяву позивача та сформували проєкт рішення сесії, згідно якого позивачу надається дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селяського господарства. 09.07.2021 року відбулось пленарне засідання ІХ сесії восьмого скликання сільської ради, до порядку денного якого включено і питання про розгляд заяви позивача. Результати голосування з даного питання проголосувало За -3. Проти -9. Утрималось 9. Не голосувало 0. Відсутні 6. Рішення не прийнято. Листом від 12.07.2021 рокум№914-02026/0/21 позивача повідомлено про результати розгляду його заяви.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

П`ята ОСОБА_2 20.05.2021 року подав до Чорнобаївської сільської ради клопотання про виготовлення документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Чорнобаївської сільської ради, з кадастровим номером: 6520387500:03:001:0429.

До клопотання позивач додав графічні матеріали на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, копію паспорту, копію ідентифікаційного номеру платника податків, наказ ГУ Держгеокадастру у Херсонській області №1250-СГ від 21.05.2021 року.

23.06.2021 року відбулось засідання постійної депутатської комісії з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, будівництва та земельних відносин, благоустрою та охорони навколишнього середовища, на якому депутати члени комісії розглянути заяву позивача та сформували проєкт рішення сесії, згідно якого позивачу надається дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селяського господарства.

09.07.2021 року Чорнобаївською сільською радою прийнято проєкт рішення №194 Про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 .

09.07.2021 року відбулось пленарне засідання ІХ сесії восьмого скликання сільської ради, до порядку денного якого включено і питання про розгляд заяви позивача. Результати голосування з даного питання проголосувало За -3. Проти -9. Утрималось 9. Не голосувало 0. Відсутні 6. Рішення не прийнято.

Відповідач листом від 12.07.2021 року за № 914-02-26/0/21 повідомив позивача, що його звернення розглядалось на ІХ сесії VІІІ скликання Чорнобаївської сільської ради, яка відбулась 09.07.2021 року. За результатами голосування пропозиція про надання йому дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства розташованої за межами населеного пункту с. Чорнобаївка на території Чорнобаївської сільської ради, не набрала достатньої кількості голосів. Рішення не прийнято.

Вважаючи бездіяльність IX сесії VШ скликання Чорнобаївської сільської ради, яка відбулася 09.07.2021 року щодо заяви ОСОБА_1 №914-02- 26/0/21 від 11.06.2021 року, позивач звернулася до суду із цим позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 116 Земельного кодексу України (надалі ЗК України) встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Частиною 6 статті 118 ЗК України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до частини 7 статті 116 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У відповідності до ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Аналіз зазначених норм права дає підстави вважати, що такими встановлені підстави, порядок та строки передачі земельної ділянки у власність громадян. Ці норми передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у власність. За результатами розгляду поданих заяв визначені в статті 118 ЗК України органи приймають одне з відповідних рішень - надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати мотивовану відмову.

При цьому, встановлено виключні підстави, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Водночас, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 27 лютого 2018року (справа № 545/808/17), від 20 вересня 2018 року (справа 804/5597/15), від 23 листопада 2018 року (справа 296/10121/17).

При цьому, Земельним кодексом України визначено чіткий алгоритм розгляду заяв громадян про відведення у власність земельних ділянок та вичерпний перелік підстав для відмови особі у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відповідач листом від 12.07.2021 року за № 914-02-26/0/21 повідомив позивача, що його звернення розглядалось на ІХ сесії VІІІ скликання Чорнобаївської сільської ради, яка відбулась 09.07.2021 року. За результатами голосування пропозиція про надання йому дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства розташованої за межами населеного пункту с. Чорнобаївка на території Чорнобаївської сільської ради, не набрала достатньої кількості голосів. Рішення не прийнято.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Повноваження відповідних органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлені статтями 118, 122, 123 Земельного кодексу України, статтями 26, 33, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання з приводу земельних відносин вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Частинами першою і другою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

При цьому суд зауважує, що листом від 12.07.2021 року № 914-02-26/0/21, всупереч вказаним нормам за результатами розгляду заяви позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою на бажану земельну ділянку на засіданні сільської ради не було прийнято рішення в розумінні статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Таким чином, відсутність належним чином оформленої відмови Чорнобаївської сільської ради про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки після спливу встановленого законом місячного строку розгляду клопотання особи, вказує на те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.

Відтак, відсутність належним чином оформленого за результатами пленарного засідання рішення сільської ради про не надання або надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, свідчить про допущення сільською радою протиправної бездіяльності.

Таким чином з огляду на вище викладене, суд доходить висновку про протиправну бездіяльність IX сесії VШ скликання Чорнобаївської сільської ради, яка відбулася 09.07.2021 року щодо розгляду заяви ОСОБА_1 №914-02- 26/0/21 від 11.06.2021 року.

Для належного захисту прав позивача суд вважає за необхідне зобов`язати Чорнобаївську селищну раду розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, 2 га для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Чорнобаївської сільської ради, з кадастровим номером: 6520387500:03:001:0429.

З огляду на наведене, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Задовольняючи позов суд також враховує наступне.

Законом України від 24.03.2022 № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", який набрав чинності 07.04.2022, внесені зміни до ЗК України.

Так, вказаним законом розділ X "Перехідні положення" ЗК України доповнено пунктом 27, згідно з яким під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється (пп. 5).

З 24 лютого 2022 року в Україні діє воєнний стан. Так, 24 лютого 2022 року Президентом України видано Указ №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі Указ). Відповідно до пункту 1 Указу воєнний стан діє з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Приписами пункту 1 Указу Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022 продовжено строк дії воєнного стану з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб. Приписами пункту 1 Указу Президента України від 22 квітня 2022 року №259/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб. Приписами пункту 1 Указу Президента України від 17.05.2022 № 341/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб. Наразі воєнний стан в Україні продовжено Указом Президента України від 06.02.2023 року № 58/2023 до 20 травня 2023р.

Отже, до припинення (чи скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою безоплатної передачі земельних ділянок у власність.

Тому, положення Закону України від 24.03.2022 №2145-XI, який повинен застосовуватися органом місцевого самоврядування при розгляді ініційованого позивачем земельного питання, виключатиме позитивне вирішення заяви позивача під час дії воєнного стану.

Тому порушене позивачем питання має бути розглянуто лише після припинення чи скасування дії воєнного стану в Україні.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 до Чорнобаївської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність IX сесії VШ скликання Чорнобаївської сільської ради, яка відбулася 09.07.2021 року щодо заяви ОСОБА_1 №914-02- 26/0/21 від 11.06.2021 року;

Зобов`язати Чорнобаївську селищну раду розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, 2 га для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Чорнобаївської сільської ради, з кадастровим номером: 6520387500:03:001:0429.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Чорнобаївської сільської ради на користь ОСОБА_1 судові витрати в розмірі 908,00 грн. (дев`ятсот вісім грн. 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 05.05.2023 року.

Суддя Г. В. Лебедєва

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.05.2023
Оприлюднено08.05.2023
Номер документу110675178
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —540/6946/21

Рішення від 05.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Ухвала від 01.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 15.11.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні