Рішення
від 03.05.2023 по справі 908/2058/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 12/82/16-32/9/17-34/76/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.05.2023 Справа № 908/2058/16

м.Запоріжжя

Господарський суд Запорізької області у складі колегії суддів: головуючого судді Науменка А.О., суддів: Горохова І.С., Зінченко Н.Г., при секретареві судового засідання Концур Г.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 908/2058/16

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг", ідентифікаційний код юридичної особи 31970632 (70417, Запорізька область, Запорізький район, с. Сонячне, Сонячне шосе, 2)

до відповідача 1: Запорізької міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915 (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 206)

до відповідача 2: Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробничий центр"Ресурси-2000",ідентифікаційний код юридичної особи 30907200 (69050, м. Запоріжжя, вул. Космічна, 119)

третя особа 1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, ідентифікаційний код юридичної особи 20488417 (вул. Центральна, буд 192, смт Кушугум, Запорізький район, Запорізька область, 70450)

третя особа 2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача 1: Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області, ідентифікаційний код юридичної особи 20488647 (70413, Запорізька область, Запорізький район, с. Ручаївка, вул. Берегова, 16)

третя особа 3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача 1: Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, ідентифікаційний код юридичної особи 39820689 (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50)

про скасування рішення № 65 від 19.11.2008 та визнання недійсним договору оренди землі від 01.12.2008

За участю уповноважених представників сторін:

від позивача: не з`явився;

від відповідача 1: Михайловський А.С., посвідчення № 1107 від 17.02.2023;

від відповідача 2: не з`явився;

від третьої особи 1: не з`явився;

від третьої особи 2: не з`явився;

від третьої особи 3: не з`явився;

УСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" звернулося до Запорізької міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробничий центр "Ресурси-2000" з позовом про скасування рішення Запорізької міської ради № 65 від 19.11.2008 року "Про передачу в оренду ТОВ "НВЦ "Ресурси-2000" земельної ділянки в районі вул. Зачиняєва для розташування торгівельно-сервісного центру"; визнання недійсним договору оренди землі від 01.12.2008 року, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Науково-виробничий центр "Ресурси-2000".

Ухвалою від 05.12.2016 Господарського суду Запорізької області (головуючий суддя Смірнов О.Г., судді Азізбекян Т.А., Федорова О.В.) провадження у справі припинено на підставі п.1-1 ч.1 ст.80 ГПК України за відсутністю предмету спору. Всі заявлені до 05.12.2016 учасниками судового процесу клопотання були розглянуті судом, що відображено в ухвалі від 05.12.2016 у даній справі.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 17.01.2017 ухвалу Господарського суду Запорізької області від 05.12.2016 у справі № 908/2058/16 скасовано, а справу передано на розгляд до Господарського суду Запорізької області.

Згідно з протоколом автоматичного розподілу судової справи між суддями від 23.01.2017 справу № 908/2058/16 призначено до розгляду суді ОСОБА_1

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 24.01.2017 справу прийнято до розгляду, присвоєно справі номер провадження 12/82/16-32/9/17, з призначенням судового засідання на 22.02.2017.

Представник позивача в судовому засіданні 22.02.2017 підтримав позовні вимоги в повному обсязі.

Згідно з протоколом автоматичного визначення складу колегії суддів від 22.02.2017 у зв`язку з особливою складністю справи, справу № 908/2058/16 передано на розгляд колегії суддів у складі трьох суддів: головуючий суддя ОСОБА_1, судді Топчій О.А., Зінченко Н.Г.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 22.02.2017 даною колегією суддів справу № 908/2058/16 прийнято до свого провадження. Розгляд справи призначено на 12.04.2017.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 14.03.2017 даною колегією суддів провадження у справі № 908/2058/16 зупинено до розгляду касаційної скарги на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 17.01.17 у справі № 908/2058/16 і повернення матеріалів справи до Господарського суду Запорізької області.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 23.05.2017 провадження у справі № 908/2058/16 поновлено з 06.07.2017, призначено судове засідання на 06.07.2017.

До початку судового засідання, на адресу суду від відповідача 1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній, позовні вимоги не визнає та просить суд, відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Відзив долучено до матеріалів справи.

06.07.2017 на адресу суду від Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області надійшли письмові пояснення, в яких останній зазначає, що однозначно не може стверджувати про належність спірної ділянки до тієї чи іншої адміністративної одиниці.

В судовому засіданні представник позивача заявив клопотання про зупинення провадження у справі № 908/2058/16 до розгляду апеляційної скарги Запорізької міської ради на рішення господарського суду Запорізької області від 23.05.2017 у справі № 908/43/17 за позовом Запорізької міської ради до Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області; Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг"; Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області; Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про: визнання незаконним та скасування розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 06.08.2004р. № 2/149 "Про затвердження проекту відведення земельної ділянки ТОВ "Агроспецторг"; визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, кадастровий номер 2322188800:07:001:0014, який зареєстровано в Запорізькому районному відділі земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04.10.2004 № 19; скасування державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 та запис у Поземельній книзі про цю земельну ділянку.

Ухвалою від 06.07.2017 колегія суддів зупинила провадження у справі № 908/2058/16 до закінчення перегляду Донецьким апеляційним господарським судом рішення Господарського суду Запорізької області від 23.05.2017 у справі № 908/43/17.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.03.2023 справу № 908/2058/16, у зв`язку із звільненням судді ОСОБА_1 та смертю судді Топчій О.А., передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючого судді Науменка А.О., суддів: Горохова І.С., Зінченко Н.Г.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 14.03.2023 у справі № 908/2058/16 суд прийняв до розгляду справу 908/2058/16 та призначив судове засідання на 12.04.2023 о 12 год. 00 хв.

05.04.2023 від Запорізької міської ради надійшли додаткові пояснення, в яких відповідач 1 з посилання, в тому числі на постанову Верховного Суду від 07.08.2019 у справі № 908/43/17, просить в задоволенні позову відмовити.

За таких обставин, колегія визнала достатніми матеріали справи і визнала за можливе закрити підготовче провадження та про призначення справи до розгляду по суті.

За наслідками судового засідання, суд, на підставі ст. 185 Господарського процесуального кодексу України, постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 03.05.2023 об 10 год. 20 хв.

02.05.23 від третьої особи 3, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (уточнене найменування третьої особи на даний час), надійшла заява про розгляд справи за відсутності представника, в якій третя особа за посиланням на постанову Верховного Суду від 07.08.2019 у справі № 908/43/17, просить в задоволенні позову відмовити.

В судовому засіданні 03.05.2023 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу "Акорд".

Позивач своїм правом на участь в судовому процесі не скористався, був повідомлений належним чином, ухвали суду, направлені на адресу місця реєстрації Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" (70417, Запорізька область, Запорізький район, с. Сонячне, Сонячне шосе, 2) повернулись з позначкою «адресат відсутній за вказаною адресою».

Представник відповідача 1 в судовому засіданні проти позову заперечив, просив в його задоволенні відмовити повністю.

Відповідач 2, треті особи 1 і 2, правом на участь в судовому процесі не скористалися, відзиву на позов, пояснень не направили.

В судовому засіданні 03.05.2023 судом прийнято рішення, проголошено його вступну та резолютивну частини.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача 1, суд

ВСТАНОВИВ:

01.10.2004 року між Запорізькою районною державною адміністрацією Запорізької області (орендодавець) і Товариством з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" (орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки (далі Договір-1), за умовами якого (п. п. 1, 2, 5) орендодавець на підставі розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 06.08.2004 року № 2/149 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель запасу Сонячної сільської ради загальною площею 1,98 га з кадастровим номером 2322188800:07:001:0014. Вказаний договір пройшов державну реєстрацію 04.10.2004 року за № 19.

Згідно додаткового договору про доповнення та зміни від 26.11.2007 року до Договору-1 його сторони дійшли згоди викласти п. 6 Розділу "Строк дії Договору" в наступній редакції: "Договір укладено на 49 (сорок дев`ять) років і діє до 01.10.2053 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію".

Рішенням Запорізької міської ради № 65 від 19.11.2008 року "Про передачу в оренду ТОВ "НВЦ "Ресурси-2000" земельної ділянки в районі вул. Зачиняєва для розташування торгівельно-сервісного центру" (п. 1, 2) вирішено:

1. Затвердити Товариству з обмеженою відповідальністю "НВЦ "Ресурси-2000" (і.п.н. 30907200) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі вул. Зачиняєва для розташування торгівельно-сервісного центру.

2. Передати в оренду строком на 10 років Товариству з обмеженою відповідальністю "НВЦ "Ресурси-2000" земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:04:046:022) площею 2,1098 га (відкриті землі з незначним рослинним покривом, інші) в районі вул. Зачиняєва для розташування торгівельно-сервісного центру, в межах згідно з планом, що додається, за рахунок земель Запорізької міської ради, які не передані у власність або користування.

В подальшому на підставі Рішення Запорізької міської ради № 65 від 19.11.2008 року 01.12.2008 року між Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "НВЦ "Ресурси-2000" (орендар) був укладений договір оренди землі (далі - Договір-2), за умовами якого (п. 1, 2) орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування торгівельно-сервісного центру, яка знаходиться: м. Запоріжжя, в районі вул. Зачиняєва, загальною площею 2,1098 га (кадастровий номер 2310100000:04:046:022). Вказаний договір пройшов державну реєстрацію 24.04.2009 року за № 040926100516.

Згідно з п. 8 Договору-2 він укладається на десять років.

Рішенням Запорізької міської ради сьомого скликання одинадцятої сесії № 106/14 від 30.11.2016 року, відповідно до п. п. 1, 2, 3 припинено Товариству з обмеженою відповідальністю "Науково-виробничий центр"Ресурси-2000" (і.к. 30907200) право оренди земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:04:046:0022) площею 2,1098 га (землі житлової та громадської забудови; для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) по вул. Зачиняєва, раніше наданої рішенням міської ради від 19.11.2008 року № 65 "Про передачу в оренду ТОВ "НВЦ "Ресурси-2000" земельної ділянки в районі вул. Зачиняєва для розташування торгівельно-сервісного центру" та передати її до земель Запорізької міської ради. Рішення міської ради від 19.11.2008 року № 65 вважати таким, що втратило чинність. Договір оренди землі № 040926100516 від 24.04.2009 року розірвати.

Позивач в позові вказує, що земельна ділянка, користувачем якої є ТОВ "Агроспецторг" на підставі договору оренди земельної ділянки від 01.10.2004 року і земельна ділянка, яка передана в користування другому відповідачу за договором оренди землі від 01.12.2008 року по суті є однією й тією ж самою земельною ділянкою. При цьому зазначає, що передача земельної ділянки, якою користується позивач без його згоди в користування іншій особі істотним чином порушує права позивача як законного землекористувача. Разом з тим вказує, що Запорізька міська рада (перший відповідач) не мала законних прав на передачу в орендне користування другому відповідачу земельної ділянки. Стверджує, що спірна земельна ділянка знаходиться на території земель запасу Сонячної сільської ради, за межами населеного пункту, і не перебуває в межах м. Запоріжжя, таким чином Запорізька міська рада не може бути розпорядником спірної земельної ділянки.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, заслухавши представника відповідача 1, суд вважає, що позовна заява не підлягає задоволенню виходячи з такого.

Згідно зі статтями 13 і 14 Конституції України, статтями 177, 181, 324, главою 27 ЦК земля та земельні ділянки є об`єктами цивільних прав, а держава і територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах із метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.

Суб`єктами права власності на землю (земельну ділянку) є, зокрема, держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади - на землі державної власності та територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено обов`язок органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією, а також законами України.

Визначальним у правовідносинах з надання земельної ділянки в оренду є волевиявлення власника землі, здійснене в формі відповідного рішення, яке в подальшому реалізується шляхом оформлення договору оренди, укладеного на підставі рішення власника землі (статті 116, 123 ЗК). Тому в разі, якщо правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування суперечить актам цивільного законодавства та порушує цивільні права або інтереси, тобто прийнято всупереч волевиявленню власника землі, то такий акт визнається незаконним та скасовується судом на підставі частини 1 статті 21 ЦК.

У грудні 2016 року Запорізька міська рада звернулася до суду з позовом до Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг", Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області, у якому просила визнати незаконним і скасувати розпорядження голови Запорізької РДА від 06.08.2004 № 2/149 "Про затвердження проекту відведення земельної ділянки ТОВ "Агроспецторг"; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер 2322188800:07:001:0014, який зареєстровано в Запорізькому районному відділі земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04.10.2004 № 19; скасувати державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 і запис у Поземельній книзі про цю земельну ділянку.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що розпорядження голови Запорізької РДА від 06.08.2004 № 2/149 "Про затвердження проекту відведення земельної ділянки ТОВ "Агроспецторг" прийнято поза межами повноважень, визначених законом, оскільки РДА розпорядилася земельною ділянкою, яка знаходиться в межах населеного пункту - м. Запоріжжя, і розпорядження якою належить до повноважень Запорізької міської ради. Отже, зазначені обставини є підставою для визнання цього розпорядження незаконним і його скасування. З огляду на те, що договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 укладено між Запорізькою РДА і ТОВ "Агроспецторг" на підставі незаконного розпорядження, він підлягає визнанню недійсним з підстав, передбачених статтями 203, 215 Цивільного кодексу України (далі - ЦК).

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 23.05.2017 у справі № 908/43/17 у задоволенні позову відмовлено.

Судове рішення мотивовано відсутністю правових підстав для задоволення позову, оскільки оскаржене позивачем розпорядження голови Запорізької РДА від 06.08.2004 № 2/149 відповідає вимогам чинного на час його прийняття законодавства і визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. У зв`язку із цим не підлягають задоволенню і похідні вимоги про визнання недійсним договору оренди та скасування державної реєстрації земельної ділянки.

На зазначене судове рішення Запорізька міська рада подала апеляційну скаргу.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 20.03.2019 у справі № 908/43/17 рішення Господарського суду Запорізької області від 23.05.2017 скасовано. Ухвалено нове рішення, яким позов задоволено. Визнано незаконним і скасувано розпорядження голови Запорізької РДА від 06.08.2004 № 2/149 "Про затвердження проекту відведення земельної ділянки ТОВ "Агроспецторг"; визнано недійсним договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер 2322188800:07:001:0014, та скасовано державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 та запис у Поземельній книзі про цю земельну ділянку. Вирішено питання про розподіл судових витрат.

Апеляційний суд виходив із доведеності позовних вимог і наявності правових підстав для задоволення позову.

Не погоджуючись із висновками суду апеляційної інстанції, у квітні 2019 року ТОВ "Агроспецторг" подало касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просило скасувати постанову Центрального апеляційного господарського суду від 20.03.2019, а рішення Господарського суду Запорізької області від 23.05.2017 залишити в силі.

Касаційну скаргу ТОВ "Агроспецторг" обґрунтовувало тим, що судом апеляційної інстанції при вирішенні спору неправильно застосовано положення статей 21, 393, 203, 215 ЦК, пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (далі - ЗК), статей 12, 17, 19, 116, 122, 124, 155 ЗК та порушено положення частини 2 статті 107, частини 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК), що призвело до ухвалення незаконного судового рішення. Так, поза увагою суду апеляційної інстанції залишилася та обставина, що позивачем не доведено, а в матеріалах справи відсутні докази того, що спірна земельна ділянка згідно з Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 16.06.1988 № 6039-ХІ "Про розширення меж міста Запоріжжя" була включена до меж м. Запоріжжя, отже, висновок суду про те, що зазначена земельна ділянка увійшла до площ земель Вільнянського і Запорізького районів, відведених під будівництво промислових і цивільних об`єктів м. Запоріжжя, є помилковим; спірна земельна ділянка знаходилась і до теперішнього часу знаходиться на території Сонячної сільської ради Запорізького району (нині Широківської сільської ради Запорізького району) за межами населеного пункту і у встановленому законом порядку не включалася до території м. Запоріжжя, тому у Запорізької міської ради відсутні повноваження на розпорядження цією землею; посилання суду на обставини, встановлені судовими рішеннями у справі № 24/5009/7792/11, є безпідставними, оскільки склад сторін у цій справі є відмінним від складу сторін у справі № 908/43/17; покладаючи в основу судового рішення висновок судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою від 20.07.2018, апеляційний суд не надав оцінки тому, що цей висновок ґрунтується на неналежних і недопустимих доказах, а також на неповних вихідних даних.

Відповідно до частини 6 статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Згідно із ч. 4 ст. 75 ГПК Укураїни обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

В постанові Верховного Суду від 07.08.2019 у справі № 908/43/17 викладено відповідні висновки та обставини, встановлені постановою Центрального апеляційного господарського суду від 20.03.2019 у справі № 908/43/17. Так, Верховним Судом зазначено:

«При вирішенні справи судами першої та апеляційної інстанцій установлено, що розпорядженням голови Запорізької РДА від 06.08.2004 № 2/149 затверджено проект відведення земельної ділянки ТОВ "Агроспецторг" для розміщення виставки-продажу сільськогосподарської техніки українських виробників та виробничого майданчика по виготовленню та ремонту ґрунтообробної техніки із земель запасу Сонячної сільської ради під спорудами та дворами, загальною площею 1,98 га та передано її в оренду ТОВ "Агроспецторг" терміном на 10 років.

01.10.2004 між Запорізькою РДА (орендодавець) і ТОВ "Агроспецторг" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець на підставі розпорядження голови Запорізької РДА від 06.08.2004 за № 2/149 надає, а орендар приймає в строкове платне користування (на 10 років) земельну ділянку із земель запасу Сонячної сільської ради, загальною площею 1,98 га, кадастровий № 2322188800:07:001:0014, для розміщення виставки-продажу сільськогосподарської техніки Українських виробників та виробничого майданчика з виготовлення та ремонту ґрунтообробної техніки. Цей договір посвідчено приватним нотаріусом Запорізького районного нотаріального округу Запорізької області 01.10.2004 за № 5456, засвідчено в Сонячній сільській раді та зареєстровано в Запорізькому районному відділі земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04.10.2004 №19.

У подальшому на підставі розпорядження голови Запорізької РДА від 05.11.2007 № 1115 "Про укладання додаткової угоди щодо зміни строку дії договору оренди землі, зареєстрованого 04.10.2004 за № 19" внесені зміни до договору оренди земельної ділянки щодо строку договору з 10 років на 49 років (до 01.10.2053), про що укладено додатковий договір про доповнення та зміни до договору оренди земельної ділянки від 01.10.2004, який посвідчено приватним нотаріусом Запорізького районного нотаріального округу Запорізької області 26.11.2007 за № 8817 та зареєстровано у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, про що вчинено запис 29.02.2008 за № 040826000002.

Додатковим договором від 04.02.2009 (нотаріально посвідчений та зареєстрований належним чином) передбачено, що земельна ділянка передається оренду для розміщення логістично-складського комплексу групи непродовольчих товарів.

Предметом спору у справі, яка розглядається, є вимога Запорізької міськради про визнання незаконним і скасувати розпорядження голови Запорізької РДА від 06.08.2004 № 2/149, як такого, що прийнято поза межами визначеної законом компетенції щодо розпорядження земельною ділянкою, яка знаходиться в межах населеного пункту - м. Запоріжжя, а також визнання недійсним укладеного на підставі цього розпорядження договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 2322188800:07:001:0014, який зареєстровано в Запорізькому районному відділ земельних ресурсів 04.10.2004 за № 19 та скасування державної реєстрації зазначеної земельної ділянки та записі в Поземельній книзі про цю земельну ділянку.

Згідно зі статтями 13 і 14 Конституції України, статтями 177, 181, 324, главою 27 ЦК земля та земельні ділянки є об`єктами цивільних прав, а держава і територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах із метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.

Суб`єктами права власності на землю (земельну ділянку) є, зокрема, держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади - на землі державної власності та територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено обов`язок органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією, а також законами України.

Визначальним у правовідносинах з надання земельної ділянки в оренду є волевиявлення власника землі, здійснене в формі відповідного рішення, яке в подальшому реалізується шляхом оформлення договору оренди, укладеного на підставі рішення власника землі (статті 116, 123 ЗК). Тому в разі, якщо правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування суперечить актам цивільного законодавства та порушує цивільні права або інтереси, тобто прийнято всупереч волевиявленню власника землі, то такий акт визнається незаконним та скасовується судом на підставі частини 1 статті 21 ЦК.

Вирішуючи питання щодо відповідності рішення Запорізької РДА актам законодавства та наявності правових підстав у межах визначеної законом компетенції для розпорядження цим органом спірною земельною ділянкою, апеляційним господарським судом установлено таке.

30.05.1985 Радою міністрів Української РСР прийнято постанову за № 224 "Про генеральний план розвитку міста Запоріжжя", якою, зокрема, схвалено розроблений інститутом "Діпромісто" Держбуду УРСР генеральний план розвитку м. Запоріжжя і проект планування приміської та зеленої зони; затверджено основні положення генерального плану розвитку м. Запоріжжя і проект планування його приміської та зеленої зон, що додаються.

16.06.1988 прийнято Указ Президії Верховної Ради Української РСР "Про розширення меж міста Запоріжжя" № 6039-ХІ, за змістом якого до меж м. Запоріжжя включено частину території Вільнянського і Запорізького районів загальною площею 1137,7 га, яку за генеральним планом розвитку міста передбачається використати для промислового та житлового будівництва.

Статтею 150 ЗК УРСР (у редакції, чинній станом на дату прийняття Указу) передбачено, що державний землеустрій включає землевпорядні дії, зокрема встановлення і зміну міської межі, селищної межі і межі сільських населених пунктів. Механізм реалізації цієї землевпорядної дії передбачено статтею 85 цього Кодексу, а також Положенням про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР.

Також судом установлено, що за інформацією, наведеною у листі управління Держземагенства у Запорізькій області від 18.09.2013 № 09-02-37/6947, останній раз розширення меж міста Запоріжжя відбулося на підставі Указу Президії Верховної Ради Української РСР "Про розширення меж міста Запоріжжя" від 16.06.1988 № 6039-ХІ, який набув чинності з моменту його опублікування у 1988 році. Межі м. Запоріжжя є встановленими з дати публікації цього Указу, не вимагають на даний час будь-яких погоджень. План міської межі та каталог координат зберігаються в архіві департаменту архітектури Запорізької міськради.

У підтвердження обставин встановлення межі м. Запоріжжя у 1988 році, позивачем надано копії: викопіювання з каталогу, координат міської межі м. Запоріжжя від 24.11.1988, викопіювання з плану міської межі м. Запоріжжя Ml:25000 з точками координат, викопіювання з бази даних земельно-кадастрової документації м. Запоріжжя, на якому відображена межа м. Запоріжжя 1988 року, Індексної кадастрової карти Запорізького району Запорізької області, яка відображає та підтверджує наявність існуючої межі м. Запоріжжя, а також знаходження спірної земельної ділянки саме в межах міста, кольорову роздруківку Публічної кадастрової карти України з відображенням існуючої межі м. Запоріжжя, картографічний матеріал та формуляр до нього, наданий Державним науково-виробничим підприємством "Картографія", у тому числі, чергові довідкові карти, на яких зазначено, що розширення межі м. Запоріжжя відбулося на підставі Указу Президії Верховної Ради Української РСР від 16.06.1988, графічне зображення меж завізовано на листах-документах (L-36-10, L-36-11) 1980 та 1975 років видання начальником геослужби м. Запоріжжя станом на 22.09.1989 (синя лінія), що підтверджує нанесення нових меж м. Запоріжжя на кадастрові карти у 1989 році.

Поряд із цим, апеляційним господарським судом відповідно до частини 4 статті 75 ГПК було взято до уваги обставини, встановлені судовим рішенням, яке набрало законної сили, у справі № 908/3381/16 щодо особи - Запорізької міськради у питанні встановлення меж м. Запоріжжя, а саме те, що межа м. Запоріжжя була розширена на 1137,7 га за рахунок територій Вільнянського та Запорізького районів згідно з Указом Президії Верховної ради Української РСР від 16.06.1988 № 6039-ХІ та є встановленою в 1988 році відповідно до діючого на той час законодавства, до теперішнього часу іншого нормативного документа про затвердження меж м. Запоріжжя не приймалося і такі межі у визначеному законом порядку не змінювалися.

Крім того, позивачем у процесі розгляду справи було надано кольорову роздруківку з Публічної кадастрової карти України, відповідно до якої в одному й тому ж місці знаходяться дві земельні ділянки, які мають різні кадастрові номери (2322188800:07:001:0014 і 2310100000:04:046:0022) та вказують на різні адміністративно-територіальні одиниці їх приналежності. Так, форма власності спірної земельної ділянки кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 зазначена як державна, натомість форма власності земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:046:0022 - комунальна, при цьому у вкладці "район" обидві земельні ділянки значяться у межах м. Запоріжжі. У топографічному плані земельних ділянок кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 та кадастровий номер 2310100000:04:046:0022 від 01.06.2018, виконаному КП "Градпроект", відображено розташування спірної земельної ділянки в межах населеного пункту м. Запоріжжя.

Разом із тим позивачем надано копію рішення Господарського суду Запорізької області від 21.02.2012 у справі № 24/5009/7792/11, яким встановлено обставини того, що земельна ділянка кадастровий номер 2310100000:04:046:0022 знаходиться в межах м. Запоріжжя, щодо якої Запорізькою міськрадою вчинялися дії щодо розпорядження нею.

З метою створення сторонам необхідних умов для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства та з метою роз`яснення питань, що виникли при вирішенні спору у справі, яка розглядається, ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 21.08.2017 було задоволено клопотання Запорізької міськради та призначено у справі судову земельно-технічну експертизу, на вирішення якої постановлено ряд питань, наведених у резолютивній частині ухвали.

У висновку експерта, за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою від 20.07.2018 № 4398/4399-17 у справі № 908/43/17, зазначено, зокрема, таке: - земельну ділянку площею 1,98 га, кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 сформовано як окремий об`єкт цивільних прав; - земельна ділянка площею 1,9800 га кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 згідно з даними Державного земельного кадастру частково площею 1,9638 га знаходиться в межах населеного пункту м. Запоріжжя та частково 0,0162 га за межами цього населеного пункту; - земельна ділянка площею 2,1099 га кадастровий номер 2310100000:04:046:0022 частково накладається на земельну ділянку площею 1,9800 га кадастровий номер 2322188800:07:001:0014, при цьому площа накладання становить 1,9174 га.

Апеляційний господарський суд, у сукупності оцінивши зібрані у справі докази, встановивши фактичні обставини справи, необхідні для правильного вирішення спору, дійшов висновку про те, що у процесі розширення меж м. Запоріжжя за рахунок територій Вільнянського та Запорізького районів Запорізької області відповідно до Указу Президії Верховної ради Української РСР від 16.06.1988 № 6039-ХІ спірну земельну ділянку було включено до адміністративно-територіальної одиниці м. Запоріжжя. Водночас, за висновками суду, після прийняття Президією Верховної Ради Української РСР зазначеного Указу від 16.06.1988 № 6039-ХІ жодного іншого нормативного документа Верховною Радою Української РСР чи Верховною Радою України про затвердження межі м. Запоріжжя станом на час розгляду справи не приймалося.

Згідно з частиною 2 статті 83 ЗК (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об`єкти комунальної власності.

Відповідно до статті 17 ЗК (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

За змістом пункту 12 Перехідних положень ЗК (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно з приписами частини 1 статті 21 ЦК суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Отже, підставами для визнання акта недійсним є його невідповідність вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і, одночасно, порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

Разом із тим статтею 203 ЦК унормовано, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно зі статтею 215 ЦК підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Правочин може бути визнаний недійсним з підстав, передбачених законом. При цьому, позивачем при зверненні до суду з вимогами про визнання правочину недійсним повинно бути доведено наявність тих обставин, з якими закон пов`язує визнання договорів недійсними.

Колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про наявність підстав для визнання незаконним і скасування розпорядження голови Запорізької РДА від 06.08.2004 № 2/149 та недійсним укладеного на підставі цього розпорядження договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 2322188800:07:001:0014, з огляду на те, що Запорізькою міськрадою доведено наявність тих обставин, з якими закон пов`язує визнання незаконними актів органу державної влади та недійсними правочинів, укладених на їх підставі. Так, позивачем доведено належними та допустимими доказами і судом достеменно встановлено факт прийняття оскарженого розпорядження поза межами компетенції РДА, всупереч актам законодавства та з порушенням прав територіальної громади міста, оскільки в оренду передавалася земельна ділянка в межах адміністративно-територіальної одиниці м. Запоріжжя».

Підсумовуючи наведене Верховним Судом встановлено, що у період з 1970 по 1990 роки на законодавчому рівні було закріплено єдину правову підставу встановлення межі міста - Указ Президії Верховної Ради УРСР; межа міста Запоріжжя є встановленою в 1988 році відповідно до діючого на той час законодавства, до теперішнього часу іншого нормативного документа про затвердження меж м. Запоріжжя не приймалося і такі межі у визначеному законом порядку не змінювались. Таким чином, межа міста Запоріжжя була розширена на 1137,7 га за рахунок територій Вільнянського та Запорізького районів згідно з Указом Президії Верховної ради Української РСР від 16.06.1988 № 6039-ХІ.

В результаті судовим рішення фактично визнано незаконним та скасовано розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 06.08.2004 № 2/149 "Про затвердження проекту відведення земельної ділянки ТОВ "Агроспецторг"; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер 2322188800:07:001:0014, який зареєстровано в Запорізькому районному відділі земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04.10.2004 № 19; скасувати державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 та запис у Поземельній книзі про цю земельну ділянку.

Таким чином, висновки позивача щодо розташування спірної земельної ділянки поза межами міста Запоріжжя не підтверджені документально. З викладеного вбачається, що Запорізькою міською радою правомірно, в межах повноважень, прийнято рішення про передачу в оренду земельної ділянки ТОВ «НВЦ «Ресурси-2000», відповідно і підстав для задоволення вимоги про визнання недійсним договору оренди землі від 01.12.2008, укладеного з ТОВ «НВЦ «Ресурси-2000», немає.

З огляду на недоведеність позовних вимог, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Згідно з положеннями статті 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано 08.05.2023.

Головуючий суддя А.О. Науменко

Суддя І.С. Горохов

Суддя Н.Г. Зінченко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення03.05.2023
Оприлюднено09.05.2023
Номер документу110688372
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —908/2058/16

Рішення від 03.05.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 12.04.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 14.03.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 06.07.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Ухвала від 23.05.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Постанова від 04.05.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 25.04.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 20.04.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 14.03.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Ухвала від 22.02.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні