Рішення
від 08.05.2023 по справі 910/13365/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

08.05.2023Справа № 910/13365/22

Суддя Н.Плотницька, розглянувши справу

за позовомКиївської міської ради (01044, місто Київ, вулиця Хрещатик, будинок 36)доТовариства з обмеженою відповідальністю "Еквілібріум Трейд" (04210, місто Київ, проспект Героїв Сталінграда, будинок 27)пророзірвання договоруПредставники: від позивача:Кириченко Н.В. - представник за довіреністю від відповідача: Гуримський О.В. - представник за довіреністю

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

02.12.2022 до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Київської міської ради з вимогами до Товариства з обмеженою відповідальністю "Еквілібріум Трейд" про розірвання договору оренди земельних ділянок від 06.03.2008 та зобов`язання повернути земельні ділянки у придатному для використання стані.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що наявність фактів порушення відповідачем умов договору в частині використання земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:019:0038 не за цільовим призначенням та невикористання земельної ділянки за цільовим призначенням з кадастровим номером 8000000000:90:019:0040, є прямою підставою для дострокового розірвання договору, враховуючи приписи частини другої статті 651 Цивільного кодексу України.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.12.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 910/13365/22, підготовче засідання призначено на 09.01.2023.

У підготовчому засіданні 09.01.2023, суд, не виходячи до нарадчої кімнати, ухвалив відкласти підготовче засідання на 01.02.2023, у зв`язку з неявкою представника відповідача.

У підготовче засідання 01.02.2023 з`явились представники сторін.

Суд, не виходячи до нарадчої кімнати, у підготовчому засіданні 01.02.2023 ухвалив клопотання відповідача про відкладення розгляду справи задовольнити, розгляд даної справи відкласти на 15.02.2023.

02.02.2023 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, який, зокрема, містить вимогу про поновлення строку на подання відзиву на позовну заяву.

09.02.2023 до суду від відповідача надійшли додаткові пояснення.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 14.02.2022 задоволено самовідвід судді Трофименко Т.Ю. від розгляду справи № 910/13365/22 за позовом Київської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Еквілібріум Трейд" про розірвання договору оренди та зобов`язання повернути земельні ділянки.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу № 910/13365/22 передано на розгляд судді Плотницькій Н.Б.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 16.02.2023 справу № 910/13365/22 прийнято до провадження, підготовче засідання призначено на 09.03.2023.

В системі "Електронний суд" від представника відповідача надійшли, сформовані 21.02.2023, додаткові пояснення у справі.

У підготовчому засіданні 09.03.2023 оголошено перерву до 23.03.2023.

У підготовчому засіданні 23.03.2023, керуючись пунктом 3 частини 2 статті 185 Господарського процесуального кодексу України, постановив протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 20.04.2023.

У судове засідання 20.04.2023 з`явилися представники сторін та надали пояснення по суті справи.

Представник позивача надав пояснення по суті справи, відповідно до яких у повному обсязі підтримав заявлені позовні вимоги та просить суд їх задовольнити.

Представник відповідача надав пояснення по суті справи, відповідно до яких заперечив проти заявлених позовних вимог та просить суд відмовити в позові у повному обсязі.

У судовому засіданні 20.04.2023 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши надані суду докази, суд

ВСТАНОВИВ:

На підставі рішення Київської міської ради від 20.12.2017 № 1466/4299 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "Еквілібріум Трейд" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування готельно-офісного, торговельного комплексів з наземними та підземними паркінгами на Наддніпрянському шосе, 2-а у Голосіївському районі м. Києва" (далі - Рішення), 06.03.2008 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Еквілібріум Трейд" (відповідач у справі, орендар за договором) та Київською міською радою (позивач у справі, орендодавець за договором) укладено договір оренди земельних ділянок, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М. за реєстровим № 558 та зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 28.03.2008 за № 79-6-00612 (далі - договір), відповідно до умов якого орендодавець за актом приймання-передачі передає, а орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельні ділянки.

Об`єктом оренди згідно пункту 2.1 договору є земельні ділянки, що знаходяться адресою: Наддніпрянське шосе, 2-а у Голосіївському районі м. Києва, з кадастровими номерами 8000000000:90:019:0038 (105168 кв.м.) та 8000000000:90:019:0040 (110235 кв.м.) (далі - земельні ділянки).

Цільове призначення земельних ділянок - для будівництва, експлуатації та вслуговування готельно-офісного, торговельного комплексів з наземними та підземними паркінгами.

Відповідно до пункту 3.1 договору останній укладено на 10 років.

Пунктом 8.1 договору оренди визначено, що орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема використання земельних ділянок за цільовим призначенням згідно з цим договором.

У відповідності до пункту 8.4 договору оренди орендар зобов`язаний використовувати земельні ділянки відповідно їх цільового призначення.

Відповідно до пункту 5.1 договору оренди визначені умови збереження стану суб`єкта оренди, згідно з якими на земельних ділянках не дозволяється діяльність, не пов`язана з цільовим призначенням земельних ділянок. Зміна цільового призначення земельних ділянок можлива лише у разі прийняття Київською міською радою рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у зв`язку із зміною цільового призначення земельних ділянок та внесення відповідних змін до договору.

Згідно з витягом з протоколу № 10/72 засідання постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування від 11.04.2018, зазначеною постійною комісією вирішено поновити Товариству з обмеженою відповідальністю "Еквілібріум Трейд" договір на 10 років, у зв`язку з чим 25.07.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Еквілібріум Трейд" та Київською міською радою укладено договір про поновлення договору оренди земельних ділянок, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М. за реєстровим № 854 та зареєстрований у Департаменті земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 30.07.2018 за № МЗК-1-01655.

Згідно з пунктом 1 договору про поновлення сторони погодили поновити на 10 років договір оренди земельних ділянок, укладений між орендодавцем та орендарем, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М. за реєстровим № 558 та зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 28.03.2008 за № 79-6-00612.

Таким чином, термін дії договору оренди земельних ділянок від 06.03.2008 з урахуванням договору про поновлення - до 25.07.2028.

Відповідно до пункту 3 договору про поновлення підпункту 2.1 пункту 2 договору оренди викладено в наступний редакції: "Об`єктом оренди відповідно до рішення Київської міської ради від 20.12.2007 за № 1466/4299, висновку до кадастрової справи № А-24464 постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування до протоколу № 10/72 засідання від 11.04.2018, відомостей Державного земельного кадастру та цього договору є земельні ділянки з наступними характеристиками: кадастрові номери - 8000000000:90:019:0038, 8000000000:90:019:0040; місце розташування - Наддніпрянське шосе, 2-а у Голосіївському районі м. Києва; цільове призначення - 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); категорія земель - землі житлової та громадської забудови; вид використання - для будівництва, експлуатації та обслуговування готельно-офісного торговельного комплексів з надземними та підземними паркінгами; розмір (площа) земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:019:0038 - 10, 5168 га; розмір (площа) земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:019:0040 - 11, 0235 га."

Положеннями пунктів 11.3 та 11.4 договору оренди визначено, що договір оренди припиняється у разі: закінчення терміну, на який було укладено договір; викупу земельних ділянок для суспільних потреб та примусового відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законодавством України; поєднання в одній особі власника земельних ділянок та орендаря; ліквідації юридичної особи орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір може бути розірваний за взаємною згодою сторін та за рішенням суду , в порядку, встановленому законом.

В результаті обстеження земельних ділянок за адресою: м. Київ, вул. Наддніпрянське шосе 2-А (кадастрові номери 8000000000:90:019:0038 та 8000000000:90:019:0040) у Голосіївському районі Міста Києва, проведеного посадовою особою Департаменту земельних ресурсів відповідно до порядку здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земель м. Києва, затвердженого рішенням сесії Київської міською ради від 25.09.2003 № 16/890, та статей 187 189 Земельного кодексу України, складено акт обстеження земельних ділянок № 21-0235-01 від 23.02.2021.

В зазначеному акті за наслідками обстеження земельних ділянок наведено інформацію, що спеціалістами Департаменту земельних ресурсів встановлено, що земельна ділянка (кадастровий номер 8000000000:90:019:0038) огороджена парканом та ведеться будівництво житлового комплексу "SVITLO PARK" (Дозвіл ДАБІУ № IV 115171302402 від 10.05.2017 про виконання будівельних робіт виданий ТОВ "Еквілібріум Трейд" на будівництво житлового, готельно-офісного, торговельного комплексів за надземними та підземними паркінгами). Враховуючи зазначене вбачається нецільове використання земельної ділянки (кадастровий номер 8000000000:90:019:0038), що є порушенням статті 96 Земельного кодексу України. Земельна ділянка (кадастровий номер 8000000000:90:019:0040) огороджена парканом та вкрита зведеними насадженнями, будівельні роботи не проводяться.

Також, Головним управлінням Держгеокадастру у м. Києві, на підстав плану роботи управління з контролю за користуванням та охороною земель Головного управління за IV квартал 2021 року, проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства на земельній ділянці, що розташована за адресою м. Київ, вул. Наддніпрянське шосе 2-А (кадастровий номер 8000000000:90:019:0038). За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 30.11.2021 № 236-ДК/217/АП/09/01/-21, в якому встановлено, що частина земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:019:0038, орієнтовною площею 4,58 га використовується користувачем з порушенням вимог частини першої статті 96 Земельного кодексу України (використання земельної ділянки не за цільовим призначенням) та встановлено, що на частині земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:019:0038, орієнтовною площею 7,28 га було знято та перенесено грантовий покрив, чим порушено вимоги частини другої статті 168 Земельного кодексу України, за що згідно пункту г) та пункту и) частини першої статті 211 земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність.

Департамент Земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради звернувся до Товариства з обмеженою відповідальністю "Еквілібріум Трейд" з листом від 12.09.2022 № 05716-10967 про надання згоди на розірвання договору земельних ділянок, укладений між орендодавцем та орендарем, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М. за реєстровим № 558 та зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 28.03.2008 за № 79-6-00612, з огляду на те, що фактичне використання земельних ділянок не відповідає умовам їх використання, визначених договором.

У відповідь на вказаний лист, відповідач звернувся до Департаменту Земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради із запереченнями проти розірвання договору.

В обґрунтування заявлених позовних вимог про дострокове розірвання договору оренди земельних ділянок позивач посилається на наявність фактів порушення відповідачем умов договору в частині використання земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:019:0038 не за цільовим призначенням та невикористання земельної ділянки за цільовим призначенням земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:019:0040.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Згідно з частиною 2 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 Цивільного кодексу України.

Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки (частина 1). Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є, зокрема договори та інші правочини (пункт 1 частини 2).

У частині 1 статті 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

За змістом частини 1 статті 627 Цивільного кодексу України відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (частина 1 статті 628 Цивільного кодексу України).

Положення статті 525 Цивільного кодексу України встановлює загальне правило щодо заборони односторонньої відмови від зобов`язання або односторонньої зміни його умов, що кореспондується із вимогами статті 629 Цивільного кодексу України щодо обов`язковості договору для виконання сторонами.

Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом (частина 1). Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору (частина 2).

У частині 2 статті 792 Цивільного кодексу України визначено, що відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 13 зазначеного Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статей 24, 25 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на час укладення договорів оренди землі) орендодавець має право вимагати від орендаря: використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил; дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; своєчасного внесення орендної плати. Орендар земельної ділянки зобов`язаний: приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку; виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі; дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; у п`ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності надати копію договору відповідному органу доходів і зборів.

У статті 141 Земельного кодексу України визначено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.

Відповідно до частини 1 статті 32 Закону України "Про оренду землі" на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

У розумінні наведених положень земельного законодавства дострокове розірвання договору оренди можливе виключно за згодою або на вимогу однієї зі сторін договору за рішенням суду у випадках, передбачених законом або договором.

При цьому окремою підставою для примусового припинення права користування земельною ділянкою на умовах оренди є саме використання орендарем землі не за цільовим призначенням (стаття 143 Земельного кодексу України ).

Відповідно до положень статті 1 Закону України "Про землеустрій" (в редакції чинній станом на момент укладення договору) цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Основою для визначення цільового призначення земельної ділянки є її належність до відповідної категорії земель і відповідного способу використання.

Поділ земельного фонду країни на категорії передбачено Земельним кодексом України.

Положеннями статті 19 Земельного кодексу України визначено, що до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; є) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Отже, усі землі у межах України мають своє цільове призначення, як це передбачено статтею 19 Земельного кодексу України, цільове при земельних ділянок є одним із принципів земельного законодавства.

Частиною 1 статті 20 Земельного кодексу України (в редакції чинній станом на момент укладення договору оренди) передбачено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Отже, зміна цільового призначення земельних ділянок (тобто переведення земельної ділянки з однієї категорії, визначеної частиною 1 Земельного кодексу України в іншу) здійснюється за проектами землеустрою та з дотриманням відповідної процедури.

Згідно з частиною 5 статті 20 Земельного кодексу України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Таким чином, цільове призначення земельної ділянки відповідно до законодавчо встановлених категорій земель визначається на підставі документації із землеустрою, а порядок використання земельної ділянки в межах певної категорії визначається землекористувачем самостійно, проте з обов`язковим дотриманням містобудівної документації та документації із землеустрою.

У постанові від 01.06.2021 у справі № 925/929/19 (провадження № 12-11гс21) Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про те, що зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель не є зміною її цільового призначення, а отже, не потребує проходження процедур, які відповідно до земельного законодавства України застосовуються при зміні цільового призначення (розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, його затвердження тощо).

Єдина умова, яку встановлюють положення частини 5 статті 20 Земельного кодексу України при самостійному визначені виду використання земельної ділянки її власником/користувачем, є дотримання вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, та необхідність урахування містобудівної документації та документації із землеустрою.

Аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом у справі № 806/5308/15 (постанова від 31.07.2019), у справі № 916/1998/19 (постанова від 14.07.2020).

У підпункті 10 пункту 24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (в редакції чинній станом на момент укладення договору оренди земельної ділянки), визначено, що до Державного земельного кадастру вносяться відомості про земельні ділянки, зокрема: цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель): категорія земель згідно з підпунктом 6 пункту 22 цього Порядку; цільове призначення згідно з документацією із землеустрою; вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель згідно із частиною п`ятою статті 20 Земельного кодексу України;

Згідно з Класифікацією до секції в належать землі житлової та громадської забудови.

До секції В розділу 02 "Землі житлової забудови (землі, які використовуються для розміщення житлової забудови (житлові будинки, гуртожитки, господарські будівлі та інше); землі, які використовуються для розміщення гаражного будівництва)» віднесено наступні підрозділи: 02.01 Для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка); 02.02 Для колективного житлового будівництва; 02.03 Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку; 02.04 Для будівництва і обслуговування будівель тимчасового проживання; 02.05 Для будівництва індивідуальних гаражів; 02.06 Для колективного гаражного будівництва; 02.07 Для іншої житлової забудови; 02.08 Для цілей підрозділів 02.01 - 02.07, 02.09, 02.10 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду; 02.09 Для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови; 02.10 Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури.

До секції В розділу 03 "Землі громадської забудови (землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об`єктів загального користування)" віднесено наступні підрозділи: 03.01 Для будівництва та обслуговування будівель органів державної влади та місцевого самоврядування; 03.02 Для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти; 03.03 Для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги; 03.04 Для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій; 03.05 Для будівництва та обслуговування будівель закладів культурно-просвітницького обслуговування; 03.06 Для будівництва та обслуговування будівель екстериторіальних організацій та органів; 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; 03.08 Для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування; 03.09 Для будівництва та обслуговування будівель кредитно-фінансових установ; 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); 03.11 Для будівництва та обслуговування будівель і споруд закладів науки; 03.12 Для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування; 03.13 Для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування; 03.14 Для розміщення та постійної діяльності органів і підрозділів ДСНС; 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови; 03.16 Для цілей підрозділів 03.01 - 03.15, 03.17 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду; 03.17 Для розміщення та експлуатації закладів з обслуговування відвідувачів об`єктів рекреаційного призначення.

Правовий режим земель громадської та житлової забудови визначено у Земельного кодексу України (в редакції чинній станом на момент укладення договору оренди земельної ділянки), згідно з якою до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

Порядок використання зазначеної категорії земель регламентовано статтею 39 Земельного кодексу України (в редакції чинній станом на момент укладення договору оренди земельної ділянки), відповідно до якої використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

Поняття "використання земельної ділянки не за цільовим призначенням" стосується тих випадків, коли на земельній ділянці з певним цільовим призначенням проводиться діяльність, яка виходить за межі цільового призначення та передбачає фактичне використання такої ділянки.

Отже, нецільовим використанням земельної ділянки з категорії земель житлової та громадської забудови є її використання за іншим призначенням, всупереч генеральному плану населеного пункту, іншій містобудівній документації, плану земельно-господарського устрою тощо, тобто всупереч земельному законодавству України (аналогічну правову позицію виклав Верховний Суд у постанові від 04.02.2020 у справі № 915/47/17).

Як свідчать матеріали справи та встановлено судом, згідно договору оренди земельних ділянок, цільове призначення земельних ділянок які передані відповідачу в найм: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку). Категорія земель - землі житлової та громадської забудови. Вид використання - для будівництва, експлуатації та обслуговування готельно-офісного торговельного комплексів з надземними та підземними паркінгами.

Віднесення зазначеної сформованої земельної ділянки за цільовим призначенням 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку). Категорія земель - землі житлової та громадської забудови. Вид використання - для будівництва, експлуатації та обслуговування готельно-офісного торговельного комплексів з надземними та підземними паркінгами підтверджується інформацією із Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

При цьому, суд зауважує про те, що у разі надання земельної ділянки в оренду під будівництво, земельне законодавство не визначає об`єкт будівництва істотною умовою договору оренди земельної ділянки. Зміна об`єкта будівництва на орендованій земельній ділянці, наданій саме під будівництво, в межах відповідної категорії земель не є зміною її цільового призначення, оскільки у цьому випадку відбувається лише зміна порядку використання земельної ділянки. Зміна об`єкта будівництва на орендованій земельній ділянці в межах визначеної договором оренди категорії земель не вважається істотним порушенням умов договору оренди земельної ділянки.

Таким чином, суд дійшов висновку, що у даному випадку мала місце зміна виду використання земельної ділянки її користувачем в межах однієї категорії земель, а саме земель житлової та громадської забудови, а не використання відповідачем зазначеної земельної ділянки не за цільовим призначенням.

З огляду на викладене, позивач не довів належними та допустимими доказами використання відповідачем переданої йому в оренду земельну ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:019:0038 не за цільовим призначенням, тобто за іншим призначенням, всупереч умов договору, генеральному плану населеного пункту, іншій містобудівній документації, плану земельно-господарського устрою тощо, тобто всупереч земельному законодавству України.

Також суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 168 Земельного кодексу України власники земельних ділянок та землекористувачі мають право здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок виключно на підставі розробленого у встановленому законом порядку робочого проекту землеустрою. Переміщення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) в межах однієї і тієї самої земельної ділянки, призначеної для ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва та будівництва індивідуальних гаражів, здійснюється без розроблення робочого проекту землеустрою. Позивачем не суду надано доказів переміщення ґрунтового покриву за межі земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:019:0038.

Крім того, позивачем не доведено невикористання земельної ділянки за цільовим призначенням земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:90:019:0040, оскільки згідно пункту 8.4 договору оренди, орендар зобов`язаний завершити забудову земельних ділянок в строк встановлений проектною документацією на будівництво. Відповідно до Експертного звіту щодо розгляду проектної документації від 08.08.2018 № ЕКС 01-30/07 визначено, що тривалість будівництва при послідовному зведенні всіх черг складає 287 місяців.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено наявності передбачених законом підстав для розірвання спірного договору з підстав, заявлених у позовній заяві, у зв`язку з чим вимоги позивача про розірвання договору оренди земельних ділянок, укладеного 06.03.2008 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Еквілібріум Трейд" та Київською міською радою, визнаються судом необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Поряд із цим суд наголошує, що усі інші доводи та міркування сторін, окрім зазначених у мотивувальній частині рішення, взяті судом до уваги, однак не спростовують висновків суду та не суперечать дійсним обставинам справи і положенням чинного законодавства.

Відповідно до частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються судом на позивача.

Керуючись статтею 74, статтями 76-79, статтею 86, статтею 123, статтею 129, статтями 232-233, статтями 237- 238, статтею 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

В задоволенні позовних вимог Київської міської ради до Товариством з обмеженою відповідальністю "Еквілібріум Трейд" про розірвання договору оренди земельних ділянок, укладеного 06.03.2008, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М. за реєстровим № 558 та зареєстрованого Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 28.03.2008 за № 79-6-00612, відмовити повністю.

Відповідно до частини 1 статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, а на ухвалу суду - протягом десяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (частина 1 статті 256 Господарського процесуального кодексу України).

Повний тест рішення складено: 08.05.2023

Суддя Н.Плотницька

Дата ухвалення рішення08.05.2023
Оприлюднено09.05.2023
Номер документу110688716
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/13365/22

Ухвала від 11.05.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

Рішення від 08.05.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

Ухвала від 23.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

Ухвала від 09.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

Ухвала від 16.02.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

Ухвала від 14.02.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Трофименко Т.Ю.

Ухвала від 09.01.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Трофименко Т.Ю.

Ухвала від 07.12.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Трофименко Т.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні