31-26/29-07-422
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"23" жовтня 2007 р.Справа № 31-26/29-07-422
За позовом ПП „Баланс” до Одеської залізниці та Підприємство БФ Діоген „Екоцентр” про стягнення 5 735 грн. 24 коп.
Суддя Господарського суду
Одеської області Лєсогоров В.М.
Представники:
В засіданні приймали участь:
від позивача: Ракова Н.В.
від відповідача(ОЗ): Тіхонова Г.І.
від відповідача(Екоцентр): не з'явився
СУТЬ СПОРУ: позивач вимагає стягнути з відповідачів 5 735 грн. 24 коп. збитків завданих нестачею вантажу.
З відзиву на позов Одеської залізниці від 21.02.2007 року убачається, що відповідач позов не визнає з підстав викладених у відзиві.
Представник позивача позов підтримала.
Представник відповідача (ОЗ) позов не визнала.
Матеріалами справи встановлено:
Відповідно до залізничної накладної № 48644783 від 03.12.2006 року Підприємство БФ Діоген „Екоцентр” відправило на адресу позивача вантаж Антрациту АМ (вугілля) у вологому стані в кількості 69 000 кг. нетто. Вантаж завантажений засобами відправника, розміщений та закріплений відповідно до технічних умов правильно. Вантаж маркований ізвестю. Залізниця призначення - Одеська залізниця.
Відповідно до комерційного акту серії АЯ № 586529/126 від 09.12.2006 року Одеської залізниці щодо вказаної залізничної накладної, вантаж перевозився на відкритому рухомому складі, вагон технічно справний, вантаж завантажений засобами відправника. За документами значиться Антрацит АМ вагою нетто 69 000 кг. В дійсності виявлено вантаж вугілля вагою нетто 53 800 кг. Нестача вантажу 15 200 кг. Маркування відсутнє. Оскільки вантаж відправником маркований був, а при складанні комерційного акту маркування було відсутнє, це означає, що вантаж був втрачений під час залізничного перевезення.
Поставка вугілля здійснювалася на підставі договору № 46 від 20.10.2006 року між Підприємство БФ Діоген „Екоцентр” (продавець) і ПП „Баланс” (покупець).
Відповідно до додатку № 1 до вказаного договору ціна вугілля марки АМ складає 415 грн. з ПДВ за 1 тону.
Відповідно до ст. 308, 310, 314 ГК України - Відповідальність перевізника за збереження вантажу виникає з моменту прийняття вантажу до перевезення. Відповідальність перевізника за збереження вантажу припиняється з моменту його видачі одержувачу в пункті призначення. Перевізник несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини. За шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, перевізник відповідає: у разі втрати або нестачі вантажу - в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає.
Відповідно до „Статут залізниць України” затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року № 457 –110 - Залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству. 111 - Залізниця звільняється від відповідальності за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу у разі, коли: а) вантаж надійшов у непошкодженому вагоні (контейнері) з непошкодженими пломбами відправника чи без пломб, коли таке перевезення дозволено Правилами, а також якщо вантаж прибув у непошкодженому відкритому рухомому складі, завантаженому засобами відправника, якщо немає ознак втрати, псування або пошкодження вантажу під час перевезення. 113 - За незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, багажу, вантажобагажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з не залежних від них причин. 114 - Залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме: а) за втрату чи недостачу - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі. Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.
В даному випадку до залізничного перевезення залізниця відправлення прийняла без зауважень вантаж вугілля Антрациту АМ у вологому стані в кількості 69 000 кг. нетто.
Вантаж був завантажений у вагон відкритого рухомого складу технічно справний засобами вантажовідправника.
З моменту прийняття вантажу до перевезення і до моменту видачі вантажу відповідальність за збереження вантажу несе залізниця.
На станцію призначення вантаж прибув з ознаками втрати у дорозі.
Нестача вантажу з урахуванням норм нестачі (2% для вантажів у вологому стані) складає 14 896 кг.
Позивач вказує, що відповідальна нестача складає 13 820 кг., що є його правом.
Збитки розраховуються з урахуванням ціни вугілля марки АМ –415 грн. з ПДВ за 1 тону
і складають 5 735 грн. 30 коп. (за 13 820 кг.). Позивач вимагає стягнення 5 735 грн. 24 коп., що є його правом.
Таким чином з Одеської залізниці на користь позивача підлягають стягненню 5 735 грн. 24 коп. збитків завданих нестачею вантажу.
Відповідно позов до Одеської залізниці підлягає задоволенню.
В задоволенні позову до Підприємство БФ Діоген „Екоцентр” слід відмовити оскільки ця особа не несе юридичної відповідальності за нестачу вантажу під час його перевезення.
Щодо методу обрахування відповідальної недостачі слід звернути увагу на наступне.
Відповідно до „Статут залізниць України” - 114 –недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.
Відповідно до „Правила видачі вантажів (ст. 35, 42, 46, 47, 48, 52, 53 Статуту)” затверджених наказом МТ України від 21.11.2000 року № 644, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 р. за № 862/5083 - 27. Вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить...
Викладені норми законодавства свідчать про те, що вантаж видається вантажоодержувачу з урахуванням норми недостачі.
Відповідно, коли на станції призначення вантажу виявляється недостача яка перевищує норму недостачі фактично наявний вантаж видається вантажоотримувачу з урахуванням норми недостачі яка застосовується до фактично наявного вантажу який видається і обраховується з фактично наявного вантажу.
Відповідно, щодо іншої частини вантажу якого недостає і за яку підлягають відшкодуванню збитки норми недостачі застосовуються для обрахування збитків саме до тієї частини вантажу якого недостає і обраховуються з тієї частини вантажу якого недостає.
Законодавство не передбачає правил за якими до частини вантажу якої недостає і за яку підлягають відшкодуванню збитки застосовуються норми недостачі шляхом їх обрахування з повного обсягу вантажу (як з частини вантажу якої не достає так і з частини вантажу яка є в наявності і видається в свою чергу з урахуванням норм недостачі).
Господарський суд відхиляє правові позиції Одеської залізниці в зв`язку з їх невідповідністю законодавству та обставинам справи.
Судові витрати по держмиту та ІТЗ судового процесу слід покласти на Одеську залізницю в зв`язку із задоволенням позову до неї. На відповідача Підприємство БФ Діоген „Екоцентр” судові витрати не покладаються в зв'язку з відмовою в задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов ПП „Баланс” до Одеської залізниці про стягнення 5 735 грн. 24 коп. –задовольнити.
Стягнути з Одеської залізниці код 01071315 (м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19) на користь ПП „Баланс” код 30667175 (м. Херсон, вул. Пролетарська, 70) –5 735 грн. 24 коп., 102 грн. по держмиту, 118 грн. за ІТЗ судового процесу.
В задоволенні позову ПП „Баланс” до Підприємство БФ Діоген „Екоцентр” про стягнення 5 735 грн. 24 коп. - відмовити.
Рішення набуває законної сили з 03.11.2007 р.
Суддя Лєсогоров В. М.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2007 |
Оприлюднено | 12.11.2007 |
Номер документу | 1107289 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Лєсогоров В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні