ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про призначення судової економічної експертизи
та зупинення провадження у справі
справа № 380/15207/22
03 травня 2023 року
зал судових засідань №12
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого суддіКузана Р.І.,
секретар судового засіданняЯщишин І.А.,
з участю представників:
представника позивачаБууженка Ю.С.,
представник відповідачаМалучковича В.М.,
представників третіх осібХудого О.В, Дяків Б.В., Горонного О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові клопотання представника позивача про призначення судової експертизи з питань землеустрою у справі за позовом ОСОБА_1 до Сколівської міської ради Львівської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Державного підприємства «Львівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», Товариства з обмеженою відповідальністю «Магура» про визнання протиправним та скасування рішення,
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), звернувся до суду з позовом до Сколівської міської ради (місцезнаходження: 82600, Львівська область, Стрийський район, м. Сколе, вул. Д. Галицького, 37, код ЄДРПОУ 04056262), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Сколівської міської ради Львівської області від 07.12.2021 № 2211, яким затверджено проект землеустрою щодо внесення змін до проекту роздержавлення та приватизації земель КСП «Україна» на території Сколівської міської ради за межами с. Підгородці Стрийського району Львівської області.
Ухвалою від 01.11.2022 Львівський окружний адміністративний суд прийняв адміністративну справу до провадження та призначив справу до розгляду в порядку загального позовного провадження.
Представник позивача 18.04.2022 в підготовчому судовому засіданні подав до суду клопотання про призначення судової експертизи з питань землеустрою, проведення якої просив доручити судовому експерту Арашину Олександру Леонідовичу, якому рішенням кваліфікаційної палати Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України від 20.04.2021 присвоєно кваліфікацію судового експерта з проведення експертиз за спеціальністю: 10.14 оцінка земельних ділянок; 10.20 дослідження з питань землеустрою (м. Вінниця, вул. Монастирська, 43/8).
В клопотанні зазначив питання, яке необхідно поставити експертам.
А саме:
-Визначити відповідність «Проекту землеустрою щодо внесення змін до проекту роздержавлення та приватизації земель КСП «Україна» на території Сколівської міської ради за межами с. Підгородці Стрийського району Львівської області, затвердженим рішенням Сколівської міської ради від 07.12.2021 № 2211» вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою;
-Чи можна було використовувати таку державну статистичну звітність з кількісного обліку земель як «форма 6-зем» при розробці у 2021 році «Проекту землеустрою щодо внесення змін до проекту роздержавлення та приватизації земель КСП «Україна» на території Сколівської міської ради за межами с. Підгородці Стрийського району Львівської області, затвердженим рішенням Сколівської міської ради від 07.12.2021 № 2211?
-Який вид проекту землеустрою та з якою метою він повинен розроблюватись у випадку необхідності заміни місця розташування земель пайового фонду та зміни цільового призначення цих земель?
-Відобразити графічно на містобудівній документації місце розташування земель пайового фонду колишнього КГСП «Україна» в розмірі 60,0339 га із визначенням меж цього земельного масиву - до моменту затвердження вищевказаного проекту землеустрою та - місце розташування земель пайового фонду в розмірі 60,0339 га після затвердження даного проекту землеустрою.
-Визначити вартість земель пайового фонду згідно розробленого «Проекту землеустрою щодо внесення змін до проекту роздержавлення та приватизації земель», із окремим зазначенням вартості земель пайового фонду - 60,0339 га, які знаходились у КГСП «Україна» за межами с. Підгородці на території Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області» до затвердження вказаного проекту землеустрою та - земель пайового фонду - 60,0339 га після затвердження вказаного проекту землеустрою».
Клопотання обґрунтоване тим, що до предмету доказування по даній справі входить, в тому числі, доведення стороною позивача неправомірності затвердження вказаного проекту землеустрою та відповідність даного проекту землеустрою вимогам чинного законодавства. Для того, щоб перевірити зазначений проект землеустрою на предмет його відповідності вимогам закону, а також визначити, чи правильні документи застосовувались при його складанні, чи відповідає він меті його розробки, чи можна було розробляти саме такий вид документації з землеустрою для зміни місця розташування земель пайового фонду та зміни цільового призначення цих земель, визначити межі земель пайового фонду на містобудівний документації, а також що саме означають відповідні його показники і графічні матеріали, необхідні спеціальні знання у сфері землеустрою та картографії. Таким чином, у даному випадку є необхідність у встановленні фактів (обставин), дані про які вимагають спеціальних знань та які мають суттєве значення для правильного вирішення спору по суті.
З огляду на вказане позивач вважає, що оскільки без спеціальних знань на теперішній час неможливо об`єктивно розглянути справу та всебічно дослідити докази по даному судовому спору, є необхідність у призначенні судової експертизи з питань землеустрою.
Від відповідача надійшли заперечення на клопотання (вх. №8291ел). Зазначає, що главою 7 розділу II Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 № 53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 № 1950/5) (надалі «Науково-методичні рекомендації») визначено основні завдання експертизи з питань землеустрою, зокрема: визначення відповідності розробленої документації із землеустрою та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування; визначення відповідності зміни цільового призначення земельних ділянок та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування; визначення відповідності фактичного землекористування правовстановлювальним документам, документації із землеустрою на земельні ділянки та нормативно-правовим актам; визначення відповідності виконаної нормативної грошової оцінки земель вимогам нормативно-правових актів.
Звертає увагу, що проект землеустрою щодо внесення змін до проекту роздержавлення та приватизації земель КСГП «Україна» за межами с. Підгородці на території Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області був розроблений у 2021 році саме Державним підприємством «Львівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», який має у своєму складі висококваліфікованих та сертифікованих інженерів-землевпорядників. Діяльність підприємства спрямована на вирішення завдань реалізації політики держави науково-обґрунтованого перерозподілу земель, формування раціональної системи землеволодінь і землекористувань з усуненням недоліків у розташуванні земель, інформаційного забезпечення правового, економічного, екологічного і містобудівного механізму регулювання земельних відносин, здійснення заходів щодо прогнозування, планування, організації раціонального використання та охорони земель на національному, регіональному, локальному і господарському рівнях.
Таким чином, Сколівська міська рада вважає, що клопотання представника позивача про проведення експертизи стосовно визначення відповідності проекту землеустрою щодо внесення змін до проекту роздержавлення та приватизації земель КСГП «Україна» за межами с. Підгородці на території Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою є необґрунтованим та безпідставним.
Також зазначає, що питання, які зазначені у пунктах 2, 3 прохальної частини клопотання представника позивача, відносяться саме до питань права та не можуть бути винесені для дослідження експертом. Більше того, зазначені питання не відповідають завданням експертизи з питань землеустрою, які зазначені у главі 7 розділу II Науково-методичних рекомендацій, а також прямо суперечать абз. 2 ч. 2 ст. 101 Кодексу адміністративного судочинства України, де зазначено, що предметом висновку експерта не можуть бути питання права.
Крім цього, Сколівська міська рада вказує, що при розробленні проекту землеустрою щодо внесення змін до проекту роздержавлення та приватизації земель КСГП «Україна» за межами с. Підгородці на території Сколівської міської ради Сгрийського району Львівської області нормативна грошова оцінка земель не проводилася, а тому, винесення питання щодо вартості земель пайового фонду згідно з розробленим проектом землеустрою для дослідження експертом у повній мірі суперечить завданню такого дослідження.
Від третьої особи - Державного підприємства «Львівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» надійшли письмові заперечення щодо призначення судової експертизи. Вказано, що запропоноване позивачем питання, яке потрібно поставити на вирішення судової експертизи, суперечить п. 2.3 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 року №53/5, експерту забороняється: вирішувати питання, що виходять за межі кваліфікації судового експерта за відповідною експертною спеціальністю, у тому числі з питань права. У проекті землеустрою щодо внесення змін до проекту роздержавлення та приватизації земель КСГП «Україна» за межами с. Підгородці на території Сколівської міської ради Стрийського району Львівської області, відповідно до частини 2 ст.22 Земельного кодексу України не було змінено цільове призначення земель. Відповідно, запропоноване позивачем питання, яке потрібно поставити на вирішення судової експертизи є некоректним.
Також зазначає, що відобразити графічно на містобудівній документації місце розташування земель пайового фонду неможливо, у зв`язку з тим що містобудівна документація розробляється для передачі земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним чи юридичним особам, згідно з ЗУ «Про регулювання містобудівної документації», а саме пунктів 3 та 4 статті 24 «Особливості регулювання земельних відносин при здійсненні містобудівної діяльності». На підставі вищенаведеного, у разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється.
Отже, запропоноване позивачем питання, яке потрібно поставити на вирішення судової експертизи, безпосередньо не стосується предмету доказування, оскільки планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них (ст. 16 ЗУ «Про регулювання містобудівної документації»). Крім цього, заперечує щодо визначення вартості земель пайового фонду, оскільки таке суперечить п.6.2. розділу 2 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затверджено наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 №53/5.
Від третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «Магура» надійшли заперечення на клопотання про призначення судової експертизи з питань землеустрою. Вказує, що обов`язковою передумовою призначення в адміністративному процесі судової експертизи є необхідність з`ясування судом тих обставин, які потребують спеціальних знань, та в силу їх специфічного характеру не можуть бути з`ясовані судом на основі положень чинного законодавства, що може вплинути на правильне вирішення адміністративного спору по суті. Призначення експертизи є диспозитивним правом суду виключно коли для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання.
Вважає, що суд може з`ясувати обставини наявності чи відсутності порушеного права та інтересу позивача без призначення судової експертизи, оскільки в матеріалах справи міститься достатньо письмових доказів, на основі яких є можливість встановити та з`ясувати всі обставини справи в межах доводів наведених учасниками цієї справи. Виходячи з наявних матеріалів справи та з огляду на предмет позову, на думку третьої особи, відсутня об`єктивна необхідність та правові підстави для призначення судової експертизи з питань землеустрою для вирішення тих питань, які наведено у клопотанні представника позивача.
Представник позивача у судовому засіданні клопотання про призначення судової експертизи з питань землеустрою підтримав, просив таке клопотання задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні щодо клопотання про призначення судової експертизи з питань землеустрою заперечив з підстав викладених у заперечення на клопотання.
Представник третьої особи - Державного підприємства «Львівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» у судовому засіданні щодо клопотання про призначення судової експертизи з питань землеустрою заперечив з підстав викладених у письмових запереченнях щодо призначення судової експертизи.
Представник третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «Магура» у судовому засіданні щодо клопотання про призначення судової експертизи з питань землеустрою заперечив з підстав викладених у запереченнях на клопотання про призначення судової експертизи з питань землеустрою.
Заслухавши пояснення представників сторін та третіх осіб, розглянувши клопотання про призначення судової економічної експертизи суд встановив таке.
Предметом оскарження у справі є рішення Сколівської міської ради Львівської області від 07.12.2021 № 2211, яким затверджено проект землеустрою щодо внесення змін до проекту роздержавлення та приватизації земель КСП «Україна» на території Сколівської міської ради за межами с. Підгородці Стрийського району Львівської області.
Спірним у межах даної справи є питання правомірності прийняття відповідачем оскаржуваного рішення та відповідність затвердженого проекту землеустрою щодо внесення змін до проекту роздержавлення та приватизації земель КСП «Україна» на території Сколівської міської ради за межами с. Підгородці Стрийського району Львівської області вимогам земельного законодавства.
Під судовою експертизою згідно зі статтею 1 Закону України «Про судову експертизу», розуміється дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об`єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні органів досудового розслідування чи суду.
Відповідно до частини 1 ст. 102 КАС України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності.
Згідно з положеннями ч.ч. 3 5 ст. 102 КАС України при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза).
Питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їх думку, потребує висновку експерта.
Згідно з пунктом 7 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України 08.10.98 № 53/5, одним з основних видів (підвидом) експертизи є Експертиза з питань землеустрою.
Відповідно до п.7.1 "Експертиза з питань землеустрою " глави ІІ розділу ІІІ "Інженерно-технічні експертизи" Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 № 53/5, основними завданнями експертизи з питань землеустрою є визначення відповідності розробленої документації із землеустрою та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування; визначення відповідності зміни цільового призначення земельних ділянок та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування; визначення відповідності фактичного землекористування правовстановлювальним документам, документації із землеустрою на земельні ділянки та нормативно-правовим актам; визначення відповідності виконаної нормативної грошової оцінки земель вимогам нормативно-правових актів.
З урахуванням предмету та підстав позову, суд вважає, що для з`ясування обставин, які мають значення для розгляду та вирішення даної справи і потребують спеціальних знань, необхідно призначити експертизу з питань землеустрою.
Для вирішення експертам необхідно поставити питання: Чи відповідає Проект землеустрою щодо внесення змін до проекту роздержавлення та приватизації земель КСГП «Україна» за межами с. Підгородці на території Сколівської міської ради Сколівського району Львівської області, який затверджений рішенням Сколівської міської ради Львівської області від 07.12.2021 № 2211, вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування.
Щодо інших питань, запропонованих позивачем, суд вважає, що такі питання виходять за межі предмету доказування, а тому в цій частині клопотання позивача задоволенню не підлягає.
Відповідно до ч.1 ст. 103 КАС України, про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій (яким) доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.
Ухвала про призначення експертизи направляється особам, яким доручено проведення експертизи, та учасникам справи. Об`єкти та матеріали, що підлягають дослідженню, направляються особі, якій доручено проведення експертизи (провідному експерту або експертній установі) (ч.3 вказаної статті).
Згідно з ч.5 ст. 103 КАС України в ухвалі про призначення експертизи суд попереджає експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.
Матеріали, необхідні для проведення експертизи, експерту надає суд, якщо експертиза призначена судом, або учасник справи, якщо експертиза проводиться за його замовленням. При призначенні експертизи суд з урахуванням думки учасників справи визначає, які саме матеріали необхідні для проведення експертизи (частина 1 статті 105 КАС України).
Суд зауважує, що відповідно до ч.7 ст. 102 КАС України, призначений судом експерт невідкладно повинен повідомити суд про неможливість проведення ним експертизи через відсутність у нього необхідних знань або без залучення інших експертів.
Окрім того, в силу положень ч.6 ст. 103 КАС України у разі виникнення сумніву щодо змісту та обсягу доручення призначений судом експерт невідкладно подає суду клопотання щодо його уточнення або повідомляє суд про неможливість проведення ним експертизи за поставленими питаннями.
Судом з`ясовано, що судову експертизу з питань землеустрою в обсязі, необхідному для вирішення справи, може бути проведено Львівським науково-дослідного інститутом судових експертиз (код ЄДРПОУ 23272864, адреса місцезнаходження: м. Львів, вул. Липинського, 54), а тому проведення цієї експертизи суд вважає за необхідне доручити експертам цієї установи.
З огляду на зазначене, клопотання позивача про призначення судової експертизи з питань землеустрою підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до положень п.4 ч.2 ст. 236 КАС України, суд має право зупинити провадження у справі в разі призначення судом експертизи - до одержання її результатів.
Керуючись ст. ст. 101, 102, 103, 104, 106, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
у х в а л и в:
клопотання представника позивача про призначення судової експертизи з питань землеустрою задовольнити частково.
Призначити у справі за позовом ОСОБА_1 до Сколівської міської ради Львівської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Державного підприємства «Львівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», Товариства з обмеженою відповідальністю «Магура» про визнання протиправним та скасування рішення судову експертизу з питань землеустрою, проведення якої доручити експертам Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз (код ЄДРПОУ 23272864, адреса місцезнаходження: м. Льві, вул. Липинського, 54).
На вирішення експертизи поставити наступне питання:
Чи відповідає Проект землеустрою щодо внесення змін до проекту роздержавлення та приватизації земель КСГП «Україна» за межами с. Підгородці на території Сколівської міської ради Сколівського району Львівської області, який затверджений рішенням Сколівської міської ради Львівської області від 07.12.2021 № 2211, вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування?
Попередити експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків згідно з статтями 384, 385 Кримінального кодексу України.
Матеріали адміністративної справи № 380/15207/22 надіслати до Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз (код ЄДРПОУ 23272864, адреса місцезнаходження: м. Львів, вул. Липинського, 54).
Оплату за проведення судової експертизи з питань землеустрою покласти на позивача.
Провадження в адміністративній справі № 380/15207/22 зупинити до одержання результатів судової експертизи з питань землеустрою.
Після проведення судової експертизи з питань землеустрою матеріали справи разом із експертним висновком підлягають поверненню до Львівського окружного адміністративного суду.
Копію ухвали надіслати сторонам по справі.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Апеляційна скарга на ухвалу суду може бути подана протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст ухвали складено та підписано 08.05.2023.
Суддя Кузан Р.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.05.2023 |
Оприлюднено | 11.05.2023 |
Номер документу | 110733904 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні