ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 травня 2023 року м. Житомир справа № 240/4736/23
категорія 108020200
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Нагірняк М.Ф.,
секретар судового засідання Матвєєва В.К.,
за участю: представника позивача Гансецький В.В.,
представника відповідача - Омельчук М.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОФІТ МІКС" до Житомирської митниці Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРОФІТ МІКС" звернулося з позовом до Житомирської митниці Державної митної служби України про визнання протиправними та зобов`язання скасувати рішення про коригування митної вартості товарів від 23.08.2022 року №UA101000/2022/000131/2 та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні виписку чи пропуску товарів, транспортних засобі комерційного призначення №UA101000/2022/022316.
Ухвалою суду від 15.03.2023 року позовну заяву після усунення її недоліків прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її призначено до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Судове засідання у справі, призначене на 05 квітня 2023 року, не відбулося по причині неявки представників сторін та подання відповідного клопотання представником Відповідача.
В судовому засіданні представник Позивача свої позовні вимоги підтримав в повному обсязі і пояснив, що 19.08.2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРОФІТ МІКС", Позивач по справі, відповідно до договору (зовнішньоекономічного контракту) з компанією GANITA MADENCILIK GIDA TARIM TURIZM EML DAN SAN VE TICARET LTD STI (Турецька республіка) від 12.08.2022 року через уповноважену особу з метою проведення митного оформлення даного товару Житомирській митниці було надано вантажно-митну декларацію №UA101000/2022/030570, в якій була заявлена ціна відповідно до договору та всі необхідні документи. Після вивчення поданих документів, як пояснив представник Позивача, уповноваженою особою Відповідача безпідставно було повідомлено декларанта про необхідність надання додаткових документів (виписку із бухгалтерської документації, прайс-лист виробника товару, копію митної декларації країни відправлення та висновок про вартостні та якісні характеристики товару, підготовлений спеціалізованою експертною комісією). Надання таких документів в зазначені терміни є нереальним і протирічить вимогам ст.53 МК України.
Відповідачем, на думку представника Позивача, протиправно були винесені оскаржувані картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні виписку чи пропуску товарів і рішення про коригування митної вартості товарів, яким було визначено іншу загальну вартість товару - 12900,00 USD, що призвело до збільшення сум сплачених митних платежів.
Представник Житомирської митниці, Відповідача по справі, проти позову заперечив і пояснив, що при проведенні митного оформлення зазначеного Позивачем товару уповноваженими особами Житомирської митниці було встановлено, що подані для митного оформлення документи містили розбіжності та не містили всіх відомостей щодо ціни товару. Для підтвердження заявленої Позивачем митної вартості товарів було запропоновано надати додаткові документи, перелік яких був зазначений уповноваженим працівником митниці, про що був зроблений відповідний запис у вантажно-митній декларації від 23.08.2022 року (виписку із бухгалтерської документації, прайс-лист виробника товару, копію митної декларації країни відправлення та висновок про вартостні та якісні характеристики товару, підготовлений спеціалізованою експертною комісією). Неподання декларантом зазначених додаткових документів не призвело до спростування сумнівів у достовірності інформації про ціну товару та сплату коштів саме за вказаним контрактом.
За результатами проведених консультацій з декларантом встановлено, що методи 2а та 2б не можуть бути застосовані по причині відсутності цінової інформації на ідентичні та подібні товари, а методи 2в та 2г - через відсутність основи для віднімання та додавання вартості. Як зазначив представник Відповідача, митна вартість була визначена за резервним методом відповідно до вартості товару, зазначеного в вантажно-митній декларації №UA110130/2022/013734 від 22.08.2022 року.
Розглянувши подані документи та матеріали, заслухавши пояснення представника Позивача та заперечення представника Відповідача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов не підлягає задоволенню за таких підстав.
Правовідносини щодо переміщення товарів через митний кордон України, процедури митного контролю та оформлення, митного регулювання, пов`язаного з встановленням та справлянням податків та зборів регулюються Митним кодексом України.
За приписами ст.53 Митного кодексу України заявлення митної вартості товарів здійснюється декларантом або уповноваженою ним особою під час декларування товарів у порядку, встановленому розділом VIII цього Кодексу та цією главою.
Декларант або уповноважена ним особа, які заявляють митну вартість товару, зобов`язані заявляти митну вартість, визначену ними самостійно, у тому числі за результатами консультацій з митним органом, та подавати митному органу достовірні відомості про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об`єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню.
Сторони по даній справі не заперечують проти виду товару (кавуни свіжі, 21500кг. врожаю серпень 2022 року, країна виробництва Турція, УКТ ЗЕД 0807110090) ( надалі - Товар), що переміщувався Позивачем через митний кордон та підлягає митному контролю, його кількості та щодо видів документів, які надавалися для проведення митного оформлення.
Суть спору між сторонами по даній справі зведена виключно до правомірності коригування ціни вказаного товару.
В судовому засіданні безспірно встановлено, що 23.08.2022 року, а не 19.08.2022 року, як помилково зазначено в позові, Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРОФІТ МІКС", Позивач по справі, відповідно до договору (зовнішньоекономічного контракту) з компанією GANITA MADENCILIK GIDA TARIM TURIZM EML DAN SAN VE TICARET LTD STI (Турецька республіка) від 12.08.2022 року через уповноважену особу з метою проведення митного оформлення даного товару Житомирській митниці було надано вантажно-митну декларацію №UA101000/2022/030570, в якій була заявлена ціна Товару в сумі 3225,00 USD та відповідні документи, а саме:
- контракт (договір) № 12/08 від 12.08.2022року;
- рахунок-фактура (інвойс) № GIB2022000000025 від 15.08.2022;
- автотранспортна накладна (CMR) №1227371 від 17.08.20.22;
- сертифікат якості №б/н від 15.08.2022;
- сертифікат про походження товару № V0405557 від 17.08.2022;
- договір про надання послуг митного брокера №242/2022 від 18.08.2022;
- лист про помилку від 22.08.2022.
Такий перелік поданих документів відображено в графі 14 дослідженої судом копії митної декларації №UA101000/2022/030570 від 23.08.2022року (а.с.61).
Як зазначено в ст.53 Митного кодексу України, одночасно з митною декларацією декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення.
Документами, які підтверджують митну вартість товарів, є:
1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частинах п`ятій і шостій статті 52 цього Кодексу, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості;
2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності;
3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу);
4) якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару, тощо.
Під час вивчення поданих декларантом документів уповноваженою особою митного органу було встановлено розбіжності в поданих документах, а саме відповідно до п.1 зовнішньоекономічного контракту № 12/08 від 12.08.2022року з компанією GANITA MADENCILIK GIDA TARIM TURIZM EML DAN SAN VE TICARET LTD STI (Турецька республіка) ціна за Товар визначається в інвойсі, який є невід`ємною його частиною. Більш того, в п.3.2 цього ж контракту зазначено, що інвойс набирає чинності з моменту його оплати (а.с.11-15).
Наданий декларантом рахунок - рахунок-фактура (інвойс) № GIB2022000000025 від 15.08.2022 зазначав про загальну вартість Товару в розмірі 3225,00 USA, тобто саме вказана сума підлягала оплаті згідно контракту (а.с.15). Разом з тим, декларантом на підтвердження оплати Товару не було надано жодного відповідного платіжного документу
Як пояснив представник Відповідача, саме вказані документи свідчили про розбіжності в поданих декларантом документах, а також призвели до виникнення у митного органу сумнівів щодо достовірності заявленої декларантом митної вартості зазначеного товару та про здійснення такої оплати саме відповідно до вказаного контракту.
Вказані обставини в розумінні вимог ч.3 ст.53 Митного кодексу України дали право уповноваженій особі митниці запропонувати декларанту для підтвердження заявленого рівня митної вартості товару надати додаткові документи, а саме: виписку із бухгалтерської документації, копію митної декларації країни відправлення та висновок про вартостні та якісні характеристики товару, підготовлений спеціалізованою експертною комісією.
Зазначена правова норма ч.3 ст.53 Митного кодексу України одночасно зобов`язує декларанта або уповноважену ним особу на письмову вимогу органу доходів і зборів надати запитувані додаткові документи протягом 10 календарних днів.
Таким чином, доводи Позивача та його представника в суді щодо невідповідності дій уповноважених осіб митного органу вимогам ст.53 Митного кодексу України є безпідставними.
Загальновідомо, що відповідно до вимог ст. 54 Митного кодексу України контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється митним органом під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості.
Контроль правильності визначення митної вартості товарів за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту (вартість операції), здійснюється митним органом шляхом перевірки розрахунку, здійсненого декларантом, за відсутності застережень щодо застосування цього методу, визначених у частині першій статті 58 цього Кодексу.
За результатами здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів митний орган визнає заявлену декларантом або уповноваженою ним особою митну вартість чи приймає письмове рішення про її коригування відповідно до положень статті 55 цього Кодексу.
Наявні розбіжності в поданих декларантом документах правомірно призвели до виникнення у митного органу сумнівів щодо достовірності заявленої декларантом митної вартості зазначеного товару та про здійснення такої оплати саме відповідно до вказаного контракту. Ненадання декларантом на вимоги митного органу додаткових документів правомірно слугували підставою для здійснення контролю за правильністю визначення митної вартості Товару та її коригування.
Алгоритм дій митного органу щодо здійснення контролю за правильністю визначення митної вартості товарів визначений правовими нормами глави 9 Митного кодексу України.
За приписами статті 57 Митного кодексу України визначення митної вартості товарів, які ввозяться в Україну відповідно до митного режиму імпорту, здійснюється за такими методами:
1) основний - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції);
2) другорядні:
а) за ціною договору щодо ідентичних товарів;
б) за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів;
в) на основі віднімання вартості;
г) на основі додавання вартості (обчислена вартість);
ґ) резервний.
В судовому засіданні встановлено, що за наданими декларантом документами та ненадання додаткових документів встановити дійсну ціну товару, заявлену у вантажно-митній декларації №UA101000/2022/030570 від 23.08.2022 року, та її відповідність ціні договору (контракту), було неможливо по причині розбіжності в поданих декларантом документах.
Тобто, митна вартість зазначеного товару не могла бути визначена згідно з положеннями статті 58 цього Кодексу за ціною, зазначеною в контракті, так як використані декларантом або уповноваженою ним особою відомості не були підтверджені документально.
В судовому засіданні представник Позивача визнав, що з невідомих йому причин чек про оплату Товару №0855 від 13.08.2022року декларантом для проведення митного оформлення не подавався.
В зв`язку із цим між декларантом та митним органом була проведена процедура консультації, що підтверджується підписом декларанта на ВМД та рішенні про коригування митної вартості.
Як зазначено в оскаржуваному рішенні про коригування митної вартості на зазначений товар, методи 2а та 2б не могли бути застосовані у зв`язку із відсутністю цінової інформації на ідентичні та подібні товари, а методи 2в та 2г - через відсутність основи для віднімання (додавання) вартості.
Більш того, всупереч ч.7 ст.57 Митного кодексу України жодних клопотань від Позивача чи його декларанта про застосування методів на основі віднімання та додавання вартості (обчислена вартість) до митного органу не надходило.
Відповідно до вимог ст.ст.57 і 64 Митного кодексу України Відповідачем при коригуванні митної вартості на вказаний товар був застосований резервний метод, в основу якого було покладено раніше визнану митним органом митну вартість (МД-2 №UA110130/2022/013734 від 22.08.2022 року), тобто скориговану митну вартість ввезеного раніше ідентичного товару (кавуни свіжі врожаю серпень 2022року, країна виробництва Турція, за тим же УКТ ЗЕД 0807110090 (а.с.64).
Жодних доводів (документів) щодо відсутності підстав для врахування Відповідачем саме вказаної митної вартості за МД-2 №UA110130/2022/13734 від 22.08.2022 року декларантом до митного органу не було подано.
В судовому засіданні представником Позивача було заявлено, що на митну вартість товару за МД-2 №UA110130/2022/013734 від 22.08.2022 року могли вплинути різні фактори, в тому числі різні умови контракту. Такі доводи представника Позивача судом розцінюється виключно як припущення, так як на їх підтвердження суду не надано жодних належних та допустимих доказів.
Перевіряючи доводи представника Позивача, суд приходить до висновку, що Відповідач має повноваження витребувати додаткові документи для перевірки правильності зазначеної митної вартості товару за наявності підстав сумніву митної оцінки товару, що переміщується через митний кордон України. В даних спірних правовідносинах у митниці виник обґрунтований сумнів щодо правильності заявленої митної вартості товару, що підтверджується дослідженими судом письмовими доказами.
З урахуванням наведеного митниця мала обґрунтовані підстави для витребування додаткових документів для підтвердження заявленої митної вартості товару. При витребуванні додаткових документів митниця діяла відповідно до вимог Митного кодексу України. При цьому Відповідач відповідно до наведених законодавчих норм надавав Позивачу можливість підтвердження заявленої митної вартості чи коригування митної вартості шляхом надання додаткових документів (виписку із бухгалтерської документації, копію митної декларації країни відправлення та висновок про вартостні та якісні характеристики товару, підготовлений спеціалізованою експертною комісією).
Така ж правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду України від 17 лютого 2016 року (№21-5204а-15), яка відповідно до вимог ст.242 КАС України підлягає обов`язковому врахуванні.
Більш того, суд враховує, що після коригування митної вартості товару декларантом для митного оформлення була подана митна декларація №UA101000/2022/030700 від 23.08.2022 року, в якій відображена вартість Товару відповідно до рішення про його коригування.
Таким чином, суд вважає, що приймаючи оскаржувані рішення про коригування митної вартості зазначеного товару та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні виписку чи пропуску товарів, Житомирська митниця, Відповідач по справі, діяла в межах повноважень, на підставі вимог чинного законодавства та у спосіб визначний чинним законодавством. Доводи Позивача не ґрунтується на матеріалах справи, не відповідають вимогам чинного законодавства, а тому задоволенню не підлягають.
Відповідно до вимог ст.139-143 КАС України, судові витрати відшкодуванню не підлягають.
Керуючись 9, 77, 90, 139, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОФІТ МІКС" до Житомирської митниці Державної митної служби України відмовити в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати до Сьомого апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя М.Ф. Нагірняк
Повне судове рішення складене 09 травня 2023 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2023 |
Оприлюднено | 12.05.2023 |
Номер документу | 110763896 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Нагірняк Микола Федорович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Нагірняк Микола Федорович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Нагірняк Микола Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні