ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№380/1055/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 травня 2023 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брильовського Р.М. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до відділу соціального захисту населення Святогірської територіальної громад (84130, Донецька область, м. Святогірськ, вул. В. Сосюри, 8, ЄДРПОУ 44053926), управління соціального захисту населення Львівської районної державної адміністрації Львівської області (79008, м. Львів, вул. вул. Винниченка, 18, ЄДРПОУ 44000827) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, -
В с т а н о в и в:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до відділу соціального захисту населення Святогірської територіальної громад, управління соціального захисту населення Львівської районної державної адміністрації Львівської області, у якій просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність відділу соціального захисту населення Святогірської територіальної громади щодо невидачі ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , довідки про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи;
- визнати протиправною бездіяльність відділу соціального захисту населення Святогірської територіальної громади щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , допомоги на проживання внутрішньо переміщеної особи на неповнолітню доньку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , починаючи з березня 2022 року;
- зобов`язати управління соціального захисту населення Львівської районної державної адміністрації Львівської області нарахувати і виплатити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , допомоги на проживання внутрішньо переміщеної особи на неповнолітню доньку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , за період з березня до липня 2022 року у сумі 15000,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 28.03.2022 звернулась до Відділу соціального захисту населення Святогірської територіальної громади із заявою про взяття на облік внутрішньо перемішеної особи. Також, позивачем була подана заява (як уповноваженим членом родини) щодо призначення відповідної допомоги її неповнолітній доньці ОСОБА_2 та двом іншим її дітям. Допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам була призначена з 01.03.2022 позивачу разом з двома малолітніми дітьми - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 . В свою чергу неповнолітній донці позивача - ОСОБА_2 зазначена соціальна виплата призначена не була та не виплачувалась за період з березня 2022 до липня 2022 року. Підставою для непризначення та невиплати позивачу допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі на неповнолітню доньку ОСОБА_2 викладено у листі від 13.07.2022 № 1-0947-3-1.8-837 та зазначено, що: « ОСОБА_2 не була взята на облік як внутрішньо переміщена особа через подання неповного пакету документів (відсутність паспорта громадянина України)». У зв`язку з порушеним правом на отримання допомоги ВПО звернувся з позовом до суду.
Ухвалою від 20 січня 2023 року провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін; відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення копії цієї ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідачі правом подання відзиву на позовну заяву не скористалися, у зв`язку з чим судом вирішено проводити розгляд справи в силу вимог ч.6 ст. 162 КАС України.
Відповідно до вимог ч.4 ст. 159 КАС України передбачено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Розглянувши позов, подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
ОСОБА_5 є внутрішньо переміщена особа.
28.03.2022 звернулась до Відділу соціального захисту населення Святогірської територіальної громади із заявою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Відповідна заява також була подана і від її неповнолітньої доньки ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Листом Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації від 13.07.2022 № 1-0947-3-1.8-837 повідомлено позивачу, що підставою для непризначення та невиплати позивачу допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі на її неповнолітню доньку ОСОБА_2 вказано, що « ОСОБА_2 не була взята на облік як внутрішньо переміщена особа через подання неповного пакету документів (відсутність паспорта громадянина України)».
Позивач не погоджуючись з бездіяльністю відповідачів щодо невиплати їй допомоги для проживання внутрішньо переміщених осіб, звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 2 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» встановлено, що Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.
До 20.03.2022 механізм надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг визначався Порядком надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» (далі - Постанова №505).
Пунктом 2 Порядку №505 було визначено, що грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.
20.03.2022 Кабінет Міністрів України прийняв постанову №332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», якою затверджено Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі по тексту - Порядок №332).
Відповідно до пункту 1 Порядку №332 цей Порядок визначає механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - допомога).
Пунктом 2 Порядку №332 (в редакції від 27.03.2022 року, чинної на момент подання позивачем заяви від 30.03.2022 року) передбачено, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми єПідтримка, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.
Відповідно до п. 2 Порядку №332 допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах:
для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень;
для інших осіб - 2000 гривень.
Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням та дати припинення чи скасування воєнного стану.
Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 14 квітня 2022 року, надається починаючи з березня 2022 року.
З аналізу зазначених норм, суд вбачає, що допомога надається, зокрема, особам, які перемістилися з території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 №204-р, або були облікованими до 24 лютого 2022 р. на території, включеній у розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 №204-р «Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми «єПідтримка», за умови надання відповідної заяви.
Облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб».
Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №509 (далі - Порядок №509).
Пунктом 2 Порядку №509 визначено, що для отримання довідки повнолітня або неповнолітня внутрішньо переміщена особа звертається особисто, а малолітня дитина, недієздатна особа або особа, дієздатність якої обмежена, - через законного представника із заявою про взяття на облік, форму якої затверджує Мінсоцполітики, до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи).
Згідно з пунктом 3 Порядку № 509, заява про взяття на облік повинна містити таку інформацію про заявника, зокрема, відомості про зареєстроване та фактичне місце проживання.
Як фактичне місце проживання/перебування не можуть зазначатися адреси (місцезнаходження) органів державної влади, місцевого самоврядування, юридичних осіб публічного права, їх підрозділів, будь-яких інших приміщень, за якими внутрішньо переміщені особи фактично не проживають.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 509 для отримання довідки повнолітня або неповнолітня особа внутрішньо переміщено особа звертається особисто, а малолітня дитина, недієздатна особа або особа, дієздатність якої обмежена, - через законного представника із заявою про взяття на облік за формою згідно додатком 1 до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад.
Під час подання заяви про взяття на облік заявник пред`являє документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або документ, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, або свідоцтво про народження дитини (пункт 4 Порядку № 509).
У день подання заяви про взяття на облік, крім випадків, передбачених абзацом другим пункту 4 цього Порядку, безоплатно видається довідка за формою згідно з додатком 2, яка роздруковується на аркуші формату А4. підписується посадовою особою уповноваженого органу та скріплюється печаткою такого органу (пункт 6 Порядку № 509).
Згідно з пунктом 8 Порядку № 509 заявнику може бути відмовлено у видачі довідки у разі, коли: 1) відсутні обставини, що спричинили внутрішнє переміщення, зазначені у статті 1 Закону; 2) у державних органів наявні відомості про подання завідомо неправдивих відомостей для отримання довідки; 3) заявник втратив документи, що посвідчують особу (до їх відновлення); 4) у документі заявника, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або документі, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, немає відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, та відсутні докази, що підтверджують факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, визначені абзацом другим пункту 4 цього Порядку; 5) докази, надані заявником для підтвердження факту проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення у зв`язку з обставинами, зазначеними У статті 1 Закону, не підтверджують такого факту.
Рішення про відмову у видачі довідки з обов`язковим зазначенням підстав для відмови, підписане керівником уповноваженого органу, видається заявнику в день подання заяви про взяття на облік, а у випадку, передбаченому абзацом другим пункту 4 цього Порядку, - не пізніше ніж через 15 робочих днів після її подання.
З наведених норм Порядку № 509 вбачається, що орган соціального захисту населення зобов`язаний видати заявнику довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи або рішення про відмову у видачі довідки в день подання заяви.
Суд встановив, що позивачу та її неповнолітній доньці - ОСОБА_2 відповідачем 1 не було видано довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи або рішення про відмову у видачі довідки в день подання заяви - 28.03.2022.
За змістом пункту 4 Порядку № 509 перелік документів, які заявник може пред`явити при поданні заяви, є альтернативним, на що вказує сполучник «або». Тобто заявнику достатньо подати один з наведених документів, зокрема свідоцтво про народження дитини, що відповідно і було зроблено при подання заяви відповідачу 1 про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 .
Пунктом 8 Порядку № 509 визначено вичерпний перелік підстав для відмови у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. При цьому, в зазначеному переліку немає такої підстави для відмови у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи як подання неповного пакету.
Суд зазначає, що відповідач 1 не оформивши неповнолітній донці позивача - ОСОБА_2 довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи діяв не в межах та у не спосіб, що визначені чинним законодавством України.
Таким чином, неповнолітня донька позивача - ОСОБА_2 є внутрішньо переміщеною особою в розумінні Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» та має право на призначення та виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі виходячи з положень пунктів 2, 3 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332.
Суд встановив, що позивач разом із своїми дітьми проживають у с. Жовтанці Львівського р-ну Львівської обл. та перебувають на обліку як внутрішньо переміщені особи в Управлінні соціального захисту населення Львівської районної державної адміністрації Львівської області. Зазначене підтверджується копіями довідок про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб від 29.06.2022 № 1316-5001838433 та від 29.06.2022 № 1306-5001874694.
Відповідно до абзацу 24 пункту 6 Порядку № 332 у разі коли внутрішньо переміщена особа змінювала своє місце обліку та не отримала допомогу, на яку вона мала право, допомога призначається за останнім місцем обліку.
Згідно з абзацами 1, 2, 5 Порядку № 332 позивач має право на отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі на свою неповнолітню доньку - ОСОБА_2 за період з березня по липень 2022 року у сумі 15000,00 грн.
Позивач змінила своє місце обліку та перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Львівської районної державної адміністрації Львівської області як внутрішньо переміщена особа разом із своїми дітьми, таким чином допомога на проживання внутрішньо переміщеній особі за період з березня по липень 2022 року у сумі 15000,00 грн має виплачуватись Управлінням соціального захисту населення Львівської районної державної адміністрації Львівської області.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006 р. у справі "Проніна проти України", в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст. 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до вимог ч.4 ст. 159 КАС України передбачено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Оскільки відповідачами не подано відзиву без поважних причин, суд кваліфікує це як визнання суб`єктами владних повноважень позову.
Відповідачі як суб`єкт владних повноважень не довів правомірності своїх дій та рішення. Натомість, позивачем доведено та підтверджено належними доказами обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову повністю.
Докази понесення учасниками справи судових витрат відсутні, підстав для їх розподілу немає.
Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до відділу соціального захисту населення Святогірської територіальної громад (84130, Донецька область, м. Святогірськ, вул. В. Сосюри, 8, ЄДРПОУ 44053926), управління соціального захисту населення Львівської районної державної адміністрації Львівської області (79008, м. Львів, вул. вул. Винниченка, 18, ЄДРПОУ 44000827) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність відділу соціального захисту населення Святогірської територіальної громади щодо невидачі ОСОБА_2 довідки про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи.
Визнати протиправною бездіяльність відділу соціального захисту населення Святогірської територіальної громади щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 допомоги на проживання внутрішньо переміщеної особи на неповнолітню доньку ОСОБА_2 , починаючи з березня 2022 року.
Зобов`язати управління соціального захисту населення Львівської районної державної адміністрації Львівської області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 допомоги на проживання внутрішньо переміщеної особи на неповнолітню доньку ОСОБА_2 за період з березня по липень 2022 року у сумі 15000,00 грн.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Р.М. Брильовський
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2023 |
Оприлюднено | 12.05.2023 |
Номер документу | 110765575 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні