ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
10 травня 2023 року м. Дніпросправа № 160/11181/22
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),
суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2022 року (суддя Кадникова Г.В.) у справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Бінс» про застосування заходів реагування, -
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області звернулось з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Бінс» про застосування заходів реагування.
Позивач просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів а саме: приміщень за адресою: Дніпропетровська область, м.Кривий Ріг, вул. Лозуватська, буд.118Б Товариства з обмеженою відповідальністю «Бінс», до повного усунення порушень, зазначених в Акті від 28.01.2022 №11;
- встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання зупинення експлуатації об`єктів, а саме: приміщень за адресою: Дніпропетровська область, м.Кривий Ріг, вул. Лозуватська, буд.118Б ТОВ «Бінс», до повного усунення порушень, зазначених в Акті від 28.01.2022 №11.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2022 року в задоволенні позову відмовлено.
Позивачем подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, позов задовольнити.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не враховано, що актом перевірки від 28.01.2022 було встановлено 23 порушення пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, подальша експлуатація об`єктів неможлива до повного усунення порушень.
Судова повістка для ТОВ «Бінс» на адресу Дніпропетровська область, м.Кривий Ріг, вул. Лозуватська, буд.118Б повернулась з відміткою «адресат відсутній». Про іншу адресу відповідач суд не повідомляв.
Адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до пункту 3 частини 1 ст.311 КАС України в порядку письмового провадження, на підставі наявних у ній доказів.
Як було встановлено судом першої інстанції, у період з 17.01.2022 по 28.01.2022 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності проведено планову перевірку ТОВ «Бінс» за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Лозуватська, буд.118Б.
За результатами перевірки складено акт №11 від 28.01.2022р, яким встановлено порушення Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697, Державних будівельних норм України «Системи протипожежного захисту», затверджено наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 №312, Правила експлуатації та типові норми належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15.01.2018 №25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23.02.2018 за №225/31677, «Правила улаштування електроустановок», Правил будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок, Правила техногенної безпеки, затверджених наказом МВС України від 05.11.2018 №879, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України від 27.11.2018 №1200 «Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю», Постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 №444 «Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях», Наказу МНС України від 18.12.2000 №338, зареєстрований у Мін`юсті України 01.09.2005 за №970/11250 «Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів», Наказу МНС України від 23.02.2006 №98, зареєстрованого у Мін`юсті України 20.03.2006 за №286/12160 «Методика ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів», а саме:
- не проведено ідентифікацію щодо визначення потенційної небезпеки;
- не забезпечено проведення навчань, тренувань з питань цивільного захисту;
- не забезпечено проведення навчання керівника на територіальних курсах з питань цивільного захисту;
- не забезпечено працівників об`єкту засобами радіаційного та хімічного захисту;
- відсутня декларація відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;
- на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; визначення спеціальних місць для куріння; порядок використання побутових нагрівальних приладів; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; порядок дій у разі виникнення пожежі; порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів. При розробленні інструкцій дій у разі виникнення (виявлення) пожежі необхідно використовувати Розділ VIIІ «Правил Пожежної безпеки в Україні»; інше згідно «Правил Пожежної безпеки в Україні»;
- територія об`єкта, а також приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки, а саме: щодо місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння, покажчики напрямку евакуації персоналу;
- з працівниками не проведено інструктажі з питань пожежної безпеки;
- посадова особа не пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки;
- орендовані приміщення не обладнані системою пожежної сигналізації;
- приміщення будівлі не в повній мірі забезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками), а саме: приміщення кат. «Д» від 500-1000м2: переносний вогнегасник із зарядом вогнегасної речовини: 5,6кг 6 шт., або 8-9 кг 4 шт., або 12 кг 3 шт.; пересувний вогнегасник із зарядом вогнегасної речовини: 20кг 2 шт., 50 кг 1 шт.; приміщення кат. «В» до 50м2: переносний вогнегасник із зарядом вогнегасної речовини: 5,6кг 2 шт., або 8, 9, 12 кг 1 шт.;
- не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників;
- комплектацію пожежного щита (станда) виконано нге в повному обсязі, а саме: згідно норм: вогнегасники 3 шт., ящик з піском 1 шт., протипожежне покривало 1шт., багор або лом та гак 2 шт., лопати 2 шт., сокири 2 шт.;
- не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;
- відсутній комплект експлуатаційно-технічної документації на систему блискавкозахисту;
- не проведено перевірку системи блискавкозахисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;
- допущено встановлення електророзеток; апарату захисту на горючу основу (конструкцію) без підкладанням суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра, а саме: у приміщеннях зварочного цеху та складського приміщення;
- постійне місце проведення вогневих робіт не визначене наказом, розпорядженням, інструкцією власника підприємства;
- постійне місце проведення вогневих робіт не очищене від горючих матеріалів;
- відстань від печі до токарного станка менше від нормативної;
- не розроблено та не затверджено обсяги забезпечення працюючого персоналу засобами радіаційного та хімічного захисту;
- допущено експлуатацію електронагрівального приладу (електроплитки), а саме: у приміщенні майстерні;
- на об`єкті для приміщень виробничого призначення не визачені категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки, а також клас зони, у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які необхідно позначити на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередені приміщень та ззовні.
Виявлення наведених порушень стало підставою для звернення до суду з цим позовом.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції зазначив про відсутність необхідності у примусовому порядку застосування до ТОВ «Бінс» заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, оскільки враховує принцип пропорційності порушення і покарання, гарантування прав та законних інтересів кожного суб`єкта господарювання, здійснення державного нагляду (контролю) на основі принципу оцінки ризиків та доцільності.
Колегія суддів з висновками суду першої інстанції не погоджується.
Згідно до частини 1 статті 65 Кодексу цивільного захисту України Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) з питань, які визначені частиною першою статті 64 цього Кодексу щодо: 1) центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, інших державних органів та органів місцевого самоврядування; 2) суб`єктів господарювання; 3) аварійно-рятувальних служб.
У відповідності до підпункту 12 пункту 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного сулу щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Пункт 1 статті 68 Кодексу цивільного захисту України зазначає, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з пунктом 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуск) та реалізації пожежо - небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як встановлено підпунктами 1. 4 пункту 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
- недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами:
- нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Відповідно до пункту 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки покладається на власника (власників) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна або наймачів (орендарів) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна, якщо це обумовлено договором найму (оренди), а також на керівника (керівників) суб`єкта господарювання.
Колегія суддів доходить висновку, що наявність встановлених порушень вимог пожежної та техногенної безпеки дійсно створює реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Так, відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та системи оповіщення призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Матеріали справи не містять доказів, що обставини, які стали підставою для звернення до суду з даною позовною заявою, перестали існувати та усунуті, оскільки відсутнє підтвердження протилежного, зокрема, складення акту внаслідок повторної перевірки об`єкта.
Також колегія суддів враховує, що забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки покладено на суб`єкта господарювання незалежно від того чи є він власником або користувачем об`єкта підвищеної небезпеки.
Оскільки судом першої інстанції вказаного не було враховано, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, позов належить задовольнити.
Керуючись ст. ст. 315, 317, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2022 року у справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Бінс» про застосування заходів реагування скасувати.
Позов задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме приміщень за адресою: Дніпропетровська область, м.Кривий Ріг, вул. Лозуватська, буд.118Б Товариства з обмеженою відповідальністю «Бінс» (код ЄДРПОУ 32693867), до повного усунення порушень, зазначених в Акті від 28.01.2022 №11.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Постанова у повному обсязі складена 10 травня 2023 року.
Головуючий - суддяА.А. Щербак
суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2023 |
Оприлюднено | 12.05.2023 |
Номер документу | 110769259 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Щербак А.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кадникова Ганна Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кадникова Ганна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні